Site icon HWCooling.net

AMD Ryzen 7 5800X3D: Najlepší na hry? V praxi málokedy

F1 2020

Prvý procesor AMD s 3D V-cache je pomerne kontroverzný kus hardvéru. Isteže, môže byť u neho reč o najvyššom výkone na hranie, ale požadovaný efekt je viac „papierový“ než praktický a keď sa už aj dostaví, tak vo veľmi vzácnych prípadoch. Aby ste tak nakoniec neskončili sklamaní s prakticky jednoúčelovým procesorom, ktorý nemusí vynikať ani pri tom hraní, všetko sme rozobrali v podrobných testoch.

AMD Ryzen 7 5800X3D v detailoch

Bodka za AMD Zen 3, ktorá má zmeniť pohľad na to, čo je naozaj dôležité u „herných“ procesorov. Ryzen 7 5800X3D má totiž namiesto vysokých frekvencií veľkú L3 cache, ktorá má byť pre hry efektívnejšia. 3D V-Cache je tvorená čipom naspájkovaným priamo na hornú stranu čipletov CPU. Architektonicky je to vyriešené tak, že sa jej kapacita pre softvér transparentne pridá ku kapacite pôvodnej L3 cache s 32 MB. Osemjadrový blok CCX má tak zrazu kapacitu L3 cache až 96 MB. Jedná sa pritom o súvislý blok a akékoľvek jadro/vlákno môže využiť celú kapacitu. Daň za takéto rozšírenie je v o niekoľko cyklov zvýšenej latencii.

Veľká, či dokonca možno až obrovská L3 cache je užitočná pre programy s pracovnou súpravou dát, ktorá presahuje 32 MB (bežná kapacita L3 cache), ale je ideálne pod hranicou 96 MB (kapacita 3D V-cache). Ak by takýto program trávil príliš veľa času svojho behu čakaním na dáta z operačnej pamäte, tak s 3D V-cache môže dôjsť k masívnemu zrýchleniu. Dáta z nej sa totiž servírujú priamo a s výrazne kratším oneskorením.

Jedna vec je lepšia (väčšia, rýchlejšia) cache a druhá vec nižšie frekvencie, ktoré sa museli „obetovať“. Ryzen 7 5800X3D je v porovnaní s R7 5800X (s „iba“ 32 MB L3 cache) je z pohľadu herného boostu o 250 MHz a rýchlosť jednojadrového boostu je nižšia až o 350 MHz. Dôvod pre nižšie frekvencie 5800X3D spočíva údajne v tom, že použitá technológia pripojenia čipletu s 3D V-cache nezvládne také vysoké napájacie napätie, aké je možné použiť vo zvyšku čipletu CPU (je možné, že toto obmedzenie sa v budúcich generácia zmierni). Z tohto dôvodu AMD nedovoľuje na týchto procesoroch ani pretaktovanie.

O prínose 3D V-cache sa hovorí najmä v súvislosti s hrami, kde by mal byť prínos výrazne vyšší ako v aplikačnom prostredí desktopových počítačov. Hry totiž pristupujú k veľkému množstvu dát v operačnej pamäti a ich kód teda výraznú časť času strávi tým, že  nečinne čaká mnoho cyklov, dokým sa dáta z DRAM dostanú do CPU (jeho cache a registrov).

Vyrovnávajúca pamäť s veľkou kapacitou redukuje množstvo týchto oneskorení a výsledkom je celkové zrýchlenie programu, keďže sa eliminuje časť prestojov. Miera zrýchlenia hry sa prirodzene odvíja od toho, aké veľké percento s najaktívnejšie používaných dát sa do cache zmestí. Ak veľká cache zaberie, môže byť nárast výkonu taký výrazný, že zmaže deficit z nižších taktovacích frekvencií.

3D V-Cache… nejde o úplne nový objav

Hardvéroví nadšenci fenomén veľkej cache poznajú z procesorov Intel „Broadwell-C“ (Core i5-5675C a Core i7-5775C). Jednalo sa o štvorjadrové procesory s architektúrou Broadwell, ktoré prišli na trh s určitým oneskorením v ruku 2015. Pár mesiacov tak museli konkurovať architektonicky novším Skylake (Core i7-6700K atď.).

Oproti procesorom Skylake mali Broadwell-C nielen horšie IPC (výkon na takt), ale aj nižšie frekvencie. Napríklad Core i7-5775C mal takty iba 3,3–3,7 GHz. Napriek tomu špecialitou procesorov Broadwell-C bola 64 MB L4 cache (táto technológia sa niekedy označuje aj Crystalwell). Tvorená bola pamäťou eDRAM a slúžiť mala pôvodne pre integrované grafické jadro. Tomu dosť pomáhala (jednalo sa o jedno z najvýkonnejších iGPU), ale táto L4 cache bola prístupná aj pre CPU.

Hráči už vtedy rýchlo zistili, že vo vybraných hrách veľká cache L4 procesorov Broadwell-C veľmi pomáha (teraz už narážame na výkon CPU pri použití grafickej karty, nie na výkon iGPU) a prínos je taký veľký, že tieto procesory v niektorých prípadoch porážali aj novšie Skylaky.

Podobne ako Broadwell-C v tomto smere fungovali aj highendové procesory Broadwell-E a Xeony Broadwell-EP. Tie mali takisto veľmi veľkú cache na báze ringbus, ktorá sa mohla pozitívne prejavovať. Tak ako pri Broadell-C je aj v Ryzen 7 5800X3D veľká L3 cache schopná navýšiť výkon nad rámec toho, čo sa dá očakávať od jadier z jeho architektúrou (Zen 3) a frekvenciami.

VýrobcaAMDAMD
TriedaRyzen 7Ryzen 7
ModelArchitektura5800X3D *5800X
Kódové označenieČipVermeerVermeer
ArchitektúraVýrobný procesZen 3Zen 3
Výrobný procesPlocha čipu7 nm + 7 nm + 12 nm7 nm + 12 nm
PäticaTranzistorůAM4AM4
Dátum vydaniaPočet jednotek20. 4. 20226. 11. 2020
Oficiálna cena449 USD449 299 USD **
Počet jadier88
Počet vlákien1616
Základná frekvencia3,4 GHz3,8 GHz
Max. boost (jedno jadro)4,5 GHz4,7 GHz (neoficiálne 4,85 GHz)
Max. boost (všetky jadrá)N/AN/A
Typ boostuPB 2.0PB 2.0
L1i cache32 kB/jadro32 kB/jadro
L1d cache 32 kB/jadro32 kB/jadro
L2 cache 512 kB/jadro512 kB/jadro
L3 cache 1× 96 MB1× 32 MB
TDP105 W105 W
Max. spotreba v booste142 W (PPT)142 W (PPT)
Pretaktovaniepovolenépovolené
Oficiálna podpora pamätíDDR4-3200DDR4-3200
Pamäťové kanály2× 64 bitov2× 64 bitov
Priepustnosť RAM51,2 GB/s51,2 GB/s
Podpora pamätí ECCneoficiálne ánoneoficiálne áno
PCI Express4.04.0
Linky PCIe×16 + ×4×16 + ×4
Pripojenie k čipsetuPCIe 4.0 ×4PCIe 4.0 ×4
Priepustnosť do čipsetu8,0 GB/s duplex8,0 GB/s duplex
BCLK100 MHz100 MHz
Plocha čipu1× 80,7 mm² + 1× 41 mm² + 125 mm²1× 80,7 mm² + 125 mm²
Počet tranzistorov4,15 + ~4,70 + 2,09 mld.4,15 + 2,09 mld.
TIM pod IHSspájkaspájka
Pribalený chladičnienie
Inštrukčné súpravySSE4.2, AVX2, FMA, SHA, VAES (256-bit)SSE4.2, AVX2, FMA, SHA, VAES
VirtualizáciaAMD-V, IOMMU, NPTAMD-V, IOMMU, NPT
Integrované GPUnemánemá
Architektúra GPU
GPU: shadery
GPU: TMU
GPU: ROP
GPU: Takt
Video výstupy
Max. rozlíšenie (a obnovovacia frekvencia)
Hardvérové kódovanie
Hardvérové dekódovanie
/* Here you can add custom CSS for the current table */ /* Lean more about CSS: https://en.wikipedia.org/wiki/Cascading_Style_Sheets */ /* To prevent the use of styles to other tables use "#supsystic-table-1762" as a base selector for example: #supsystic-table-1762 { ... } #supsystic-table-1762 tbody { ... } #supsystic-table-1762 tbody tr { ... } */
* Procesor je testovaný s AGESA 1.2.0.7. V porovnaní s AGESA 1.2.0.6c je sice dosahovaný o trochu nižší hrubý výkon (do 3 %), ale jedná sa o finálny mikrokód, s kterým sa budú tento procesor väčšinou používať. Výsledky sú relevantnejšie aj pre neskoršie porovnanie s Ryzenmi 7000, s ktorými AMD nadviaže na AGESA 1.2.0.7.
** Po oficiálnom zlacnení firmou AMD. Odporúčaná cena pri uvedení (preškrtnutá hodnota) bola vyššia.




Prvý procesor AMD s 3D V-cache je pomerne kontroverzný kus hardvéru. Isteže, môže byť u neho reč o najvyššom výkone na hranie, ale požadovaný efekt je viac „papierový“ než praktický a keď sa už aj dostaví, tak vo veľmi vzácnych prípadoch. Aby ste tak nakoniec neskončili sklamaní s prakticky jednoúčelovým procesorom, ktorý nemusí vynikať ani pri tom hraní, všetko sme rozobrali v podrobných testoch.

Herné testy

Výkon v hrách testujeme v štyroch rozlíšeniach s rôznym nastavením grafických detailov. Na rozbeh je to jedno viac-menej teoretické nastavenie v 1280 × 720 px. Pri tomto rozlíšení sme dlho laborovali s nastavením „správnych“ detailov. Konečné slovo nakoniec padlo na najnižšie možné (Low, Lowest, Ultra Low, …), aké hra dovoľuje.

Niekto by mohol voľbu rozporovať tým, že procesor v takýchto nastaveniach nepočíta koľko objektov sa vykresľuje (tzv. draw calls). S vysokými detailmi v tomto veľmi nízkom rozlíšení však nebol veľký rozdiel vo výkone v porovnaní s rozlíšením FHD (ktoré takisto testujeme). Naopak záťaž na GPU bola jasne vyššia a toto nepraktické nastavenie má poukazovať práve na to, aký má procesor výkon pri čo najnižšej účasti grafickej karty.

Vo vyšších rozlíšeniach sú už nastavené detaily a vysoké (pre FHD a QHD) a najvyššie (pre UHD). Vo Full HD ešte obvykle s vypnutým Anti-Aliasingom, celkovo už ale ide o pomerne praktické nastavenia, aké sa i bežne používajú.

Výber hier je s ohľadom na pestrosť žánrov, hráčsku popularitu a náročnosť na procesorový výkon. Kompletný zoznam je v kapitolách 7–16. V hrách, kde je vstavaný benchmark, používame ten, v iných máme vytvorené vlastné scény, ktoré s každým procesorom dookola a vždy rovnako prechádzame. Na záznam fps, respektíve časov jednotlivých snímok, z ktorých sa potom následne počítajú fps, používame OCAT a na analýzu CSV aplikáciu FLAT. Za oboma stojí vývojár a autor článkov (a videí) webu GPUreport.cz. Na čo najvyššiu presnosť sú všetky priechody trikrát opakované a do grafov sú vynášané priemerne hodnoty priemerných i minimálnych fps. Tieto viacnásobné opakovania sa týkajú aj neherných testov.

Výpočtové testy

Začíname zľahka, PCMarkom 10, ktorý v rámci kompletnej súpravy „benchmarku pre modernú kanceláriu“ testuje viac ako šesťdesiat čiastkových úloh v rôznych aplikáciách. Tie následne škatuľkuje do tematických kategórií, ktorých je už podstatne menej a pre čo najlepšiu orientáciu zapisujeme do grafov bodový zisk z nich. Celkové skóre máme potom pre jedno i viacvláknový výkon aj z Geekbench 5. Jednoduchšie úlohy v testoch zastupujú i testy vo webovom prehliadači – Speedometer a Octane. Ďalšie testy predstavujú už obvykle vyššiu záťaž alebo sú cielené na pokročilého používateľa.

Výkon pre 3D rendering meriame v Cinebench. V R20, ktorej výsledky sú rozšírenejšie, ale hlavne v R23. Renderovanie v tejto verzii pri každom procesore trvá dlhšie, cyklí sa minimálne desať minút. 3D renderovanie testujeme aj v Blenderi, s renderom Cycles v projektoch BMW a Classroom. Druhý menovaný si môžete porovnať aj s výsledkami testov grafických kariet (obsahuje rovnaký počet dlaždíc).

Ako sú procesory stavané na prácu s videom testujeme strižných editoroch Adobe Premiere Pro a DaVinci Resolve Studio 17. To prostredníctvom pluginu PugetBench, ktorý sa venuje všetkých úlohám, s ktorými sa môžete pri úpravách videa stretnúť. Služby PugetBenchu využívame aj v Adobe After Effects, kde sa zase testuje výkon pri vytváraní grafických efektov. Niektoré čiastkové úlohy používajú na urýchľovanie GPU, ale to nikdy nevypíname, čo v praxi nebude robiť nikto. Bez GPU akcelerácie niektoré veci ani nefungujú, ale naopak je zaujímavé sledovať, že  je rôzny aj výkon v úlohách, ktoré urýchľuje grafická karta. Časť operácií totiž stále obsluhuje CPU.

Kódovanie videa testujeme v HandBraku a v benchmarkoch (x264 HD a HWBot x265). x264 HD benchmark funguje v 32-bitovom režime (64-bitový sa nám pod W10 nepodarilo konzistentne rozbehať a všeobecne pod novšími OS môže byť nestabilný a vykazovať chyby vo videu). V HandBraku používame pre AVC procesorový kodér x264 a pre HEVC x265. Podrobné nastavenia jednotlivých profilov už nájdete rozpísané v príslušnej kapitole 25. Okrem videa kódujeme i audio, kde sú všetky podrobnosti uvedené takisto v kapitole týchto testov. Do činenia s výkonom procesorových kodérov môžu mať aj hráči, ktorý si svoje hranie nahrávajú na video. Výkon „procesorového broadcastingu“ preto i my testujeme v dvoch dobre rozšírených aplikáciách OBS Studio a Xsplit.

Dve kapitoly máme vyhradené aj pre výkon pre úpravu fotiek. Adobe má samostatnú, kde znovu cez PugetBench testujeme Photoshop. V Lightroome PugetBench ale nepoužívame, pretože ten si pre stabilný chod kladie rôzne úpravy OS a celkovo sme sa ho radšej vzdali (pre vyššie riziko komplikácií) a vytvorili sme si vlastné testovacie scény. Obe sú na procesor náročné, či už ide o export RAWov do 16-bitového formátu TIFF s farebným priestorom ProPhotoRGB alebo generáciu náhľadov 1:1 k 42 fotkám bezstratového formátu CR2.

Máme ale i niekoľko alternatívnych aplikácií na úpravu fotiek, v ktorých testujeme výkon CPU. Patrí medzi ne Affinity Photo, v ktorom používame vstavaný benchmark, alebo XnViewMP pre dávkové úpravy fotografií či ZPS X. Z naozaj moderných sú to potom tri aplikácie Topaz Labz, ktoré využívajú algoritmy AI. DeNoise AI, Gigapixel AI a Sharpen AI. Topaz Labs svoje výsledky často a radi porovnávajú s aplikáciami Adobe (Photoshop a Lightroom) a chváli sa lepšími výsledkami. Tak uvidíme, možno sa na to niekedy pozrieme i z obrazovej stránky. V testoch procesorov nám ale ide predovšetkým o výkon.

Komprimovací a dekomprimovací výkon testujeme v benchmarkoch WinRARu, 7-Zipu a Aida64 (Zlib), dešifrovanie potom v TrueCrypte a Aida64, kde sú okrem AES aj testy SHA3. V Aida64 testujeme v kapitole matematických výpočtov aj FPU. Z tejto kategórie vás ale môžu zaujímať aj výsledky Stockfish 13 a dosahovaný počet šachových kombinácií za jednotku času. Veľa testov, ktoré sa dajú zaradiť do kategórie matematických realizujeme v SPECworkstation 3.1. Jedná sa o súbor profesionálnych aplikácií s presahom i k rôznym simuláciám, ako je napríklad LAMMPS či NAMD, čo sú molekulárne simulátory. Podrobný opis k testom z SPECworkstation 3.1 nájdete v tomto odkaze zo stránok spec.org. Zo zoznamu pre redundanciu netestujeme len 7-zip, Blender a HandBrake, pretože výkon v nich meriame v zvlášť aplikáciách. Detailný výpis výsledkov SPECWS inak predstavuje obvykle časy alebo fps, ale my do grafov uvádzame „SPEC ratio“, ktoré hovorí o bodovom zisku – vyšší znamená lepší.

Nastavenia procesorov…

Procesory testujeme vo východiskových nastaveniach, bez aktívnych technológií PBO2 (AMD) alebo ABT (Intel), ale pravdaže s aktívnym XMP 2.0.

… a aplikačné aktualizácie

V testoch treba počítať aj s tým, že v priebehu času môžu jednotlivé aktualizácie skresľovať výkonnostné porovnania. Niektoré aplikácie používame vo verziách portable (rozvalený archív), ktoré sa neaktualizujú alebo je možnosť ich držať na stabilnej verzii, ale pri niektorých to neplatí. Typicky hry sa v priebehu času aktualizujú. Na druhej strane ani úmyselné zastarávanie (a testovanie niečo neaktuálne, čo sa už správa inak) by nebola úplne cesta.

Skrátka len počítajte s tým, že s pribúdajúcim časom klesá trochu i presnosť výsledkov, ktoré medzi sebou porovnávate. Aby sme vám túto analýzu uľahčili, tak pri každom procesore uvádzame, kedy bol testovaný. Zistíte to v dialógovom okne, kde je informácia o dátume testovania každého procesora. Toto dialógové okno sa zobrazuje v interaktívnych grafoch, pri akomkoľvek pruhu s výsledkom. Stačí naň zájsť kurzorom myši.




Prvý procesor AMD s 3D V-cache je pomerne kontroverzný kus hardvéru. Isteže, môže byť u neho reč o najvyššom výkone na hranie, ale požadovaný efekt je viac „papierový“ než praktický a keď sa už aj dostaví, tak vo veľmi vzácnych prípadoch. Aby ste tak nakoniec neskončili sklamaní s prakticky jednoúčelovým procesorom, ktorý nemusí vynikať ani pri tom hraní, všetko sme rozobrali v podrobných testoch.

Metodika: ako meriame spotrebu

Odmerať spotrebu procesora je pomerne jednoduché, podstatne jednoduchšie než pri grafických kartách. Všetko napájanie ide cez jeden alebo dva káble EPS. Dva na zväčšenie prierezu používame i my, čo sa hodí pri výkonných procesoroch AMD do sTR(X)4 či pre Intel HEDT a vlastne skoro už i pre mainstreamové procesory. Na meranie prúdu priamo na vodičoch máme kliešte Prova 15. To je podstatne presnejší a spoľahlivejší spôsob merania ako sa spoliehať na interné snímače.

Jediné obmedzenie našich prúdových klieští môže byť pri testoch najvýkonnejších procesorov. Tie totiž maximálny rozsah našich klieští 30 A, pri ktorom je garantovaná vysoká presnosť, už prekračujú. Na väčšinu procesorov je rozsah optimálny (dokonca aj pre meranie nižšej záťaže, kedy sa dajú kliešte prepnúť na menší a presnejší rozsah 4 A), ale modely so spotrebou nad 360 W budeme testovať až na vlastnom prípravku, ktorého prototyp už máme zostrojený. Jeho merací rozsah obmedzujúci už nebude, ale zatiaľ výhľadovo budeme pracovať s prúdovými kliešťami Prova.

Kliešte sú pred každým meraním riadne vynulované a pripojené k multimetru Keysight U1231A. Ten vzorky z hodnotami prúdov počas testov zaznamenáva cez rozhranie IR-USB a v jednosekundových intervaloch ich zapisuje do tabuľky. Z nej potom môžeme vytvárať čiarové grafy s priebehmi spotreby. Do pruhových grafov však vždy zapisujeme priemerné hodnoty. Merania prebiehajú v rôznych režimoch záťaže. Najnižšiu predstavujú nečinné Windows 10 na pracovnej ploche. Toto meranie prebieha na dobre „odstátom“ systéme.

   

Vyššiu záťaž predstavuje kódovanie audia (FLACu), kde procesor ale využíva iba jedno jadro, respektíve jedno vlákno. Vyššia záťaž, kde sa zapája viac jadier, sú hry. Spotrebu testujeme v F1 2020, Shadow of the Tomb Raider a Total War Saga: Troy v 1920 × 1080 px. V tomto rozlíšení je spotreba obvykle najvyššia alebo minimálne podobná ako v nižších alebo vyšších rozlíšeniach, kde väčšinou spotreba CPU skôr pre jeho nižšie využívanie skôr klesá.

Limity spotrieb sú u procesorov Intel aj AMD vypnuté, odomknuté na úroveň PL4/PPT. Tak, ako je to väčšine prípadov u základných dosiek nastavené aj vo východiskových nastaveniach. To znamená, že časový limit „Tau“ po 56 sekundách neznižuje spotrebu a frekvencie ani vo vyššej záťaži a výkon je stabilný. Zvažovali sme, či úspornejšie nastavenia alebo nebudeme akceptovať. Nakoniec teda nebudeme z dôvodu, že to nerobí ani drvivá väčšina používateľov a tým pádom by boli výsledky a porovnania pomerne nezaujímavé. Riešenie by síce bolo testovať s limitom napájania i bez neho, ale to je už z časového hľadiska v rámci testov procesorov nemožné. Ignorovať túto problematiku však nebudeme a dostane priestor v testoch základných dosiek, kde nám to dáva väčší zmysel.

Základné dosky používame vždy s mimoriadne robustným efektívnym VRM, aby vznikajúce straty na MOSFEToch skresľovali namerané výsledky čo najmenej a testovacie zostavy sú napájané špičkovým zdrojom BeQuiet! Dark Power Pro 12 s výkonom 1200 W. Ten je dostatočne dimenzovaný na to, aby stačil na každý procesor i popri zaťaženej GeForce RTX 3080 a zároveň dosahuje nadštandardnú účinnosť aj pri nižšej záťaži. Kompletný prehľad komponentov testovacej zostavy nájdete v piatej kapitole tohto článku.




Prvý procesor AMD s 3D V-cache je pomerne kontroverzný kus hardvéru. Isteže, môže byť u neho reč o najvyššom výkone na hranie, ale požadovaný efekt je viac „papierový“ než praktický a keď sa už aj dostaví, tak vo veľmi vzácnych prípadoch. Aby ste tak nakoniec neskončili sklamaní s prakticky jednoúčelovým procesorom, ktorý nemusí vynikať ani pri tom hraní, všetko sme rozobrali v podrobných testoch.

Metodika: testy zahrievania a frekvencií

Pri výbere chladiča sme sa nakoniec uchýlili k Noctua NH-U14S. Ten má vysoký výkon a zároveň k nemu existuje i variant TR4-SP3 určený pre procesory Threadripper. Odlišuje sa len základňou a radiátor je inak rovnaký, takže bude možné za rovnakých podmienok testovať a porovnávať všetky procesory. Ventilátor na chladiči NH-U14S je počas všetkých testovaní nastavený na maximálnu rýchlosť – 1585 ot./min.

Merania prebiehajú vždy na bench-walle vo veternom tuneli. Ten simuluje počítačovú skrinku s tým rozdielom, že máme nad ním väčšiu kontrolu.

Systémové chladenie pozostáva zo štyroch ventilátorov Noctua NF-S12A PWM, ktoré sú v rovnovážnom pomere dvoch na vstupe a dvoch na výstupe. Ich rýchlosť nastavená na fixných 585 ot./min, čo je i pomerne praktická rýchlosť, ktorú nemá význam prevyšovať. Skrátka by malo ísť o optimálnu konfiguráciu, ktorá sa opiera o naše testy rôznych nastavení systémového chladenia.

Aj okolo procesorov je dôležité udržovať rovnakú teplotu vzduchu. Tá sa, samozrejme, mení i s ohľadom na to, koľko tepla konkrétny procesor produkuje, ale na vstupe tunela musí byť pre presné porovnania vždy rovnaká. V našom klimatizovanom testlabe sa v tomto bode pohybuje v rozmedzí 21–21,3 °C.

Udržiavať konštantnú teplotu na vstupe je treba nielen pre poriadne porovnanie zahrievania procesorov, ale hlavne pre objektívne výkonnostné porovnania. Vývoj frekvencií, a špeciálne jednojadrového boostu, sa odvíja práve od teploty. Typicky v lete, pri vyšších teplotách než je bežne v obytných priestoroch v zime, môžu byť procesory pomalšie.

Pri procesoroch Intel pre každý test odčítavame maximálnu teplotu jadier, obvykle všetkých. Tieto maximá sú potom spriemerované a výsledok predstavuje výslednú hodnotu v grafe. Z výstupov jednovláknovej záťaže vyberáme iba zaznamenané hodnoty z aktívnych jadier (tie sú obvykle dve a počas testu sa medzi sebou striedajú). U procesorov AMD je to trochu iné. Tie teplotné snímače pre každé jadro nemajú. Aby sa postup metodicky čo najviac podobal tomu, ktorý uplatňujeme na procesoroch Intel, tak priemerné zahrievanie všetkých jadier definujeme najvyššou hodnotou, ktorú hlási snímač CPU Tdie (average). Pre jednovláknovú záťaž už ale používame snímač CPU (Tctl/Tdie), ktorý obvykle hlási o trochu vyššiu hodnotu, ktorá lepšie zodpovedá hotspotom jedného, respektíve dvoch jadier. Tieto hodnoty rovnako ako hodnoty zo všetkých interných snímačov však treba brať s rezervou, presnosť snímačov naprieč procesormi je rôzna.

Vyhodnocovanie frekvencií je presnejšie, každé jadro má vlastný snímač aj na procesoroch AMD. Na rozdiel od teplôt ale do grafov zapisujeme priemerné hodnoty frekvencií počas testov. Zahrievanie a frekvencie jadier procesora monitorujeme v rovnakých testoch, v ktorých meriame aj spotrebu. Teda postupne od najnižšej záťaže na ploche nečinných Windows 10, cez kódovanie audia (záťaž v jednom vlákne), hernú záťaž v troch hrách (F1 2020, Shadow of the Tomb Raider a Total War Saga: Troy), až po desaťminutovú záťaž v Cinebench R23 a najviac vyťažujúce kódovanie videa kodérom x264 v HandBraku.

Na záznam teplôt a frekvencií jadier procesora používame aplikáciu HWiNFO, v ktorej je vzorkovanie nastavené na dve sekundy. S výnimkou kódovania audia sú v grafoch uvádzané vždy priemery všetkých procesorových jadier, čo sa týka teplôt i frekvencií. Pri kódovaní audia sú uvádzané hodnoty z jadra, na ktorom záťaž prebieha.




Prvý procesor AMD s 3D V-cache je pomerne kontroverzný kus hardvéru. Isteže, môže byť u neho reč o najvyššom výkone na hranie, ale požadovaný efekt je viac „papierový“ než praktický a keď sa už aj dostaví, tak vo veľmi vzácnych prípadoch. Aby ste tak nakoniec neskončili sklamaní s prakticky jednoúčelovým procesorom, ktorý nemusí vynikať ani pri tom hraní, všetko sme rozobrali v podrobných testoch.

Testovacia zostava

Chladič Noctua NH-U14S
Pamäte Patriot Blackout (4× 8 GB, 3600 MHz/CL18)
Grafická karta MSI RTX 3080 Gaming X Trio
2× SSD Patriot Viper VPN100 (512 GB + 2 TB)
Napájací zdroj BeQuiet! Dark Power Pro 12 s 1200 W

Testovacia konfigurácia
Chladič CPUNoctua NH-U14S@12 V
Teplovodivá pastaNoctua NT-H2
Základná doska *Podľa procesora: MSI MEG X570 Ace, MEG Z690 Unify, MAG Z690 Tomahawk WiFi DDR4, Z590 Ace, MSI MEG X570 Ace alebo MSI MEG Z490 Ace
Pamäte (RAM)Patriot Blackout, 4× 8 GB, 3600 MHz/CL18
Grafická kartaMSI RTX 3080 Gaming X Trio bez Resizable BAR
SSD2× Patriot Viper VPN100 (512 GB + 2 TB)
Napájací zdrojBeQuiet! Dark Power Pro 12 (1200 W)
/* Here you can add custom CSS for the current table */ /* Lean more about CSS: https://en.wikipedia.org/wiki/Cascading_Style_Sheets */ /* To prevent the use of styles to other tables use "#supsystic-table-961" as a base selector for example: #supsystic-table-961 { ... } #supsystic-table-961 tbody { ... } #supsystic-table-961 tbody tr { ... } */
* BIOSy na základných doskách používame nasledovné. Pre MSI MEG X570 Ace v1E, pre MEG Z690 Unify v10, pre MAG Z690 Tomahawk WiFi DDR4 v11, pre MEG Z590 Ace v1.14 a pre MEG Z490 Ace v17.

Poznámka.: Grafické ovládače používame Nvidia GeForce 466.77 a zostavenie OS Windows 10 je v čase testovania 19043.

Procesory Intel sú testované na základných doskách MSI MEG Z690 Unify, MAG Z490 Tomahawk WiFi DDR4, Z590 Ace a Z490 Ace. S MSI MEG Z690 Unify sú použité pamäte DDR5 Kingston Fury Beast (2× 16 GB, 5200 MHz/CL40):

 

 




Prvý procesor AMD s 3D V-cache je pomerne kontroverzný kus hardvéru. Isteže, môže byť u neho reč o najvyššom výkone na hranie, ale požadovaný efekt je viac „papierový“ než praktický a keď sa už aj dostaví, tak vo veľmi vzácnych prípadoch. Aby ste tak nakoniec neskončili sklamaní s prakticky jednoúčelovým procesorom, ktorý nemusí vynikať ani pri tom hraní, všetko sme rozobrali v podrobných testoch.

3DMark

Na testy používame 3DMark Professional a z testov Night Raid (DirectX 12), Fire Strike (DirectX 11) a Time Spy (DirectX 12). V grafoch nájdete čiastkové skóre CPU, kombinované skóre, ale i skóre grafiky. Z neho zistíte, do akej miery daný procesor obmedzuje grafickú kartu.










Prvý procesor AMD s 3D V-cache je pomerne kontroverzný kus hardvéru. Isteže, môže byť u neho reč o najvyššom výkone na hranie, ale požadovaný efekt je viac „papierový“ než praktický a keď sa už aj dostaví, tak vo veľmi vzácnych prípadoch. Aby ste tak nakoniec neskončili sklamaní s prakticky jednoúčelovým procesorom, ktorý nemusí vynikať ani pri tom hraní, všetko sme rozobrali v podrobných testoch.

Assassin’s Creed: Valhalla

Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 1280 × 720 px; prednastavený grafický profil Low; API DirectX 12; extra nastavenia žiadne; testovacia scéna: vstavaný benchmark.

   



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 1920 × 1080 px; prednastavený grafický profil Low; API DirectX 12; extra nastavenie Anti-Aliasing: low; testovacia scéna: vstavaný benchmark.

   



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 2560 × 1440 px; prednastavený grafický profil High; API DirectX 12; extra nastavenie žiadne; testovacia scéna: vstavaný benchmark.



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 3840 × 2160 px; prednastavený grafický profil Ultra High; API DirectX 12; extra nastavenie žiadne; testovacia scéna: vstavaný benchmark.

   



Prvý procesor AMD s 3D V-cache je pomerne kontroverzný kus hardvéru. Isteže, môže byť u neho reč o najvyššom výkone na hranie, ale požadovaný efekt je viac „papierový“ než praktický a keď sa už aj dostaví, tak vo veľmi vzácnych prípadoch. Aby ste tak nakoniec neskončili sklamaní s prakticky jednoúčelovým procesorom, ktorý nemusí vynikať ani pri tom hraní, všetko sme rozobrali v podrobných testoch.

Borderlands 3

Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 1280 × 720 px; prednastavený grafický profil Very Low; API DirectX 12; extra nastavenie žiadne; testovacia scéna: vstavaný benchmark.

   



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 1920 × 1080 px; prednastavený grafický profil High; API DirectX 12; extra nastavenie Anti-Aliasing: None; testovacia scéna: vstavaný benchmark.



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 2560 × 1440 px; prednastavený grafický profil High; API DirectX 12; extra nastavenie žiadne; testovacia scéna: vstavaný benchmark.

   



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 3840 × 2160 px; prednastavený grafický profil Ultra; API DirectX 12; extra nastavenie žiadne; testovacia scéna: vstavaný benchmark.

   





Prvý procesor AMD s 3D V-cache je pomerne kontroverzný kus hardvéru. Isteže, môže byť u neho reč o najvyššom výkone na hranie, ale požadovaný efekt je viac „papierový“ než praktický a keď sa už aj dostaví, tak vo veľmi vzácnych prípadoch. Aby ste tak nakoniec neskončili sklamaní s prakticky jednoúčelovým procesorom, ktorý nemusí vynikať ani pri tom hraní, všetko sme rozobrali v podrobných testoch.

Counter-Strike: GO

Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 1280 × 720 px; najnižšie grafické nastavenia a bez Anti-Aliasingu, API DirectX 9; testovacia platforma skript s preletom nad mapou Dust 2.

   



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 1920 × 1080 px; vysoké grafické nastavenia a bez Anti-Aliasingu, API DirectX 9; testovacia platforma skript s preletom nad mapou Dust 2.

   



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 2560 × 1440 px; vysoké grafické nastavenia; 4× MSAA, API DirectX 9; testovacia platforma skript s preletom nad mapou Dust 2.



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 3840 × 2160 px; veľmi vysoké grafické nastavenia; 4× MSAA, API DirectX 9; testovacia platforma skript s preletom nad mapou Dust 2.

  





Prvý procesor AMD s 3D V-cache je pomerne kontroverzný kus hardvéru. Isteže, môže byť u neho reč o najvyššom výkone na hranie, ale požadovaný efekt je viac „papierový“ než praktický a keď sa už aj dostaví, tak vo veľmi vzácnych prípadoch. Aby ste tak nakoniec neskončili sklamaní s prakticky jednoúčelovým procesorom, ktorý nemusí vynikať ani pri tom hraní, všetko sme rozobrali v podrobných testoch.

Cyberpunk 2077

Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 1280 × 720 px; prednastavený grafický profil Low; API DirectX 12; extra nastavenie žiadne; testovacia scéna: vlastná (Little China).

   



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 1920 × 1080 px; prednastavený grafický profil High; API DirectX 12; extra nastavenie žiadne; testovacia scéna: vlastná (Little China).

   



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 2560 × 1440 px; prednastavený grafický profil High; API DirectX 12; extra nastavenie žiadne; testovacia scéna: vlastná (Little China).



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 3840 × 2160 px; prednastavený grafický profil Ultra; API DirectX 12; extra nastavenie žiadne; testovacia scéna: vlastná (Little China).

   





Prvý procesor AMD s 3D V-cache je pomerne kontroverzný kus hardvéru. Isteže, môže byť u neho reč o najvyššom výkone na hranie, ale požadovaný efekt je viac „papierový“ než praktický a keď sa už aj dostaví, tak vo veľmi vzácnych prípadoch. Aby ste tak nakoniec neskončili sklamaní s prakticky jednoúčelovým procesorom, ktorý nemusí vynikať ani pri tom hraní, všetko sme rozobrali v podrobných testoch.

DOOM Eternal

Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 1280 × 720 px; prednastavený grafický profil Low; API Vulkan; extra nastavenia Present From Compute: off, Motion Blur: Low, Depth of Field Anti-Aliasing: off; testovacia scéna: vlastná.

   



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 1920 × 1080 px; prednastavený grafický profil High; API Vulkan; extra nastavenia Present From Compute: on, Motion Blur: High, Depth of Field Anti-Aliasing: off; testovacia scéna: vlastná.

   



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 2560 × 1440 px; prednastavený grafický profil High; API Vulkan; extra nastavenia Present From Compute: on, Motion Blur: High, Depth of Field Anti-Aliasing: on; testovacia scéna: vlastná.



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 3840 × 2160 px; prednastavený grafický profil Ultra Nightmare; API Vulkan; extra nastavenia Present From Compute: on, Motion Blur: High, Depth of Field Anti-Aliasing: on; testovacia scéna: vlastná.

   





Prvý procesor AMD s 3D V-cache je pomerne kontroverzný kus hardvéru. Isteže, môže byť u neho reč o najvyššom výkone na hranie, ale požadovaný efekt je viac „papierový“ než praktický a keď sa už aj dostaví, tak vo veľmi vzácnych prípadoch. Aby ste tak nakoniec neskončili sklamaní s prakticky jednoúčelovým procesorom, ktorý nemusí vynikať ani pri tom hraní, všetko sme rozobrali v podrobných testoch.

F1 2020

Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 1280 × 720 px; prednastavený grafický profil Ultra Low; API DirectX 12; extra nastavenia Anti-Aliasing: off, Anisotropic Filtering: off; testovacia scéna: vstavaný benchmark (Australia, Clear/Dry, Cycle).

   



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 1920 × 1080 px; prednastavený grafický profil High; API DirectX 12; extra nastavenia Anti-Aliasing: off, Skidmarks Blending: off; testovacia scéna: vstavaný benchmark (Australia, Clear/Dry, Cycle).

   



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 2560 × 1440 px; prednastavený grafický profil High; API DirectX 12; extra nastavenia Anti-Aliasing: TAA, Skidmarks Blending: off; testovacia scéna: vstavaný benchmark (Australia, Clear/Dry, Cycle).



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 3840 × 2160 px; prednastavený grafický profil Ultra High; API DirectX 12; extra nastavenia Anti-Aliasing: TAA, Skidmarks Blending: off; testovacia scéna: vstavaný benchmark (Australia, Clear/Dry, Cycle).

 





Prvý procesor AMD s 3D V-cache je pomerne kontroverzný kus hardvéru. Isteže, môže byť u neho reč o najvyššom výkone na hranie, ale požadovaný efekt je viac „papierový“ než praktický a keď sa už aj dostaví, tak vo veľmi vzácnych prípadoch. Aby ste tak nakoniec neskončili sklamaní s prakticky jednoúčelovým procesorom, ktorý nemusí vynikať ani pri tom hraní, všetko sme rozobrali v podrobných testoch.

Metro Exodus

Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 1280 × 720 px; prednastavený grafický profil Low; API DirectX 12; extra nastavenia žiadne testovacia scéna: vstavaný benchmark.

 



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 1920 × 1080 px; prednastavený grafický profil High; API DirectX 12; extra nastavenie žiadne; testovacia scéna: vstavaný benchmark.



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 2560 × 1440 px; prednastavený grafický profil High; API DirectX 12; extra nastavenie žiadne; testovacia scéna: vstavaný benchmark.



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 3840 × 2160 px; prednastavený grafický profil Extreme; API DirectX 12; extra nastavenie žiadne; testovacia scéna: vstavaný benchmark.



Prvý procesor AMD s 3D V-cache je pomerne kontroverzný kus hardvéru. Isteže, môže byť u neho reč o najvyššom výkone na hranie, ale požadovaný efekt je viac „papierový“ než praktický a keď sa už aj dostaví, tak vo veľmi vzácnych prípadoch. Aby ste tak nakoniec neskončili sklamaní s prakticky jednoúčelovým procesorom, ktorý nemusí vynikať ani pri tom hraní, všetko sme rozobrali v podrobných testoch.

Microsoft Flight Simulator

Upozornenie: Výkon v tejto hre sa vplyvom priebežných aktualizácii často mení, zlepšuje. Konzistenciu výsledkov pred každým meraním overujeme re-testovávaním procesora Ryzen 9 5900X. Pri výraznejších odchýlkach staršie výsledky zahadzujeme a začíname databázu budovať odznova. Pre nekompletnosť výsledkov MFS nepoužívame pre výpočet priemerného herného výkonu procesorov.

Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 1280 × 720 px; prednastavený grafický profil Low; API DirectX 11; extra nastavenie Anti-Aliasing: off; testovacia scéna: vlastná (Paris-Charles de Gaulle, Air Traffic: AI, 14. február, 9:00) autopilot: od 1000 m po náraz o terén.

   



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 1920 × 1080 px; prednastavený grafický profil Low; API DirectX 11; extra nastavenie Anti-Aliasing: off; testovacia scéna: vlastná (Paris-Charles de Gaulle, Air Traffic: AI, 14. február, 9:00) autopilot: od 1000 m po náraz o terén.

   



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 2560 × 1440 px; prednastavený grafický profil High; API DirectX 11; extra nastavenie Anti-Aliasing: TAA; testovacia scéna: vlastná (Paris-Charles de Gaulle, Air Traffic: AI, 14. február, 9:00) autopilot: od 1000 m po náraz o terén.



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 3840 × 2160 px; prednastavený grafický profil Ultra; API DirectX 11; extra nastavenie Anti-Aliasing: TAA; testovacia scéna: vlastná (Paris-Charles de Gaulle, Air Traffic: AI, 14. február, 9:00) autopilot: od 1000 m po náraz o terén.

   





Prvý procesor AMD s 3D V-cache je pomerne kontroverzný kus hardvéru. Isteže, môže byť u neho reč o najvyššom výkone na hranie, ale požadovaný efekt je viac „papierový“ než praktický a keď sa už aj dostaví, tak vo veľmi vzácnych prípadoch. Aby ste tak nakoniec neskončili sklamaní s prakticky jednoúčelovým procesorom, ktorý nemusí vynikať ani pri tom hraní, všetko sme rozobrali v podrobných testoch.

Shadow of the Tomb Raider

Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 1280 × 720 px; prednastavený grafický profil Lowest; API DirectX 12; extra nastavenie Anti-Aliasing: off; testovacia scéna: vstavaný benchmark.

   



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 1920 × 1080 px; prednastavený grafický profil High; API DirectX 12; extra nastavenie Anti-Aliasing: off; testovacia scéna: vstavaný benchmark.

   



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 2560 × 1440 px; prednastavený grafický profil High; API DirectX 12; extra nastavenie Anti-Aliasing: TAA; testovacia scéna: vstavaný benchmark.



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 3840 × 2160 px; prednastavený grafický profil Highest; API DirectX 12; extra nastavenie Anti-Aliasing: TAA; testovacia scéna: vstavaný benchmark.





Prvý procesor AMD s 3D V-cache je pomerne kontroverzný kus hardvéru. Isteže, môže byť u neho reč o najvyššom výkone na hranie, ale požadovaný efekt je viac „papierový“ než praktický a keď sa už aj dostaví, tak vo veľmi vzácnych prípadoch. Aby ste tak nakoniec neskončili sklamaní s prakticky jednoúčelovým procesorom, ktorý nemusí vynikať ani pri tom hraní, všetko sme rozobrali v podrobných testoch.

Total War Saga: Troy

Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 1280 × 720 px; prednastavený grafický profil Low; API DirectX 11; extra nastavenia žiadne; testovacia scéna: vstavaný benchmark.



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 1920 × 1080 px; prednastavený grafický profil High; API DirectX 11; extra nastavenia žiadne; testovacia scéna: vstavaný benchmark.



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 2560 × 1440 px; prednastavený grafický profil High; API DirectX 11; extra nastavenia žiadne; testovacia scéna: vstavaný benchmark.



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 3840 × 2160 px; prednastavený grafický profil Ultra; API DirectX 11; extra nastavenia žiadne; testovacia scéna: vstavaný benchmark.





Prvý procesor AMD s 3D V-cache je pomerne kontroverzný kus hardvéru. Isteže, môže byť u neho reč o najvyššom výkone na hranie, ale požadovaný efekt je viac „papierový“ než praktický a keď sa už aj dostaví, tak vo veľmi vzácnych prípadoch. Aby ste tak nakoniec neskončili sklamaní s prakticky jednoúčelovým procesorom, ktorý nemusí vynikať ani pri tom hraní, všetko sme rozobrali v podrobných testoch.

Súhrnný herný výkon

Pre výpočet priemerného herného výkonu sme normalizovali procesor Intel Core i7-11900K. Od neho sa odvíjajú percentuálne rozdiely všetkých ostatných procesorov, pričom každá z hier sa na konečnom výsledku podieľa rovnakou váhou. Ako presne vyzerá vzorec, podľa ktorého sa dopracovávame ku jednotlivým hodnotám, nájdete v článku „Priemerný výkon CPU počítame (už) inak“.











Prvý procesor AMD s 3D V-cache je pomerne kontroverzný kus hardvéru. Isteže, môže byť u neho reč o najvyššom výkone na hranie, ale požadovaný efekt je viac „papierový“ než praktický a keď sa už aj dostaví, tak vo veľmi vzácnych prípadoch. Aby ste tak nakoniec neskončili sklamaní s prakticky jednoúčelovým procesorom, ktorý nemusí vynikať ani pri tom hraní, všetko sme rozobrali v podrobných testoch.

Herný výkon za euro







Prvý procesor AMD s 3D V-cache je pomerne kontroverzný kus hardvéru. Isteže, môže byť u neho reč o najvyššom výkone na hranie, ale požadovaný efekt je viac „papierový“ než praktický a keď sa už aj dostaví, tak vo veľmi vzácnych prípadoch. Aby ste tak nakoniec neskončili sklamaní s prakticky jednoúčelovým procesorom, ktorý nemusí vynikať ani pri tom hraní, všetko sme rozobrali v podrobných testoch.

PCMark








Geekbench





Prvý procesor AMD s 3D V-cache je pomerne kontroverzný kus hardvéru. Isteže, môže byť u neho reč o najvyššom výkone na hranie, ale požadovaný efekt je viac „papierový“ než praktický a keď sa už aj dostaví, tak vo veľmi vzácnych prípadoch. Aby ste tak nakoniec neskončili sklamaní s prakticky jednoúčelovým procesorom, ktorý nemusí vynikať ani pri tom hraní, všetko sme rozobrali v podrobných testoch.

Speedometer (2.0) a Octane (2.0)

Testovacie prostredie: Aby na výsledky v priebehu času nemali vplyv aktualizácie webového prehliadača, používame portable verziu Google Chrome (91.0.472.101), 64-bitové zostavenie. Hardvérová akcelerácia GPU je povolená rovnako, ako to má vo východiskových nastaveniach každý používateľ.



Poznámka: Hodnoty v grafoch predstavujú priemer získaných bodov v čiastkových úlohách, ktoré sú združené podľa svojho charakteru do siedmich kategórií (Core language features, Memory and GC, Strings and arrays, Virtual machine and GC, Loading and Parsing, Bit and Math operations a Compiler and GC latency).










Prvý procesor AMD s 3D V-cache je pomerne kontroverzný kus hardvéru. Isteže, môže byť u neho reč o najvyššom výkone na hranie, ale požadovaný efekt je viac „papierový“ než praktický a keď sa už aj dostaví, tak vo veľmi vzácnych prípadoch. Aby ste tak nakoniec neskončili sklamaní s prakticky jednoúčelovým procesorom, ktorý nemusí vynikať ani pri tom hraní, všetko sme rozobrali v podrobných testoch.

Cinebench R20


Cinebench R23



Blender@Cycles

Testovacie prostredie: Používame dobre rozšírené projekty BMW (510 dlaždíc) a Classroom (2040 dlaždíc) a renderer Cycles. Nastavenia renderu sú na None, s ktorým všetka práca pripadá na CPU.



LuxRender (SPECworkstation 3.1)




Prvý procesor AMD s 3D V-cache je pomerne kontroverzný kus hardvéru. Isteže, môže byť u neho reč o najvyššom výkone na hranie, ale požadovaný efekt je viac „papierový“ než praktický a keď sa už aj dostaví, tak vo veľmi vzácnych prípadoch. Aby ste tak nakoniec neskončili sklamaní s prakticky jednoúčelovým procesorom, ktorý nemusí vynikať ani pri tom hraní, všetko sme rozobrali v podrobných testoch.

Adobe Premiere Pro (PugetBench)

Testovacie prostredie: súbor testov PugetBench. Verziu aplikácie (Adobe Premiere Pro) držíme na 15.2.

































Prvý procesor AMD s 3D V-cache je pomerne kontroverzný kus hardvéru. Isteže, môže byť u neho reč o najvyššom výkone na hranie, ale požadovaný efekt je viac „papierový“ než praktický a keď sa už aj dostaví, tak vo veľmi vzácnych prípadoch. Aby ste tak nakoniec neskončili sklamaní s prakticky jednoúčelovým procesorom, ktorý nemusí vynikať ani pri tom hraní, všetko sme rozobrali v podrobných testoch.

DaVinci Resolve Studio (PugetBench)

Testovacie prostredie: súbor testov PugetBench, typ testov: štandardný. Verziu aplikácie (DaVinci Resolve Studio) držíme na 17.2.1 (zostavenie 12).
























Prvý procesor AMD s 3D V-cache je pomerne kontroverzný kus hardvéru. Isteže, môže byť u neho reč o najvyššom výkone na hranie, ale požadovaný efekt je viac „papierový“ než praktický a keď sa už aj dostaví, tak vo veľmi vzácnych prípadoch. Aby ste tak nakoniec neskončili sklamaní s prakticky jednoúčelovým procesorom, ktorý nemusí vynikať ani pri tom hraní, všetko sme rozobrali v podrobných testoch.

Grafické efekty: Adobe After Effects

Testovacie prostredie: súbor testov PugetBench. Verziu aplikácie (Adobe After Effects) držíme na 18.2.1.



































Prvý procesor AMD s 3D V-cache je pomerne kontroverzný kus hardvéru. Isteže, môže byť u neho reč o najvyššom výkone na hranie, ale požadovaný efekt je viac „papierový“ než praktický a keď sa už aj dostaví, tak vo veľmi vzácnych prípadoch. Aby ste tak nakoniec neskončili sklamaní s prakticky jednoúčelovým procesorom, ktorý nemusí vynikať ani pri tom hraní, všetko sme rozobrali v podrobných testoch.

HandBrake

   

Testovacie prostredie: Na konverziu máme 4K video LG Demo Snowboard s bitrate 43,9 Mb/s. Profily AVC (x264) a HEVC (x265) sú nastavené s ohľadom na vysokú kvalitu a profily kodérov sú „pomalé“. HandBrake máme vo verzii 1.3.3 (2020061300).

Benchmarky x264 a x265




SVT-AV1

Testovacie prostredie: Kódujeme krátku, verejne dostupnú vzorku park_joy_2160p50.y4m: nekomprimované video 4096 × 2160 px, 8bit, 50 fps. Dĺžka je 585 snímok s nastavením kvality kódovania na úroveň 6, pri ktorej je kódovanie stále pomerne pomalé. Test dokáže využiť inštkcie AVX2 i AVX-512.

Verzia: SVT-AV1 Encoder Lib v0.8.7-61-g685afb2d via FFMpeg N-104429-g069f7831a2-20211026 (64bit)
Build z: https://github.com/BtbN/FFmpeg-Builds/releases
Príkazový riadok: ffmpeg.exe -i „park_joy_2160p50.y4m“ -c:v libsvtav1 -rc 0 -qp 55 -preset 6 -f null output.webm




Prvý procesor AMD s 3D V-cache je pomerne kontroverzný kus hardvéru. Isteže, môže byť u neho reč o najvyššom výkone na hranie, ale požadovaný efekt je viac „papierový“ než praktický a keď sa už aj dostaví, tak vo veľmi vzácnych prípadoch. Aby ste tak nakoniec neskončili sklamaní s prakticky jednoúčelovým procesorom, ktorý nemusí vynikať ani pri tom hraní, všetko sme rozobrali v podrobných testoch.

Kódovanie audia

Testovacie prostredie: Kódovanie audia prebieha pomocou kodérov pre príkazový riadok, pričom meriame čas, ktorý konverzia zaberie. Kóduje sa vždy rovnaký 16-bitový súbor WAV (stereo) s 44,1 kHz s dĺžkou 42 minút (jedná sa o rip albumu Love Over Gold od Dire Straits v jednom audio súbore).

Nastavenia kodérov sú zvolené na dosiahnutie maximálnej alebo skoro maximálnej kompresie. Bitrate je pritom relatívne vysoký, s výnimkou bezstratového FLACu okolo 200 kb/s.

Poznámka: tieto testy merajú jednovláknový výkon.

FLAC: referenčný kodér 1.3.2, 64-bitové zostavenie. Parametre: flac.exe -s -8 -m -e -p -f

MP3: kodér lame3.100.1, 64-bitové zostavenie (Intel 19 Compiler) z webu RareWares. Parametre: lame.exe -S -V 0 -q 0

AAC: používa knižnice Apple QuickTime, volané cez aplikáciu z príkazového riadku, QAAC 2.72, 64-bitové zostavenie, Intel 19 Compiler (nevyžaduje inštaláciu celého balíku Apple). Parametre: qaac64.exe -V 100 -s -q 2

Opus: referenčný kodér 1.3.1, Parametre: opusenc.exe –comp 10 –quiet –vbr –bitrate 192




Prvý procesor AMD s 3D V-cache je pomerne kontroverzný kus hardvéru. Isteže, môže byť u neho reč o najvyššom výkone na hranie, ale požadovaný efekt je viac „papierový“ než praktický a keď sa už aj dostaví, tak vo veľmi vzácnych prípadoch. Aby ste tak nakoniec neskončili sklamaní s prakticky jednoúčelovým procesorom, ktorý nemusí vynikať ani pri tom hraní, všetko sme rozobrali v podrobných testoch.

Broadcasting

Testovacie prostredie: Aplikácie OBS Studio a Xsplit. Jedná sa o záznam priechodu vstavaným benchmarkom (scéna Australia, Clear/Dry, Cycle) v hre F1 2020. To v rozlíšení 2560 × 1440 px a s rovnakými nastaveniami grafických detailov, ako pri štandardnom meraní herného výkonu. Vďaka tomu môžeme zaznamenať, k akému dôjde poklesu výkonu, ak si budete pri hraní obraz súčasne i nahrávať softvérovým kodérom x264. Výstup je v 2560 × 1440 px so 60 fps.







Prvý procesor AMD s 3D V-cache je pomerne kontroverzný kus hardvéru. Isteže, môže byť u neho reč o najvyššom výkone na hranie, ale požadovaný efekt je viac „papierový“ než praktický a keď sa už aj dostaví, tak vo veľmi vzácnych prípadoch. Aby ste tak nakoniec neskončili sklamaní s prakticky jednoúčelovým procesorom, ktorý nemusí vynikať ani pri tom hraní, všetko sme rozobrali v podrobných testoch.

Adobe Photoshop (PugetBench)

Testovacie prostredie: súbor testov PugetBench. Verziu aplikácie (Adobe Photoshop) držíme na 22.4.2.


















Adobe Lightroom Classic

Testovacie prostredie: Pri nastaveniach vyššie exportujeme 42 nekomprimovaných fotografií formátu .CR2 (RAW Canonu) s veľkosťou 20 Mpx. Potom z nich vytvárame i náhľady 1:1, ktoré takisto predstavujú jednu z najnáročnejších procesorových úloh v Lightroome. Verziu aplikácie (Adobe Lightroom Classic) držíme na 10.3.




Prvý procesor AMD s 3D V-cache je pomerne kontroverzný kus hardvéru. Isteže, môže byť u neho reč o najvyššom výkone na hranie, ale požadovaný efekt je viac „papierový“ než praktický a keď sa už aj dostaví, tak vo veľmi vzácnych prípadoch. Aby ste tak nakoniec neskončili sklamaní s prakticky jednoúčelovým procesorom, ktorý nemusí vynikať ani pri tom hraní, všetko sme rozobrali v podrobných testoch.

Affinity Photo (benchmark)

Testovacie prostredie: vstavaný benchmark.





AI aplikácie Topaz Labs

Topaz DeNoise AI, Gigapixel AI a Sharpen AI. Tieto jednoúčelové aplikácie slúžia na reštauráciu nekvalitných fotiek. Či už z pohľadu vysokého šumu (keď sú fotené pri vyššom ISO), hrubého rasteru (typicky po výrezoch) alebo keď treba niečo doostriť. Využíva sa pritom vždy sila AI.

Pracovné nastavenia aplikácií Topaz Labs. Postupne zľava DeNoise AI, Gigapixel AI a Sharpen AI. Každej aplikácii prináleží jedno z troch okien

Testovacie prostredie: V rámci dávkových úprav sa spracováva 42 fotiek v nižšom rozlíšení 1920 × 1280 px. To pri nastaveniach zo snímok vyššie. DeNoise AI pre zachovanie čo najvyššej presnosti držíme vo verzii 3.1.2, Gigapixel v 5.5.2 a Sharpen AI v 3.1.2.



Ako akcelerátor máme nastavený procesor (a vysokú alokáciu RAM), vy si môžete ale prepnúť i na GPU

XnViewMP

Testovacie prostredie: XnViewMP je konečne foto-editor, za ktorý nemusíte platiť. A pritom hardvér využíva veľmi efektívne. Na dosiahnutie rozumnejších porovnávajúcich časov sme tak museli vytvoriť archív s až 1024 fotkami, ktoré z pôvodného rozlíšenia 5472 × 3648 px zmenšujeme na 1980 × 1280 px a počas tohto procesu sa ešte aplikujú filtre s automatickým vylepšením kontrastu a redukcia šumu. Používame 64-bitovú portable verziu 0.98.4.

Zoner Photo Studio X

Testovacie prostredie: V Zoner Photo Studio X konvertujeme 42 fotiek vo formáte .CR2 (RAW Canonu) do JPEGu so zachovaním pôvodného rozlíšenia (5472 × 3648 px) a pri najnižšej možnej kompresii, s profilom ZPS X pre „archivačnú kvalitu“.




Prvý procesor AMD s 3D V-cache je pomerne kontroverzný kus hardvéru. Isteže, môže byť u neho reč o najvyššom výkone na hranie, ale požadovaný efekt je viac „papierový“ než praktický a keď sa už aj dostaví, tak vo veľmi vzácnych prípadoch. Aby ste tak nakoniec neskončili sklamaní s prakticky jednoúčelovým procesorom, ktorý nemusí vynikať ani pri tom hraní, všetko sme rozobrali v podrobných testoch.

WinRAR 6.01

7-Zip 19.00







Prvý procesor AMD s 3D V-cache je pomerne kontroverzný kus hardvéru. Isteže, môže byť u neho reč o najvyššom výkone na hranie, ale požadovaný efekt je viac „papierový“ než praktický a keď sa už aj dostaví, tak vo veľmi vzácnych prípadoch. Aby ste tak nakoniec neskončili sklamaní s prakticky jednoúčelovým procesorom, ktorý nemusí vynikať ani pri tom hraní, všetko sme rozobrali v podrobných testoch.

TrueCrypt 7.1a






Aida64 (AES, SHA3)





Prvý procesor AMD s 3D V-cache je pomerne kontroverzný kus hardvéru. Isteže, môže byť u neho reč o najvyššom výkone na hranie, ale požadovaný efekt je viac „papierový“ než praktický a keď sa už aj dostaví, tak vo veľmi vzácnych prípadoch. Aby ste tak nakoniec neskončili sklamaní s prakticky jednoúčelovým procesorom, ktorý nemusí vynikať ani pri tom hraní, všetko sme rozobrali v podrobných testoch.

Y-cruncher



Stockfish 13

Testovacie prostredie: Hostiteľ pre engine Stockfish 13 je šachová aplikácia Arena 2.0.1, zostavenie 2399.


Aida64, testy FPU




FSI (SPECworkstation 3.1)



Kirchhoff migration (SPECworkstation 3.1)

Python36 (SPECworkstation 3.1)



SRMP (SPECworkstation 3.1)

Octave (SPECworkstation 3.1)


FFTW (SPECworkstation 3.1)



Convolution (SPECworkstation 3.1)

CalculiX (SPECworkstation 3.1)




Prvý procesor AMD s 3D V-cache je pomerne kontroverzný kus hardvéru. Isteže, môže byť u neho reč o najvyššom výkone na hranie, ale požadovaný efekt je viac „papierový“ než praktický a keď sa už aj dostaví, tak vo veľmi vzácnych prípadoch. Aby ste tak nakoniec neskončili sklamaní s prakticky jednoúčelovým procesorom, ktorý nemusí vynikať ani pri tom hraní, všetko sme rozobrali v podrobných testoch.

RodiniaLifeSci (SPECworkstation 3.1)





WPCcfd (SPECworkstation 3.1)

Poisson (SPECworkstation 3.1)

LAMMPS (SPECworkstation 3.1)





NAMD (SPECworkstation 3.1)






Prvý procesor AMD s 3D V-cache je pomerne kontroverzný kus hardvéru. Isteže, môže byť u neho reč o najvyššom výkone na hranie, ale požadovaný efekt je viac „papierový“ než praktický a keď sa už aj dostaví, tak vo veľmi vzácnych prípadoch. Aby ste tak nakoniec neskončili sklamaní s prakticky jednoúčelovým procesorom, ktorý nemusí vynikať ani pri tom hraní, všetko sme rozobrali v podrobných testoch.

Testy pamätí…




… a cache (L1, L2, L3)












Poznámka: Výsledky L3 cache minimálne s našou konfiguráciou komponentov nebolo možné v AIDA64 odmerať, príslušné okienka aplikácie zostali prázdne. Testované so staršími verziami aj s najnovšou (6.60.5900).




Prvý procesor AMD s 3D V-cache je pomerne kontroverzný kus hardvéru. Isteže, môže byť u neho reč o najvyššom výkone na hranie, ale požadovaný efekt je viac „papierový“ než praktický a keď sa už aj dostaví, tak vo veľmi vzácnych prípadoch. Aby ste tak nakoniec neskončili sklamaní s prakticky jednoúčelovým procesorom, ktorý nemusí vynikať ani pri tom hraní, všetko sme rozobrali v podrobných testoch.

Vývoj spotreby procesorov




Prvý procesor AMD s 3D V-cache je pomerne kontroverzný kus hardvéru. Isteže, môže byť u neho reč o najvyššom výkone na hranie, ale požadovaný efekt je viac „papierový“ než praktický a keď sa už aj dostaví, tak vo veľmi vzácnych prípadoch. Aby ste tak nakoniec neskončili sklamaní s prakticky jednoúčelovým procesorom, ktorý nemusí vynikať ani pri tom hraní, všetko sme rozobrali v podrobných testoch.

Priemerná spotreba procesorov










Prvý procesor AMD s 3D V-cache je pomerne kontroverzný kus hardvéru. Isteže, môže byť u neho reč o najvyššom výkone na hranie, ale požadovaný efekt je viac „papierový“ než praktický a keď sa už aj dostaví, tak vo veľmi vzácnych prípadoch. Aby ste tak nakoniec neskončili sklamaní s prakticky jednoúčelovým procesorom, ktorý nemusí vynikať ani pri tom hraní, všetko sme rozobrali v podrobných testoch.

Výkon na jednotku wattu






Prvý procesor AMD s 3D V-cache je pomerne kontroverzný kus hardvéru. Isteže, môže byť u neho reč o najvyššom výkone na hranie, ale požadovaný efekt je viac „papierový“ než praktický a keď sa už aj dostaví, tak vo veľmi vzácnych prípadoch. Aby ste tak nakoniec neskončili sklamaní s prakticky jednoúčelovým procesorom, ktorý nemusí vynikať ani pri tom hraní, všetko sme rozobrali v podrobných testoch.

Dosahované frekvencie CPU









Prvý procesor AMD s 3D V-cache je pomerne kontroverzný kus hardvéru. Isteže, môže byť u neho reč o najvyššom výkone na hranie, ale požadovaný efekt je viac „papierový“ než praktický a keď sa už aj dostaví, tak vo veľmi vzácnych prípadoch. Aby ste tak nakoniec neskončili sklamaní s prakticky jednoúčelovým procesorom, ktorý nemusí vynikať ani pri tom hraní, všetko sme rozobrali v podrobných testoch.

Zahrievanie CPU










Prvý procesor AMD s 3D V-cache je pomerne kontroverzný kus hardvéru. Isteže, môže byť u neho reč o najvyššom výkone na hranie, ale požadovaný efekt je viac „papierový“ než praktický a keď sa už aj dostaví, tak vo veľmi vzácnych prípadoch. Aby ste tak nakoniec neskončili sklamaní s prakticky jednoúčelovým procesorom, ktorý nemusí vynikať ani pri tom hraní, všetko sme rozobrali v podrobných testoch.

Záver

Tak poďme na to. V „syntetických“ nastaveniach v rozlíšení 720p je Ryzen 5800X3D na samotnom vrcholeCore i9-12900K v hrách poráža pri výrazne nižšej spotrebe. Nárast herného výkonu oproti R7 5800X (s +250 MHz) je až 12 %, takže tá 3D V-cache naozaj funguje. V praktickejšom rozlíšení 1080p v priereze viacerými hrami však už R7 58003XD z pohľadu priemerných fps padá po úroveň frekvenčne rýchlejších Ryzenov 9 (5900X a 5950X) s väčším počtom jadier.

Pozoruhodné však je, že aj napriek tomu sú s R7 5800X3D dosahované vyššie minimálne fps. Tu (vo Full HD) z druhého miesta stále stíha Ci9-12900K. V rozlíšení QHD, ktoré má snáď ešte bližšie používaniu s takto drahým procesorom, je R7 5800X3D s výnimkou menejjadrového R5 5600X už pod všetkými procesormi Zen 3 s vyššími frekvenciami herného all-core boostu. V Ultra HD (2160p) sú výsledky Ryzen 7 s 3D V-Cache dokonca pod Core i7-11700KF, na úrovni Ryzen 5 5600.

V prípade hodnotenia procesora Ryzen 7 5800X3D je skladba hier, z ktorých sa počíta relatívny súhrnný výkon, dôležitejšia než obvykle. Nebolo by také náročné nájsť desať hier, ktoré s 3D V-Cache v 1080p a 1440p profitujú výrazne viac, než iných desať. Pri analýze fungovania R7 5800X3D v hrách je vhodné zájsť na úroveň jednotlivých titulov. Sú také, kde je prínos 3D V-Cache veľmi malý až žiadny, ale i také, pre ktoré sa ten procesor naozaj oplatí. Pomerne mizerné zlepšenie je typicky v CS:GO, v DOOM Eternal, ale aj v Total War Saga: Troy. V týchto hrách je R7 5800X3D až pod frekvenčne rýchlejším modelom R7 5800X. Väčšia veľkosť L3 cache je tak skoro až nepodstatná.

Potom sú tu ale aj hry, kde 3D V-Cache má veľké opodstatnenie, ale iba v nízkom rozlíšení s nízkymi grafickými detailmi. Teda v situácii, keď je už prakticky všetko v réžii procesora. V Borderlands 3 je R7 5800X3D nad R7 5800X o 23 %, v Cyberpunk 2077 o 30 %, v Shadow of the Tomb Raider o 33 %v Microsoft Flight Simulator dokonca až o 47 %. To je zároveň jediná z testovacích hier, kde je pomerne dramatický nárast výkonu aj vo vyšších rozlíšeniach. V 1080p je to (oproti R7 5800X) 34 %, v 1440p už iba 8 %, ale s menším kolísaním minimálnych fps (z tohto pohľadu je t o +20 %) a vôbec so stabilnejšími časmi snímok. Výkon sa (s R7 5800X) potom zrovnáva až v Quad HD, kde CPU vstupuje minimálne. Zlepšenie s R7 5800X3D sa o trochu viac prejaví v zostavách so slabšou grafikou kartou, ktorá vás prinúti znižovať okrem rozlíšenia aj grafické detaily. To je však pomerne nesúrodá situácia, aby v konfigurácii s takto drahým procesorom výrazne chýbal výkon GPU.

Vo Full HD (t.j. typicky na vysokorýchlostných monitoroch) 3D V-Cache boduje ešte napríklad v Cyberpunk 2077, v F1 2020 či v Shadow of the Tomb Raider. Nejde o veľký rozdiel, ten je typicky pod 5 % (aj keď v SOTTR je to až 10 %), ale pritomnosť väčšej cache stále preváži vyššie frekvencie, keďže herný výkon s R7 5800X3D nie je nikdy nižší ako s R7 5800X. Lámať v neprospech R7 5800X3D sa to začína až v Assassin’s Creed: Valhalla, pre ktorý sú lepšie vyššie frekvencie all-core boostu.

Neherný, aplikačný výkon je u Ryzen 7 5800X3D pomerne nezaujímavý. Ten z veľkej L3 cache obvykle neťaží a výsledky poukazujú skôr na nižšiu frekvenciu jadier. To od nenáročných kancelárskych aktivít, výkon vo webovom prostredí, cez prácu s rastrovou a vektorovou grafikou, s fotkami až po strihanie videa alebo aj tvrdú záťaž, ako je 3D rendering či kódovanie videa. Ryzen 7 5800X3D výkonnostne končí takmer vždy pod R7 5800X. Treba ale poznamenať, že procesor s 3D V-cache je ale efektívnejší. Pri 3D renderingu výkonnostne zastáva nejakých 8 %, to však pri spotrebe nižšej o 33 %. Spotreba 5800X3D je taká ako u Ci5-12400, akurát Ryzen 7 je o 17 % výkonnejší. Napriek tomu nižšiemu výkonu je tak efektivita (výkon na watt) pre tie menej agresívne frekvencie slušná, hoci na R7 5700X to nestačí (to je efektívnejší procesor). Pri kódovaní videa kodérom x264 je mu ale R7 5700X tesne v pätách. Efektivita R7 5800X3D je vyššia ako u R5 5600 či staršieho Ryzenu 7 3700X (Zen 2). Rozdiel oproti R7 5800X je markantný. Samozrejme v prospech R7 5800X3D.

Dôležité je poznamenať aj to, že R7 5800X3D je z procesorov Ryzen 5000 s TDP 105 W najúspornejší. Zatiaľ čo všetky ostatné modely sa bez obmedzeného napájania pohybujú okolo hodnôt PPT (~ 140 W), tak R7 5800X3D má o približne 25 W menej. To zrejme i preto, aby bolo možné vôbec tento procesor uchladiť. Hoci je Ryzen 7 5800X3D výrazne úspornejší ako R7 5800X, tak sa zahrieva ešte o trochu viac, a to sa už blíži k 90 °C. V hernej záťaži je  to prirodzene menej, ale aj v nej sa dostáva nad 70 °C aj s výkonnými chladičmi. Nižšie teploty ako Ryzeny 9 či R7 5800X dosahuje R7 5800X3D iba v jednovláknovej záťaži. To pre nižšie frekvencie ST boostu, celkovo nižší výpočtový výkon ako aj pre menšiu koncentráciu tepla na jednotku plochy.

Koncept s veľkou 3D V-Cache má rozhodne potenciál, ale u podobe Ryzen 7 5800X3D ešte vidieť „experimentálnu“ fázu a hlavne veľký priestor na zlepšenia.

AMD Ryzen 7 5800X3D
+ Veľká 3D V-Cache s 96 MB
+ Eventuálne špičkový herný výkon...
+ ... teoreticky najvyšší, aký môžete v súčasnosti získať
+ Často nižšie prepady minimálnych fps so stabilnejšími časmi snímok než u procesorov s menšou cache
+ Vysoký výkon na takt (IPC)
+ Vysoká efektivita (pôsobivý výkon na watt)
+ Výrazne úspornejší ako Ryzen 7 5800X...
+ ... a vôbec v booste najjúspornejší proceosor spomedzi Ryzen 5000 s TDP 105 W
+ Moderný 7 nm výrobný postup
- Veľa hier veľkú L3 cache neocení. Viac závažia vyššie frekvencie, ktoré tu chýbajú
- Vo vyšších rozlíšeniach obvykle iba priemerný herný výkon
- Slabý pomer cena/viacvláknový výkon
- Vo svojej cenovej triede nízky jednovláknový výkon
- Na pomery procesorov AMD veľmi vysoké zahrievanie...
- ... pri tichom chode sa ťažko chladí aj s výkonnými vežovými chladičmi
- Nemá integrované grafické jadro
Orientačná koncová cena: 449 eur/11 055 Kč
/* Here you can add custom CSS for the current table */ /* Lean more about CSS: https://en.wikipedia.org/wiki/Cascading_Style_Sheets */ /* To prevent the use of styles to other tables use "#supsystic-table-1773" as a base selector for example: #supsystic-table-1773 { ... } #supsystic-table-1773 tbody { ... } #supsystic-table-1773 tbody tr { ... } */

Testovacie hry máme z Jamy levovej

Špeciálna vďaka patrí aj firmám Blackmagic Design (za licenciu k DaVinci Resolve Studio), Topaz Labs (za licencie k aplikáciám DeNoise AI, Gigapixel AI a Sharpen AI) a Zoneru (za licenciu k Photo Studio X)