Site icon HWCooling.net

Asus Dual RTX 4070 12G alebo RTX 3080 prestávajú dávať zmysel

Analýza napájania z 12 V vetvy (vyššia záťaž)

Grafické karty GeForce RTX 4070 vypĺňajú veľkú priepasť medzi RTX 4070 Ti a RTX 4060 Ti, a pokiaľ ide o rýchlosť či herný výkon, oscilujú okolo RTX 3080. To však s mnohými výhodami, z ktorých najväčšia spočíva vo výrazne nižšej spotrebe. Tá je u RTX 4070 polovičná. Pri lacnejších vyhotoveniach, aké predstavuje aj testovaný variant Asus Dual, je u RTX 4070 (oproti výpredajovým RTX 3080) atraktívnejší aj pomer cena/herný výkon.

S grafickým jadrom AD104 (v RTX 4070) sa Nvidia dostáva na rýchlosť populárnych grafických kariet z vyššej triedy predošlých generácií. Teda približne na úroveň modelov RTX 3080 (Pascal)RX 6800 XT (RDNA 2), pokiaľ ide o ekvivalent z konkurenčných radov AMD. To však s nálepkou „TDP 200 W“. Okrem podstatne úspornejšej prevádzky tak možno očakávať aj nižšie nároky na chladenie, s čím súvisí tichší chod alebo menšie rozmery pre väčšiu kompatibilitu s ostatnými komponentmi.  A teraz si podrobne rozoberieme, čo a v akej miere sa podarilo zužitkovať Asusu v rámci vyhotovenia Dual.

Detaily Asus Dual RTX 4070 12G

Toto vyhotovenie je to najlacnejšie, aké má Asus v ponuke. A to i v rámci rôznych variantov Dual RTX 4070. Model s prívlastkom „12G“ (bez písmena „O“) má odporúčanú cenu ešte o chlp nižšiu ako variant „O12G“ s vyššími špecifikovanými frekvenciami boostu GPU o 45 MHz. Pri základnom variante, teda pri tom, ktorého sa týka táto analýza, je garantovaný boost GPU uvádzaný na 2475 MHz.

S dvoma ventilátormi (preto označenie „Dual“) máte dočinenia s relatívne kratšou kartou, ktorá má na dĺžku 267 mm. Vďaka nim je širšia kompatibilita so skrinkami a zmestí aj do menších, v ktorých mnoho trojventilátorových variantov už naráža na priestorové obmedzenia.

Hrúbka Dual RTX 4070 (cca 51,5 mm) je cez dva sloty PCIe, ale nie dramaticky, takže nadštandardné sú aj možnosti inštalácie rozširujúcich kariet v slotoch základnej dosky.

   

V atypických skrinkách s interiérom vertikálne rozdeleným do dvoch komôr však buďte ostražití. Celkovo sú rozmery síce menšie, ale to stále pri pomerne veľkej šírke, pre ktorú môže dochádzať ku kolíziám s bočnicou skrinky. Jazýček záslepky PCIe táto grafická karta presahuje o 27 mm. V tejto osi sa chladič trochu rozrastá, to aj pre relatívne väčšie, 95-milimetrové ventilátory.

Konštrukcia ventilátorov vsádza na jedenásť užších listov, ale spevnených obručou. Tá je v kontaktne priamo so špičkami lopatiek a jej úloha je v prvom rade potláčať vibrácie, ktoré by inak (bez obruče) vznikali pre väčšiu pružnosť lopatiek. V ich dôsledku vplyvom rezonancie je zvuk charakteristický dunivejším prejavom. K nemu v tomto prípade však nedochádza, čoho dôkazom je tvar zvukových spektrografov bez agresívnych frekvenčných špičiek na nižších frekvenciách.

Napriek tomu, že sa jedná o lacnejšie vyhotovenie, tak backplate je stále solídny, kovový. A to nebýva vždy pravidlo, napríklad nižšia trieda vyhotovení Gigabyte (Eagle) máva backplate z plastu. Asus na tomto ale nešetril a konštrukcia je naozaj robustná a vzbudzuje v tejto cenovej relácii veľmi dobrý dojem.

Dual RTX 4070 12G má dva BIOSy, medzi ktorými môžete prepínať. Vo východiskových nastaveniach je v polohe „P“ (Performance). Neznamená to ale, že na „Quiet“ by boli dosahované nižšie frekvencie, tie sú nastavené rovnako. Nižšie sú len rýchlosti ventilátorov a naopak o trochu vyššie je zahrievanie. O koľko, to je už individuálne a závislé od podmienok, v ktorých sa grafická karta používa. Každopádne, pokiaľ z testov vyhodnotíte chod karty ako „hlučný“, dá sa pomerne jednoducho stíšiť.

   

Externe (káblom zo zdroja) sa grafická karta napája jedným 8-pinom, ktorý je len kúsok za hranou krytu chladiča. Po zapojení konektora tak počítajte v najširšom mieste (s pripojeným konektorom) s o trochu väčšiu šírkou okolo 140 mm, do ktorých by sa už mohli zmestiť aj vodiče tradičného, priameho konektora.

   

Okno vzadu na backplate, za rebrami pasívu, je pomerne malé/úzke – rovnako ako je malý rozdiel medzi PCB a celkovou dĺžkou (t.j. vrátane krytu) grafickej karty.

Upozornenie: Článok pokračuje ďalšími kapitolami.



Do generácie Ada Lovelace pribudla konečne už aj stredná trieda grafických kariet s GPU Nvidia. Medzinegeračný progres v rýchlosti je u RTX 4060 Ti síce relatívne nižší, ale zato výrazne klesla spotreba a celkovo sú prevádzkové vlastnosti sympatické. Najmä pokiaľ ide o konštrukcie podobné MSI Gaming X Trio s dobre naddimenzovaným chladičom. Tri ventilátory, spotreba do 170 W a herný výkon výrazne nad Radeon RX 6650 XT.

ParametreAsus Dual RTX 4070 12G
Asus Dual RTX 4070 12G
ArchitektúraAda Lovelace
ČipAD104-250-A1
Výrobný proces4 nm TSMC
Plocha čipu295 mm²
Tranzistorov35,8 mld.
Počet jednotiek46
Shadery5888
Základný takt1920 MHz
Game Clock (AMD)
Takt Boostu2475 MHz
RT jednotky46
AI/tensor jadrá184
ROP64
Textúrovacie jednotky272
L2 Cache36 MB
Infinity Cache
RozhraniePCIe 4.0 ×16
Multi-GPU prepojenie
Pamäť12 GB GDDR6
Takt pamätí21,0 GHz
Šírka zbernice192 bitov
Priepustnosť pamätí504,2 GB/s
Fillrate (pixely)158,4 Gpx/s
Fillrate (textúry)455,4 Gtx/s
FLOPS (FP32)29,15 TFLOPS
FLOPS (FP64)445,4 GFLOPS
FLOPS (FP16)29,15 TFLOPS
AI/tensor TOPS (INT8)233 TOPS
AI/tensor FLOPS (FP16)117 TOPS
TDP200 W
Prídavné napájanie1× 8-pin
Dĺžka karty267 mm
Hrúbka karty51 mm
Shader Model6.7
DirectX/Feature LevelDX 12 Ultimate (12_2)
OpenGL4.6
Vulkan1.3
OpenCL3.0
CUDA8.9
Video enkóderNVEnc 8
Formáty enk.HEVC, H.264, AV1
Rozlišenie enk.8K
Video dekóderNVDec 5
Formáty dek.HEVC, H.264,VP9, AV1
Rozlíšenie dek.8K
Maximálné rozlíšenie monitora7680 × 4320 px
HDMI1× (2.1)
DisplayPort3× (1.4a)
USB-C
MSRP662 eur/15 699 Kč
/* Here you can add custom CSS for the current table */ /* Lean more about CSS: https://en.wikipedia.org/wiki/Cascading_Style_Sheets */ /* To prevent the use of styles to other tables use "#supsystic-table-2427" as a base selector for example: #supsystic-table-2427 { ... } #supsystic-table-2427 tbody { ... } #supsystic-table-2427 tbody tr { ... } */




Do generácie Ada Lovelace pribudla konečne už aj stredná trieda grafických kariet s GPU Nvidia. Medzinegeračný progres v rýchlosti je u RTX 4060 Ti síce relatívne nižší, ale zato výrazne klesla spotreba a celkovo sú prevádzkové vlastnosti sympatické. Najmä pokiaľ ide o konštrukcie podobné MSI Gaming X Trio s dobre naddimenzovaným chladičom. Tri ventilátory, spotreba do 170 W a herný výkon výrazne nad Radeon RX 6650 XT.

Herné testy

Najväčšia vzorka testov je z hier. Vzhľadom na to, že sa prevažne budú testovať GeForce a Radeony, teda grafiky primárne určené na herné použitie, je to vcelku prirodzené.

Testovacie hry sme vybrali v prvom rade s ohľadom na to, aby bola rovnováha medzi titulmi lepšie optimalizovanými na GPU jedného (AMD) či druhého výrobcu (Nvidia). Zohľadňovali sme ale takisto popularitu titulov, aby ste si v grafoch našli „tie svoje“ výsledky. Dôraz bol kladený aj na žánrovú pestrosť. Zastúpené sú tak hry typu RTS, FPS, TPS, automobilové závody ako i letecký simulátor, tradičné RPG a športovú zástavu dvíha najhrávanejší futbal. Zoznam testovacích hier nájdete v knižnici kapitol (9–32) s tým, že každá hra má na čo najlepšiu prehľadnosť tú svoju, niekedy i dve (kapitoly), čo má ale svoj dobrý dôvod, o ktorý sa s vami v ďalšom texte podelíme.

Skôr, než sa pustíme do herných testov, tak na zahorenie so zahriatím na prevádzkovú teplotu každá grafická karta prejde testami v 3DMarku. To je na začiatok taká dobrá syntetika.

Výkon v hrách testujeme naprieč troma rozlíšeniami s pomerom strán 16:9 – FHD (1920 × 1080 px), QHD (2560 × 1440 px) a UHD (3840 × 2160 px) a vždy s najvyšším profilom grafických detailov, ktorý je možné nastaviť rovnako na všetkých aktuálnych grafických kartách GeForce a Radeon . Proprietárne detaily na objektívnosť záverov vypíname a nastavenia s ray-tracingovou grafikou sú testované zvlášť, keďže ich nižšia trieda GPU nepodporuje. Ich výsledky nájdete v doplňujúcich kapitolách. Okrem natívneho ray tracingu aj po nasadení Nvidia DLSS (2.0) a AMD FidelityFX CAS.

Ak má hra vstavaný benchmark, tak používame ten (výnimka je iba Forza Horizon 4, kde pre jeho nestabilitu – sem-tam zvykne štrajkovať – jazdíme po svojej trati), v ostatných prípadoch merania prebiehajú na vlastných scénach. Z tých cez OCAT zachytávame časy za sebou idúcich snímok do tabuliek (CSV), ktoré do zrozumiteľnej reči fps interpretuje FLAT. Obe tieto aplikácie sú z dielne kolegov z magazínu gpureport.cz. Okrem priemernej snímkovej frekvencie do grafov zapisujeme aj minimálnu. Tá sa na celkovom zážitku z hrania podieľa významnou mierou. Na čo najvyššiu presnosť sú všetky merania opakované trikrát a konečné výsledky tvoria ich priemernú hodnotu.

Výpočtové testy

Otestovať grafickú kartu komplexne aj z pohľadu výpočtového výkonu je zložitejšie, než urobiť závery z herného prostredia. Už len z toho dôvodu, že sa takéto testy obvykle viažu na drahý softvér, ktorý si „len tak do redakcie“ nekúpite. Na druhej strane sme našli spôsoby, ako vám ten dostupný výpočtový výkon priblížiť. Jednak vďaka dobre stavaným benchmarkom, jednak sú tu aj nejaké voľne dostupné a pritom relevantné aplikácie a do tretice sme i niečo investovali do tých platených.

Testy zahajuje CompuBench, ktorý počíta rôzne simulácie (mimo iné aj z hernej grafiky). Potom prechádzame na populárny benchmark SPECviewperf (2020) , ktorý integruje čiastkové operácie z populárnych 2D a 3D aplikácií, medzi ktorými je 3Ds max či SolidWorks. Detaily o tomto testovacom balíčku nájdete na webe spec.org. Od rovnakého tímu je i SPECworkstation 3, kde je GPU akcelerácia v testoch Caffe a Folding@Home. V grafoch nájdete aj výsledky 3D renderu LuxMark 3.1 a pozoruhodný teoretický test GPGPU obsahuje aj AIDA64 s meraniami FLOPS, IOPS a rýchlostí pamätí.

Najväčšiu porciu testov si z pochopiteľných dôvodov ukrojilo 3D renderovanie. To napríklad aj v rámci praktických testov Blendery (2.91). Okrem Cycles grafiky potrápime aj renderermi Eevee a radeon ProRender (nech má nejaký spriaznený test aj AMD, keď už je väčšina  optimalizovaná na karty Nvidie s proprietárnymi frameworkami CUDA a OptiX). Zaujímavý by bol isteže aj add-on pre V-ray, na ten však momentálne redakčná kasa nestačí, ale možno sa nám podarí časom získať nejakú „press“ licenciu, uvidíme. Aplikačné testy chceme do budúcna  rozvíjať. Výhľadovo určite nejakým pokročilým testovaním AI (zatiaľ sme neprišli na rozumný spôsob) vrátane odšumovania (tam by už nejaké nápady boli, ale pre časovú tieseň sme ich zatiaľ nezapracovali).

Grafické karty sa dajú dobre uchopiť aj pri úpravách fotografií. Na získanie predstavy o výkone v populárnom Photoshope používame naskriptovaný PugetBench, ktorý simuluje reálnu prácu z rôznymi filtrami. Medzi nimi sú i také, ktoré používajú GPU akceleráciu. Komplexný benchmark napovedajúci o výkone rastrovej a vektorovej grafiky je potom i v alternatívnom Affinity Photo. V Lightroome sú zase pozoruhodné farebné korekcie (Enhance Details) surových nekomprimovaných fotiek. Tie aplikujeme dávkovo na 1 GB archív. Všetky tieto úlohy vedia akcelerovať tak GeForce ako i Radeony.

Zase z iného cesta sú potom testy dešifrovania v Hashcate s výberom šifier AES, MD5, NTLMv2, SHA1, SHA2-256/512 a WPA-EAPOL-PBKDF2. Nakoniec ešte v broadcastových aplikáciách OBS a Xsplit meriame, o koľko sa zníži herný výkon počas nahrávania. To už neobstarávajú shadery, ale kodéri (AMD VCE a Nvidia Nvenc). Tieto testy poukazujú na to, akú má ktorá karta približne rezervu typicky na online streamovanie.

Možnosti hardvérovej akcelerácií je, samozrejme, viac, typicky pre strih a prevody videa. To je už však čisto v réžii kodérov, ktoré sú v rámci jednej generácie kariet jedného výrobcu vždy rovnaké, takže nemá zmysel ich testovať na každej grafike. Naprieč generáciami je to už iné a testy tohto typu sa skôr či neskôr objavia. Už len doladiť metriku, kde bude na výstupe vždy rovnaký bitrate a zhoda pixelov. To je na objektívne porovnávania dôležité, pretože kodér jednej firmy/karty síce môže byť v konkrétnom profile s rovnakými nastaveniami rýchlejší, ale na úkor nižšej kvality, ktorú má (ale i nemusí mať, to je len príklad) iný kodér.

Novinka: Od 18. 11. 2022 testujeme všetky grafické karty už iba v režime a aktívnou technológiou Resizable BAR. Dôvody, prečo v meraniach bez ReBARu ďalej nebudeme pokračovať sú tri.

Hlavný dôvod je ten, že nové základné dosky počnúc modelmi s čipsetmi Intel Z790 a AMD X670(E) ho už majú vynútený, čo predtým nebývalo a v nastaveniach PCIe sa vyžadovalo sa ručné zapnutie ReBAR. Kto ho nevypne bude teda fungovať s aktívnym ReBARom, čo je z pohľadu hier, kde pridáva výkon, dobre. Je to do istej miery možno aj preto, že grafické karty Intel bez ReBAR sa, zdá sa, nesprávajú korektne a grafických kariet, ktoré s ním budú počítať, bude do budúcna zrejme pribúdať. Dôvod číslo dva pre testy iba s ReBARom už poznáte.

A nakoniec je pravda i to, že testovať všetky testy na dvakrát (s ReBARom i bez neho) s trojnásobnou opakovateľnosťou, je časovo extrémne náročné. Stále však platí to, čo sme tvrdili viackrát – platforma s ReBARom je, čo sa týka výsledkov meraní, menej stabilná. Naprieč časom sa môžu niektoré veci v procese ladenia (s ovládača na ovládač) meniť a vo vzájomnom porovnaní nemusia „dávať logiku“. Keď teda niekde uvidíte, že v iných testoch pomalšia karta v nejakom konkrétnom prípade predbieha nejakú výkonnejšiu, tak si spomeňte na tieto slová.

Nevýhoda meraní s aktívnym ReBARom je skrátka to, že všetky porovnávajúce testy nemusia byť vždy perfektne konzistentné. A je možné, že sa budú i naďalej objavovať prípady, kde ReBAR výkon skôr znižuje, než by ho pridával. S týmito vecami treba pri štúdiu výsledkov počítať. To neplatí iba pre naše testy, ale pre testy všetkých osttaných, ktorí s každou novou otestovanou grafickou kartou nepretestovávajú  aj všetky staršie modeli v porovnaní.



Do generácie Ada Lovelace pribudla konečne už aj stredná trieda grafických kariet s GPU Nvidia. Medzinegeračný progres v rýchlosti je u RTX 4060 Ti síce relatívne nižší, ale zato výrazne klesla spotreba a celkovo sú prevádzkové vlastnosti sympatické. Najmä pokiaľ ide o konštrukcie podobné MSI Gaming X Trio s dobre naddimenzovaným chladičom. Tri ventilátory, spotreba do 170 W a herný výkon výrazne nad Radeon RX 6650 XT.

Metodika: ako meriame spotrebu

Spôsob merania spotreby sme ladili pomerne dlho a ešte nejaký čas ho ladiť budeme. Ale už teraz máme k dispozícii prípravky, s ktorými môžeme spokojne fungovať.

Aby ste dostali presnú hodnotu celkovej spotreby grafickej karty je treba mapovať interný odber na slote PCI Express a externý na prídavnom napájaní. Na analýzu slotu PCIe bolo treba zostrojiť medzikartu, na ktorej meranie spotreby prebieha. Jej základ sú odpory kalibrované na presnú hodnotu (0,1 Ω) a podľa výšky úbytku napätia na nich vieme vypočítať prúd. Ten následne dosadzujeme do vzorca k zodpovedajúcej hodnote výstupného napätia ~ 12 V a ~ 3,3 V. Úbytok napätia je pritom natoľko nízky, že VRM grafickej karty nijako nerozhodí a na výstupe je stále viac než 12/3,3 V.

Spotrebu meriame na karte medzi grafikou a slotom PCI Express. O návrh a realizáciu sa ochotne postaral Rado Kopera (ďakujeme!)

Na podobnom prípravku pracujeme aj pre externé napájanie. Pri ňom sú však dosahované podstatne vyššie prúdy, je nevyhnutná aj dlhšia kabeláž a viacero priechodov medzi konektormi, čo znamená, že úbytok napätia bude treba odčítavať na ešte menšom odpore 0,01 Ω, súčasný stav (s 0,1 Ω) máme zatiaľ nestabilný. Dokým to poriadne vyladíme budeme na merania na kábloch používať prúdové kliešte Prova 15, ktoré takisto merajú s peknou presnosťou, akurát majú rozsah do 30 A. To ale stačí aj na OC verziu RTX 3090 Gaming X Trio. V prípade, že by bola nejaká karta cez rozsah, je vždy možnosť realizovať meranie spotreby na dvakrát (najprv na jednej a potom na druhej polovici 12 V vodičov).

A prečo sa vôbec trápime s takýmito prípravkami, keď má Nvidia analyzátor spotreby PCAT? Pre úplnú kontrolu nad meraniami. Zatiaľ čo naše zariadenia sú transparentné, tak to od Nvidie používa procesor ktoré môže (ale samozrejme i nemusí) merania rôzne prifarbovať. Po testovaní grafiky AMD na meracom prístroji Nvidia by sme asi pokojne nezaspávali.

Na čítanie a záznam meraní používame riadne skalibrovaný multimeter Keysight U1231A, ktorý vzorky posiela do XLS. Z neho získavame priemernú hodnotu a dosadením do vzorca s presnou hodnotou výstupných napätí na vetve získavame podklady do grafov.

   

Čiarové grafy s priebehmi budeme rozoberať pre každú časť napájania zvlášť. Aj keď podiel na 3,3 V je obvykle zanedbateľný, monitorovať ju treba. Ťažko povedať, čo táto vetva presne napája, ale obvykle je odber na nej konštantný a keď tak sa mení iba s ohľadom na to, či sa vykresľuje statický alebo dynamický obraz. Spotrebu meriame v dvoch náročnejších hrách (F1 2020 a Shadow of the Tomb Raider) a jednej menej náročnej (CS:GO) s nastavením najvyšších grafických detailov a rozlíšenia UHD (3840 × 2560 px). Potom v pri 3D renderingu v Blenderi s použitím renderera Cycles na známej scéne Classroom. Okrem testov s vysokou záťažou je však dôležité mať prehlaď o odbere vo webovom prehliadači (tým je v našom prípade akcelerovaný Google Chrome), kde trávime tiež dosť času. Jednak teda pri sledovaní videa alebo pri prechádzaní stránkami. Obvyklej priemernej záťaži tohto typu zodpovedá stránka FishIE Tank (HTML5) s 20 rybičkami a webové video v našich testoch spotreby zastupuje vzorka s kodekom VP9, dátovým tokom 17,4 mb/s a 60 fps. Naproti tomu testujeme spotrebu videa i offline, v prehrávači VLC. To na vzorke HEVC (45,7 mb/s, 50 fps). A nakoniec ešte odber grafickej karty zaznamenávame aj  na pracovnej ploche nečinných Windows 10. S jedným i s dvoma aktívnymi monitormi UHD@60 Hz.



Do generácie Ada Lovelace pribudla konečne už aj stredná trieda grafických kariet s GPU Nvidia. Medzinegeračný progres v rýchlosti je u RTX 4060 Ti síce relatívne nižší, ale zato výrazne klesla spotreba a celkovo sú prevádzkové vlastnosti sympatické. Najmä pokiaľ ide o konštrukcie podobné MSI Gaming X Trio s dobre naddimenzovaným chladičom. Tri ventilátory, spotreba do 170 W a herný výkon výrazne nad Radeon RX 6650 XT.

Merania hluku…

Hlučnosť, tak ako aj ostatné prevádzkové vlastnosti, ktorým, sa budeme ďalej venovať, meriame v rovnakých režimoch ako spotrebu, aby sa jednotlivé veličiny pekne prekrývali. Zaznamenávame v nich okrem hladiny produkovaného hluku aj frekvenčnú charakteristiku zvuku, vývoj frekvencií GPU a jeho zahrievanie.

V tejto časti opisu metodiky si uvedieme niečo k spôsobu merania hlučnosti. Používame Hlukomer Reed R8080, ktorý priebežne kalibrujeme skalibrovaným kalibrátorom Voltcraft SLC-100. Malý prídavok na hlukomeri je goliér v tvare paraboly, ktorý má dve funkcie. Zvyšuje citlivosť, aby bolo možné rozlíšiť produkovaný zvuk aj pri veľmi nízkych otáčkach. Je tak možné medzi sebou lepšie porovnávať aj veľmi tiché karty s čo najväčším pomerovým rozdielom. V opačnom prípade (bez tejto úpravy) by sa mohlo jednoducho stať, že nameriame naprieč viacerými grafickými kartami rovnakú hladinu hluku i napriek tomu, že je v skutočnosti trochu iná. Tento parabolický štít dáva význam ešte i z toho dôvodu, že z vonkajšej vypuklej strany (od chrbta) odráža všetky parazitné zvuky, s ktorými počas testovania bojuje každý, kto to s presnosťou meraní myslí aspoň trochu vážne. Ide o rôzne praskania tela či predmetov v miestnosti pri bežnej ľudskej aktivite.

Na zaistenie vždy rovnakých podmienok pri meraní hladiny hluku (a neskôr aj zvuku) používame okolo bench-wallu akustické panely s penovou plochou. To z dôvodu, aby sa zvuk do snímača hlukomera odrážal vždy rovnako bez ohľadu na momentálnu situáciu predmetov v testroome. Tieto panely sú z troch strán (zvrchu, sprava a zľava) a ich účelom odzvučniť priestor, v ktorom hlučnosť grafických kariet meriame. Odzvučniť znamená zamedziť rôznym odrazom zvuku a kmitaniu vĺn medzi plochými stenami. Nemýľte si to s odhlučnením, to máme v testlabe dlhodobo vyriešené dobre.

Snímač hlukomera je počas meraní umiestnený na statíve vždy pod rovnakým uhlom a v rovnakej vzdialenosti (35 cm) od slotu PCI Express, v ktorom je nainštalovaná grafická karta. Ku karte samotnej je to samozrejme vždy bližšie, záleží od jej hĺbky. Naznačený referenčný bod aj uhly snímača sú nemenné. Okrem „aerodynamickej hlučnosti“ chladičov meriame aj hladinu hluku pískajúcich cievok. Vtedy na moment ventilátory zastavíme. A na úplnosť treba dodať, že pri zvukových meraniach vypíname takisto ventilátor v zdroji ako aj na chladiči CPU. Meraná je tak vždy čisto grafická karta bez akýchkoľvek skreslení inými komponentmi.

… a frekvenčnej charakteristiky zvuku

Z rovnakého miesta meriame aj to, aká je frekvencia produkovaného zvuku. Jedna vec je hladina hluku (alebo úroveň akustického tlaku v decibeloch) a druhá vec jeho frekvenčná charakteristika, zafarbenie.

Podľa údaju o hladine hluku sa síce viete rýchlo zorientovať, či je grafická karta tichšia lebo hlučnejšia, respektíve kde sa na škále nachádza, no stále ide o mix rôznych frekvencií. Nehovorí teda o tom, či je produkovaný zvuk skôr dunivý (s nižšou frekvenciou) alebo piskľavý (s vysokou). Rovnakých 35 dBA vám tak za istých okolností môže byť prijemných, ale i nepríjemných – záleží na každom individuálne, ako vníma rôzne frekvencie. Z toho dôvodu okrem hladiny hluku budeme v aplikácii TrueRTA pri grafických kartách merať aj frekvenčnú charakteristiku zvuku. Výsledky budú interpretované jednak formou spektrografu s rozlíšením 1/24 oktávy a na lepšie porovnanie s ostatnými grafickými kartami do štandardných pruhových grafov vytiahneme dominantnú frekvenciu nižšieho (20–200 Hz), stredného (201–2000 Hz) a vyššieho (2001–20 000 Hz) spektra tónov. Na merania používame skalibrovaný mikrofón miniDSP UMIK-1, ktorým presne kopíruje polohu hlukomeru s tým, že takisto má límček, a to i s rovnakou ohniskovou vzdialenosťou.

Na záver tejto kapitoly treba poznamenať, že merania hluku a frekvenčnej charakteristiky zvuku budú na väčšine kariet prebiehať iba v záťažových testoch, keďže mimo záťaž a pri nižšom zaťažení (vrátane dekódovania videa) je prevádzka obvykle pasívna s odstavenými ventilátormi. Na druhej strane musíme byť pripravení aj na výnimky s aktívnou prevádzkou v idle alebo grafické karty s duálnym BIOSom, z ktorých ten výkonnejší ventilátory nikdy nevypína a tie sa točia aspoň na minimálnych otáčkach. Nakoniec rovnako ako pri meraní hladiny hluku v jednom z testov zaznamenávame aj frekvenčnú charakteristiku pískajúcich cievok. Nejaké dramatické rozdiely tu však neočakávajte. Obvykle pôjde o jednu a tú istú frekvenciu a cieľom je skôr odhaliť nejakú prípadnú anomáliu. Zvuk pískajúcich cievok je samozrejme vzhľadom na scénu premenlivý, no my však meriame vždy na rovnakej (v CS:GO@1080p).



Do generácie Ada Lovelace pribudla konečne už aj stredná trieda grafických kariet s GPU Nvidia. Medzinegeračný progres v rýchlosti je u RTX 4060 Ti síce relatívne nižší, ale zato výrazne klesla spotreba a celkovo sú prevádzkové vlastnosti sympatické. Najmä pokiaľ ide o konštrukcie podobné MSI Gaming X Trio s dobre naddimenzovaným chladičom. Tri ventilátory, spotreba do 170 W a herný výkon výrazne nad Radeon RX 6650 XT.

Metodika: testy zahrievania

Ochudobnení nebudete ani o testy zahrievania. Ste predsa na webe HWCooling. Aby ale malo vôbec zmysel monitorovať teploty na kritických súčastiach nielen grafickej karty, ale čohokoľvek v počítači, je dôležité nasimulovať reálne prostredie počítačovej skrinky so zdravou cirkuláciou vzduchu. Od tej sa potom odvíja aj celkové správanie grafickej karty ako takej. Otvorený bench-table je v mnohých prípadoch nevhodný a výsledky z neho môžu byť skresľujúce. Preto počas všetkých testov nielen zahrievania, ale i merania spotreby či vývoju frekvencií grafického jadra používame veterný tunel s rovnovážnym prúdením.

Dva ventilátory Noctua NF-S12A sú na vstupe a rovnaký počet ich je aj na výduchu. Pri testovaní rôznych konfigurácií systémového chladenia sa nám to ukázalo ako najefektívnejšie riešenie. Ventilátory sú pritom vždy nastavené na 5 V a rýchlosť zodpovedajú približne 550 ot./min. Stálosť vzduchu na vstupe je počas testov riadne kontrolovaná, teplotne sa pohybuje v rozmedzí 21–21,3 °C pri vlhkosti ±40 %.

Zahrievanie odčítavame z interných snímačov cez GPU-Z. Táto malá jednoúčelová aplikácia umožňuje aj záznam vzoriek zo snímačov do tabuľky. Z nich je potom už jednoduché vytvoriť čiarové grafy s priebehmi či priemernú hodnotu do pruhových grafov. Termokameru tu veľmi nevyužijeme, keďže väčšina grafických kariet má backplate, ktorý znemožňuje meranie zahrievania PCB. Kľúčové pre grafy zahrievania bude tak odpočet teplôt internými snímačmi, podľa ktorých sa koniec koncov odvíja aj regulácia frekvencií GPU. Vždy to bude zahrievanie grafického jadra a pokiaľ budú snímače aj na VRAM a VRM, tak vytiahneme do článku aj tieto hodnoty.



Do generácie Ada Lovelace pribudla konečne už aj stredná trieda grafických kariet s GPU Nvidia. Medzinegeračný progres v rýchlosti je u RTX 4060 Ti síce relatívne nižší, ale zato výrazne klesla spotreba a celkovo sú prevádzkové vlastnosti sympatické. Najmä pokiaľ ide o konštrukcie podobné MSI Gaming X Trio s dobre naddimenzovaným chladičom. Tri ventilátory, spotreba do 170 W a herný výkon výrazne nad Radeon RX 6650 XT.

Testovacia zostava

Procesor AMD Ryzen 9 5900X
Chladič Noctua NH-U14S
Základná doska MSI MEG X570 Ace
Pamäte Patriot Blackout (4× 8 GB, 3600 MHz/CL18)
2× SSD Patriot Viper VPN100 (512 GB + 2 TB)
Napájací zdroj BeQuiet! Dark Power Pro 12 s 1200 W

Testovacia konfigurácia
ProcesorAMD Ryzen 9 5900X
Chladič CPUNoctua NH-U14S@12 V s NT-H2
Základná doskaMSI MEG X570 Ace
Pamäte (RAM)Patriot Blackout, 4× 8 GB, 3600 MHz/CL18
SSD2× Patriot Viper VPN100 (512 GB + 2 TB)
Napájací zdrojBeQuiet! Dark Power Pro 12 (1200 W)
/* Here you can add custom CSS for the current table */ /* Lean more about CSS: https://en.wikipedia.org/wiki/Cascading_Style_Sheets */ /* To prevent the use of styles to other tables use "#supsystic-table-724" as a base selector for example: #supsystic-table-724 { ... } #supsystic-table-724 tbody { ... } #supsystic-table-724 tbody tr { ... } */

Poznámka.: V čase testovania sú použité grafické ovládače Nvidia GeForce 535.98 Game Ready a 535.98 Studio, zostavenie OS Windows 10 Enterprise je 19043.



Do generácie Ada Lovelace pribudla konečne už aj stredná trieda grafických kariet s GPU Nvidia. Medzinegeračný progres v rýchlosti je u RTX 4060 Ti síce relatívne nižší, ale zato výrazne klesla spotreba a celkovo sú prevádzkové vlastnosti sympatické. Najmä pokiaľ ide o konštrukcie podobné MSI Gaming X Trio s dobre naddimenzovaným chladičom. Tri ventilátory, spotreba do 170 W a herný výkon výrazne nad Radeon RX 6650 XT.

3DMark

Na testy používame 3DMark Professional a z testov Night Raid (DirectX 12) vhodný na porovnanie slabších grafík, pre výkonnejšie je potom Fire Strike (DirectX 11) a Time Spy (DirectX 12).





Do generácie Ada Lovelace pribudla konečne už aj stredná trieda grafických kariet s GPU Nvidia. Medzinegeračný progres v rýchlosti je u RTX 4060 Ti síce relatívne nižší, ale zato výrazne klesla spotreba a celkovo sú prevádzkové vlastnosti sympatické. Najmä pokiaľ ide o konštrukcie podobné MSI Gaming X Trio s dobre naddimenzovaným chladičom. Tri ventilátory, spotreba do 170 W a herný výkon výrazne nad Radeon RX 6650 XT.

Age of Empires II: DE

Testovacia platforma benchmark, API DirectX 11; prednastavený grafický profil Ultra; extra nastavenia žiadne.








Do generácie Ada Lovelace pribudla konečne už aj stredná trieda grafických kariet s GPU Nvidia. Medzinegeračný progres v rýchlosti je u RTX 4060 Ti síce relatívne nižší, ale zato výrazne klesla spotreba a celkovo sú prevádzkové vlastnosti sympatické. Najmä pokiaľ ide o konštrukcie podobné MSI Gaming X Trio s dobre naddimenzovaným chladičom. Tri ventilátory, spotreba do 170 W a herný výkon výrazne nad Radeon RX 6650 XT.

Assassin’s Creed: Valhalla

Testovacia platforma benchmark; API DirectX 12; prednastavený grafický profil Ultra High; extra nastavenia žiadne.






   



Do generácie Ada Lovelace pribudla konečne už aj stredná trieda grafických kariet s GPU Nvidia. Medzinegeračný progres v rýchlosti je u RTX 4060 Ti síce relatívne nižší, ale zato výrazne klesla spotreba a celkovo sú prevádzkové vlastnosti sympatické. Najmä pokiaľ ide o konštrukcie podobné MSI Gaming X Trio s dobre naddimenzovaným chladičom. Tri ventilátory, spotreba do 170 W a herný výkon výrazne nad Radeon RX 6650 XT.

Battlefield V

Testovacia platforma vlastná scéna (War stories/Under no flag); API DirectX 12, prednastavený grafický profil Ultra; TAA high; extra nastavenia žiadne.






   



Do generácie Ada Lovelace pribudla konečne už aj stredná trieda grafických kariet s GPU Nvidia. Medzinegeračný progres v rýchlosti je u RTX 4060 Ti síce relatívne nižší, ale zato výrazne klesla spotreba a celkovo sú prevádzkové vlastnosti sympatické. Najmä pokiaľ ide o konštrukcie podobné MSI Gaming X Trio s dobre naddimenzovaným chladičom. Tri ventilátory, spotreba do 170 W a herný výkon výrazne nad Radeon RX 6650 XT.

Battlefield V s DXR

Testovacia platforma vlastná scéna (War stories/Under no flag); API DirectX 12, prednastavený grafický profil Ultra; TAA high; extra nastavenia DXR.







Poznámka: Hra podporuje aj DLSS, ale vzhľadom na to, že ide o starší titul a meraní je viac než dosť, sa tomuto nastaveniu v štandardných testoch venovať nebudeme. Nejaké to meranie na prianie však možné je, ak si oň napíšete.



Do generácie Ada Lovelace pribudla konečne už aj stredná trieda grafických kariet s GPU Nvidia. Medzinegeračný progres v rýchlosti je u RTX 4060 Ti síce relatívne nižší, ale zato výrazne klesla spotreba a celkovo sú prevádzkové vlastnosti sympatické. Najmä pokiaľ ide o konštrukcie podobné MSI Gaming X Trio s dobre naddimenzovaným chladičom. Tri ventilátory, spotreba do 170 W a herný výkon výrazne nad Radeon RX 6650 XT.

Borderlands 3

Testovacia platforma benchmark; API DirectX 12, prednastavený grafický profil Ultra; TAA; extra nastavenia žiadne.






   



Do generácie Ada Lovelace pribudla konečne už aj stredná trieda grafických kariet s GPU Nvidia. Medzinegeračný progres v rýchlosti je u RTX 4060 Ti síce relatívne nižší, ale zato výrazne klesla spotreba a celkovo sú prevádzkové vlastnosti sympatické. Najmä pokiaľ ide o konštrukcie podobné MSI Gaming X Trio s dobre naddimenzovaným chladičom. Tri ventilátory, spotreba do 170 W a herný výkon výrazne nad Radeon RX 6650 XT.

Control

Testovacia platforma vlastná scéna (kapitola Polaris); API DirectX 11, prednastavený grafický profil High; extra nastavenia žiadne.








Do generácie Ada Lovelace pribudla konečne už aj stredná trieda grafických kariet s GPU Nvidia. Medzinegeračný progres v rýchlosti je u RTX 4060 Ti síce relatívne nižší, ale zato výrazne klesla spotreba a celkovo sú prevádzkové vlastnosti sympatické. Najmä pokiaľ ide o konštrukcie podobné MSI Gaming X Trio s dobre naddimenzovaným chladičom. Tri ventilátory, spotreba do 170 W a herný výkon výrazne nad Radeon RX 6650 XT.

Control s DXR a DLSS

Testovacia platforma vlastná scéna (kapitola Polaris); API DirectX 12, prednastavený grafický profil High; extra nastavenia DXR.

   

DXR (native)






DXR s DLSS (performance)








Do generácie Ada Lovelace pribudla konečne už aj stredná trieda grafických kariet s GPU Nvidia. Medzinegeračný progres v rýchlosti je u RTX 4060 Ti síce relatívne nižší, ale zato výrazne klesla spotreba a celkovo sú prevádzkové vlastnosti sympatické. Najmä pokiaľ ide o konštrukcie podobné MSI Gaming X Trio s dobre naddimenzovaným chladičom. Tri ventilátory, spotreba do 170 W a herný výkon výrazne nad Radeon RX 6650 XT.

Counter-Strike: GO

Testovacia platforma benchmark (prelet nad mapou Dust 2); API DirectX 9, prednastavený grafický profil High; 4× MSAA; extra nastavenia žiadne.






   



Do generácie Ada Lovelace pribudla konečne už aj stredná trieda grafických kariet s GPU Nvidia. Medzinegeračný progres v rýchlosti je u RTX 4060 Ti síce relatívne nižší, ale zato výrazne klesla spotreba a celkovo sú prevádzkové vlastnosti sympatické. Najmä pokiaľ ide o konštrukcie podobné MSI Gaming X Trio s dobre naddimenzovaným chladičom. Tri ventilátory, spotreba do 170 W a herný výkon výrazne nad Radeon RX 6650 XT.

Cyberpunk 2077

Testovacia platforma vlastná scéna (Little China); API DirectX 12, prednastavený grafický profil Ultra; extra nastavenia žiadne.






   



Do generácie Ada Lovelace pribudla konečne už aj stredná trieda grafických kariet s GPU Nvidia. Medzinegeračný progres v rýchlosti je u RTX 4060 Ti síce relatívne nižší, ale zato výrazne klesla spotreba a celkovo sú prevádzkové vlastnosti sympatické. Najmä pokiaľ ide o konštrukcie podobné MSI Gaming X Trio s dobre naddimenzovaným chladičom. Tri ventilátory, spotreba do 170 W a herný výkon výrazne nad Radeon RX 6650 XT.

Cyberpunk 2077 s DLSS

Testovacia platforma vlastná scéna (Little China); API DirectX 12, prednastavený grafický profil Ultra; extra nastavenia DLSS (performance).

DLSS (performance)








Do generácie Ada Lovelace pribudla konečne už aj stredná trieda grafických kariet s GPU Nvidia. Medzinegeračný progres v rýchlosti je u RTX 4060 Ti síce relatívne nižší, ale zato výrazne klesla spotreba a celkovo sú prevádzkové vlastnosti sympatické. Najmä pokiaľ ide o konštrukcie podobné MSI Gaming X Trio s dobre naddimenzovaným chladičom. Tri ventilátory, spotreba do 170 W a herný výkon výrazne nad Radeon RX 6650 XT.

Cyberpunk 2077 s DXR

Testovacia platforma vlastná scéna (Little China); API DirectX 12, prednastavený grafický profil Ultra; extra nastavenia Ray Tracing zapnutý (Ultra).

DXR






DXR s DLSS (performance)








Do generácie Ada Lovelace pribudla konečne už aj stredná trieda grafických kariet s GPU Nvidia. Medzinegeračný progres v rýchlosti je u RTX 4060 Ti síce relatívne nižší, ale zato výrazne klesla spotreba a celkovo sú prevádzkové vlastnosti sympatické. Najmä pokiaľ ide o konštrukcie podobné MSI Gaming X Trio s dobre naddimenzovaným chladičom. Tri ventilátory, spotreba do 170 W a herný výkon výrazne nad Radeon RX 6650 XT.

DOOM Eternal

Testovacia platforma vlastná scéna; API Vulkan, prednastavený grafický profil Ultra Nightmare; extra nastavenia žiadne.






      



Do generácie Ada Lovelace pribudla konečne už aj stredná trieda grafických kariet s GPU Nvidia. Medzinegeračný progres v rýchlosti je u RTX 4060 Ti síce relatívne nižší, ale zato výrazne klesla spotreba a celkovo sú prevádzkové vlastnosti sympatické. Najmä pokiaľ ide o konštrukcie podobné MSI Gaming X Trio s dobre naddimenzovaným chladičom. Tri ventilátory, spotreba do 170 W a herný výkon výrazne nad Radeon RX 6650 XT.

F1 2020

Testovacia platforma benchmark (Australia, Clear/Dry, Cycle); API DirectX 12, prednastavený grafický profil Ultra High; TAA; extra nastavenia Skidmarks blending off*.






   


*na grafických kartách GeForce je voľba Skidmarks blending vypnutá. Na grafických AMD táto možnosť totiž chýba. Celková kvalita Skidmarks je ale inak na GeForce aj AMD nastavená na High.

Poznámka: Hra podporuje aj DLSS 2.0 a FidelityFX (CAS) pre upscaling a sharpening, ale vzhľadom na relatívnu hardvérovú nenáročnosť v natívnych nastaveniach sa im v štandardných testoch venovať nebudeme. Nejaké to meranie na prianie však možné je, ak si oň napíšete.



Do generácie Ada Lovelace pribudla konečne už aj stredná trieda grafických kariet s GPU Nvidia. Medzinegeračný progres v rýchlosti je u RTX 4060 Ti síce relatívne nižší, ale zato výrazne klesla spotreba a celkovo sú prevádzkové vlastnosti sympatické. Najmä pokiaľ ide o konštrukcie podobné MSI Gaming X Trio s dobre naddimenzovaným chladičom. Tri ventilátory, spotreba do 170 W a herný výkon výrazne nad Radeon RX 6650 XT.

FIFA 21

Testovacia platforma vlastná scéna (Autumn/Fall, Overcast, 9pm, Old Trafford); API DirectX 12, prednastavený grafický profil Ultra; extra nastavenia žiadne.








Do generácie Ada Lovelace pribudla konečne už aj stredná trieda grafických kariet s GPU Nvidia. Medzinegeračný progres v rýchlosti je u RTX 4060 Ti síce relatívne nižší, ale zato výrazne klesla spotreba a celkovo sú prevádzkové vlastnosti sympatické. Najmä pokiaľ ide o konštrukcie podobné MSI Gaming X Trio s dobre naddimenzovaným chladičom. Tri ventilátory, spotreba do 170 W a herný výkon výrazne nad Radeon RX 6650 XT.

Forza Horizon 4

Testovacia platforma vlastná scéna; API DirectX 12, prednastavený grafický profil Ultra; 2× MSAA; extra nastavenia žiadne.






      



Do generácie Ada Lovelace pribudla konečne už aj stredná trieda grafických kariet s GPU Nvidia. Medzinegeračný progres v rýchlosti je u RTX 4060 Ti síce relatívne nižší, ale zato výrazne klesla spotreba a celkovo sú prevádzkové vlastnosti sympatické. Najmä pokiaľ ide o konštrukcie podobné MSI Gaming X Trio s dobre naddimenzovaným chladičom. Tri ventilátory, spotreba do 170 W a herný výkon výrazne nad Radeon RX 6650 XT.

Mafia: DE

Testovacia platforma vlastná scéna (z parkoviska Salieryho baru k bráne nadzemnej trati); API DirectX 11, prednastavený grafický profil High; extra nastavenia žiadne.






   



Do generácie Ada Lovelace pribudla konečne už aj stredná trieda grafických kariet s GPU Nvidia. Medzinegeračný progres v rýchlosti je u RTX 4060 Ti síce relatívne nižší, ale zato výrazne klesla spotreba a celkovo sú prevádzkové vlastnosti sympatické. Najmä pokiaľ ide o konštrukcie podobné MSI Gaming X Trio s dobre naddimenzovaným chladičom. Tri ventilátory, spotreba do 170 W a herný výkon výrazne nad Radeon RX 6650 XT.

Metro Exodus

Testovacia platforma benchmark; API DirectX 12, prednastavený grafický profil Extreme; extra nastavenia žiadne.








Do generácie Ada Lovelace pribudla konečne už aj stredná trieda grafických kariet s GPU Nvidia. Medzinegeračný progres v rýchlosti je u RTX 4060 Ti síce relatívne nižší, ale zato výrazne klesla spotreba a celkovo sú prevádzkové vlastnosti sympatické. Najmä pokiaľ ide o konštrukcie podobné MSI Gaming X Trio s dobre naddimenzovaným chladičom. Tri ventilátory, spotreba do 170 W a herný výkon výrazne nad Radeon RX 6650 XT.

Metro Exodus s DXR a DLSS

Testovacia platforma benchmark; API DirectX 12, prednastavený grafický profil Ultra; extra nastavenia DXR.

DXR (native)






DXR s DLSS (performance)








Do generácie Ada Lovelace pribudla konečne už aj stredná trieda grafických kariet s GPU Nvidia. Medzinegeračný progres v rýchlosti je u RTX 4060 Ti síce relatívne nižší, ale zato výrazne klesla spotreba a celkovo sú prevádzkové vlastnosti sympatické. Najmä pokiaľ ide o konštrukcie podobné MSI Gaming X Trio s dobre naddimenzovaným chladičom. Tri ventilátory, spotreba do 170 W a herný výkon výrazne nad Radeon RX 6650 XT.

Microsoft Flight Simulator

Upozornenie: Výsledky z tejto hry na výpočet priemerného herného výkonu nepoužívame. To preto, že sa vplyvm aktualizácií často mení výkon v hre a keď sa tak stane, začíname databázu výsledkov budovať odznova. Na kontrolu konzistencie výsledkov MFS pred testom každej novej grafickej karty prechádzame testovaciu scénu s MSI RTX 3080 Gaming X Trio.

Testovacia platforma vlastná scéna (Paris-Charles de Gaulle, Air Traffic: AI, 14. február, 9:00) autopilot: od 1000 po náraz o terén; API DirectX 11, prednastavený grafický profil Ultra; TAA; extra nastavenia žiadne.






   



Do generácie Ada Lovelace pribudla konečne už aj stredná trieda grafických kariet s GPU Nvidia. Medzinegeračný progres v rýchlosti je u RTX 4060 Ti síce relatívne nižší, ale zato výrazne klesla spotreba a celkovo sú prevádzkové vlastnosti sympatické. Najmä pokiaľ ide o konštrukcie podobné MSI Gaming X Trio s dobre naddimenzovaným chladičom. Tri ventilátory, spotreba do 170 W a herný výkon výrazne nad Radeon RX 6650 XT.

Red Dead Redemption 2 (Vulkan)

Testovacia platforma vlastná scéna; API Vulkan, prednastavený grafický profil Favor Quality; extra nastavenia žiadne.






      



Do generácie Ada Lovelace pribudla konečne už aj stredná trieda grafických kariet s GPU Nvidia. Medzinegeračný progres v rýchlosti je u RTX 4060 Ti síce relatívne nižší, ale zato výrazne klesla spotreba a celkovo sú prevádzkové vlastnosti sympatické. Najmä pokiaľ ide o konštrukcie podobné MSI Gaming X Trio s dobre naddimenzovaným chladičom. Tri ventilátory, spotreba do 170 W a herný výkon výrazne nad Radeon RX 6650 XT.

Red Dead Redemption 2 (Dx12)

Testovacia platforma vlastná scéna; API DirectX 12, prednastavený grafický profil Favor Quality; extra nastavenia žiadne.






Prečo pri niektorých grafických kartách chýba výsledok? Od určitého momentu AMD aj Nvidia pre Red Dead Redemption 2 prestali podporovať Vulkan. Z toho dôvodu pod týmto API nie je možné testovať, hoci v nastaveniach hry stále je. Ale nezapínajte ho, hru potom nespustíte a bude nutné v súbore system.xml ručne prepísať Vulkan na Dx12.



Do generácie Ada Lovelace pribudla konečne už aj stredná trieda grafických kariet s GPU Nvidia. Medzinegeračný progres v rýchlosti je u RTX 4060 Ti síce relatívne nižší, ale zato výrazne klesla spotreba a celkovo sú prevádzkové vlastnosti sympatické. Najmä pokiaľ ide o konštrukcie podobné MSI Gaming X Trio s dobre naddimenzovaným chladičom. Tri ventilátory, spotreba do 170 W a herný výkon výrazne nad Radeon RX 6650 XT.

Shadow of the Tomb Raider

Testovacia platforma vlastná scéna; API DirectX 12, prednastavený grafický profil Highest; TAA; extra nastavenia žiadne.






   



Do generácie Ada Lovelace pribudla konečne už aj stredná trieda grafických kariet s GPU Nvidia. Medzinegeračný progres v rýchlosti je u RTX 4060 Ti síce relatívne nižší, ale zato výrazne klesla spotreba a celkovo sú prevádzkové vlastnosti sympatické. Najmä pokiaľ ide o konštrukcie podobné MSI Gaming X Trio s dobre naddimenzovaným chladičom. Tri ventilátory, spotreba do 170 W a herný výkon výrazne nad Radeon RX 6650 XT.

Shadow of the Tomb Raider s DXR

Testovacia platforma benchmark; API DirectX 12, prednastavený grafický profil Highest; extra nastavenia DXR.






Poznámka: Hra podporuje aj DLSS a FidelityFX CAS, ale vzhľadom na to, že ide o starší titul a meraní je viac než dosť, sa tomuto nastaveniu v štandardných testoch venovať nebudeme. Nejaké to meranie na prianie však možné je, ak si oň napíšete.



Do generácie Ada Lovelace pribudla konečne už aj stredná trieda grafických kariet s GPU Nvidia. Medzinegeračný progres v rýchlosti je u RTX 4060 Ti síce relatívne nižší, ale zato výrazne klesla spotreba a celkovo sú prevádzkové vlastnosti sympatické. Najmä pokiaľ ide o konštrukcie podobné MSI Gaming X Trio s dobre naddimenzovaným chladičom. Tri ventilátory, spotreba do 170 W a herný výkon výrazne nad Radeon RX 6650 XT.

Total War Saga: Troy

Testovacia platforma benchmark; API DirectX 11, prednastavený grafický profil Ultra; 4× AA, extra nastavenia žiadne.








Do generácie Ada Lovelace pribudla konečne už aj stredná trieda grafických kariet s GPU Nvidia. Medzinegeračný progres v rýchlosti je u RTX 4060 Ti síce relatívne nižší, ale zato výrazne klesla spotreba a celkovo sú prevádzkové vlastnosti sympatické. Najmä pokiaľ ide o konštrukcie podobné MSI Gaming X Trio s dobre naddimenzovaným chladičom. Tri ventilátory, spotreba do 170 W a herný výkon výrazne nad Radeon RX 6650 XT.

Wasteland 3

Testovacia platforma vlastná scéna; API DirectX 11, prednastavený grafický profil Ultra; extra nastavenia žiadne.






   



Do generácie Ada Lovelace pribudla konečne už aj stredná trieda grafických kariet s GPU Nvidia. Medzinegeračný progres v rýchlosti je u RTX 4060 Ti síce relatívne nižší, ale zato výrazne klesla spotreba a celkovo sú prevádzkové vlastnosti sympatické. Najmä pokiaľ ide o konštrukcie podobné MSI Gaming X Trio s dobre naddimenzovaným chladičom. Tri ventilátory, spotreba do 170 W a herný výkon výrazne nad Radeon RX 6650 XT.

Súhrnný herný výkon

Priemerný výkon počítame tak, aby mala každá hra na výsledku rovnakú váhu. Ako presne sa dopracovávame k výsledku sa dozviete v tomto článku.

Upozornenie: Grafy nižšie prezentujú priemery z hier s takými nastaveniami, kde sa objavuje iba grafika vytváraná technikou rasteriácie. Táto selekcia mala pôvodne umožniť zaradenie grafických kariet bez podpory ray tracingu. Dozaista je však vhodné zohľadňovať aj rýchlosť s ray-tracingovou grafikou. Výhľadovo preto do testov zapracujeme aj ďalšie súpravy grafov, kde jedna bude zohľadňovať aj grafické detaily s ray tracingom a druhá bude určená výhradne pre herné nastavenia pod DXR s RT.






Výkon za euro

Upozornenie: Pre výpočet koeficientu používame odporúčané ceny, aké mali grafické karty v čase uvedenia. S ohľadom na momentálnu situáciu tak nemusia byť pomery vždy presné, naopak budú často dosť nepresné (nezodpovedajúce aktuálnej situácii), pretože trhová hodnota starších modelov s časom prirodzene klesá, až sa nakoniec prestanú predávať. Aby bola stavba týchto grafov udržateľná (aj z časového hľadiska) rozhodli sme sa vychádzať vždy z počiatočnej ceny, ktorú už nemeníme podľa neskoršieho vývoja v obchodoch.





Do generácie Ada Lovelace pribudla konečne už aj stredná trieda grafických kariet s GPU Nvidia. Medzinegeračný progres v rýchlosti je u RTX 4060 Ti síce relatívne nižší, ale zato výrazne klesla spotreba a celkovo sú prevádzkové vlastnosti sympatické. Najmä pokiaľ ide o konštrukcie podobné MSI Gaming X Trio s dobre naddimenzovaným chladičom. Tri ventilátory, spotreba do 170 W a herný výkon výrazne nad Radeon RX 6650 XT.

CompuBench 2.0 (OpenCL)

Testovacia platforma benchmark; API OpenCL; extra nastavenia žiadne.

Game Effects



Advanced Compute




High Quality Computer Generated Imagery and Rendering



Computer Vision



Do generácie Ada Lovelace pribudla konečne už aj stredná trieda grafických kariet s GPU Nvidia. Medzinegeračný progres v rýchlosti je u RTX 4060 Ti síce relatívne nižší, ale zato výrazne klesla spotreba a celkovo sú prevádzkové vlastnosti sympatické. Najmä pokiaľ ide o konštrukcie podobné MSI Gaming X Trio s dobre naddimenzovaným chladičom. Tri ventilátory, spotreba do 170 W a herný výkon výrazne nad Radeon RX 6650 XT.

SPECviewperf 2020

Testovacia platforma benchmark; API OpenGL a DirectX; extra nastavenia žiadne.









SPECworkstation 3




Do generácie Ada Lovelace pribudla konečne už aj stredná trieda grafických kariet s GPU Nvidia. Medzinegeračný progres v rýchlosti je u RTX 4060 Ti síce relatívne nižší, ale zato výrazne klesla spotreba a celkovo sú prevádzkové vlastnosti sympatické. Najmä pokiaľ ide o konštrukcie podobné MSI Gaming X Trio s dobre naddimenzovaným chladičom. Tri ventilátory, spotreba do 170 W a herný výkon výrazne nad Radeon RX 6650 XT.

Testy FLOPS, IOPS a rýchlosť pamätí

Testovacia platforma benchmark; verzia aplikácie 6.32.5600; extra nastavenia žiadne.












Do generácie Ada Lovelace pribudla konečne už aj stredná trieda grafických kariet s GPU Nvidia. Medzinegeračný progres v rýchlosti je u RTX 4060 Ti síce relatívne nižší, ale zato výrazne klesla spotreba a celkovo sú prevádzkové vlastnosti sympatické. Najmä pokiaľ ide o konštrukcie podobné MSI Gaming X Trio s dobre naddimenzovaným chladičom. Tri ventilátory, spotreba do 170 W a herný výkon výrazne nad Radeon RX 6650 XT.

LuxMark

Testovacia platforma benchmark; API OpenCL; extra nastavenia žiadne.



Blender@Cycles

Testovacia platforma render BMW a Classroom; renderer Cycles, 12 dlaždíc; extra nastavenia sú OpenCL pre grafické karty Radeon a CUDA pre GeForce. Tak, ako to bude používať väčšina ľudí. OpenCL s GeForce je vždy pomalé, pretože path tracing nepodporuje akceleráciu GPU a počíta ho CPU. Nvidia OptiX sa na podporovaných kartách (GeForce RTX) testuje samostatne a výsledky dávame do oddeleného grafu zvlášť.


Na grafických kartách GeForce RTX testujeme aj Nvidia OptiX




Do generácie Ada Lovelace pribudla konečne už aj stredná trieda grafických kariet s GPU Nvidia. Medzinegeračný progres v rýchlosti je u RTX 4060 Ti síce relatívne nižší, ale zato výrazne klesla spotreba a celkovo sú prevádzkové vlastnosti sympatické. Najmä pokiaľ ide o konštrukcie podobné MSI Gaming X Trio s dobre naddimenzovaným chladičom. Tri ventilátory, spotreba do 170 W a herný výkon výrazne nad Radeon RX 6650 XT.

Blender@Radeon ProRender

Testovacia platforma render BMW a Classroom; renderer Radeon ProRender, 1024 vzoriek; extra nastavenia žiadne; API  OpenCL.


Blender@Eevee

Testovacia platforma render animácia Ember Forest; renderer Eevee; 350 obrázkov; API OpenGL.

Render Ember Forest v Blender 2.92



Do generácie Ada Lovelace pribudla konečne už aj stredná trieda grafických kariet s GPU Nvidia. Medzinegeračný progres v rýchlosti je u RTX 4060 Ti síce relatívne nižší, ale zato výrazne klesla spotreba a celkovo sú prevádzkové vlastnosti sympatické. Najmä pokiaľ ide o konštrukcie podobné MSI Gaming X Trio s dobre naddimenzovaným chladičom. Tri ventilátory, spotreba do 170 W a herný výkon výrazne nad Radeon RX 6650 XT.

Úprava fotografií

Adobe Photoshop: Testovacia platforma PugetBench; extra nastavenie žiadne.







Affinity Photo: Testovacia platforma vstavaný benchmark; extra nastavenie žiadne.


Adobe Lightroom: Testovacia platforma vlastný 1-gigabajtový archív 42 surových fotiek (CR2) z DSLR; extra nastavenie žiadne.



Do generácie Ada Lovelace pribudla konečne už aj stredná trieda grafických kariet s GPU Nvidia. Medzinegeračný progres v rýchlosti je u RTX 4060 Ti síce relatívne nižší, ale zato výrazne klesla spotreba a celkovo sú prevádzkové vlastnosti sympatické. Najmä pokiaľ ide o konštrukcie podobné MSI Gaming X Trio s dobre naddimenzovaným chladičom. Tri ventilátory, spotreba do 170 W a herný výkon výrazne nad Radeon RX 6650 XT.

Broadcasting

OBS Studio a XSplit: Testovacia platforma benchmark hry F1 2020; extra nastavenia sú povolenia kodérov AMD VCE/Nvidia Nvenc (AVC/H.264), výstupné rozlíšenie 2560 × 1440 px (60 fps), cieľový bitrate 19 700 kbps.






Do generácie Ada Lovelace pribudla konečne už aj stredná trieda grafických kariet s GPU Nvidia. Medzinegeračný progres v rýchlosti je u RTX 4060 Ti síce relatívne nižší, ale zato výrazne klesla spotreba a celkovo sú prevádzkové vlastnosti sympatické. Najmä pokiaľ ide o konštrukcie podobné MSI Gaming X Trio s dobre naddimenzovaným chladičom. Tri ventilátory, spotreba do 170 W a herný výkon výrazne nad Radeon RX 6650 XT.

Lámanie hesiel

Testovacia platforma Hashcat; extra nastavenia žiadny. Testy si môžete jednoducho i sami vyskúšať. Stačí si stiahnuť binárku a v príkazovom riadku zadať podľa číselného kódu šifru, ktorá vás zaujíma.

Prečo pri niektorých grafických kartách GeForce chýbajú výsledky? Novšie herné a štúdiové ovládače 5xx.xx Nvidie už Hashcat prestali podporovať. Je ho síce možné spustiť cez príkazový riadok a zadať test pre konkrétnu šifru, ale po jej potvrdení už neprichádza žiadna akcia, výpočet. Dôvody a možné riešenia budeme v priebehu času podrobnejšie skúmať, ale bez opravy na úrovni grafických ovládačov sa to zrejme nezaobíde.











Do generácie Ada Lovelace pribudla konečne už aj stredná trieda grafických kariet s GPU Nvidia. Medzinegeračný progres v rýchlosti je u RTX 4060 Ti síce relatívne nižší, ale zato výrazne klesla spotreba a celkovo sú prevádzkové vlastnosti sympatické. Najmä pokiaľ ide o konštrukcie podobné MSI Gaming X Trio s dobre naddimenzovaným chladičom. Tri ventilátory, spotreba do 170 W a herný výkon výrazne nad Radeon RX 6650 XT.

Frekvencie GPU









Do generácie Ada Lovelace pribudla konečne už aj stredná trieda grafických kariet s GPU Nvidia. Medzinegeračný progres v rýchlosti je u RTX 4060 Ti síce relatívne nižší, ale zato výrazne klesla spotreba a celkovo sú prevádzkové vlastnosti sympatické. Najmä pokiaľ ide o konštrukcie podobné MSI Gaming X Trio s dobre naddimenzovaným chladičom. Tri ventilátory, spotreba do 170 W a herný výkon výrazne nad Radeon RX 6650 XT.

Zahrievanie GPU









Zahrievanie VRAM

Upozornenie: Ak nameraná hodnota pri vybranej grafickej karte chýba, znamená to, že sa nedá nadetegovať interným snímačom.











Do generácie Ada Lovelace pribudla konečne už aj stredná trieda grafických kariet s GPU Nvidia. Medzinegeračný progres v rýchlosti je u RTX 4060 Ti síce relatívne nižší, ale zato výrazne klesla spotreba a celkovo sú prevádzkové vlastnosti sympatické. Najmä pokiaľ ide o konštrukcie podobné MSI Gaming X Trio s dobre naddimenzovaným chladičom. Tri ventilátory, spotreba do 170 W a herný výkon výrazne nad Radeon RX 6650 XT.

Čistá spotreba grafickej karty









Výkon na jednotku wattu





Do generácie Ada Lovelace pribudla konečne už aj stredná trieda grafických kariet s GPU Nvidia. Medzinegeračný progres v rýchlosti je u RTX 4060 Ti síce relatívne nižší, ale zato výrazne klesla spotreba a celkovo sú prevádzkové vlastnosti sympatické. Najmä pokiaľ ide o konštrukcie podobné MSI Gaming X Trio s dobre naddimenzovaným chladičom. Tri ventilátory, spotreba do 170 W a herný výkon výrazne nad Radeon RX 6650 XT.

Analýza napájania z 12 V vetvy (vyššia záťaž)







Do generácie Ada Lovelace pribudla konečne už aj stredná trieda grafických kariet s GPU Nvidia. Medzinegeračný progres v rýchlosti je u RTX 4060 Ti síce relatívne nižší, ale zato výrazne klesla spotreba a celkovo sú prevádzkové vlastnosti sympatické. Najmä pokiaľ ide o konštrukcie podobné MSI Gaming X Trio s dobre naddimenzovaným chladičom. Tri ventilátory, spotreba do 170 W a herný výkon výrazne nad Radeon RX 6650 XT.

Analýza napájania z 12 V vetvy (nižšia záťaž)












Do generácie Ada Lovelace pribudla konečne už aj stredná trieda grafických kariet s GPU Nvidia. Medzinegeračný progres v rýchlosti je u RTX 4060 Ti síce relatívne nižší, ale zato výrazne klesla spotreba a celkovo sú prevádzkové vlastnosti sympatické. Najmä pokiaľ ide o konštrukcie podobné MSI Gaming X Trio s dobre naddimenzovaným chladičom. Tri ventilátory, spotreba do 170 W a herný výkon výrazne nad Radeon RX 6650 XT.

Analýza napájania z 3,3 V vetvy











Do generácie Ada Lovelace pribudla konečne už aj stredná trieda grafických kariet s GPU Nvidia. Medzinegeračný progres v rýchlosti je u RTX 4060 Ti síce relatívne nižší, ale zato výrazne klesla spotreba a celkovo sú prevádzkové vlastnosti sympatické. Najmä pokiaľ ide o konštrukcie podobné MSI Gaming X Trio s dobre naddimenzovaným chladičom. Tri ventilátory, spotreba do 170 W a herný výkon výrazne nad Radeon RX 6650 XT.

Hladina hluku







Do generácie Ada Lovelace pribudla konečne už aj stredná trieda grafických kariet s GPU Nvidia. Medzinegeračný progres v rýchlosti je u RTX 4060 Ti síce relatívne nižší, ale zato výrazne klesla spotreba a celkovo sú prevádzkové vlastnosti sympatické. Najmä pokiaľ ide o konštrukcie podobné MSI Gaming X Trio s dobre naddimenzovaným chladičom. Tri ventilátory, spotreba do 170 W a herný výkon výrazne nad Radeon RX 6650 XT.

Frekvenčná charakteristika zvuku

Merania prebiehajú v aplikácii TrueRTA, ktorá zaznamenáva zvuk v škále 240 frekvencií v zaznamenávanom rozsahu 20–20 000 Hz. Pre možnosť porovnania naprieč článkami exportujeme do štandardných pruhových grafov dominantnú frekvenciu z nízkeho (20–200 Hz), stredného (201–2000 Hz) a vysokého (2001–20 000 Hz) spektra.

Na ešte podrobnejšiu analýzu zvukového prejavu je však dôležité vnímať celkový tvar grafu a intenzitu všetkých frekvencií/tónov. Ak by ste v grafoch a tabuľkách nižšie niečomu nerozumeli, odpovede na všetky otázky nájdete v tomto článku. Ten vysvetľuje, ako správne čítať namerané údaje nižšie.

Mikrofón, ktorý používame na analýzu zvuku chladičov a cievok



   

Graphics cardDominant sound freq. and noise level in F1 2020@2160pNF-F12 PWMNF-A15 PWM
Low rangeMid rangeHigh range
Frequency [Hz]Noise level [dBu]Frequency [Hz]Noise level [dBu]Frequency [Hz]Noise level [dBu]
Asus Dual RTX 4070 12G (P), ReBAR on106,8-80,71107,9-68,317221,6-82,9
Aorus RX 7900 XTX Elite 24G (OC), ReBAR on195,8-69,01076,3-61,15747,0-75,2
Sapphire RX 7600 Pulse, ReBAR on195,8-80,91173,8-73,75583,4-83,0
MSI RTX 4060 Ti Gaming X Trio 8G, ReBAR on106,8-80,9213,6-81,35424,5-76,0
Gigabyte RTX 4090 Gaming OC 24G (OC), ReBAR on195,8-69,41045,7-62,15270,0-83,9
Sapphire RX 7900 XT Pulse, ReBAR on100,8-75,1213,6-70,96450,8-82,4
MSI RTX 4070 Ti Suprim X 12G (G), ReBAR on97,9-77,01107,9-74,15747,0-81,8
MSI RTX 4080 16GB Suprim X (G), ReBAR on71,3-77,21076,3-69,311830,8-75,4
MSI RTX 3050 Ventus 2X 8G OC, ReBAR off138,5-78,81107,9-78,62031,9-84,8
MSI RTX 3050 Ventus 2X 8G OC, ReBAR on123,4-81,21107,9-80,018245,6-83,7
Sapphire RX 6650 XT Nitro+ (P), ReBAR on50,4-83,31107,9-72,47240,8-82,5
Sapphire RX 6650 XT Nitro+ (P), ReBAR off184,9-82,31107,9-71,46834,4-82,2
Sapphire RX 6600 XT Pulse, ReBAR onSapphire RX 6600 XT Pulse, ReBAR on100,8-71,81356,1-72,76088,7-80,9
Sapphire RX 6600 XT Pulse, ReBAR offSapphire RX 6600 XT Pulse, ReBAR off100,8-71,8219,8-74,56088,7-81,0
Aorus RTX 3080 Xtreme 10G (OC), ReBAR on50,4-77,01076,3-56,52031,9-69,4
Aorus RTX 3080 Xtreme 10G (OC), ReBAR off50,4-75,91076,3-56,72031,9-69,6
Sapphire RX 6900 XT Toxic LE (P), ReBAR onSapphire RX 6900 XT Toxic LE (P), ReBAR on138,5-62,41107,9-56,611166,8-74,7
Sapphire RX 6900 XT Toxic LE (P), ReBAR offSapphire RX 6900 XT Toxic LE (P), ReBAR on138,5-61,91107,9-55,65747,0-74,7
Sapphire RX 6700 XT Nitro+ (P), ReBAR on100,8-73,21076,3-71,27034,6-76,5
Sapphire RX 6700 XT Nitro+ (P), ReBAR off100,8-75,21076,3-73,57034,6-76,5
MSI RTX 3060 Ti Gaming X Trio, ReBAR off100,8-70,61107,9-82,87034,6-83,7
Gigabyte RTX 3060 Eagle OC 12G, ReBAR off100,8-71,6213,6-64,32031,9-74,2
MSI RTX 3090 Gaming X Trio, ReBAR off100,8-72,31076,3-76,04561,4-81,2
MSI RTX 3070 Gaming X Trio, ReBAR off100,8-73,91076,3-79,76267,2-85,1
AMD Radeon RX 6800, ReBAR on100,8-71,01076,3-66,59665,3-81,3
AMD Radeon RX 6800, ReBAR off100,8-71,81107,9-67,42091,4-75,3
TUF RTX 3080 O10G Gaming, ReBAR off100,8-76,01107,9-77,97034,6-74,4
AMD Radeon RX 6800 XT, ReBAR on100,8-71,61107,9-74,710848,9-76,3
AMD Radeon RX 6800 XT, ReBAR off100,8-73,01107,9-74,710848,9-76,5
/* Here you can add custom CSS for the current table */ /* Lean more about CSS: https://en.wikipedia.org/wiki/Cascading_Style_Sheets */ /* To prevent the use of styles to other tables use "#supsystic-table-2428" as a base selector for example: #supsystic-table-2428 { ... } #supsystic-table-2428 tbody { ... } #supsystic-table-2428 tbody tr { ... } */



   

Graphics cardDominant sound freq. and noise level in SOTTR@2160pNF-F12 PWMNF-A15 PWM
Low rangeMid rangeHigh range
Frequency [Hz]Noise level [dBu]Frequency [Hz]Noise level [dBu]Frequency [Hz]Noise level [dBu]
Asus Dual RTX 4070 12G (P), ReBAR on195,8-82,61107,9-71,817221,6-82,3
Aorus RX 7900 XTX Elite 24G (OC), ReBAR on195,8-68,31076,5-59,35747,0-74,8
Sapphire RX 7600 Pulse, ReBAR onSapphire RX 7600 Pulse, ReBAR on195,8-80,61173,8-74,35915,4-82,8
MSI RTX 4060 Ti Gaming X Trio 8G, ReBAR on106,8-80,5213,6-80,45424,5-78,5
Gigabyte RTX 4090 Gaming OC 24G (OC), ReBAR on195,8-72,71045,7-64,78365,6-83,1
Sapphire RX 7900 XT Pulse, ReBAR on100,8-74,4213,6-70,85915,4-79,7
MSI RTX 4070 Ti Suprim X 12G (G), ReBAR on100,8-77,91076,3-77,95583,4-82,2
MSI RTX 4080 16GB Suprim X (G), ReBAR on190,3-78,41045,7-74,411830,8-75,3
MSI RTX 3050 Ventus 2X 8G OC, ReBAR off138,5-78,41140,4-78,52031,9-84,7
MSI RTX 3050 Ventus 2X 8G OC, ReBAR on138,5-78,31107,9-78,42031,9-84,6
Sapphire RX 6650 XT Nitro+ (P), ReBAR on50,4-80,11107,9-76,56834,4-84,3
Sapphire RX 6650 XT Nitro+ (P), ReBAR off47,6-84,31107,9-75,96834,4-82,8
Sapphire RX 6600 XT Pulse, ReBAR on100,8-68,81356,1-75,76088,7-82,6
Sapphire RX 6600 XT Pulse, ReBAR off100,8-69,51356,1-74,85915,4-83,1
Aorus RTX 3080 Xtreme 10G (OC), ReBAR on44,9-73,01045,7-50,32031,9-60,5
Aorus RTX 3080 Xtreme 10G (OC), ReBAR off41,8-72,61076,3-51,42031,9-60,7
Sapphire RX 6900 XT Toxic LE (P), ReBAR onSapphire RX 6900 XT Toxic LE (P), ReBAR on138,5-63,11140,4-57,95747,0-74,7
Sapphire RX 6900 XT Toxic LE (P), ReBAR offSapphire RX 6900 XT Toxic LE (P), ReBAR off134,5-61,71107,9-58,65747,0-74,2
Sapphire RX 6700 XT Nitro+ (P), ReBAR on100,8-73,91140,4-75,45915,4-77,2
Sapphire RX 6700 XT Nitro+ (P), ReBAR off100,8-75,11107,9-75,25915,4-76,5
MSI RTX 3060 Ti Gaming X Trio, ReBAR off100,8-70,81076,3-83,67034,6-81,9
Gigabyte RTX 3060 Eagle OC 12G, ReBAR off100,8-71,9213,6-64,52031,9-73,8
MSI RTX 3090 Gaming X Trio, ReBAR off106,8-74,5213,6-71,34561,4-79,3
MSI RTX 3070 Gaming X Trio, ReBAR off100,8-73,0213,6-72,36267,2-84,9
AMD Radeon RX 6800, ReBAR on100,8-71,81140,4-66,19948,5-81,3
AMD Radeon RX 6800, ReBAR off100,8-71,61140,4-67,89665,3-80,6
TUF RTX 3080 O10G Gaming, ReBAR off100,8-75,41076,3-72,37240,8-74,2
AMD Radeon RX 6800 XT, ReBAR on100,8-73,21107,9-73,910848,9-76,3
AMD Radeon RX 6800 XT, ReBAR off100,8-73,21107,9-75,310848,9-75,4
/* Here you can add custom CSS for the current table */ /* Lean more about CSS: https://en.wikipedia.org/wiki/Cascading_Style_Sheets */ /* To prevent the use of styles to other tables use "#supsystic-table-2429" as a base selector for example: #supsystic-table-2429 { ... } #supsystic-table-2429 tbody { ... } #supsystic-table-2429 tbody tr { ... } */



   

Graphics cardDominant sound freq. and noise level in CS:GO@2160pNF-F12 PWMNF-A15 PWM
Low rangeMid rangeHigh range
Frequency [Hz]Noise level [dBu]Frequency [Hz]Noise level [-dBu]Frequency [Hz]Noise level [-dBu]
Asus Dual RTX 4070 12G (P), ReBAR on106,8-83,91076,3-74,817221,6-82,8
Aorus RX 7900 XTX Elite 24G (OC), ReBAR on195,8-68,71107,9-58,95747,0-69,5
Sapphire RX 7600 Pulse, ReBAR on195,8-82,21173,8-74,07240,8-80,1
MSI RTX 4060 Ti Gaming X Trio 8G, ReBAR on106,8-80,7213,6-80,85424,5-77,5
Gigabyte RTX 4090 Gaming OC 24G (OC), ReBAR on100,8-73,71045,7-73,35747,0-85,8
Sapphire RX 7900 XT Pulse, ReBAR on100,873,7213,6-71,45747,0-76,3
MSI RTX 4070 Ti Suprim X 12G (G), ReBAR on100,8-77,9207,5-81,64305,4-83,5
MSI RTX 4080 16GB Suprim X (G), ReBAR on100,8-79,01076,3-72,211830,8-76,4
MSI RTX 3050 Ventus 2X 8G OC, ReBAR off138,5-79,81107,9-77,62031,9-83,4
MSI RTX 3050 Ventus 2X 8G OC, ReBAR on123,4-81,01107,9-77,82031,9-83,6
Sapphire RX 6650 XT Nitro+ (P), ReBAR on50,4-79,61107,9-74,27240,8-80,8
Sapphire RX 6650 XT Nitro+ (P), ReBAR off49,0-84,31107,9-80,06834,4-80,2
Sapphire RX 6600 XT Pulse, ReBAR on100,8-68,71356,1-74,76088,7-80,8
Sapphire RX 6600 XT Pulse, ReBAR off100,8-69,31356,1-75,16088,7-79,2
Aorus RTX 3080 Xtreme 10G (OC), ReBAR on47,6-67,11045,7-49,62031,9-60,1
Aorus RTX 3080 Xtreme 10G (OC), ReBAR off47,6-70,31140,4-50,82031,9-60,2
Sapphire RX 6900 XT Toxic LE (P), ReBAR onSapphire RX 6900 XT Toxic LE (P), ReBAR on138,5-64,11107,9-60,18610,8-70,9
Sapphire RX 6900 XT Toxic LE (P), ReBAR offSapphire RX 6900 XT Toxic LE (P), ReBAR off134,5-71,61107,9-66,48365,6-72,1
Sapphire RX 6700 XT Nitro+ (P), ReBAR on100,8-72,61173,8-74,95915,4-74,6
Sapphire RX 6700 XT Nitro+ (P), ReBAR off100,8-75,01107,9-73,85747,0-74,2
MSI RTX 3060 Ti Gaming X Trio, ReBAR off100,8-71,41107,9-83,16267,2-82,5
Gigabyte RTX 3060 Eagle OC 12G, ReBAR off100,8-72,6213,6-64,82031,9-73,8
MSI RTX 3090 Gaming X Trio, ReBAR off106,8-75,7213,6-73,44695,1-77,6
MSI RTX 3070 Gaming X Trio, ReBAR off106,8-75,7213,6-73,46267,2-82,7
AMD Radeon RX 6800, ReBAR on100,8-71,21107,9-66,29948,5-77,4
AMD Radeon RX 6800, ReBAR off100,8-71,11076,3-77,39665,3-77,7
TUF RTX 3080 O10G Gaming, ReBAR off100,8-74,21076,3-70,97240,8-74,4
AMD Radeon RX 6800 XT, ReBAR on100,8-73,01107,9-74,37671,3-72,4
AMD Radeon RX 6800 XT, ReBAR off100,8-72,31107,9-73,710848,9-72,5
/* Here you can add custom CSS for the current table */ /* Lean more about CSS: https://en.wikipedia.org/wiki/Cascading_Style_Sheets */ /* To prevent the use of styles to other tables use "#supsystic-table-2430" as a base selector for example: #supsystic-table-2430 { ... } #supsystic-table-2430 tbody { ... } #supsystic-table-2430 tbody tr { ... } */



   

Graphics cardDominant sound freq. and noise level in Blender (Cycles), ClassroomNF-F12 PWMNF-A15 PWM
Low rangeMid rangeHigh range
Frequency [Hz]Noise level [dBu]Frequency [Hz]Noise level [dBu]Frequency [Hz]Noise level [dBu]
Asus Dual RTX 4070 12G (P), ReBAR on106,8-82,01107,9-73,317221,6-83,9
Aorus RX 7900 XTX Elite 24G (OC), ReBAR on195,8-78,41107,9-72,85747,0-78,8
Sapphire RX 7600 Pulse, ReBAR on50,4-85,41140,4-79,25915,4-85,9
MSI RTX 4060 Ti Gaming X Trio 8G, ReBAR on106,8-80,3213,6-81,25424,5-87,6
Gigabyte RTX 4090 Gaming OC 24G (OC), ReBAR on195,8-73,71045,7-69,616731,3-87,4
Sapphire RX 7900 XT Pulse, ReBAR on100,8-73,8207,5-74,17034,6-85,2
MSI RTX 4070 Ti Suprim X 12G (G), ReBAR on100,8-77,8207,5-82,35747,0-89,5
MSI RTX 4080 16GB Suprim X (G), ReBAR on100,8-80,31140,4-86,711830,8-89,4
MSI RTX 3050 Ventus 2X 8G OC, ReBAR off123,4-79,3213,6-81,418245,6-85,5
MSI RTX 3050 Ventus 2X 8G OC, ReBAR on123,4-79,5213,6-81,518245,6-85,6
Sapphire RX 6650 XT Nitro+ (P), ReBAR on50,4-77,91107,9-83,57240,8-87,3
Sapphire RX 6650 XT Nitro+ (P), ReBAR off50,4-79,11107,9-83,97240,8-87,5
Sapphire RX 6600 XT Pulse, ReBAR on100,8-70,11356,1-73,45583,4-86,1
Sapphire RX 6600 XT Pulse, ReBAR off100,8-69,81356,1-73,75915,4-86,0
Asus GT 1030 SL 2G BRK, ReBAR off50,397-71,71107,9-94,919330,5-90,5
Aorus RTX 3080 Xtreme 10G (OC), ReBAR on50,4-76,41107,9-57,92031,9-69,7
Aorus RTX 3080 Xtreme 10G (OC), ReBAR off50,4-78,71076,3-60,95424,5-74,0
Sapphire RX 6900 XT Toxic LE (P), ReBAR on116,5-65,01107,9-68,55120,0-77,3
Sapphire RX 6900 XT Toxic LE (P), ReBAR off116,5-65,11107,9-68,45120,0-77,1
Sapphire RX 6700 XT Nitro+ (P), ReBAR on100,8-72,61173,8-86,65915,4-82,4
Sapphire RX 6700 XT Nitro+ (P), ReBAR off100,8-75,81076,3-87,25915,4-82,1
MSI RTX 3060 Ti Gaming X Trio, ReBAR off100,8-70,4987,0-89,56450,8-89,0
Gigabyte RTX 3060 Eagle OC 12G, ReBAR off100,8-72,6213,6-70,02031,9-79,1
MSI RTX 3090 Gaming X Trio, ReBAR off100,8-71,21076,3-85,35915,4-92,0
MSI RTX 3070 Gaming X Trio, ReBAR off100,8-71,21076,3-85,318245,6-90,8
AMD Radeon RX 6800, ReBAR on100,8-71,9987,0-89,27452,9-88,3
AMD Radeon RX 6800, ReBAR off100,8-71,1987,0-89,07452,9-88,2
TUF RTX 3080 O10G Gaming, ReBAR off106,8-81,51660,0-80,66834,4-78,0
AMD Radeon RX 6800 XT, ReBAR on97,9-79,81208,2-89,67671,3-85,2
AMD Radeon RX 6800 XT, ReBAR off100,8-73,01243,6-95,27671,3-85,0
/* Here you can add custom CSS for the current table */ /* Lean more about CSS: https://en.wikipedia.org/wiki/Cascading_Style_Sheets */ /* To prevent the use of styles to other tables use "#supsystic-table-2431" as a base selector for example: #supsystic-table-2431 { ... } #supsystic-table-2431 tbody { ... } #supsystic-table-2431 tbody tr { ... } */



   

Graphics cardDominant sound freq. and noise level in CS:GO@1080p (coils only*)NF-F12 PWMNF-A15 PWM
Low rangeMid rangeHigh range
Frequency [Hz]Noise level [dBu]Frequency [Hz]Noise level [dBu]Frequency [Hz]Noise level [dBu]
Asus Dual RTX 4070 12G (P), ReBAR on50,4-82,61076,3-83,317221,6-82,7
Aorus RX 7900 XTX Elite 24G (OC), ReBAR on50,4-83,81317,5-81,45747,0-73,9
Sapphire RX 7600 Pulse, ReBAR on50,4-82,51974,0-87,47240,8-78,4
MSI RTX 4060 Ti Gaming X Trio 8G, ReBAR on50,4-84,9806,3-78,55583,4-76,9
Gigabyte RTX 4090 Gaming OC 24G (OC), ReBAR on100,8-74,11317,5-82,35747,0-85,8
Sapphire RX 7900 XT Pulse, ReBAR on100,8-73,21076,3-81,55747,0-76,3
MSI RTX 4070 Ti Suprim X 12G (G), ReBAR on100,8-78,0987,0-78,65583,4-84,3
MSI RTX 4080 16GB Suprim X (G), ReBAR on100,8-80,51140,4-71,811830,8-74,9
MSI RTX 3050 Ventus 2X 8G OC, ReBAR off50,4-83,61317,5-83,07896,1-83,9
MSI RTX 3050 Ventus 2X 8G OC, ReBAR on50,4-77,71317,5-87,310848,9-84,5
Sapphire RX 6650 XT Nitro+ (P), ReBAR on50,4-81,81045,7-84,22091,4-77,7
Sapphire RX 6650 XT Nitro+ (P), ReBAR off50,4-83,31974,0-90,07034,6-82,4
Sapphire RX 6600 XT Pulse, ReBAR on100,8-72,01107,9-83,72215,8-79,6
Sapphire RX 6600 XT Pulse, ReBAR off100,8-68,41917,8-88,76450,8-81,4
Asus GT 1030 SL 2G BRK, ReBAR off50,4-71,11107,9-91,712534,3-89,8
Aorus RTX 3080 Xtreme 10G (OC), ReBAR on50,4-80,61660,0-80,37896,1-80,2
Aorus RTX 3080 Xtreme 10G (OC), ReBAR off50,4-78,81660,0-82,67671,3-80,4
Sapphire RX 6900 XT Toxic LE (P), ReBAR onSapphire RX 6900 XT Toxic LE (P), ReBAR on100,8-74,9739,4-67,95915,4-78,5
Sapphire RX 6900 XT Toxic LE (P), ReBAR offSapphire RX 6900 XT Toxic LE (P), ReBAR off50,4-81,4739,4-70,28610,8-73,6
Sapphire RX 6700 XT Nitro+ (P), ReBAR on100,8-74,6987,0-84,85747,0-69,6
Sapphire RX 6700 XT Nitro+ (P), ReBAR off100,8-74,71395,9-88,45747,0-70,3
MSI RTX 3060 Ti Gaming X Trio, ReBAR off100,8-73,01974,0-88,16267,2-83,6
Gigabyte RTX 3060 Eagle OC 12G, ReBAR off100,8-73,61974,0-90,26088,7-83,1
MSI RTX 3090 Gaming X Trio, ReBAR off50,4-76,1987,0-84,85915,4-83,3
MSI RTX 3070 Gaming X Trio, ReBAR off100,8-74,71317,5-81,46088,7-84,6
AMD Radeon RX 6800, ReBAR on100,8-71,8987,0-87,77452,9-80,4
AMD Radeon RX 6800, ReBAR off100,8-72,01660,0-90,48863,1-84,5
TUF RTX 3080 O10G Gaming, ReBAR off100,8-75,61140,4-81,79948,5-78,7
AMD Radeon RX 6800 XT, ReBAR on100,8-73,61660,0-79,87452,9-74,0
AMD Radeon RX 6800 XT, ReBAR off100,8-73,31660,0-83,37452,9-76,4
/* Here you can add custom CSS for the current table */ /* Lean more about CSS: https://en.wikipedia.org/wiki/Cascading_Style_Sheets */ /* To prevent the use of styles to other tables use "#supsystic-table-2432" as a base selector for example: #supsystic-table-2432 { ... } #supsystic-table-2432 tbody { ... } #supsystic-table-2432 tbody tr { ... } */
*Pri Sapphire RX 6900 XT Toxic LE ako u jedinej meranej grafickej karty spektrálna analýza zahŕňa i zvuk vodnej pumpy.



Do generácie Ada Lovelace pribudla konečne už aj stredná trieda grafických kariet s GPU Nvidia. Medzinegeračný progres v rýchlosti je u RTX 4060 Ti síce relatívne nižší, ale zato výrazne klesla spotreba a celkovo sú prevádzkové vlastnosti sympatické. Najmä pokiaľ ide o konštrukcie podobné MSI Gaming X Trio s dobre naddimenzovaným chladičom. Tri ventilátory, spotreba do 170 W a herný výkon výrazne nad Radeon RX 6650 XT.

Záver

Atraktívna nielen z pohľadu efektivity, ale i pomerom cena/výkon. Z rýchlostných dôvodov sa vám síce upgrade z RTX 3070 (Ti) príliš neoplatí, ale pri kúpe nového počítača je RTX 4070 už všestranne lepšia voľba ako RTX 3080. Nové RTX 3080 sú navyše často drahšie a bazárov zase nemajú plnohodnotnú záruku.

V rozlíšení QHD je priemerný herný výkon Asus Dual RTX 4070 12G prakticky rovnaký ako u Aorus RTX 3080 Xtreme 10G či Radeon RX 6800 XT. Zásadný rozdiel je však v tom, že RTX 4070 ho dáva pri polovičnej (v porovnaní s RTX 3080) či dvojtretinovej (oproti RX 6800 XT) spotrebe. V Ultra HD už RTX 4070 na RTX 3080 trochu (7 %) stráca, ale napríklad v Assassin’s Creed: Valhalla má trochu navrch. Väčšinou však RTX 4070 ťahá za kratší koniec a niekedy výrazne viac, než je priemerný pokles. V Controle je RTX 4070 z tejto dvojice pomalšia karta až o 27 %. To je však stále reč o rozlíšení UHD, v QHD sa už rozdiel zužuje. Vo Full HD, kde sa na výsledkoch značne podpisujú limity CPU, je už RTX 4070 v porovnaní s RTX 3080 v priemere dokonca už o 6 % rýchlejšia. Toto berte ale len ako čisto orientačný údaj a ukážu toho, že „driver overhead“ je pre Pascal väčší problém ako u Ada Lovelace. S pomalšími procesormi, než je testovací Ryzen 9 5900X, bude rozdiel vo Full HD väčší (než tých 6 %) a s rýchlejšími môže byť o trochu menší.

Každopádne RTX 4070 je grafická karta vhodná hlavne do vyšších rozlíšení a mnohé tituly s najvyššími vizuálnymi nastaveniami zvláda s fps nad 60 aj v Ultra HD. Potom je ale dosť takých, kde framerate v náročnejších scénach padá aj pod túto hranicu a na ich elimináciu treba buď znížiť detaily, rozlíšenie alebo, samozrejme, použiť DLSS. Výhoda RTX 4070 oproti RTX 3080 je aj v tomto smere v podpore DLSS 3 (a jeho Frame Generation, ktoré je zaujímavé najmä pre majiteľov starších procesorov).

Zahrievanie GPU je nadštandardne nízke, ale tu treba brať do úvahy to, že popri pomerne vysokej hlučnosti chladiča. Pokiaľ stojíte o tichší chod, tak pri inštalácii je potrebné mechanicky zmeniť východiskový BIOS „Performance“ na „Quiet“, to dvojpolohovým prepínačom na boku karty. Potom sa už budete možno viac zaoberať zvukom cievok. Tie sú ale pomerne tiché. Charakterizuje ich síce úzka vysokofrekvenčná špička na 17,2 kHz, ale na tú už treba naozaj dobrý sluch, takže niekoho nemusí vôbec zaujímať. Špeciálne v prostredí uzatvorenej PC skrinky, kde zaniká. Kritické pásmo 5–10 kHz už pravdepodobne neprepočujete, ale v porovnaní s väčšinou iných kariet (aj pomalších) je menej hlučné a akusticky príjemnejšie, to už tónové špičky necharakterizujú. Vzhľadom na nižšiu triedu, do ktorej grafický karty Dual patria, musíme akustické vlastnosti okolo cievok zaslúžene pochváliť.

Frekvencie GPU v hernom booste deklarované hodnoty v praxi presahujú o 190–330 MHz (vrchná hranica zodpovedá hrám, ktoré na GPU vyvíjajú nižšiu záťaž). 2805 MHz je stabilne dosahovaných aj v Blenderi, ale to je takisto z dôvodu (podobne ako v CS:GO) nižšej záťaže, ktorá nenaráža o limity spotreby.

Keď to teda zhrnieme: RTX 4070 priniesla do vyššej výkonnostnej triedy špičkovú efektivitu a to súčasne pri pôsobivom pomere cena/výkon. Vyhotovenie Asus Dual je navyše veľmi solídne, či už ide o efektivitu chladiča, akustické vlastnosti cievok alebo celkovú kompatibilitu pre relatívne nižší profil a kratšiu dĺžku. Za súbor priaznivých vlastností tejto grafickej karte udeľujeme ocenenie „Smart buy!“.

Asus Dual RTX 4070 12G
+ Veľmi vysoký výkon (vhodný i na hranie v 2160p/4K)
+ Špičková efektivita...
+ ... vzhľadom na herný/výpočtový výkon je až neobvyklo vysoká
+ Priaznivý pomer cena/výkon
+ Exkluzívna podpora DLSS (3), CUDA a OptiX
+ Vzhľadom na lacnejšie vyhotovenie RTX 4070 vysoké frekvencie GPU
+ Podpora kódovania AV1
+ Účinný chladič, pre tichší chod treba ale nastaviť BIOS „Quiet“
+ Menšie rozmery, lepšia kompatibilita so všetkým naokolo
- DisplayPort iba vo verzii 1.4a (týka sa všetkých RTX 4070/grafických kariet s GPU Nvidia Ada Lovelace)
Odporúčaná koncová cena: 662 eur/15 699 Kč
/* Here you can add custom CSS for the current table */ /* Lean more about CSS: https://en.wikipedia.org/wiki/Cascading_Style_Sheets */ /* To prevent the use of styles to other tables use "#supsystic-table-2433" as a base selector for example: #supsystic-table-2433 { ... } #supsystic-table-2433 tbody { ... } #supsystic-table-2433 tbody tr { ... } */

Za spoluprácu na zabezpečovaní testovaného hardvéru ďakujeme e-shopu Datacomp