RTX 5090 a RTX 5080: foto a parametry karet, srovnání s RTX 4090 a RTX 4080
Při dnešní prezentaci na výstavě CES v Las Vegas představila Nvidia spolu s dalšími produkty novou a dosud nejpokročilejší generaci grafických karet GeForce řady RTX 50. Stručně se dá asi charakterizovat tak, že posouvá výkon a možnosti technologií ve všech oblastech, kterým se Nvidia u posledních generací GeForce věnuje. Nabízí vyšší výkon, povětšinou lepší ceny než minulá generace a řadu nových a vylepšených technologií jako DLSS 4 či Reflex 2.
U GeForce RTX 5090, RTX 5080 a RTX 5070 nabízí Nvidia i vlastní modely z Founders Edition, RTX 5070 Ti budou čistě v režii nereferenčních návrhů partnerů Nvidie.
GeForce RTX 5090
GeForce RTX 5080
Ke konkrétnímu výkonu ani specifikacím toho Nvidia na přednášce moc neřekla, ale poměrně detailní parametry jsou už zveřejněné na produktových stránkách GeForce RTX 50 na Nvidia.com. Jsou rozptýlené do několika tabulek na různých místech, proto jsem se to pokusil shrnout:
GeForce RTX 5090 | GeForce RTX 5080 | GeForce RTX 4090 | GeForce RTX 4080 Super | GeForce RTX 4080 | |
jádra shaderů | Blackwell | Blackwell | Ada Lovelace | Ada Lovelace | Ada Lovelace |
Jádra Nvidia CUDA (stream procesory) | 21760 | 10752 | 16384 | 10240 | 9728 |
jádra RT | 318 TFLOPS | 171 TFLOPS | 191 TFLOPS | 121 TFLOPS | 113 TFLOPS |
jádra tensor | 3352 AI TOPS | 1801 AI TOPS | 1321 AI TOPS | 836 AI TOPS | 780 AI TOPS |
takt s boost | 2,41 GHz | 2,62 GHz | 2,52 GHz | 2,55 GHz | 2,51 GHz |
základní takt | 2,10 GHz | 2,30 GHz | 2,23 GHz | 2,29 GHz | 2,21 GHz |
konfigurace paměti | 32 GB GDDR7 | 16 GB DDR7 | 24 GB GDDR6X | 16 GB GDDR6X | 16 GB GDDR6X |
šířka paměťové sběrnice | 512 bitů | 256 bitů | 384 bitů | 256 bitů | 256 bitů |
propustnost pamětí | 1792 GB/s | 960 GB/s | 1008 GB/s | 736 GB/s | 717 GB/s |
maximální rozlišení a frekvence | 4K při 480Hz nebo 8K při 120Hz s DSC | 4K at 480Hz or 8K at 120Hz with DSC | 4K při 240 Hz nebo 8K při 60 Hz s DSC, HDR | 4K při 240 Hz nebo 8K při 60 Hz s DSC, HDR | 4K při 240 Hz nebo 8K při 60 Hz s DSC, HDR |
standardní konektorová výbava | 3× DisplayPort(2), 1× HDMI(3) | 3× DisplayPort(2), 1× HDMI(3) | 3× DisplayPort(2), 1× HDMI(3) | 3× DisplayPort(2), 1× HDMI(3) | 3× DisplayPort(2), 1× HDMI(3) |
PCI Express | Gen 5 | Gen 5 | Gen 4 | Gen 4 | Gen 4 |
Nvidia Encoder | 3× 9. gen | 2× 9. gen | 2× 8. gen | 2× 8. gen | 2× 8. gen |
Nvidia Decoder | 2× 6. gen. | 2× 6. gen. | 1× 5. gen. | 1× 5. gen. | 1× 5. gen. |
délka | 304 mm | 304 mm | 304 mm | 304 mm | 304 mm |
šířka | 137 mm | 137 mm | 137 mm | 137 mm | 137 mm |
výška | 2 sloty | 2 sloty | 3 sloty | 3 sloty | 3 sloty |
příkon karty | 575 W | 360 W | 450 W | 320 W | 320 W |
přídavné napájení | 4× 8pin PCIe (adaptér) nebo 1× 600 W PCIe Gen 5 | 3× 8pin PCIe (adaptér) nebo 1× 450 W PCIe Gen 5 | 3× 8pin PCIe (adaptér) nebo 1× 450 W PCIe Gen 5 | 3× 8pin PCIe (adaptér) nebo 1× 450 W PCIe Gen 5 | 3× 8pin PCIe (adaptér) nebo 1× 450 W PCIe Gen 5 |
- Contents
- Nová generace GeForce a spousta vylepšení
- RTX 5090 a RTX 5080: foto a parametry karet, srovnání s RTX 4090 a RTX 4080
- RTX 5070 Ti a RTX 5070: parametry, srovnání s RTX 4070 Ti Super, RTX 4070 Ti a RTX 4070
Hry na vysoké detaily vyžadují na PC 16GB VRAM. Tudíž grafika RTX 5070 je o ničem a pro hráče, který chce hrát letošní hry, je nepoužitelná.
Grafiky RTX 5070Ti a vyšší jsou dražší než celé PS5 Pro a nemyslim si, že jsem mezi skupinou chudých hráčů, kteří mohou těm bohatším jen závidět, přesto na tu grafiku nemám, jak je drahá. Takže bych si tipnul, že pro většinu hráčů (mainstream) to budou nedostupné karty. Jinými slovy pro profesionály generující AI udělala NVidia skvělé grafiky, na hráče sere.
Obecně určitě ne, pořád jsou to spíš výjimky. A nebývá to na vysoké detaily, bývá to spíš na maximálních detailech a na 1440p. Fakt si nemyslím, že by se s 12 GB na full HD nedalo přežít do přespříští generace karet.
I ty refreshe konzolí zůstávají na 16 GB celkově (sdílených pro systém i videopaměť), takže ani z tohohle směru nic akutního nehrozí.
Nepodléhejte tolik tvrzením borců z Hardware Unboxed, ti veřejně ventilují, že to dělají, protože výrobce chtějí donutit dávat na grafiky víc paměti, protože se jim nelíbí, že se na grafikách už dlouho kapacita pamětí nezvedá a chtějí vidět nějaký pokrok. Ve svých testech točí víceméně pořád ty samé tituly, o kterých vědí, že na nich můžou tuhle svou pravdu dokázat, určitě to neplatí obecně pro většinu nových her.
Ono se taky zapomíná, že záleží na propustnosti slotu. Těch 16 GB je asi docela nutnost pro někoho, kdo bude spoléhat ještě na Gen4 PCI-E. Ale s moderní Gen5 platformou může 12 GB vystačit celou morální životnost té karty.
Mám dva compy, RTX 3080 (10GB), RTX 4070 (12GB), rozlišení monitoru 4K a QHD.
Na QHD mi 10GB nestačilo, 12GB s odřenýma ušima, na 4K je to zoufalost.
A tvrzení NVidie, že 4K je pro bohaté hráče a ti mají na RTX4080, respektive RTX5080, tak to je totální blaf. 4K umí dneska i ta základní PS5 konzole za pár korun.
Takže s chlapama z Hardware Unboxed díky vlastní zkušenosti zcela souzním. Je to zoufalé a grafiku pod 16GB si už nekoupim a doporučuju to udělat každému, kdo hraje na víc než na fullHD.
Co znamená přesně, že 12 GB stačí s odřenýma ušima? Tři čtyři hry ze všech, co se na tom kdy pouštěly? Na maximálních detailech?
12GB karty nikdo necpe lidem na 4K. A pokud někdo chce 12GB kartu na 4K, může už zapnout DLSS, nebo tam holt dát nižší detaily. Ony jinak ty 12GB karty na hraní nových her ve 4K na maximálních detailech v nativu jaksi nemají ani výkon grafického čipu. Ani ta RTX 3080 už na tom s výkonem čipu není tak dobře, aby se dalo říct, že se na tom dá hrát s tímhle nastavením vše. Ne kvůli paměti, ale kvůli výkonu GPU.
Ano, 4K umí základní konzole, zatímco 12GB karty opravdu nejsou na hraní nových her ve 4K v nativu na vysokých nebo maximálních detailech. Když se na té 12GB kartě nastaví stejná úroveň detailů, jaká je na těch konzolích, tak to zase bude chodit bez problémů.
Nejde o to, že se to na té 12GB kartě nedá hrát, jde jenom o ten blbý pocit prohry, když musí člověk v nastavení detailů stáhnout dvě tři nastavení nejnáročnější na paměť z maxima na střední, že.
Kdyby to fungovalo tak, že si může člověk koupit kartu střední třídy a bude na ní hrát všechno ve 4K na vysokých detailech, nebyl by důvod kupovat výkonnější karty.
Wolfenstein 2 na 10GB došla paměť i na QHD a high, na 12GB už ne, ale 4K, high taky na 12GB nedáš. Takových her je víc.
Že 12GB karty na 4K nejsou, se shodneme stoprocentně. Já rozporuju to, že AMD v cenách vyššího mainstreamu, nižšího highendu, každý na to koukáme jinak, prostě karty okolo 20.000 CZK (800E) už správně podporuje 4K nebo-li 16GB VRAM, výkon na to ty karty mají. Kdežto NVidia v téhle cenovce nabízí 12GB nebo-li kartu pro QHD a protože sami tuší, že je to nonsens, tak uživatelům nabízí softwarové řešení DLSS, na které já jim z vysoka kašlu. 🙂
Dobře, ale to, že člověk musí v některých hrách zapnout DLSS, protože vývojáři počítali s tím, že lidi to DLSS na slabších kartách zapnou a podle toho nastavili i úroveň maximálních detailů, přece neznamená, že je ta karta na takovou hru nepoužitelná.
Prakticky všechny hry na UE 5.x s nanity můžou mít takovou úroveň detailů, že budou bez upscalingu nehratelné i na té RTX 4090. Jde jenom o to, jestli to vývojáři dovolí nastavit a jak vysokou úroveň detailů a náročnost grafiky zvolí jako maximální. Neznamená to, že když na grafice za patnáct tisíc na ultra detailech v nativním rozlišení něco drhne, tak je ta grafika na tu hru nepoužitelná, znamená to, že je stačí zapnout DLSS nebo stáhnout detaily.
Já pořád preferuju, když vývojáři dovolí nastavit vyšší detaily grafiky, než zvládá aktuální hardware, před tím, když detaily zastropují na úrovni, na které to ve 4K zvládnou i karty vyšší střední třídy. Protože to člověk může i na slabší kartě dnes odehrát při snížených detailech a za pár let to i na levnějších grafikách půjde nastavit na maximum s výkonnější grafikou, když to člověk bude chtít hrát znovu, nebo to koupí někde ve slevě.
Když to zastropují na nižších, tak to s výkonnější kartou poběží akorát na vyšších fps a bude to vypadat furt stejně jako před čtyřmi lety.
Z nějakého důvodu dnes ale většina lidí preferuje, když to vývojáři zastropují na nižších detailech tak, aby to na RTX 4070 jelo na 100 fps na maximum, a pak si chrochtají, jak je to skvěle optimalizovaný, protože na kartě za patnáct můžou dát všechny posuvníky nadoraz a pořád jim to jede jak z praku.
Kdepak ve slevě. Hezky koukaj koupit remaster a původní hru stáhnout z trhu, jako Dead Space 😹
No, jako ano, ano, ano. A právě proto jednoznačně preferuju kartu se 16GB VRAM. 🙂
Mam PS5. Ano 4k zvlada ale na 30fps je to tragedia. Rasdej hram FullHD 60fps. Skus si nastavit na pc 30fps -vsak uvidis.
„Pamatujte, že dolarové ceny jsou bez DPH, ceny v korunách a eurech s daní.“
toto by mal niekto tučným červeným napísať tým dementom na pctuningu…
Máš tam přepočet na CZK finální ceny v obchodě. Poměrně funkční odhad, nevidím problém.
Tímhle modelem bundy jakoby si Huang ale už vážně něco kompenzoval. Feature set nové řady zatím vypadá docela chudě.
a jak by měl vypadat dobrý feature set? je to grafika, ne hobby market. ikdyž i to možná jó.
Předchozí bunda byla imho lepší, tohle je moc las vegas.
Čekal jsem prezentaci nějakých AI agentů, se kterými se má letos roztrhnout pytel (aktivní pomoc při práci, ne jen chatbot). U té 5090 mi něco podobného chybělo jednoznačně. Čekal jsem taky nějaké novinky v Remix. A prezentaci těch materiálů jsem příliš nepochopil, nejde snad o zachování kvality při nižší náročnosti na paměť?
Něco skutečně kloudného jsem se dozvěděl tady. Z toho už pointě těch materiálů rozumím podstatně lépe. Na koho ale zapůsobilo Neural Faces? Na mě teda působí dost, jak se říká, cringe.
Tam je furt efekt uncanny valley. Já jsem zvědavý na ty textury a materiály, ale obávám se, že bude pár her jako techdemo a zajímavé to bude až u přespříští generace grafik, kdy se to začne používat masově.
Snad k tomu bude víc v dalších materiálech k uvedení.
ad materiály: Pokud jsem to pochopil správně, ta komprese a urychlení by měly fungovat nezávisle na hře. Jestli toho vývojáři využijí a takto uvolněné kapacity věnují hlubší práci se shadery, už je věc trochu jiná.