Gigabyte Aorus RTX 3080 Xtreme 10G: štvorslotové monštrum

Metodika: merania hluku a zvuku

Máme pre vás niečo špeciálne! Otestovalpoi sme najväčšiu GeForce RTX 3080, ktorá je dokonca vybavená vlastným displejom. A minimálne rovnako zaujímavé sú v tomto článku výsledky s Resizable BAR, ktoré majú v našich testoch grafických kariet u GeForce premiéru. Tak sa pohodlne usaďte a poďte sa tým prelúskať. Tie nárasty a poklesy výkonu v porovnaní s Radeonmi stoja za to.

Merania hluku…

Hlučnosť, tak ako aj ostatné prevádzkové vlastnosti, ktorým, sa budeme ďalej venovať, meriame v rovnakých režimoch ako spotrebu, aby sa jednotlivé veličiny pekne prekrývali. Zaznamenávame v nich okrem hladiny produkovaného hluku aj frekvenčnú charakteristiku zvuku, vývoj frekvencií GPU a jeho zahrievanie.

V tejto časti opisu metodiky si uvedieme niečo k spôsobu merania hlučnosti. Používame Hlukomer Reed R8080, ktorý priebežne kalibrujeme skalibrovaným kalibrátorom Voltcraft SLC-100. Malý prídavok na hlukomeri je goliér v tvare paraboly, ktorý má dve funkcie. Zvyšuje citlivosť, aby bolo možné rozlíšiť produkovaný zvuk aj pri veľmi nízkych otáčkach. Je tak možné medzi sebou lepšie porovnávať aj veľmi tiché karty s čo najväčším pomerovým rozdielom. V opačnom prípade (bez tejto úpravy) by sa mohlo jednoducho stať, že nameriame naprieč viacerými grafickými kartami rovnakú hladinu hluku i napriek tomu, že je v skutočnosti trochu iná. Tento parabolický štít dáva význam ešte i z toho dôvodu, že z vonkajšej vypuklej strany (od chrbta) odráža všetky parazitné zvuky, s ktorými počas testovania bojuje každý, kto to s presnosťou meraní myslí aspoň trochu vážne. Ide o rôzne praskania tela či predmetov v miestnosti pri bežnej ľudskej aktivite.

Na zaistenie vždy rovnakých podmienok pri meraní hladiny hluku (a neskôr aj zvuku) používame okolo bench-wallu akustické panely s penovou plochou. To z dôvodu, aby sa zvuk do snímača hlukomera odrážal vždy rovnako bez ohľadu na momentálnu situáciu predmetov v testroome. Tieto panely sú z troch strán (zvrchu, sprava a zľava) a ich účelom odzvučniť priestor, v ktorom hlučnosť grafických kariet meriame. Odzvučniť znamená zamedziť rôznym odrazom zvuku a kmitaniu vĺn medzi plochými stenami. Nemýľte si to s odhlučnením, to máme v testlabe dlhodobo vyriešené dobre.

Snímač hlukomera je počas meraní umiestnený na statíve vždy pod rovnakým uhlom a v rovnakej vzdialenosti (35 cm) od slotu PCI Express, v ktorom je nainštalovaná grafická karta. Ku karte samotnej je to samozrejme vždy bližšie, záleží od jej hĺbky. Naznačený referenčný bod aj uhly snímača sú nemenné. Okrem „aerodynamickej hlučnosti“ chladičov meriame aj hladinu hluku pískajúcich cievok. Vtedy na moment ventilátory zastavíme. A na úplnosť treba dodať, že pri zvukových meraniach vypíname takisto ventilátor v zdroji ako aj na chladiči CPU. Meraná je tak vždy čisto grafická karta bez akýchkoľvek skreslení inými komponentmi.

… a frekvenčnej charakteristiky zvuku

Z rovnakého miesta meriame aj to, aká je frekvencia produkovaného zvuku. Jedna vec je hladina hluku (alebo úroveň akustického tlaku v decibeloch) a druhá vec jeho frekvenčná charakteristika, zafarbenie.

Podľa údaju o hladine hluku sa síce viete rýchlo zorientovať, či je grafická karta tichšia lebo hlučnejšia, respektíve kde sa na škále nachádza, no stále ide o mix rôznych frekvencií. Nehovorí teda o tom, či je produkovaný zvuk skôr dunivý (s nižšou frekvenciou) alebo piskľavý (s vysokou). Rovnakých 35 dBA vám tak za istých okolností môže byť prijemných, ale i nepríjemných – záleží na každom individuálne, ako vníma rôzne frekvencie. Z toho dôvodu okrem hladiny hluku budeme v aplikácii TrueRTA pri grafických kartách merať aj frekvenčnú charakteristiku zvuku. Výsledky budú interpretované jednak formou spektrografu s rozlíšením 1/24 oktávy a na lepšie porovnanie s ostatnými grafickými kartami do štandardných pruhových grafov vytiahneme dominantnú frekvenciu nižšieho (20–200 Hz), stredného (201–2000 Hz) a vyššieho (2001–20 000 Hz) spektra tónov. Na merania používame skalibrovaný mikrofón miniDSP UMIK-1, ktorým presne kopíruje polohu hlukomeru s tým, že takisto má límček, a to i s rovnakou ohniskovou vzdialenosťou.

Na záver tejto kapitoly treba poznamenať, že merania hluku a frekvenčnej charakteristiky zvuku budú na väčšine kariet prebiehať iba v záťažových testoch, keďže mimo záťaž a pri nižšom zaťažení (vrátane dekódovania videa) je prevádzka obvykle pasívna s odstavenými ventilátormi. Na druhej strane musíme byť pripravení aj na výnimky s aktívnou prevádzkou v idle alebo grafické karty s duálnym BIOSom, z ktorých ten výkonnejší ventilátory nikdy nevypína a tie sa točia aspoň na minimálnych otáčkach. Nakoniec rovnako ako pri meraní hladiny hluku v jednom z testov zaznamenávame aj frekvenčnú charakteristiku pískajúcich cievok. Nejaké dramatické rozdiely tu však neočakávajte. Obvykle pôjde o jednu a tú istú frekvenciu a cieľom je skôr odhaliť nejakú prípadnú anomáliu. Zvuk pískajúcich cievok je samozrejme vzhľadom na scénu premenlivý, no my však meriame vždy na rovnakej (v CS:GO@1080p).


  •  
  •  
  •  
Flattr this!

Aorus RTX 4080 Super Master 16G: Problém RX 7900 XTX

Nové RTX 4080 vo variante Super konkurenčné Radeony (RX 7900 XTX) tvrdo atakujú vo všetkých smeroch. K ich posunu došlo nielen pre rýchlejšie GPU (oproti neSuper RTX 4080), ale aj pre vyššiu priepustnosť pamätí. Tie má RTX 4080 Super spomedzi všetkých GeForce postavených na architektúre Nvidia Ada Lovelace najrýchlejšie. RTX 4080 Super v testovanom variante Aorus Master 16G je pritom naozaj extrémna grafická karta. Celý článok „Aorus RTX 4080 Super Master 16G: Problém RX 7900 XTX“ »

  •  
  •  
  •  

Herní monitor Gigabyte plně využije DisplayPort 2.1 s UHBR 20

Už v průběhu loňska se objevil první monitor (od Samsungu) využívající připojení přes DisplayPort 2.1, které je již podporováno na grafikách Intelu a AMD (u Nvidie, jak známo, ne). Ten ovšem ještě nejede na úplně maximální kapacitě tohoto rozhraní. Na CES 2024 se ale objevil první monitor, který toto nové rozhraní ždímá naplno a využije propustnost až 77 GB/s, kterou DisplayPort 2.1 nabízí. Díky tomu se vyhne dnes všudypřítomné kompresi. Celý článok „Herní monitor Gigabyte plně využije DisplayPort 2.1 s UHBR 20“ »

  •  
  •  
  •  

Gigabyte Z790 Aorus Pro X: Biela k Raptor Lake Refresh

Otestovali sme prvú základnú dosku Z790, ktorá je primárne určená na použitie so 14. generáciou procesorov Intel Core (Raptor Lake). Výbava čipsetu sa nezmenila, ale okolo neho je veľa nového, pozoruhodného. To vrátane modernizovanej sieťovej konektivity v čele z WiFi 7 a konečne 5-gigabitovým ethernetom. A za ten rok, ktorý na to bol, Gigabyte pracoval aj na mnohých detailoch. Niektoré sa podarili viac, iné menej. Celý článok „Gigabyte Z790 Aorus Pro X: Biela k Raptor Lake Refresh“ »

  •  
  •  
  •  

Komentáre (3) Pridať komentár

  1. krásna obsiahla recenzia Ľubo, všetka česť, ale prečo tam máš úplne zbytočné grafy výkon za euro, keď… však vieme čo… ale chýba ti tam najdôležitejší aktuálny parameter – výkon MHash/s pri ťažbe Etherea, lebo však vieme ako skončí najmenej polovica/dve_tretiny/tri_štvrtiny/päť_ šestín/…deväť_desatín kariet…

    1. Nejaká cena tam byť musí a stále považujem za lepšiu možnosť MSRP ako nejaký bazárový priemer, hoci je v túto chvíľu len v teoretickej rovine. Ťažbu kryptomien odsudzujem a žiadnymi testami ju nechcem podporovať. 🙂

      1. to bol len taký smutný ironický povzdych, ale pri sučasnom trende kurzu kryptomien nevyzerá byť situácia s grafikami nijako ružová. jakpak tohle skončí…

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *