Úprava fotografií (Adobe Photoshop, Lightroom a Affinity Photo)
Koncom minulého mesiaca vyšla konečne GeForce RTX zo „šesťdesiatkového“ radu, ktorý sa každú generáciu teší vysokej popularite. RTX 3060 je zatiaľ najlacnejšia grafika Ampere a vo vyhotovení Gigabyte Eagle (OC) je i vcelku úsporná karta. To tak vo význame menších rozmerov ako i relatívne nižšej spotreby. Na presnú ucelenú predstavu je ale potrebná detailná analýza, na ktorú vás pozývame.
GeForce RTX 3060 má z pohľadu funkčných SM (28) v porovnaní s RTX 3090 tretinové jadro a i plocha GA106 je menej než polovičná. Tak hrozivé sa už nezdá byť ani TDP 170 W. Vzhľadom na súčasné pomery a trend narastajúcej spotreby z generácie na generáciu môže byť už skoro reč o úspornej grafickej karte. Zároveň ide o prvú grafiku s podporou Resizable BAR, ktorému sa však teraz venovať nebudeme. Jednak preto, že už pripravujeme testy RX 6700 XT a to pred jej vydaním musíme stihnúť domerať a vydať RTX 3060 Ti, aby bolo nový Radeon s čím porovnávať.
K Resizable BAR sa ale určite vrátime, keď vyjde RX 6700. Teraz RTX 3060 vlastne ani nemá priamu konkurenciu a podľa všetkého pôjde o výrazne slabšiu grafiku, než akou bude RX 6700 XT. Aj preto budú dávať tie testy SAM význam až v porovnaní s RX 6700. A to s otestovaním v rovnakom čase, tesne za sebou. To z dôvodu, že i Nvidia bude podobne ako AMD v nasledujúcich dňoch bude pracovať na optimalizáciách SAM a dá sa očakávať, že ten výkon v čase sa bude výrazne meniť, špeciálne teraz zo začiatku. Ale naspäť ku dnešným testom RTX 3060 Eagle OC, za ktorou stojí Gigabyte. Tak ako všetky doteraz vydané RTX 3060 má až 12 GB pamäte typu GDDR6. Dá sa však očakávať, že sa neskôr objavia aj lacnejšie varianty so 6 GB, na ktoré je 192-bitová pamäťová zbernica takisto dobre pripravená.
Detaily Gigabyte RTX 3060 Eagle OC 12G
Eagle predstavuje medzi RTX 3060 najnižší a najlacnejší rad a tak treba k tejto grafike i pristupovať. Hoci treba poznamenať, že sú dostupné dva varianty. Náš testovaný s továrenským pretaktovaním je rýchlejší a drahší.
RTX 3060 Eagle OC patrí medzi stredne dlhé grafické karty. Jej 242 mm na dĺžku v drvivej väčšine skriniek nebude spôsobovať žiadne ťažkosti s (ne)kompatibilitou. Ventilátory sa na chladič zmestili prirodzene iba dva, ale s nadštandardným priemerom rotora 100 mm. Otáčanie je tu protichodné a lopatky sú navyše nasekané pomerne nahusto a s drobnými výstupkami. Oba tieto prvky sa majú podieľať na dosahovaní vyššieho statického tlaku a teda i celkovej účinnosti chladiča.
Ventilátory sú jedna vec, tie vyzerajú dobre, ale dôležitý je aj pasív. Teplo z GPU do hliníkových lamiel odvádzajú štyri 6 mm heatpipe. Tie sú, zdá sa, v kontakte s grafickým jadrom cez heatspreader, ktorý je spoločný aj pre pamäťové čipy. Do pasívu je odvádzané i teplo z MOSFETov a cievok VRM. Tento centrálny hliníkový pasív pôsobí dobrým funkčným dojmom.
Na zlepšenie prietoku vzduchu rebrovaní Gigabyte dobre využíva rozdiel medzi dlhším radiátorom a kratším PCB. Zadok grafickej karty je tak otvorený a tým pádom prievzdušnejší.
Kryt karty pôsobí lacnejším dojmom. Z plastu je predok a rovnako i backplate, teda komplet všetko. Dielenské vyhotovenie je ale slušné – presné, všetko pekne lícuje a je i dostatočne robustné. Backplate má však len ochrannú funkciu a teplo z grafickej karty neodvádza tak, ako je to v prípade kovových variantov. Aj vďaka týmto ľahším materiálom má RTX 3060 Eagle OC sympatickú hmotnosť 677 g.
Karta je o trochu hlbšia než referenčný návrh. Ale len o centimeter, pričom samotné PCB má štandardnú hĺbku. Tú presahuje čiastočne heatpipe a kryt chladiča. Treba však dodať, že tento presah nie je väčší, než je výška konektora na externé napájanie, takže ani v tomto smere by nemala nastať nejaká kolízia. Teda v prípade, že nevlastníte nejakú úplne atypickú skrinka, kde sa však nezmestí žiadna grafická karta so záslepkou s plnou výškou.
Z videovýstupov má RTX 3060 Eagle OC HDMI (2.1) a DP (1.4a) v rovnovážnom počte dva ku dvom, čo je trochu iná konfigurácia, než má väčšina konkurenčných kariet. Môže byť ale užitočná, pokiaľ využívate viac vstupných zariadení a jedným z nich je televízor.
Na záver prvej kapitoly ešte informácia o výške karty. Tá je, ako už z nadpisu viete, dvojslotová a nič by sa na veci nemenilo, ani keby bol chladič o 3 mm vyšší. A to by mu dozaista neuškodilo, ako sa v ďalších kapitolách testu dozviete.
Koncom minulého mesiaca vyšla konečne GeForce RTX zo „šesťdesiatkového“ radu, ktorý sa každú generáciu teší vysokej popularite. RTX 3060 je zatiaľ najlacnejšia grafika Ampere a vo vyhotovení Gigabyte Eagle (OC) je i vcelku úsporná karta. To tak vo význame menších rozmerov ako i relatívne nižšej spotreby. Na presnú ucelenú predstavu je ale potrebná detailná analýza, na ktorú vás pozývame.
Parametre | Gigabyte RTX 3060 Eagle OC 12G | |
Architektúra | Architektura | Ampere |
Čip | Čip | GA106 |
Výrobný proces | Výrobný proces | 8 nm Samsung |
Plocha čipu | Plocha čipu | 276 mm² |
Tranzistorov | Tranzistorů | 13,25 mld. |
Počet jednotiek | Počet jednotek | 28 SM |
Shadery | Shadery/CUDA jádra | 3584 |
Základný takt | Základný takt | 1320 MHz |
Game Clock (AMD) | Game Clock (AMD) | – |
Takt Boostu | Takt Boostu | 1807 MHz |
RT jednotky | RT jednotky | 28 |
AI/tensor jadrá | AI/tensor jádra | 112 |
ROP | ROP | 48 |
Textúrovacie jednotky | Texturovacie jednotky | 112 |
L2 Cache | L2 Cache | 3 MB |
Infinity Cache | Infinity Cache | – |
Rozhranie | Rozhranie | PCIe 4.0 ×16 |
Multi-GPU prepojenie | Multi-GPU prepojenie | – |
Pamäť | Pamäť | 12 GB GDDR6 |
Takt pamätí | Takt pamätí | 15 GHz |
Šírka zbernice | Šířka sběrnice | 192 bitov |
Priepustnosť pamätí | Priepustnosť pamätí | 360 GB/s |
Fillrate (pixely) | Fillrate (pixely) | 86,7 Gpx/s |
Fillrate (textúry) | Fillrate (textury) | 202,4 Gtx/s |
FLOPS (FP32) | FLOPS (FP32) | 12,74 TFLOPS |
FLOPS (FP64) | FLOPS (FP64) | 199,0 GFLOPS |
FLOPS (FP16) | FLOPS (FP16) | 12,74 TFLOPS |
AI/tensor TOPS (INT8) | AI/tensor TOPS (INT8) | 101,92 TOPS |
AI/tensor FLOPS (FP16) | AI/tensor FLOPS (FP16) | 50,96 TFLOPS |
TDP | TDP | 170 W |
Prídavné napájanie | Prídavné napájanie | 1× 8pin |
Dĺžka karty | Délka karty | 242 mm |
Hrúbka karty | Tloušťka karty | 41 mm |
Shader Model | Shader Model | 6.5 |
DirectX/Feature Level | DirectX/Feature Level | DX 12 Ultimate (12_2) |
OpenGL | OpenGL | 4.6 |
Vulkan | Vulkan | 1.2 |
OpenCL | OpenCL | 2.0 |
CUDA | CUDA | 8.6 |
Video enkóder | Video enkodér | NVEnc 7 |
Formáty enk. | Formáty enk. | HEVC, H.264 |
Rozlišenie enk. | Rozlišenie enk. | 8K |
Video dekóder | Video dekodér | NVDec 5 |
Formáty dek. | Formáty dek. | HEVC,H.264,VP9, AV1 |
Rozlíšenie dek. | Rozlišenie dek. | 8K |
Maximálné rozlíšenie monitora | Maximálné rozlišenie monitora | 7680 × 4320 px |
DisplayPort | 1.4a (2×) | |
HDMI | DisplayPort | 2.1 (2×) |
USB-C | – | |
MSRP | 443 eur/11 600 Kč |
Koncom minulého mesiaca vyšla konečne GeForce RTX zo „šesťdesiatkového“ radu, ktorý sa každú generáciu teší vysokej popularite. RTX 3060 je zatiaľ najlacnejšia grafika Ampere a vo vyhotovení Gigabyte Eagle (OC) je i vcelku úsporná karta. To tak vo význame menších rozmerov ako i relatívne nižšej spotreby. Na presnú ucelenú predstavu je ale potrebná detailná analýza, na ktorú vás pozývame.
Herné testy
Najväčšia vzorka testov je z hier. Vzhľadom na to, že sa prevažne budú testovať GeForce a Radeony, teda grafiky primárne určené na herné použitie, je to vcelku prirodzené.
Testovacie hry sme vybrali v prvom rade s ohľadom na to, aby bola rovnováha medzi titulmi lepšie optimalizovanými na GPU jedného (AMD) či druhého výrobcu (Nvidia). Zohľadňovali sme ale takisto popularitu titulov, aby ste si v grafoch našli „tie svoje“ výsledky. Dôraz bol kladený aj na žánrovú pestrosť. Zastúpené sú tak hry typu RTS, FPS, TPS, automobilové závody ako i letecký simulátor, tradičné RPG a športovú zástavu dvíha najhrávanejší futbal. Zoznam testovacích hier nájdete v knižnici kapitol (9–32) s tým, že každá hra má na čo najlepšiu prehľadnosť tú svoju, niekedy i dve (kapitoly), čo má ale svoj dobrý dôvod, o ktorý sa s vami v ďalšom texte podelíme.
Skôr, než sa pustíme do herných testov, tak na zahorenie so zahriatím na prevádzkovú teplotu každá grafická karta prejde testami v 3DMarku. To je na začiatok taká dobrá syntetika.
Výkon v hrách testujeme naprieč troma rozlíšeniami s pomerom strán 16:9 – FHD (1920 × 1080 px), QHD (2560 × 1440 px) a UHD (3840 × 2160 px) a vždy s najvyšším profilom grafických detailov, ktorý je možné nastaviť rovnako na všetkých aktuálnych grafických kartách GeForce a Radeon . Proprietárne detaily na objektívnosť záverov vypíname a nastavenia s ray-tracingovou grafikou sú testované zvlášť, keďže ich nižšia trieda GPU nepodporuje. Ich výsledky nájdete v doplňujúcich kapitolách. Okrem natívneho ray tracingu aj po nasadení Nvidia DLSS (2.0) a AMD FidelityFX CAS.
Ak má hra vstavaný benchmark, tak používame ten (výnimka je iba Forza Horizon 4, kde pre jeho nestabilitu – sem-tam zvykne štrajkovať – jazdíme po svojej trati), v ostatných prípadoch merania prebiehajú na vlastných scénach. Z tých cez OCAT zachytávame časy za sebou idúcich snímok do tabuliek (CSV), ktoré do zrozumiteľnej reči fps interpretuje FLAT. Obe tieto aplikácie sú z dielne kolegov z magazínu gpureport.cz. Okrem priemernej snímkovej frekvencie do grafov zapisujeme aj minimálnu. Tá sa na celkovom zážitku z hrania podieľa významnou mierou. Na čo najvyššiu presnosť sú všetky merania opakované trikrát a konečné výsledky tvoria ich priemernú hodnotu.
Testy s aktívnym AMD Smart Access Memory nebudú zatiaľ súčasť štandardnej metodiky. SAM sa samozrejme budeme venovať, ale na lepšiu orientáciu tieto testy budeme orientovať do samostatného článku. Ale to len dočasne, kým nebudú mať podporu aj grafiky GeForce. Potom prejdeme na opačný model a všetky karty budú testované so zapnutým SAM. Dovtedy však bude SAM v rámci štandardných testov vypnuté a výkonnostný nárast jeho vplyvom budeme publikovať zvlášť. Nikto tak nebude o nič ukrátený (ani tí, čo majú v skrinke čistokrvné AMD a ani majitelia platforiem Intel) a pekne sa zachová i prehľadnosť výsledkov. Predsa len dávať viac režimov jednej karty do rovnakého grafu (alebo mať namiesto 300 grafov 500 na článok) by už nerobilo dobrotu.
V pláne máme ešte jednu vec – raz kvartálne premeriavať dosah rôznych aktualizácií (ovládačov, OS, hier, BIOSu) na výkon. Z toho vypadnú percentuálne nárasty či poklesy výkonu, s ktorými môžete pracovať pri študovaní starších testov. Je to síce trochu kompromis, ale určite lepšia možnosť, než vydávať nové testy s neaktualizovaným softvérom. Ideálne by bolo samozrejme pred vydaním každého nového testu všetky predošlé karty pretestovať, ale to je nereálne. Ale veríme, že oceníte i priebežné premeriavanie s jednou grafikou GeForce a jednou Radeon a uvádzanie príslušného koeficientu v kritériách interaktívnych grafov.
Výpočtové testy
Otestovať grafickú kartu komplexne aj z pohľadu výpočtového výkonu je zložitejšie, než urobiť závery z herného prostredia. Už len z toho dôvodu, že sa takéto testy obvykle viažu na drahý softvér, ktorý si „len tak do redakcie“ nekúpite. Na druhej strane sme našli spôsoby, ako vám ten dostupný výpočtový výkon priblížiť. Jednak vďaka dobre stavaným benchmarkom, jednak sú tu aj nejaké voľne dostupné a pritom relevantné aplikácie a do tretice sme i niečo investovali do tých platených.
Testy zahajuje CompuBench, ktorý počíta rôzne simulácie (mimo iné aj z hernej grafiky). Potom prechádzame na populárny benchmark SPECviewperf (2020) , ktorý integruje čiastkové operácie z populárnych 2D a 3D aplikácií, medzi ktorými je 3Ds max či SolidWorks. Detaily o tomto testovacom balíčku nájdete na webe spec.org. Od rovnakého tímu je i SPECworkstation 3, kde je GPU akcelerácia v testoch Caffe a Folding@Home. V grafoch nájdete aj výsledky 3D renderu LuxMark 3.1 a pozoruhodný teoretický test GPGPU obsahuje aj AIDA64 s meraniami FLOPS, IOPS a rýchlostí pamätí.
Najväčšiu porciu testov si z pochopiteľných dôvodov ukrojilo 3D renderovanie. To napríklad aj v rámci praktických testov Blendery (2.91). Okrem Cycles grafiky potrápime aj renderermi Eevee a radeon ProRender (nech má nejaký spriaznený test aj AMD, keď už je väčšina optimalizovaná na karty Nvidie s proprietárnymi frameworkami CUDA a OptiX). Zaujímavý by bol isteže aj add-on pre V-ray, na ten však momentálne redakčná kasa nestačí, ale možno sa nám podarí časom získať nejakú „press“ licenciu, uvidíme. Aplikačné testy chceme do budúcna rozvíjať. Výhľadovo určite nejakým pokročilým testovaním AI (zatiaľ sme neprišli na rozumný spôsob) vrátane odšumovania (tam by už nejaké nápady boli, ale pre časovú tieseň sme ich zatiaľ nezapracovali).
Grafické karty sa dajú dobre uchopiť aj pri úpravách fotografií. Na získanie predstavy o výkone v populárnom Photoshope používame naskriptovaný Pugetbench, ktorý simuluje reálnu prácu z rôznymi filtrami. Medzi nimi sú i také, ktoré používajú GPU akceleráciu. Komplexný benchmark napovedajúci o výkone rastrovej a vektorovej grafiyk je potom i v alternatívnom Affinity Photo. V Lightroome sú zase pozoruhodné farebné korekcie (Enhance Details) surových nekomprimovaných fotiek. Tie aplikujeme dávkovo na 1 GB archív. Všetky tieto úlohy vedia akcelerovať tak GeForce ako i Radeony.
Zase z iného cesta sú potom testy dešifrovania v Hashcate s výberom šifier AES, MD5, NTLMv2, SHA1, SHA2-256/512 a WPA-EAPOL-PBKDF2. Nakoniec ešte v broadcastových aplikáciách OBS a Xsplit meriame, o koľko sa zníži herný výkon počas nahrávania. To už neobstarávajú shadre, ale kodéri (AMD VCE a Nvidia Nvenc). Tieto testy poukazujú na to, akú má ktorá karta približne rezervu typicky na online streamovanie.
Možnosti hardvérovej akcelerácií je, samozrejme, viac, typicky pre strih a prevody videa. To je už však čisto v réžii kodérov, ktoré sú v rámci jednej generácie kariet jedného výrobcu vždy rovnaké, takže nemá zmysel ich testovať na každej grafike. Naprieč generáciami je to už iné a testy tohto typu sa skôr či neskôr objavia. Už len doladiť metriku, kde bude na výstupe vždy rovnaký bitrate a zhoda pixelov. To je na objektívne porovnávania dôležité, pretože kodér jednej firmy/karty síce môže byť v konkrétnom profile s rovnakými nastaveniami rýchlejší, ale na úkor nižšej kvality, ktorú má (ale i nemusí mať, to je len príklad) iný kodér.
Koncom minulého mesiaca vyšla konečne GeForce RTX zo „šesťdesiatkového“ radu, ktorý sa každú generáciu teší vysokej popularite. RTX 3060 je zatiaľ najlacnejšia grafika Ampere a vo vyhotovení Gigabyte Eagle (OC) je i vcelku úsporná karta. To tak vo význame menších rozmerov ako i relatívne nižšej spotreby. Na presnú ucelenú predstavu je ale potrebná detailná analýza, na ktorú vás pozývame.
Metodika: ako meriame spotrebu
Spôsob merania spotreby sme ladili pomerne dlho a ešte nejaký čas ho ladiť budeme. Ale už teraz máme k dispozícii prípravky, s ktorými môžeme spokojne fungovať.
Aby ste dostali presnú hodnotu celkovej spotreby grafickej karty je treba mapovať interný odber na slote PCI Express a externý na prídavnom napájaní. Na analýzu slotu PCIe bolo treba zostrojiť medzikartu, na ktorej meranie spotreby prebieha. Jej základ sú odpory kalibrované na presnú hodnotu (0,1 Ω) a podľa výšky úbytku napätia na nich vieme vypočítať prúd. Ten následne dosadzujeme do vzorca k zodpovedajúcej hodnote výstupného napätia ~ 12 V a ~ 3,3 V. Úbytok napätia je pritom natoľko nízky, že VRM grafickej karty nijako nerozhodí a na výstupe je stále viac než 12/3,3 V.
Na podobnom prípravku pracujeme aj pre externé napájanie. Pri ňom sú však dosahované podstatne vyššie prúdy, je nevyhnutná aj dlhšia kabeláž a viacero priechodov medzi konektormi, čo znamená, že úbytok napätia bude treba odčítavať na ešte menšom odpore 0,01 Ω, súčasný stav (s 0,1 Ω) máme zatiaľ nestabilný. Dokým to poriadne vyladíme budeme na merania na kábloch používať prúdové kliešte Prova 15, ktoré takisto merajú s peknou presnosťou, akurát majú rozsah do 30 A. To ale stačí aj na OC verziu RTX 3090 Gaming X Trio. V prípade, že by bola nejaká karta cez rozsah, je vždy možnosť realizovať meranie spotreby na dvakrát (najprv na jednej a potom na druhej polovici 12 V vodičov).
A prečo sa vôbec trápime s takýmito prípravkami, keď má Nvidia analyzátor spotreby PCAT? Pre úplnú kontrolu nad meraniami. Zatiaľ čo naše zariadenia sú transparentné, tak to od Nvidie používa procesor ktoré môže (ale samozrejme i nemusí) merania rôzne prifarbovať. Po testovaní grafiky AMD na meracom prístroji Nvidia by sme asi pokojne nezaspávali.
Na čítanie a záznam meraní používame riadne skalibrovaný multimeter UNI-T UT71E, ktorý vzorky posiela do XLS. Z neho získavame priemernú hodnotu a dosadením do vzorca s presnou hodnotou výstupných napätí na vetve získavame podklady do grafov.
Čiarové grafy s priebehmi budeme rozoberať pre každú časť napájania zvlášť. Aj keď podiel na 3,3 V je obvykle zanedbateľný, monitorovať ju treba. Ťažko povedať, čo táto vetva presne napája, ale obvykle je odber na nej konštantný a keď tak sa mení iba s ohľadom na to, či sa vykresľuje statický alebo dynamický obraz. Spotrebu meriame v dvoch náročnejších hrách (F1 2020 a Shadow of the Tomb Raider) a jednej menej náročnej (CS:GO) s nastavením najvyšších grafických detailov a rozlíšenia UHD (3840 × 2560 px). Potom v pri 3D renderingu v Blenderi s použitím renderera Cycles na známej scéne Classroom. Okrem testov s vysokou záťažou je však dôležité mať prehlaď i odbere vo webovom prehliadači (tým je v našom prípade akcelerovaný Google Chrome), kde trávime tiež dosť času. Jednak teda pri sledovaní videa alebo pri prechádzaní stránkami. Obvyklej priemernej záťaži tohto typu zodpovedá stránka FishIE Tank (HTML5) s 20 rybičkami a webové video v našich testoch spotreby zastupuje vzorka s kodekom VP9, dátovým tokom 17,4 mb/s a 60 fps. Naproti tomu testujeme spotrebu videa i offline, v prehrávači VLC. To na 45 vzorke HEVC (45,7 mb/s, 50 fps). A nakoniec ešte odber grafickej karty zaznamenávame aj na pracovnej ploche nečinných Windows 10. S jedným i s dvoma aktívnymi monitormi UHD@60 Hz.
Koncom minulého mesiaca vyšla konečne GeForce RTX zo „šesťdesiatkového“ radu, ktorý sa každú generáciu teší vysokej popularite. RTX 3060 je zatiaľ najlacnejšia grafika Ampere a vo vyhotovení Gigabyte Eagle (OC) je i vcelku úsporná karta. To tak vo význame menších rozmerov ako i relatívne nižšej spotreby. Na presnú ucelenú predstavu je ale potrebná detailná analýza, na ktorú vás pozývame.
Merania hluku…
Hlučnosť, tak ako aj ostatné prevádzkové vlastnosti, ktorým, sa budeme ďalej venovať, meriame v rovnakých režimoch ako spotrebu, aby sa jednotlivé veličiny pekne prekrývali. Zaznamenávame v nich okrem hladiny produkovaného hluku aj frekvenčnú charakteristiku zvuku, vývoj frekvencií GPU a jeho zahrievanie.
V tejto časti opisu metodiky si uvedieme niečo k spôsobu merania hlučnosti. Používame Hlukomer Reed R8080, ktorý priebežne kalibrujeme skalibrovaným kalibrátorom Voltcraft SLC-100. Malý prídavok na hlukomeri je goliér v tvare paraboly, ktorý má dve funkcie. Zvyšuje citlivosť, aby bolo možné rozlíšiť produkovaný zvuk aj pri veľmi nízkych otáčkach. Je tak možné medzi sebou lepšie porovnávať aj veľmi tiché karty s čo najväčším pomerovým rozdielom. V opačnom prípade (bez tejto úpravy) by sa mohlo jednoducho stať, že nameriame naprieč viacerými grafickými kartami rovnakú hladinu hluku i napriek tomu, že je v skutočnosti trochu iná. Tento parabolický štít dáva význam ešte i z toho dôvodu, že z vonkajšej vypuklej strany (od chrbta) odráža všetky parazitné zvuky, s ktorými počas testovania bojuje každý, kto to s presnosťou meraní myslí aspoň trochu vážne. Ide o rôzne praskania tela či predmetov v miestnosti pri bežnej ľudskej aktivite.
Na zaistenie vždy rovnakých podmienok pri meraní hladiny hluku (a neskôr aj zvuku) používame okolo bench-wallu akustické panely s penovou plochou. To z dôvodu, aby sa zvuk do snímača hlukomera odrážal vždy rovnako bez ohľadu na momentálnu situáciu predmetov v testroome. Tieto panely sú z troch strán (zvrchu, sprava a zľava) a ich účelom odzvučniť priestor, v ktorom hlučnosť grafických kariet meriame. Odzvučniť znamená zamedziť rôznym odrazom zvuku a kmitaniu vĺn medzi plochými stenami. Nemýľte si to s odhlučnením, to máme v testlabe dlhodobo vyriešené dobre.
Snímač hlukomera je počas meraní umiestnený na statíve vždy pod rovnakým uhlom a v rovnakej vzdialenosti (35 cm) od slotu PCI Express, v ktorom je nainštalovaná grafická karta. Ku karte samotnej je to samozrejme vždy bližšie, záleží od jej hĺbky. Naznačený referenčný bod aj uhly snímača sú nemenné. Okrem „aerodynamickej hlučnosti“ chladičov meriame aj hladinu hluku pískajúcich cievok. Vtedy na moment ventilátory zastavíme. A na úplnosť treba dodať, že pri zvukových meraniach vypíname takisto ventilátor v zdroji ako aj na chladiči CPU. Meraná je tak vždy čisto grafická karta bez akýchkoľvek skreslení inými komponentmi.
… a frekvenčnej charakteristiky zvuku
Z rovnakého miesta meriame aj to, aká je frekvencia produkovaného zvuku. Jedna vec je hladina hluku (alebo úroveň akustického tlaku v decibeloch) a druhá vec jeho frekvenčná charakteristika, zafarbenie.
Podľa údaju o hladine hluku sa síce viete rýchlo zorientovať, či je grafická karta tichšia lebo hlučnejšia, respektíve kde sa na škále nachádza, no stále ide o mix rôznych frekvencií. Nehovorí teda o tom, či je produkovaný zvuk skôr dunivý (s nižšou frekvenciou) alebo piskľavý (s vysokou). Rovnakých 35 dBA vám tak za istých okolností môže byť prijemných, ale i nepríjemných – záleží na každom individuálne, ako vníma rôzne frekvencie. Z toho dôvodu okrem hladiny hluku budeme v aplikácii TrueRTA pri grafických kartách merať aj frekvenčnú charakteristiku zvuku. Výsledky budú interpretované jednak formou spektrografu s rozlíšením 1/24 oktávy a na lepšie porovnanie s ostatnými grafickými kartami do štandardných pruhových grafov vytiahneme dominantnú frekvenciu nižšieho (20–200 Hz), stredného (201–2000 Hz) a vyššieho (2001–20 000 Hz) spektra tónov. Na merania používame skalibrovaný mikrofón miniDSP UMIK-1, ktorým presne kopíruje polohu hlukomeru s tým, že takisto má límček, a to i s rovnakou ohniskovou vzdialenosťou.
Na záver tejto kapitoly treba poznamenať, že merania hluku a frekvenčnej charakteristiky zvuku budú na väčšine kariet prebiehať iba v záťažových testoch, keďže mimo záťaž a pri nižšom zaťažení (vrátane dekódovania videa) je prevádzka obvykle pasívna s odstavenými ventilátormi. Na druhej strane musíme byť pripravení aj na výnimky s aktívnou prevádzkou v idle alebo grafické karty s duálnym BIOSom, z ktorých ten výkonnejší ventilátory nikdy nevypína a tie sa točia aspoň na minimálnych otáčkach. Nakoniec rovnako ako pri meraní hladiny hluku v jednom z testov zaznamenávame aj frekvenčnú charakteristiku pískajúcich cievok. Nejaké dramatické rozdiely tu však neočakávajte. Obvykle pôjde o jednu a tú istú frekvenciu a cieľom je skôr odhaliť nejakú prípadnú anomáliu. Zvuk pískajúcich cievok je samozrejme vzhľadom na scénu premenlivý, no my však meriame vždy na rovnakej (v CS:GO@1080p).
Koncom minulého mesiaca vyšla konečne GeForce RTX zo „šesťdesiatkového“ radu, ktorý sa každú generáciu teší vysokej popularite. RTX 3060 je zatiaľ najlacnejšia grafika Ampere a vo vyhotovení Gigabyte Eagle (OC) je i vcelku úsporná karta. To tak vo význame menších rozmerov ako i relatívne nižšej spotreby. Na presnú ucelenú predstavu je ale potrebná detailná analýza, na ktorú vás pozývame.
Metodika: testy zahrievania
Ochudobnení nebudete ani o testy zahrievania. Ste predsa na webe HWCooling. Aby ale malo vôbec zmysel monitorovať teploty na kritických súčastiach nielen grafickej karty, ale čohokoľvek v počítači, je dôležité nasimulovať reálne prostredie počítačovej skrinky so zdravou cirkuláciou vzduchu. Od tej sa potom odvíja aj celkové správanie grafickej karty ako takej. Otvorený bench-table je v mnohých prípadoch nevhodný a výsledky z neho môžu byť skresľujúce. Preto počas všetkých testov nielen zahrievania, ale i merania spotreby či vývoju frekvencií grafického jadra používame veterný tunel s rovnovážnym prúdením.
Dva ventilátory Noctua NF-S12A sú na vstupe a rovnaký počet ich je aj na výduchu. Pri testovaní rôznych konfigurácií systémového chladenia sa nám to ukázalo ako najefektívnejšie riešenie. Ventilátory sú pritom vždy nastavené na 5 V a rýchlosť zodpovedajú približne 550 ot./min. Stálosť vzduchu na vstupe je počas testov riadne kontrolovaná, teplotne sa pohybuje v rozmedzí 21–21,3 °C pri vlhkosti ±40 %.
Zahrievanie odčítavame z interných snímačov cez GPU-Z. Táto malá jednoúčelová aplikácia umožňuje aj záznam vzoriek zo snímačov do tabuľky. Z nich je potom už jednoduché vytvoriť čiarové grafy s priebehmi či priemernú hodnotu do pruhových grafov. Termokameru tu veľmi nevyužijeme, keďže väčšina grafických kariet má backplate, ktorý znemožňuje meranie zahrievania PCB. Kľúčové pre grafy zahrievania bude tak odpočet teplôt internými snímačmi, podľa ktorých sa koniec koncov odvíja aj regulácia frekvencií GPU. Vždy to bude zahrievanie grafického jadra a pokiaľ budú snímače aj na VRAM a VRM, tak vytiahneme do článku aj tieto hodnoty.
Koncom minulého mesiaca vyšla konečne GeForce RTX zo „šesťdesiatkového“ radu, ktorý sa každú generáciu teší vysokej popularite. RTX 3060 je zatiaľ najlacnejšia grafika Ampere a vo vyhotovení Gigabyte Eagle (OC) je i vcelku úsporná karta. To tak vo význame menších rozmerov ako i relatívne nižšej spotreby. Na presnú ucelenú predstavu je ale potrebná detailná analýza, na ktorú vás pozývame.
Testovacia zostava
Testovacia konfigurácia | |
Procesor | AMD Ryzen 9 5900X |
Chladič CPU | Noctua NH-U14S@12 V s NT-H2 |
Základná doska | MSI MEG X570 Ace |
Pamäte (RAM) | Patriot Blackout, 4× 8 GB, 3600 MHz/CL18 |
SSD | 2× Patriot Viper VPN100 (512 GB + 2 TB) |
Napájací zdroj | BeQuiet! Dark Power Pro 12 (1200 W) |
Poznámka.: V čase testovania sú použité grafické ovládače Nvidia GeForce Game Ready/Studio 461.72 a zostavenie OS Windows 10 Enterprise je 19042.
Koncom minulého mesiaca vyšla konečne GeForce RTX zo „šesťdesiatkového“ radu, ktorý sa každú generáciu teší vysokej popularite. RTX 3060 je zatiaľ najlacnejšia grafika Ampere a vo vyhotovení Gigabyte Eagle (OC) je i vcelku úsporná karta. To tak vo význame menších rozmerov ako i relatívne nižšej spotreby. Na presnú ucelenú predstavu je ale potrebná detailná analýza, na ktorú vás pozývame.
3DMark
Na testy používame 3DMark Professional a z testov Night Raid (DirectX 12) vhodný na porovnanie slabších grafík, pre výkonnejšie je potom Fire Strike (DirectX 11) a Time Spy (DirectX 12).
Koncom minulého mesiaca vyšla konečne GeForce RTX zo „šesťdesiatkového“ radu, ktorý sa každú generáciu teší vysokej popularite. RTX 3060 je zatiaľ najlacnejšia grafika Ampere a vo vyhotovení Gigabyte Eagle (OC) je i vcelku úsporná karta. To tak vo význame menších rozmerov ako i relatívne nižšej spotreby. Na presnú ucelenú predstavu je ale potrebná detailná analýza, na ktorú vás pozývame.
Age of Empires II: DE
Testovacia platforma benchmark, API DirectX 11; prednastavený grafický profil Ultra; extra nastavenia žiadne.
Koncom minulého mesiaca vyšla konečne GeForce RTX zo „šesťdesiatkového“ radu, ktorý sa každú generáciu teší vysokej popularite. RTX 3060 je zatiaľ najlacnejšia grafika Ampere a vo vyhotovení Gigabyte Eagle (OC) je i vcelku úsporná karta. To tak vo význame menších rozmerov ako i relatívne nižšej spotreby. Na presnú ucelenú predstavu je ale potrebná detailná analýza, na ktorú vás pozývame.
Assassin’s Creed: Valhalla
Testovacia platforma benchmark; API DirectX 12; prednastavený grafický profil Ultra High; extra nastavenia žiadne.
Koncom minulého mesiaca vyšla konečne GeForce RTX zo „šesťdesiatkového“ radu, ktorý sa každú generáciu teší vysokej popularite. RTX 3060 je zatiaľ najlacnejšia grafika Ampere a vo vyhotovení Gigabyte Eagle (OC) je i vcelku úsporná karta. To tak vo význame menších rozmerov ako i relatívne nižšej spotreby. Na presnú ucelenú predstavu je ale potrebná detailná analýza, na ktorú vás pozývame.
Battlefield V
Testovacia platforma vlastná scéna (War stories/Under no flag); API DirectX 12, prednastavený grafický profil Ultra; TAA high; extra nastavenia žiadne.
Koncom minulého mesiaca vyšla konečne GeForce RTX zo „šesťdesiatkového“ radu, ktorý sa každú generáciu teší vysokej popularite. RTX 3060 je zatiaľ najlacnejšia grafika Ampere a vo vyhotovení Gigabyte Eagle (OC) je i vcelku úsporná karta. To tak vo význame menších rozmerov ako i relatívne nižšej spotreby. Na presnú ucelenú predstavu je ale potrebná detailná analýza, na ktorú vás pozývame.
Battlefield V s DXR
Testovacia platforma vlastná scéna (War stories/Under no flag); API DirectX 12, prednastavený grafický profil Ultra; TAA high; extra nastavenia DXR.
Poznámka: Hra podporuje aj DLSS, ale vzhľadom na to, že ide o starší titul a meraní je viac než dosť, sa tomuto nastaveniu v štandardných testoch venovať nebudeme. Nejaké to meranie na prianie však možné je, ak si oň napíšete.
Koncom minulého mesiaca vyšla konečne GeForce RTX zo „šesťdesiatkového“ radu, ktorý sa každú generáciu teší vysokej popularite. RTX 3060 je zatiaľ najlacnejšia grafika Ampere a vo vyhotovení Gigabyte Eagle (OC) je i vcelku úsporná karta. To tak vo význame menších rozmerov ako i relatívne nižšej spotreby. Na presnú ucelenú predstavu je ale potrebná detailná analýza, na ktorú vás pozývame.
Borderlands 3
Testovacia platforma benchmark; API DirectX 12, prednastavený grafický profil Ultra; TAA; extra nastavenia žiadne.
Koncom minulého mesiaca vyšla konečne GeForce RTX zo „šesťdesiatkového“ radu, ktorý sa každú generáciu teší vysokej popularite. RTX 3060 je zatiaľ najlacnejšia grafika Ampere a vo vyhotovení Gigabyte Eagle (OC) je i vcelku úsporná karta. To tak vo význame menších rozmerov ako i relatívne nižšej spotreby. Na presnú ucelenú predstavu je ale potrebná detailná analýza, na ktorú vás pozývame.
Control
Testovacia platforma vlastná scéna (kapitola Polaris); API DirectX 11, prednastavený grafický profil High; extra nastavenia žiadne.
Koncom minulého mesiaca vyšla konečne GeForce RTX zo „šesťdesiatkového“ radu, ktorý sa každú generáciu teší vysokej popularite. RTX 3060 je zatiaľ najlacnejšia grafika Ampere a vo vyhotovení Gigabyte Eagle (OC) je i vcelku úsporná karta. To tak vo význame menších rozmerov ako i relatívne nižšej spotreby. Na presnú ucelenú predstavu je ale potrebná detailná analýza, na ktorú vás pozývame.
Control s DXR a DLSS
Testovacia platforma vlastná scéna (kapitola Polaris); API DirectX 12, prednastavený grafický profil High; extra nastavenia DXR.
DXR (native)
DXR s DLSS (performance)
Koncom minulého mesiaca vyšla konečne GeForce RTX zo „šesťdesiatkového“ radu, ktorý sa každú generáciu teší vysokej popularite. RTX 3060 je zatiaľ najlacnejšia grafika Ampere a vo vyhotovení Gigabyte Eagle (OC) je i vcelku úsporná karta. To tak vo význame menších rozmerov ako i relatívne nižšej spotreby. Na presnú ucelenú predstavu je ale potrebná detailná analýza, na ktorú vás pozývame.
Counter-Strike: GO
Testovacia platforma benchmark (prelet nad mapou Dust 2); API DirectX 9, prednastavený grafický profil High; 4× MSAA; extra nastavenia žiadne.
Koncom minulého mesiaca vyšla konečne GeForce RTX zo „šesťdesiatkového“ radu, ktorý sa každú generáciu teší vysokej popularite. RTX 3060 je zatiaľ najlacnejšia grafika Ampere a vo vyhotovení Gigabyte Eagle (OC) je i vcelku úsporná karta. To tak vo význame menších rozmerov ako i relatívne nižšej spotreby. Na presnú ucelenú predstavu je ale potrebná detailná analýza, na ktorú vás pozývame.
Cyberpunk 2077
Testovacia platforma vlastná scéna (Little China); API DirectX 12, prednastavený grafický profil Ultra; extra nastavenia žiadne.
Koncom minulého mesiaca vyšla konečne GeForce RTX zo „šesťdesiatkového“ radu, ktorý sa každú generáciu teší vysokej popularite. RTX 3060 je zatiaľ najlacnejšia grafika Ampere a vo vyhotovení Gigabyte Eagle (OC) je i vcelku úsporná karta. To tak vo význame menších rozmerov ako i relatívne nižšej spotreby. Na presnú ucelenú predstavu je ale potrebná detailná analýza, na ktorú vás pozývame.
Cyberpunk 2077 s DLSS a FidelityFX CAS
Testovacia platforma vlastná scéna (Little China); API DirectX 12, prednastavený grafický profil Ultra; extra nastavenia FidelityFX CAS.
FidelityFX CAS (50 %)
DLSS (performance)
Koncom minulého mesiaca vyšla konečne GeForce RTX zo „šesťdesiatkového“ radu, ktorý sa každú generáciu teší vysokej popularite. RTX 3060 je zatiaľ najlacnejšia grafika Ampere a vo vyhotovení Gigabyte Eagle (OC) je i vcelku úsporná karta. To tak vo význame menších rozmerov ako i relatívne nižšej spotreby. Na presnú ucelenú predstavu je ale potrebná detailná analýza, na ktorú vás pozývame.
Cyberpunk 2077 s DXR, DLSS a FidelityFX CAS
Testovacia platforma vlastná scéna (Little China); API DirectX 12, prednastavený grafický profil Ultra; extra nastavenia DXR s DLSS a FidelityFX CAS.
DXR
DXR s DLSS (performance)
DXR s FidelityFX CAS (50 %)
Koncom minulého mesiaca vyšla konečne GeForce RTX zo „šesťdesiatkového“ radu, ktorý sa každú generáciu teší vysokej popularite. RTX 3060 je zatiaľ najlacnejšia grafika Ampere a vo vyhotovení Gigabyte Eagle (OC) je i vcelku úsporná karta. To tak vo význame menších rozmerov ako i relatívne nižšej spotreby. Na presnú ucelenú predstavu je ale potrebná detailná analýza, na ktorú vás pozývame.
DOOM Eternal
Testovacia platforma vlastná scéna; API Vulkan, prednastavený grafický profil Ultra Nightmare; extra nastavenia žiadne.
Koncom minulého mesiaca vyšla konečne GeForce RTX zo „šesťdesiatkového“ radu, ktorý sa každú generáciu teší vysokej popularite. RTX 3060 je zatiaľ najlacnejšia grafika Ampere a vo vyhotovení Gigabyte Eagle (OC) je i vcelku úsporná karta. To tak vo význame menších rozmerov ako i relatívne nižšej spotreby. Na presnú ucelenú predstavu je ale potrebná detailná analýza, na ktorú vás pozývame.
F1 2020
Testovacia platforma benchmark (Australia, Clear/Dry, Cycle); API DirectX 12, prednastavený grafický profil Ultra High; TAA; extra nastavenia Skidmarks blending off*.
*na grafických kartách GeForce je voľba Skidmarks blending vypnutá. Na grafických AMD táto možnosť totiž chýba. Celková kvalita Skidmarks je ale inak na GeForce aj AMD nastavená na High.
Poznámka: Hra podporuje aj DLSS 2.0 a FidelityFX (CAS) pre upscaling a sharpening, ale vzhľadom na relatívnu hardvérovú nenáročnosť v natívnych nastaveniach sa im v štandardných testoch venovať nebudeme. Nejaké to meranie na prianie však možné je, ak si oň napíšete.
Koncom minulého mesiaca vyšla konečne GeForce RTX zo „šesťdesiatkového“ radu, ktorý sa každú generáciu teší vysokej popularite. RTX 3060 je zatiaľ najlacnejšia grafika Ampere a vo vyhotovení Gigabyte Eagle (OC) je i vcelku úsporná karta. To tak vo význame menších rozmerov ako i relatívne nižšej spotreby. Na presnú ucelenú predstavu je ale potrebná detailná analýza, na ktorú vás pozývame.
FIFA 21
Testovacia platforma vlastná scéna (Autumn/Fall, Overcast, 9pm, Old Trafford); API DirectX 12, prednastavený grafický profil Ultra; extra nastavenia žiadne.
Koncom minulého mesiaca vyšla konečne GeForce RTX zo „šesťdesiatkového“ radu, ktorý sa každú generáciu teší vysokej popularite. RTX 3060 je zatiaľ najlacnejšia grafika Ampere a vo vyhotovení Gigabyte Eagle (OC) je i vcelku úsporná karta. To tak vo význame menších rozmerov ako i relatívne nižšej spotreby. Na presnú ucelenú predstavu je ale potrebná detailná analýza, na ktorú vás pozývame.
Forza Horizon 4
Testovacia platforma vlastná scéna; API DirectX 12, prednastavený grafický profil Ultra; 2× MSAA; extra nastavenia žiadne.
Koncom minulého mesiaca vyšla konečne GeForce RTX zo „šesťdesiatkového“ radu, ktorý sa každú generáciu teší vysokej popularite. RTX 3060 je zatiaľ najlacnejšia grafika Ampere a vo vyhotovení Gigabyte Eagle (OC) je i vcelku úsporná karta. To tak vo význame menších rozmerov ako i relatívne nižšej spotreby. Na presnú ucelenú predstavu je ale potrebná detailná analýza, na ktorú vás pozývame.
Mafia: DE
Testovacia platforma vlastná scéna (z parkoviska Salieryho baru k bráne nadzemnej trati); API DirectX 11, prednastavený grafický profil High; extra nastavenia žiadne.
Koncom minulého mesiaca vyšla konečne GeForce RTX zo „šesťdesiatkového“ radu, ktorý sa každú generáciu teší vysokej popularite. RTX 3060 je zatiaľ najlacnejšia grafika Ampere a vo vyhotovení Gigabyte Eagle (OC) je i vcelku úsporná karta. To tak vo význame menších rozmerov ako i relatívne nižšej spotreby. Na presnú ucelenú predstavu je ale potrebná detailná analýza, na ktorú vás pozývame.
Metro Exodus
Testovacia platforma benchmark; API DirectX 12, prednastavený grafický profil Extreme; extra nastavenia žiadne.
Koncom minulého mesiaca vyšla konečne GeForce RTX zo „šesťdesiatkového“ radu, ktorý sa každú generáciu teší vysokej popularite. RTX 3060 je zatiaľ najlacnejšia grafika Ampere a vo vyhotovení Gigabyte Eagle (OC) je i vcelku úsporná karta. To tak vo význame menších rozmerov ako i relatívne nižšej spotreby. Na presnú ucelenú predstavu je ale potrebná detailná analýza, na ktorú vás pozývame.
Metro Exodus s DXR a DLSS
Testovacia platforma benchmark; API DirectX 12, prednastavený grafický profil Ultra; extra nastavenia DXR.
DXR (native)
DXR s DLSS (performance)
Koncom minulého mesiaca vyšla konečne GeForce RTX zo „šesťdesiatkového“ radu, ktorý sa každú generáciu teší vysokej popularite. RTX 3060 je zatiaľ najlacnejšia grafika Ampere a vo vyhotovení Gigabyte Eagle (OC) je i vcelku úsporná karta. To tak vo význame menších rozmerov ako i relatívne nižšej spotreby. Na presnú ucelenú predstavu je ale potrebná detailná analýza, na ktorú vás pozývame.
Microsoft Flight Simulator
Testovacia platforma vlastná scéna (Paris-Charles de Gaulle, Air Traffic: AI, 14. február, 9:00) autopilot: od 1000 po náraz o terén; API DirectX 11, prednastavený grafický profil Ultra; TAA; extra nastavenia Motion Blur off.
Koncom minulého mesiaca vyšla konečne GeForce RTX zo „šesťdesiatkového“ radu, ktorý sa každú generáciu teší vysokej popularite. RTX 3060 je zatiaľ najlacnejšia grafika Ampere a vo vyhotovení Gigabyte Eagle (OC) je i vcelku úsporná karta. To tak vo význame menších rozmerov ako i relatívne nižšej spotreby. Na presnú ucelenú predstavu je ale potrebná detailná analýza, na ktorú vás pozývame.
Red Dead Redemption 2 (Vulkan)
Testovacia platforma benchmark; API Vulkan, prednastavený grafický profil Favor Quality; extra nastavenia žiadne.
Koncom minulého mesiaca vyšla konečne GeForce RTX zo „šesťdesiatkového“ radu, ktorý sa každú generáciu teší vysokej popularite. RTX 3060 je zatiaľ najlacnejšia grafika Ampere a vo vyhotovení Gigabyte Eagle (OC) je i vcelku úsporná karta. To tak vo význame menších rozmerov ako i relatívne nižšej spotreby. Na presnú ucelenú predstavu je ale potrebná detailná analýza, na ktorú vás pozývame.
Red Dead Redemption 2 (Dx12)
Testovacia platforma benchmark; API DirectX 12, prednastavený grafický profil Favor Quality; extra nastavenia žiadne.
Koncom minulého mesiaca vyšla konečne GeForce RTX zo „šesťdesiatkového“ radu, ktorý sa každú generáciu teší vysokej popularite. RTX 3060 je zatiaľ najlacnejšia grafika Ampere a vo vyhotovení Gigabyte Eagle (OC) je i vcelku úsporná karta. To tak vo význame menších rozmerov ako i relatívne nižšej spotreby. Na presnú ucelenú predstavu je ale potrebná detailná analýza, na ktorú vás pozývame.
Shadow of the Tomb Raider
Testovacia platforma vlastná scéna; API DirectX 12, prednastavený grafický profil Highest; TAA; extra nastavenia žiadne.
Koncom minulého mesiaca vyšla konečne GeForce RTX zo „šesťdesiatkového“ radu, ktorý sa každú generáciu teší vysokej popularite. RTX 3060 je zatiaľ najlacnejšia grafika Ampere a vo vyhotovení Gigabyte Eagle (OC) je i vcelku úsporná karta. To tak vo význame menších rozmerov ako i relatívne nižšej spotreby. Na presnú ucelenú predstavu je ale potrebná detailná analýza, na ktorú vás pozývame.
Shadow of the Tomb Raider s DXR
Testovacia platforma benchmark; API DirectX 12, prednastavený grafický profil Highest; extra nastavenia DXR.
Poznámka: Hra podporuje aj DLSS a FidelityFX CAS, ale vzhľadom na to, že ide o starší titul a meraní je viac než dosť, sa tomuto nastaveniu v štandardných testoch venovať nebudeme. Nejaké to meranie na prianie však možné je, ak si oň napíšete.
Koncom minulého mesiaca vyšla konečne GeForce RTX zo „šesťdesiatkového“ radu, ktorý sa každú generáciu teší vysokej popularite. RTX 3060 je zatiaľ najlacnejšia grafika Ampere a vo vyhotovení Gigabyte Eagle (OC) je i vcelku úsporná karta. To tak vo význame menších rozmerov ako i relatívne nižšej spotreby. Na presnú ucelenú predstavu je ale potrebná detailná analýza, na ktorú vás pozývame.
Total War Saga: Troy
Testovacia platforma benchmark; API DirectX 11, prednastavený grafický profil Ultra; 4× AA, extra nastavenia žiadne.
Koncom minulého mesiaca vyšla konečne GeForce RTX zo „šesťdesiatkového“ radu, ktorý sa každú generáciu teší vysokej popularite. RTX 3060 je zatiaľ najlacnejšia grafika Ampere a vo vyhotovení Gigabyte Eagle (OC) je i vcelku úsporná karta. To tak vo význame menších rozmerov ako i relatívne nižšej spotreby. Na presnú ucelenú predstavu je ale potrebná detailná analýza, na ktorú vás pozývame.
Wasteland 3
Testovacia platforma vlastná scéna; API DirectX 11, prednastavený grafický profil Ultra; extra nastavenia žiadne.
Koncom minulého mesiaca vyšla konečne GeForce RTX zo „šesťdesiatkového“ radu, ktorý sa každú generáciu teší vysokej popularite. RTX 3060 je zatiaľ najlacnejšia grafika Ampere a vo vyhotovení Gigabyte Eagle (OC) je i vcelku úsporná karta. To tak vo význame menších rozmerov ako i relatívne nižšej spotreby. Na presnú ucelenú predstavu je ale potrebná detailná analýza, na ktorú vás pozývame.
Súhrnný herný výkon
Výkon za euro
Koncom minulého mesiaca vyšla konečne GeForce RTX zo „šesťdesiatkového“ radu, ktorý sa každú generáciu teší vysokej popularite. RTX 3060 je zatiaľ najlacnejšia grafika Ampere a vo vyhotovení Gigabyte Eagle (OC) je i vcelku úsporná karta. To tak vo význame menších rozmerov ako i relatívne nižšej spotreby. Na presnú ucelenú predstavu je ale potrebná detailná analýza, na ktorú vás pozývame.
CompuBench 2.0 (OpenCL)
Testovacia platforma benchmark; API OpenCL; extra nastavenia žiadne.
Game Effects
Advanced Compute
High Quality Computer Generated Imagery and Rendering
Computer Vision
Koncom minulého mesiaca vyšla konečne GeForce RTX zo „šesťdesiatkového“ radu, ktorý sa každú generáciu teší vysokej popularite. RTX 3060 je zatiaľ najlacnejšia grafika Ampere a vo vyhotovení Gigabyte Eagle (OC) je i vcelku úsporná karta. To tak vo význame menších rozmerov ako i relatívne nižšej spotreby. Na presnú ucelenú predstavu je ale potrebná detailná analýza, na ktorú vás pozývame.
ComputeBench 2.0 (CUDA)
Testovacia platforma benchmark; API Nvidia CUDA; extra nastavenia žiadne.
Game Effects
Advanced Compute
High Quality Computer Generated Imagery and Rendering
Computer Vision
Koncom minulého mesiaca vyšla konečne GeForce RTX zo „šesťdesiatkového“ radu, ktorý sa každú generáciu teší vysokej popularite. RTX 3060 je zatiaľ najlacnejšia grafika Ampere a vo vyhotovení Gigabyte Eagle (OC) je i vcelku úsporná karta. To tak vo význame menších rozmerov ako i relatívne nižšej spotreby. Na presnú ucelenú predstavu je ale potrebná detailná analýza, na ktorú vás pozývame.
SPECviewperf 2020
Testovacia platforma benchmark; API OpenGL a DirectX; extra nastavenia žiadne.
SPECworkstation 3
Koncom minulého mesiaca vyšla konečne GeForce RTX zo „šesťdesiatkového“ radu, ktorý sa každú generáciu teší vysokej popularite. RTX 3060 je zatiaľ najlacnejšia grafika Ampere a vo vyhotovení Gigabyte Eagle (OC) je i vcelku úsporná karta. To tak vo význame menších rozmerov ako i relatívne nižšej spotreby. Na presnú ucelenú predstavu je ale potrebná detailná analýza, na ktorú vás pozývame.
Testy FLOPS, IOPS a rýchlosť pamätí
Testovacia platforma benchmark; verzia aplikácie 6.32.5600; extra nastavenia žiadne.
Koncom minulého mesiaca vyšla konečne GeForce RTX zo „šesťdesiatkového“ radu, ktorý sa každú generáciu teší vysokej popularite. RTX 3060 je zatiaľ najlacnejšia grafika Ampere a vo vyhotovení Gigabyte Eagle (OC) je i vcelku úsporná karta. To tak vo význame menších rozmerov ako i relatívne nižšej spotreby. Na presnú ucelenú predstavu je ale potrebná detailná analýza, na ktorú vás pozývame.
LuxMark
Testovacia platforma benchmark; API OpenCL; extra nastavenia žiadne.
Blender@Cycles
Testovacia platforma render BMW a Classroom; renderer Cycles, 12 dlaždíc; extra nastavenia sú OpenCL pre grafické karty Radeon a CUDA pre GeForce. Tak, ako to bude používať väčšina ľudí. OpenCL s GeForce je vždy pomalé, pretože path tracing nepodporuje akceleráciu GPU a počíta ho CPU. Nvidia OptiX sa na podporovaných kartách (GeForce RTX) testuje samostatne a výsledky dávame do oddeleného grafu zvlášť.
Koncom minulého mesiaca vyšla konečne GeForce RTX zo „šesťdesiatkového“ radu, ktorý sa každú generáciu teší vysokej popularite. RTX 3060 je zatiaľ najlacnejšia grafika Ampere a vo vyhotovení Gigabyte Eagle (OC) je i vcelku úsporná karta. To tak vo význame menších rozmerov ako i relatívne nižšej spotreby. Na presnú ucelenú predstavu je ale potrebná detailná analýza, na ktorú vás pozývame.
Blender@Radeon ProRender
Testovacia platforma render BMW a Classroom; renderer Radeon ProRender, 1024 vzoriek; extra nastavenia žiadne. Extra nastavenia sú OpenCL pre grafické karty Radeon a CUDA pre GeForce. Nvidia OptiX sa na podporovaných kartách (GeForce RTX) testuje samostatne a výsledky dávame do oddeleného grafu zvlášť.
Blender@Eevee
Testovacia platforma render animácia Ember Forest; renderer Eevee, 350 obrázkov. Extra nastavenia sú OpenCL pre grafické karty Radeon a CUDA pre GeForce. Nvidia OptiX sa na podporovaných kartách (GeForce RTX) testuje samostatne a výsledky dávame do oddeleného grafu zvlášť.
Koncom minulého mesiaca vyšla konečne GeForce RTX zo „šesťdesiatkového“ radu, ktorý sa každú generáciu teší vysokej popularite. RTX 3060 je zatiaľ najlacnejšia grafika Ampere a vo vyhotovení Gigabyte Eagle (OC) je i vcelku úsporná karta. To tak vo význame menších rozmerov ako i relatívne nižšej spotreby. Na presnú ucelenú predstavu je ale potrebná detailná analýza, na ktorú vás pozývame.
Úprava fotografií
Adobe Photoshop: Testovacia platforma Pugetbench; extra nastavenie žiadne.
Affinity Photo: Testovacia platforma vstavaný benchmark; extra nastavenie žiadne.
Adobe Lightroom: Testovacia platforma vlastný 1-gigabajtový archív 42 surových fotiek (CR2) z DSLR; extra nastavenie žiadne.
Koncom minulého mesiaca vyšla konečne GeForce RTX zo „šesťdesiatkového“ radu, ktorý sa každú generáciu teší vysokej popularite. RTX 3060 je zatiaľ najlacnejšia grafika Ampere a vo vyhotovení Gigabyte Eagle (OC) je i vcelku úsporná karta. To tak vo význame menších rozmerov ako i relatívne nižšej spotreby. Na presnú ucelenú predstavu je ale potrebná detailná analýza, na ktorú vás pozývame.
Broadcasting
OBS Studio a XSplit: Testovacia platforma benchmark hry F1 2020; extra nastavenia sú povolenia kodérov AMD VCE/Nvidia Nvenc (AVC/H.264), výstupné rozlíšenie 2560 × 1440 px (60 fps), cieľový bitrate 19 700 kbps.
Koncom minulého mesiaca vyšla konečne GeForce RTX zo „šesťdesiatkového“ radu, ktorý sa každú generáciu teší vysokej popularite. RTX 3060 je zatiaľ najlacnejšia grafika Ampere a vo vyhotovení Gigabyte Eagle (OC) je i vcelku úsporná karta. To tak vo význame menších rozmerov ako i relatívne nižšej spotreby. Na presnú ucelenú predstavu je ale potrebná detailná analýza, na ktorú vás pozývame.
Lámanie hesiel
Testovacia platforma Hashcat; extra nastavenia žiadny. Testy si môžete jednoducho i sami vyskúšať. Stačí si stiahnuť binárku a v príkazovom riadku zadať podľa číselného kódu šifru, ktorá vás zaujíma.
Koncom minulého mesiaca vyšla konečne GeForce RTX zo „šesťdesiatkového“ radu, ktorý sa každú generáciu teší vysokej popularite. RTX 3060 je zatiaľ najlacnejšia grafika Ampere a vo vyhotovení Gigabyte Eagle (OC) je i vcelku úsporná karta. To tak vo význame menších rozmerov ako i relatívne nižšej spotreby. Na presnú ucelenú predstavu je ale potrebná detailná analýza, na ktorú vás pozývame.
Frekvencie GPU
Koncom minulého mesiaca vyšla konečne GeForce RTX zo „šesťdesiatkového“ radu, ktorý sa každú generáciu teší vysokej popularite. RTX 3060 je zatiaľ najlacnejšia grafika Ampere a vo vyhotovení Gigabyte Eagle (OC) je i vcelku úsporná karta. To tak vo význame menších rozmerov ako i relatívne nižšej spotreby. Na presnú ucelenú predstavu je ale potrebná detailná analýza, na ktorú vás pozývame.
Zahrievanie GPU
Zahrievanie VRAM
Koncom minulého mesiaca vyšla konečne GeForce RTX zo „šesťdesiatkového“ radu, ktorý sa každú generáciu teší vysokej popularite. RTX 3060 je zatiaľ najlacnejšia grafika Ampere a vo vyhotovení Gigabyte Eagle (OC) je i vcelku úsporná karta. To tak vo význame menších rozmerov ako i relatívne nižšej spotreby. Na presnú ucelenú predstavu je ale potrebná detailná analýza, na ktorú vás pozývame.
Čistá spotreba grafickej karty
Výkon na jednotku wattu
Koncom minulého mesiaca vyšla konečne GeForce RTX zo „šesťdesiatkového“ radu, ktorý sa každú generáciu teší vysokej popularite. RTX 3060 je zatiaľ najlacnejšia grafika Ampere a vo vyhotovení Gigabyte Eagle (OC) je i vcelku úsporná karta. To tak vo význame menších rozmerov ako i relatívne nižšej spotreby. Na presnú ucelenú predstavu je ale potrebná detailná analýza, na ktorú vás pozývame.
Analýza napájania z 12 V vetvy (vyššia záťaž)
Koncom minulého mesiaca vyšla konečne GeForce RTX zo „šesťdesiatkového“ radu, ktorý sa každú generáciu teší vysokej popularite. RTX 3060 je zatiaľ najlacnejšia grafika Ampere a vo vyhotovení Gigabyte Eagle (OC) je i vcelku úsporná karta. To tak vo význame menších rozmerov ako i relatívne nižšej spotreby. Na presnú ucelenú predstavu je ale potrebná detailná analýza, na ktorú vás pozývame.
Analýza napájania z 12 V vetvy (nižšia záťaž)
Koncom minulého mesiaca vyšla konečne GeForce RTX zo „šesťdesiatkového“ radu, ktorý sa každú generáciu teší vysokej popularite. RTX 3060 je zatiaľ najlacnejšia grafika Ampere a vo vyhotovení Gigabyte Eagle (OC) je i vcelku úsporná karta. To tak vo význame menších rozmerov ako i relatívne nižšej spotreby. Na presnú ucelenú predstavu je ale potrebná detailná analýza, na ktorú vás pozývame.
Analýza napájania z 3,3 V vetvy
Koncom minulého mesiaca vyšla konečne GeForce RTX z populárneho radu s koncovým dvojčíslom „60“, ktorý sa každú generáciu teší vysokej popularite. RTX 3060 je zatiaľ najlacnejšia grafika Ampere a vo vyhotovení Gigabyte Eagle (OC) je i vcelku úsporná karta. To tak vo význame menších rozmerov ako i relatívne nižšej spotreby. Na presnú ucelenú predstavu je ale potrebná detailná analýza, na ktorú vás pozývame.
Hladina hluku
Koncom minulého mesiaca vyšla konečne GeForce RTX zo „šesťdesiatkového“ radu, ktorý sa každú generáciu teší vysokej popularite. RTX 3060 je zatiaľ najlacnejšia grafika Ampere a vo vyhotovení Gigabyte Eagle (OC) je i vcelku úsporná karta. To tak vo význame menších rozmerov ako i relatívne nižšej spotreby. Na presnú ucelenú predstavu je ale potrebná detailná analýza, na ktorú vás pozývame.
Frekvenčná charakteristika zvuku
Merania prebiehajú v aplikácii TrueRTA, ktorá zaznamenáva zvuk v škále 240 frekvencií v zaznamenávanom rozsahu 20–20 000 Hz. Pre možnosť porovnania naprieč článkami exportujeme do štandardných pruhových grafov dominantnú frekvenciu z nízkeho (20–200 Hz), stredného (201–2000 Hz) a vysokého (2001–20 000 Hz) spektra. Na ešte podrobnejšiu analýzu zvukového prejavu je však dôležité vnímať celkový tvar grafu a intenzitu všetkých frekvencií/tónov. Ak by ste v grafoch a tabuľkách nižšie niečomu nerozumeli, odpovede na všetky otázky nájdete v tomto článku. Ten vysvetľuje, ako správne čítať namerané údaje nižšie.
Graphics card | Dominant sound freq. and noise level in F1 2020@2160p | NF-F12 PWM | NF-A15 PWM | ||||
Low range | Mid range | High range | |||||
Frequency [Hz] | Noise level [dBu] | Frequency [Hz] | Noise level [dBu] | Frequency [Hz] | Noise level [dBu] | ||
Gigabyte RTX 3060 Eagle OC 12G | 100,794 | -71,611 | 213,574 | -64,261 | 2031,873 | -74,162 | |
MSI RTX 3090 Gaming X Trio | 100,794 | -72,330 | 1076,347 | -75,992 | 4561,401 | -81,229 | |
MSI RTX 3070 Gaming X Trio | 100,794 | -73,926 | 1076,347 | -79,719 | 6267,154 | -85,076 | |
AMD Radeon RX 6800 | 100,794 | -71,759 | 1107,887 | -67,416 | 2091,412 | -75,288 | |
Asus TUF RTX 3080 O10G Gaming | 100,794 | -76,045 | 1107,887 | -77,850 | 7034,643 | -74,423 | |
AMD Radeon RX 6800 XT | 100,794 | -72,991 | 1107,887 | -74,724 | 10848,902 | -76,519 |
Graphics card | Dominant sound freq. and noise level in SOTTR@2160p | NF-F12 PWM | NF-A15 PWM | ||||
Low range | Mid range | High range | |||||
Frequency [Hz] | Noise level [dBu] | Frequency [Hz] | Noise level [dBu] | Frequency [Hz] | Noise level [dBu] | ||
Gigabyte RTX 3060 Eagle OC 12G | Gigabyte RTX 3060 Eagle OC 12G | 100,794 | -71,937 | 213,574 | -64,455 | 2031,873 | -73,841 |
MSI RTX 3090 Gaming X Trio | 106,787 | -74,468 | 213,574 | -71,307 | 4561,401 | -79,260 | |
MSI RTX 3070 Gaming X Trio | 100,794 | -72,952 | 213,574 | -72,275 | 6267,154 | -84,919 | |
AMD Radeon RX 6800 | 100,794 | -71,603 | 1140,350 | -67,765 | 9665,273 | -80,642 | |
Asus TUF RTX 3080 O10G Gaming | 100,794 | -75,410 | 1076,347 | -72,321 | 7240,773 | -74,199 | |
AMD Radeon RX 6800 XT | 100,794 | -73,170 | 1107,887 | -75,262 | 10848,902 | -75,397 |
Graphics card | Dominant sound freq. and noise level in CS:GO@2160p | NF-F12 PWM | NF-A15 PWM | ||||
Low range | Mid range | High range | |||||
Frequency [Hz] | Noise level [dBu] | Frequency [Hz] | Noise level [dBu] | Frequency [Hz] | Noise level [dBu] | ||
Gigabyte RTX 3060 Eagle OC 12G | Gigabyte RTX 3060 Eagle OC 12G | 100,794 | -72,601 | 213,574 | -64,794 | 2031,873 | -73,810 |
MSI RTX 3090 Gaming X Trio | 106,787 | -75,721 | 213,574 | -73,423 | 4695,061 | -77,625 | |
MSI RTX 3070 Gaming X Trio | 106,787 | -75,721 | 213,574 | -73,423 | 6267,154 | -82,711 | |
AMD Radeon RX 6800 | 100,794 | -71,103 | 1076,347 | -77,328 | 9665,273 | -77,714 | |
Asus TUF RTX 3080 O10G Gaming | 100,794 | -74,208 | 1076,347 | -70,919 | 7240,773 | -74,402 | |
AMD Radeon RX 6800 XT | 100,794 | -72,346 | 1107,887 | -73,732 | 10848,902 | -72,534 |
Graphics card | Dominant sound freq. and noise level in Blender (Cycles), Classroom | NF-F12 PWM | NF-A15 PWM | ||||
Low range | Mid range | High range | |||||
Frequency [Hz] | Noise level [dBu] | Frequency [Hz] | Noise level [dBu] | Frequency [Hz] | Noise level [dBu] | ||
Gigabyte RTX 3060 Eagle OC 12G | Gigabyte RTX 3060 Eagle OC 12G | 100,794 | -72,605 | 213,574 | -70,007 | 2031,873 | -79,089 |
MSI RTX 3090 Gaming X Trio | 100,794 | -71,224 | 1076,347 | -85,314 | 5915,406 | -91,953 | |
MSI RTX 3070 Gaming X Trio | 100,794 | -71,224 | 1076,347 | -85,314 | 18245,606 | -90,785 | |
AMD Radeon RX 6800 | 100,794 | -71,136 | 987,015 | -89,041 | 7452,944 | -88,237 | |
Asus TUF RTX 3080 O10G Gaming | 106,787 | -81,541 | 1659,995 | -80,568 | 6834,380 | -77,967 | |
AMD Radeon RX 6800 XT | 100,794 | -72,980 | 1243,561 | -95,235 | 7671,332 | -84,980 |
Graphics card | Dominant sound freq. and noise level in CS:GO@1080p (coils only) | NF-F12 PWM | NF-A15 PWM | ||||
Low range | Mid range | High range | |||||
Frequency [Hz] | Noise level [dBu] | Frequency [Hz] | Noise level [dBu] | Frequency [Hz] | Noise level [dBu] | ||
Gigabyte RTX 3060 Eagle OC 12G | Gigabyte RTX 3060 Eagle OC 12G | 100,794 | -73,575 | 1974,030 | -90,249 | 6088,740 | -83,145 |
MSI RTX 3090 Gaming X Trio | 50,397 | -76,126 | 987,015 | -84,836 | 5915,406 | -83,323 | |
MSI RTX 3070 Gaming X Trio | 100,794 | -74,662 | 1317,507 | -81,448 | 6088,740 | -84,631 | |
AMD Radeon RX 6800 | 100,794 | -72,013 | 1659,955 | -90,354 | 8863,094 | -84,530 | |
Asus TUF RTX 3080 O10G Gaming | 100,794 | -75,576 | 1140,350 | -81,739 | 9948,487 | -78,734 | |
AMD Radeon RX 6800 XT | 100,794 | -73,272 | 1659,955 | -83,327 | 7452,944 | -76,372 |
Koncom minulého mesiaca vyšla konečne GeForce RTX zo „šesťdesiatkového“ radu, ktorý sa každú generáciu teší vysokej popularite. RTX 3060 je zatiaľ najlacnejšia grafika Ampere a vo vyhotovení Gigabyte Eagle (OC) je i vcelku úsporná karta. To tak vo význame menších rozmerov ako i relatívne nižšej spotreby. Na presnú ucelenú predstavu je ale potrebná detailná analýza, na ktorú vás pozývame.
Záver
K GeForce RTX 3060 zatiaľ neexistuje ekvivalentná karta AMD a do vydania RX 6700 sa to zrejme ani nezmení. Hodnotenie musíme teda viesť v trochu inom ako porovnávajúcom duchu, za RX 6800 zaostáva v závislosti od rozlíšenia v priemere 16–21 % a za RTX 3070 (Gaming X Trio) 27–30 %. To len na hrubú orientáciu, samozrejme naprieč rôznymi vyhotoveniami sa tie pomery môžu trochu líšiť.
Gigabyte RTX 3060 Eagle OC 12G si s väčšinou hier na najvyšších detailoch bez raytracingovej grafiky poradí slušne pri kadencii nad 60 fps aj v rozlíšení 2560 × 1440 px. Pod touto hranicou sa z testovaných hier hýbe napríklad Borderlands 3, Control, Cyberpunk 2077 (pri tom môže byť ale riešením DLSS) či Total War Saga: Troy. Na plynulosť v QHD si ale najskôr nebudete sťažovať v trojáčkových tituloch, ako sú Red Dead Redemption 2 či Assassin’s Creed: Valhalla. ACV je navyše jediná hra, kde RTX 3060 vo vyšších rozlíšeniach QHD/UHD podáva vyšší výkon ako RTX 3070. Čím vyššie rozlíšenie, tým väčší ten odskok je (v UHD až +26 %, resp. 11 fps), čo poukazuje na dôležitosť veľkosti VRAM, z ktorej tu výrazne profitujú aj Radeony.
Taký DOOM Eternal, FIFA 21 alebo Wasteland 3 si užijete pekne plynule aj v UHD/2160p, ale sú len svetlé výnimky skôr pre zaujímavosť, než by sme vás na párovanie RTX 3060 karty s takto vysokým rozlíšením nabádali. Nezachraňuje to ani tých 12 GB VRAM a špeciálne vo vyšších rozlíšeniach je ten chýbajúci výkon oproti vyšším radom cítiť.
Hrubý výkon má síce táto RTX 3060 nižší než RX 6800, ale pri 3D renderingu už s CUDA/OptiX podáva o nejaké to percento lepšie výsledky (ako Radeon pod OpenCL), a to súčasne pri o trochu nižšej spotrebe. Nižšia je takisto cena RTX 3060 a príplatok za pretaktovanie Eagle OC je minimálny a veruže reálne frekvencie GPU (1900–1905 MHz) sú slušné a atraktívny je aj pomer cena/výkon. Jeho koeficient pre rozlíšenie QHD je až 4,32, teda výborný – zatiaľ najvyšší (tzn. najvýhodnejší) z doteraz otestovaných grafických kariet.
Najvýraznejšie negatívum RTX 3060 Eagle OC je vyššia hlučnosť. Je to daň za menšie rozmery a treba počítať s tým, že je táto grafika skrátka pomerne hlučná, výrazne prehluší trebárs i RTX 3090 Gaming X Trio s viac než dvojnásobnou spotrebou. A pritom to nie je o tom, že by mal prestrelenú reguláciu. Hot-spoty (pri priemernej teplote GPU 66–67 °C) i takto v dobre chladenej skrinke dosahujú 81 °C, čo je tak akurát. Počas nižšej záťaže je chod pasívny, ale do aktívneho prepína veľmi rýchlo, kde po dosiahnutí 50 °C na GPU sa už ventilátory bežia na 80 % okolo 1450 ot./min.
Napriek vyššej hlučnosti chladiča veľmi milo prekvapili tichučké cievky. Tie sú citeľne tichšie než na ktorékoľvek inej z doteraz otestovaných grafických kariet. Medzi hlavné prednosti RTX 3060 Eagle OC patrí za normálnych okolností výhodná cena, veľmi slušná efektivita, respektíve vysoký výkon na jednotku wattu, ale i menšie rozmery a výborná kompatibilita so skrinkami či ďalšími rozširujúcimi kartami. RTX 3060 Eagle OC 12G netrpí žiadnymi zásadnými nedostatkami a udeľujeme jej tak redakčné ocenenie „Approved“.
Gigabyte RTX 3060 Eagle OC 12G |
+ Vysoký výkon, vhodný na hranie v 1440p/QHD |
+ Priaznivý pomer cena/výkon |
+ Konečne karta s nižšou spotrebou |
+ Slušná efektivita (výkon na watt) |
+ Až 12 GB VRAM |
+ V tejto cenovej triede zatiaľ bez konkurencie |
+ Prvá GeForce s podporou Resizable BAR |
+ Veľmi tiché cievky |
+ Exkluzívna podpora DLSS (2.0), CUDA a OptiX |
+ Dvojslotové vyhotovenie a celkovo menšie rozmery |
- Vyššia hlučnosť chladiča |
- Nedostupnosť |
Odporúčaná maloobchodná cena: 443 eur/11 600 Kč |
Za poskytnutie hier na testovanie ďakujeme Spacebaru
- Contents
- Detaily Gigabyte RTX 3060 Eagle OC 12G
- Tabuľka parametrov
- Metodika: výkonnostné testy
- Metodika: ako meriame spotrebu
- Metodika: merania hluku a zvuku
- Metodika: testy zahrievania
- Testovacia zostava
- 3DMark
- Age of Empires II: DE
- Assassin’s Creed: Valhalla
- Battlefield V
- Battlefield V s DXR
- Borderlands 3
- Control
- Control s DXR a DLSS
- Counter-Strike: GO
- Cyberpunk 2077
- Cyberpunk 2077 s DLSS a FidelityFX CAS
- Cyberpunk 2077 s DXR, DLSS a FidelityFX CAS
- DOOM Eternal
- F1 2020
- FIFA 21
- Forza Horizon 4
- Mafia: DE
- Metro Exodus
- Metro Exodus s DXR a DLSS
- Microsoft Flight Simulator
- Red Dead Redemption 2 (Vulkan)
- Red Dead Redemption 2 (Dx12)
- Shadow of the Tomb Raider
- Shadow of the Tomb Raider s DXR
- Total War Saga: Troy
- Wasteland 3
- Súhrnný herný výkon a výkon za euro
- CompuBench (OpenCL)
- CompuBench (CUDA)
- SPECviewperf 2020 a SPECworkstation 3
- Testy FLOPS, IOPS a rýchlosť pamätí
- 3D rendering 1/2 (LuxMark a Blender@Cycles)
- 3D rendering 2/2 (Blender@Radeon ProRender a Eevee)
- Úprava fotografií (Adobe Photoshop, Lightroom a Affinity Photo)
- Broadcasting (OBS a Xsplit)
- Lámanie hesiel
- Frekvencie GPU
- Zahrievanie GPU a VRAM
- Čistá spotreba grafickej karty a výkon na jednotku wattu
- Analýza napájania z 12 V vetvy (vyššia záťaž)
- Analýza napájania z 12 V vetvy (nižšia záťaž)
- Analýza napájania z 3,3 V vetvy
- Hladina hluku
- Frekvenčná charakteristika zvuku
- Záver