Herní grafiky Intel pro desktop letos nevyjdou. Jen pro notebooky

Příchod desktopových herních GPU Intel nastane později

Probírali jsme několikrát úniky malující obrázek o tom, jak budou vypadat nadcházející herní samostatné grafiky Intel DG2 (Xe HPG). Příchod třetí značky herních GPU by mohl být důležitá událost, posilující konkurenci na trhu, možnosti výběru a tak podobně. Vypadá to ale, že tato změna se opět o něco odkládá. Čekalo se, že herní GPU s 6nm čipem DG2 vyjdou ještě letos, ale nakonec to bude až příští rok, minimálně pro desktopové karty.

Leaky o tom, co se v grafikách Intel chystá, pochází často od youtuberů a nyní se od nich – přesněji od youtubera z kanálu RedGamingTech – objevily další zvěsti. Zajímavá nová informace na tom je hlavně jedna: pokud se tento youtuber neplete, hodlá Intel uvést grafiky DG2 či také Xe HPG ne primárně jako herní karty pro desktop, což byste normálně čekali. Místo toho se prý bude soustředit na trh herních notebooků. Na ten přijdou tato GPU jako první. A letos prý budou notebooky jediná oblast, která se těchto grafik dočká.

Tip: Údajné parametry herních samostatných grafik Intel Xe HPG/DG2

Neznamená to, že by tato GPU jinou než notebookovou verzi neměla, Intel pořád plánuje i desktopové vydání. Ale to zřejmě nastane až v roce 2022, zatímco mobilní verze v prvním sledu to stihne už letos v čtvrtém kvartálu. Jednoduše dostala prioritu.

Proč nejdřív mobilní oblast?

Důvody tohoto rozhodnutí jsou asi ve více věcech. K vstupu na trh samostatných desktopových karet by Intel ideálně potřeboval, aby grafiky s jeho čipy GPU začali vyrábět klasičtí výrobci partnerští výrobci karet (zde by to asi byli hlavně ti, kteří nepracují exkluzivně jen s jednou značkou – tedy třeba Asus, Gigabyte, MSI).

Jenže takové smlouvy asi zatím nejsou zajištěné a tyto firmy možná mají tendenci vyčkávat, jak se Intelu vstup na trh povede a nikdo nechce být první, kdo s novou platformou GPU zariskuje (i když by se dalo čekat, že Asus by mohl svolný být, protože už vyrábí kartu s čipem Intel DG1). Intel by prý proto mohl první generaci zkusit vydat i sám, i když to nemusí vést k tak dobrým výsledkům.

Inženýrský vzorek grafiky Intel Xe HPG s 512 EU (Zdroj: Moore’s Law is Dead)

V noteboocích je ale zejména asi GPU od Intelu snazší prodat. Zákazníci na koncovém trhu komponent si budou přímo vybírat mezi GeForce, Radeonem a grafikou od Intelu a velká část z nich asi nebude ochotná zkusit novou a poměrně nezralou značku, takže Intel u nich nikdy nedostane šanci. Ovšem v herních noteboocích za koncové zákazníky GPU víceméně vybírá výrobce a vy pak už jen máte volbu mezi koupit/nekoupit. Přesvědčit výrobce notebooků by mělo být pro Intel snazší, protože s nimi má hodně dobré vztahy budované skrze miliony procesorů, které jim dodává. (Toto by pak jinak mohl Intel využívat i u desktopových OEM počítačů, až desktopové karty vydá).

GPU Intel DG2-512 se 4096 shadery architektury Xe HPG (Zdroj: Raja Koduri)

Intel také touto cestou může své GPU dostat do různých modelů notebooků také pomocí bundlů, kdy bude nákup CPU zvýhodněn, pokud výrobce zároveň koupí i GPU. Intel tedy může využít svou silnou pozici v CPU k protlačení GPU. Proto je mnohem snazší začít v noteboocích a Intel zde má lepší šanci získat nějaký tržní podíl. Když se notebookové grafiky potkají s dobrým přijetím, může to pak pomoci i prodeji samostatných karet. Pokud mezitím budou mít uživatelé notebooků čas grafiky Intel Xe vyzkoušet, dodají potřebné reference, že fungují, a aspoň někteří desktopoví hráči už proti nim nebudou chovat takovou nedůvěru, byť samozřejmě zůstanou do nějaké míry outsiderem.

Tip: Výkon budoucích grafik Intel Xe s 1024 a 3584 shadery předestřen

Tip: Intel ukázal herní GPU DG2-512: 4096 shaderů architektury Xe HPG

Bohužel to tedy vypadá, že i druhá generace samostatných grafik Intel Xe by mohla figurovat hlavně v noteboocích, ale tentokrát už to snad nebude do takové míry a nakonec běžně dostupné desktopové karty také dostaneme. Bohužel ale tedy o několik měsíců později.

RedGamingTech mimochodem uvádí, že Intel údajně objednal na čtvrtý kvartál roku asi 3 miliony kusů grafických pamětí – což není mnoho, stačilo by to na milion a půl levných GPU s 64bitovou pamětí, ale jen na 750 000, pokud by GPU měla 128bitovou sběrnici (nebo půl milionu od obojího). U výkonné karty s 256bitovou sběrnicí, která potřebuje osm čipů, už by to dávalo jen 375 000 vyrobených kusů. Ve skutečnosti se to asi rozdělí mezi jednotlivé konfigurace, takže výsledkem by mohly být nějaké stovky tisíc kusů různých modelů v součtu. Toto by asi ale byl jen objem prvních várek, po čemž mohou následovat další, pokud se prodeje budou dařit, ne že by se karet (respektive mobilních grafik) vyrobilo jen takto málo a potom už nic.

Zdroje: RedGamingTech, NotebookCheck

Jan Olšan, redaktor Cnews.cz


  •  
  •  
  •  
Flattr this!

Asus vydává aktualizace BIOSu řešící nestabilní Intel Raptor Lake

Od února jsou v povědomí problémy se stabilitou pozorované ve hrách s vysoko taktovanými zejména 125W modely procesorů Core 13. a 14. generace. Vzhledem k četnosti se s nimi potýkají autoři her i výrobci počítačů. Teď zareagoval také Asus a vydává aktualizaci, která má pomoci uživatelům, jejichž procesory Intel nejsou ve hrách stabilní (tj. nefungují korektně a způsobují chyby). Nejde ale o definitivní řešení, to by mělo přijít od Intelu. Celý článok „Asus vydává aktualizace BIOSu řešící nestabilní Intel Raptor Lake“ »

  •  
  •  
  •  

Next-gen Xeon má 128 jader P-Core z Meteor Lake a 500W TDP

Sotva jsme tu měli zprávu o tom, že by Intel mohl dohnat, ne-li předehnat AMD ve výkonu integrované grafiky, objevily se informace i o chystaných procesorech Intel Xeon, podle kterých by Intel mohl srovnat nynější náskok AMD v této oblasti. Procesory „Granite Rapids“ totiž zdá se eliminují dlouholetý náskok AMD v počtu jader u procesorů Epyc a přinesou až 128 jader. Nicméně ta budou zřejmě stejná jako v nepříliš úspěšném Meteor Lake… Celý článok „Next-gen Xeon má 128 jader P-Core z Meteor Lake a 500W TDP“ »

  •  
  •  
  •  

Intel Lunar Lake má 100 TOPS AI výkonu. A taky hodně silné GPU?

Microsoft spolu s výrobci notebooků a procesorů plánuje příchod tzv. AI PC (a svou vlastní verzi prý chystá také Apple, až vydá procesory M4). Tato zařízení budou potřebovat výrazně vyšší výkony, aby mohla provozovat pokročilé neuronové sítě lokálně na vlastním hardwaru. Intel se teď pochlubil výkonem chystaných procesorů Lunar Lake, které přijdou koncem roku do mobilních zařízení jako Core Ultra druhé generace. Celý článok „Intel Lunar Lake má 100 TOPS AI výkonu. A taky hodně silné GPU?“ »

  •  
  •  
  •  

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *