Lacná a odteraz ešte lacnejšia RTX 3050 – MSI Ventus 2X 8G OC

Metodika: testy zahrievania

Okrem globálneho poklesu cien všetkých grafických kariet teraz MSI znižuje aj odporúčanú cenu RTX 3050 Ventus 2X (OC) zo svojho najnižšieho radu. Fráza „cenovo dostupná grafická karta“ tak dostáva nový náboj a pokiaľ ste niekde čítali, že prevádzkové vlastnosti grafických kariet Ventus nestoja za veľa, zabudnite na to. Nám to takto rozhodne nevychádza a maloktorá RTX 3050 za tieto peniaze sa môže pýšiť funkčne atraktívnejším vyhotovením.

Metodika: testy zahrievania

Ochudobnení nebudete ani o testy zahrievania. Ste predsa na webe HWCooling. Aby ale malo vôbec zmysel monitorovať teploty na kritických súčastiach nielen grafickej karty, ale čohokoľvek v počítači, je dôležité nasimulovať reálne prostredie počítačovej skrinky so zdravou cirkuláciou vzduchu. Od tej sa potom odvíja aj celkové správanie grafickej karty ako takej. Otvorený bench-table je v mnohých prípadoch nevhodný a výsledky z neho môžu byť skresľujúce. Preto počas všetkých testov nielen zahrievania, ale i merania spotreby či vývoju frekvencií grafického jadra používame veterný tunel s rovnovážnym prúdením.

Dva ventilátory Noctua NF-S12A sú na vstupe a rovnaký počet ich je aj na výduchu. Pri testovaní rôznych konfigurácií systémového chladenia sa nám to ukázalo ako najefektívnejšie riešenie. Ventilátory sú pritom vždy nastavené na 5 V a rýchlosť zodpovedajú približne 550 ot./min. Stálosť vzduchu na vstupe je počas testov riadne kontrolovaná, teplotne sa pohybuje v rozmedzí 21–21,3 °C pri vlhkosti ±40 %.

Zahrievanie odčítavame z interných snímačov cez GPU-Z. Táto malá jednoúčelová aplikácia umožňuje aj záznam vzoriek zo snímačov do tabuľky. Z nich je potom už jednoduché vytvoriť čiarové grafy s priebehmi či priemernú hodnotu do pruhových grafov. Termokameru tu veľmi nevyužijeme, keďže väčšina grafických kariet má backplate, ktorý znemožňuje meranie zahrievania PCB. Kľúčové pre grafy zahrievania bude tak odpočet teplôt internými snímačmi, podľa ktorých sa koniec koncov odvíja aj regulácia frekvencií GPU. Vždy to bude zahrievanie grafického jadra a pokiaľ budú snímače aj na VRAM a VRM, tak vytiahneme do článku aj tieto hodnoty.


  •  
  •  
  •  
Flattr this!

Nvidia DLSS (3.5) v Alan Wake II. Kdy hra běží nejlépe?

Alan Wake II je prvá hra, v ktorej sú od začiatku podporované Nvidia DLSS 3.5. Okrem technologickej stránky je tu aj vysoká popularita hráčov. Tým máme pokope základné dôvody na to, prečo sa podrobne pozrieť na fungovanie pri rôznych nastaveniach. V prieniku s herným výkonom sa budeme zaujímať nielen o vizuálnu stránku, ale aj spotrebu. Nielen grafickej karty, ale i procesora. Celý článok „Nvidia DLSS (3.5) v Alan Wake II. Kdy hra běží nejlépe?“ »

  •  
  •  
  •  

Minitest: Lacné zdroje vs. pískanie cievok grafických kariet

Veľkú analýzu vplyvu pískania cievok grafických kariet v závislosti od použitého zdroja už máte za sebou. Na to, aby za ňou šlo dať bodku, chýba ešte jedna vec. A tou je doplnenie správania sa lacných zdrojov s nižšou kvalitou súčiastok. V opačnom prípade by sa dalo stále špekulovať o tom, že naprieč triedami sa môže situácia výrazne odlišovať. Môže? Na to sa zameriame v meraniach so zdrojmi „80 Plus“, z ktorých jeden je už aj pomerne starý. Celý článok „Minitest: Lacné zdroje vs. pískanie cievok grafických kariet“ »

  •  
  •  
  •  

Aká kombinácia píska najmenej? 12 zdrojov, 3 grafické karty…

„Po výmene zdroja prestali pískať cievky grafickej karty“. Mimoriadne časté tvrdenie a pritom zostáva vždy iba na subjektívnej úrovni, čo je škoda. Ale aj preto sa teraz na veci pozrieme exaktným spôsobom, číselne. To otestovaním viacerých grafických kariet, kde sa pri každej sleduje hlučnosti cievok VRM v závislosti od použitého zdroja ATX (3.0). Ako je to s tým „pískaním“? Kedy je silnejšie a kedy slabšie? Celý článok „Aká kombinácia píska najmenej? 12 zdrojov, 3 grafické karty…“ »

  •  
  •  
  •  

Komentáre (2) Pridať komentár

  1. Pekný podrobný test, super je že okrem tradičných vecí testujete aj veci ktoré v iných recenziách nie sú.

    Ale.
    Dosť chýba priame porovnanie s RX6600. Nielen že nie je v testoch, ale nie je ani spomenutá v texte, čo je veľmi zvláštne, keďže je priamou konkurenciu pre RTX3050, či už cenou, alebo spotrebou, a podľa recenzií je v hrách aj výrazne rýchlejšia.

    1. Ďakujem za trefnú pripomienku. Zmienka o RX 6600 je doplnená hneď v úvodnom odstaci s tým, že je to obvykle výkonnejšie GPU (+ je pridaná poznámka aj na samotný záver, posledná veta článku, za ocenením RTX 3050). K hardvéru, ktorý nemáme otestovaný (a nemám šajnu o jeho vlastnostiach), sa nerád akokoľvek vyjadrujem, ale je fakt, že to potom vyzea, akoby tá karta neexistovala. Ale rozhodne nebolo zámerom ju zatajovať. Jasné, priame porovnanie s RX 6600 by bolo skvelé, ale pri tom rozsahu, v akom to máme, testy grafík úplne pokryť nedokážem ani keby som sa rozkrájal. 🙂

      A potom je tu samozrjeme tá preferencia kvalitatívnych aspektov nad kvantitatívnymi. Niekto má otestované všetky GK, ale typicky iba s ReBARom (čo je nepresné a zavádzajúce pokiaľ s pridaním každej novej grafiky nepretestovávajú aj všetky staršie), bez výpočtových testov a bez x vecí, ktoré my podrobne rozoberáme nad rámec bežného, ako ste aj poznamenali.

      Z lacnejších Radeonov tám máme aspoň RX 6600 XT a RX 6650 XT. Lacnejšia GeForce bola doteraz iba RTX 3060 a teraz pribudla RTX 3050, tak je to vyrovnané (2:2). Iste, na ucelený obraz by bolo fajn tam mať aj RX 6600 a RX 6500, trpeli by tým iné a snáď i atraktívnejšie veci (testy ventilátorov).

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *