Site icon HWCooling.net

Megatest Sapphire RX 6900 XT Toxic LE: špička AMD „na vodě“

DOOM Eternal

Radeon RX 6900 XT Toxic LE ve společnosti jiných grafik jen tak nepřehlédnete. 360-milimetrový vodník pro chlazení GPU je raritní záležitost, která rozhodně upoutá pozornost. Přesto jde o poměrně kontroverzní kus hardwaru. Existuje několik důvodů, proč se o tuto – v dobrém slova smyslu – šílenost ucházet. Ale je třeba vědět i o jistých nedostatcích, které má. V této cenové kategorii musíme být nároční a přísní.

Upozornenie: Text článku je na žiadosť obchodu, ktorý nám grafickú kartu zapožičal, výnimočne v Češtine.

Doplněním testů RX 6900 XT máme změřeny všechny Radeony ze série RX 6000. Sice z každého jen v jednom vyhotovení, ale i podle toho se rámcově dobře zorientujete ve výkonnostních rozdílech. Než se pustíme do Sapphire RX 6900 XT Toxic LE, tak upozorňujeme na změny ve struktuře testů grafických karet, jsou probrané níže ve vsuvce psané kurzivou. Kdo je už zachytil v minulém článku, může tuto část směle přeskočit.

Jak jsme avizovali v recenzi RX 6700 XT, už nebudeme test jedné grafické karty rozhazovat mezi dva články, kde nejprve vycházely výsledky s neaktivním Resizable BAR a potom s aktivním. Vše dostanete v rámci jedné publikace. Po přidání podpory ReBARu je již dosavadní model nepraktický. A přestože by se výsledky bez Resizable BAR už mohly zdát jako nerelevantní, tak je třeba znovu poznamenat tři hlavní důvody, proč je zachováváme a budeme i nadále rozšiřovat.

Jednak jsou situace, kde ReBAR výkon snižuje a je dobré o nich vědět (abyste se podle toho uměli správně zařídit a tuto funkci vypnout), jednak se s ním postupem doby rychle mění výkon (což platí nyní, ale nemusí platit za týden), rozšiřuje se podpora atp. Výkon bez ReBARu se v čase zase až tak dramaticky nemění a nevyvíjí. Třetí věc je, že stále výrazná část testů (her, aplikací) ReBAR zkrátka nepodporuje a proto jsou stále užitečné i starší výsledky GeForce.

Pro lepší orientaci jsou pruhy v grafech seskupené podle zapnutého či vypnutého ReBARu, ale se zachováním sestupného nebo vzestupného řazení podle hodnoty.

RX 6900 XT používá 16 GB paměti typu GDDR6 s efektivní frekvencí 16,0 GHz a připojením k 256-bitové sběrnici. Tyto parametry jsou stejné jako i u slabší RX 6800 XT. Nějaký rozdíl je ve výbavě jádra, ale poměrně malý. Ještě menší než mezi GeForce RTX 3090 a RTX 3080.

Grafické jádro Navi XTX (v RX 6900 XT) má oproti Navi 21 XT (v RX 6800 XT) k dobru pouze 8 CU a pro výraznější navýšení výkonu se výrobci snaží pracovat i s agresivnějším taktováním GPU. Kapalinové chlazení Sapphire RX 6900 XT Toxic LE (Limited Edition) je práve pro takové navýšení taktů příznivé prostředí.

Detaily Sapphire RX 6900 Toxic LE

Z pohledu celkové hmotnosti tato graficka karta láme všechny rekordy. Na váze si přečte až 2175 g. Je však důležité podotknout, že hmotnost se rozděluje mezi radiátor a samotnou kartu. A to víceméně rovným dílem. To znamená, že zátěž na slot základní desky je něco málo přes kilo.

Použitý radiátor má formát 360 mm při tloušťce 27 mm. Ta odpovídá drtivé většině radiátorů, se kterými se setkáváte při kapalinových AIO chladičích CPU. Trochu zklamání je, že má pouze hliníková žebra, což otevírá otázku, jak to u něj může časem být s galvanickou korozí, blok je totiž z mědi. Bez ohledu na kvality zpomalovače koroze by takové grafické kartě více svědčil měděný radiátor, o šetření na tomto místě by neměla být řeč.

Až na ohrádku s SMD součástkami v místě GPU je zadní strana PCB zakrytá backplate. Ten je vyroben z hliníku a v části za napájecí kaskádou je vypodložený teplovodivou vložkou. Kromě toho kartu pěkně zpevňuje a má i ochranný charakter před eventuálním mechanickým poškozením.

Vpředu je jediný ventilátor (95 mm), který vhání vzduch mezi žebra poměrně objemného pasivu VRM a pamětí. Grafické jádro je plně v režii „externího“ radiátoru. Jeho čerpadlo je přímo nad GPU a jeho chod může být rušivý pro uživatele náročné na tichost počítače. Čistě jeho hladinu hluku jsme v pasivním režimu naměřili až 43 dBA. Pro srovnání, to je přibližně dvojnásobná hlučnost, než dosahuje v plné zátěži RTX 3090 Gaming Trio. A toto vrčení pumpy bude pro většinu asi i otravnější než čistý aerodynamický hluk ventilátorů.

Hadice mají délku 44 cm, což je tak akorát. Dostatečně dlouhé budou i ve větších (a hlubších) skříních při montáži dopředu, za masku. Pochvalu zaslouží i slušné opletení textilií. Na straně karty však chybí kloub, použité zde mohli být alespoň spojky držící úhel 90°. Absence těchto prvků opět působí trochu nepřístojně. Prostorové požadavky do hloubky jsou minimálně 140 mm (130 mm po kryt chladiče + 10 mm potřebných na ohyb hadic) a nejlépe ještě o centimetr či dva více více, aby bočnice přes hadice působila na grafiku co nejmenší silou.

Tradičně jsou tu dva BIOSy a třípolohový přepínač. V levé pozici je nastaven na softwarovou volbu BIOSu přes aplikaci Sapphire TriXX, vpravo je režim „performance“, se kterým kartu testujeme. Druhá volba je „silent“ BIOS, který ale paradoxně hlučnost karty výrazně nesnižuje. Stejně tak, jak to nedělal ani ten na RX 6700 XT Nitro+.

   

Ventilátory na radiátoru jsou tři 120-milimetrové. Hloubku mají tradiční (25 mm) a celkově má ​​radiátor spolu s ventilátory a hlavičkami šroubů tloušťku 55 mm. Bližší specifikace k ventilátorům výrobce neuvádí, neznáme ani typ použitých ložisek. Označení ventilátorů je však FirstD FD1225H12D. Každopádně rámeček má v rozích gumové podložky a ani při vysokých otáčkách nikde nic nedrnčí.

Výstupy jsou v referenční výbavě, to znamená, že mezi nimi najdete i USB-C. To doplňují dva DisplayPorty (1.4a) a HDMI (2.1).

Grafická karta je poměrně nízká a výšku dvojslotové záslepky přesahuje pouze o slabé dva milimetry. To znamená, že třetí slot lze osadit rozšiřující kartou. Nejlépe však nějakou kratší do 150 mm, aby nezasahovala do prostoru nad ventilátor chladiče VRM. Přední část grafiky je uzavřená a nemá žádné chladící otvory, kterým by nějaká typicky zvuková či síťová karta překážela.

Kryt karty je charakteristický i světlovody pro RGB LED. Zboku na vás může všemi barvami svítit logo Sapphire, zepředu zase nápis Toxic s různými vzory kolem. Osvětlené jsou také ventilátory a to způsobem, že LED jsou soustředěny pouze při jejich středu, kde je intenzita jasu výraznější než na zbytku lopatek, ačkoli ty jsou čiré a vedou světlo. Komu by vestavěné LED nestačily, tak vzadu je vyveden ještě standardní konektor ARGB pro připojení externího svítidla, které si můžete synchronizovat se základní deskou.

   


Radeon RX 6900 XT Toxic LE ve společnosti jiných grafik jen tak nepřehlédnete. 360-milimetrový vodník pro chlazení GPU je raritní záležitost, která rozhodně upoutá pozornost. Přesto jde o poměrně kontroverzní kus hardwaru. Existuje několik důvodů, proč se o tuto – v dobrém slova smyslu – šílenost ucházet. Ale je třeba vědět i o jistých nedostatcích, které má. V této cenové kategorii musíme být nároční a přísní.

ParametreSapphire RX 6900 XT Toxic LE
ArchitektúraArchitekturaRDNA 2
ČipČipNavi 21
Výrobný procesVýrobný proces7 nm TSMC
Plocha čipuPlocha čipu520 mm²
TranzistorovTranzistorů26,8 mld.
Počet jednotiekPočet jednotek80 CU
ShaderyShadery/CUDA jádra5120
Základný taktZákladný takt1825 MHz
Game Clock (AMD)Game Clock (AMD)2135 MHz
Takt BoostuTakt Boostu2365 MHz
RT jednotkyRT jednotky80
AI/tensor jadráAI/tensor jádra
ROPROP128
Textúrovacie jednotkyTexturovacie jednotky320
L2 CacheL2 Cache4 MB
Infinity CacheInfinity Cache128 MB
RozhranieRozhraniePCIe 4.0 ×16
Multi-GPU prepojenieMulti-GPU prepojenie
PamäťPamäť16 GB GDDR6
Takt pamätíTakt pamätí16,0 GHz
Šírka zberniceŠířka sběrnice256 bitov
Priepustnosť pamätíPriepustnosť pamätí512,0 GB/s
Fillrate (pixely)Fillrate (pixely)288,0 Gpx/s
Fillrate (textúry)Fillrate (textury)648 Gtx/s
FLOPS (FP32)FLOPS (FP32)23,04 TFLOPS
FLOPS (FP64)FLOPS (FP64)1440 GFLOPS
FLOPS (FP16)FLOPS (FP16)46,08 TFLOPS
AI/tensor TOPS (INT8)AI/tensor TOPS (INT8)
AI/tensor FLOPS (FP16)AI/tensor FLOPS (FP16)
TDPTDP350 W
Prídavné napájaniePrídavné napájanie2× 8-pin + 6-pin
Dĺžka kartyDélka karty270 mm
Hrúbka kartyTloušťka karty50 mm
Shader ModelShader Model6.5
DirectX/Feature LevelDirectX/Feature LevelDX 12 Ultimate (12_2)
OpenGLOpenGL4.6
VulkanVulkan1.2
OpenCLOpenCL2.1
CUDACUDA
Video enkóderVideo enkodérVCN 3.0
Formáty enk.Formáty enk.HEVC, H.264
Rozlišenie enk.Rozlišenie enk.4K
Video dekóderVideo dekodérVCN 3.0
Formáty dek.Formáty dek.HEVC,H.264,VP9, AV1
Rozlíšenie dek.Rozlišenie dek.8K
Maximálné rozlíšenie monitoraMaximálné rozlišenie monitora7680 × 4320 px
HDMIHDMI1× (2.1)
DisplayPortDisplayPort2× (1.4a)
USB-C
MSRP2315 eur/59 900 Kč
/* Here you can add custom CSS for the current table */ /* Lean more about CSS: https://en.wikipedia.org/wiki/Cascading_Style_Sheets */ /* To prevent the use of styles to other tables use "#supsystic-table-867" as a base selector for example: #supsystic-table-867 { ... } #supsystic-table-867 tbody { ... } #supsystic-table-867 tbody tr { ... } */




Radeon RX 6900 XT Toxic LE ve společnosti jiných grafik jen tak nepřehlédnete. 360-milimetrový vodník pro chlazení GPU je raritní záležitost, která rozhodně upoutá pozornost. Přesto jde o poměrně kontroverzní kus hardwaru. Existuje několik důvodů, proč se o tuto – v dobrém slova smyslu – šílenost ucházet. Ale je třeba vědět i o jistých nedostatcích, které má. V této cenové kategorii musíme být nároční a přísní.

Herné testy

Najväčšia vzorka testov je z hier. Vzhľadom na to, že sa prevažne budú testovať GeForce a Radeony, teda grafiky primárne určené na herné použitie, je to vcelku prirodzené.

Testovacie hry sme vybrali v prvom rade s ohľadom na to, aby bola rovnováha medzi titulmi lepšie optimalizovanými na GPU jedného (AMD) či druhého výrobcu (Nvidia). Zohľadňovali sme ale takisto popularitu titulov, aby ste si v grafoch našli „tie svoje“ výsledky. Dôraz bol kladený aj na žánrovú pestrosť. Zastúpené sú tak hry typu RTS, FPS, TPS, automobilové závody ako i letecký simulátor, tradičné RPG a športovú zástavu dvíha najhrávanejší futbal. Zoznam testovacích hier nájdete v knižnici kapitol (9–32) s tým, že každá hra má na čo najlepšiu prehľadnosť tú svoju, niekedy i dve (kapitoly), čo má ale svoj dobrý dôvod, o ktorý sa s vami v ďalšom texte podelíme.

Skôr, než sa pustíme do herných testov, tak na zahorenie so zahriatím na prevádzkovú teplotu každá grafická karta prejde testami v 3DMarku. To je na začiatok taká dobrá syntetika.

Výkon v hrách testujeme naprieč troma rozlíšeniami s pomerom strán 16:9 – FHD (1920 × 1080 px), QHD (2560 × 1440 px) a UHD (3840 × 2160 px) a vždy s najvyšším profilom grafických detailov, ktorý je možné nastaviť rovnako na všetkých aktuálnych grafických kartách GeForce a Radeon . Proprietárne detaily na objektívnosť záverov vypíname a nastavenia s ray-tracingovou grafikou sú testované zvlášť, keďže ich nižšia trieda GPU nepodporuje. Ich výsledky nájdete v doplňujúcich kapitolách. Okrem natívneho ray tracingu aj po nasadení Nvidia DLSS (2.0) a AMD FidelityFX CAS.

Ak má hra vstavaný benchmark, tak používame ten (výnimka je iba Forza Horizon 4, kde pre jeho nestabilitu – sem-tam zvykne štrajkovať – jazdíme po svojej trati), v ostatných prípadoch merania prebiehajú na vlastných scénach. Z tých cez OCAT zachytávame časy za sebou idúcich snímok do tabuliek (CSV), ktoré do zrozumiteľnej reči fps interpretuje FLAT. Obe tieto aplikácie sú z dielne kolegov z magazínu gpureport.cz. Okrem priemernej snímkovej frekvencie do grafov zapisujeme aj minimálnu. Tá sa na celkovom zážitku z hrania podieľa významnou mierou. Na čo najvyššiu presnosť sú všetky merania opakované trikrát a konečné výsledky tvoria ich priemernú hodnotu.

Výpočtové testy

Otestovať grafickú kartu komplexne aj z pohľadu výpočtového výkonu je zložitejšie, než urobiť závery z herného prostredia. Už len z toho dôvodu, že sa takéto testy obvykle viažu na drahý softvér, ktorý si „len tak do redakcie“ nekúpite. Na druhej strane sme našli spôsoby, ako vám ten dostupný výpočtový výkon priblížiť. Jednak vďaka dobre stavaným benchmarkom, jednak sú tu aj nejaké voľne dostupné a pritom relevantné aplikácie a do tretice sme i niečo investovali do tých platených.

Testy zahajuje CompuBench, ktorý počíta rôzne simulácie (mimo iné aj z hernej grafiky).  Potom prechádzame na populárny benchmark SPECviewperf (2020) , ktorý integruje čiastkové operácie z populárnych 2D a 3D aplikácií, medzi ktorými je 3Ds max či SolidWorks. Detaily o tomto testovacom balíčku nájdete na webe spec.org. Od rovnakého tímu je i SPECworkstation 3, kde je GPU akcelerácia v testoch Caffe a Folding@Home. V grafoch nájdete aj výsledky 3D renderu LuxMark 3.1 a pozoruhodný teoretický test GPGPU obsahuje aj AIDA64 s meraniami FLOPS, IOPS a rýchlostí pamätí.

Najväčšiu porciu testov si z pochopiteľných dôvodov ukrojilo 3D renderovanie. To napríklad aj v rámci praktických testov Blendery (2.91). Okrem Cycles grafiky potrápime aj renderermi Eevee a radeon ProRender (nech má nejaký spriaznený test aj AMD, keď už je väčšina  optimalizovaná na karty Nvidie s proprietárnymi frameworkami CUDA a OptiX). Zaujímavý by bol isteže aj add-on pre V-ray, na ten však momentálne redakčná kasa nestačí, ale možno sa nám podarí časom získať nejakú „press“ licenciu, uvidíme. Aplikačné testy chceme do budúcna  rozvíjať. Výhľadovo určite nejakým pokročilým testovaním AI (zatiaľ sme neprišli na rozumný spôsob) vrátane odšumovania (tam by už nejaké nápady boli, ale pre časovú tieseň sme ich zatiaľ nezapracovali).

Grafické karty sa dajú dobre uchopiť aj pri úpravách fotografií. Na získanie predstavy o výkone v populárnom Photoshope používame naskriptovaný Pugetbench, ktorý simuluje reálnu prácu z rôznymi filtrami. Medzi nimi sú i také, ktoré používajú GPU akceleráciu. Komplexný benchmark napovedajúci o výkone rastrovej a vektorovej grafiky je potom i v alternatívnom Affinity Photo. V Lightroome sú zase pozoruhodné farebné korekcie (Enhance Details) surových nekomprimovaných fotiek. Tie aplikujeme dávkovo na 1 GB archív. Všetky tieto úlohy vedia akcelerovať tak GeForce ako i Radeony.

Zase z iného cesta sú potom testy dešifrovania v Hashcate s výberom šifier AES, MD5, NTLMv2, SHA1, SHA2-256/512 a WPA-EAPOL-PBKDF2. Nakoniec ešte v broadcastových aplikáciách OBS a Xsplit meriame, o koľko sa zníži herný výkon počas nahrávania. To už neobstarávajú shadre, ale kodéri (AMD VCE a Nvidia Nvenc). Tieto testy poukazujú na to, akú má ktorá karta približne rezervu typicky na online streamovanie.

Možnosti hardvérovej akcelerácií je, samozrejme, viac, typicky pre strih a prevody videa. To je už však čisto v réžii kodérov, ktoré sú v rámci jednej generácie kariet jedného výrobcu vždy rovnaké, takže nemá zmysel ich testovať na každej grafike. Naprieč generáciami je to už iné a testy tohto typu sa skôr či neskôr objavia. Už len doladiť metriku, kde bude na výstupe vždy rovnaký bitrate a zhoda pixelov. To je na objektívne porovnávania dôležité, pretože kodér jednej firmy/karty síce môže byť v konkrétnom profile s rovnakými nastaveniami rýchlejší, ale na úkor nižšej kvality, ktorú má (ale i nemusí mať, to je len príklad) iný kodér.



Radeon RX 6900 XT Toxic LE ve společnosti jiných grafik jen tak nepřehlédnete. 360-milimetrový vodník pro chlazení GPU je raritní záležitost, která rozhodně upoutá pozornost. Přesto jde o poměrně kontroverzní kus hardwaru. Existuje několik důvodů, proč se o tuto – v dobrém slova smyslu – šílenost ucházet. Ale je třeba vědět i o jistých nedostatcích, které má. V této cenové kategorii musíme být nároční a přísní.

Metodika: ako meriame spotrebu

Spôsob merania spotreby sme ladili pomerne dlho a ešte nejaký čas ho ladiť budeme. Ale už teraz máme k dispozícii prípravky, s ktorými môžeme spokojne fungovať.

Aby ste dostali presnú hodnotu celkovej spotreby grafickej karty je treba mapovať interný odber na slote PCI Express a externý na prídavnom napájaní. Na analýzu slotu PCIe bolo treba zostrojiť medzikartu, na ktorej meranie spotreby prebieha. Jej základ sú odpory kalibrované na presnú hodnotu (0,1 Ω) a podľa výšky úbytku napätia na nich vieme vypočítať prúd. Ten následne dosadzujeme do vzorca k zodpovedajúcej hodnote výstupného napätia ~ 12 V a ~ 3,3 V. Úbytok napätia je pritom natoľko nízky, že VRM grafickej karty nijako nerozhodí a na výstupe je stále viac než 12/3,3 V.

Spotrebu meriame na karte medzi grafikou a slotom PCI Express. O návrh a realizáciu sa ochotne postaral Rado Kopera (ďakujeme!)

Na podobnom prípravku pracujeme aj pre externé napájanie. Pri ňom sú však dosahované podstatne vyššie prúdy, je nevyhnutná aj dlhšia kabeláž a viacero priechodov medzi konektormi, čo znamená, že úbytok napätia bude treba odčítavať na ešte menšom odpore 0,01 Ω, súčasný stav (s 0,1 Ω) máme zatiaľ nestabilný. Dokým to poriadne vyladíme budeme na merania na kábloch používať prúdové kliešte Prova 15, ktoré takisto merajú s peknou presnosťou, akurát majú rozsah do 30 A. To ale stačí aj na OC verziu RTX 3090 Gaming X Trio. V prípade, že by bola nejaká karta cez rozsah, je vždy možnosť realizovať meranie spotreby na dvakrát (najprv na jednej a potom na druhej polovici 12 V vodičov).

A prečo sa vôbec trápime s takýmito prípravkami, keď má Nvidia analyzátor spotreby PCAT? Pre úplnú kontrolu nad meraniami. Zatiaľ čo naše zariadenia sú transparentné, tak to od Nvidie používa procesor ktoré môže (ale samozrejme i nemusí) merania rôzne prifarbovať. Po testovaní grafiky AMD na meracom prístroji Nvidia by sme asi pokojne nezaspávali.

Na čítanie a záznam meraní používame riadne skalibrovaný multimeter UNI-T UT71E, ktorý vzorky posiela do XLS. Z neho získavame priemernú hodnotu a dosadením do vzorca s presnou hodnotou výstupných napätí na vetve získavame podklady do grafov.

   

Čiarové grafy s priebehmi budeme rozoberať pre každú časť napájania zvlášť. Aj keď podiel na 3,3 V je obvykle zanedbateľný, monitorovať ju treba. Ťažko povedať, čo táto vetva presne napája, ale obvykle je odber na nej konštantný a keď tak sa mení iba s ohľadom na to, či sa vykresľuje statický alebo dynamický obraz. Spotrebu meriame v dvoch náročnejších hrách (F1 2020 a Shadow of the Tomb Raider) a jednej menej náročnej (CS:GO) s nastavením najvyšších grafických detailov a rozlíšenia UHD (3840 × 2560 px). Potom v pri 3D renderingu v Blenderi s použitím renderera Cycles na známej scéne Classroom. Okrem testov s vysokou záťažou je však dôležité mať prehlaď i odbere vo webovom prehliadači (tým je v našom prípade akcelerovaný Google Chrome), kde trávime tiež dosť času. Jednak teda pri sledovaní videa alebo pri prechádzaní stránkami. Obvyklej priemernej záťaži tohto typu zodpovedá stránka FishIE Tank (HTML5) s 20 rybičkami a webové video v našich testoch spotreby zastupuje vzorka s kodekom VP9, dátovým tokom 17,4 mb/s a 60 fps. Naproti tomu testujeme spotrebu videa i offline, v prehrávači VLC. To na vzorke HEVC (45,7 mb/s, 50 fps). A nakoniec ešte odber grafickej karty zaznamenávame aj  na pracovnej ploche nečinných Windows 10. S jedným i s dvoma aktívnymi monitormi UHD@60 Hz.



Radeon RX 6900 XT Toxic LE ve společnosti jiných grafik jen tak nepřehlédnete. 360-milimetrový vodník pro chlazení GPU je raritní záležitost, která rozhodně upoutá pozornost. Přesto jde o poměrně kontroverzní kus hardwaru. Existuje několik důvodů, proč se o tuto – v dobrém slova smyslu – šílenost ucházet. Ale je třeba vědět i o jistých nedostatcích, které má. V této cenové kategorii musíme být nároční a přísní.

Merania hluku…

Hlučnosť, tak ako aj ostatné prevádzkové vlastnosti, ktorým, sa budeme ďalej venovať, meriame v rovnakých režimoch ako spotrebu, aby sa jednotlivé veličiny pekne prekrývali. Zaznamenávame v nich okrem hladiny produkovaného hluku aj frekvenčnú charakteristiku zvuku, vývoj frekvencií GPU a jeho zahrievanie.

V tejto časti opisu metodiky si uvedieme niečo k spôsobu merania hlučnosti. Používame Hlukomer Reed R8080, ktorý priebežne kalibrujeme skalibrovaným kalibrátorom Voltcraft SLC-100. Malý prídavok na hlukomeri je goliér v tvare paraboly, ktorý má dve funkcie. Zvyšuje citlivosť, aby bolo možné rozlíšiť produkovaný zvuk aj pri veľmi nízkych otáčkach. Je tak možné medzi sebou lepšie porovnávať aj veľmi tiché karty s čo najväčším pomerovým rozdielom. V opačnom prípade (bez tejto úpravy) by sa mohlo jednoducho stať, že nameriame naprieč viacerými grafickými kartami rovnakú hladinu hluku i napriek tomu, že je v skutočnosti trochu iná. Tento parabolický štít dáva význam ešte i z toho dôvodu, že z vonkajšej vypuklej strany (od chrbta) odráža všetky parazitné zvuky, s ktorými počas testovania bojuje každý, kto to s presnosťou meraní myslí aspoň trochu vážne. Ide o rôzne praskania tela či predmetov v miestnosti pri bežnej ľudskej aktivite.

Na zaistenie vždy rovnakých podmienok pri meraní hladiny hluku (a neskôr aj zvuku) používame okolo bench-wallu akustické panely s penovou plochou. To z dôvodu, aby sa zvuk do snímača hlukomera odrážal vždy rovnako bez ohľadu na momentálnu situáciu predmetov v testroome. Tieto panely sú z troch strán (zvrchu, sprava a zľava) a ich účelom odzvučniť priestor, v ktorom hlučnosť grafických kariet meriame. Odzvučniť znamená zamedziť rôznym odrazom zvuku a kmitaniu vĺn medzi plochými stenami. Nemýľte si to s odhlučnením, to máme v testlabe dlhodobo vyriešené dobre.

Snímač hlukomera je počas meraní umiestnený na statíve vždy pod rovnakým uhlom a v rovnakej vzdialenosti (35 cm) od slotu PCI Express, v ktorom je nainštalovaná grafická karta. Ku karte samotnej je to samozrejme vždy bližšie, záleží od jej hĺbky. Naznačený referenčný bod aj uhly snímača sú nemenné. Okrem „aerodynamickej hlučnosti“ chladičov meriame aj hladinu hluku pískajúcich cievok. Vtedy na moment ventilátory zastavíme. A na úplnosť treba dodať, že pri zvukových meraniach vypíname takisto ventilátor v zdroji ako aj na chladiči CPU. Meraná je tak vždy čisto grafická karta bez akýchkoľvek skreslení inými komponentmi.

… a frekvenčnej charakteristiky zvuku

Z rovnakého miesta meriame aj to, aká je frekvencia produkovaného zvuku. Jedna vec je hladina hluku (alebo úroveň akustického tlaku v decibeloch) a druhá vec jeho frekvenčná charakteristika, zafarbenie.

Podľa údaju o hladine hluku sa síce viete rýchlo zorientovať, či je grafická karta tichšia lebo hlučnejšia, respektíve kde sa na škále nachádza, no stále ide o mix rôznych frekvencií. Nehovorí teda o tom, či je produkovaný zvuk skôr dunivý (s nižšou frekvenciou) alebo piskľavý (s vysokou). Rovnakých 35 dBA vám tak za istých okolností môže byť prijemných, ale i nepríjemných – záleží na každom individuálne, ako vníma rôzne frekvencie. Z toho dôvodu okrem hladiny hluku budeme v aplikácii TrueRTA pri grafických kartách merať aj frekvenčnú charakteristiku zvuku. Výsledky budú interpretované jednak formou spektrografu s rozlíšením 1/24 oktávy a na lepšie porovnanie s ostatnými grafickými kartami do štandardných pruhových grafov vytiahneme dominantnú frekvenciu nižšieho (20–200 Hz), stredného (201–2000 Hz) a vyššieho (2001–20 000 Hz) spektra tónov. Na merania používame skalibrovaný mikrofón miniDSP UMIK-1, ktorým presne kopíruje polohu hlukomeru s tým, že takisto má límček, a to i s rovnakou ohniskovou vzdialenosťou.

Na záver tejto kapitoly treba poznamenať, že merania hluku a frekvenčnej charakteristiky zvuku budú na väčšine kariet prebiehať iba v záťažových testoch, keďže mimo záťaž a pri nižšom zaťažení (vrátane dekódovania videa) je prevádzka obvykle pasívna s odstavenými ventilátormi. Na druhej strane musíme byť pripravení aj na výnimky s aktívnou prevádzkou v idle alebo grafické karty s duálnym BIOSom, z ktorých ten výkonnejší ventilátory nikdy nevypína a tie sa točia aspoň na minimálnych otáčkach. Nakoniec rovnako ako pri meraní hladiny hluku v jednom z testov zaznamenávame aj frekvenčnú charakteristiku pískajúcich cievok. Nejaké dramatické rozdiely tu však neočakávajte. Obvykle pôjde o jednu a tú istú frekvenciu a cieľom je skôr odhaliť nejakú prípadnú anomáliu. Zvuk pískajúcich cievok je samozrejme vzhľadom na scénu premenlivý, no my však meriame vždy na rovnakej (v CS:GO@1080p).



Radeon RX 6900 XT Toxic LE ve společnosti jiných grafik jen tak nepřehlédnete. 360-milimetrový vodník pro chlazení GPU je raritní záležitost, která rozhodně upoutá pozornost. Přesto jde o poměrně kontroverzní kus hardwaru. Existuje několik důvodů, proč se o tuto – v dobrém slova smyslu – šílenost ucházet. Ale je třeba vědět i o jistých nedostatcích, které má. V této cenové kategorii musíme být nároční a přísní.

Metodika: testy zahrievania

Ochudobnení nebudete ani o testy zahrievania. Ste predsa na webe HWCooling. Aby ale malo vôbec zmysel monitorovať teploty na kritických súčastiach nielen grafickej karty, ale čohokoľvek v počítači, je dôležité nasimulovať reálne prostredie počítačovej skrinky so zdravou cirkuláciou vzduchu. Od tej sa potom odvíja aj celkové správanie grafickej karty ako takej. Otvorený bench-table je v mnohých prípadoch nevhodný a výsledky z neho môžu byť skresľujúce. Preto počas všetkých testov nielen zahrievania, ale i merania spotreby či vývoju frekvencií grafického jadra používame veterný tunel s rovnovážnym prúdením.

Dva ventilátory Noctua NF-S12A sú na vstupe a rovnaký počet ich je aj na výduchu. Pri testovaní rôznych konfigurácií systémového chladenia sa nám to ukázalo ako najefektívnejšie riešenie. Ventilátory sú pritom vždy nastavené na 5 V a rýchlosť zodpovedajú približne 550 ot./min. Stálosť vzduchu na vstupe je počas testov riadne kontrolovaná, teplotne sa pohybuje v rozmedzí 21–21,3 °C pri vlhkosti ±40 %.

Zahrievanie odčítavame z interných snímačov cez GPU-Z. Táto malá jednoúčelová aplikácia umožňuje aj záznam vzoriek zo snímačov do tabuľky. Z nich je potom už jednoduché vytvoriť čiarové grafy s priebehmi či priemernú hodnotu do pruhových grafov. Termokameru tu veľmi nevyužijeme, keďže väčšina grafických kariet má backplate, ktorý znemožňuje meranie zahrievania PCB. Kľúčové pre grafy zahrievania bude tak odpočet teplôt internými snímačmi, podľa ktorých sa koniec koncov odvíja aj regulácia frekvencií GPU. Vždy to bude zahrievanie grafického jadra a pokiaľ budú snímače aj na VRAM a VRM, tak vytiahneme do článku aj tieto hodnoty.



Radeon RX 6900 XT Toxic LE ve společnosti jiných grafik jen tak nepřehlédnete. 360-milimetrový vodník pro chlazení GPU je raritní záležitost, která rozhodně upoutá pozornost. Přesto jde o poměrně kontroverzní kus hardwaru. Existuje několik důvodů, proč se o tuto – v dobrém slova smyslu – šílenost ucházet. Ale je třeba vědět i o jistých nedostatcích, které má. V této cenové kategorii musíme být nároční a přísní.

Testovacia zostava

Procesor AMD Ryzen 9 5900X
Chladič Noctua NH-U14S
Základná doska MSI MEG X570 Ace
Pamäte Patriot Blackout (4× 8 GB, 3600 MHz/CL18)
2× SSD Patriot Viper VPN100 (512 GB + 2 TB)
Napájací zdroj BeQuiet! Dark Power Pro 12 s 1200 W

Testovacia konfigurácia
ProcesorAMD Ryzen 9 5900X
Chladič CPUNoctua NH-U14S@12 V s NT-H2
Základná doskaMSI MEG X570 Ace
Pamäte (RAM)Patriot Blackout, 4× 8 GB, 3600 MHz/CL18
SSD2× Patriot Viper VPN100 (512 GB + 2 TB)
Napájací zdrojBeQuiet! Dark Power Pro 12 (1200 W)
/* Here you can add custom CSS for the current table */ /* Lean more about CSS: https://en.wikipedia.org/wiki/Cascading_Style_Sheets */ /* To prevent the use of styles to other tables use "#supsystic-table-724" as a base selector for example: #supsystic-table-724 { ... } #supsystic-table-724 tbody { ... } #supsystic-table-724 tbody tr { ... } */

Poznámka.: V čase testovania sú použité grafické ovládače AMD Adrenalin 21.3.2 a zostavenie OS Windows 10 Enterprise je 19042.



Radeon RX 6900 XT Toxic LE ve společnosti jiných grafik jen tak nepřehlédnete. 360-milimetrový vodník pro chlazení GPU je raritní záležitost, která rozhodně upoutá pozornost. Přesto jde o poměrně kontroverzní kus hardwaru. Existuje několik důvodů, proč se o tuto – v dobrém slova smyslu – šílenost ucházet. Ale je třeba vědět i o jistých nedostatcích, které má. V této cenové kategorii musíme být nároční a přísní.

3DMark

Na testy používame 3DMark Professional a z testov Night Raid (DirectX 12) vhodný na porovnanie slabších grafík, pre výkonnejšie je potom Fire Strike (DirectX 11) a Time Spy (DirectX 12).





Radeon RX 6900 XT Toxic LE ve společnosti jiných grafik jen tak nepřehlédnete. 360-milimetrový vodník pro chlazení GPU je raritní záležitost, která rozhodně upoutá pozornost. Přesto jde o poměrně kontroverzní kus hardwaru. Existuje několik důvodů, proč se o tuto – v dobrém slova smyslu – šílenost ucházet. Ale je třeba vědět i o jistých nedostatcích, které má. V této cenové kategorii musíme být nároční a přísní.

Age of Empires II: DE

Testovacia platforma benchmark, API DirectX 11; prednastavený grafický profil Ultra; extra nastavenia žiadne.








Radeon RX 6900 XT Toxic LE ve společnosti jiných grafik jen tak nepřehlédnete. 360-milimetrový vodník pro chlazení GPU je raritní záležitost, která rozhodně upoutá pozornost. Přesto jde o poměrně kontroverzní kus hardwaru. Existuje několik důvodů, proč se o tuto – v dobrém slova smyslu – šílenost ucházet. Ale je třeba vědět i o jistých nedostatcích, které má. V této cenové kategorii musíme být nároční a přísní.

Assassin’s Creed: Valhalla

Testovacia platforma benchmark; API DirectX 12; prednastavený grafický profil Ultra High; extra nastavenia žiadne.






   



Radeon RX 6900 XT Toxic LE ve společnosti jiných grafik jen tak nepřehlédnete. 360-milimetrový vodník pro chlazení GPU je raritní záležitost, která rozhodně upoutá pozornost. Přesto jde o poměrně kontroverzní kus hardwaru. Existuje několik důvodů, proč se o tuto – v dobrém slova smyslu – šílenost ucházet. Ale je třeba vědět i o jistých nedostatcích, které má. V této cenové kategorii musíme být nároční a přísní.

Battlefield V

Testovacia platforma vlastná scéna (War stories/Under no flag); API DirectX 12, prednastavený grafický profil Ultra; TAA high; extra nastavenia žiadne.






   



Radeon RX 6900 XT Toxic LE ve společnosti jiných grafik jen tak nepřehlédnete. 360-milimetrový vodník pro chlazení GPU je raritní záležitost, která rozhodně upoutá pozornost. Přesto jde o poměrně kontroverzní kus hardwaru. Existuje několik důvodů, proč se o tuto – v dobrém slova smyslu – šílenost ucházet. Ale je třeba vědět i o jistých nedostatcích, které má. V této cenové kategorii musíme být nároční a přísní.

Battlefield V s DXR

Testovacia platforma vlastná scéna (War stories/Under no flag); API DirectX 12, prednastavený grafický profil Ultra; TAA high; extra nastavenia DXR.







Poznámka: Hra podporuje aj DLSS, ale vzhľadom na to, že ide o starší titul a meraní je viac než dosť, sa tomuto nastaveniu v štandardných testoch venovať nebudeme. Nejaké to meranie na prianie však možné je, ak si oň napíšete.



Radeon RX 6900 XT Toxic LE ve společnosti jiných grafik jen tak nepřehlédnete. 360-milimetrový vodník pro chlazení GPU je raritní záležitost, která rozhodně upoutá pozornost. Přesto jde o poměrně kontroverzní kus hardwaru. Existuje několik důvodů, proč se o tuto – v dobrém slova smyslu – šílenost ucházet. Ale je třeba vědět i o jistých nedostatcích, které má. V této cenové kategorii musíme být nároční a přísní.

Borderlands 3

Testovacia platforma benchmark; API DirectX 12, prednastavený grafický profil Ultra; TAA; extra nastavenia žiadne.






   




Radeon RX 6900 XT Toxic LE ve společnosti jiných grafik jen tak nepřehlédnete. 360-milimetrový vodník pro chlazení GPU je raritní záležitost, která rozhodně upoutá pozornost. Přesto jde o poměrně kontroverzní kus hardwaru. Existuje několik důvodů, proč se o tuto – v dobrém slova smyslu – šílenost ucházet. Ale je třeba vědět i o jistých nedostatcích, které má. V této cenové kategorii musíme být nároční a přísní.

Control

Testovacia platforma vlastná scéna (kapitola Polaris); API DirectX 11, prednastavený grafický profil High; extra nastavenia žiadne.









Radeon RX 6900 XT Toxic LE ve společnosti jiných grafik jen tak nepřehlédnete. 360-milimetrový vodník pro chlazení GPU je raritní záležitost, která rozhodně upoutá pozornost. Přesto jde o poměrně kontroverzní kus hardwaru. Existuje několik důvodů, proč se o tuto – v dobrém slova smyslu – šílenost ucházet. Ale je třeba vědět i o jistých nedostatcích, které má. V této cenové kategorii musíme být nároční a přísní.

Control s DXR

Testovacia platforma vlastná scéna (kapitola Polaris); API DirectX 12, prednastavený grafický profil High; extra nastavenia DXR.

   

DXR (native)









Radeon RX 6900 XT Toxic LE ve společnosti jiných grafik jen tak nepřehlédnete. 360-milimetrový vodník pro chlazení GPU je raritní záležitost, která rozhodně upoutá pozornost. Přesto jde o poměrně kontroverzní kus hardwaru. Existuje několik důvodů, proč se o tuto – v dobrém slova smyslu – šílenost ucházet. Ale je třeba vědět i o jistých nedostatcích, které má. V této cenové kategorii musíme být nároční a přísní.

Counter-Strike: GO

Testovacia platforma benchmark (prelet nad mapou Dust 2); API DirectX 9, prednastavený grafický profil High; 4× MSAA; extra nastavenia žiadne.






   




Radeon RX 6900 XT Toxic LE ve společnosti jiných grafik jen tak nepřehlédnete. 360-milimetrový vodník pro chlazení GPU je raritní záležitost, která rozhodně upoutá pozornost. Přesto jde o poměrně kontroverzní kus hardwaru. Existuje několik důvodů, proč se o tuto – v dobrém slova smyslu – šílenost ucházet. Ale je třeba vědět i o jistých nedostatcích, které má. V této cenové kategorii musíme být nároční a přísní.

Cyberpunk 2077

Testovacia platforma vlastná scéna (Little China); API DirectX 12, prednastavený grafický profil Ultra; extra nastavenia žiadne.






   




Radeon RX 6900 XT Toxic LE ve společnosti jiných grafik jen tak nepřehlédnete. 360-milimetrový vodník pro chlazení GPU je raritní záležitost, která rozhodně upoutá pozornost. Přesto jde o poměrně kontroverzní kus hardwaru. Existuje několik důvodů, proč se o tuto – v dobrém slova smyslu – šílenost ucházet. Ale je třeba vědět i o jistých nedostatcích, které má. V této cenové kategorii musíme být nároční a přísní.

Cyberpunk 2077 s FidelityFX CAS

Testovacia platforma vlastná scéna (Little China); API DirectX 12, prednastavený grafický profil Ultra; extra nastavenia FidelityFX CAS.

FidelityFX CAS (50 %)









Radeon RX 6900 XT Toxic LE ve společnosti jiných grafik jen tak nepřehlédnete. 360-milimetrový vodník pro chlazení GPU je raritní záležitost, která rozhodně upoutá pozornost. Přesto jde o poměrně kontroverzní kus hardwaru. Existuje několik důvodů, proč se o tuto – v dobrém slova smyslu – šílenost ucházet. Ale je třeba vědět i o jistých nedostatcích, které má. V této cenové kategorii musíme být nároční a přísní.

Cyberpunk 2077 s DXR

Testovacia platforma vlastná scéna (Little China); API DirectX 12, prednastavený grafický profil Ultra; extra nastavenia DXR s DLSS a FidelityFX CAS.

DXR






Poznámka: Kombinácia ray-tracingovej grafiky s FidelityFX CAS stabilne nefunguje. Grafika síce zopár snímok vyrenderuje, ale potom obraz zatuhne a hra spadne. Rozoberali sme to už i v samostatnom článku, ktorý sa venoval vplyvu tomu, aký má na výkon vplyv patch 1.2. Ten mimo iné i zaviedol podporu ray tracingu pre Radeony.




Radeon RX 6900 XT Toxic LE ve společnosti jiných grafik jen tak nepřehlédnete. 360-milimetrový vodník pro chlazení GPU je raritní záležitost, která rozhodně upoutá pozornost. Přesto jde o poměrně kontroverzní kus hardwaru. Existuje několik důvodů, proč se o tuto – v dobrém slova smyslu – šílenost ucházet. Ale je třeba vědět i o jistých nedostatcích, které má. V této cenové kategorii musíme být nároční a přísní.

DOOM Eternal

Testovacia platforma vlastná scéna; API Vulkan, prednastavený grafický profil Ultra Nightmare; extra nastavenia žiadne.






      




Radeon RX 6900 XT Toxic LE ve společnosti jiných grafik jen tak nepřehlédnete. 360-milimetrový vodník pro chlazení GPU je raritní záležitost, která rozhodně upoutá pozornost. Přesto jde o poměrně kontroverzní kus hardwaru. Existuje několik důvodů, proč se o tuto – v dobrém slova smyslu – šílenost ucházet. Ale je třeba vědět i o jistých nedostatcích, které má. V této cenové kategorii musíme být nároční a přísní.

F1 2020

Testovacia platforma benchmark (Australia, Clear/Dry, Cycle); API DirectX 12, prednastavený grafický profil Ultra High; TAA; extra nastavenia Skidmarks blending off*.






   


*na grafických kartách GeForce je voľba Skidmarks blending vypnutá. Na grafických AMD táto možnosť totiž chýba. Celková kvalita Skidmarks je ale inak na GeForce aj AMD nastavená na High.
Poznámka: Hra podporuje aj DLSS 2.0 a FidelityFX (CAS) pre upscaling a sharpening, ale vzhľadom na relatívnu hardvérovú nenáročnosť v natívnych nastaveniach sa im v štandardných testoch venovať nebudeme. Nejaké to meranie na prianie však možné je, ak si oň napíšete.




Radeon RX 6900 XT Toxic LE ve společnosti jiných grafik jen tak nepřehlédnete. 360-milimetrový vodník pro chlazení GPU je raritní záležitost, která rozhodně upoutá pozornost. Přesto jde o poměrně kontroverzní kus hardwaru. Existuje několik důvodů, proč se o tuto – v dobrém slova smyslu – šílenost ucházet. Ale je třeba vědět i o jistých nedostatcích, které má. V této cenové kategorii musíme být nároční a přísní.

FIFA 21

Testovacia platforma vlastná scéna (Autumn/Fall, Overcast, 9pm, Old Trafford); API DirectX 12, prednastavený grafický profil Ultra; extra nastavenia žiadne.









Radeon RX 6900 XT Toxic LE ve společnosti jiných grafik jen tak nepřehlédnete. 360-milimetrový vodník pro chlazení GPU je raritní záležitost, která rozhodně upoutá pozornost. Přesto jde o poměrně kontroverzní kus hardwaru. Existuje několik důvodů, proč se o tuto – v dobrém slova smyslu – šílenost ucházet. Ale je třeba vědět i o jistých nedostatcích, které má. V této cenové kategorii musíme být nároční a přísní.

Forza Horizon 4

Testovacia platforma vlastná scéna; API DirectX 12, prednastavený grafický profil Ultra; 2× MSAA; extra nastavenia žiadne.






      




Radeon RX 6900 XT Toxic LE ve společnosti jiných grafik jen tak nepřehlédnete. 360-milimetrový vodník pro chlazení GPU je raritní záležitost, která rozhodně upoutá pozornost. Přesto jde o poměrně kontroverzní kus hardwaru. Existuje několik důvodů, proč se o tuto – v dobrém slova smyslu – šílenost ucházet. Ale je třeba vědět i o jistých nedostatcích, které má. V této cenové kategorii musíme být nároční a přísní.

Mafia: DE

Testovacia platforma vlastná scéna (z parkoviska Salieryho baru k bráne nadzemnej trati); API DirectX 11, prednastavený grafický profil High; extra nastavenia žiadne.






   




Radeon RX 6900 XT Toxic LE ve společnosti jiných grafik jen tak nepřehlédnete. 360-milimetrový vodník pro chlazení GPU je raritní záležitost, která rozhodně upoutá pozornost. Přesto jde o poměrně kontroverzní kus hardwaru. Existuje několik důvodů, proč se o tuto – v dobrém slova smyslu – šílenost ucházet. Ale je třeba vědět i o jistých nedostatcích, které má. V této cenové kategorii musíme být nároční a přísní.

Metro Exodus

Testovacia platforma benchmark; API DirectX 12, prednastavený grafický profil Extreme; extra nastavenia žiadne.









Radeon RX 6900 XT Toxic LE ve společnosti jiných grafik jen tak nepřehlédnete. 360-milimetrový vodník pro chlazení GPU je raritní záležitost, která rozhodně upoutá pozornost. Přesto jde o poměrně kontroverzní kus hardwaru. Existuje několik důvodů, proč se o tuto – v dobrém slova smyslu – šílenost ucházet. Ale je třeba vědět i o jistých nedostatcích, které má. V této cenové kategorii musíme být nároční a přísní.

Metro Exodus s DXR

Testovacia platforma benchmark; API DirectX 12, prednastavený grafický profil Ultra; extra nastavenia DXR.

DXR (native)









Radeon RX 6900 XT Toxic LE ve společnosti jiných grafik jen tak nepřehlédnete. 360-milimetrový vodník pro chlazení GPU je raritní záležitost, která rozhodně upoutá pozornost. Přesto jde o poměrně kontroverzní kus hardwaru. Existuje několik důvodů, proč se o tuto – v dobrém slova smyslu – šílenost ucházet. Ale je třeba vědět i o jistých nedostatcích, které má. V této cenové kategorii musíme být nároční a přísní.

Microsoft Flight Simulator

Testovacia platforma vlastná scéna (Paris-Charles de Gaulle, Air Traffic: AI, 14. február, 9:00) autopilot: od 1000 po náraz o terén; API DirectX 11, prednastavený grafický profil Ultra; TAA; extra nastavenia Motion Blur off.






   




Radeon RX 6900 XT Toxic LE ve společnosti jiných grafik jen tak nepřehlédnete. 360-milimetrový vodník pro chlazení GPU je raritní záležitost, která rozhodně upoutá pozornost. Přesto jde o poměrně kontroverzní kus hardwaru. Existuje několik důvodů, proč se o tuto – v dobrém slova smyslu – šílenost ucházet. Ale je třeba vědět i o jistých nedostatcích, které má. V této cenové kategorii musíme být nároční a přísní.

Red Dead Redemption 2 (Vulkan)

Testovacia platforma vlastná scéna; API Vulkan, prednastavený grafický profil Favor Quality; extra nastavenia žiadne.






      




Radeon RX 6900 XT Toxic LE ve společnosti jiných grafik jen tak nepřehlédnete. 360-milimetrový vodník pro chlazení GPU je raritní záležitost, která rozhodně upoutá pozornost. Přesto jde o poměrně kontroverzní kus hardwaru. Existuje několik důvodů, proč se o tuto – v dobrém slova smyslu – šílenost ucházet. Ale je třeba vědět i o jistých nedostatcích, které má. V této cenové kategorii musíme být nároční a přísní.

Red Dead Redemption 2 (Dx12)

Testovacia platforma vlastná scéna; API DirectX 12, prednastavený grafický profil Favor Quality; extra nastavenia žiadne.









Radeon RX 6900 XT Toxic LE ve společnosti jiných grafik jen tak nepřehlédnete. 360-milimetrový vodník pro chlazení GPU je raritní záležitost, která rozhodně upoutá pozornost. Přesto jde o poměrně kontroverzní kus hardwaru. Existuje několik důvodů, proč se o tuto – v dobrém slova smyslu – šílenost ucházet. Ale je třeba vědět i o jistých nedostatcích, které má. V této cenové kategorii musíme být nároční a přísní.

Shadow of the Tomb Raider

Testovacia platforma vlastná scéna; API DirectX 12, prednastavený grafický profil Highest; TAA; extra nastavenia žiadne.






   




Radeon RX 6900 XT Toxic LE ve společnosti jiných grafik jen tak nepřehlédnete. 360-milimetrový vodník pro chlazení GPU je raritní záležitost, která rozhodně upoutá pozornost. Přesto jde o poměrně kontroverzní kus hardwaru. Existuje několik důvodů, proč se o tuto – v dobrém slova smyslu – šílenost ucházet. Ale je třeba vědět i o jistých nedostatcích, které má. V této cenové kategorii musíme být nároční a přísní.

Shadow of the Tomb Raider s DXR

Testovacia platforma benchmark; API DirectX 12, prednastavený grafický profil Highest; extra nastavenia DXR.






Poznámka: Hra podporuje aj DLSS a FidelityFX CAS, ale vzhľadom na to, že ide o starší titul a meraní je viac než dosť, sa tomuto nastaveniu v štandardných testoch venovať nebudeme. Nejaké to meranie na prianie však možné je, ak si oň napíšete.




Radeon RX 6900 XT Toxic LE ve společnosti jiných grafik jen tak nepřehlédnete. 360-milimetrový vodník pro chlazení GPU je raritní záležitost, která rozhodně upoutá pozornost. Přesto jde o poměrně kontroverzní kus hardwaru. Existuje několik důvodů, proč se o tuto – v dobrém slova smyslu – šílenost ucházet. Ale je třeba vědět i o jistých nedostatcích, které má. V této cenové kategorii musíme být nároční a přísní.

Total War Saga: Troy

Testovacia platforma benchmark; API DirectX 11, prednastavený grafický profil Ultra; 4× AA, extra nastavenia žiadne.









Radeon RX 6900 XT Toxic LE ve společnosti jiných grafik jen tak nepřehlédnete. 360-milimetrový vodník pro chlazení GPU je raritní záležitost, která rozhodně upoutá pozornost. Přesto jde o poměrně kontroverzní kus hardwaru. Existuje několik důvodů, proč se o tuto – v dobrém slova smyslu – šílenost ucházet. Ale je třeba vědět i o jistých nedostatcích, které má. V této cenové kategorii musíme být nároční a přísní.

Wasteland 3

Testovacia platforma vlastná scéna; API DirectX 11, prednastavený grafický profil Ultra; extra nastavenia žiadne.






   




Radeon RX 6900 XT Toxic LE ve společnosti jiných grafik jen tak nepřehlédnete. 360-milimetrový vodník pro chlazení GPU je raritní záležitost, která rozhodně upoutá pozornost. Přesto jde o poměrně kontroverzní kus hardwaru. Existuje několik důvodů, proč se o tuto – v dobrém slova smyslu – šílenost ucházet. Ale je třeba vědět i o jistých nedostatcích, které má. V této cenové kategorii musíme být nároční a přísní.

Súhrnný herný výkon






Výkon za euro






Radeon RX 6900 XT Toxic LE ve společnosti jiných grafik jen tak nepřehlédnete. 360-milimetrový vodník pro chlazení GPU je raritní záležitost, která rozhodně upoutá pozornost. Přesto jde o poměrně kontroverzní kus hardwaru. Existuje několik důvodů, proč se o tuto – v dobrém slova smyslu – šílenost ucházet. Ale je třeba vědět i o jistých nedostatcích, které má. V této cenové kategorii musíme být nároční a přísní.

CompuBench 2.0 (OpenCL)

Testovacia platforma benchmark; API OpenCL; extra nastavenia žiadne.

Game Effects



Advanced Compute




High Quality Computer Generated Imagery and Rendering



Computer Vision




Radeon RX 6900 XT Toxic LE ve společnosti jiných grafik jen tak nepřehlédnete. 360-milimetrový vodník pro chlazení GPU je raritní záležitost, která rozhodně upoutá pozornost. Přesto jde o poměrně kontroverzní kus hardwaru. Existuje několik důvodů, proč se o tuto – v dobrém slova smyslu – šílenost ucházet. Ale je třeba vědět i o jistých nedostatcích, které má. V této cenové kategorii musíme být nároční a přísní.

SPECviewperf 2020

Testovacia platforma benchmark; API OpenGL a DirectX; extra nastavenia žiadne.









SPECworkstation 3




Radeon RX 6900 XT Toxic LE ve společnosti jiných grafik jen tak nepřehlédnete. 360-milimetrový vodník pro chlazení GPU je raritní záležitost, která rozhodně upoutá pozornost. Přesto jde o poměrně kontroverzní kus hardwaru. Existuje několik důvodů, proč se o tuto – v dobrém slova smyslu – šílenost ucházet. Ale je třeba vědět i o jistých nedostatcích, které má. V této cenové kategorii musíme být nároční a přísní.

Testy FLOPS, IOPS a rýchlosť pamätí

Testovacia platforma benchmark; verzia aplikácie 6.32.5600; extra nastavenia žiadne.













Radeon RX 6900 XT Toxic LE ve společnosti jiných grafik jen tak nepřehlédnete. 360-milimetrový vodník pro chlazení GPU je raritní záležitost, která rozhodně upoutá pozornost. Přesto jde o poměrně kontroverzní kus hardwaru. Existuje několik důvodů, proč se o tuto – v dobrém slova smyslu – šílenost ucházet. Ale je třeba vědět i o jistých nedostatcích, které má. V této cenové kategorii musíme být nároční a přísní.

LuxMark

Testovacia platforma benchmark; API OpenCL; extra nastavenia žiadne.



Blender@Cycles

Testovacia platforma render BMW a Classroom; renderer Cycles, 12 dlaždíc; extra nastavenia je OpenCL.





Radeon RX 6900 XT Toxic LE ve společnosti jiných grafik jen tak nepřehlédnete. 360-milimetrový vodník pro chlazení GPU je raritní záležitost, která rozhodně upoutá pozornost. Přesto jde o poměrně kontroverzní kus hardwaru. Existuje několik důvodů, proč se o tuto – v dobrém slova smyslu – šílenost ucházet. Ale je třeba vědět i o jistých nedostatcích, které má. V této cenové kategorii musíme být nároční a přísní.

Blender@Radeon ProRender

Testovacia platforma render BMW a Classroom; renderer Radeon ProRender, 1024 vzoriek; extra nastavenia žiadne. Extra nastavenie je OpenCL.


Blender@Eevee

Testovacia platforma render animácia Ember Forest; renderer Eevee, 350 obrázkov; extra nastavenia je OpenCL.

Render Ember Forest v Blender 2.92




Radeon RX 6900 XT Toxic LE ve společnosti jiných grafik jen tak nepřehlédnete. 360-milimetrový vodník pro chlazení GPU je raritní záležitost, která rozhodně upoutá pozornost. Přesto jde o poměrně kontroverzní kus hardwaru. Existuje několik důvodů, proč se o tuto – v dobrém slova smyslu – šílenost ucházet. Ale je třeba vědět i o jistých nedostatcích, které má. V této cenové kategorii musíme být nároční a přísní.

Úprava fotografií

Adobe Photoshop: Testovacia platforma PugetBench; extra nastavenie žiadne.







Affinity Photo: Testovacia platforma vstavaný benchmark; extra nastavenie žiadne.


Adobe Lightroom: Testovacia platforma vlastný 1-gigabajtový archív 42 surových fotiek (CR2) z DSLR; extra nastavenie žiadne.




Radeon RX 6900 XT Toxic LE ve společnosti jiných grafik jen tak nepřehlédnete. 360-milimetrový vodník pro chlazení GPU je raritní záležitost, která rozhodně upoutá pozornost. Přesto jde o poměrně kontroverzní kus hardwaru. Existuje několik důvodů, proč se o tuto – v dobrém slova smyslu – šílenost ucházet. Ale je třeba vědět i o jistých nedostatcích, které má. V této cenové kategorii musíme být nároční a přísní.

Broadcasting

OBS Studio a XSplit: Testovacia platforma benchmark hry F1 2020; extra nastavenia sú povolenia kodérov AMD VCE/Nvidia Nvenc (AVC/H.264), výstupné rozlíšenie 2560 × 1440 px (60 fps), cieľový bitrate 19 700 kbps.







Radeon RX 6900 XT Toxic LE ve společnosti jiných grafik jen tak nepřehlédnete. 360-milimetrový vodník pro chlazení GPU je raritní záležitost, která rozhodně upoutá pozornost. Přesto jde o poměrně kontroverzní kus hardwaru. Existuje několik důvodů, proč se o tuto – v dobrém slova smyslu – šílenost ucházet. Ale je třeba vědět i o jistých nedostatcích, které má. V této cenové kategorii musíme být nároční a přísní.

Lámanie hesiel

Testovacia platforma Hashcat; extra nastavenia žiadny. Testy si môžete jednoducho i sami vyskúšať. Stačí si stiahnuť binárku a v príkazovom riadku zadať podľa číselného kódu šifru, ktorá vás zaujíma.











Radeon RX 6900 XT Toxic LE ve společnosti jiných grafik jen tak nepřehlédnete. 360-milimetrový vodník pro chlazení GPU je raritní záležitost, která rozhodně upoutá pozornost. Přesto jde o poměrně kontroverzní kus hardwaru. Existuje několik důvodů, proč se o tuto – v dobrém slova smyslu – šílenost ucházet. Ale je třeba vědět i o jistých nedostatcích, které má. V této cenové kategorii musíme být nároční a přísní.









Radeon RX 6900 XT Toxic LE ve společnosti jiných grafik jen tak nepřehlédnete. 360-milimetrový vodník pro chlazení GPU je raritní záležitost, která rozhodně upoutá pozornost. Přesto jde o poměrně kontroverzní kus hardwaru. Existuje několik důvodů, proč se o tuto – v dobrém slova smyslu – šílenost ucházet. Ale je třeba vědět i o jistých nedostatcích, které má. V této cenové kategorii musíme být nároční a přísní.

Zahrievanie GPU











Radeon RX 6900 XT Toxic LE ve společnosti jiných grafik jen tak nepřehlédnete. 360-milimetrový vodník pro chlazení GPU je raritní záležitost, která rozhodně upoutá pozornost. Přesto jde o poměrně kontroverzní kus hardwaru. Existuje několik důvodů, proč se o tuto – v dobrém slova smyslu – šílenost ucházet. Ale je třeba vědět i o jistých nedostatcích, které má. V této cenové kategorii musíme být nároční a přísní.

Čistá spotreba grafickej karty









Výkon na jednotku wattu






Radeon RX 6900 XT Toxic LE ve společnosti jiných grafik jen tak nepřehlédnete. 360-milimetrový vodník pro chlazení GPU je raritní záležitost, která rozhodně upoutá pozornost. Přesto jde o poměrně kontroverzní kus hardwaru. Existuje několik důvodů, proč se o tuto – v dobrém slova smyslu – šílenost ucházet. Ale je třeba vědět i o jistých nedostatcích, které má. V této cenové kategorii musíme být nároční a přísní.

Analýza napájania z 12 V vetvy (vyššia záťaž)








Radeon RX 6900 XT Toxic LE ve společnosti jiných grafik jen tak nepřehlédnete. 360-milimetrový vodník pro chlazení GPU je raritní záležitost, která rozhodně upoutá pozornost. Přesto jde o poměrně kontroverzní kus hardwaru. Existuje několik důvodů, proč se o tuto – v dobrém slova smyslu – šílenost ucházet. Ale je třeba vědět i o jistých nedostatcích, které má. V této cenové kategorii musíme být nároční a přísní.

Analýza napájania z 12 V vetvy (nižšia záťaž)













Radeon RX 6900 XT Toxic LE ve společnosti jiných grafik jen tak nepřehlédnete. 360-milimetrový vodník pro chlazení GPU je raritní záležitost, která rozhodně upoutá pozornost. Přesto jde o poměrně kontroverzní kus hardwaru. Existuje několik důvodů, proč se o tuto – v dobrém slova smyslu – šílenost ucházet. Ale je třeba vědět i o jistých nedostatcích, které má. V této cenové kategorii musíme být nároční a přísní.

Analýza napájania z 3,3 V vetvy

Pohľad na medzikartu na merania odberu zo slotu PCI Express. Strana pre 3,3 V vetvu












Radeon RX 6900 XT Toxic LE ve společnosti jiných grafik jen tak nepřehlédnete. 360-milimetrový vodník pro chlazení GPU je raritní záležitost, která rozhodně upoutá pozornost. Přesto jde o poměrně kontroverzní kus hardwaru. Existuje několik důvodů, proč se o tuto – v dobrém slova smyslu – šílenost ucházet. Ale je třeba vědět i o jistých nedostatcích, které má. V této cenové kategorii musíme být nároční a přísní.

Hladina hluku








Radeon RX 6900 XT Toxic LE ve společnosti jiných grafik jen tak nepřehlédnete. 360-milimetrový vodník pro chlazení GPU je raritní záležitost, která rozhodně upoutá pozornost. Přesto jde o poměrně kontroverzní kus hardwaru. Existuje několik důvodů, proč se o tuto – v dobrém slova smyslu – šílenost ucházet. Ale je třeba vědět i o jistých nedostatcích, které má. V této cenové kategorii musíme být nároční a přísní.

Frekvenčná charakteristika zvuku

Merania prebiehajú v aplikácii TrueRTA, ktorá zaznamenáva zvuk v škále 240 frekvencií v zaznamenávanom rozsahu 20–20 000 Hz. Pre možnosť porovnania naprieč článkami exportujeme do štandardných pruhových grafov dominantnú frekvenciu z nízkeho (20–200 Hz), stredného (201–2000 Hz) a vysokého (2001–20 000 Hz) spektra. Na ešte podrobnejšiu analýzu zvukového prejavu je však dôležité vnímať celkový tvar grafu a intenzitu všetkých frekvencií/tónov. Ak by ste v grafoch a tabuľkách nižšie niečomu nerozumeli, odpovede na všetky otázky nájdete v tomto článku. Ten vysvetľuje, ako správne čítať namerané údaje nižšie.

Mikrofón, ktorý používame na analýzu zvuku chladičov a cievok



   

Graphics cardDominant sound freq. and noise level in F1 2020@2160pNF-F12 PWMNF-A15 PWM
Low rangeMid rangeHigh range
Frequency [Hz]Noise level [dBu]Frequency [Hz]Noise level [dBu]Frequency [Hz]Noise level [dBu]
Sapphire RX 6900 XT Toxic LE (P), ReBAR onSapphire RX 6900 XT Toxic LE (P), ReBAR on138,486-62,4011107,887-56,56311166,799-74,670
Sapphire RX 6900 XT Toxic LE (P), ReBAR offSapphire RX 6900 XT Toxic LE (P), ReBAR on138,486-61,9351107,887-55,6285747,006-74,735
Sapphire RX 6700 XT Nitro+ (P), ReBAR on100,794-73,2241076,347-71,2467034,643-76,524
Sapphire RX 6700 XT Nitro+ (P), ReBAR off100,794-75,1991076,347-73,4837034,643-76,501
MSI RTX 3060 Ti Gaming X Trio, ReBAR off100,794-70,6081107,887-82,7977034,643-83,730
Gigabyte RTX 3060 Eagle OC 12G, ReBAR off100,794-71,611213,574-64,2612031,873-74,162
MSI RTX 3090 Gaming X Trio, ReBAR off100,794-72,3301076,347-75,9924561,401-81,229
MSI RTX 3070 Gaming X Trio, ReBAR off100,794-73,9261076,347-79,7196267,154-85,076
AMD Radeon RX 6800, ReBAR on100,794-71,0191076,347-66,4949665,273-81,252
AMD Radeon RX 6800, ReBAR off100,794-71,7591107,887-67,4162091,412-75,288
TUF RTX 3080 O10G Gaming, ReBAR off100,794-76,0451107,887-77,8507034,643-74,423
AMD Radeon RX 6800 XT, ReBAR on100,794-71,5891107,887-74,74210848,902-76,306
AMD Radeon RX 6800 XT, ReBAR off100,794-72,9911107,887-74,72410848,902-76,519
/* Here you can add custom CSS for the current table */ /* Lean more about CSS: https://en.wikipedia.org/wiki/Cascading_Style_Sheets */ /* To prevent the use of styles to other tables use "#supsystic-table-868" as a base selector for example: #supsystic-table-868 { ... } #supsystic-table-868 tbody { ... } #supsystic-table-868 tbody tr { ... } */



   

Graphics cardDominant sound freq. and noise level in SOTTR@2160pNF-F12 PWMNF-A15 PWM
Low rangeMid rangeHigh range
Frequency [Hz]Noise level [dBu]Frequency [Hz]Noise level [dBu]Frequency [Hz]Noise level [dBu]
Sapphire RX 6900 XT Toxic LE (P), ReBAR onSapphire RX 6900 XT Toxic LE (P), ReBAR on138,486-63,0561140,350-57,8595747,006-74,678
Sapphire RX 6900 XT Toxic LE (P), ReBAR offSapphire RX 6900 XT Toxic LE (P), ReBAR off134,543-61,7091107,887-58,6195747,006-74,178
Sapphire RX 6700 XT Nitro+ (P), ReBAR on100,794-73,9181140,350-75,4275915,406-77,227
Sapphire RX 6700 XT Nitro+ (P), ReBAR off100,794-75,1371107,887-75,2215915,406-76,482
MSI RTX 3060 Ti Gaming X Trio, ReBAR off100,794-70,7641076,347-83,6307034,643-81,871
Gigabyte RTX 3060 Eagle OC 12G, ReBAR off100,794-71,937213,574-64,4552031,873-73,841
MSI RTX 3090 Gaming X Trio, ReBAR off106,787-74,468213,574-71,3074561,401-79,260
MSI RTX 3070 Gaming X Trio, ReBAR off100,794-72,952213,574-72,2756267,154-84,919
AMD Radeon RX 6800, ReBAR on100,794-71,7691140,350-66,1119948,487-81,293
AMD Radeon RX 6800, ReBAR off100,794-71,6031140,350-67,7659665,273-80,642
TUF RTX 3080 O10G Gaming, ReBAR off100,794-75,4101076,347-72,3217240,773-74,199
AMD Radeon RX 6800 XT, ReBAR on100,794-73,2221107,887-73,89210848,902-76,328
AMD Radeon RX 6800 XT, ReBAR off100,794-73,1701107,887-75,26210848,902-75,397
/* Here you can add custom CSS for the current table */ /* Lean more about CSS: https://en.wikipedia.org/wiki/Cascading_Style_Sheets */ /* To prevent the use of styles to other tables use "#supsystic-table-874" as a base selector for example: #supsystic-table-874 { ... } #supsystic-table-874 tbody { ... } #supsystic-table-874 tbody tr { ... } */



   

Graphics cardDominant sound freq. and noise level in CS:GO@2160pNF-F12 PWMNF-A15 PWM
Low rangeMid rangeHigh range
Frequency [Hz]Noise level [dBu]Frequency [Hz]Noise level [dBu]Frequency [Hz]Noise level [dBu]
Sapphire RX 6900 XT Toxic LE (P), ReBAR onSapphire RX 6900 XT Toxic LE (P), ReBAR on138,486-64,0841107,887-60,1208610,779-70,906
Sapphire RX 6900 XT Toxic LE (P), ReBAR offSapphire RX 6900 XT Toxic LE (P), ReBAR off134,543-71,6361107,887-66,4388365,647-72,079
Sapphire RX 6700 XT Nitro+ (P), ReBAR on100,794-72,5971173,765-74,8625915,406-74,613
Sapphire RX 6700 XT Nitro+ (P), ReBAR off100,794-75,0121107,887-73,7985747,006-74,232
MSI RTX 3060 Ti Gaming X Trio, ReBAR off100,794-71,4421107,887-83,0976267,154-82,469
Gigabyte RTX 3060 Eagle OC 12G, ReBAR off100,794-72,601213,574-64,7942031,873-73,810
MSI RTX 3090 Gaming X Trio, ReBAR off106,787-75,721213,574-73,4234695,061-77,625
MSI RTX 3070 Gaming X Trio, ReBAR off106,787-75,721213,574-73,4236267,154-82,711
AMD Radeon RX 6800, ReBAR on100,794-71,1621107,887-66,2329948,487-77,428
AMD Radeon RX 6800, ReBAR off100,794-71,1031076,347-77,3289665,273-77,714
TUF RTX 3080 O10G Gaming, ReBAR off100,794-74,2081076,347-70,9197240,773-74,402
AMD Radeon RX 6800 XT, ReBAR on100,794-72,9991107,887-74,3027671,332-72,419
AMD Radeon RX 6800 XT, ReBAR off100,794-72,3461107,887-73,73210848,902-72,534
/* Here you can add custom CSS for the current table */ /* Lean more about CSS: https://en.wikipedia.org/wiki/Cascading_Style_Sheets */ /* To prevent the use of styles to other tables use "#supsystic-table-875" as a base selector for example: #supsystic-table-875 { ... } #supsystic-table-875 tbody { ... } #supsystic-table-875 tbody tr { ... } */



   

Graphics cardDominant sound freq. and noise level in Blender (Cycles), ClassroomNF-F12 PWMNF-A15 PWM
Low rangeMid rangeHigh range
Frequency [Hz]Noise level [dBu]Frequency [Hz]Noise level [dBu]Frequency [Hz]Noise level [dBu]
Sapphire RX 6900 XT Toxic LE (P), ReBAR on116,452-64,9761107,887-68,4605120,000-77,286
Sapphire RX 6900 XT Toxic LE (P), ReBAR off116,452-65,0791107,887-68,3685120,000-77,057
Sapphire RX 6700 XT Nitro+ (P), ReBAR on100,794-72,6451173,765-86,6065915,406-82,388
Sapphire RX 6700 XT Nitro+ (P), ReBAR off100,794-75,7861076,347-87,2295915,406-82,066
MSI RTX 3060 Ti Gaming X Trio, ReBAR off100,794-70,442987,015-89,5486450,796-88,958
Gigabyte RTX 3060 Eagle OC 12G, ReBAR off100,794-72,605213,574-70,0072031,873-79,089
MSI RTX 3090 Gaming X Trio, ReBAR off100,794-71,2241076,347-85,3145915,406-91,953
MSI RTX 3070 Gaming X Trio, ReBAR off100,794-71,2241076,347-85,31418245,606-90,785
AMD Radeon RX 6800, ReBAR on100,794-71,913987,015-89,1907452,944-88,332
AMD Radeon RX 6800, ReBAR off100,794-71,136987,015-89,0417452,944-88,237
TUF RTX 3080 O10G Gaming, ReBAR off106,787-81,5411659,995-80,5686834,380-77,967
AMD Radeon RX 6800 XT, ReBAR on97,924-79,7631208,159-89,6257671,332-85,188
AMD Radeon RX 6800 XT, ReBAR off100,794-72,9801243,561-95,2357671,332-84,980
/* Here you can add custom CSS for the current table */ /* Lean more about CSS: https://en.wikipedia.org/wiki/Cascading_Style_Sheets */ /* To prevent the use of styles to other tables use "#supsystic-table-876" as a base selector for example: #supsystic-table-876 { ... } #supsystic-table-876 tbody { ... } #supsystic-table-876 tbody tr { ... } */



Graphics cardDominant sound freq. and noise level in CS:GO@1080p (coils only*)NF-F12 PWMNF-A15 PWM
Low rangeMid rangeHigh range
Frequency [Hz]Noise level [dBu]Frequency [Hz]Noise level [dBu]Frequency [Hz]Noise level [dBu]
Sapphire RX 6900 XT Toxic LE (P), ReBAR onSapphire RX 6900 XT Toxic LE (P), ReBAR on100,794-74,924739,426-67,8815915,406-78,532
Sapphire RX 6900 XT Toxic LE (P), ReBAR offSapphire RX 6900 XT Toxic LE (P), ReBAR off50,397-81,369739,426-70,2238610,779-73,597
Sapphire RX 6700 XT Nitro+ (P), ReBAR on100,794-74,648987,015-84,7775747,006-69,614
Sapphire RX 6700 XT Nitro+ (P), ReBAR off100,794-74,6701395,850-88,4085747,006-70,289
MSI RTX 3060 Ti Gaming X Trio, ReBAR off100,794-73,0062152,695-86,3796267,154-83,576
Gigabyte RTX 3060 Eagle OC 12G, ReBAR off100,794-73,5751974,030-90,2496088,740-83,145
MSI RTX 3090 Gaming X Trio, ReBAR off50,397-76,126987,015-84,8365915,406-83,323
MSI RTX 3070 Gaming X Trio, ReBAR off100,794-74,6621317,507-81,4486088,740-84,631
AMD Radeon RX 6800, ReBAR on100,794-71,813987,015-87,6587452,944-80,420
AMD Radeon RX 6800, ReBAR off100,794-72,0131659,955-90,3548863,094-84,530
TUF RTX 3080 O10G Gaming, ReBAR off100,794-75,5761140,350-81,7399948,487-78,734
AMD Radeon RX 6800 XT, ReBAR on100,794-73,5931659,955-79,7667452,944-73,997
AMD Radeon RX 6800 XT, ReBAR off100,794-73,2721659,955-83,3277452,944-76,372
/* Here you can add custom CSS for the current table */ /* Lean more about CSS: https://en.wikipedia.org/wiki/Cascading_Style_Sheets */ /* To prevent the use of styles to other tables use "#supsystic-table-872" as a base selector for example: #supsystic-table-872 { ... } #supsystic-table-872 tbody { ... } #supsystic-table-872 tbody tr { ... } */

*Pri Sapphire RX 6900 XT Toxic LE ako u jedinej meranej grafickej karty spektrálna analýza zahŕňa i zvuk vodnej pumpy.




Radeon RX 6900 XT Toxic LE ve společnosti jiných grafik jen tak nepřehlédnete. 360-milimetrový vodník pro chlazení GPU je raritní záležitost, která rozhodně upoutá pozornost. Přesto jde o poměrně kontroverzní kus hardwaru. Existuje několik důvodů, proč se o tuto – v dobrém slova smyslu – šílenost ucházet. Ale je třeba vědět i o jistých nedostatcích, které má. V této cenové kategorii musíme být nároční a přísní.

Závěr

Mezi Radeony se RX 6900 XT Toxic LE se zařadila na první místo výkonnostních testů. Rozdíl průměrného herního výkonu oproti referenční RX 6800 XT je velmi malý (1 % ve FHD) až docela slušný (11 % v UHD), na konkurenční GeForce RTX 3090 to však nestačí. Výkon je na vyrovnané úrovni pouze tehdy, když má RX 6900 XT Toxic LE aktivní ReBAR a RTX 3090 (Gaming X Trio) neaktivní. To je samozřejmě nerovný a nesmyslný boj. Ale alespoň nějakou představu vytvoří.

V Borderlands 3 je výkon oproti RX 6800 XT vyšší o 20–23 %, v Cyberpunk 2077 je to podobně. Ray tracing v této hře je trápení i v rozlišení Full HD. Ale Battlefield V je v QHD s RT celkem svižný stejně jako Shadow of the Tomb Raider. Nestačí to sice ani na RTX 3080, ale RTX 3070 zde překonává. V Controle je výkon srovnatelný.

Optimalizace SAM (ReBAR) vidět v DOOMu Eternal, kde je již jasně měřitelný nárůst výkonu, ačkoliv zrovna v této hře vám za žádných okolností nebude chybět. I v rozlišení UHD je to kolem 200 fps. K výraznějšímu zlepšení došlo i v Mafia: DE. V ní však RX 6900 XT (Toxic LE) nestačí ani na RTX 3080 (Gaming X Trio). Jedině, že byste využili TriXX Boost, který však k dosažení vyšších fps snižuje obrazovou kvalitu. A na tuto funkci si dávejte v cizích testech pozor, Sapphire od recenzentů požaduje, aby tuto exkluzivní techniku používali.

V rámci neherních testů získává RX 6900 XT v Blenderu (Cycles, Radeon Pro Render) ve srovnání s RX 6800 XT k dobru nějakých 3–5 %. Zajímavější je nárůst výkonu při dešifrování, který je obvykle nad 10 % a při některých šifrách se blíží až k 20 %. GeForce RTX 3090 je však vždy výrazně rychlejší a když zohledníte exkluzivní podporu CUDA, OptiX či DLSS, tak za podobné peníze je GeForce atraktivnější karta. Tento Radeon má i celkově horší poměr cena/výkon, jak z pohledu herního, tak i z pohledu výpočetního výkonu.

Kapitola sama o sobě je zbytečně hlučný chladič. A je jedno, jestli nastavíte „tichý“ nebo „výkonný“ BIOS, výsledek je zhruba stejný. Zahřívání je přitom i přes vysoké spotřeby okolo 360 W poměrně nízké a ventilátory mohly klidně běžet pomaleji. Vždy je však možnost si přizpůsobit křivku PWM regulace ručně. S čím ale nepohnete, je jemně vrčícího čerpadlo. Notorickým hráčům vadit nebude, ale v rámci pracovního počítače by už někdo mohl mít výhrady. Čerpadlo samozřejmě běží i mimo zátěž, když jsou ventilátory v pasivním režimu.

V herní sestavě grafika Sapphire vynikne i svým všudypřítomným RGB LED osvětlením. Obzvláště atraktivní bude tato grafika pro nejnáročnější fanoušky Assassin Creed: Valhalla, ve kterém podává bezkonkurenční výkon. Snímková frekvence se nad 60 fps drží i při nejvyšších nastaveních v rozlišení UHD (3840 × 2160 px).

Na závěr je potřeba dodat, že herní frekvence GPU se pohybují podle zátěže mezi 2400–2450 MHz. To může být výhoda oproti typicky levnějším provedením. Bez raytracingové grafiky je výkon RX 6900 XT Toxic LE vhodný i na hraní v rozlišení 4K.

Sapphire RX 6900 XT Toxic LE
+ Vysoký výkon (vhodný i na hraní v 2160p/4K)
+ Slušná efektivita (výkon na watt)
+ Extrémně výkonné chlazení
+ Solidní provedení
+ Vysoké taktovací frekvence GPU nad 2400 MHz
+ Efektní osvětlení RGB LED
+ Dual BIOS
- Slabší výkon raytracingové grafiky
- Nevýhodný poměr cena/výkon
- Hlučný chod bez ohledu na volbu BIOSu
- Místy levnější technické řešení (hliníkový radiátor, hadice bez kloubů)
- Nedostupnost
Doporučená maloobchodní cena: 2315 eur/59 990 Kč
/* Here you can add custom CSS for the current table */ /* Lean more about CSS: https://en.wikipedia.org/wiki/Cascading_Style_Sheets */ /* To prevent the use of styles to other tables use "#supsystic-table-873" as a base selector for example: #supsystic-table-873 { ... } #supsystic-table-873 tbody { ... } #supsystic-table-873 tbody tr { ... } */

Testovací hry máme z Jamy levovej