Blender – test CPU, CUDA a Optix
Štýlovú a kompaktnú rodinu notebookov MSI s najvyšším výkonom zahŕňa rad GS a GS66 Stealth je jeho najnovším prírastkom. Vždy som mal slabosť pre tenké, ale výkonné zariadenia a presne toto GS spĺňa. S vysokým výkonom v podobe Core i9 a RTX 2080 Super však prichádza otázka, ako je zvládnutý termálny manažment. V menej ako 2 cm tenkom a cca 2,1 kg tele je naozaj výzva sa vysporiadať s takto výkonnými komponentmi.
Blender – porovnanie CPU a GPU
Zavádzame nový typ testu, v ktorom vám chceme ukázať rozdiely medzi renderom na CPU a GPU a zároveň sa bližšie pozrieť na termálny manažment, takty a spotrebu v praxi a nie len maximálne či priemerné hodnoty ako v predchádzajúcich stránkach.
Porovnávame teda priebeh testu BMW v najnovšej verzii Blenderu, kde okrem klasického CPU a GPU renderu za použitia CUDA máme možnosť použiť aj novinku Nvidia OptiX, ktorá využíva nové hardvérové prostriedky grafických kariet RTX. Zatiaľ, čo CUDA pracuje so shadermi, tak OptiX na urýchľovanie používa aj RT jadrá a jadrá tensor. Takéto komplexnejšie zapojenie výpočtových jednotiek prináša vyšší výkon a aj efektivita je na lepšej úrovni. Aplikačná podpora je pritom už pomerne slušná a obsiahla. Prehľad editorov, ktoré API Optix podporuje, si môžete pozrieť na stránkach Nvidie. Nvidia to s týmto rozhraním myslí vážne a už nejaký čas vyvíja popri herných ovládačoch aj „štúdiové“, ktoré sú lepšie a rýchlejšie optimalizované pre zmeny v podporovaných aplikáciách.
V prvom grafe sa pozeráte na vývoj taktov procesora v priebehu renderu. Klasický režim CPU začína niekde okolo 4400 MHz a klesá smerom k 3600 MHz, a potom vidíme prepad na 3,3 GHz. Podobnú krivku po 3,6 GHz má aj Cuda, no tá skončí skôr, takže takty sa potom vyšplhajú naspäť. Pri OptiX nijaké prepady nevidno, tam sme stále okolo 4,4 GHz.
Spotreba CPU Package ukazuje, že CPU a CUDA režim naplno využívajú aj procesor a ten tak v maxime dosahuje spotrebu až 100 W. Pri CPU vidíme pokles na 65 – 70 W, čo sa odrazilo aj na taktoch, ako sme videli vyššie. V režime OptiX nie je spotreba taká vysoká hýbe sa okolo 30 – 35 W.
Teploty procesora kopírujú graf spotreby a v prvej časti režimy CPU a CUDA rýchlo vystúpajú na cca 95 stupňov. Po poklese taktov a spotrebe v CPU režime klesne aj teplota a to len mierne o 5 stupňov na 90 °C. OptiX ukazuje opäť výrazne lepší výsledok s teplotami okolo 70 až maximálne 80 stupňov Celzia.
Zaťaženie grafiky v CPU režime je prakticky minimálne, naopak v CUDA aj OptiX môžete vidieť plné vyťaženie.
Zaťaženiu zodpovedajú aj takty, kde je zaujímavé, že pri OptiX sa držia na 1900 MHz, zatiaľ čo v Cuda je vidieť nižšie takty okolo 1,7 GHz. Režim CPU je samozrejme na minime, keďže sa nevyužíva.
Spotreba grafiky kopíruje grafy vyťaženia aj taktov, no s jedným rozdielom. CUDA aj OptiX majú zhodne okolo 80 W. V CPU režime je spotreba prakticky nulová.
Na záver pohľad na teploty GPU. Pri CPU je viditeľná rovná čiara bez veľkých výkyvov s hodnotou 50 stupňov. V CUDA pracuje veľká časť čipu a preto teplota stúpa nad 65 stupňov. Naopak pri OptiX sa krivka zastaví tesne nad 55 °C a aj samotná krivka teploty je menej strmá. To je logické, keďže sa využíva menšia časť čipu, čím nevzniká taká záťaž.
Rozdiely medzi režimami v Blenderi sú značné. Najrýchlejší je podľa očakávania OptiX s hodnotou 43 sekúnd. Pre porovnanie, oba Asus mali 42 a HP 47 sekúnd. CUDA je s časom 65 sekúnd o 51 % pomalšia. Asusy mali 60 a 61 sekúnd, čiže MSI mierne zaostáva. HP so šesťjadrom malo zase 72 sekúnd. CPU render je samozrejme najpomalší s 251 sekundami. Aj tu je vidieť rozdiely proti konkurencii. Duo 15 mal 214 s, M15 285 s a HP až 367 s. MSI je teda s osemjadrom rýchlejšie ako šesťjadrá, hoci nie je tak rýchle ako Duo 15.
- Contents
- Parametre a detaily
- Metodika testovania
- Testy displeja
- Rendering a Geekbench
- 3D/PC Mark a Unigine Heaven/Superposition
- Herné testy – dedikovaná grafika
- Šifrovanie, kódovanie
- Testy pamätí a disku
- Zahrievanie a výdrž na batériu
- Blender – test CPU, CUDA a Optix
- Režimy výkonu
- Obslužná aplikácia
- Hodnotenie
Mimo jiné by výstupům vytížení v Blenderu možná prospělo i vyobrazení časové škály, nebo ne, radši?