Site icon HWCooling.net

MSI RTX 3060 Ti Gaming X Trio: klin medzi RTX 3060 a 3070

Cyberpunk 2077 s DLSS a FidelityFX CAS

Asi sa už tešíte na avizované testy RX 6700 XT, ale pred nimi je tu ešte povinná jazda v podobe namerania výsledkov RTX 3060 Ti. Zaradiť túto grafiku do databázy ešte pred čerstvým Radeonom sa nám podarilo na poslednú chvíľu a na plnohodnotné hodnotenie RX 6700 XT je dôležitá. Teraz bude ale nasledovať sestrovražedný súboj RTX 3060 Ti s RTX 3070. Tieto grafiky sú si blízko výkonom i cenou.

GeForce RTX 3060 Ti vyšla mesiac po RTX 3070 ako druhá grafická karta s GPU GA104. Majú teda rovnaké jadro, akurát RTX 3060 Ti ho má trochu chudobnejšie. Namiesto 46 blokov SM je aktívnych 38. Úmerne tomu je teda menej shaderov (4864), rasterizačných (80), textúrovacích (152) a aj iných jednotiek, ktorých prehľad ponúka podrobná tabuľka v druhej kapitole tohto článku. Pamäťová zbernica je inak stále 256-bitová a používajú sa takisto 14 GHz pamäte typu GDDR6.

Testovacia karta je MSI Gaming X Trio, teda v rovnakom vyhotovení, ako sme mali RTX 3070. Vzájomné porovnanie bude preto o to atraktívnejšie, keďže je ich návrh veľmi podobný a najväčší rozdiel je v použitom GPU. Odporúčaná cena RTX 3060 Ti Gaming X Trio pre český a slovenský trh je 725 eur, čo je 40 eur menej, než pre RTX 3070 Gaming X trio. Pri cenotvorbe tak MSI nasadilo menší rozdiel, než je stodolárový rozdiel v odporúčaných cenách Nvidie.

Detaily MSI RTX 3060 Ti Gaming X Trio

Toto nereferenčné vyhotovenie už dobre poznáte z testov predchádzajúcich grafických kariet MSI Gaming X Trio (3070 a 3090). Použitie starých fotiek RTX 3070 Gaming Trio X by si na prvý pohľad všimol asi len málokto. Použitý je totiž identický chladič Tri Frozr 2 s troma ventilátormi Torx 4.0. Pripomeňme si, že tie majú priemer rotora 90 mm a konce lopatiek sú cez ich konce pospájané do párov. To má v kombinácií s ostatnými prvkami (napríklad vlnitými hranami rebier radiátora) prispievať k lepšej účinnosti, respektíve k zlepšeniu pomeru chladiaceho výkonu ku hladine produkovaného hluku.

Radiátor je zostavený z troch zväzkov hliníkových rebier, ktoré sú pospájané šiestimi heatpipe. Toto je v porovnaní s RTX 3070 ako cez kopírku, trochu iné sú len RTX 3080 a RTX 3090 Gaming X Trio. Tie majú väčšie PCB aj iné/mohutnejšie napájanie, čomu je trošičku prispôsobený aj radiátor.

Pasív sa nerozdeľuje na tri segmenty, ale len na dva, čo v praxi znamená, že tie odstupy medzi segmentmi (na RTX 3060 Ti/3070) sú vyplnené rebrami a je tak dosahovaná väčšia plocha, ktorú RTX 3060 Ti životne nepotrebuje. Ale reč je tu o naozaj kozmeticky rozdieloch, táto karta je s 1450 g oproti RTX 3090 Gaming X Trio ľahšia iba o 130 g, a to ešte nejakú časť z toho tvorí dlhšie PCB s osadenými súčiastkami. V porovnaní RTX 3070 Gaming X Trio je rozdiel v hmotnosti menší než 10 g. Nejaké rozdiely v osadení teda i tu budú a medzi jeden z nich patrí aj odlišná skladba SMD (a veľkých kondenzátorov) v ohrádke za GPU, kde je návrh RTX 3060 Ti Gaming X Trio trochu úspornejší.

Backplate je rovnaký a takisto je prispôsobený s ohľadom na kratšie PCB. To síce spoločne s radiátorom presahuje, ale táto zadná časť je na lepšie chladenie a prúdenie radiátorom výrazne perforovaná. Backplate je z hliníku, ale jeho povrch zrejme nebude eloxovaný, ale striekaný a horšie reaguje na tradičné čistiace prostriedky na báze alkoholu. Vyčistiť ho pekne, bez šmúh, isopropylom je pomerne zložité. Dôležitejší je však poznatok, že plocha backplatu sa využíva aj na chladiace účely a v priestore za VRAM a VRM sú ako teplovodivé mosty použité thermalpady.

Už teraz je viac než zrejmé, že chladenie bude podobne výkonné a tiché zároveň tak, ako to bolo na RTX 3070 Gaming X Trio. MSI pri obidvoch kartách uvádza rovnakú spotrebu 240 W a takisto frekvenciu GPU v booste 1830 MHz. Toto sú však len rámcové papierové hodnoty, ktoré sa môžu odlišovať, čo si všetko podrobne analyzujeme. Teraz smerujem skôr k tomu, že nadštandardne účinné chladenie má rovnako nadštandardné požiadavky na priestor.

RTX 3060 Ti má na dĺžku 323 mm a hlavne v smere k bočnici aj výrazne presahuje jazýček záslepky PCIe. To znamená, že v atypických užších alebo nižších skrinkách môže kolidovať s konštrukciou skrinky. V drvivej väčšine prípadov to problém nebude, na čo spolieha aj MSI a tento chladič vo veľkom presadzuje, ale buďte ostražitý. Napríklad do Chieftec UK-02B-OP túto grafickú kartu nedostanete. A je viac takých menších skriniek, ktoré majú interiér vertikálne rozdelený na dve komory s tým, že hlavná komora s takto širokými grafickými kartami s hĺbkou 140 mm skrátka nepočíta.

Počet i výber grafických výstupov je štandardný. Sú štyri (pričom všetky môžete používať súčasne) s prevahou troch DisplayPortov (1.4a) k jednému HDMI (2.1).

Na výšku má grafická karta 56 mm. Naše meradlo, kde siaha do 52 mm nezohľadňuje vystúpenie nad slot (tzn. hrúbku backplatu a jeho medzeru medzi PCB). Pre kompatibilitu s rozširujúcimi kartami je, samozrejme, dôležitejší tento rozmer (od slotu dolu), ale v konečnom dôsledku je to jedno. Tak či onak do tretieho slotu žiadnu ďalšiu kartu neosadíte, hoci sa RTX 3060 Ti Gaming X klasifikuje ako 2,7-slotová grafika.

A tak, ako je u MSI dobrým zvykom, k veľkému a ťažkému chladiču i tentokrát dodáva držiak PCI Express, ktorý môžete použiť. To už len z toho dôvodu, že vedie grafickú kartu vodorovne, čo pôsobí vábnejšie než prepadnutý zadok. Nápor na slot zase až taký enormný nebude, aj keď pri eventuálnej preprave, kde sa sily pri nárazoch násobia, už môže dávať zmysel aj z bezpečnostného hľadiska.



Asi sa už tešíte na avizované testy RX 6700 XT, ale pred nimi je tu ešte povinná jazda v podobe namerania výsledkov RTX 3060 Ti. Zaradiť túto grafiku do databázy ešte pred čerstvým Radeonom sa nám podarilo na poslednú chvíľu a na plnohodnotné hodnotenie RX 6700 XT je dôležitá. Teraz bude ale nasledovať sestrovražedný súboj RTX 3060 Ti s RTX 3070. Tieto grafiky sú si blízko výkonom i cenou.

ParametreMSI RTX 3060 Ti Gaming X Trio
MSI RTX 3090 Gaming X Trio
ArchitektúraArchitekturaAmpere
ČipČipGA104
Výrobný procesVýrobný proces8 nm Samsung
Plocha čipuPlocha čipu392 mm²
TranzistorovTranzistorů17,4 mld.
Počet jednotiekPočet jednotek38 SM
ShaderyShadery/CUDA jádra4864
Základný taktZákladný takt1410 MHz
Game Clock (AMD)Game Clock (AMD)
Takt BoostuTakt Boostu1830 MHz
RT jednotkyRT jednotky38
AI/tensor jadráAI/tensor jádra152
ROPROP80
Textúrovacie jednotkyTexturovacie jednotky152
L2 CacheL2 Cache4 MB
Infinity CacheInfinity Cache
RozhranieRozhraniePCIe 4.0 ×16
Multi-GPU prepojenieMulti-GPU prepojenie
PamäťPamäť8 GB GDDR6
Takt pamätíTakt pamätí14 GHz
Šírka zberniceŠířka sběrnice256 bitov
Priepustnosť pamätíPriepustnosť pamätí448 GB/s
Fillrate (pixely)Fillrate (pixely)133,2 Gpx/s
Fillrate (textúry)Fillrate (textury)253,1 Gtx/s
FLOPS (FP32)FLOPS (FP32)16,20 TFLOPS
FLOPS (FP64)FLOPS (FP64)253,1 GFLOPS
FLOPS (FP16)FLOPS (FP16)16,20 TFLOPS
AI/tensor TOPS (INT8)AI/tensor TOPS (INT8)129,6 TOPS
AI/tensor FLOPS (FP16)AI/tensor FLOPS (FP16)64,8 TFLOPS
TDPTDP240 W
Prídavné napájaniePrídavné napájanie2× 8pin
Dĺžka kartyDélka karty323 mm
Hrúbka kartyTloušťka karty56 mm
Shader ModelShader Model6.5
DirectX/Feature LevelDirectX/Feature LevelDX 12 Ultimate (12_2)
OpenGLOpenGL4.6
VulkanVulkan1.2
OpenCLOpenCL2.0
CUDACUDA8.6
Video enkóderVideo enkodérNVEnc 7
Formáty enk.Formáty enk.HEVC, H.264
Rozlišenie enk.Rozlišenie enk.8K
Video dekóderVideo dekodérNVDec 5
Formáty dek.Formáty dek.HEVC,H.264,VP9, AV1
Rozlíšenie dek.Rozlišenie dek.8K
Maximálné rozlíšenie monitoraMaximálné rozlišenie monitora7680 × 4320 px
DisplayPort1.4a (3×)
HDMIDisplayPort2.1 (1×)
USB-C
MSRP725 eur/18 990 Kč
/* Here you can add custom CSS for the current table */ /* Lean more about CSS: https://en.wikipedia.org/wiki/Cascading_Style_Sheets */ /* To prevent the use of styles to other tables use "#supsystic-table-824" as a base selector for example: #supsystic-table-824 { ... } #supsystic-table-824 tbody { ... } #supsystic-table-824 tbody tr { ... } */




Asi sa už tešíte na avizované testy RX 6700 XT, ale pred nimi je tu ešte povinná jazda v podobe namerania výsledkov RTX 3060 Ti. Zaradiť túto grafiku do databázy ešte pred čerstvým Radeonom sa nám podarilo na poslednú chvíľu a na plnohodnotné hodnotenie RX 6700 XT je dôležitá. Teraz bude ale nasledovať sestrovražedný súboj RTX 3060 Ti s RTX 3070. Tieto grafiky sú si blízko výkonom i cenou.

Herné testy

Najväčšia vzorka testov je z hier. Vzhľadom na to, že sa prevažne budú testovať GeForce a Radeony, teda grafiky primárne určené na herné použitie, je to vcelku prirodzené.

Testovacie hry sme vybrali v prvom rade s ohľadom na to, aby bola rovnováha medzi titulmi lepšie optimalizovanými na GPU jedného (AMD) či druhého výrobcu (Nvidia). Zohľadňovali sme ale takisto popularitu titulov, aby ste si v grafoch našli „tie svoje“ výsledky. Dôraz bol kladený aj na žánrovú pestrosť. Zastúpené sú tak hry typu RTS, FPS, TPS, automobilové závody ako i letecký simulátor, tradičné RPG a športovú zástavu dvíha najhrávanejší futbal. Zoznam testovacích hier nájdete v knižnici kapitol (9–32) s tým, že každá hra má na čo najlepšiu prehľadnosť tú svoju, niekedy i dve (kapitoly), čo má ale svoj dobrý dôvod, o ktorý sa s vami v ďalšom texte podelíme.

Skôr, než sa pustíme do herných testov, tak na zahorenie so zahriatím na prevádzkovú teplotu každá grafická karta prejde testami v 3DMarku. To je na začiatok taká dobrá syntetika.

Výkon v hrách testujeme naprieč troma rozlíšeniami s pomerom strán 16:9 – FHD (1920 × 1080 px), QHD (2560 × 1440 px) a UHD (3840 × 2160 px) a vždy s najvyšším profilom grafických detailov, ktorý je možné nastaviť rovnako na všetkých aktuálnych grafických kartách GeForce a Radeon . Proprietárne detaily na objektívnosť záverov vypíname a nastavenia s ray-tracingovou grafikou sú testované zvlášť, keďže ich nižšia trieda GPU nepodporuje. Ich výsledky nájdete v doplňujúcich kapitolách. Okrem natívneho ray tracingu aj po nasadení Nvidia DLSS (2.0) a AMD FidelityFX CAS.

Ak má hra vstavaný benchmark, tak používame ten (výnimka je iba Forza Horizon 4, kde pre jeho nestabilitu – sem-tam zvykne štrajkovať – jazdíme po svojej trati), v ostatných prípadoch merania prebiehajú na vlastných scénach. Z tých cez OCAT zachytávame časy za sebou idúcich snímok do tabuliek (CSV), ktoré do zrozumiteľnej reči fps interpretuje FLAT. Obe tieto aplikácie sú z dielne kolegov z magazínu gpureport.cz. Okrem priemernej snímkovej frekvencie do grafov zapisujeme aj minimálnu. Tá sa na celkovom zážitku z hrania podieľa významnou mierou. Na čo najvyššiu presnosť sú všetky merania opakované trikrát a konečné výsledky tvoria ich priemernú hodnotu.

Testy s aktívnym AMD Smart Access Memory nebudú zatiaľ súčasť štandardnej metodiky. SAM sa samozrejme budeme venovať, ale na lepšiu orientáciu tieto testy budeme orientovať do samostatného článku. Ale to len dočasne, kým nebudú mať podporu aj grafiky GeForce. Potom prejdeme na opačný model a všetky karty budú testované so zapnutým SAM. Dovtedy však bude SAM v rámci štandardných testov vypnuté a výkonnostný nárast jeho vplyvom budeme publikovať zvlášť. Nikto tak nebude o nič ukrátený (ani tí, čo majú v skrinke čistokrvné AMD a ani majitelia platforiem Intel) a pekne sa zachová i prehľadnosť výsledkov. Predsa len dávať viac režimov jednej karty do rovnakého grafu (alebo mať namiesto 300 grafov 500 na článok) by už nerobilo dobrotu.

V pláne máme ešte jednu vec – raz kvartálne premeriavať dosah rôznych aktualizácií (ovládačov, OS, hier, BIOSu) na výkon. Z toho vypadnú percentuálne nárasty či poklesy výkonu, s ktorými môžete pracovať pri študovaní starších testov. Je to síce trochu kompromis, ale určite lepšia možnosť, než vydávať nové testy s neaktualizovaným softvérom. Ideálne by bolo samozrejme pred vydaním každého nového testu všetky predošlé karty pretestovať, ale to je nereálne. Ale veríme, že oceníte i priebežné premeriavanie s jednou grafikou GeForce a jednou Radeon a uvádzanie príslušného koeficientu v kritériách interaktívnych grafov.

Výpočtové testy

Otestovať grafickú kartu komplexne aj z pohľadu výpočtového výkonu je zložitejšie, než urobiť závery z herného prostredia. Už len z toho dôvodu, že sa takéto testy obvykle viažu na drahý softvér, ktorý si „len tak do redakcie“ nekúpite. Na druhej strane sme našli spôsoby, ako vám ten dostupný výpočtový výkon priblížiť. Jednak vďaka dobre stavaným benchmarkom, jednak sú tu aj nejaké voľne dostupné a pritom relevantné aplikácie a do tretice sme i niečo investovali do tých platených.

Testy zahajuje CompuBench, ktorý počíta rôzne simulácie (mimo iné aj z hernej grafiky).  Potom prechádzame na populárny benchmark SPECviewperf (2020) , ktorý integruje čiastkové operácie z populárnych 2D a 3D aplikácií, medzi ktorými je 3Ds max či SolidWorks. Detaily o tomto testovacom balíčku nájdete na webe spec.org. Od rovnakého tímu je i SPECworkstation 3, kde je GPU akcelerácia v testoch Caffe a Folding@Home. V grafoch nájdete aj výsledky 3D renderu LuxMark 3.1 a pozoruhodný teoretický test GPGPU obsahuje aj AIDA64 s meraniami FLOPS, IOPS a rýchlostí pamätí.

Najväčšiu porciu testov si z pochopiteľných dôvodov ukrojilo 3D renderovanie. To napríklad aj v rámci praktických testov Blendery (2.91). Okrem Cycles grafiky potrápime aj renderermi Eevee a radeon ProRender (nech má nejaký spriaznený test aj AMD, keď už je väčšina  optimalizovaná na karty Nvidie s proprietárnymi frameworkami CUDA a OptiX). Zaujímavý by bol isteže aj add-on pre V-ray, na ten však momentálne redakčná kasa nestačí, ale možno sa nám podarí časom získať nejakú „press“ licenciu, uvidíme. Aplikačné testy chceme do budúcna  rozvíjať. Výhľadovo určite nejakým pokročilým testovaním AI (zatiaľ sme neprišli na rozumný spôsob) vrátane odšumovania (tam by už nejaké nápady boli, ale pre časovú tieseň sme ich zatiaľ nezapracovali).

Grafické karty sa dajú dobre uchopiť aj pri úpravách fotografií. Na získanie predstavy o výkone v populárnom Photoshope používame naskriptovaný PugetBench, ktorý simuluje reálnu prácu z rôznymi filtrami. Medzi nimi sú i také, ktoré používajú GPU akceleráciu. Komplexný benchmark napovedajúci o výkone rastrovej a vektorovej grafiyk je potom i v alternatívnom Affinity Photo. V Lightroome sú zase pozoruhodné farebné korekcie (Enhance Details) surových nekomprimovaných fotiek. Tie aplikujeme dávkovo na 1 GB archív. Všetky tieto úlohy vedia akcelerovať tak GeForce ako i Radeony.

Zase z iného cesta sú potom testy dešifrovania v Hashcate s výberom šifier AES, MD5, NTLMv2, SHA1, SHA2-256/512 a WPA-EAPOL-PBKDF2. Nakoniec ešte v broadcastových aplikáciách OBS a Xsplit meriame, o koľko sa zníži herný výkon počas nahrávania. To už neobstarávajú shadre, ale kodéri (AMD VCE a Nvidia Nvenc). Tieto testy poukazujú na to, akú má ktorá karta približne rezervu typicky na online streamovanie.

Možnosti hardvérovej akcelerácií je, samozrejme, viac, typicky pre strih a prevody videa. To je už však čisto v réžii kodérov, ktoré sú v rámci jednej generácie kariet jedného výrobcu vždy rovnaké, takže nemá zmysel ich testovať na každej grafike. Naprieč generáciami je to už iné a testy tohto typu sa skôr či neskôr objavia. Už len doladiť metriku, kde bude na výstupe vždy rovnaký bitrate a zhoda pixelov. To je na objektívne porovnávania dôležité, pretože kodér jednej firmy/karty síce môže byť v konkrétnom profile s rovnakými nastaveniami rýchlejší, ale na úkor nižšej kvality, ktorú má (ale i nemusí mať, to je len príklad) iný kodér.



Asi sa už tešíte na avizované testy RX 6700 XT, ale pred nimi je tu ešte povinná jazda v podobe namerania výsledkov RTX 3060 Ti. Zaradiť túto grafiku do databázy ešte pred čerstvým Radeonom sa nám podarilo na poslednú chvíľu a na plnohodnotné hodnotenie RX 6700 XT je dôležitá. Teraz bude ale nasledovať sestrovražedný súboj RTX 3060 Ti s RTX 3070. Tieto grafiky sú si blízko výkonom i cenou.

Metodika: ako meriame spotrebu

Spôsob merania spotreby sme ladili pomerne dlho a ešte nejaký čas ho ladiť budeme. Ale už teraz máme k dispozícii prípravky, s ktorými môžeme spokojne fungovať.

Aby ste dostali presnú hodnotu celkovej spotreby grafickej karty je treba mapovať interný odber na slote PCI Express a externý na prídavnom napájaní. Na analýzu slotu PCIe bolo treba zostrojiť medzikartu, na ktorej meranie spotreby prebieha. Jej základ sú odpory kalibrované na presnú hodnotu (0,1 Ω) a podľa výšky úbytku napätia na nich vieme vypočítať prúd. Ten následne dosadzujeme do vzorca k zodpovedajúcej hodnote výstupného napätia ~ 12 V a ~ 3,3 V. Úbytok napätia je pritom natoľko nízky, že VRM grafickej karty nijako nerozhodí a na výstupe je stále viac než 12/3,3 V.

Spotrebu meriame na karte medzi grafikou a slotom PCI Express. O návrh a realizáciu sa ochotne postaral Rado Kopera (ďakujeme!)

Na podobnom prípravku pracujeme aj pre externé napájanie. Pri ňom sú však dosahované podstatne vyššie prúdy, je nevyhnutná aj dlhšia kabeláž a viacero priechodov medzi konektormi, čo znamená, že úbytok napätia bude treba odčítavať na ešte menšom odpore 0,01 Ω, súčasný stav (s 0,1 Ω) máme zatiaľ nestabilný. Dokým to poriadne vyladíme budeme na merania na kábloch používať prúdové kliešte Prova 15, ktoré takisto merajú s peknou presnosťou, akurát majú rozsah do 30 A. To ale stačí aj na OC verziu RTX 3090 Gaming X Trio. V prípade, že by bola nejaká karta cez rozsah, je vždy možnosť realizovať meranie spotreby na dvakrát (najprv na jednej a potom na druhej polovici 12 V vodičov).

A prečo sa vôbec trápime s takýmito prípravkami, keď má Nvidia analyzátor spotreby PCAT? Pre úplnú kontrolu nad meraniami. Zatiaľ čo naše zariadenia sú transparentné, tak to od Nvidie používa procesor ktoré môže (ale samozrejme i nemusí) merania rôzne prifarbovať. Po testovaní grafiky AMD na meracom prístroji Nvidia by sme asi pokojne nezaspávali.

Na čítanie a záznam meraní používame riadne skalibrovaný multimeter UNI-T UT71E, ktorý vzorky posiela do XLS. Z neho získavame priemernú hodnotu a dosadením do vzorca s presnou hodnotou výstupných napätí na vetve získavame podklady do grafov.

   

Čiarové grafy s priebehmi budeme rozoberať pre každú časť napájania zvlášť. Aj keď podiel na 3,3 V je obvykle zanedbateľný, monitorovať ju treba. Ťažko povedať, čo táto vetva presne napája, ale obvykle je odber na nej konštantný a keď tak sa mení iba s ohľadom na to, či sa vykresľuje statický alebo dynamický obraz. Spotrebu meriame v dvoch náročnejších hrách (F1 2020 a Shadow of the Tomb Raider) a jednej menej náročnej (CS:GO) s nastavením najvyšších grafických detailov a rozlíšenia UHD (3840 × 2560 px). Potom v pri 3D renderingu v Blenderi s použitím renderera Cycles na známej scéne Classroom. Okrem testov s vysokou záťažou je však dôležité mať prehľad aj o odbere vo webovom prehliadači (tým je v našom prípade akcelerovaný Google Chrome), kde trávime tiež dosť času. Jednak teda pri sledovaní videa alebo pri prechádzaní stránkami. Obvyklej priemernej záťaži tohto typu zodpovedá stránka FishIE Tank (HTML5) s 20 rybičkami a webové video v našich testoch spotreby zastupuje vzorka s kodekom VP9, dátovým tokom 17,4 mb/s a 60 fps. Naproti tomu testujeme spotrebu videa i offline, v prehrávači VLC. To na vzorke HEVC (45,7 mb/s, 50 fps). A nakoniec ešte odber grafickej karty zaznamenávame aj  na pracovnej ploche nečinných Windows 10. S jedným i s dvoma aktívnymi monitormi UHD@60 Hz.



Asi sa už tešíte na avizované testy RX 6700 XT, ale pred nimi je tu ešte povinná jazda v podobe namerania výsledkov RTX 3060 Ti. Zaradiť túto grafiku do databázy ešte pred čerstvým Radeonom sa nám podarilo na poslednú chvíľu a na plnohodnotné hodnotenie RX 6700 XT je dôležitá. Teraz bude ale nasledovať sestrovražedný súboj RTX 3060 Ti s RTX 3070. Tieto grafiky sú si blízko výkonom i cenou.

Merania hluku…

Hlučnosť, tak ako aj ostatné prevádzkové vlastnosti, ktorým, sa budeme ďalej venovať, meriame v rovnakých režimoch ako spotrebu, aby sa jednotlivé veličiny pekne prekrývali. Zaznamenávame v nich okrem hladiny produkovaného hluku aj frekvenčnú charakteristiku zvuku, vývoj frekvencií GPU a jeho zahrievanie.

V tejto časti opisu metodiky si uvedieme niečo k spôsobu merania hlučnosti. Používame Hlukomer Reed R8080, ktorý priebežne kalibrujeme skalibrovaným kalibrátorom Voltcraft SLC-100. Malý prídavok na hlukomeri je goliér v tvare paraboly, ktorý má dve funkcie. Zvyšuje citlivosť, aby bolo možné rozlíšiť produkovaný zvuk aj pri veľmi nízkych otáčkach. Je tak možné medzi sebou lepšie porovnávať aj veľmi tiché karty s čo najväčším pomerovým rozdielom. V opačnom prípade (bez tejto úpravy) by sa mohlo jednoducho stať, že nameriame naprieč viacerými grafickými kartami rovnakú hladinu hluku i napriek tomu, že je v skutočnosti trochu iná. Tento parabolický štít dáva význam ešte i z toho dôvodu, že z vonkajšej vypuklej strany (od chrbta) odráža všetky parazitné zvuky, s ktorými počas testovania bojuje každý, kto to s presnosťou meraní myslí aspoň trochu vážne. Ide o rôzne praskania tela či predmetov v miestnosti pri bežnej ľudskej aktivite.

Na zaistenie vždy rovnakých podmienok pri meraní hladiny hluku (a neskôr aj zvuku) používame okolo bench-wallu akustické panely s penovou plochou. To z dôvodu, aby sa zvuk do snímača hlukomera odrážal vždy rovnako bez ohľadu na momentálnu situáciu predmetov v testroome. Tieto panely sú z troch strán (zvrchu, sprava a zľava) a ich účelom odzvučniť priestor, v ktorom hlučnosť grafických kariet meriame. Odzvučniť znamená zamedziť rôznym odrazom zvuku a kmitaniu vĺn medzi plochými stenami. Nemýľte si to s odhlučnením, to máme v testlabe dlhodobo vyriešené dobre.

Snímač hlukomera je počas meraní umiestnený na statíve vždy pod rovnakým uhlom a v rovnakej vzdialenosti (35 cm) od slotu PCI Express, v ktorom je nainštalovaná grafická karta. Ku karte samotnej je to samozrejme vždy bližšie, záleží od jej hĺbky. Naznačený referenčný bod aj uhly snímača sú nemenné. Okrem „aerodynamickej hlučnosti“ chladičov meriame aj hladinu hluku pískajúcich cievok. Vtedy na moment ventilátory zastavíme. A na úplnosť treba dodať, že pri zvukových meraniach vypíname takisto ventilátor v zdroji ako aj na chladiči CPU. Meraná je tak vždy čisto grafická karta bez akýchkoľvek skreslení inými komponentmi.

… a frekvenčnej charakteristiky zvuku

Z rovnakého miesta meriame aj to, aká je frekvencia produkovaného zvuku. Jedna vec je hladina hluku (alebo úroveň akustického tlaku v decibeloch) a druhá vec jeho frekvenčná charakteristika, zafarbenie.

Podľa údaju o hladine hluku sa síce viete rýchlo zorientovať, či je grafická karta tichšia lebo hlučnejšia, respektíve kde sa na škále nachádza, no stále ide o mix rôznych frekvencií. Nehovorí teda o tom, či je produkovaný zvuk skôr dunivý (s nižšou frekvenciou) alebo piskľavý (s vysokou). Rovnakých 35 dBA vám tak za istých okolností môže byť prijemných, ale i nepríjemných – záleží na každom individuálne, ako vníma rôzne frekvencie. Z toho dôvodu okrem hladiny hluku budeme v aplikácii TrueRTA pri grafických kartách merať aj frekvenčnú charakteristiku zvuku. Výsledky budú interpretované jednak formou spektrografu s rozlíšením 1/24 oktávy a na lepšie porovnanie s ostatnými grafickými kartami do štandardných pruhových grafov vytiahneme dominantnú frekvenciu nižšieho (20–200 Hz), stredného (201–2000 Hz) a vyššieho (2001–20 000 Hz) spektra tónov. Na merania používame skalibrovaný mikrofón miniDSP UMIK-1, ktorým presne kopíruje polohu hlukomeru s tým, že takisto má límček, a to i s rovnakou ohniskovou vzdialenosťou.

Na záver tejto kapitoly treba poznamenať, že merania hluku a frekvenčnej charakteristiky zvuku budú na väčšine kariet prebiehať iba v záťažových testoch, keďže mimo záťaž a pri nižšom zaťažení (vrátane dekódovania videa) je prevádzka obvykle pasívna s odstavenými ventilátormi. Na druhej strane musíme byť pripravení aj na výnimky s aktívnou prevádzkou v idle alebo grafické karty s duálnym BIOSom, z ktorých ten výkonnejší ventilátory nikdy nevypína a tie sa točia aspoň na minimálnych otáčkach. Nakoniec rovnako ako pri meraní hladiny hluku v jednom z testov zaznamenávame aj frekvenčnú charakteristiku pískajúcich cievok. Nejaké dramatické rozdiely tu však neočakávajte. Obvykle pôjde o jednu a tú istú frekvenciu a cieľom je skôr odhaliť nejakú prípadnú anomáliu. Zvuk pískajúcich cievok je samozrejme vzhľadom na scénu premenlivý, no my však meriame vždy na rovnakej (v CS:GO@1080p).



Asi sa už tešíte na avizované testy RX 6700 XT, ale pred nimi je tu ešte povinná jazda v podobe namerania výsledkov RTX 3060 Ti. Zaradiť túto grafiku do databázy ešte pred čerstvým Radeonom sa nám podarilo na poslednú chvíľu a na plnohodnotné hodnotenie RX 6700 XT je dôležitá. Teraz bude ale nasledovať sestrovražedný súboj RTX 3060 Ti s RTX 3070. Tieto grafiky sú si blízko výkonom i cenou.

Metodika: testy zahrievania

Ochudobnení nebudete ani o testy zahrievania. Ste predsa na webe HWCooling. Aby ale malo vôbec zmysel monitorovať teploty na kritických súčastiach nielen grafickej karty, ale čohokoľvek v počítači, je dôležité nasimulovať reálne prostredie počítačovej skrinky so zdravou cirkuláciou vzduchu. Od tej sa potom odvíja aj celkové správanie grafickej karty ako takej. Otvorený bench-table je v mnohých prípadoch nevhodný a výsledky z neho môžu byť skresľujúce. Preto počas všetkých testov nielen zahrievania, ale i merania spotreby či vývoju frekvencií grafického jadra používame veterný tunel s rovnovážnym prúdením.

Dva ventilátory Noctua NF-S12A sú na vstupe a rovnaký počet ich je aj na výduchu. Pri testovaní rôznych konfigurácií systémového chladenia sa nám to ukázalo ako najefektívnejšie riešenie. Ventilátory sú pritom vždy nastavené na 5 V a rýchlosť zodpovedajú približne 550 ot./min. Stálosť vzduchu na vstupe je počas testov riadne kontrolovaná, teplotne sa pohybuje v rozmedzí 21–21,3 °C pri vlhkosti ±40 %.

Zahrievanie odčítavame z interných snímačov cez GPU-Z. Táto malá jednoúčelová aplikácia umožňuje aj záznam vzoriek zo snímačov do tabuľky. Z nich je potom už jednoduché vytvoriť čiarové grafy s priebehmi či priemernú hodnotu do pruhových grafov. Termokameru tu veľmi nevyužijeme, keďže väčšina grafických kariet má backplate, ktorý znemožňuje meranie zahrievania PCB. Kľúčové pre grafy zahrievania bude tak odpočet teplôt internými snímačmi, podľa ktorých sa koniec koncov odvíja aj regulácia frekvencií GPU. Vždy to bude zahrievanie grafického jadra a pokiaľ budú snímače aj na VRAM a VRM, tak vytiahneme do článku aj tieto hodnoty.



Asi sa už tešíte na avizované testy RX 6700 XT, ale pred nimi je tu ešte povinná jazda v podobe namerania výsledkov RTX 3060 Ti. Zaradiť túto grafiku do databázy ešte pred čerstvým Radeonom sa nám podarilo na poslednú chvíľu a na plnohodnotné hodnotenie RX 6700 XT je dôležitá. Teraz bude ale nasledovať sestrovražedný súboj RTX 3060 Ti s RTX 3070. Tieto grafiky sú si blízko výkonom i cenou.

Testovacia zostava

Procesor AMD Ryzen 9 5900X
Chladič Noctua NH-U14S
Základná doska MSI MEG X570 Ace
Pamäte Patriot Blackout (4× 8 GB, 3600 MHz/CL18)
2× SSD Patriot Viper VPN100 (512 GB + 2 TB)
Napájací zdroj BeQuiet! Dark Power Pro 12 s 1200 W

Testovacia konfigurácia
ProcesorAMD Ryzen 9 5900X
Chladič CPUNoctua NH-U14S@12 V s NT-H2
Základná doskaMSI MEG X570 Ace
Pamäte (RAM)Patriot Blackout, 4× 8 GB, 3600 MHz/CL18
SSD2× Patriot Viper VPN100 (512 GB + 2 TB)
Napájací zdrojBeQuiet! Dark Power Pro 12 (1200 W)
/* Here you can add custom CSS for the current table */ /* Lean more about CSS: https://en.wikipedia.org/wiki/Cascading_Style_Sheets */ /* To prevent the use of styles to other tables use "#supsystic-table-724" as a base selector for example: #supsystic-table-724 { ... } #supsystic-table-724 tbody { ... } #supsystic-table-724 tbody tr { ... } */

Poznámka.: V čase testovania sú použité grafické ovládače Nvidia GeForce Game Ready/Studio 461.72 a zostavenie OS Windows 10 Enterprise je 19042.



Asi sa už tešíte na avizované testy RX 6700 XT, ale pred nimi je tu ešte povinná jazda v podobe namerania výsledkov RTX 3060 Ti. Zaradiť túto grafiku do databázy ešte pred čerstvým Radeonom sa nám podarilo na poslednú chvíľu a na plnohodnotné hodnotenie RX 6700 XT je dôležitá. Teraz bude ale nasledovať sestrovražedný súboj RTX 3060 Ti s RTX 3070. Tieto grafiky sú si blízko výkonom i cenou.

3DMark

Na testy používame 3DMark Professional a z testov Night Raid (DirectX 12) vhodný na porovnanie slabších grafík, pre výkonnejšie je potom Fire Strike (DirectX 11) a Time Spy (DirectX 12).





Asi sa už tešíte na avizované testy RX 6700 XT, ale pred nimi je tu ešte povinná jazda v podobe namerania výsledkov RTX 3060 Ti. Zaradiť túto grafiku do databázy ešte pred čerstvým Radeonom sa nám podarilo na poslednú chvíľu a na plnohodnotné hodnotenie RX 6700 XT je dôležitá. Teraz bude ale nasledovať sestrovražedný súboj RTX 3060 Ti s RTX 3070. Tieto grafiky sú si blízko výkonom i cenou.

Age of Empires II: DE

Testovacia platforma benchmark, API DirectX 11; prednastavený grafický profil Ultra; extra nastavenia žiadne.








Asi sa už tešíte na avizované testy RX 6700 XT, ale pred nimi je tu ešte povinná jazda v podobe namerania výsledkov RTX 3060 Ti. Zaradiť túto grafiku do databázy ešte pred čerstvým Radeonom sa nám podarilo na poslednú chvíľu a na plnohodnotné hodnotenie RX 6700 XT je dôležitá. Teraz bude ale nasledovať sestrovražedný súboj RTX 3060 Ti s RTX 3070. Tieto grafiky sú si blízko výkonom i cenou.

Assassin’s Creed: Valhalla

Testovacia platforma benchmark; API DirectX 12; prednastavený grafický profil Ultra High; extra nastavenia žiadne.






   



Asi sa už tešíte na avizované testy RX 6700 XT, ale pred nimi je tu ešte povinná jazda v podobe namerania výsledkov RTX 3060 Ti. Zaradiť túto grafiku do databázy ešte pred čerstvým Radeonom sa nám podarilo na poslednú chvíľu a na plnohodnotné hodnotenie RX 6700 XT je dôležitá. Teraz bude ale nasledovať sestrovražedný súboj RTX 3060 Ti s RTX 3070. Tieto grafiky sú si blízko výkonom i cenou.

Battlefield V

Testovacia platforma vlastná scéna (War stories/Under no flag); API DirectX 12, prednastavený grafický profil Ultra; TAA high; extra nastavenia žiadne.






   



Asi sa už tešíte na avizované testy RX 6700 XT, ale pred nimi je tu ešte povinná jazda v podobe namerania výsledkov RTX 3060 Ti. Zaradiť túto grafiku do databázy ešte pred čerstvým Radeonom sa nám podarilo na poslednú chvíľu a na plnohodnotné hodnotenie RX 6700 XT je dôležitá. Teraz bude ale nasledovať sestrovražedný súboj RTX 3060 Ti s RTX 3070. Tieto grafiky sú si blízko výkonom i cenou.

Battlefield V s DXR

Testovacia platforma vlastná scéna (War stories/Under no flag); API DirectX 12, prednastavený grafický profil Ultra; TAA high; extra nastavenia DXR.







Poznámka: Hra podporuje aj DLSS, ale vzhľadom na to, že ide o starší titul a meraní je viac než dosť, sa tomuto nastaveniu v štandardných testoch venovať nebudeme. Nejaké to meranie na prianie však možné je, ak si oň napíšete.



Asi sa už tešíte na avizované testy RX 6700 XT, ale pred nimi je tu ešte povinná jazda v podobe namerania výsledkov RTX 3060 Ti. Zaradiť túto grafiku do databázy ešte pred čerstvým Radeonom sa nám podarilo na poslednú chvíľu a na plnohodnotné hodnotenie RX 6700 XT je dôležitá. Teraz bude ale nasledovať sestrovražedný súboj RTX 3060 Ti s RTX 3070. Tieto grafiky sú si blízko výkonom i cenou.

Borderlands 3

Testovacia platforma benchmark; API DirectX 12, prednastavený grafický profil Ultra; TAA; extra nastavenia žiadne.






   




Asi sa už tešíte na avizované testy RX 6700 XT, ale pred nimi je tu ešte povinná jazda v podobe namerania výsledkov RTX 3060 Ti. Zaradiť túto grafiku do databázy ešte pred čerstvým Radeonom sa nám podarilo na poslednú chvíľu a na plnohodnotné hodnotenie RX 6700 XT je dôležitá. Teraz bude ale nasledovať sestrovražedný súboj RTX 3060 Ti s RTX 3070. Tieto grafiky sú si blízko výkonom i cenou.

Control

Testovacia platforma vlastná scéna (kapitola Polaris); API DirectX 11, prednastavený grafický profil High; extra nastavenia žiadne.









Asi sa už tešíte na avizované testy RX 6700 XT, ale pred nimi je tu ešte povinná jazda v podobe namerania výsledkov RTX 3060 Ti. Zaradiť túto grafiku do databázy ešte pred čerstvým Radeonom sa nám podarilo na poslednú chvíľu a na plnohodnotné hodnotenie RX 6700 XT je dôležitá. Teraz bude ale nasledovať sestrovražedný súboj RTX 3060 Ti s RTX 3070. Tieto grafiky sú si blízko výkonom i cenou.

Control s DXR a DLSS

Testovacia platforma vlastná scéna (kapitola Polaris); API DirectX 12, prednastavený grafický profil High; extra nastavenia DXR.

   

DXR (native)






DXR s DLSS (performance)









Asi sa už tešíte na avizované testy RX 6700 XT, ale pred nimi je tu ešte povinná jazda v podobe namerania výsledkov RTX 3060 Ti. Zaradiť túto grafiku do databázy ešte pred čerstvým Radeonom sa nám podarilo na poslednú chvíľu a na plnohodnotné hodnotenie RX 6700 XT je dôležitá. Teraz bude ale nasledovať sestrovražedný súboj RTX 3060 Ti s RTX 3070. Tieto grafiky sú si blízko výkonom i cenou.

Counter-Strike: GO

Testovacia platforma benchmark (prelet nad mapou Dust 2); API DirectX 9, prednastavený grafický profil High; 4× MSAA; extra nastavenia žiadne.






   




Asi sa už tešíte na avizované testy RX 6700 XT, ale pred nimi je tu ešte povinná jazda v podobe namerania výsledkov RTX 3060 Ti. Zaradiť túto grafiku do databázy ešte pred čerstvým Radeonom sa nám podarilo na poslednú chvíľu a na plnohodnotné hodnotenie RX 6700 XT je dôležitá. Teraz bude ale nasledovať sestrovražedný súboj RTX 3060 Ti s RTX 3070. Tieto grafiky sú si blízko výkonom i cenou.

Cyberpunk 2077

Testovacia platforma vlastná scéna (Little China); API DirectX 12, prednastavený grafický profil Ultra; extra nastavenia žiadne.






   




Asi sa už tešíte na avizované testy RX 6700 XT, ale pred nimi je tu ešte povinná jazda v podobe namerania výsledkov RTX 3060 Ti. Zaradiť túto grafiku do databázy ešte pred čerstvým Radeonom sa nám podarilo na poslednú chvíľu a na plnohodnotné hodnotenie RX 6700 XT je dôležitá. Teraz bude ale nasledovať sestrovražedný súboj RTX 3060 Ti s RTX 3070. Tieto grafiky sú si blízko výkonom i cenou.

Cyberpunk 2077 s DLSS a FidelityFX CAS

Testovacia platforma vlastná scéna (Little China); API DirectX 12, prednastavený grafický profil Ultra; extra nastavenia FidelityFX CAS.

FidelityFX CAS (50 %)






DLSS (performance)









Asi sa už tešíte na avizované testy RX 6700 XT, ale pred nimi je tu ešte povinná jazda v podobe namerania výsledkov RTX 3060 Ti. Zaradiť túto grafiku do databázy ešte pred čerstvým Radeonom sa nám podarilo na poslednú chvíľu a na plnohodnotné hodnotenie RX 6700 XT je dôležitá. Teraz bude ale nasledovať sestrovražedný súboj RTX 3060 Ti s RTX 3070. Tieto grafiky sú si blízko výkonom i cenou.

Cyberpunk 2077 s DXR, DLSS a FidelityFX CAS

Testovacia platforma vlastná scéna (Little China); API DirectX 12, prednastavený grafický profil Ultra; extra nastavenia DXR s DLSS a FidelityFX CAS.

   

DXR






DXR s DLSS (performance)






DXR s FidelityFX CAS (50 %)








Asi sa už tešíte na avizované testy RX 6700 XT, ale pred nimi je tu ešte povinná jazda v podobe namerania výsledkov RTX 3060 Ti. Zaradiť túto grafiku do databázy ešte pred čerstvým Radeonom sa nám podarilo na poslednú chvíľu a na plnohodnotné hodnotenie RX 6700 XT je dôležitá. Teraz bude ale nasledovať sestrovražedný súboj RTX 3060 Ti s RTX 3070. Tieto grafiky sú si blízko výkonom i cenou.

DOOM Eternal

Testovacia platforma vlastná scéna; API Vulkan, prednastavený grafický profil Ultra Nightmare; extra nastavenia žiadne.






      




Asi sa už tešíte na avizované testy RX 6700 XT, ale pred nimi je tu ešte povinná jazda v podobe namerania výsledkov RTX 3060 Ti. Zaradiť túto grafiku do databázy ešte pred čerstvým Radeonom sa nám podarilo na poslednú chvíľu a na plnohodnotné hodnotenie RX 6700 XT je dôležitá. Teraz bude ale nasledovať sestrovražedný súboj RTX 3060 Ti s RTX 3070. Tieto grafiky sú si blízko výkonom i cenou.

F1 2020

Testovacia platforma benchmark (Australia, Clear/Dry, Cycle); API DirectX 12, prednastavený grafický profil Ultra High; TAA; extra nastavenia Skidmarks blending off*.






   


*na grafických kartách GeForce je voľba Skidmarks blending vypnutá. Na grafických AMD táto možnosť totiž chýba. Celková kvalita Skidmarks je ale inak na GeForce aj AMD nastavená na High.
Poznámka: Hra podporuje aj DLSS 2.0 a FidelityFX (CAS) pre upscaling a sharpening, ale vzhľadom na relatívnu hardvérovú nenáročnosť v natívnych nastaveniach sa im v štandardných testoch venovať nebudeme. Nejaké to meranie na prianie však možné je, ak si oň napíšete.




Asi sa už tešíte na avizované testy RX 6700 XT, ale pred nimi je tu ešte povinná jazda v podobe namerania výsledkov RTX 3060 Ti. Zaradiť túto grafiku do databázy ešte pred čerstvým Radeonom sa nám podarilo na poslednú chvíľu a na plnohodnotné hodnotenie RX 6700 XT je dôležitá. Teraz bude ale nasledovať sestrovražedný súboj RTX 3060 Ti s RTX 3070. Tieto grafiky sú si blízko výkonom i cenou.

FIFA 21

Testovacia platforma vlastná scéna (Autumn/Fall, Overcast, 9pm, Old Trafford); API DirectX 12, prednastavený grafický profil Ultra; extra nastavenia žiadne.









Asi sa už tešíte na avizované testy RX 6700 XT, ale pred nimi je tu ešte povinná jazda v podobe namerania výsledkov RTX 3060 Ti. Zaradiť túto grafiku do databázy ešte pred čerstvým Radeonom sa nám podarilo na poslednú chvíľu a na plnohodnotné hodnotenie RX 6700 XT je dôležitá. Teraz bude ale nasledovať sestrovražedný súboj RTX 3060 Ti s RTX 3070. Tieto grafiky sú si blízko výkonom i cenou.

Forza Horizon 4

Testovacia platforma vlastná scéna; API DirectX 12, prednastavený grafický profil Ultra; 2× MSAA; extra nastavenia žiadne.






      




Asi sa už tešíte na avizované testy RX 6700 XT, ale pred nimi je tu ešte povinná jazda v podobe namerania výsledkov RTX 3060 Ti. Zaradiť túto grafiku do databázy ešte pred čerstvým Radeonom sa nám podarilo na poslednú chvíľu a na plnohodnotné hodnotenie RX 6700 XT je dôležitá. Teraz bude ale nasledovať sestrovražedný súboj RTX 3060 Ti s RTX 3070. Tieto grafiky sú si blízko výkonom i cenou.

Mafia: DE

Testovacia platforma vlastná scéna (z parkoviska Salieryho baru k bráne nadzemnej trati); API DirectX 11, prednastavený grafický profil High; extra nastavenia žiadne.






   




Asi sa už tešíte na avizované testy RX 6700 XT, ale pred nimi je tu ešte povinná jazda v podobe namerania výsledkov RTX 3060 Ti. Zaradiť túto grafiku do databázy ešte pred čerstvým Radeonom sa nám podarilo na poslednú chvíľu a na plnohodnotné hodnotenie RX 6700 XT je dôležitá. Teraz bude ale nasledovať sestrovražedný súboj RTX 3060 Ti s RTX 3070. Tieto grafiky sú si blízko výkonom i cenou.

Metro Exodus

Testovacia platforma benchmark; API DirectX 12, prednastavený grafický profil Extreme; extra nastavenia žiadne.









Asi sa už tešíte na avizované testy RX 6700 XT, ale pred nimi je tu ešte povinná jazda v podobe namerania výsledkov RTX 3060 Ti. Zaradiť túto grafiku do databázy ešte pred čerstvým Radeonom sa nám podarilo na poslednú chvíľu a na plnohodnotné hodnotenie RX 6700 XT je dôležitá. Teraz bude ale nasledovať sestrovražedný súboj RTX 3060 Ti s RTX 3070. Tieto grafiky sú si blízko výkonom i cenou.

Metro Exodus s DXR a DLSS

Testovacia platforma benchmark; API DirectX 12, prednastavený grafický profil Ultra; extra nastavenia DXR.

DXR (native)






DXR s DLSS (performance)









Asi sa už tešíte na avizované testy RX 6700 XT, ale pred nimi je tu ešte povinná jazda v podobe namerania výsledkov RTX 3060 Ti. Zaradiť túto grafiku do databázy ešte pred čerstvým Radeonom sa nám podarilo na poslednú chvíľu a na plnohodnotné hodnotenie RX 6700 XT je dôležitá. Teraz bude ale nasledovať sestrovražedný súboj RTX 3060 Ti s RTX 3070. Tieto grafiky sú si blízko výkonom i cenou.

Microsoft Flight Simulator

Testovacia platforma vlastná scéna (Paris-Charles de Gaulle, Air Traffic: AI, 14. február, 9:00) autopilot: od 1000 po náraz o terén; API DirectX 11, prednastavený grafický profil Ultra; TAA; extra nastavenia Motion Blur off.






   




Asi sa už tešíte na avizované testy RX 6700 XT, ale pred nimi je tu ešte povinná jazda v podobe namerania výsledkov RTX 3060 Ti. Zaradiť túto grafiku do databázy ešte pred čerstvým Radeonom sa nám podarilo na poslednú chvíľu a na plnohodnotné hodnotenie RX 6700 XT je dôležitá. Teraz bude ale nasledovať sestrovražedný súboj RTX 3060 Ti s RTX 3070. Tieto grafiky sú si blízko výkonom i cenou.

Red Dead Redemption 2 (Vulkan)

Testovacia platforma vlastná scéna; API Vulkan, prednastavený grafický profil Favor Quality; extra nastavenia žiadne.






      




Asi sa už tešíte na avizované testy RX 6700 XT, ale pred nimi je tu ešte povinná jazda v podobe namerania výsledkov RTX 3060 Ti. Zaradiť túto grafiku do databázy ešte pred čerstvým Radeonom sa nám podarilo na poslednú chvíľu a na plnohodnotné hodnotenie RX 6700 XT je dôležitá. Teraz bude ale nasledovať sestrovražedný súboj RTX 3060 Ti s RTX 3070. Tieto grafiky sú si blízko výkonom i cenou.

Red Dead Redemption 2 (Dx12)

Testovacia platforma vlastná scéna; API DirectX 12, prednastavený grafický profil Favor Quality; extra nastavenia žiadne.









Asi sa už tešíte na avizované testy RX 6700 XT, ale pred nimi je tu ešte povinná jazda v podobe namerania výsledkov RTX 3060 Ti. Zaradiť túto grafiku do databázy ešte pred čerstvým Radeonom sa nám podarilo na poslednú chvíľu a na plnohodnotné hodnotenie RX 6700 XT je dôležitá. Teraz bude ale nasledovať sestrovražedný súboj RTX 3060 Ti s RTX 3070. Tieto grafiky sú si blízko výkonom i cenou.

Shadow of the Tomb Raider

Testovacia platforma vlastná scéna; API DirectX 12, prednastavený grafický profil Highest; TAA; extra nastavenia žiadne.






   




Asi sa už tešíte na avizované testy RX 6700 XT, ale pred nimi je tu ešte povinná jazda v podobe namerania výsledkov RTX 3060 Ti. Zaradiť túto grafiku do databázy ešte pred čerstvým Radeonom sa nám podarilo na poslednú chvíľu a na plnohodnotné hodnotenie RX 6700 XT je dôležitá. Teraz bude ale nasledovať sestrovražedný súboj RTX 3060 Ti s RTX 3070. Tieto grafiky sú si blízko výkonom i cenou.

Shadow of the Tomb Raider s DXR

Testovacia platforma benchmark; API DirectX 12, prednastavený grafický profil Highest; extra nastavenia DXR.






Poznámka: Hra podporuje aj DLSS a FidelityFX CAS, ale vzhľadom na to, že ide o starší titul a meraní je viac než dosť, sa tomuto nastaveniu v štandardných testoch venovať nebudeme. Nejaké to meranie na prianie však možné je, ak si oň napíšete.




Asi sa už tešíte na avizované testy RX 6700 XT, ale pred nimi je tu ešte povinná jazda v podobe namerania výsledkov RTX 3060 Ti. Zaradiť túto grafiku do databázy ešte pred čerstvým Radeonom sa nám podarilo na poslednú chvíľu a na plnohodnotné hodnotenie RX 6700 XT je dôležitá. Teraz bude ale nasledovať sestrovražedný súboj RTX 3060 Ti s RTX 3070. Tieto grafiky sú si blízko výkonom i cenou.

Total War Saga: Troy

Testovacia platforma benchmark; API DirectX 11, prednastavený grafický profil Ultra; 4× AA, extra nastavenia žiadne.









Asi sa už tešíte na avizované testy RX 6700 XT, ale pred nimi je tu ešte povinná jazda v podobe namerania výsledkov RTX 3060 Ti. Zaradiť túto grafiku do databázy ešte pred čerstvým Radeonom sa nám podarilo na poslednú chvíľu a na plnohodnotné hodnotenie RX 6700 XT je dôležitá. Teraz bude ale nasledovať sestrovražedný súboj RTX 3060 Ti s RTX 3070. Tieto grafiky sú si blízko výkonom i cenou.

Wasteland 3

Testovacia platforma vlastná scéna; API DirectX 11, prednastavený grafický profil Ultra; extra nastavenia žiadne.






   




Asi sa už tešíte na avizované testy RX 6700 XT, ale pred nimi je tu ešte povinná jazda v podobe namerania výsledkov RTX 3060 Ti. Zaradiť túto grafiku do databázy ešte pred čerstvým Radeonom sa nám podarilo na poslednú chvíľu a na plnohodnotné hodnotenie RX 6700 XT je dôležitá. Teraz bude ale nasledovať sestrovražedný súboj RTX 3060 Ti s RTX 3070. Tieto grafiky sú si blízko výkonom i cenou.

Súhrnný herný výkon






Výkon za euro






Asi sa už tešíte na avizované testy RX 6700 XT, ale pred nimi je tu ešte povinná jazda v podobe namerania výsledkov RTX 3060 Ti. Zaradiť túto grafiku do databázy ešte pred čerstvým Radeonom sa nám podarilo na poslednú chvíľu a na plnohodnotné hodnotenie RX 6700 XT je dôležitá. Teraz bude ale nasledovať sestrovražedný súboj RTX 3060 Ti s RTX 3070. Tieto grafiky sú si blízko výkonom i cenou.

CompuBench 2.0 (OpenCL)

Testovacia platforma benchmark; API OpenCL; extra nastavenia žiadne.

Game Effects



Advanced Compute




High Quality Computer Generated Imagery and Rendering



Computer Vision




Asi sa už tešíte na avizované testy RX 6700 XT, ale pred nimi je tu ešte povinná jazda v podobe namerania výsledkov RTX 3060 Ti. Zaradiť túto grafiku do databázy ešte pred čerstvým Radeonom sa nám podarilo na poslednú chvíľu a na plnohodnotné hodnotenie RX 6700 XT je dôležitá. Teraz bude ale nasledovať sestrovražedný súboj RTX 3060 Ti s RTX 3070. Tieto grafiky sú si blízko výkonom i cenou.

ComputeBench 2.0 (CUDA)

Testovacia platforma benchmark; API Nvidia CUDA; extra nastavenia žiadne.

Game Effects



Advanced Compute




High Quality Computer Generated Imagery and Rendering



Computer Vision




Asi sa už tešíte na avizované testy RX 6700 XT, ale pred nimi je tu ešte povinná jazda v podobe namerania výsledkov RTX 3060 Ti. Zaradiť túto grafiku do databázy ešte pred čerstvým Radeonom sa nám podarilo na poslednú chvíľu a na plnohodnotné hodnotenie RX 6700 XT je dôležitá. Teraz bude ale nasledovať sestrovražedný súboj RTX 3060 Ti s RTX 3070. Tieto grafiky sú si blízko výkonom i cenou.

SPECviewperf 2020

Testovacia platforma benchmark; API OpenGL a DirectX; extra nastavenia žiadne.








SPECworkstation 3





Asi sa už tešíte na avizované testy RX 6700 XT, ale pred nimi je tu ešte povinná jazda v podobe namerania výsledkov RTX 3060 Ti. Zaradiť túto grafiku do databázy ešte pred čerstvým Radeonom sa nám podarilo na poslednú chvíľu a na plnohodnotné hodnotenie RX 6700 XT je dôležitá. Teraz bude ale nasledovať sestrovražedný súboj RTX 3060 Ti s RTX 3070. Tieto grafiky sú si blízko výkonom i cenou.

Testy FLOPS, IOPS a rýchlosť pamätí

Testovacia platforma benchmark; verzia aplikácie 6.32.5600; extra nastavenia žiadne.













Asi sa už tešíte na avizované testy RX 6700 XT, ale pred nimi je tu ešte povinná jazda v podobe namerania výsledkov RTX 3060 Ti. Zaradiť túto grafiku do databázy ešte pred čerstvým Radeonom sa nám podarilo na poslednú chvíľu a na plnohodnotné hodnotenie RX 6700 XT je dôležitá. Teraz bude ale nasledovať sestrovražedný súboj RTX 3060 Ti s RTX 3070. Tieto grafiky sú si blízko výkonom i cenou.

LuxMark

Testovacia platforma benchmark; API OpenCL; extra nastavenia žiadne.



Blender@Cycles

Testovacia platforma render BMW a Classroom; renderer Cycles, 12 dlaždíc; extra nastavenia sú OpenCL pre grafické karty Radeon a CUDA pre GeForce. Tak, ako to bude používať väčšina ľudí. OpenCL s GeForce je vždy pomalé, pretože path tracing nepodporuje akceleráciu GPU a počíta ho CPU.  Nvidia OptiX sa na podporovaných kartách (GeForce RTX) testuje samostatne a výsledky dávame do oddeleného grafu zvlášť.


Na grafických kartách GeForce RTX testujeme aj Nvidia OptiX





Asi sa už tešíte na avizované testy RX 6700 XT, ale pred nimi je tu ešte povinná jazda v podobe namerania výsledkov RTX 3060 Ti. Zaradiť túto grafiku do databázy ešte pred čerstvým Radeonom sa nám podarilo na poslednú chvíľu a na plnohodnotné hodnotenie RX 6700 XT je dôležitá. Teraz bude ale nasledovať sestrovražedný súboj RTX 3060 Ti s RTX 3070. Tieto grafiky sú si blízko výkonom i cenou.

Blender@Radeon ProRender

Testovacia platforma render BMW a Classroom; renderer Radeon ProRender, 1024 vzoriek; extra nastavenia žiadne. Extra nastavenia sú  OpenCL pre grafické karty Radeon a CUDA pre GeForce. Nvidia OptiX sa na podporovaných kartách (GeForce RTX) testuje samostatne a výsledky dávame do oddeleného grafu zvlášť.




Blender@Eevee

Testovacia platforma render animácia Ember Forest; renderer Eevee, 350 obrázkov; extra nastavenia je OpenCL.


Render Ember Forest v Blender 2.92




Asi sa už tešíte na avizované testy RX 6700 XT, ale pred nimi je tu ešte povinná jazda v podobe namerania výsledkov RTX 3060 Ti. Zaradiť túto grafiku do databázy ešte pred čerstvým Radeonom sa nám podarilo na poslednú chvíľu a na plnohodnotné hodnotenie RX 6700 XT je dôležitá. Teraz bude ale nasledovať sestrovražedný súboj RTX 3060 Ti s RTX 3070. Tieto grafiky sú si blízko výkonom i cenou.

Úprava fotografií

Adobe Photoshop: Testovacia platforma Pugetbench; extra nastavenie žiadne.







Affinity Photo: Testovacia platforma vstavaný benchmark; extra nastavenie žiadne.


Adobe Lightroom: Testovacia platforma vlastný 1-gigabajtový archív 42 surových fotiek (CR2) z DSLR; extra nastavenie žiadne.




Asi sa už tešíte na avizované testy RX 6700 XT, ale pred nimi je tu ešte povinná jazda v podobe namerania výsledkov RTX 3060 Ti. Zaradiť túto grafiku do databázy ešte pred čerstvým Radeonom sa nám podarilo na poslednú chvíľu a na plnohodnotné hodnotenie RX 6700 XT je dôležitá. Teraz bude ale nasledovať sestrovražedný súboj RTX 3060 Ti s RTX 3070. Tieto grafiky sú si blízko výkonom i cenou.

Broadcasting

OBS Studio a XSplit: Testovacia platforma benchmark hry F1 2020; extra nastavenia sú povolenia kodérov AMD VCE/Nvidia Nvenc (AVC/H.264), výstupné rozlíšenie 2560 × 1440 px (60 fps), cieľový bitrate 19 700 kbps.







Asi sa už tešíte na avizované testy RX 6700 XT, ale pred nimi je tu ešte povinná jazda v podobe namerania výsledkov RTX 3060 Ti. Zaradiť túto grafiku do databázy ešte pred čerstvým Radeonom sa nám podarilo na poslednú chvíľu a na plnohodnotné hodnotenie RX 6700 XT je dôležitá. Teraz bude ale nasledovať sestrovražedný súboj RTX 3060 Ti s RTX 3070. Tieto grafiky sú si blízko výkonom i cenou.

Lámanie hesiel

Testovacia platforma Hashcat; extra nastavenia žiadny. Testy si môžete jednoducho i sami vyskúšať. Stačí si stiahnuť binárku a v príkazovom riadku zadať podľa číselného kódu šifru, ktorá vás zaujíma.











Asi sa už tešíte na avizované testy RX 6700 XT, ale pred nimi je tu ešte povinná jazda v podobe namerania výsledkov RTX 3060 Ti. Zaradiť túto grafiku do databázy ešte pred čerstvým Radeonom sa nám podarilo na poslednú chvíľu a na plnohodnotné hodnotenie RX 6700 XT je dôležitá. Teraz bude ale nasledovať sestrovražedný súboj RTX 3060 Ti s RTX 3070. Tieto grafiky sú si blízko výkonom i cenou.

Frekvencie GPU









Asi sa už tešíte na avizované testy RX 6700 XT, ale pred nimi je tu ešte povinná jazda v podobe namerania výsledkov RTX 3060 Ti. Zaradiť túto grafiku do databázy ešte pred čerstvým Radeonom sa nám podarilo na poslednú chvíľu a na plnohodnotné hodnotenie RX 6700 XT je dôležitá. Teraz bude ale nasledovať sestrovražedný súboj RTX 3060 Ti s RTX 3070. Tieto grafiky sú si blízko výkonom i cenou.

Zahrievanie GPU









Zahrievanie VRAM

Upozornenie: Ak nameraná hodnota pri vybranej grafickej karte chýba, znamená to, že sa nedá nadetegovať interným snímačom.











Asi sa už tešíte na avizované testy RX 6700 XT, ale pred nimi je tu ešte povinná jazda v podobe namerania výsledkov RTX 3060 Ti. Zaradiť túto grafiku do databázy ešte pred čerstvým Radeonom sa nám podarilo na poslednú chvíľu a na plnohodnotné hodnotenie RX 6700 XT je dôležitá. Teraz bude ale nasledovať sestrovražedný súboj RTX 3060 Ti s RTX 3070. Tieto grafiky sú si blízko výkonom i cenou.

Čistá spotreba grafickej karty









Výkon na jednotku wattu






Asi sa už tešíte na avizované testy RX 6700 XT, ale pred nimi je tu ešte povinná jazda v podobe namerania výsledkov RTX 3060 Ti. Zaradiť túto grafiku do databázy ešte pred čerstvým Radeonom sa nám podarilo na poslednú chvíľu a na plnohodnotné hodnotenie RX 6700 XT je dôležitá. Teraz bude ale nasledovať sestrovražedný súboj RTX 3060 Ti s RTX 3070. Tieto grafiky sú si blízko výkonom i cenou.

Analýza napájania z 12 V vetvy (vyššia záťaž)






Asi sa už tešíte na avizované testy RX 6700 XT, ale pred nimi je tu ešte povinná jazda v podobe namerania výsledkov RTX 3060 Ti. Zaradiť túto grafiku do databázy ešte pred čerstvým Radeonom sa nám podarilo na poslednú chvíľu a na plnohodnotné hodnotenie RX 6700 XT je dôležitá. Teraz bude ale nasledovať sestrovražedný súboj RTX 3060 Ti s RTX 3070. Tieto grafiky sú si blízko výkonom i cenou.

Analýza napájania z 12 V vetvy (nižšia záťaž)













Asi sa už tešíte na avizované testy RX 6700 XT, ale pred nimi je tu ešte povinná jazda v podobe namerania výsledkov RTX 3060 Ti. Zaradiť túto grafiku do databázy ešte pred čerstvým Radeonom sa nám podarilo na poslednú chvíľu a na plnohodnotné hodnotenie RX 6700 XT je dôležitá. Teraz bude ale zaujímavé sledovať sestrovražedný súboj RTX 3060 Ti s RTX 3070. Tieto grafiky sú si blízko výkonom i cenou.

Analýza napájania z 3,3 V vetvy

Pohľad na medzikartu na merania odberu zo slotu PCI Express. Strana pre 3,3 V vetvu












Asi sa už tešíte na avizované testy RX 6700 XT, ale pred nimi je tu ešte povinná jazda v podobe namerania výsledkov RTX 3060 Ti. Zaradiť túto grafiku do databázy ešte pred čerstvým Radeonom sa nám podarilo na poslednú chvíľu a na plnohodnotné hodnotenie RX 6700 XT je dôležitá. Teraz bude ale nasledovať sestrovražedný súboj RTX 3060 Ti s RTX 3070. Tieto grafiky sú si blízko výkonom i cenou.

Hladina hluku








Asi sa už tešíte na avizované testy RX 6700 XT, ale pred nimi je tu ešte povinná jazda v podobe namerania výsledkov RTX 3060 Ti. Zaradiť túto grafiku do databázy ešte pred čerstvým Radeonom sa nám podarilo na poslednú chvíľu a na plnohodnotné hodnotenie RX 6700 XT je dôležitá. Teraz bude ale nasledovať sestrovražedný súboj RTX 3060 Ti s RTX 3070. Tieto grafiky sú si blízko výkonom i cenou.

Frekvenčná charakteristika zvuku

Merania prebiehajú v aplikácii TrueRTA, ktorá zaznamenáva zvuk v škále 240 frekvencií v zaznamenávanom rozsahu 20–20 000 Hz. Pre možnosť porovnania naprieč článkami exportujeme do štandardných pruhových grafov dominantnú frekvenciu z nízkeho (20–200 Hz), stredného (201–2000 Hz) a vysokého (2001–20 000 Hz) spektra. Na ešte podrobnejšiu analýzu zvukového prejavu je však dôležité vnímať celkový tvar grafu a intenzitu všetkých frekvencií/tónov. Ak by ste v grafoch a tabuľkách nižšie niečomu nerozumeli, odpovede na všetky otázky nájdete v tomto článku. Ten vysvetľuje, ako správne čítať namerané údaje nižšie.

Mikrofón, ktorý používame na analýzu zvuku chladičov a cievok



Graphics cardDominant sound freq. and noise level in F1 2020@2160pNF-F12 PWMNF-A15 PWM
Low rangeMid rangeHigh range
Frequency [Hz]Noise level [dBu]Frequency [Hz]Noise level [dBu]Frequency [Hz]Noise level [dBu]
MSI RTX 3060 Ti Gaming X Trio100,794-70,6081107,887-82,7977034,643-83,730
Gigabyte RTX 3060 Eagle OC 12G100,794-71,611213,574-64,2612031,873-74,162
MSI RTX 3090 Gaming X Trio100,794-72,3301076,347-75,9924561,401-81,229
MSI RTX 3070 Gaming X Trio100,794-73,9261076,347-79,7196267,154-85,076
AMD Radeon RX 6800100,794-71,7591107,887-67,4162091,412-75,288
Asus TUF RTX 3080 O10G Gaming100,794-76,0451107,887-77,8507034,643-74,423
AMD Radeon RX 6800 XT100,794-72,9911107,887-74,72410848,902-76,519
/* Here you can add custom CSS for the current table */ /* Lean more about CSS: https://en.wikipedia.org/wiki/Cascading_Style_Sheets */ /* To prevent the use of styles to other tables use "#supsystic-table-825" as a base selector for example: #supsystic-table-825 { ... } #supsystic-table-825 tbody { ... } #supsystic-table-825 tbody tr { ... } */



Graphics cardDominant sound freq. and noise level in SOTTR@2160pNF-F12 PWMNF-A15 PWM
Low rangeMid rangeHigh range
Frequency [Hz]Noise level [dBu]Frequency [Hz]Noise level [dBu]Frequency [Hz]Noise level [dBu]
MSI RTX 3060 Ti Gaming X Trio100,794-70,7641076,347-83,6307034,643-81,871
Gigabyte RTX 3060 Eagle OC 12G100,794-71,937213,574-64,4552031,873-73,841
MSI RTX 3090 Gaming X Trio106,787-74,468213,574-71,3074561,401-79,260
MSI RTX 3070 Gaming X Trio100,794-72,952213,574-72,2756267,154-84,919
AMD Radeon RX 6800100,794-71,6031140,350-67,7659665,273-80,642
Asus TUF RTX 3080 O10G Gaming100,794-75,4101076,347-72,3217240,773-74,199
AMD Radeon RX 6800 XT100,794-73,1701107,887-75,26210848,902-75,397
/* Here you can add custom CSS for the current table */ /* Lean more about CSS: https://en.wikipedia.org/wiki/Cascading_Style_Sheets */ /* To prevent the use of styles to other tables use "#supsystic-table-831" as a base selector for example: #supsystic-table-831 { ... } #supsystic-table-831 tbody { ... } #supsystic-table-831 tbody tr { ... } */



Graphics cardDominant sound freq. and noise level in CS:GO@2160pNF-F12 PWMNF-A15 PWM
Low rangeMid rangeHigh range
Frequency [Hz]Noise level [dBu]Frequency [Hz]Noise level [dBu]Frequency [Hz]Noise level [dBu]
MSI RTX 3060 Ti Gaming X Trio100,794-71,4421107,887-83,0976267,154-82,469
Gigabyte RTX 3060 Eagle OC 12G100,794-72,601213,574-64,7942031,873-73,810
MSI RTX 3090 Gaming X Trio106,787-75,721213,574-73,4234695,061-77,625
MSI RTX 3070 Gaming X Trio106,787-75,721213,574-73,4236267,154-82,711
AMD Radeon RX 6800100,794-71,1031076,347-77,3289665,273-77,714
Asus TUF RTX 3080 O10G Gaming100,794-74,2081076,347-70,9197240,773-74,402
AMD Radeon RX 6800 XT100,794-72,3461107,887-73,73210848,902-72,534
/* Here you can add custom CSS for the current table */ /* Lean more about CSS: https://en.wikipedia.org/wiki/Cascading_Style_Sheets */ /* To prevent the use of styles to other tables use "#supsystic-table-827" as a base selector for example: #supsystic-table-827 { ... } #supsystic-table-827 tbody { ... } #supsystic-table-827 tbody tr { ... } */



Graphics cardDominant sound freq. and noise level in Blender (Cycles), ClassroomNF-F12 PWMNF-A15 PWM
Low rangeMid rangeHigh range
Frequency [Hz]Noise level [dBu]Frequency [Hz]Noise level [dBu]Frequency [Hz]Noise level [dBu]
MSI RTX 3060 Ti Gaming X TrioGigabyte RTX 3060 Eagle OC 12G100,794-70,442987,015-89,5486450,796-88,958
Gigabyte RTX 3060 Eagle OC 12G100,794-72,605213,574-70,0072031,873-79,089
MSI RTX 3090 Gaming X Trio100,794-71,2241076,347-85,3145915,406-91,953
MSI RTX 3070 Gaming X Trio100,794-71,2241076,347-85,31418245,606-90,785
AMD Radeon RX 6800100,794-71,136987,015-89,0417452,944-88,237
Asus TUF RTX 3080 O10G Gaming106,787-81,5411659,995-80,5686834,380-77,967
AMD Radeon RX 6800 XT100,794-72,9801243,561-95,2357671,332-84,980
/* Here you can add custom CSS for the current table */ /* Lean more about CSS: https://en.wikipedia.org/wiki/Cascading_Style_Sheets */ /* To prevent the use of styles to other tables use "#supsystic-table-832" as a base selector for example: #supsystic-table-832 { ... } #supsystic-table-832 tbody { ... } #supsystic-table-832 tbody tr { ... } */



Graphics cardDominant sound freq. and noise level in CS:GO@1080p (coils only)NF-F12 PWMNF-A15 PWM
Low rangeMid rangeHigh range
Frequency [Hz]Noise level [dBu]Frequency [Hz]Noise level [dBu]Frequency [Hz]Noise level [dBu]
MSI RTX 3060 Ti Gaming X Trio100,794-73,0062152,695-86,3796267,154-83,576
Gigabyte RTX 3060 Eagle OC 12G100,794-73,5751974,030-90,2496088,740-83,145
MSI RTX 3090 Gaming X Trio50,397-76,126987,015-84,8365915,406-83,323
MSI RTX 3070 Gaming X Trio100,794-74,6621317,507-81,4486088,740-84,631
AMD Radeon RX 6800100,794-72,0131659,955-90,3548863,094-84,530
Asus TUF RTX 3080 O10G Gaming100,794-75,5761140,350-81,7399948,487-78,734
AMD Radeon RX 6800 XT100,794-73,2721659,955-83,3277452,944-76,372
/* Here you can add custom CSS for the current table */ /* Lean more about CSS: https://en.wikipedia.org/wiki/Cascading_Style_Sheets */ /* To prevent the use of styles to other tables use "#supsystic-table-829" as a base selector for example: #supsystic-table-829 { ... } #supsystic-table-829 tbody { ... } #supsystic-table-829 tbody tr { ... } */




Asi sa už tešíte na avizované testy RX 6700 XT, ale pred nimi je tu ešte povinná jazda v podobe namerania výsledkov RTX 3060 Ti. Zaradiť túto grafiku do databázy ešte pred čerstvým Radeonom sa nám podarilo na poslednú chvíľu a na plnohodnotné hodnotenie RX 6700 XT je dôležitá. Teraz bude ale nasledovať sestrovražedný súboj RTX 3060 Ti s RTX 3070. Tieto grafiky sú si blízko výkonom i cenou.

Záver

RTX 3060 Ti Gaming X Trio oproti RTX 3070 Gaming X Trio bez ray tracingu herne slabšia o 7–8 %. So zapnutým DXR je ten rozdiel málinko väčší, špeciálne v Battlefielde V. Stále platí, že je RTX 3060 Ti dobre pripravená aj do rozlíšenia QHD, ale hranie vybraných titulov s fps okolo 50 (typicky Cyberpunk 2077 alebo Metro Exodus), prirodzene nebude až také komfortné ako na  RTX 3070 Gaming X Trio alebo na Radeone RX 6800. Ten má v QHD 8 % k dobru aj bez SAM (s ním až 23 %, čo už je trochu iná trieda).

Celkovo ten úbytok výkonu škáluje tak, ako by človek vzhľadom na škrt iba zopár shaderov očakával. Jediné prekvapenie sme zaznamenali v Assassin’s Creed: Valhalla, kde je RTX 3060 Ti Gaming X naprieč všetkými rozlíšeniami o 5 % rýchlejšia než RTX 3070 v rovnakom vyhotovení MSI. Pripísať sa to asi dá vyšším frekvenciám, ktoré RTX 3060 Gaming X Trio dosahuje. Tie sa pohybujú v rozmedzí 1954–1979 MHz. To je oproti RTX 3070 nárast 18–42 MHz i napriek tomu, že obe grafiky majú v špecifikovaných pre boost 1830 MHz. Výpočtové aplikácie sú na rozdiel v shaderoch o trochu citlivejšie a prepad výkonu je obvykle väčší, v rozmedzí 10–20 % v neprospech RTX 3060 Ti Gaming X Trio.

Rozhodujúce pre to, či je výhodnejšia RTX 3060 Ti Gaming X Trio alebo RTX 3070 Gaming X Trio, do značnej miery závisí od ceny. Teda od tej odporúčanej, ktorú považujeme za smerodajnú. Pokiaľ zoberiete do úvahy, že je RTX 3070 drahšia iba o 40 eur, ako to MSI stanovilo, tak je pomer cena/výkon u RTX 3060 Ti menej atraktívny. Ale treba poznamenať, že rozdiel je naozaj tesný. Priemerný koeficient výkonu za euro RTX 3060 Ti je 3,226 a RTX 3070 ho má lepší iba o desatinku, s čím môže zamávať aj tá najmenšia zľava.

O trochu horšia je z pohľadu RTX 3060 Ti aj efektivita, respektíve koeficient výkonu na watt (10,114 vs. 10,456). Znovu však platí, že nejde o nič dramatické a existujúci rozdiel sa ukazuje až pri veľmi podrobných analýzach. Každopádne zatiaľ čo priemerný výkon RTX 3060 Ti Gaming X je nižší o 7,5 % v plnej záťaži je táto karta v porovnaní s RTX 3070 úspornejšia iba o 5 %. Porovnanie sa tu natíska i s RX 6800, ktorá má koeficienty herného výkonu k cene (ale pozor!, nezohľadňujúc ray-tracingovú grafiku) i spotrebe výrazne lepšie, ale Radeon má zase citeľne pomalší ray tracing a nepodporuje DLSS, CUDA ani OptiX. To všetko patrí medzi užitočnú pridanú hodnotu GeForce.

Ak je RTX 3060 Ti Gaming Trio v niečom výrazne iná ako RTX 3070 Gaming Trio, tak je to v hlučnosti nižšej o 1,8–2,1 dBA. Už RTX 3070 Gaming X Trio je mimoriadne tichá, ale s trojventilátorovou RTX 3060 MSI posúva latku. Aj keď treba na správnu mieru uviesť i to, že túto nižšiu hlučnosť vymieňate za vyššie, ale nie vysoké, zahrievanie. MSI tak zjavne s odstupom času, po vydaní RTX 3070, v BIOSe ešte viac pritlačilo na nižšie otáčky, čím robí z RTX 3060 Ti Gaming X jednu z najtichších grafických kariet vôbec.

Neexistuje veľa vecí, ktoré by sme mohli tejto grafickej karte zazlievať. Okrem väčších rozmerov je to zo strany MSI azda len to, že RTX 3060 Ti Gaming X Trio neponúka lepší pomer cena/výkon ako RTX 3070 Gaming X. A potom v porovnaní s Radeon RX 6800 ten slabší pomer cena/výkon mimo ray-tracingovú grafiku a takisto nižšia efektivita (horší výkon na watt). Zaujímavejšie ale bude začiatkom budúceho týždňa porovnanie so Sapphire RX 6700 XT Nitro+.

MSI RTX 3060 Ti Gaming X Trio
+ Vysoký výkon (vhodný aj na hranie v rozlíšení QHD, 2560 × 1440 px)
+ Oproti RX 6800 vyšší výkon ray-tracingovej grafiky
+ Slušná efektivita (výkon na watt)
+ Účinný chladič Tri Frozr 2
+ Extrémne tichý chod (nízka hlučnosť ventilátorov i cievok)
+ Z celkového pohľadu (tj. vrátane DXR a DLSS) priaznivý pomer cena/výkon
+ Exkluzívna podpora DLSS (2.0), CUDA a OptiX
+ Súčasťou balenia je i držiak/podpera slotu PCI Express
+ Efektné osvetlenie RGB LED a máme overené, že i veľmi úsporné
- Veľmi podobný a skôr slabší pomer cena/výkon oproti RTX 3070 Gaming X Trio
- V porovnaní s RX 6800 slabší pomer cena/výkon bez použitia RT
- Nižšia efektivita (výkon na watt) ako v prípade konkurenčnej RX 6800
- Väčšia hĺbka karty s hroziacou kolíziou v menších skrinkách
- Nedostupnosť
Odporúčaná maloobchodná cena: 725 eur/18 990 Kč
/* Here you can add custom CSS for the current table */ /* Lean more about CSS: https://en.wikipedia.org/wiki/Cascading_Style_Sheets */ /* To prevent the use of styles to other tables use "#supsystic-table-833" as a base selector for example: #supsystic-table-833 { ... } #supsystic-table-833 tbody { ... } #supsystic-table-833 tbody tr { ... } */

Testovacie hry máme z Jamy levovej