Site icon HWCooling.net

MSI RTX 3070 Gaming X Trio: 250 W mimoriadne potichu

SPECviewperf 2020 a SPECworkstation 3

Dostupnosť výkonnejších grafických kariet pre bežných spotrebiteľov je síce mizerná, ale pokiaľ sa vám k nejakej predsa len pošťastí dostať, bude najskôr vybavená GPU GA104-300-A1, ktoré je na GeForce RTX 3070. Týchto kariet je najviac a jednou z najatraktívnejších je MSI Gaming X Trio s chladičom Tri Frozr 2. Ten je poriadne naddimenzovaný a i vďaka nemu táto grafika výrazne presahuje referenčný boost. A to pekne v tichosti.

Súčasná situácia na trhu výkonnejších grafík je pomerne mrzutá a hráčom či používateľom, ktorí výpočtový výkon GPU používajú na produktívne účely, nedáva veľa možností. Respektíve tie možnosti sú iba za veľmi nepriaznivých podmienok s nezmyselnými cenami. Ale treba aj v tejto šialenej dobe nejako fungovať a prinášať na pravidelnej báze nové testy, aj teda kúpyschopnosť je v tradičných kruhoch (hráčov, kreatívcov či vývojárov) pochopiteľné nižšia.

V tomto teste si rozoberieme RTX 3070. Tieto karty by mali byť podľa nemeckého e-shopu Alternate najdostupnejšie. Namiesto najčastejšej poznámky s veľmi malou dostupnosťou sa pri nich zvykne objaviť „iba“ malá dostupnosť. To by mohlo ukazovať na lepšie skladové zásoby, aj keď aj tu treba mať oči na stopkách.

RTX 3070 je postavená na rovnakom jadre (GA104) ako aj lacnejšia RTX 3060 Ti, s ktorou zdieľa 8 GB pamätí GDDR6, 256-bitovú pamäťovú zbernicu a L2 cache o veľkosti 4 MB. Výpočtových blokov (SM) má už však o 8 viac, čo zodpovedá aj viac shaderov (5888), rasterizačných (96), textúrovacích (184) jednotiek a tak podobne (kompletný výpis parametrov nájdete v podrobnej tabuľke v druhej kapitole tohto článku).

Oproti RTX 3060 Ti má RTX 3070 vyššie aj taktovacie frekvencie a špeciálne Gaming X Trio pre boost garantuje 1830 MHz. To je ale hodnota, ktorá zodpovedá skôr extrémnej záťaži, pri ktorej sa rýchlo dosahuje limitov TDP v zhoršených teplotných podmienkach. V bežnej praxi sú však pracovné frekvencie ešte vyššie a i to si v rámci tohto testu podrobne rozanalyzujeme. Najprv sa však pozrite na to, ako je grafická karta MSI Gaming X Trio vyhotovená konštrukčne.

Detaily MSI RTX 3070 Gaming X Trio

Okamžite treba poznamenať, že nejde o žiadneho kolibríka a máte do činenia jednou z najväčších grafík RTX 3070. V menšom dvojventilátorovom vyhotovení (t.j. s Twin Frozr 8) si už RTX 3070, tak, ako to bolo možné trebárs s prípade RTX 2070, nekúpite. Bude to i tým o trochu vyšším TDP, ale hlavne je vidieť, že MSI chce mať znovu tichšie grafiky, než boli povedzme výkonnejšie modely s Twin Frozr 7 na RTX 2000 (Super). Vidieť to aj na tom, že tieto trojventilátorové ventilátory sa osadzujú aj na nižšie rady, vrátane RTX 3060, kde predtým nebývali. Na RTX 3070 takýto chladič však dáva dosť dobrý zmysel. Táto karta má totiž stále pomerne vysokú spotrebu a s Twin Frozr 8 by bola určite hlučnejšia alebo by dosahovala nižší výkon.

Tri Frozr 2 oproti predošlej generácii prešiel niekoľkými viditeľnými zmenami. Používa už ventilátory Torx 4.0, pri ktorých sa zjednotila veľkosť (Torx 3.0 mal prostredný ventilátor väčší) na 90 mm a upravený je i tvar lopatiek. Vývojári z návrhu vypustili stredové zvlnenie a výbežky, ktoré laminarizovali prúdenie vzduchu a namiesto nich pospájali konce susedných lopatiek. Tie sú vždy v páre, teda po dve. Pozoruhodný detail je i hladká lesklá povrchová úprava v niektorých častiach rotora, kde by mohol byť dosahovaný vyšší statický tlak. Inak je väčšina povrchu matná, s typicky drsnejšou štruktúrou povrchu. Prostredný ventilátor sa navyše na potlačenie turbulencií otáča v protismere krajných. To už ale dobre poznáte aj z iných kariet.

Z opačnej strany je na konci grafickej karty backplate masívne perforovaný. Je to pre lepší prietok vzduchu naprieč rebrovaním a celkové chladenie.

PCB je výrazne kratšie, než celková dĺžka chladiča, takže je takéto riešenie na zvýšenie chladiacej efektivity rozhodne vhodné. Ohriaty vzduch tam môže z chladiča rýchlejšie unikať ako v prípade, keby bol backplate plný/uzavretý.

Veľký poriadny chladič je skvelý do momentu, dokým neobmedzuje výber počítačovej skrinky. RTX 3070 Gaming X Trio je mohutnejšia aj do hĺbky, v osi smerujúcej k bočnici má 140 mm. To pre väčšinu skriniek nebude obmedzujúce, ale nájde sa i zopár takých, čo majú interiér vertikálne rozdelený na dve polovice a do tých sa už takáto grafika väčšinou nezmestí. Aj keď na dĺžku by bývala vošla ja pri 323 mm.

Počet a výber výstupov zodpovedá referenčnému návrhu, to znamená s prevahou DisplayPortov (1.4a), ktoré dopĺňa jedno HDMI (2.1) Všetky obrazové výstupy môžete pritom používať súčasne.

Karta je i pomerne vysoká. Záslepku PCIe síce používa štandardnú, dvojslotovú, ale tú presahuje tak pasív ako ventilátory. S obsadením tretieho slotu inou rozširujúcou kartou preto nepočítajte.

Hmotnosť grafickej karty sa na váhe zastavuje na hodnote 1460 g. Že je to už pomerne dosť vyhodnotili aj v MSI a preto je súčasťou príslušenstva držiak. Ten jednak odľahčuje slot PCI Express, jednak drží kartu vo vodorovnej polohe, čo ocenia najmä perfekcionisti, ktorí si potrpia na vzhľade počítača. Predsa len to vyzerá lepšie, keď sa zadná časť neprepadáva. Toto bude asi ten hlavný dôvod, prečo ho použiť. Súčasné sloty PCIe s kovovými puzdrami zapustenými do PCB, silu ťažkej váhy zase až tak nepocítia.



Dostupnosť výkonnejších grafických kariet pre bežných spotrebiteľov je síce mizerná, ale pokiaľ sa vám k nejakej predsa len pošťastí dostať, bude najskôr vybavená GPU GA104-300-A1, ktoré je na GeForce RTX 3070. Týchto kariet je najviac a jednou z najatraktívnejších je MSI Gaming X Trio s chladičom Tri Frozr 2. Ten je poriadne naddimenzovaný a i vďaka nemu táto grafika výrazne presahuje referenčný boost. A to pekne v tichosti.

ParametreMSI RTX 3070 Gaming X Trio
ArchitektúraArchitekturaAmpere
ČipČipGA104
Výrobný procesVýrobný proces8 nm Samsung
Plocha čipuPlocha čipu392 mm²
TranzistorovTranzistorů17,4 mld.
Počet jednotiekPočet jednotek46 SM
ShaderyShadery/CUDA jádra5888
Základný taktZákladný takt1500 MHz
Game Clock (AMD)Game Clock (AMD)
Takt BoostuTakt Boostu1830 MHz
RT jednotkyRT jednotky46
AI/tensor jadráAI/tensor jádra184
ROPROP96
Textúrovacie jednotkyTexturovacie jednotky184
L2 CacheL2 Cache4 MB
Infinity CacheInfinity Cache
RozhranieRozhraniePCIe 4.0 ×16
Multi-GPU prepojenieMulti-GPU prepojenie
PamäťPamäť8 GB GDDR6
Takt pamätíTakt pamätí14,0 GHz
Šírka zberniceŠířka sběrnice256 bitov
Priepustnosť pamätíPriepustnosť pamätí529,9 GB/s
Fillrate (pixely)Fillrate (pixely)176,6 Gpx/s
Fillrate (textúry)Fillrate (textury)338,6 Gtx/s
FLOPS (FP32)FLOPS (FP32)20,31 TFLOPS
FLOPS (FP64)FLOPS (FP64)317,4 GFLOPS
FLOPS (FP16)FLOPS (FP16)20,31 TFLOPS
AI/tensor TOPS (INT8)AI/tensor TOPS (INT8)162,6 TOPS
AI/tensor FLOPS (FP16)AI/tensor FLOPS (FP16)71,16 TFLOPS
TDPTDP240 W
Prídavné napájaniePrídavné napájanie2× 8pin
Dĺžka kartyDélka karty323 mm
Hrúbka kartyTloušťka karty56 mm
Shader ModelShader Model6.5
DirectX/Feature LevelDirectX/Feature LevelDX 12 Ultimate (12_2)
OpenGLOpenGL4.6
VulkanVulkan1.2
OpenCLOpenCL2.0
CUDACUDA8.6
Video enkóderVideo enkodérNVEnc 7
Formáty enk.Formáty enk.HEVC, H.264
Rozlišenie enk.Rozlišenie enk.8K
Video dekóderVideo dekodérNVDec 5
Formáty dek.Formáty dek.HEVC,H.264,VP9, AV1
Rozlíšenie dek.Rozlišenie dek.8K
Maximálné rozlíšenie monitoraMaximálné rozlišenie monitora7680 × 4320 px
DisplayPort1.4a (3×)
HDMIDisplayPort2.1 (1×)
USB-C
/* Here you can add custom CSS for the current table */ /* Lean more about CSS: https://en.wikipedia.org/wiki/Cascading_Style_Sheets */ /* To prevent the use of styles to other tables use "#supsystic-table-784" as a base selector for example: #supsystic-table-784 { ... } #supsystic-table-784 tbody { ... } #supsystic-table-784 tbody tr { ... } */




Dostupnosť výkonnejších grafických kariet pre bežných spotrebiteľov je síce mizerná, ale pokiaľ sa vám k nejakej predsa len pošťastí dostať, bude najskôr vybavená GPU GA104-300-A1, ktoré je na GeForce RTX 3070. Týchto kariet je najviac a jednou z najatraktívnejších je MSI Gaming X Trio s chladičom Tri Frozr 2. Ten je poriadne naddimenzovaný a i vďaka nemu táto grafika výrazne presahuje referenčný boost. A to pekne v tichosti.

Herné testy

Najväčšia vzorka testov je z hier. Vzhľadom na to, že sa prevažne budú testovať GeForce a Radeony, teda grafiky primárne určené na herné použitie, je to vcelku prirodzené.

Testovacie hry sme vybrali v prvom rade s ohľadom na to, aby bola rovnováha medzi titulmi lepšie optimalizovanými na GPU jedného (AMD) či druhého výrobcu (Nvidia). Zohľadňovali sme ale takisto popularitu titulov, aby ste si v grafoch našli „tie svoje“ výsledky. Dôraz bol kladený aj na žánrovú pestrosť. Zastúpené sú tak hry typu RTS, FPS, TPS, automobilové závody ako i letecký simulátor, tradičné RPG a športovú zástavu dvíha najhrávanejší futbal. Zoznam testovacích hier nájdete v knižnici kapitol (9–32) s tým, že každá hra má na čo najlepšiu prehľadnosť tú svoju, niekedy i dve (kapitoly), čo má ale svoj dobrý dôvod, o ktorý sa s vami v ďalšom texte podelíme.

Skôr, než sa pustíme do herných testov, tak na zahorenie so zahriatím na prevádzkovú teplotu každá grafická karta prejde testami v 3DMarku. To je na začiatok taká dobrá syntetika.

Výkon v hrách testujeme naprieč troma rozlíšeniami s pomerom strán 16:9 – FHD (1920 × 1080 px), QHD (2560 × 1440 px) a UHD (3840 × 2160 px) a vždy s najvyšším profilom grafických detailov, ktorý je možné nastaviť rovnako na všetkých aktuálnych grafických kartách GeForce a Radeon . Proprietárne detaily na objektívnosť záverov vypíname a nastavenia s ray-tracingovou grafikou sú testované zvlášť, keďže ich nižšia trieda GPU nepodporuje. Ich výsledky nájdete v doplňujúcich kapitolách. Okrem natívneho ray tracingu aj po nasadení Nvidia DLSS (2.0) a AMD FidelityFX CAS.

Ak má hra vstavaný benchmark, tak používame ten (výnimka je iba Forza Horizon 4, kde pre jeho nestabilitu – sem-tam zvykne štrajkovať – jazdíme po svojej trati), v ostatných prípadoch merania prebiehajú na vlastných scénach. Z tých cez OCAT zachytávame časy za sebou idúcich snímok do tabuliek (CSV), ktoré do zrozumiteľnej reči fps interpretuje FLAT. Obe tieto aplikácie sú z dielne kolegov z magazínu gpureport.cz. Okrem priemernej snímkovej frekvencie do grafov zapisujeme aj minimálnu. Tá sa na celkovom zážitku z hrania podieľa významnou mierou. Na čo najvyššiu presnosť sú všetky merania opakované trikrát a konečné výsledky tvoria ich priemernú hodnotu.

Testy s aktívnym AMD Smart Access Memory nebudú zatiaľ súčasť štandardnej metodiky. SAM sa samozrejme budeme venovať, ale na lepšiu orientáciu tieto testy budeme orientovať do samostatného článku. Ale to len dočasne, kým nebudú mať podporu aj grafiky GeForce. Potom prejdeme na opačný model a všetky karty budú testované so zapnutým SAM. Dovtedy však bude SAM v rámci štandardných testov vypnuté a výkonnostný nárast jeho vplyvom budeme publikovať zvlášť. Nikto tak nebude o nič ukrátený (ani tí, čo majú v skrinke čistokrvné AMD a ani majitelia platforiem Intel) a pekne sa zachová i prehľadnosť výsledkov. Predsa len dávať viac režimov jednej karty do rovnakého grafu (alebo mať namiesto 300 grafov 500 na článok) by už nerobilo dobrotu.

V pláne máme ešte jednu vec – raz kvartálne premeriavať dosah rôznych aktualizácií (ovládačov, OS, hier, BIOSu) na výkon. Z toho vypadnú percentuálne nárasty či poklesy výkonu, s ktorými môžete pracovať pri študovaní starších testov. Je to síce trochu kompromis, ale určite lepšia možnosť, než vydávať nové testy s neaktualizovaným softvérom. Ideálne by bolo samozrejme pred vydaním každého nového testu všetky predošlé karty pretestovať, ale to je nereálne. Ale veríme, že oceníte i priebežné premeriavanie s jednou grafikou GeForce a jednou Radeon a uvádzanie príslušného koeficientu v kritériách interaktívnych grafov.

Výpočtové testy

Otestovať grafickú kartu komplexne aj z pohľadu výpočtového výkonu je zložitejšie, než urobiť závery z herného prostredia. Už len z toho dôvodu, že sa takéto testy obvykle viažu na drahý softvér, ktorý si „len tak do redakcie“ nekúpite. Na druhej strane sme našli spôsoby, ako vám ten dostupný výpočtový výkon priblížiť. Jednak vďaka dobre stavaným benchmarkom, jednak sú tu aj nejaké voľne dostupné a pritom relevantné aplikácie a do tretice sme i niečo investovali do tých platených.

Testy zahajuje CompuBench, ktorý počíta rôzne simulácie (mimo iné aj z hernej grafiky).  Potom prechádzame na populárny benchmark SPECviewperf (2020) , ktorý integruje čiastkové operácie z populárnych 2D a 3D aplikácií, medzi ktorými je 3Ds max či SolidWorks. Detaily o tomto testovacom balíčku nájdete na webe spec.org. Od rovnakého tímu je i SPECworkstation 3, kde je GPU akcelerácia v testoch Caffe a Folding@Home. V grafoch nájdete aj výsledky 3D renderu LuxMark 3.1 a pozoruhodný teoretický test GPGPU obsahuje aj AIDA64 s meraniami FLOPS, IOPS a rýchlostí pamätí.

Najväčšiu porciu testov si z pochopiteľných dôvodov ukrojilo 3D renderovanie. To napríklad aj v rámci praktických testov Blendery (2.91). Okrem Cycles grafiky potrápime aj renderermi Eevee a radeon ProRender (nech má nejaký spriaznený test aj AMD, keď už je väčšina  optimalizovaná na karty Nvidie s proprietárnymi frameworkami CUDA a OptiX). Zaujímavý by bol isteže aj add-on pre V-ray, na ten však momentálne redakčná kasa nestačí, ale možno sa nám podarí časom získať nejakú „press“ licenciu, uvidíme. Aplikačné testy chceme do budúcna  rozvíjať. Výhľadovo určite nejakým pokročilým testovaním AI (zatiaľ sme neprišli na rozumný spôsob) vrátane odšumovania (tam by už nejaké nápady boli, ale pre časovú tieseň sme ich zatiaľ nezapracovali).

Grafické karty sa dajú dobre uchopiť aj pri úpravách fotografií. Na získanie predstavy o výkone v populárnom Photoshope používame naskriptovaný Pugetbench, ktorý simuluje reálnu prácu z rôznymi filtrami. Medzi nimi sú i také, ktoré používajú GPU akceleráciu. Komplexný benchmark napovedajúci o výkone rastrovej a vektorovej grafiyk je potom i v alternatívnom Affinity Photo. V Lightroome sú zase pozoruhodné farebné korekcie (Enhance Details) surových nekomprimovaných fotiek. Tie aplikujeme dávkovo na 1 GB archív. Všetky tieto úlohy vedia akcelerovať tak GeForce ako i Radeony.

Zase z iného cesta sú potom testy dešifrovania v Hashcate s výberom šifier AES, MD5, NTLMv2, SHA1, SHA2-256/512 a WPA-EAPOL-PBKDF2. Nakoniec ešte v broadcastových aplikáciách OBS a Xsplit meriame, o koľko sa zníži herný výkon počas nahrávania. To už neobstarávajú shadre, ale kodéri (AMD VCE a Nvidia Nvenc). Tieto testy poukazujú na to, akú má ktorá karta približne rezervu typicky na online streamovanie.

Možnosti hardvérovej akcelerácií je, samozrejme, viac, typicky pre strih a prevody videa. To je už však čisto v réžii kodérov, ktoré sú v rámci jednej generácie kariet jedného výrobcu vždy rovnaké, takže nemá zmysel ich testovať na každej grafike. Naprieč generáciami je to už iné a testy tohto typu sa skôr či neskôr objavia. Už len doladiť metriku, kde bude na výstupe vždy rovnaký bitrate a zhoda pixelov. To je na objektívne porovnávania dôležité, pretože kodér jednej firmy/karty síce môže byť v konkrétnom profile s rovnakými nastaveniami rýchlejší, ale na úkor nižšej kvality, ktorú má (ale i nemusí mať, to je len príklad) iný kodér.



Dostupnosť výkonnejších grafických kariet pre bežných spotrebiteľov je síce mizerná, ale pokiaľ sa vám k nejakej predsa len pošťastí dostať, bude najskôr vybavená GPU GA104-300-A1, ktoré je na GeForce RTX 3070. Týchto kariet je najviac a jednou z najatraktívnejších je MSI Gaming X Trio s chladičom Tri Frozr 2. Ten je poriadne naddimenzovaný a i vďaka nemu táto grafika výrazne presahuje referenčný boost. A to pekne v tichosti.

Metodika: ako meriame spotrebu

Spôsob merania spotreby sme ladili pomerne dlho a ešte nejaký čas ho ladiť budeme. Ale už teraz máme k dispozícii prípravky, s ktorými môžeme spokojne fungovať.

Aby ste dostali presnú hodnotu celkovej spotreby grafickej karty je treba mapovať interný odber na slote PCI Express a externý na prídavnom napájaní. Na analýzu slotu PCIe bolo treba zostrojiť medzikartu, na ktorej meranie spotreby prebieha. Jej základ sú odpory kalibrované na presnú hodnotu (0,1 Ω) a podľa výšky úbytku napätia na nich vieme vypočítať prúd. Ten následne dosadzujeme do vzorca k zodpovedajúcej hodnote výstupného napätia ~ 12 V a ~ 3,3 V. Úbytok napätia je pritom natoľko nízky, že VRM grafickej karty nijako nerozhodí a na výstupe je stále viac než 12/3,3 V.

Spotrebu meriame na karte medzi grafikou a slotom PCI Express. O návrh a realizáciu sa ochotne postaral Rado Kopera (ďakujeme!)

Na podobnom prípravku pracujeme aj pre externé napájanie. Pri ňom sú však dosahované podstatne vyššie prúdy, je nevyhnutná aj dlhšia kabeláž a viacero priechodov medzi konektormi, čo znamená, že úbytok napätia bude treba odčítavať na ešte menšom odpore 0,01 Ω, súčasný stav (s 0,1 Ω) máme zatiaľ nestabilný. Dokým to poriadne vyladíme budeme na merania na kábloch používať prúdové kliešte Prova 15, ktoré takisto merajú s peknou presnosťou, akurát majú rozsah do 30 A. To ale stačí aj na OC verziu RTX 3090 Gaming X Trio. V prípade, že by bola nejaká karta cez rozsah, je vždy možnosť realizovať meranie spotreby na dvakrát (najprv na jednej a potom na druhej polovici 12 V vodičov).

A prečo sa vôbec trápime s takýmito prípravkami, keď má Nvidia analyzátor spotreby PCAT? Pre úplnú kontrolu nad meraniami. Zatiaľ čo naše zariadenia sú transparentné, tak to od Nvidie používa procesor ktoré môže (ale samozrejme i nemusí) merania rôzne prifarbovať. Po testovaní grafiky AMD na meracom prístroji Nvidia by sme asi pokojne nezaspávali.

Na čítanie a záznam meraní používame riadne skalibrovaný multimeter UNI-T UT71E, ktorý vzorky posiela do XLS. Z neho získavame priemernú hodnotu a dosadením do vzorca s presnou hodnotou výstupných napätí na vetve získavame podklady do grafov.

   

Čiarové grafy s priebehmi budeme rozoberať pre každú časť napájania zvlášť. Aj keď podiel na 3,3 V je obvykle zanedbateľný, monitorovať ju treba. Ťažko povedať, čo táto vetva presne napája, ale obvykle je odber na nej konštantný a keď tak sa mení iba s ohľadom na to, či sa vykresľuje statický alebo dynamický obraz. Spotrebu meriame v dvoch náročnejších hrách (F1 2020 a Shadow of the Tomb Raider) a jednej menej náročnej (CS:GO) s nastavením najvyšších grafických detailov a rozlíšenia UHD (3840 × 2560 px). Potom v pri 3D renderingu v Blenderi s použitím renderera Cycles na známej scéne Classroom. Okrem testov s vysokou záťažou je však dôležité mať prehlaď i odbere vo webovom prehliadači (tým je v našom prípade akcelerovaný Google Chrome), kde trávime tiež dosť času. Jednak teda pri sledovaní videa alebo pri prechádzaní stránkami. Obvyklej priemernej záťaži tohto typu zodpovedá stránka FishIE Tank (HTML5) s 20 rybičkami a webové video v našich testoch spotreby zastupuje vzorka s kodekom VP9, dátovým tokom 17,4 mb/s a 60 fps. Naproti tomu testujeme spotrebu videa i offline, v prehrávači VLC. To na 45 vzorke HEVC (45,7 mb/s, 50 fps). A nakoniec ešte odber grafickej karty zaznamenávame aj  na pracovnej ploche nečinných Windows 10. S jedným i s dvoma aktívnymi monitormi UHD@60 Hz.



Dostupnosť výkonnejších grafických kariet pre bežných spotrebiteľov je síce mizerná, ale pokiaľ sa vám k nejakej predsa len pošťastí dostať, bude najskôr vybavená GPU GA104-300-A1, ktoré je na GeForce RTX 3070. Týchto kariet je najviac a jednou z najatraktívnejších je MSI Gaming X Trio s chladičom Tri Frozr 2. Ten je poriadne naddimenzovaný a i vďaka nemu táto grafika výrazne presahuje referenčný boost. A to pekne v tichosti.

Merania hluku…

Hlučnosť, tak ako aj ostatné prevádzkové vlastnosti, ktorým, sa budeme ďalej venovať, meriame v rovnakých režimoch ako spotrebu, aby sa jednotlivé veličiny pekne prekrývali. Zaznamenávame v nich okrem hladiny produkovaného hluku aj frekvenčnú charakteristiku zvuku, vývoj frekvencií GPU a jeho zahrievanie.

V tejto časti opisu metodiky si uvedieme niečo k spôsobu merania hlučnosti. Používame Hlukomer Reed R8080, ktorý priebežne kalibrujeme skalibrovaným kalibrátorom Voltcraft SLC-100. Malý prídavok na hlukomeri je goliér v tvare paraboly, ktorý má dve funkcie. Zvyšuje citlivosť, aby bolo možné rozlíšiť produkovaný zvuk aj pri veľmi nízkych otáčkach. Je tak možné medzi sebou lepšie porovnávať aj veľmi tiché karty s čo najväčším pomerovým rozdielom. V opačnom prípade (bez tejto úpravy) by sa mohlo jednoducho stať, že nameriame naprieč viacerými grafickými kartami rovnakú hladinu hluku i napriek tomu, že je v skutočnosti trochu iná. Tento parabolický štít dáva význam ešte i z toho dôvodu, že z vonkajšej vypuklej strany (od chrbta) odráža všetky parazitné zvuky, s ktorými počas testovania bojuje každý, kto to s presnosťou meraní myslí aspoň trochu vážne. Ide o rôzne praskania tela či predmetov v miestnosti pri bežnej ľudskej aktivite.

Na zaistenie vždy rovnakých podmienok pri meraní hladiny hluku (a neskôr aj zvuku) používame okolo bench-wallu akustické panely s penovou plochou. To z dôvodu, aby sa zvuk do snímača hlukomera odrážal vždy rovnako bez ohľadu na momentálnu situáciu predmetov v testroome. Tieto panely sú z troch strán (zvrchu, sprava a zľava) a ich účelom odzvučniť priestor, v ktorom hlučnosť grafických kariet meriame. Odzvučniť znamená zamedziť rôznym odrazom zvuku a kmitaniu vĺn medzi plochými stenami. Nemýľte si to s odhlučnením, to máme v testlabe dlhodobo vyriešené dobre.

Snímač hlukomera je počas meraní umiestnený na statíve vždy pod rovnakým uhlom a v rovnakej vzdialenosti (35 cm) od slotu PCI Express, v ktorom je nainštalovaná grafická karta. Ku karte samotnej je to samozrejme vždy bližšie, záleží od jej hĺbky. Naznačený referenčný bod aj uhly snímača sú nemenné. Okrem „aerodynamickej hlučnosti“ chladičov meriame aj hladinu hluku pískajúcich cievok. Vtedy na moment ventilátory zastavíme. A na úplnosť treba dodať, že pri zvukových meraniach vypíname takisto ventilátor v zdroji ako aj na chladiči CPU. Meraná je tak vždy čisto grafická karta bez akýchkoľvek skreslení inými komponentmi.

… a frekvenčnej charakteristiky zvuku

Z rovnakého miesta meriame aj to, aká je frekvencia produkovaného zvuku. Jedna vec je hladina hluku (alebo úroveň akustického tlaku v decibeloch) a druhá vec jeho frekvenčná charakteristika, zafarbenie.

Podľa údaju o hladine hluku sa síce viete rýchlo zorientovať, či je grafická karta tichšia lebo hlučnejšia, respektíve kde sa na škále nachádza, no stále ide o mix rôznych frekvencií. Nehovorí teda o tom, či je produkovaný zvuk skôr dunivý (s nižšou frekvenciou) alebo piskľavý (s vysokou). Rovnakých 35 dBA vám tak za istých okolností môže byť prijemných, ale i nepríjemných – záleží na každom individuálne, ako vníma rôzne frekvencie. Z toho dôvodu okrem hladiny hluku budeme v aplikácii TrueRTA pri grafických kartách merať aj frekvenčnú charakteristiku zvuku. Výsledky budú interpretované jednak formou spektrografu s rozlíšením 1/24 oktávy a na lepšie porovnanie s ostatnými grafickými kartami do štandardných pruhových grafov vytiahneme dominantnú frekvenciu nižšieho (20–200 Hz), stredného (201–2000 Hz) a vyššieho (2001–20 000 Hz) spektra tónov. Na merania používame skalibrovaný mikrofón miniDSP UMIK-1, ktorým presne kopíruje polohu hlukomeru s tým, že takisto má límček, a to i s rovnakou ohniskovou vzdialenosťou.

Na záver tejto kapitoly treba poznamenať, že merania hluku a frekvenčnej charakteristiky zvuku budú na väčšine kariet prebiehať iba v záťažových testoch, keďže mimo záťaž a pri nižšom zaťažení (vrátane dekódovania videa) je prevádzka obvykle pasívna s odstavenými ventilátormi. Na druhej strane musíme byť pripravení aj na výnimky s aktívnou prevádzkou v idle alebo grafické karty s duálnym BIOSom, z ktorých ten výkonnejší ventilátory nikdy nevypína a tie sa točia aspoň na minimálnych otáčkach. Nakoniec rovnako ako pri meraní hladiny hluku v jednom z testov zaznamenávame aj frekvenčnú charakteristiku pískajúcich cievok. Nejaké dramatické rozdiely tu však neočakávajte. Obvykle pôjde o jednu a tú istú frekvenciu a cieľom je skôr odhaliť nejakú prípadnú anomáliu. Zvuk pískajúcich cievok je samozrejme vzhľadom na scénu premenlivý, no my však meriame vždy na rovnakej (v CS:GO@1080p).



Dostupnosť výkonnejších grafických kariet pre bežných spotrebiteľov je síce mizerná, ale pokiaľ sa vám k nejakej predsa len pošťastí dostať, bude najskôr vybavená GPU GA104-300-A1, ktoré je na GeForce RTX 3070. Týchto kariet je najviac a jednou z najatraktívnejších je MSI Gaming X Trio s chladičom Tri Frozr 2. Ten je poriadne naddimenzovaný a i vďaka nemu táto grafika výrazne presahuje referenčný boost. A to pekne v tichosti.

Metodika: testy zahrievania

Ochudobnení nebudete ani o testy zahrievania. Ste predsa na webe HWCooling. Aby ale malo vôbec zmysel monitorovať teploty na kritických súčastiach nielen grafickej karty, ale čohokoľvek v počítači, je dôležité nasimulovať reálne prostredie počítačovej skrinky so zdravou cirkuláciou vzduchu. Od tej sa potom odvíja aj celkové správanie grafickej karty ako takej. Otvorený bench-table je v mnohých prípadoch nevhodný a výsledky z neho môžu byť skresľujúce. Preto počas všetkých testov nielen zahrievania, ale i merania spotreby či vývoju frekvencií grafického jadra používame veterný tunel s rovnovážnym prúdením.

Dva ventilátory Noctua NF-S12A sú na vstupe a rovnaký počet ich je aj na výduchu. Pri testovaní rôznych konfigurácií systémového chladenia sa nám to ukázalo ako najefektívnejšie riešenie. Ventilátory sú pritom vždy nastavené na 5 V a rýchlosť zodpovedajú približne 550 ot./min. Stálosť vzduchu na vstupe je počas testov riadne kontrolovaná, teplotne sa pohybuje v rozmedzí 21–21,3 °C pri vlhkosti ±40 %.

Zahrievanie odčítavame z interných snímačov cez GPU-Z. Táto malá jednoúčelová aplikácia umožňuje aj záznam vzoriek zo snímačov do tabuľky. Z nich je potom už jednoduché vytvoriť čiarové grafy s priebehmi či priemernú hodnotu do pruhových grafov. Termokameru tu veľmi nevyužijeme, keďže väčšina grafických kariet má backplate, ktorý znemožňuje meranie zahrievania PCB. Kľúčové pre grafy zahrievania bude tak odpočet teplôt internými snímačmi, podľa ktorých sa koniec koncov odvíja aj regulácia frekvencií GPU. Vždy to bude zahrievanie grafického jadra a pokiaľ budú snímače aj na VRAM a VRM, tak vytiahneme do článku aj tieto hodnoty.



Dostupnosť výkonnejších grafických kariet pre bežných spotrebiteľov je síce mizerná, ale pokiaľ sa vám k nejakej predsa len pošťastí dostať, bude najskôr vybavená GPU GA104-300-A1, ktoré je na GeForce RTX 3070. Týchto kariet je najviac a jednou z najatraktívnejších je MSI Gaming X Trio s chladičom Tri Frozr 2. Ten je poriadne naddimenzovaný a i vďaka nemu táto grafika výrazne presahuje referenčný boost. A to pekne v tichosti.

Testovacia zostava

Procesor AMD Ryzen 9 5900X
Chladič Noctua NH-U14S
Základná doska MSI MEG X570 Ace
Pamäte Patriot Blackout (4× 8 GB, 3600 MHz/CL18)
2× SSD Patriot Viper VPN100 (512 GB + 2 TB)
Napájací zdroj BeQuiet! Dark Power Pro 12 s 1200 W

Testovacia konfigurácia
ProcesorAMD Ryzen 9 5900X
Chladič CPUNoctua NH-U14S@12 V s NT-H2
Základná doskaMSI MEG X570 Ace
Pamäte (RAM)Patriot Blackout, 4× 8 GB, 3600 MHz/CL18
SSD2× Patriot Viper VPN100 (512 GB + 2 TB)
Napájací zdrojBeQuiet! Dark Power Pro 12 (1200 W)
/* Here you can add custom CSS for the current table */ /* Lean more about CSS: https://en.wikipedia.org/wiki/Cascading_Style_Sheets */ /* To prevent the use of styles to other tables use "#supsystic-table-724" as a base selector for example: #supsystic-table-724 { ... } #supsystic-table-724 tbody { ... } #supsystic-table-724 tbody tr { ... } */

Poznámka.: V čase testovania sú použité grafické ovládače Nvidia GeForce Game Ready/Studio 461.40 a zostavenie OS Windows 10 Enterprise je 19042.



Dostupnosť výkonnejších grafických kariet pre bežných spotrebiteľov je síce mizerná, ale pokiaľ sa vám k nejakej predsa len pošťastí dostať, bude najskôr vybavená GPU GA104-300-A1, ktoré je na GeForce RTX 3070. Týchto kariet je najviac a jednou z najatraktívnejších je MSI Gaming X Trio s chladičom Tri Frozr 2. Ten je poriadne naddimenzovaný a i vďaka nemu táto grafika výrazne presahuje referenčný boost. A to pekne v tichosti.

3DMark

Na testy používame 3DMark Professional a z testov Night Raid (DirectX 12) vhodný na porovnanie slabších grafík, pre výkonnejšie je potom Fire Strike (DirectX 11) a Time Spy (DirectX 12).





Dostupnosť výkonnejších grafických kariet pre bežných spotrebiteľov je síce mizerná, ale pokiaľ sa vám k nejakej predsa len pošťastí dostať, bude najskôr vybavená GPU GA104-300-A1, ktoré je na GeForce RTX 3070. Týchto kariet je najviac a jednou z najatraktívnejších je MSI Gaming X Trio s chladičom Tri Frozr 2. Ten je poriadne naddimenzovaný a i vďaka nemu táto grafika výrazne presahuje referenčný boost. A to pekne v tichosti.

Age of Empires II: DE

Testovacia platforma benchmark, API DirectX 11; prednastavený grafický profil Ultra; extra nastavenia žiadne.








Dostupnosť výkonnejších grafických kariet pre bežných spotrebiteľov je síce mizerná, ale pokiaľ sa vám k nejakej predsa len pošťastí dostať, bude najskôr vybavená GPU GA104-300-A1, ktoré je na GeForce RTX 3070. Týchto kariet je najviac a jednou z najatraktívnejších je MSI Gaming X Trio s chladičom Tri Frozr 2. Ten je poriadne naddimenzovaný a i vďaka nemu táto grafika výrazne presahuje referenčný boost. A to pekne v tichosti.

Assassin’s Creed: Valhalla

Testovacia platforma benchmark; API DirectX 12; prednastavený grafický profil Ultra High; extra nastavenia žiadne.






   



Dostupnosť výkonnejších grafických kariet pre bežných spotrebiteľov je síce mizerná, ale pokiaľ sa vám k nejakej predsa len pošťastí dostať, bude najskôr vybavená GPU GA104-300-A1, ktoré je na GeForce RTX 3070. Týchto kariet je najviac a jednou z najatraktívnejších je MSI Gaming X Trio s chladičom Tri Frozr 2. Ten je poriadne naddimenzovaný a i vďaka nemu táto grafika výrazne presahuje referenčný boost. A to pekne v tichosti.

Battlefield V

Testovacia platforma vlastná scéna (War stories/Under no flag); API DirectX 12, prednastavený grafický profil Ultra; TAA high; extra nastavenia žiadne.






   



Dostupnosť výkonnejších grafických kariet pre bežných spotrebiteľov je síce mizerná, ale pokiaľ sa vám k nejakej predsa len pošťastí dostať, bude najskôr vybavená GPU GA104-300-A1, ktoré je na GeForce RTX 3070. Týchto kariet je najviac a jednou z najatraktívnejších je MSI Gaming X Trio s chladičom Tri Frozr 2. Ten je poriadne naddimenzovaný a i vďaka nemu táto grafika výrazne presahuje referenčný boost. A to pekne v tichosti.

Battlefield V s DXR

Testovacia platforma vlastná scéna (War stories/Under no flag); API DirectX 12, prednastavený grafický profil Ultra; TAA high; extra nastavenia DXR.







Poznámka: Hra podporuje aj DLSS, ale vzhľadom na to, že ide o starší titul a meraní je viac než dosť, sa tomuto nastaveniu v štandardných testoch venovať nebudeme. Nejaké to meranie na prianie však možné je, ak si oň napíšete.



Dostupnosť výkonnejších grafických kariet pre bežných spotrebiteľov je síce mizerná, ale pokiaľ sa vám k nejakej predsa len pošťastí dostať, bude najskôr vybavená GPU GA104-300-A1, ktoré je na GeForce RTX 3070. Týchto kariet je najviac a jednou z najatraktívnejších je MSI Gaming X Trio s chladičom Tri Frozr 2. Ten je poriadne naddimenzovaný a i vďaka nemu táto grafika výrazne presahuje referenčný boost. A to pekne v tichosti.

Borderlands 3

Testovacia platforma benchmark; API DirectX 12, prednastavený grafický profil Ultra; TAA; extra nastavenia žiadne.






   




Dostupnosť výkonnejších grafických kariet pre bežných spotrebiteľov je síce mizerná, ale pokiaľ sa vám k nejakej predsa len pošťastí dostať, bude najskôr vybavená GPU GA104-300-A1, ktoré je na GeForce RTX 3070. Týchto kariet je najviac a jednou z najatraktívnejších je MSI Gaming X Trio s chladičom Tri Frozr 2. Ten je poriadne naddimenzovaný a i vďaka nemu táto grafika výrazne presahuje referenčný boost. A to pekne v tichosti.

Control

Testovacia platforma vlastná scéna (kapitola Polaris); API DirectX 11, prednastavený grafický profil High; extra nastavenia žiadne.









Dostupnosť výkonnejších grafických kariet pre bežných spotrebiteľov je síce mizerná, ale pokiaľ sa vám k nejakej predsa len pošťastí dostať, bude najskôr vybavená GPU GA104-300-A1, ktoré je na GeForce RTX 3070. Týchto kariet je najviac a jednou z najatraktívnejších je MSI Gaming X Trio s chladičom Tri Frozr 2. Ten je poriadne naddimenzovaný a i vďaka nemu táto grafika výrazne presahuje referenčný boost. A to pekne v tichosti.

Control s DXR a DLSS

Testovacia platforma vlastná scéna (kapitola Polaris); API DirectX 12, prednastavený grafický profil High; extra nastavenia DXR.

   

DXR (native)






DXR s DLSS (performance)









Dostupnosť výkonnejších grafických kariet pre bežných spotrebiteľov je síce mizerná, ale pokiaľ sa vám k nejakej predsa len pošťastí dostať, bude najskôr vybavená GPU GA104-300-A1, ktoré je na GeForce RTX 3070. Týchto kariet je najviac a jednou z najatraktívnejších je MSI Gaming X Trio s chladičom Tri Frozr 2. Ten je poriadne naddimenzovaný a i vďaka nemu táto grafika výrazne presahuje referenčný boost. A to pekne v tichosti.

Counter-Strike: GO

Testovacia platforma benchmark (prelet nad mapou Dust 2); API DirectX 9, prednastavený grafický profil High; 4× MSAA; extra nastavenia žiadne.






   




Dostupnosť výkonnejších grafických kariet pre bežných spotrebiteľov je síce mizerná, ale pokiaľ sa vám k nejakej predsa len pošťastí dostať, bude najskôr vybavená GPU GA104-300-A1, ktoré je na GeForce RTX 3070. Týchto kariet je najviac a jednou z najatraktívnejších je MSI Gaming X Trio s chladičom Tri Frozr 2. Ten je poriadne naddimenzovaný a i vďaka nemu táto grafika výrazne presahuje referenčný boost. A to pekne v tichosti.

Cyberpunk 2077

Testovacia platforma vlastná scéna (Little China); API DirectX 12, prednastavený grafický profil Ultra; extra nastavenia žiadne.






   




Dostupnosť výkonnejších grafických kariet pre bežných spotrebiteľov je síce mizerná, ale pokiaľ sa vám k nejakej predsa len pošťastí dostať, bude najskôr vybavená GPU GA104-300-A1, ktoré je na GeForce RTX 3070. Týchto kariet je najviac a jednou z najatraktívnejších je MSI Gaming X Trio s chladičom Tri Frozr 2. Ten je poriadne naddimenzovaný a i vďaka nemu táto grafika výrazne presahuje referenčný boost. A to pekne v tichosti.

Cyberpunk 2077 s DLSS a FidelityFX CAS

Testovacia platforma vlastná scéna (Little China); API DirectX 12, prednastavený grafický profil Ultra; extra nastavenia FidelityFX CAS.

FidelityFX CAS (50 %)






DLSS (performance)









Dostupnosť výkonnejších grafických kariet pre bežných spotrebiteľov je síce mizerná, ale pokiaľ sa vám k nejakej predsa len pošťastí dostať, bude najskôr vybavená GPU GA104-300-A1, ktoré je na GeForce RTX 3070. Týchto kariet je najviac a jednou z najatraktívnejších je MSI Gaming X Trio s chladičom Tri Frozr 2. Ten je poriadne naddimenzovaný a i vďaka nemu táto grafika výrazne presahuje referenčný boost. A to pekne v tichosti.

Cyberpunk 2077 s DXR, DLSS a FidelityFX CAS

Testovacia platforma vlastná scéna (Little China); API DirectX 12, prednastavený grafický profil Ultra; extra nastavenia DXR s DLSS a FidelityFX CAS.

   

DXR






DXR s DLSS (performance)






DXR s FidelityFX CAS (50 %)









Dostupnosť výkonnejších grafických kariet pre bežných spotrebiteľov je síce mizerná, ale pokiaľ sa vám k nejakej predsa len pošťastí dostať, bude najskôr vybavená GPU GA104-300-A1, ktoré je na GeForce RTX 3070. Týchto kariet je najviac a jednou z najatraktívnejších je MSI Gaming X Trio s chladičom Tri Frozr 2. Ten je poriadne naddimenzovaný a i vďaka nemu táto grafika výrazne presahuje referenčný boost. A to pekne v tichosti.

DOOM Eternal

Testovacia platforma vlastná scéna; API Vulkan, prednastavený grafický profil Ultra Nightmare; extra nastavenia žiadne.






      




Dostupnosť výkonnejších grafických kariet pre bežných spotrebiteľov je síce mizerná, ale pokiaľ sa vám k nejakej predsa len pošťastí dostať, bude najskôr vybavená GPU GA104-300-A1, ktoré je na GeForce RTX 3070. Týchto kariet je najviac a jednou z najatraktívnejších je MSI Gaming X Trio s chladičom Tri Frozr 2. Ten je poriadne naddimenzovaný a i vďaka nemu táto grafika výrazne presahuje referenčný boost. A to pekne v tichosti.

F1 2020

Testovacia platforma benchmark (Australia, Clear/Dry, Cycle); API DirectX 12, prednastavený grafický profil Ultra High; TAA; extra nastavenia Skidmarks blending off*.






   


*na grafických kartách GeForce je voľba Skidmarks blending vypnutá. Na grafických AMD táto možnosť totiž chýba. Celková kvalita Skidmarks je ale inak na GeForce aj AMD nastavená na High.
Poznámka: Hra podporuje aj DLSS 2.0 a FidelityFX (CAS) pre upscaling a sharpening, ale vzhľadom na relatívnu hardvérovú nenáročnosť v natívnych nastaveniach sa im v štandardných testoch venovať nebudeme. Nejaké to meranie na prianie však možné je, ak si oň napíšete.




Dostupnosť výkonnejších grafických kariet pre bežných spotrebiteľov je síce mizerná, ale pokiaľ sa vám k nejakej predsa len pošťastí dostať, bude najskôr vybavená GPU GA104-300-A1, ktoré je na GeForce RTX 3070. Týchto kariet je najviac a jednou z najatraktívnejších je MSI Gaming X Trio s chladičom Tri Frozr 2. Ten je poriadne naddimenzovaný a i vďaka nemu táto grafika výrazne presahuje referenčný boost. A to pekne v tichosti.

FIFA 21

Testovacia platforma vlastná scéna (Autumn/Fall, Overcast, 9pm, Old Trafford); API DirectX 12, prednastavený grafický profil Ultra; extra nastavenia žiadne.









Dostupnosť výkonnejších grafických kariet pre bežných spotrebiteľov je síce mizerná, ale pokiaľ sa vám k nejakej predsa len pošťastí dostať, bude najskôr vybavená GPU GA104-300-A1, ktoré je na GeForce RTX 3070. Týchto kariet je najviac a jednou z najatraktívnejších je MSI Gaming X Trio s chladičom Tri Frozr 2. Ten je poriadne naddimenzovaný a i vďaka nemu táto grafika výrazne presahuje referenčný boost. A to pekne v tichosti.

Forza Horizon 4

Testovacia platforma vlastná scéna; API DirectX 12, prednastavený grafický profil Ultra; 2× MSAA; extra nastavenia žiadne.






      




Dostupnosť výkonnejších grafických kariet pre bežných spotrebiteľov je síce mizerná, ale pokiaľ sa vám k nejakej predsa len pošťastí dostať, bude najskôr vybavená GPU GA104-300-A1, ktoré je na GeForce RTX 3070. Týchto kariet je najviac a jednou z najatraktívnejších je MSI Gaming X Trio s chladičom Tri Frozr 2. Ten je poriadne naddimenzovaný a i vďaka nemu táto grafika výrazne presahuje referenčný boost. A to pekne v tichosti.

Mafia: DE

Testovacia platforma vlastná scéna (z parkoviska Salieryho baru k bráne nadzemnej trati); API DirectX 11, prednastavený grafický profil High; extra nastavenia žiadne.






   


Dostupnosť výkonnejších grafických kariet pre bežných spotrebiteľov je síce mizerná, ale pokiaľ sa vám k nejakej predsa len pošťastí dostať, bude najskôr vybavená GPU GA104-300-A1, ktoré je na GeForce RTX 3070. Týchto kariet je najviac a jednou z najatraktívnejších je MSI Gaming X Trio s chladičom Tri Frozr 2. Ten je poriadne naddimenzovaný a i vďaka nemu táto grafika výrazne presahuje referenčný boost. A to pekne v tichosti.

Metro Exodus

Testovacia platforma benchmark; API DirectX 12, prednastavený grafický profil Extreme; extra nastavenia žiadne.









Dostupnosť výkonnejších grafických kariet pre bežných spotrebiteľov je síce mizerná, ale pokiaľ sa vám k nejakej predsa len pošťastí dostať, bude najskôr vybavená GPU GA104-300-A1, ktoré je na GeForce RTX 3070. Týchto kariet je najviac a jednou z najatraktívnejších je MSI Gaming X Trio s chladičom Tri Frozr 2. Ten je poriadne naddimenzovaný a i vďaka nemu táto grafika výrazne presahuje referenčný boost. A to pekne v tichosti.

Metro Exodus s DXR a DLSS

Testovacia platforma benchmark; API DirectX 12, prednastavený grafický profil Ultra; extra nastavenia DXR.

DXR (native)






DXR s DLSS (performance)









Dostupnosť výkonnejších grafických kariet pre bežných spotrebiteľov je síce mizerná, ale pokiaľ sa vám k nejakej predsa len pošťastí dostať, bude najskôr vybavená GPU GA104-300-A1, ktoré je na GeForce RTX 3070. Týchto kariet je najviac a jednou z najatraktívnejších je MSI Gaming X Trio s chladičom Tri Frozr 2. Ten je poriadne naddimenzovaný a i vďaka nemu táto grafika výrazne presahuje referenčný boost. A to pekne v tichosti.

Microsoft Flight Simulator

Testovacia platforma vlastná scéna (Paris-Charles de Gaulle, Air Traffic: AI, 14. február, 9:00) autopilot: od 1000 po náraz o terén; API DirectX 11, prednastavený grafický profil Ultra; TAA; extra nastavenia Motion Blur off.






   




Dostupnosť výkonnejších grafických kariet pre bežných spotrebiteľov je síce mizerná, ale pokiaľ sa vám k nejakej predsa len pošťastí dostať, bude najskôr vybavená GPU GA104-300-A1, ktoré je na GeForce RTX 3070. Týchto kariet je najviac a jednou z najatraktívnejších je MSI Gaming X Trio s chladičom Tri Frozr 2. Ten je poriadne naddimenzovaný a i vďaka nemu táto grafika výrazne presahuje referenčný boost. A to pekne v tichosti.

Red Dead Redemption 2 (Vulkan)

Testovacia platforma vlastná scéna; API Vulkan, prednastavený grafický profil Favor Quality; extra nastavenia žiadne.






      




Dostupnosť výkonnejších grafických kariet pre bežných spotrebiteľov je síce mizerná, ale pokiaľ sa vám k nejakej predsa len pošťastí dostať, bude najskôr vybavená GPU GA104-300-A1, ktoré je na GeForce RTX 3070. Týchto kariet je najviac a jednou z najatraktívnejších je MSI Gaming X Trio s chladičom Tri Frozr 2. Ten je poriadne naddimenzovaný a i vďaka nemu táto grafika výrazne presahuje referenčný boost. A to pekne v tichosti.

Red Dead Redemption 2 (Dx12)

Testovacia platforma vlastná scéna; API DirectX 12, prednastavený grafický profil Favor Quality; extra nastavenia žiadne.









Dostupnosť výkonnejších grafických kariet pre bežných spotrebiteľov je síce mizerná, ale pokiaľ sa vám k nejakej predsa len pošťastí dostať, bude najskôr vybavená GPU GA104-300-A1, ktoré je na GeForce RTX 3070. Týchto kariet je najviac a jednou z najatraktívnejších je MSI Gaming X Trio s chladičom Tri Frozr 2. Ten je poriadne naddimenzovaný a i vďaka nemu táto grafika výrazne presahuje referenčný boost. A to pekne v tichosti.

Shadow of the Tomb Raider

Testovacia platforma vlastná scéna; API DirectX 12, prednastavený grafický profil Highest; TAA; extra nastavenia žiadne.






   




Dostupnosť výkonnejších grafických kariet pre bežných spotrebiteľov je síce mizerná, ale pokiaľ sa vám k nejakej predsa len pošťastí dostať, bude najskôr vybavená GPU GA104-300-A1, ktoré je na GeForce RTX 3070. Týchto kariet je najviac a jednou z najatraktívnejších je MSI Gaming X Trio s chladičom Tri Frozr 2. Ten je poriadne naddimenzovaný a i vďaka nemu táto grafika výrazne presahuje referenčný boost. A to pekne v tichosti.

Shadow of the Tomb Raider s DXR

Testovacia platforma benchmark; API DirectX 12, prednastavený grafický profil Highest; extra nastavenia DXR.






Poznámka: Hra podporuje aj DLSS a FidelityFX CAS, ale vzhľadom na to, že ide o starší titul a meraní je viac než dosť, sa tomuto nastaveniu v štandardných testoch venovať nebudeme. Nejaké to meranie na prianie však možné je, ak si oň napíšete.




Dostupnosť výkonnejších grafických kariet pre bežných spotrebiteľov je síce mizerná, ale pokiaľ sa vám k nejakej predsa len pošťastí dostať, bude najskôr vybavená GPU GA104-300-A1, ktoré je na GeForce RTX 3070. Týchto kariet je najviac a jednou z najatraktívnejších je MSI Gaming X Trio s chladičom Tri Frozr 2. Ten je poriadne naddimenzovaný a i vďaka nemu táto grafika výrazne presahuje referenčný boost. A to pekne v tichosti.

Total War Saga: Troy

Testovacia platforma benchmark; API DirectX 11, prednastavený grafický profil Ultra; 4× AA, extra nastavenia žiadne.









Dostupnosť výkonnejších grafických kariet pre bežných spotrebiteľov je síce mizerná, ale pokiaľ sa vám k nejakej predsa len pošťastí dostať, bude najskôr vybavená GPU GA104-300-A1, ktoré je na GeForce RTX 3070. Týchto kariet je najviac a jednou z najatraktívnejších je MSI Gaming X Trio s chladičom Tri Frozr 2. Ten je poriadne naddimenzovaný a i vďaka nemu táto grafika výrazne presahuje referenčný boost. A to pekne v tichosti.

Wasteland 3

Testovacia platforma vlastná scéna; API DirectX 11, prednastavený grafický profil Ultra; extra nastavenia žiadne.






   




Dostupnosť výkonnejších grafických kariet pre bežných spotrebiteľov je síce mizerná, ale pokiaľ sa vám k nejakej predsa len pošťastí dostať, bude najskôr vybavená GPU GA104-300-A1, ktoré je na GeForce RTX 3070. Týchto kariet je najviac a jednou z najatraktívnejších je MSI Gaming X Trio s chladičom Tri Frozr 2. Ten je poriadne naddimenzovaný a i vďaka nemu táto grafika výrazne presahuje referenčný boost. A to pekne v tichosti.

Súhrnný herný výkon






Výkon za euro






Dostupnosť výkonnejších grafických kariet pre bežných spotrebiteľov je síce mizerná, ale pokiaľ sa vám k nejakej predsa len pošťastí dostať, bude najskôr vybavená GPU GA104-300-A1, ktoré je na GeForce RTX 3070. Týchto kariet je najviac a jednou z najatraktívnejších je MSI Gaming X Trio s chladičom Tri Frozr 2. Ten je poriadne naddimenzovaný a i vďaka nemu táto grafika výrazne presahuje referenčný boost. A to pekne v tichosti.

CompuBench 2.0 (OpenCL)

Testovacia platforma benchmark; API OpenCL; extra nastavenia žiadne.

Game Effects



Advanced Compute




High Quality Computer Generated Imagery and Rendering



Computer Vision




Dostupnosť výkonnejších grafických kariet pre bežných spotrebiteľov je síce mizerná, ale pokiaľ sa vám k nejakej predsa len pošťastí dostať, bude najskôr vybavená GPU GA104-300-A1, ktoré je na GeForce RTX 3070. Týchto kariet je najviac a jednou z najatraktívnejších je MSI Gaming X Trio s chladičom Tri Frozr 2. Ten je poriadne naddimenzovaný a i vďaka nemu táto grafika výrazne presahuje referenčný boost. A to pekne v tichosti.

ComputeBench 2.0 (CUDA)

Testovacia platforma benchmark; API Nvidia CUDA; extra nastavenia žiadne.

Game Effects



Advanced Compute




High Quality Computer Generated Imagery and Rendering



Computer Vision




Dostupnosť výkonnejších grafických kariet pre bežných spotrebiteľov je síce mizerná, ale pokiaľ sa vám k nejakej predsa len pošťastí dostať, bude najskôr vybavená GPU GA104-300-A1, ktoré je na GeForce RTX 3070. Týchto kariet je najviac a jednou z najatraktívnejších je MSI Gaming X Trio s chladičom Tri Frozr 2. Ten je poriadne naddimenzovaný a i vďaka nemu táto grafika výrazne presahuje referenčný boost. A to pekne v tichosti.

SPECviewperf 2020

Testovacia platforma benchmark; API OpenGL a DirectX; extra nastavenia žiadne.








SPECworkstation 3





Dostupnosť výkonnejších grafických kariet pre bežných spotrebiteľov je síce mizerná, ale pokiaľ sa vám k nejakej predsa len pošťastí dostať, bude najskôr vybavená GPU GA104-300-A1, ktoré je na GeForce RTX 3070. Týchto kariet je najviac a jednou z najatraktívnejších je MSI Gaming X Trio s chladičom Tri Frozr 2. Ten je poriadne naddimenzovaný a i vďaka nemu táto grafika výrazne presahuje referenčný boost. A to pekne v tichosti.

Testy FLOPS, IOPS a rýchlosť pamätí

Testovacia platforma benchmark; verzia aplikácie 6.32.5600; extra nastavenia žiadne.













Dostupnosť výkonnejších grafických kariet pre bežných spotrebiteľov je síce mizerná, ale pokiaľ sa vám k nejakej predsa len pošťastí dostať, bude najskôr vybavená GPU GA104-300-A1, ktoré je na GeForce RTX 3070. Týchto kariet je najviac a jednou z najatraktívnejších je MSI Gaming X Trio s chladičom Tri Frozr 2. Ten je poriadne naddimenzovaný a i vďaka nemu táto grafika výrazne presahuje referenčný boost. A to pekne v tichosti.

LuxMark

Testovacia platforma benchmark; API OpenCL; extra nastavenia žiadne.



Blender@Cycles

Testovacia platforma render BMW a Classroom; renderer Cycles, 12 dlaždíc; extra nastavenia sú OpenCL pre grafické karty Radeon a CUDA pre GeForce. Tak, ako to bude používať väčšina ľudí. OpenCL s GeForce je vždy pomalé, pretože path tracing nepodporuje akceleráciu GPU a počíta ho CPU.  Nvidia OptiX sa na podporovaných kartách (GeForce RTX) testuje samostatne a výsledky dávame do oddeleného grafu zvlášť.




Na grafických kartách GeForce RTX testujeme aj Nvidia OptiX




Dostupnosť výkonnejších grafických kariet pre bežných spotrebiteľov je síce mizerná, ale pokiaľ sa vám k nejakej predsa len pošťastí dostať, bude najskôr vybavená GPU GA104-300-A1, ktoré je na GeForce RTX 3070. Týchto kariet je najviac a jednou z najatraktívnejších je MSI Gaming X Trio s chladičom Tri Frozr 2. Ten je poriadne naddimenzovaný a i vďaka nemu táto grafika výrazne presahuje referenčný boost. A to pekne v tichosti.

Blender@Radeon ProRender

Testovacia platforma render BMW a Classroom; renderer Radeon ProRender, 1024 vzoriek; extra nastavenia žiadne. Extra nastavenia sú  OpenCL pre grafické karty Radeon a CUDA pre GeForce. Nvidia OptiX sa na podporovaných kartách (GeForce RTX) testuje samostatne a výsledky dávame do oddeleného grafu zvlášť.




Blender@Eevee

Testovacia platforma render animácia Ember Forest; renderer Eevee, 350 obrázkov; extra nastavenia je OpenCL.


Render Ember Forest v Blender 2.92




Dostupnosť výkonnejších grafických kariet pre bežných spotrebiteľov je síce mizerná, ale pokiaľ sa vám k nejakej predsa len pošťastí dostať, bude najskôr vybavená GPU GA104-300-A1, ktoré je na GeForce RTX 3070. Týchto kariet je najviac a jednou z najatraktívnejších je MSI Gaming X Trio s chladičom Tri Frozr 2. Ten je poriadne naddimenzovaný a i vďaka nemu táto grafika výrazne presahuje referenčný boost. A to pekne v tichosti.

Úprava fotografií

Adobe Photoshop: Testovacia platforma Pugetbench; extra nastavenie žiadne.







Affinity Photo: Testovacia platforma vstavaný benchmark; extra nastavenie žiadne.


Adobe Lightroom: Testovacia platforma vlastný 1-gigabajtový archív 42 surových fotiek (CR2) z DSLR; extra nastavenie žiadne.




Dostupnosť výkonnejších grafických kariet pre bežných spotrebiteľov je síce mizerná, ale pokiaľ sa vám k nejakej predsa len pošťastí dostať, bude najskôr vybavená GPU GA104-300-A1, ktoré je na GeForce RTX 3070. Týchto kariet je najviac a jednou z najatraktívnejších je MSI Gaming X Trio s chladičom Tri Frozr 2. Ten je poriadne naddimenzovaný a i vďaka nemu táto grafika výrazne presahuje referenčný boost. A to pekne v tichosti.

Broadcasting

OBS Studio a XSplit: Testovacia platforma benchmark hry F1 2020; extra nastavenia sú povolenia kodérov AMD VCE/Nvidia Nvenc (AVC/H.264), výstupné rozlíšenie 2560 × 1440 px (60 fps), cieľový bitrate 19 700 kbps.







Dostupnosť výkonnejších grafických kariet pre bežných spotrebiteľov je síce mizerná, ale pokiaľ sa vám k nejakej predsa len pošťastí dostať, bude najskôr vybavená GPU GA104-300-A1, ktoré je na GeForce RTX 3070. Týchto kariet je najviac a jednou z najatraktívnejších je MSI Gaming X Trio s chladičom Tri Frozr 2. Ten je poriadne naddimenzovaný a i vďaka nemu táto grafika výrazne presahuje referenčný boost. A to pekne v tichosti.

Lámanie hesiel

Testovacia platforma Hashcat; extra nastavenia žiadny. Testy si môžete jednoducho i sami vyskúšať. Stačí si stiahnuť binárku a v príkazovom riadku zadať podľa číselného kódu šifru, ktorá vás zaujíma.











Dostupnosť výkonnejších grafických kariet pre bežných spotrebiteľov je síce mizerná, ale pokiaľ sa vám k nejakej predsa len pošťastí dostať, bude najskôr vybavená GPU GA104-300-A1, ktoré je na GeForce RTX 3070. Týchto kariet je najviac a jednou z najatraktívnejších je MSI Gaming X Trio s chladičom Tri Frozr 2. Ten je poriadne naddimenzovaný a i vďaka nemu táto grafika výrazne presahuje referenčný boost. A to pekne v tichosti.

Frekvencie GPU









Dostupnosť výkonnejších grafických kariet pre bežných spotrebiteľov je síce mizerná, ale pokiaľ sa vám k nejakej predsa len pošťastí dostať, bude najskôr vybavená GPU GA104-300-A1, ktoré je na GeForce RTX 3070. Týchto kariet je najviac a jednou z najatraktívnejších je MSI Gaming X Trio s chladičom Tri Frozr 2. Ten je poriadne naddimenzovaný a i vďaka nemu táto grafika výrazne presahuje referenčný boost. A to pekne v tichosti.

Zahrievanie GPU











Dostupnosť výkonnejších grafických kariet pre bežných spotrebiteľov je síce mizerná, ale pokiaľ sa vám k nejakej predsa len pošťastí dostať, bude najskôr vybavená GPU GA104-300-A1, ktoré je na GeForce RTX 3070. Týchto kariet je najviac a jednou z najatraktívnejších je MSI Gaming X Trio s chladičom Tri Frozr 2. Ten je poriadne naddimenzovaný a i vďaka nemu táto grafika výrazne presahuje referenčný boost. A to pekne v tichosti.

Čistá spotreba grafickej karty









Výkon na jednotku wattu






Dostupnosť výkonnejších grafických kariet pre bežných spotrebiteľov je síce mizerná, ale pokiaľ sa vám k nejakej predsa len pošťastí dostať, bude najskôr vybavená GPU GA104-300-A1, ktoré je na GeForce RTX 3070. Týchto kariet je najviac a jednou z najatraktívnejších je MSI Gaming X Trio s chladičom Tri Frozr 2. Ten je poriadne naddimenzovaný a i vďaka nemu táto grafika výrazne presahuje referenčný boost. A to pekne v tichosti.

Analýza napájania z 12 V vetvy (vyššia záťaž)






Dostupnosť výkonnejších grafických kariet pre bežných spotrebiteľov je síce mizerná, ale pokiaľ sa vám k nejakej predsa len pošťastí dostať, bude najskôr vybavená GPU GA104-300-A1, ktoré je na GeForce RTX 3070. Týchto kariet je najviac a jednou z najatraktívnejších je MSI Gaming X Trio s chladičom Tri Frozr 2. Ten je poriadne naddimenzovaný a i vďaka nemu táto grafika výrazne presahuje referenčný boost. A to pekne v tichosti.

Analýza napájania z 12 V vetvy (nižšia záťaž)













Dostupnosť výkonnejších grafických kariet pre bežných spotrebiteľov je síce mizerná, ale pokiaľ sa vám k nejakej predsa len pošťastí dostať, bude najskôr vybavená GPU GA104-300-A1, ktoré je na GeForce RTX 3070. Týchto kariet je najviac a jednou z najatraktívnejších je MSI Gaming X Trio s chladičom Tri Frozr 2. Ten je poriadne naddimenzovaný a i vďaka nemu táto grafika výrazne presahuje referenčný boost. A to pekne v tichosti.

Analýza napájania z 3,3 V vetvy

Pohľad na medzikartu na merania odberu zo slotu PCI Express. Strana pre 3,3 V vetvu












Dostupnosť výkonnejších grafických kariet pre bežných spotrebiteľov je síce mizerná, ale pokiaľ sa vám k nejakej predsa len pošťastí dostať, bude najskôr vybavená GPU GA104-300-A1, ktoré je na GeForce RTX 3070. Týchto kariet je najviac a jednou z najatraktívnejších je MSI Gaming X Trio s chladičom Tri Frozr 2. Ten je poriadne naddimenzovaný a i vďaka nemu táto grafika výrazne presahuje referenčný boost. A to pekne v tichosti.

Hladina hluku







Dostupnosť výkonnejších grafických kariet pre bežných spotrebiteľov je síce mizerná, ale pokiaľ sa vám k nejakej predsa len pošťastí dostať, bude najskôr vybavená GPU GA104-300-A1, ktoré je na GeForce RTX 3070. Týchto kariet je najviac a jednou z najatraktívnejších je MSI Gaming X Trio s chladičom Tri Frozr 2. Ten je poriadne naddimenzovaný a i vďaka nemu táto grafika výrazne presahuje referenčný boost. A to pekne v tichosti.

Frekvenčná charakteristika zvuku

Merania prebiehajú v aplikácii TrueRTA, ktorá zaznamenáva zvuk v škále 240 frekvencií v zaznamenávanom rozsahu 20–20 000 Hz. Pre možnosť porovnania naprieč článkami exportujeme do štandardných pruhových grafov dominantnú frekvenciu z nízkeho (20–200 Hz), stredného (201–2000 Hz) a vysokého (2001–20 000 Hz) spektra. Na ešte podrobnejšiu analýzu zvukového prejavu je však dôležité vnímať celkový tvar grafu a intenzitu všetkých frekvencií/tónov. Ak by ste v grafoch a tabuľkách nižšie niečomu nerozumeli, odpovede na všetky otázky nájdete v tomto článku. Ten vysvetľuje, ako správne čítať namerané údaje nižšie.

Mikrofón, ktorý používame na analýzu zvuku chladičov a cievok



Graphics cardDominant sound freq. and noise level in F1 2020@2160pNF-F12 PWMNF-A15 PWM
Low rangeMid rangeHigh range
Frequency [Hz]Noise level [dBu]Frequency [Hz]Noise level [dBu]Frequency [Hz]Noise level [dBu]
MSI RTX 3070 Gaming X Trio100,794-73,9261076,347-79,7196267,154-85,076
AMD Radeon RX 6800100,794-71,7591107,887-67,4162091,412-75,288
Asus TUF RTX 3080 O10G Gaming100,794-76,0451107,887-77,8507034,643-74,423
AMD Radeon RX 6800 XT100,794-72,9911107,887-74,72410848,902-76,519
/* Here you can add custom CSS for the current table */ /* Lean more about CSS: https://en.wikipedia.org/wiki/Cascading_Style_Sheets */ /* To prevent the use of styles to other tables use "#supsystic-table-785" as a base selector for example: #supsystic-table-785 { ... } #supsystic-table-785 tbody { ... } #supsystic-table-785 tbody tr { ... } */



Graphics cardDominant sound freq. and noise level in SOTTR@2160pNF-F12 PWMNF-A15 PWM
Low rangeMid rangeHigh range
Frequency [Hz]Noise level [dBu]Frequency [Hz]Noise level [dBu]Frequency [Hz]Noise level [dBu]
MSI RTX 3070 Gaming X Trio100,794-72,952213,574-72,2756267,154-84,919
AMD Radeon RX 6800100,794-71,6031140,350-67,7659665,273-80,642
Asus TUF RTX 3080 O10G Gaming100,794-75,4101076,347-72,3217240,773-74,199
AMD Radeon RX 6800 XT100,794-73,1701107,887-75,26210848,902-75,397
/* Here you can add custom CSS for the current table */ /* Lean more about CSS: https://en.wikipedia.org/wiki/Cascading_Style_Sheets */ /* To prevent the use of styles to other tables use "#supsystic-table-786" as a base selector for example: #supsystic-table-786 { ... } #supsystic-table-786 tbody { ... } #supsystic-table-786 tbody tr { ... } */



Graphics cardDominant sound freq. and noise level in CS:GO@2160pNF-F12 PWMNF-A15 PWM
Low rangeMid rangeHigh range
Frequency [Hz]Noise level [dBu]Frequency [Hz]Noise level [dBu]Frequency [Hz]Noise level [dBu]
MSI RTX 3070 Gaming X Trio106,787-75,721213,574-73,4236267,154-82,711
AMD Radeon RX 6800100,794-71,1031076,347-77,3289665,273-77,714
Asus TUF RTX 3080 O10G Gaming100,794-74,2081076,347-70,9197240,773-74,402
AMD Radeon RX 6800 XT100,794-72,3461107,887-73,73210848,902-72,534
/* Here you can add custom CSS for the current table */ /* Lean more about CSS: https://en.wikipedia.org/wiki/Cascading_Style_Sheets */ /* To prevent the use of styles to other tables use "#supsystic-table-791" as a base selector for example: #supsystic-table-791 { ... } #supsystic-table-791 tbody { ... } #supsystic-table-791 tbody tr { ... } */



Graphics cardDominant sound freq. and noise level in Blender (Cycles), ClassroomNF-F12 PWMNF-A15 PWM
Low rangeMid rangeHigh range
Frequency [Hz]Noise level [dBu]Frequency [Hz]Noise level [dBu]Frequency [Hz]Noise level [dBu]
MSI RTX 3070 Gaming X Trio100,794-71,2241076,347-85,31418245,606-90,785
AMD Radeon RX 6800100,794-71,136987,015-89,0417452,944-88,237
Asus TUF RTX 3080 O10G Gaming106,787-81,5411659,995-80,5686834,380-77,967
AMD Radeon RX 6800 XT100,794-72,9801243,561-95,2357671,332-84,980
/* Here you can add custom CSS for the current table */ /* Lean more about CSS: https://en.wikipedia.org/wiki/Cascading_Style_Sheets */ /* To prevent the use of styles to other tables use "#supsystic-table-788" as a base selector for example: #supsystic-table-788 { ... } #supsystic-table-788 tbody { ... } #supsystic-table-788 tbody tr { ... } */



Graphics cardDominant sound freq. and noise level in CS:GO@1080p (coils only)NF-F12 PWMNF-A15 PWM
Low rangeMid rangeHigh range
Frequency [Hz]Noise level [dBu]Frequency [Hz]Noise level [dBu]Frequency [Hz]Noise level [dBu]
MSI RTX 3070 Gaming X Trio100,794-74,6621317,507-81,4486088,740-84,631
AMD Radeon RX 6800100,794-72,0131659,955-90,3548863,094-84,530
Asus TUF RTX 3080 O10G Gaming100,794-75,5761140,350-81,7399948,487-78,734
AMD Radeon RX 6800 XT100,794-73,2721659,955-83,3277452,944-76,372
/* Here you can add custom CSS for the current table */ /* Lean more about CSS: https://en.wikipedia.org/wiki/Cascading_Style_Sheets */ /* To prevent the use of styles to other tables use "#supsystic-table-789" as a base selector for example: #supsystic-table-789 { ... } #supsystic-table-789 tbody { ... } #supsystic-table-789 tbody tr { ... } */





Dostupnosť výkonnejších grafických kariet pre bežných spotrebiteľov je síce mizerná, ale pokiaľ sa vám k nejakej predsa len pošťastí dostať, bude najskôr vybavená GPU GA104-300-A1, ktoré je na GeForce RTX 3070. Týchto kariet je najviac a jednou z najatraktívnejších je MSI Gaming X Trio s chladičom Tri Frozr 2. Ten je poriadne naddimenzovaný a i vďaka nemu táto grafika výrazne presahuje referenčný boost. A to pekne v tichosti.

Záver

RTX 3070 v porovnaní s RX 6800 o väčšine výkonnostných testov trochu zaostáva, a to dokonca aj bez aktívneho SAM. Aj keď grafy súhrnného výkonu naznačujú niečo trochu iné. Do plusových zelených čísiel RTX 3070 dostáva iba CS:GO, ktorý beží na GeForce náramne rýchlo a na RX 6800 (SAM off) je to presne naopak a v rozlíšeniach FHD a QHD Radeon dokonca dosahuje takmer polovičných fps (áno, už čoskoro nasadíme tú novú metriku, kde bude priemerný výkon počítaný tak, že každá hra bude mať rovnakú váhu). Inak RTX 3070 Gaming X Trio vo väčšine hier viac či menej výkonnostne zaostáva.

Straty vyššie než 12 % oproti RX 6800 sme zaznamenali v hrách ako Assassin’s Creed: Valhalla (tam je to dokonca 19–24 %), Battlefield V bez DXR či Borderlands 3. A potom sú tu tituly, kde sa prepad výkonu zmestí do 8–10 % a násobne vyšší je až v UHD (2160p). To napríklad v DOOM Eternal (-18 %) či F1 2020 (-14 %). To sú však tituly, kde sú fps stále vysoké (nad 90), a vhodné aj na použitie s rýchlejšími monitormi. Vo FIFA 21 sa RTX 3070 drží a v porovnaní s RX 6800 je stále vo vedení. V Cyberpunku 2077 s FidelityFX CAS je výkon vyrovnaný, ale tu je už pozoruhodné porovnanie s RTX 3080, na ktorú stráca 26–50 %. Čím vyššie rozlíšenie, tým väčší percentuálny prepad. To platí všeobecne a v priemere je framerate o štvrtinu pomalší než u TUF RTX 3080 s BIOSom performance. Frekvencie GPU sú pritom veľmi vysoké (1912–1961 MHz) aj na RTX 3070 Skrátka tú menšiu a pomalšiu VRAM je už cítiť.

Testovaná RTX 3070 predbieha RX 6800 napríklad v Mafii DE (o 4–10 %) a vždy po zapnutí DXR (ray-tracingovej grafiky). Napríklad v Shadow of the Tomb Raider má k dobru 2–11 %, v Battlefielde V  6–12 %, v Metre Exodus 12–14 % a v Controle až 34–41 %. Potom sú tu hry, kde je ten výkon na nerozoznanie, to je typicky v Cyberpunk 2077, Forza Horizon 4 či Red Dead Redemption 2 (v tom ale iba pod Vulkanom, Dx12 viac sedí AMD).

Pre hráčov, ktorí sa zaobídu bez RT, je RX 6800 výhodnejšia. Má vyšší výkon pri spotrebe nižšej o 30–35 W. A na neherné účely samozrejme pre všetkých, ktorí potrebujú rýchly render s využívaním CUDA. Tu sa však hodí dodať, že pomalšie OpenCL v Blenderi neznamená horšiu efektivitu, tá je veľmi podobná. RX 6800 má síce nižší výkon, ale je i adekvátne úspornejšia.

Nech je to tak či onak, treba rozhodne konštatovať, že MSI na RTX 3070 Gaming X Trio odviedlo skvelú robotu. Táto grafika je výrazne tichšia (takmer až o 10 dBA!) ako úspornejší referenčný Radeon RX 6800. A to nielen, čo sa týka ventilátorov, ale i cievok, ktoré takisto patrí medzi tie najtichšie. Celkovo je tak RTX 3070 Gaming X Trio veľmi tichá grafická karta, ktorá vyniká aj nízkym zahrievaním. Daňou za tieto vlastnosti sú však väčšie rozmery. Nejde však žiadne extrémy, kvôli ktorým by ste nenašli vhodnú skrinku. Kolízne situácie môžu vznikať iba v ojedinelých situáciách. Ale i na tie si je samozrejme dobré dávať pozor.

MSI RTX 3070 Gaming X Trio
+ Vysoký výkon (optimálny na hranie v rozlíšení QHD, 2560 × 1440 px)
+ Oproti RX 6800 vyšší výkon ray-tracingovej grafiky
+ Slušná efektivita (výkon na watt)
+ Účinný chladič Tri Frozr 2 – nízke zahrievanie
+ Tichý chod (nízka hlučnosť ventilátorov i cievok)
+ Z celkového pohľadu (tj. vrátane DXR a DLSS) priaznivý pomer cena/výkon
+ Exkluzívna podpora DLSS (2.0), CUDA a OptiX
+ Súčasťou balenia je i držiak/podpera slotu PCI Express
+ Efektné osvetlenie RGB LED a máme overené, že i veľmi úsporné
- Nižšia efektivita (výkon na watt) ako v prípade konkurenčnej RX 6800
- V porovnaní s RX 6800 slabší pomer cena/výkon bez použitia RT
- Väčšia hĺbka karty s hroziacou kolíziou v menších skrinkách
- Nedostupnosť
/* Here you can add custom CSS for the current table */ /* Lean more about CSS: https://en.wikipedia.org/wiki/Cascading_Style_Sheets */ /* To prevent the use of styles to other tables use "#supsystic-table-790" as a base selector for example: #supsystic-table-790 { ... } #supsystic-table-790 tbody { ... } #supsystic-table-790 tbody tr { ... } */

Za poskytnutie hier na testovanie ďakujeme Spacebaru