Site icon HWCooling.net

MSI RTX 3090 Gaming X Trio: 24 GB VRAM maximalistom

Metodika: testy zahrievania

Len žiadne kompromisy vo výkone! Pokiaľ je toto i vaše motto, tak test grafickej karty GeForce RTX 3090 si nemôžete nechať ujsť. Uživí aj rozlíšenie 4K, má suverénne najrýchlejší ray tracing aj akceleráciu OptiX, obrovskú videopamäť a v testovanom vyhotovení MSI aj mnoho iného, atraktívneho. Najväčším nedostatkom je, ako to už pri špičkovom hardvéri býva zvykom, cena. Tá je fakt vysoká.

Pod architektúrou Ampere Nvidia po veľmi dlhej dobe vydala hernú grafickú kartu GeForce, ktorej posledné dvojčíslie prevyšuje 80. Naposledy to bola GTX 690 (Maxwell) s dvoma grafickými jadrami na PCB. Konfigurácie multi-GPU sú už, zdá sa, definitívne za nami a GeForce 3090 ma jedno obrie jadro GA102 s  628,4 mm². To je, pre zaujímavosť, väčšia plocha, než 2× GK104 v spomínanej GTX 690, ale menej než súčet  plôch dvojice GPU Antilles XT v HD 6990. S týmto Radeonom má RTX 3090 spoločné podobné TDP. Takisto výrazne presahuje 300 W, pri karte FE Nvidia uvádza 350 W a pri Gaming X Trio, ktorej sa budeme venovať v tomto článku, MSI uvádza v kolónke so spotrebou až 370 W. A to už je poriadna paľba!

Je vhodné pripomenúť, že jadro GA102 používa aj RTX 3080. Variant (300-A1) na 3090 je však v plnšej výbave a má k dobru 14 SM (82 celkovo) a k tomu proporčne i ďalší jednotky, ktorých výpis nájdete v podrobnej tabuľke nasledujúcej kapitoly. Širšiu má RTX 3090 aj pamäťovú zbernicu (384-bitov), na ktorú sa viaže extrémnych 24 GB pamätí typu GDDR6X s efektívnou frekvenciou 19,5 GHz.

Detaily MSI RTX 3090 Gaming X Trio

RTX 3090 Gaming X Trio je poriadny kus hardvéru. Na dĺžku má 323 mm, čo už je rozmer, pri ktorom treba zvýšiť pozornosť a premerať voľný priestor v skrinke. V niektorých (skrinkách) by sa totiž mohlo stať, že bude takáto dlhá grafická karta kolidovať diskovými košmi alebo dnes už skôr s radiátorom kvapalinového chladiča, ktorý sa už v súčasnosti inštaluje najčastejšie za čelný panel. Väčšina skriniek vás v štichu nenechá, ale v tých kratších alebo celkovo menších atypických to už môže byť o fúz.

Nová generácia chladiča Tri- Frozr (2) s ventilátormi Torx 4.0 sa vyznačuje zopár zmenami, ktoré sa týkajú predovšetkým samotných ventilátorov. Po skúšaní rôznych formátov a kombinácií na predošlých generáciách grafických kariet MSI majú teraz všetky ventilátory jednotný formát 90 mm s tým, že všetky sa otáčajú v rovnakom smere sprava doľava. Ale hlavne čo sa zmenilo, je tvar rotora. Ten sa v posledných dvoch generáciách Tri Frozrov veľmi nezmenil a výrazných úprav sa dočkal až teraz.

Lopatky sú rovné (predtým boli stredom prehnuté) a hladké, bez výbežkov, ktoré prispievali k laminárnejšiemu prúdeniu naprieč pasívom. To chce MSI dosiahnuť aj teraz, ale iným spôsobom. A síce tak, že lopatky sú v dvojiciach pospájané za konce, čo je ešte podporené lesklou plochou. Vo veľmi teoretickej rovine by to mohlo pomôcť dosahovaniu vyššieho statického tlaku, ktorý je na efektívne pretláčanie vzduchu masívnym radiátorom žiaduci. Nábežné hrany lamiel radiátora sú, mimochodom, na dosiahnutie čo najpriaznivejšieho pomeru chladiaci výkon/hlučnosť zubaté.

Zadnú stranu grafickej karty pokrýva masívny backplate s perforovanou zadnou časťou. Tá je však realizovaná inak, ako tomu bolo na nedávno testovanej RTX 3070 Gaming X. PCB je totiž v tomto prípade výrazne dlhšie a už neumožňuje, aby ventilátor prefúkol celú konštrukciu skrz na skrz. Perforované časti sú tu teda skôr na viac-menej samovoľné unikanie tepla spoza priestoru napájacej kaskády.

RTX 3090 Gaming X má na externé napájanie tri 6+2-pinové konektory, ktoré sú umiestnené na boku karty a súčasne sú trochu zapustené do tela. To je dobre (zvolené umiestnenie i zapustenie), pretože je táto grafická karta so 140 mm nadštandardne široká. Konštrukcia konektorov a ohyb káblov ešte nejaký ten centimeter a pol pridáva, s čím treba pred výberom menšej skrinky počítať. V mnohých dvojkomorových skrinkách, ktoré majú interiér rozdelený zvislou priečkou, s RTX 3090 Gaming X neuspejete.

Výbava výstupov je v zastúpení troch DisplayPortov (1.4a) a jedného HDMI (1.4a). Všetky štyri konektory je možné používať súčasne a keď sa už točíme okolo tej záslepky, treba poznamenať, že je perforovaná, čo môže byť z pohľadu chladenia pri 370-wattovej karte prospešné.

Karta je to síce veľká, treba však konštatovať, že medzi RTX 3090 má „iba“ priemernú výšku. To znamená, že síce úspešné zablokuje tretí slot, ale už nijako nezasahuje do štvrtého, ktorý ani nijakým spôsobom neobmedzuje. Skrátka sú aj vyššie RTX 3090, kde to môže byť pri inštalácii rozširujúcich kariet väčší boj.

Hmotnosť na MSI RTX 3090 Gaming X sa na váhe zastavila na 1579 g, ku ktorým sa už sluší a patrí držiak PCI Express. Ten sa v rámci príslušenstva dodáva, či už na estetické doladenie (bez neho bezchybnú rovinu nedosiahnete) alebo preto, že chcete, aby bola záťaž na slot čo najnižšia. Aj keď spevneným slotom, ktoré má každá čo i len trochu lepšia doska, ani takáto ťažšia karta neublíži.



Len žiadne kompromisy vo výkone! Pokiaľ je toto i vaše motto, tak test grafickej karty GeForce RTX 3090 si nemôžete nechať ujsť. Uživí aj rozlíšenie 4K, má suverénne najrýchlejší ray tracing aj akceleráciu OptiX, obrovskú videopamäť a v testovanom vyhotovení MSI aj mnoho iného, atraktívneho. Najväčším nedostatkom je, ako to už pri špičkovom hardvéri býva zvykom, cena. Tá je fakt vysoká.

ParametreMSI RTX 3090 Gaming X Trio
ArchitektúraArchitekturaAmpere
ČipČipGA102
Výrobný procesVýrobný proces8 nm Samsung
Plocha čipuPlocha čipu628,4 mm²
TranzistorovTranzistorů28,3 mld.
Počet jednotiekPočet jednotek82 SM
ShaderyShadery/CUDA jádra10496
Základný taktZákladný takt1395 MHz
Game Clock (AMD)Game Clock (AMD)
Takt BoostuTakt Boostu1785 MHz
RT jednotkyRT jednotky82
AI/tensor jadráAI/tensor jádra328
ROPROP112
Textúrovacie jednotkyTexturovacie jednotky328
L2 CacheL2 Cache6 MB
Infinity CacheInfinity Cache
RozhranieRozhraniePCIe 4.0 ×16
Multi-GPU prepojenieMulti-GPU prepojenie
PamäťPamäť24 GB GDDR6X
Takt pamätíTakt pamätí19,5 GHz
Šírka zberniceŠířka sběrnice384 bitov
Priepustnosť pamätíPriepustnosť pamätí936,2 GB/s
Fillrate (pixely)Fillrate (pixely)189,8 Gpx/s
Fillrate (textúry)Fillrate (textury)556,0 Gtx/s
FLOPS (FP32)FLOPS (FP32)35,58 TFLOPS
FLOPS (FP64)FLOPS (FP64)556,0 GFLOPS
FLOPS (FP16)FLOPS (FP16)35,58 TFLOPS
AI/tensor TOPS (INT8)AI/tensor TOPS (INT8)284,64 TOPS
AI/tensor FLOPS (FP16)AI/tensor FLOPS (FP16)142,32 TFLOPS
TDPTDP370 W
Prídavné napájaniePrídavné napájanie3× 8pin
Dĺžka kartyDélka karty323 mm
Hrúbka kartyTloušťka karty56 mm
Shader ModelShader Model6.5
DirectX/Feature LevelDirectX/Feature LevelDX 12 Ultimate (12_2)
OpenGLOpenGL4.6
VulkanVulkan1.2
OpenCLOpenCL2.0
CUDACUDA8.6
Video enkóderVideo enkodérNVEnc 7
Formáty enk.Formáty enk.HEVC, H.264
Rozlišenie enk.Rozlišenie enk.8K
Video dekóderVideo dekodérNVDec 5
Formáty dek.Formáty dek.HEVC,H.264,VP9, AV1
Rozlíšenie dek.Rozlišenie dek.8K
Maximálné rozlíšenie monitoraMaximálné rozlišenie monitora7680 × 4320 px
DisplayPort1.4a (3×)
HDMIDisplayPort2.1 (1×)
USB-C
/* Here you can add custom CSS for the current table */ /* Lean more about CSS: https://en.wikipedia.org/wiki/Cascading_Style_Sheets */ /* To prevent the use of styles to other tables use "#supsystic-table-794" as a base selector for example: #supsystic-table-794 { ... } #supsystic-table-794 tbody { ... } #supsystic-table-794 tbody tr { ... } */



Len žiadne kompromisy vo výkone! Pokiaľ je toto i vaše motto, tak test grafickej karty GeForce RTX 3090 si nemôžete nechať ujsť. Uživí aj rozlíšenie 4K, má suverénne najrýchlejší ray tracing aj akceleráciu OptiX, obrovskú videopamäť a v testovanom vyhotovení MSI aj mnoho iného, atraktívneho. Najväčším nedostatkom je, ako to už pri špičkovom hardvéri býva zvykom, cena. Tá je fakt vysoká.

Herné testy

Najväčšia vzorka testov je z hier. Vzhľadom na to, že sa prevažne budú testovať GeForce a Radeony, teda grafiky primárne určené na herné použitie, je to vcelku prirodzené.

Testovacie hry sme vybrali v prvom rade s ohľadom na to, aby bola rovnováha medzi titulmi lepšie optimalizovanými na GPU jedného (AMD) či druhého výrobcu (Nvidia). Zohľadňovali sme ale takisto popularitu titulov, aby ste si v grafoch našli „tie svoje“ výsledky. Dôraz bol kladený aj na žánrovú pestrosť. Zastúpené sú tak hry typu RTS, FPS, TPS, automobilové závody ako i letecký simulátor, tradičné RPG a športovú zástavu dvíha najhrávanejší futbal. Zoznam testovacích hier nájdete v knižnici kapitol (9–32) s tým, že každá hra má na čo najlepšiu prehľadnosť tú svoju, niekedy i dve (kapitoly), čo má ale svoj dobrý dôvod, o ktorý sa s vami v ďalšom texte podelíme.

Skôr, než sa pustíme do herných testov, tak na zahorenie so zahriatím na prevádzkovú teplotu každá grafická karta prejde testami v 3DMarku. To je na začiatok taká dobrá syntetika.

Výkon v hrách testujeme naprieč troma rozlíšeniami s pomerom strán 16:9 – FHD (1920 × 1080 px), QHD (2560 × 1440 px) a UHD (3840 × 2160 px) a vždy s najvyšším profilom grafických detailov, ktorý je možné nastaviť rovnako na všetkých aktuálnych grafických kartách GeForce a Radeon . Proprietárne detaily na objektívnosť záverov vypíname a nastavenia s ray-tracingovou grafikou sú testované zvlášť, keďže ich nižšia trieda GPU nepodporuje. Ich výsledky nájdete v doplňujúcich kapitolách. Okrem natívneho ray tracingu aj po nasadení Nvidia DLSS (2.0) a AMD FidelityFX CAS.

Ak má hra vstavaný benchmark, tak používame ten (výnimka je iba Forza Horizon 4, kde pre jeho nestabilitu – sem-tam zvykne štrajkovať – jazdíme po svojej trati), v ostatných prípadoch merania prebiehajú na vlastných scénach. Z tých cez OCAT zachytávame časy za sebou idúcich snímok do tabuliek (CSV), ktoré do zrozumiteľnej reči fps interpretuje FLAT. Obe tieto aplikácie sú z dielne kolegov z magazínu gpureport.cz. Okrem priemernej snímkovej frekvencie do grafov zapisujeme aj minimálnu. Tá sa na celkovom zážitku z hrania podieľa významnou mierou. Na čo najvyššiu presnosť sú všetky merania opakované trikrát a konečné výsledky tvoria ich priemernú hodnotu.

Testy s aktívnym AMD Smart Access Memory nebudú zatiaľ súčasť štandardnej metodiky. SAM sa samozrejme budeme venovať, ale na lepšiu orientáciu tieto testy budeme orientovať do samostatného článku. Ale to len dočasne, kým nebudú mať podporu aj grafiky GeForce. Potom prejdeme na opačný model a všetky karty budú testované so zapnutým SAM. Dovtedy však bude SAM v rámci štandardných testov vypnuté a výkonnostný nárast jeho vplyvom budeme publikovať zvlášť. Nikto tak nebude o nič ukrátený (ani tí, čo majú v skrinke čistokrvné AMD a ani majitelia platforiem Intel) a pekne sa zachová i prehľadnosť výsledkov. Predsa len dávať viac režimov jednej karty do rovnakého grafu (alebo mať namiesto 300 grafov 500 na článok) by už nerobilo dobrotu.

V pláne máme ešte jednu vec – raz kvartálne premeriavať dosah rôznych aktualizácií (ovládačov, OS, hier, BIOSu) na výkon. Z toho vypadnú percentuálne nárasty či poklesy výkonu, s ktorými môžete pracovať pri študovaní starších testov. Je to síce trochu kompromis, ale určite lepšia možnosť, než vydávať nové testy s neaktualizovaným softvérom. Ideálne by bolo samozrejme pred vydaním každého nového testu všetky predošlé karty pretestovať, ale to je nereálne. Ale veríme, že oceníte i priebežné premeriavanie s jednou grafikou GeForce a jednou Radeon a uvádzanie príslušného koeficientu v kritériách interaktívnych grafov.

Výpočtové testy

Otestovať grafickú kartu komplexne aj z pohľadu výpočtového výkonu je zložitejšie, než urobiť závery z herného prostredia. Už len z toho dôvodu, že sa takéto testy obvykle viažu na drahý softvér, ktorý si „len tak do redakcie“ nekúpite. Na druhej strane sme našli spôsoby, ako vám ten dostupný výpočtový výkon priblížiť. Jednak vďaka dobre stavaným benchmarkom, jednak sú tu aj nejaké voľne dostupné a pritom relevantné aplikácie a do tretice sme i niečo investovali do tých platených.

Testy zahajuje CompuBench, ktorý počíta rôzne simulácie (mimo iné aj z hernej grafiky).  Potom prechádzame na populárny benchmark SPECviewperf (2020) , ktorý integruje čiastkové operácie z populárnych 2D a 3D aplikácií, medzi ktorými je 3Ds max či SolidWorks. Detaily o tomto testovacom balíčku nájdete na webe spec.org. Od rovnakého tímu je i SPECworkstation 3, kde je GPU akcelerácia v testoch Caffe a Folding@Home. V grafoch nájdete aj výsledky 3D renderu LuxMark 3.1 a pozoruhodný teoretický test GPGPU obsahuje aj AIDA64 s meraniami FLOPS, IOPS a rýchlostí pamätí.

Najväčšiu porciu testov si z pochopiteľných dôvodov ukrojilo 3D renderovanie. To napríklad aj v rámci praktických testov Blendery (2.91). Okrem Cycles grafiky potrápime aj renderermi Eevee a radeon ProRender (nech má nejaký spriaznený test aj AMD, keď už je väčšina  optimalizovaná na karty Nvidie s proprietárnymi frameworkami CUDA a OptiX). Zaujímavý by bol isteže aj add-on pre V-ray, na ten však momentálne redakčná kasa nestačí, ale možno sa nám podarí časom získať nejakú „press“ licenciu, uvidíme. Aplikačné testy chceme do budúcna  rozvíjať. Výhľadovo určite nejakým pokročilým testovaním AI (zatiaľ sme neprišli na rozumný spôsob) vrátane odšumovania (tam by už nejaké nápady boli, ale pre časovú tieseň sme ich zatiaľ nezapracovali).

Grafické karty sa dajú dobre uchopiť aj pri úpravách fotografií. Na získanie predstavy o výkone v populárnom Photoshope používame naskriptovaný Pugetbench, ktorý simuluje reálnu prácu z rôznymi filtrami. Medzi nimi sú i také, ktoré používajú GPU akceleráciu. Komplexný benchmark napovedajúci o výkone rastrovej a vektorovej grafiyk je potom i v alternatívnom Affinity Photo. V Lightroome sú zase pozoruhodné farebné korekcie (Enhance Details) surových nekomprimovaných fotiek. Tie aplikujeme dávkovo na 1 GB archív. Všetky tieto úlohy vedia akcelerovať tak GeForce ako i Radeony.

Zase z iného cesta sú potom testy dešifrovania v Hashcate s výberom šifier AES, MD5, NTLMv2, SHA1, SHA2-256/512 a WPA-EAPOL-PBKDF2. Nakoniec ešte v broadcastových aplikáciách OBS a Xsplit meriame, o koľko sa zníži herný výkon počas nahrávania. To už neobstarávajú shadre, ale kodéri (AMD VCE a Nvidia Nvenc). Tieto testy poukazujú na to, akú má ktorá karta približne rezervu typicky na online streamovanie.

Možnosti hardvérovej akcelerácií je, samozrejme, viac, typicky pre strih a prevody videa. To je už však čisto v réžii kodérov, ktoré sú v rámci jednej generácie kariet jedného výrobcu vždy rovnaké, takže nemá zmysel ich testovať na každej grafike. Naprieč generáciami je to už iné a testy tohto typu sa skôr či neskôr objavia. Už len doladiť metriku, kde bude na výstupe vždy rovnaký bitrate a zhoda pixelov. To je na objektívne porovnávania dôležité, pretože kodér jednej firmy/karty síce môže byť v konkrétnom profile s rovnakými nastaveniami rýchlejší, ale na úkor nižšej kvality, ktorú má (ale i nemusí mať, to je len príklad) iný kodér.



Len žiadne kompromisy vo výkone! Pokiaľ je toto i vaše motto, tak test grafickej karty GeForce RTX 3090 si nemôžete nechať ujsť. Uživí aj rozlíšenie 4K, má suverénne najrýchlejší ray tracing aj akceleráciu OptiX, obrovskú videopamäť a v testovanom vyhotovení MSI aj mnoho iného, atraktívneho. Najväčším nedostatkom je, ako to už pri špičkovom hardvéri býva zvykom, cena. Tá je fakt vysoká.

Metodika: ako meriame spotrebu

Spôsob merania spotreby sme ladili pomerne dlho a ešte nejaký čas ho ladiť budeme. Ale už teraz máme k dispozícii prípravky, s ktorými môžeme spokojne fungovať.

Aby ste dostali presnú hodnotu celkovej spotreby grafickej karty je treba mapovať interný odber na slote PCI Express a externý na prídavnom napájaní. Na analýzu slotu PCIe bolo treba zostrojiť medzikartu, na ktorej meranie spotreby prebieha. Jej základ sú odpory kalibrované na presnú hodnotu (0,1 Ω) a podľa výšky úbytku napätia na nich vieme vypočítať prúd. Ten následne dosadzujeme do vzorca k zodpovedajúcej hodnote výstupného napätia ~ 12 V a ~ 3,3 V. Úbytok napätia je pritom natoľko nízky, že VRM grafickej karty nijako nerozhodí a na výstupe je stále viac než 12/3,3 V.

Spotrebu meriame na karte medzi grafikou a slotom PCI Express. O návrh a realizáciu sa ochotne postaral Rado Kopera (ďakujeme!)

Na podobnom prípravku pracujeme aj pre externé napájanie. Pri ňom sú však dosahované podstatne vyššie prúdy, je nevyhnutná aj dlhšia kabeláž a viacero priechodov medzi konektormi, čo znamená, že úbytok napätia bude treba odčítavať na ešte menšom odpore 0,01 Ω, súčasný stav (s 0,1 Ω) máme zatiaľ nestabilný. Dokým to poriadne vyladíme budeme na merania na kábloch používať prúdové kliešte Prova 15, ktoré takisto merajú s peknou presnosťou, akurát majú rozsah do 30 A. To ale stačí aj na OC verziu RTX 3090 Gaming X Trio. V prípade, že by bola nejaká karta cez rozsah, je vždy možnosť realizovať meranie spotreby na dvakrát (najprv na jednej a potom na druhej polovici 12 V vodičov).

A prečo sa vôbec trápime s takýmito prípravkami, keď má Nvidia analyzátor spotreby PCAT? Pre úplnú kontrolu nad meraniami. Zatiaľ čo naše zariadenia sú transparentné, tak to od Nvidie používa procesor ktoré môže (ale samozrejme i nemusí) merania rôzne prifarbovať. Po testovaní grafiky AMD na meracom prístroji Nvidia by sme asi pokojne nezaspávali.

Na čítanie a záznam meraní používame riadne skalibrovaný multimeter UNI-T UT71E, ktorý vzorky posiela do XLS. Z neho získavame priemernú hodnotu a dosadením do vzorca s presnou hodnotou výstupných napätí na vetve získavame podklady do grafov.

   

Čiarové grafy s priebehmi budeme rozoberať pre každú časť napájania zvlášť. Aj keď podiel na 3,3 V je obvykle zanedbateľný, monitorovať ju treba. Ťažko povedať, čo táto vetva presne napája, ale obvykle je odber na nej konštantný a keď tak sa mení iba s ohľadom na to, či sa vykresľuje statický alebo dynamický obraz. Spotrebu meriame v dvoch náročnejších hrách (F1 2020 a Shadow of the Tomb Raider) a jednej menej náročnej (CS:GO) s nastavením najvyšších grafických detailov a rozlíšenia UHD (3840 × 2560 px). Potom v pri 3D renderingu v Blenderi s použitím renderera Cycles na známej scéne Classroom. Okrem testov s vysokou záťažou je však dôležité mať prehlaď i odbere vo webovom prehliadači (tým je v našom prípade akcelerovaný Google Chrome), kde trávime tiež dosť času. Jednak teda pri sledovaní videa alebo pri prechádzaní stránkami. Obvyklej priemernej záťaži tohto typu zodpovedá stránka FishIE Tank (HTML5) s 20 rybičkami a webové video v našich testoch spotreby zastupuje vzorka s kodekom VP9, dátovým tokom 17,4 mb/s a 60 fps. Naproti tomu testujeme spotrebu videa i offline, v prehrávači VLC. To na 45 vzorke HEVC (45,7 mb/s, 50 fps). A nakoniec ešte odber grafickej karty zaznamenávame aj  na pracovnej ploche nečinných Windows 10. S jedným i s dvoma aktívnymi monitormi UHD@60 Hz.



Len žiadne kompromisy vo výkone! Pokiaľ je toto i vaše motto, tak test grafickej karty GeForce RTX 3090 si nemôžete nechať ujsť. Uživí aj rozlíšenie 4K, má suverénne najrýchlejší ray tracing aj akceleráciu OptiX, obrovskú videopamäť a v testovanom vyhotovení MSI aj mnoho iného, atraktívneho. Najväčším nedostatkom je, ako to už pri špičkovom hardvéri býva zvykom, cena. Tá je fakt vysoká.

Merania hluku…

Hlučnosť, tak ako aj ostatné prevádzkové vlastnosti, ktorým, sa budeme ďalej venovať, meriame v rovnakých režimoch ako spotrebu, aby sa jednotlivé veličiny pekne prekrývali. Zaznamenávame v nich okrem hladiny produkovaného hluku aj frekvenčnú charakteristiku zvuku, vývoj frekvencií GPU a jeho zahrievanie.

V tejto časti opisu metodiky si uvedieme niečo k spôsobu merania hlučnosti. Používame Hlukomer Reed R8080, ktorý priebežne kalibrujeme skalibrovaným kalibrátorom Voltcraft SLC-100. Malý prídavok na hlukomeri je goliér v tvare paraboly, ktorý má dve funkcie. Zvyšuje citlivosť, aby bolo možné rozlíšiť produkovaný zvuk aj pri veľmi nízkych otáčkach. Je tak možné medzi sebou lepšie porovnávať aj veľmi tiché karty s čo najväčším pomerovým rozdielom. V opačnom prípade (bez tejto úpravy) by sa mohlo jednoducho stať, že nameriame naprieč viacerými grafickými kartami rovnakú hladinu hluku i napriek tomu, že je v skutočnosti trochu iná. Tento parabolický štít dáva význam ešte i z toho dôvodu, že z vonkajšej vypuklej strany (od chrbta) odráža všetky parazitné zvuky, s ktorými počas testovania bojuje každý, kto to s presnosťou meraní myslí aspoň trochu vážne. Ide o rôzne praskania tela či predmetov v miestnosti pri bežnej ľudskej aktivite.

Na zaistenie vždy rovnakých podmienok pri meraní hladiny hluku (a neskôr aj zvuku) používame okolo bench-wallu akustické panely s penovou plochou. To z dôvodu, aby sa zvuk do snímača hlukomera odrážal vždy rovnako bez ohľadu na momentálnu situáciu predmetov v testroome. Tieto panely sú z troch strán (zvrchu, sprava a zľava) a ich účelom odzvučniť priestor, v ktorom hlučnosť grafických kariet meriame. Odzvučniť znamená zamedziť rôznym odrazom zvuku a kmitaniu vĺn medzi plochými stenami. Nemýľte si to s odhlučnením, to máme v testlabe dlhodobo vyriešené dobre.

Snímač hlukomera je počas meraní umiestnený na statíve vždy pod rovnakým uhlom a v rovnakej vzdialenosti (35 cm) od slotu PCI Express, v ktorom je nainštalovaná grafická karta. Ku karte samotnej je to samozrejme vždy bližšie, záleží od jej hĺbky. Naznačený referenčný bod aj uhly snímača sú nemenné. Okrem „aerodynamickej hlučnosti“ chladičov meriame aj hladinu hluku pískajúcich cievok. Vtedy na moment ventilátory zastavíme. A na úplnosť treba dodať, že pri zvukových meraniach vypíname takisto ventilátor v zdroji ako aj na chladiči CPU. Meraná je tak vždy čisto grafická karta bez akýchkoľvek skreslení inými komponentmi.

… a frekvenčnej charakteristiky zvuku

Z rovnakého miesta meriame aj to, aká je frekvencia produkovaného zvuku. Jedna vec je hladina hluku (alebo úroveň akustického tlaku v decibeloch) a druhá vec jeho frekvenčná charakteristika, zafarbenie.

Podľa údaju o hladine hluku sa síce viete rýchlo zorientovať, či je grafická karta tichšia lebo hlučnejšia, respektíve kde sa na škále nachádza, no stále ide o mix rôznych frekvencií. Nehovorí teda o tom, či je produkovaný zvuk skôr dunivý (s nižšou frekvenciou) alebo piskľavý (s vysokou). Rovnakých 35 dBA vám tak za istých okolností môže byť prijemných, ale i nepríjemných – záleží na každom individuálne, ako vníma rôzne frekvencie. Z toho dôvodu okrem hladiny hluku budeme v aplikácii TrueRTA pri grafických kartách merať aj frekvenčnú charakteristiku zvuku. Výsledky budú interpretované jednak formou spektrografu s rozlíšením 1/24 oktávy a na lepšie porovnanie s ostatnými grafickými kartami do štandardných pruhových grafov vytiahneme dominantnú frekvenciu nižšieho (20–200 Hz), stredného (201–2000 Hz) a vyššieho (2001–20 000 Hz) spektra tónov. Na merania používame skalibrovaný mikrofón miniDSP UMIK-1, ktorým presne kopíruje polohu hlukomeru s tým, že takisto má límček, a to i s rovnakou ohniskovou vzdialenosťou.

Na záver tejto kapitoly treba poznamenať, že merania hluku a frekvenčnej charakteristiky zvuku budú na väčšine kariet prebiehať iba v záťažových testoch, keďže mimo záťaž a pri nižšom zaťažení (vrátane dekódovania videa) je prevádzka obvykle pasívna s odstavenými ventilátormi. Na druhej strane musíme byť pripravení aj na výnimky s aktívnou prevádzkou v idle alebo grafické karty s duálnym BIOSom, z ktorých ten výkonnejší ventilátory nikdy nevypína a tie sa točia aspoň na minimálnych otáčkach. Nakoniec rovnako ako pri meraní hladiny hluku v jednom z testov zaznamenávame aj frekvenčnú charakteristiku pískajúcich cievok. Nejaké dramatické rozdiely tu však neočakávajte. Obvykle pôjde o jednu a tú istú frekvenciu a cieľom je skôr odhaliť nejakú prípadnú anomáliu. Zvuk pískajúcich cievok je samozrejme vzhľadom na scénu premenlivý, no my však meriame vždy na rovnakej (v CS:GO@1080p).



Len žiadne kompromisy vo výkone! Pokiaľ je toto i vaše motto, tak test grafickej karty GeForce RTX 3090 si nemôžete nechať ujsť. Uživí aj rozlíšenie 4K, má suverénne najrýchlejší ray tracing aj akceleráciu OptiX, obrovskú videopamäť a v testovanom vyhotovení MSI aj mnoho iného, atraktívneho. Najväčším nedostatkom je, ako to už pri špičkovom hardvéri býva zvykom, cena. Tá je fakt vysoká.

Metodika: testy zahrievania

Ochudobnení nebudete ani o testy zahrievania. Ste predsa na webe HWCooling. Aby ale malo vôbec zmysel monitorovať teploty na kritických súčastiach nielen grafickej karty, ale čohokoľvek v počítači, je dôležité nasimulovať reálne prostredie počítačovej skrinky so zdravou cirkuláciou vzduchu. Od tej sa potom odvíja aj celkové správanie grafickej karty ako takej. Otvorený bench-table je v mnohých prípadoch nevhodný a výsledky z neho môžu byť skresľujúce. Preto počas všetkých testov nielen zahrievania, ale i merania spotreby či vývoju frekvencií grafického jadra používame veterný tunel s rovnovážnym prúdením.

Dva ventilátory Noctua NF-S12A sú na vstupe a rovnaký počet ich je aj na výduchu. Pri testovaní rôznych konfigurácií systémového chladenia sa nám to ukázalo ako najefektívnejšie riešenie. Ventilátory sú pritom vždy nastavené na 5 V a rýchlosť zodpovedajú približne 550 ot./min. Stálosť vzduchu na vstupe je počas testov riadne kontrolovaná, teplotne sa pohybuje v rozmedzí 21–21,3 °C pri vlhkosti ±40 %.

Zahrievanie odčítavame z interných snímačov cez GPU-Z. Táto malá jednoúčelová aplikácia umožňuje aj záznam vzoriek zo snímačov do tabuľky. Z nich je potom už jednoduché vytvoriť čiarové grafy s priebehmi či priemernú hodnotu do pruhových grafov. Termokameru tu veľmi nevyužijeme, keďže väčšina grafických kariet má backplate, ktorý znemožňuje meranie zahrievania PCB. Kľúčové pre grafy zahrievania bude tak odpočet teplôt internými snímačmi, podľa ktorých sa koniec koncov odvíja aj regulácia frekvencií GPU. Vždy to bude zahrievanie grafického jadra a pokiaľ budú snímače aj na VRAM a VRM, tak vytiahneme do článku aj tieto hodnoty.



Len žiadne kompromisy vo výkone! Pokiaľ je toto i vaše motto, tak test grafickej karty GeForce RTX 3090 si nemôžete nechať ujsť. Uživí aj rozlíšenie 4K, má suverénne najrýchlejší ray tracing aj akceleráciu OptiX, obrovskú videopamäť a v testovanom vyhotovení MSI aj mnoho iného, atraktívneho. Najväčším nedostatkom je, ako to už pri špičkovom hardvéri býva zvykom, cena. Tá je fakt vysoká.

Testovacia zostava

Procesor AMD Ryzen 9 5900X
Chladič Noctua NH-U14S
Základná doska MSI MEG X570 Ace
Pamäte Patriot Blackout (4× 8 GB, 3600 MHz/CL18)
2× SSD Patriot Viper VPN100 (512 GB + 2 TB)
Napájací zdroj BeQuiet! Dark Power Pro 12 s 1200 W

Testovacia konfigurácia
ProcesorAMD Ryzen 9 5900X
Chladič CPUNoctua NH-U14S@12 V s NT-H2
Základná doskaMSI MEG X570 Ace
Pamäte (RAM)Patriot Blackout, 4× 8 GB, 3600 MHz/CL18
SSD2× Patriot Viper VPN100 (512 GB + 2 TB)
Napájací zdrojBeQuiet! Dark Power Pro 12 (1200 W)
/* Here you can add custom CSS for the current table */ /* Lean more about CSS: https://en.wikipedia.org/wiki/Cascading_Style_Sheets */ /* To prevent the use of styles to other tables use "#supsystic-table-724" as a base selector for example: #supsystic-table-724 { ... } #supsystic-table-724 tbody { ... } #supsystic-table-724 tbody tr { ... } */

Poznámka.: V čase testovania sú použité grafické ovládače Nvidia GeForce Game Ready/Studio 461.40 a zostavenie OS Windows 10 Enterprise je 19042.



Len žiadne kompromisy vo výkone! Pokiaľ je toto i vaše motto, tak test grafickej karty GeForce RTX 3090 si nemôžete nechať ujsť. Uživí aj rozlíšenie 4K, má suverénne najrýchlejší ray tracing aj akceleráciu OptiX, obrovskú videopamäť a v testovanom vyhotovení MSI aj mnoho iného, atraktívneho. Najväčším nedostatkom je, ako to už pri špičkovom hardvéri býva zvykom, cena. Tá je fakt vysoká.

3DMark

Na testy používame 3DMark Professional a z testov Night Raid (DirectX 12) vhodný na porovnanie slabších grafík, pre výkonnejšie je potom Fire Strike (DirectX 11) a Time Spy (DirectX 12).





Len žiadne kompromisy vo výkone! Pokiaľ je toto i vaše motto, tak test grafickej karty GeForce RTX 3090 si nemôžete nechať ujsť. Uživí aj rozlíšenie 4K, má suverénne najrýchlejší ray tracing aj akceleráciu OptiX, obrovskú videopamäť a v testovanom vyhotovení MSI aj mnoho iného, atraktívneho. Najväčším nedostatkom je, ako to už pri špičkovom hardvéri býva zvykom, cena. Tá je fakt vysoká.

Age of Empires II: DE

Testovacia platforma benchmark, API DirectX 11; prednastavený grafický profil Ultra; extra nastavenia žiadne.








Len žiadne kompromisy vo výkone! Pokiaľ je toto i vaše motto, tak test grafickej karty GeForce RTX 3090 si nemôžete nechať ujsť. Uživí aj rozlíšenie 4K, má suverénne najrýchlejší ray tracing aj akceleráciu OptiX, obrovskú videopamäť a v testovanom vyhotovení MSI aj mnoho iného, atraktívneho. Najväčším nedostatkom je, ako to už pri špičkovom hardvéri býva zvykom, cena. Tá je fakt vysoká.

Assassin’s Creed: Valhalla

Testovacia platforma benchmark; API DirectX 12; prednastavený grafický profil Ultra High; extra nastavenia žiadne.






   



Len žiadne kompromisy vo výkone! Pokiaľ je toto i vaše motto, tak test grafickej karty GeForce RTX 3090 si nemôžete nechať ujsť. Uživí aj rozlíšenie 4K, má suverénne najrýchlejší ray tracing aj akceleráciu OptiX, obrovskú videopamäť a v testovanom vyhotovení MSI aj mnoho iného, atraktívneho. Najväčším nedostatkom je, ako to už pri špičkovom hardvéri býva zvykom, cena. Tá je fakt vysoká.

Battlefield V

Testovacia platforma vlastná scéna (War stories/Under no flag); API DirectX 12, prednastavený grafický profil Ultra; TAA high; extra nastavenia žiadne.






   



Len žiadne kompromisy vo výkone! Pokiaľ je toto i vaše motto, tak test grafickej karty GeForce RTX 3090 si nemôžete nechať ujsť. Uživí aj rozlíšenie 4K, má suverénne najrýchlejší ray tracing aj akceleráciu OptiX, obrovskú videopamäť a v testovanom vyhotovení MSI aj mnoho iného, atraktívneho. Najväčším nedostatkom je, ako to už pri špičkovom hardvéri býva zvykom, cena. Tá je fakt vysoká.

Battlefield V s DXR

Testovacia platforma vlastná scéna (War stories/Under no flag); API DirectX 12, prednastavený grafický profil Ultra; TAA high; extra nastavenia DXR.







Poznámka: Hra podporuje aj DLSS, ale vzhľadom na to, že ide o starší titul a meraní je viac než dosť, sa tomuto nastaveniu v štandardných testoch venovať nebudeme. Nejaké to meranie na prianie však možné je, ak si oň napíšete.



Len žiadne kompromisy vo výkone! Pokiaľ je toto i vaše motto, tak test grafickej karty GeForce RTX 3090 si nemôžete nechať ujsť. Uživí aj rozlíšenie 4K, má suverénne najrýchlejší ray tracing aj akceleráciu OptiX, obrovskú videopamäť a v testovanom vyhotovení MSI aj mnoho iného, atraktívneho. Najväčším nedostatkom je, ako to už pri špičkovom hardvéri býva zvykom, cena. Tá je fakt vysoká.

Borderlands 3

Testovacia platforma benchmark; API DirectX 12, prednastavený grafický profil Ultra; TAA; extra nastavenia žiadne.






   




Len žiadne kompromisy vo výkone! Pokiaľ je toto i vaše motto, tak test grafickej karty GeForce RTX 3090 si nemôžete nechať ujsť. Uživí aj rozlíšenie 4K, má suverénne najrýchlejší ray tracing aj akceleráciu OptiX, obrovskú videopamäť a v testovanom vyhotovení MSI aj mnoho iného, atraktívneho. Najväčším nedostatkom je, ako to už pri špičkovom hardvéri býva zvykom, cena. Tá je fakt vysoká.

Control

Testovacia platforma vlastná scéna (kapitola Polaris); API DirectX 11, prednastavený grafický profil High; extra nastavenia žiadne.









Len žiadne kompromisy vo výkone! Pokiaľ je toto i vaše motto, tak test grafickej karty GeForce RTX 3090 si nemôžete nechať ujsť. Uživí aj rozlíšenie 4K, má suverénne najrýchlejší ray tracing aj akceleráciu OptiX, obrovskú videopamäť a v testovanom vyhotovení MSI aj mnoho iného, atraktívneho. Najväčším nedostatkom je, ako to už pri špičkovom hardvéri býva zvykom, cena. Tá je fakt vysoká.

Control s DXR a DLSS

Testovacia platforma vlastná scéna (kapitola Polaris); API DirectX 12, prednastavený grafický profil High; extra nastavenia DXR.

   

DXR (native)






DXR s DLSS (performance)









Len žiadne kompromisy vo výkone! Pokiaľ je toto i vaše motto, tak test grafickej karty GeForce RTX 3090 si nemôžete nechať ujsť. Uživí aj rozlíšenie 4K, má suverénne najrýchlejší ray tracing aj akceleráciu OptiX, obrovskú videopamäť a v testovanom vyhotovení MSI aj mnoho iného, atraktívneho. Najväčším nedostatkom je, ako to už pri špičkovom hardvéri býva zvykom, cena. Tá je fakt vysoká.

Counter-Strike: GO

Testovacia platforma benchmark (prelet nad mapou Dust 2); API DirectX 9, prednastavený grafický profil High; 4× MSAA; extra nastavenia žiadne.






   




Len žiadne kompromisy vo výkone! Pokiaľ je toto i vaše motto, tak test grafickej karty GeForce RTX 3090 si nemôžete nechať ujsť. Uživí aj rozlíšenie 4K, má suverénne najrýchlejší ray tracing aj akceleráciu OptiX, obrovskú videopamäť a v testovanom vyhotovení MSI aj mnoho iného, atraktívneho. Najväčším nedostatkom je, ako to už pri špičkovom hardvéri býva zvykom, cena. Tá je fakt vysoká.

Cyberpunk 2077

Testovacia platforma vlastná scéna (Little China); API DirectX 12, prednastavený grafický profil Ultra; extra nastavenia žiadne.






   




Len žiadne kompromisy vo výkone! Pokiaľ je toto i vaše motto, tak test grafickej karty GeForce RTX 3090 si nemôžete nechať ujsť. Uživí aj rozlíšenie 4K, má suverénne najrýchlejší ray tracing aj akceleráciu OptiX, obrovskú videopamäť a v testovanom vyhotovení MSI aj mnoho iného, atraktívneho. Najväčším nedostatkom je, ako to už pri špičkovom hardvéri býva zvykom, cena. Tá je fakt vysoká.

Cyberpunk 2077 s DLSS a FidelityFX CAS

Testovacia platforma vlastná scéna (Little China); API DirectX 12, prednastavený grafický profil Ultra; extra nastavenia FidelityFX CAS.

FidelityFX CAS (50 %)






DLSS (performance)









Len žiadne kompromisy vo výkone! Pokiaľ je toto i vaše motto, tak test grafickej karty GeForce RTX 3090 si nemôžete nechať ujsť. Uživí aj rozlíšenie 4K, má suverénne najrýchlejší ray tracing aj akceleráciu OptiX, obrovskú videopamäť a v testovanom vyhotovení MSI aj mnoho iného, atraktívneho. Najväčším nedostatkom je, ako to už pri špičkovom hardvéri býva zvykom, cena. Tá je fakt vysoká.

Cyberpunk 2077 s DXR, DLSS a FidelityFX CAS

Testovacia platforma vlastná scéna (Little China); API DirectX 12, prednastavený grafický profil Ultra; extra nastavenia DXR s DLSS a FidelityFX CAS.

   

DXR






DXR s DLSS (performance)






DXR s FidelityFX CAS (50 %)









Len žiadne kompromisy vo výkone! Pokiaľ je toto i vaše motto, tak test grafickej karty GeForce RTX 3090 si nemôžete nechať ujsť. Uživí aj rozlíšenie 4K, má suverénne najrýchlejší ray tracing aj akceleráciu OptiX, obrovskú videopamäť a v testovanom vyhotovení MSI aj mnoho iného, atraktívneho. Najväčším nedostatkom je, ako to už pri špičkovom hardvéri býva zvykom, cena. Tá je fakt vysoká.

DOOM Eternal

Testovacia platforma vlastná scéna; API Vulkan, prednastavený grafický profil Ultra Nightmare; extra nastavenia žiadne.






      




Len žiadne kompromisy vo výkone! Pokiaľ je toto i vaše motto, tak test grafickej karty GeForce RTX 3090 si nemôžete nechať ujsť. Uživí aj rozlíšenie 4K, má suverénne najrýchlejší ray tracing aj akceleráciu OptiX, obrovskú videopamäť a v testovanom vyhotovení MSI aj mnoho iného, atraktívneho. Najväčším nedostatkom je, ako to už pri špičkovom hardvéri býva zvykom, cena. Tá je fakt vysoká.

F1 2020

Testovacia platforma benchmark (Australia, Clear/Dry, Cycle); API DirectX 12, prednastavený grafický profil Ultra High; TAA; extra nastavenia Skidmarks blending off*.






   


*na grafických kartách GeForce je voľba Skidmarks blending vypnutá. Na grafických AMD táto možnosť totiž chýba. Celková kvalita Skidmarks je ale inak na GeForce aj AMD nastavená na High.
Poznámka: Hra podporuje aj DLSS 2.0 a FidelityFX (CAS) pre upscaling a sharpening, ale vzhľadom na relatívnu hardvérovú nenáročnosť v natívnych nastaveniach sa im v štandardných testoch venovať nebudeme. Nejaké to meranie na prianie však možné je, ak si oň napíšete.




Len žiadne kompromisy vo výkone! Pokiaľ je toto i vaše motto, tak test grafickej karty GeForce RTX 3090 si nemôžete nechať ujsť. Uživí aj rozlíšenie 4K, má suverénne najrýchlejší ray tracing aj akceleráciu OptiX, obrovskú videopamäť a v testovanom vyhotovení MSI aj mnoho iného, atraktívneho. Najväčším nedostatkom je, ako to už pri špičkovom hardvéri býva zvykom, cena. Tá je fakt vysoká.

FIFA 21

Testovacia platforma vlastná scéna (Autumn/Fall, Overcast, 9pm, Old Trafford); API DirectX 12, prednastavený grafický profil Ultra; extra nastavenia žiadne.









Len žiadne kompromisy vo výkone! Pokiaľ je toto i vaše motto, tak test grafickej karty GeForce RTX 3090 si nemôžete nechať ujsť. Uživí aj rozlíšenie 4K, má suverénne najrýchlejší ray tracing aj akceleráciu OptiX, obrovskú videopamäť a v testovanom vyhotovení MSI aj mnoho iného, atraktívneho. Najväčším nedostatkom je, ako to už pri špičkovom hardvéri býva zvykom, cena. Tá je fakt vysoká.

Forza Horizon 4

Testovacia platforma vlastná scéna; API DirectX 12, prednastavený grafický profil Ultra; 2× MSAA; extra nastavenia žiadne.






      




Len žiadne kompromisy vo výkone! Pokiaľ je toto i vaše motto, tak test grafickej karty GeForce RTX 3090 si nemôžete nechať ujsť. Uživí aj rozlíšenie 4K, má suverénne najrýchlejší ray tracing aj akceleráciu OptiX, obrovskú videopamäť a v testovanom vyhotovení MSI aj mnoho iného, atraktívneho. Najväčším nedostatkom je, ako to už pri špičkovom hardvéri býva zvykom, cena. Tá je fakt vysoká.

Mafia: DE

Testovacia platforma vlastná scéna (z parkoviska Salieryho baru k bráne nadzemnej trati); API DirectX 11, prednastavený grafický profil High; extra nastavenia žiadne.






   




Len žiadne kompromisy vo výkone! Pokiaľ je toto i vaše motto, tak test grafickej karty GeForce RTX 3090 si nemôžete nechať ujsť. Uživí aj rozlíšenie 4K, má suverénne najrýchlejší ray tracing aj akceleráciu OptiX, obrovskú videopamäť a v testovanom vyhotovení MSI aj mnoho iného, atraktívneho. Najväčším nedostatkom je, ako to už pri špičkovom hardvéri býva zvykom, cena. Tá je fakt vysoká.

Metro Exodus

Testovacia platforma benchmark; API DirectX 12, prednastavený grafický profil Extreme; extra nastavenia žiadne.









Len žiadne kompromisy vo výkone! Pokiaľ je toto i vaše motto, tak test grafickej karty GeForce RTX 3090 si nemôžete nechať ujsť. Uživí aj rozlíšenie 4K, má suverénne najrýchlejší ray tracing aj akceleráciu OptiX, obrovskú videopamäť a v testovanom vyhotovení MSI aj mnoho iného, atraktívneho. Najväčším nedostatkom je, ako to už pri špičkovom hardvéri býva zvykom, cena. Tá je fakt vysoká.

Metro Exodus s DXR a DLSS

Testovacia platforma benchmark; API DirectX 12, prednastavený grafický profil Ultra; extra nastavenia DXR.

DXR (native)






DXR s DLSS (performance)









Len žiadne kompromisy vo výkone! Pokiaľ je toto i vaše motto, tak test grafickej karty GeForce RTX 3090 si nemôžete nechať ujsť. Uživí aj rozlíšenie 4K, má suverénne najrýchlejší ray tracing aj akceleráciu OptiX, obrovskú videopamäť a v testovanom vyhotovení MSI aj mnoho iného, atraktívneho. Najväčším nedostatkom je, ako to už pri špičkovom hardvéri býva zvykom, cena. Tá je fakt vysoká.

Microsoft Flight Simulator

Testovacia platforma vlastná scéna (Paris-Charles de Gaulle, Air Traffic: AI, 14. február, 9:00) autopilot: od 1000 po náraz o terén; API DirectX 11, prednastavený grafický profil Ultra; TAA; extra nastavenia Motion Blur off.






   




Len žiadne kompromisy vo výkone! Pokiaľ je toto i vaše motto, tak test grafickej karty GeForce RTX 3090 si nemôžete nechať ujsť. Uživí aj rozlíšenie 4K, má suverénne najrýchlejší ray tracing aj akceleráciu OptiX, obrovskú videopamäť a v testovanom vyhotovení MSI aj mnoho iného, atraktívneho. Najväčším nedostatkom je, ako to už pri špičkovom hardvéri býva zvykom, cena. Tá je fakt vysoká.

Red Dead Redemption 2 (Vulkan)

Testovacia platforma vlastná scéna; API Vulkan, prednastavený grafický profil Favor Quality; extra nastavenia žiadne.






      




Len žiadne kompromisy vo výkone! Pokiaľ je toto i vaše motto, tak test grafickej karty GeForce RTX 3090 si nemôžete nechať ujsť. Uživí aj rozlíšenie 4K, má suverénne najrýchlejší ray tracing aj akceleráciu OptiX, obrovskú videopamäť a v testovanom vyhotovení MSI aj mnoho iného, atraktívneho. Najväčším nedostatkom je, ako to už pri špičkovom hardvéri býva zvykom, cena. Tá je fakt vysoká.

Red Dead Redemption 2 (Dx12)

Testovacia platforma vlastná scéna; API DirectX 12, prednastavený grafický profil Favor Quality; extra nastavenia žiadne.









Len žiadne kompromisy vo výkone! Pokiaľ je toto i vaše motto, tak test grafickej karty GeForce RTX 3090 si nemôžete nechať ujsť. Uživí aj rozlíšenie 4K, má suverénne najrýchlejší ray tracing aj akceleráciu OptiX, obrovskú videopamäť a v testovanom vyhotovení MSI aj mnoho iného, atraktívneho. Najväčším nedostatkom je, ako to už pri špičkovom hardvéri býva zvykom, cena. Tá je fakt vysoká.

Shadow of the Tomb Raider

Testovacia platforma vlastná scéna; API DirectX 12, prednastavený grafický profil Highest; TAA; extra nastavenia žiadne.






   




Len žiadne kompromisy vo výkone! Pokiaľ je toto i vaše motto, tak test grafickej karty GeForce RTX 3090 si nemôžete nechať ujsť. Uživí aj rozlíšenie 4K, má suverénne najrýchlejší ray tracing aj akceleráciu OptiX, obrovskú videopamäť a v testovanom vyhotovení MSI aj mnoho iného, atraktívneho. Najväčším nedostatkom je, ako to už pri špičkovom hardvéri býva zvykom, cena. Tá je fakt vysoká.

Shadow of the Tomb Raider s DXR

Testovacia platforma benchmark; API DirectX 12, prednastavený grafický profil Highest; extra nastavenia DXR.






Poznámka: Hra podporuje aj DLSS a FidelityFX CAS, ale vzhľadom na to, že ide o starší titul a meraní je viac než dosť, sa tomuto nastaveniu v štandardných testoch venovať nebudeme. Nejaké to meranie na prianie však možné je, ak si oň napíšete.




Len žiadne kompromisy vo výkone! Pokiaľ je toto i vaše motto, tak test grafickej karty GeForce RTX 3090 si nemôžete nechať ujsť. Uživí aj rozlíšenie 4K, má suverénne najrýchlejší ray tracing aj akceleráciu OptiX, obrovskú videopamäť a v testovanom vyhotovení MSI aj mnoho iného, atraktívneho. Najväčším nedostatkom je, ako to už pri špičkovom hardvéri býva zvykom, cena. Tá je fakt vysoká.

Total War Saga: Troy

Testovacia platforma benchmark; API DirectX 11, prednastavený grafický profil Ultra; 4× AA, extra nastavenia žiadne.









Len žiadne kompromisy vo výkone! Pokiaľ je toto i vaše motto, tak test grafickej karty GeForce RTX 3090 si nemôžete nechať ujsť. Uživí aj rozlíšenie 4K, má suverénne najrýchlejší ray tracing aj akceleráciu OptiX, obrovskú videopamäť a v testovanom vyhotovení MSI aj mnoho iného, atraktívneho. Najväčším nedostatkom je, ako to už pri špičkovom hardvéri býva zvykom, cena. Tá je fakt vysoká.

Wasteland 3

Testovacia platforma vlastná scéna; API DirectX 11, prednastavený grafický profil Ultra; extra nastavenia žiadne.






   




Len žiadne kompromisy vo výkone! Pokiaľ je toto i vaše motto, tak test grafickej karty GeForce RTX 3090 si nemôžete nechať ujsť. Uživí aj rozlíšenie 4K, má suverénne najrýchlejší ray tracing aj akceleráciu OptiX, obrovskú videopamäť a v testovanom vyhotovení MSI aj mnoho iného, atraktívneho. Najväčším nedostatkom je, ako to už pri špičkovom hardvéri býva zvykom, cena. Tá je fakt vysoká.

Súhrnný herný výkon






Výkon za euro






Len žiadne kompromisy vo výkone! Pokiaľ je toto i vaše motto, tak test grafickej karty GeForce RTX 3090 si nemôžete nechať ujsť. Uživí aj rozlíšenie 4K, má suverénne najrýchlejší ray tracing aj akceleráciu OptiX, obrovskú videopamäť a v testovanom vyhotovení MSI aj mnoho iného, atraktívneho. Najväčším nedostatkom je, ako to už pri špičkovom hardvéri býva zvykom, cena. Tá je fakt vysoká.

CompuBench 2.0 (OpenCL)

Testovacia platforma benchmark; API OpenCL; extra nastavenia žiadne.

Game Effects



Advanced Compute




High Quality Computer Generated Imagery and Rendering



Computer Vision




Len žiadne kompromisy vo výkone! Pokiaľ je toto i vaše motto, tak test grafickej karty GeForce RTX 3090 si nemôžete nechať ujsť. Uživí aj rozlíšenie 4K, má suverénne najrýchlejší ray tracing aj akceleráciu OptiX, obrovskú videopamäť a v testovanom vyhotovení MSI aj mnoho iného, atraktívneho. Najväčším nedostatkom je, ako to už pri špičkovom hardvéri býva zvykom, cena. Tá je fakt vysoká.

ComputeBench 2.0 (CUDA)

Testovacia platforma benchmark; API Nvidia CUDA; extra nastavenia žiadne.

Game Effects



Advanced Compute




High Quality Computer Generated Imagery and Rendering



Computer Vision




Len žiadne kompromisy vo výkone! Pokiaľ je toto i vaše motto, tak test grafickej karty GeForce RTX 3090 si nemôžete nechať ujsť. Uživí aj rozlíšenie 4K, má suverénne najrýchlejší ray tracing aj akceleráciu OptiX, obrovskú videopamäť a v testovanom vyhotovení MSI aj mnoho iného, atraktívneho. Najväčším nedostatkom je, ako to už pri špičkovom hardvéri býva zvykom, cena. Tá je fakt vysoká.

SPECviewperf 2020

Testovacia platforma benchmark; API OpenGL a DirectX; extra nastavenia žiadne.








SPECworkstation 3





Len žiadne kompromisy vo výkone! Pokiaľ je toto i vaše motto, tak test grafickej karty GeForce RTX 3090 si nemôžete nechať ujsť. Uživí aj rozlíšenie 4K, má suverénne najrýchlejší ray tracing aj akceleráciu OptiX, obrovskú videopamäť a v testovanom vyhotovení MSI aj mnoho iného, atraktívneho. Najväčším nedostatkom je, ako to už pri špičkovom hardvéri býva zvykom, cena. Tá je fakt vysoká.

Testy FLOPS, IOPS a rýchlosť pamätí

Testovacia platforma benchmark; verzia aplikácie 6.32.5600; extra nastavenia žiadne.













Len žiadne kompromisy vo výkone! Pokiaľ je toto i vaše motto, tak test grafickej karty GeForce RTX 3090 si nemôžete nechať ujsť. Uživí aj rozlíšenie 4K, má suverénne najrýchlejší ray tracing aj akceleráciu OptiX, obrovskú videopamäť a v testovanom vyhotovení MSI aj mnoho iného, atraktívneho. Najväčším nedostatkom je, ako to už pri špičkovom hardvéri býva zvykom, cena. Tá je fakt vysoká.

LuxMark

Testovacia platforma benchmark; API OpenCL; extra nastavenia žiadne.



Blender@Cycles

Testovacia platforma render BMW a Classroom; renderer Cycles, 12 dlaždíc; extra nastavenia sú OpenCL pre grafické karty Radeon a CUDA pre GeForce. Tak, ako to bude používať väčšina ľudí. OpenCL s GeForce je vždy pomalé, pretože path tracing nepodporuje akceleráciu GPU a počíta ho CPU.  Nvidia OptiX sa na podporovaných kartách (GeForce RTX) testuje samostatne a výsledky dávame do oddeleného grafu zvlášť.


Na grafických kartách GeForce RTX testujeme aj Nvidia OptiX





Len žiadne kompromisy vo výkone! Pokiaľ je toto i vaše motto, tak test grafickej karty GeForce RTX 3090 si nemôžete nechať ujsť. Uživí aj rozlíšenie 4K, má suverénne najrýchlejší ray tracing aj akceleráciu OptiX, obrovskú videopamäť a v testovanom vyhotovení MSI aj mnoho iného, atraktívneho. Najväčším nedostatkom je, ako to už pri špičkovom hardvéri býva zvykom, cena. Tá je fakt vysoká.

Blender@Radeon ProRender

Testovacia platforma render BMW a Classroom; renderer Radeon ProRender, 1024 vzoriek; extra nastavenia žiadne. Extra nastavenia sú  OpenCL pre grafické karty Radeon a CUDA pre GeForce. Nvidia OptiX sa na podporovaných kartách (GeForce RTX) testuje samostatne a výsledky dávame do oddeleného grafu zvlášť.




Blender@Eevee

Testovacia platforma render animácia Ember Forest; renderer Eevee, 350 obrázkov; extra nastavenia je OpenCL.


Render Ember Forest v Blender 2.92




Len žiadne kompromisy vo výkone! Pokiaľ je toto i vaše motto, tak test grafickej karty GeForce RTX 3090 si nemôžete nechať ujsť. Uživí aj rozlíšenie 4K, má suverénne najrýchlejší ray tracing aj akceleráciu OptiX, obrovskú videopamäť a v testovanom vyhotovení MSI aj mnoho iného, atraktívneho. Najväčším nedostatkom je, ako to už pri špičkovom hardvéri býva zvykom, cena. Tá je fakt vysoká.

Úprava fotografií

Adobe Photoshop: Testovacia platforma Pugetbench; extra nastavenie žiadne.







Affinity Photo: Testovacia platforma vstavaný benchmark; extra nastavenie žiadne.


Adobe Lightroom: Testovacia platforma vlastný 1-gigabajtový archív 42 surových fotiek (CR2) z DSLR; extra nastavenie žiadne.




Len žiadne kompromisy vo výkone! Pokiaľ je toto i vaše motto, tak test grafickej karty GeForce RTX 3090 si nemôžete nechať ujsť. Uživí aj rozlíšenie 4K, má suverénne najrýchlejší ray tracing aj akceleráciu OptiX, obrovskú videopamäť a v testovanom vyhotovení MSI aj mnoho iného, atraktívneho. Najväčším nedostatkom je, ako to už pri špičkovom hardvéri býva zvykom, cena. Tá je fakt vysoká.

Broadcasting

OBS Studio a XSplit: Testovacia platforma benchmark hry F1 2020; extra nastavenia sú povolenia kodérov AMD VCE/Nvidia Nvenc (AVC/H.264), výstupné rozlíšenie 2560 × 1440 px (60 fps), cieľový bitrate 19 700 kbps.







Len žiadne kompromisy vo výkone! Pokiaľ je toto i vaše motto, tak test grafickej karty GeForce RTX 3090 si nemôžete nechať ujsť. Uživí aj rozlíšenie 4K, má suverénne najrýchlejší ray tracing aj akceleráciu OptiX, obrovskú videopamäť a v testovanom vyhotovení MSI aj mnoho iného, atraktívneho. Najväčším nedostatkom je, ako to už pri špičkovom hardvéri býva zvykom, cena. Tá je fakt vysoká.

Lámanie hesiel

Testovacia platforma Hashcat; extra nastavenia žiadny. Testy si môžete jednoducho i sami vyskúšať. Stačí si stiahnuť binárku a v príkazovom riadku zadať podľa číselného kódu šifru, ktorá vás zaujíma.











Len žiadne kompromisy vo výkone! Pokiaľ je toto i vaše motto, tak test grafickej karty GeForce RTX 3090 si nemôžete nechať ujsť. Uživí aj rozlíšenie 4K, má suverénne najrýchlejší ray tracing aj akceleráciu OptiX, obrovskú videopamäť a v testovanom vyhotovení MSI aj mnoho iného, atraktívneho. Najväčším nedostatkom je, ako to už pri špičkovom hardvéri býva zvykom, cena. Tá je fakt vysoká.

Frekvencie GPU









Len žiadne kompromisy vo výkone! Pokiaľ je toto i vaše motto, tak test grafickej karty GeForce RTX 3090 si nemôžete nechať ujsť. Uživí aj rozlíšenie 4K, má suverénne najrýchlejší ray tracing aj akceleráciu OptiX, obrovskú videopamäť a v testovanom vyhotovení MSI aj mnoho iného, atraktívneho. Najväčším nedostatkom je, ako to už pri špičkovom hardvéri býva zvykom, cena. Tá je fakt vysoká.

Zahrievanie GPU









Zahrievanie VRAM











Len žiadne kompromisy vo výkone! Pokiaľ je toto i vaše motto, tak test grafickej karty GeForce RTX 3090 si nemôžete nechať ujsť. Uživí aj rozlíšenie 4K, má suverénne najrýchlejší ray tracing aj akceleráciu OptiX, obrovskú videopamäť a v testovanom vyhotovení MSI aj mnoho iného, atraktívneho. Najväčším nedostatkom je, ako to už pri špičkovom hardvéri býva zvykom, cena. Tá je fakt vysoká.

Čistá spotreba grafickej karty









Výkon na jednotku wattu






Len žiadne kompromisy vo výkone! Pokiaľ je toto i vaše motto, tak test grafickej karty GeForce RTX 3090 si nemôžete nechať ujsť. Uživí aj rozlíšenie 4K, má suverénne najrýchlejší ray tracing aj akceleráciu OptiX, obrovskú videopamäť a v testovanom vyhotovení MSI aj mnoho iného, atraktívneho. Najväčším nedostatkom je, ako to už pri špičkovom hardvéri býva zvykom, cena. Tá je fakt vysoká.

Analýza napájania z 12 V vetvy (vyššia záťaž)






Len žiadne kompromisy vo výkone! Pokiaľ je toto i vaše motto, tak test grafickej karty GeForce RTX 3090 si nemôžete nechať ujsť. Uživí aj rozlíšenie 4K, má suverénne najrýchlejší ray tracing aj akceleráciu OptiX, obrovskú videopamäť a v testovanom vyhotovení MSI aj mnoho iného, atraktívneho. Najväčším nedostatkom je, ako to už pri špičkovom hardvéri býva zvykom, cena. Tá je fakt vysoká.

Analýza napájania z 12 V vetvy (nižšia záťaž)













Len žiadne kompromisy vo výkone! Pokiaľ je toto i vaše motto, tak test grafickej karty GeForce RTX 3090 si nemôžete nechať ujsť. Uživí aj rozlíšenie 4K, má suverénne najrýchlejší ray tracing aj akceleráciu OptiX, obrovskú videopamäť a v testovanom vyhotovení MSI aj mnoho iného, atraktívneho. Najväčším nedostatkom je, ako to už pri špičkovom hardvéri býva zvykom, cena. Tá je fakt vysoká.

Analýza napájania z 3,3 V vetvy

Pohľad na medzikartu na merania odberu zo slotu PCI Express. Strana pre 3,3 V vetvu












Len žiadne kompromisy vo výkone! Pokiaľ je toto i vaše motto, tak test grafickej karty GeForce RTX 3090 si nemôžete nechať ujsť. Uživí aj rozlíšenie 4K, má suverénne najrýchlejší ray tracing aj akceleráciu OptiX, obrovskú videopamäť a v testovanom vyhotovení MSI aj mnoho iného, atraktívneho. Najväčším nedostatkom je, ako to už pri špičkovom hardvéri býva zvykom, cena. Tá je fakt vysoká.

Hladina hluku







Len žiadne kompromisy vo výkone! Pokiaľ je toto i vaše motto, tak test grafickej karty GeForce RTX 3090 si nemôžete nechať ujsť. Uživí aj rozlíšenie 4K, má suverénne najrýchlejší ray tracing aj akceleráciu OptiX, obrovskú videopamäť a v testovanom vyhotovení MSI aj mnoho iného, atraktívneho. Najväčším nedostatkom je, ako to už pri špičkovom hardvéri býva zvykom, cena. Tá je fakt vysoká.

Frekvenčná charakteristika zvuku

Merania prebiehajú v aplikácii TrueRTA, ktorá zaznamenáva zvuk v škále 240 frekvencií v zaznamenávanom rozsahu 20–20 000 Hz. Pre možnosť porovnania naprieč článkami exportujeme do štandardných pruhových grafov dominantnú frekvenciu z nízkeho (20–200 Hz), stredného (201–2000 Hz) a vysokého (2001–20 000 Hz) spektra. Na ešte podrobnejšiu analýzu zvukového prejavu je však dôležité vnímať celkový tvar grafu a intenzitu všetkých frekvencií/tónov. Ak by ste v grafoch a tabuľkách nižšie niečomu nerozumeli, odpovede na všetky otázky nájdete v tomto článku. Ten vysvetľuje, ako správne čítať namerané údaje nižšie.

Mikrofón, ktorý používame na analýzu zvuku chladičov a cievok



Graphics cardDominant sound freq. and noise level in F1 2020@2160pNF-F12 PWMNF-A15 PWM
Low rangeMid rangeHigh range
Frequency [Hz]Noise level [dBu]Frequency [Hz]Noise level [dBu]Frequency [Hz]Noise level [dBu]
MSI RTX 3090 Gaming X Trio100,794-72,3301076,347-75,9924561,401-81,229
MSI RTX 3070 Gaming X Trio100,794-73,9261076,347-79,7196267,154-85,076
AMD Radeon RX 6800100,794-71,7591107,887-67,4162091,412-75,288
Asus TUF RTX 3080 O10G Gaming100,794-76,0451107,887-77,8507034,643-74,423
AMD Radeon RX 6800 XT100,794-72,9911107,887-74,72410848,902-76,519
/* Here you can add custom CSS for the current table */ /* Lean more about CSS: https://en.wikipedia.org/wiki/Cascading_Style_Sheets */ /* To prevent the use of styles to other tables use "#supsystic-table-795" as a base selector for example: #supsystic-table-795 { ... } #supsystic-table-795 tbody { ... } #supsystic-table-795 tbody tr { ... } */



Graphics cardDominant sound freq. and noise level in SOTTR@2160pNF-F12 PWMNF-A15 PWM
Low rangeMid rangeHigh range
Frequency [Hz]Noise level [dBu]Frequency [Hz]Noise level [dBu]Frequency [Hz]Noise level [dBu]
MSI RTX 3070 Gaming X Trio106,787-74,468213,574-71,3074561,401-79,260
MSI RTX 3070 Gaming X Trio100,794-72,952213,574-72,2756267,154-84,919
AMD Radeon RX 6800100,794-71,6031140,350-67,7659665,273-80,642
Asus TUF RTX 3080 O10G Gaming100,794-75,4101076,347-72,3217240,773-74,199
AMD Radeon RX 6800 XT100,794-73,1701107,887-75,26210848,902-75,397
/* Here you can add custom CSS for the current table */ /* Lean more about CSS: https://en.wikipedia.org/wiki/Cascading_Style_Sheets */ /* To prevent the use of styles to other tables use "#supsystic-table-797" as a base selector for example: #supsystic-table-797 { ... } #supsystic-table-797 tbody { ... } #supsystic-table-797 tbody tr { ... } */



Graphics cardDominant sound freq. and noise level in CS:GO@2160pNF-F12 PWMNF-A15 PWM
Low rangeMid rangeHigh range
Frequency [Hz]Noise level [dBu]Frequency [Hz]Noise level [dBu]Frequency [Hz]Noise level [dBu]
MSI RTX 3090 Gaming X Trio106,787-75,721213,574-73,4234695,061-77,625
MSI RTX 3070 Gaming X Trio106,787-75,721213,574-73,4236267,154-82,711
AMD Radeon RX 6800100,794-71,1031076,347-77,3289665,273-77,714
Asus TUF RTX 3080 O10G Gaming100,794-74,2081076,347-70,9197240,773-74,402
AMD Radeon RX 6800 XT100,794-72,3461107,887-73,73210848,902-72,534
/* Here you can add custom CSS for the current table */ /* Lean more about CSS: https://en.wikipedia.org/wiki/Cascading_Style_Sheets */ /* To prevent the use of styles to other tables use "#supsystic-table-799" as a base selector for example: #supsystic-table-799 { ... } #supsystic-table-799 tbody { ... } #supsystic-table-799 tbody tr { ... } */



Graphics cardDominant sound freq. and noise level in Blender (Cycles), ClassroomNF-F12 PWMNF-A15 PWM
Low rangeMid rangeHigh range
Frequency [Hz]Noise level [dBu]Frequency [Hz]Noise level [dBu]Frequency [Hz]Noise level [dBu]
MSI RTX 3090 Gaming X Trio100,794-71,2241076,347-85,3145915,406-91,953
MSI RTX 3070 Gaming X Trio100,794-71,2241076,347-85,31418245,606-90,785
AMD Radeon RX 6800100,794-71,136987,015-89,0417452,944-88,237
Asus TUF RTX 3080 O10G Gaming106,787-81,5411659,995-80,5686834,380-77,967
AMD Radeon RX 6800 XT100,794-72,9801243,561-95,2357671,332-84,980
/* Here you can add custom CSS for the current table */ /* Lean more about CSS: https://en.wikipedia.org/wiki/Cascading_Style_Sheets */ /* To prevent the use of styles to other tables use "#supsystic-table-800" as a base selector for example: #supsystic-table-800 { ... } #supsystic-table-800 tbody { ... } #supsystic-table-800 tbody tr { ... } */



Graphics cardDominant sound freq. and noise level in CS:GO@1080p (coils only)NF-F12 PWMNF-A15 PWM
Low rangeMid rangeHigh range
Frequency [Hz]Noise level [dBu]Frequency [Hz]Noise level [dBu]Frequency [Hz]Noise level [dBu]
MSI RTX 3090 Gaming X Trio50,397-76,126987,015-84,8365915,406-83,323
MSI RTX 3070 Gaming X Trio100,794-74,6621317,507-81,4486088,740-84,631
AMD Radeon RX 6800100,794-72,0131659,955-90,3548863,094-84,530
Asus TUF RTX 3080 O10G Gaming100,794-75,5761140,350-81,7399948,487-78,734
AMD Radeon RX 6800 XT100,794-73,2721659,955-83,3277452,944-76,372
/* Here you can add custom CSS for the current table */ /* Lean more about CSS: https://en.wikipedia.org/wiki/Cascading_Style_Sheets */ /* To prevent the use of styles to other tables use "#supsystic-table-801" as a base selector for example: #supsystic-table-801 { ... } #supsystic-table-801 tbody { ... } #supsystic-table-801 tbody tr { ... } */




Len žiadne kompromisy vo výkone! Pokiaľ je toto i vaše motto, tak test grafickej karty GeForce RTX 3090 si nemôžete nechať ujsť. Uživí aj rozlíšenie 4K, má suverénne najrýchlejší ray tracing aj akceleráciu OptiX, obrovskú videopamäť a v testovanom vyhotovení MSI aj mnoho iného, atraktívneho. Najväčším nedostatkom je, ako to už pri špičkovom hardvéri býva zvykom, cena. Tá je fakt vysoká.

Záver

RTX 3090 Gaming X Trio už má dostatočný výkon na natívny ray-tracing aj v rozlíšení Ultra HD. Isteže, Cyberpunku 2077 sa to netýka, ten si užijete až s DLSS. Ale aj s DLSS je to hranie príjemnejšie a má bližšie k 60 fps než trebárs TUF RTX 3080 Gaming.

Metro Exodus v UHD s DXR má RTX 3090 Gaming X 14-percentný náskok, ktorý pri inak pomerne nízkych fps (35. vs 40) je cítiť. A to i v hrách ako Battlefield V (DXR Ultra@UHD) či Shadow of the Tomb Raider (DXR Ultra@UHD), kde je už tá plynulosť veselšia a RTX 3090 Gaming X prelieza 60-snímkovú hranicu, zatiaľ čo RTX 3080 sa drží pod ňou. To sa ale stále bavíme o tom, že máte tie najvyššie nároky na grafické detaily, čo je pri cene nad dvetisíc eur iba za grafickú kartu prirodzené. S nižšími nárokmi sa tie rozdiely už začínajú stierať. Už s takým DLSS je rozdiel vo výkone v porovnaní s RTX 3080 zhruba „iba“ 10-percentný a hlavne, fps nad 60 dosiahnete už i s podstatne lacnejšou grafikou, než je RTX 3090.

Bez ray-tracingových efektov má RTX 3090 Gaming X Trio oproti TUF RTX 3080 Gaming v režime performance k dobru v priemere do 7 %, čo začína byť na herné použitie už naozaj nezmyselne málo.

Iná vec je, pokiaľ má ísť o kartu na výpočtové úlohy, kde je schopná karta profitovať napríklad i z obrovskej VRAM. RTX 3090 je koncepčne odvodená od radu Titan a pri 3D renderingu sme zaznamenali výkon vyšší i o 26 % a hlavne bude RTX 3090 dávať zmysel pri adresácii VRAM, ktorá bude nad možnosti RTX 3080. Pozoruhodný je bezkonkurenčný výkonom dešifrovania SHA, SHA2-512, ale aj iných šifier či relatívne malý pokles herných fps počas nahrávania obrazu cez Nvenc.

Gaming X Trio navyše vyniká výborným chladičom. Ani pri spotrebe 373 W (v F1 2020) je pomerne tichý a na jeho hlučnosť si najskôr sťažovať nebudete. Taký referenčný Radeon 6800 je hlučnejší o približne 4,5 dBA, a to je grafika s takmer polovičnou spotrebou. Zahrievanie GPU a VRAM je pritom v poriadku a pre nižšie decibely natrpia ani frekvencie GPU (1826–1901 MHz), ktoré sú výrazne nad špecifikovaným boostom. Napriek tomu je pomer cena/výkon dosť nevýhodný, ale to má na svedomí Nvidia.

MSI si svoju prácu na karte odviedlo dobre a ani tá efektivita (výkon na watt) nakoniec nie je o toľko horšia ako o TUF RTX 3080 Gaming. Najjagavejšie redakčné ocenenie „Top-notch“ si necháme zatiaľ v rezerve (možno pre vyšší rad Suprim X), zatiaľ zostaneme pri „Approved“. A snáď už čoskoro uvidíte, ako do vrchných priečok prehovorí Sapphire RX 6900 XT Toxic. 🙂

MSI RTX 3090 Gaming X Trio
+ Špičkový výkon (vhodný i na hranie v 2160p/4K s ray tracingom)
+ Už veľmi slušný výkon s RT (s ním sa od RTX 3080 najviac vzďaľuje)
+ Až 24 GB VRAM
+ Slušná efektivita (výkon na watt)
+ Účinný chladič Tri Frozr 2
+ Tichý chod (nízka hlučnosť ventilátorov i cievok)
+ Exkluzívna podpora DLSS (2.0), CUDA a OptiX
+ Oproti RTX 3080 výrazný nárast (25–50 %) vo vybraných výpočtových úlohách
+ Súčasťou balenia je i držiak/podpera slotu PCI Express
+ Efektné osvetlenie RGB LED a máme overené, že i veľmi úsporné
- Nižšia efektivita (výkon na watt) ako u Radeonov RX 6000
- Slabý pomer cena/výkon (špeciálne bez použitia RT)
- Väčšia hĺbka karty s hroziacou kolíziou v menších skrinkách
- Nedostupnosť
/* Here you can add custom CSS for the current table */ /* Lean more about CSS: https://en.wikipedia.org/wiki/Cascading_Style_Sheets */ /* To prevent the use of styles to other tables use "#supsystic-table-803" as a base selector for example: #supsystic-table-803 { ... } #supsystic-table-803 tbody { ... } #supsystic-table-803 tbody tr { ... } */

Za poskytnutie hier na testovanie ďakujeme Spacebaru