Nová architektura GPU od AMD UDNA bude už v Radeonech RX 9000

To, co mělo být RDNA 5, už bude první generace sjednocené architektury pro hry i AI

Před pár měsíci se poprvé objevila zpráva (oficiální, nikoliv drb), že AMD v budoucnu plánuje zase sjednotit dvě line GPU, které vyrábí – herní grafiky s architekturou RDNA a výpočetní GPU pro akceleraci AI, které používají architekturu CDNA. V té době jsme nevěděli, jak daleko v budoucnosti tato transformace je. To se teď, zdá se, začíná vyjasňovat, UDNA by prý měla mít premiéru hned v příští generaci grafik chystané po Radeonech RX 8000.

Podle informací od leakera s přezdívkou Zhangzhongzhao z fóra Chiphell budou Radeony RX 8000, které má AMD uvést po Vánocích, snad už začátkem roku 2025, poslední generací založenou na architektuře linie RDNA (v jejich případě to bude RDNA 4, jejíž hlavními novinkami mají být výrazně vyšší výkon ray tracingu). Po RDNA 4 / Radeonech RX 8000 už má další generace grafik přinést architekturu UDNA.

Více: AMD UDNA: Next-gen architektura GPU spojí grafiku i akceleraci AI

Zhangzhongzhao uvádí, že podle jeho informací získaných od různých firem z dodavatelského řetězce spojeného s grafikami po RDNA 4 neexistuje žádná následující generace RDNA 5, nebo alespoň není v plánech.

To neznamená, že architektura, o které jsme dosud měli určité uniklé informace a mluvilo se o ní právě jako o RDNA 5, byla zrušená. UDNA je pravděpodobně totéž, jen se vyjasnilo označení či příslušnost. Předběžné zprávy totiž mluvily o tom, že RDNA 5 má být velký předěl proti RDNA 4 a výrazně nová architektura. To je konzistentní s tím, co se čeká od UDNA. Jen k tomu navíc přibývá informace, že tato novinka nastoupí nejen do herních grafik, ale i do AI akcelerátorů Instinct.

Podle Zhangzhongzhaa bude UDNA – či UDNA 1 – vedle příští generace Radeonů (čímž myslíme příští generaci po RX 8000, která je už snad těsně před vydáním) také použita ve výpočetních GPU Instinct MI400X, která má AMD ve veřejné roadmapě od léta, kde u těchto GPU byl uveden očekávaný příchod nebo odhalení v roce 2026.

Více: Plán AI čipů od AMD: MI325X, MI350X, MI400X s ročním cyklem

Nová architektura v herních grafikách v roce 2026

Herní verze by snad měly být Radeony RX 9000, ale je třeba upozornit, že pojmenování karet je zatím nejasné. Při přechodu na novou architekturu by se možná mohlo změnit značení (Radeon AI?). Zvlášť když už stejně nemá další místo v číslování, leda by následující generace měla pěticiferná čísla. AMD údajně plánuje, že se tyto nové herní grafiky začnou sériově vyrábět v Q2 2026. To nemusí znamenat, že se ve stejném období také začnou prodávat, nicméně při nejoptimističtějším scénáři by možná tyto „Radeony RX 9000“ mohly být venku do roku a půl od vydání RX 8000 s architekturou RDNA 4.

UDNA má mít zřejmě stejnou nebo téměř stejnou instrukční sadu jak v herní verzi, tak v té pro AI akcelerátory, aby se herní GPU dala sekundárně prodávat i jako serverové a workstation řešení, které by používalo stejný softwarový stack. Interní označení této architektury používané v ovladačích by mělo být GFX13xx (RDNA 3.x je GFX11xx a RDNA 4 má být GFX12xx).

Zajímavé je, že podle Zhangzhongzhaa snad má UDNA používat podobnou strukturu výpočetních jednotek jako GCN (CDNA), což by bylo zajímavé, protože by člověk asi spíš čekal, že stavět se bude spíš na základu novější architektury RDNA z herních grafik. Nicméně na architektonické podrobnosti je zatím brzo, takže tuto informaci zatím je třeba brát s rezervou a situace může být složitější.

Například může jít ve skutečnosti o to, že se standardním hlavním typem operací používaných softwarem se zase stanou SIMD64 (což bylo typické pro GCN) místo užších SIMD32 (zavedených s RDNA 1). Ale samotná architektura provádějící tyto instrukce může vycházet z RDNA 4, jen možná bude rozšířena na šířku SIMD64, takže tyto operace budou prováděné v jednom cyklu (kdežto pro GCN byly typické jednotky se šířkou SIMD16, které operaci SIMD64 prováděly postupně ve čtyřech cyklech).

Roadmapa AI akcelerátorů AMD Instinct a architektur CDNA. Podle nových neoficiálních informací je architektura označená CDNA Next ve skutečnosti už první generace UDNA (Autor: AMD, via: VideoCardz)

UDNA uvidíme v PlayStationu 6

Podle stejného zdroje je údajně použití UDNA plánováno pro roli GPU konzole Sony PlayStation 6 (použitá architektura jader CPU ale prý ještě jasná není, buď to může být Zen 4, nebo Zen 5, nebo možná jejich kompaktní varianty?). To implikuje, že AMD už má jistou nebo skoro jistou zakázku na tuto konzoli. Sony údajně od AMD pořídí také SoC, který bude pohánět její chystaný herní handheld (snad konkurence pro Nintendo Switch a handheldová PC, a ne jen streamovací zařízení, jako je PlayStation Portal). Zatím ale není jasné, zda architektura použitého čipu už také bude UDNA.

Zda bude UDNA použita i v příští generaci konzole od Microsoftu, není jasné. Microsoft údajně také chystá handheldovou konzoli Xbox, ale ještě není známo, zda pro ni SoC dodá AMD. Microsoft se údajně rozhoduje nebo rozhodoval mezi řešeními od Qualcommu a AMD.

Zdroje: Chiphell, VideoCardz

Jan Olšan, redaktor Cnews.cz


  •  
  •  
  •  
Flattr this!

Ryzen 9 9900X3D a 9950X3D budou v lednu. Jen jeden cache čiplet

Začátkem měsíce AMD vydalo Ryzen 7 9800X3D, který se stal nejrychlejším herním procesorem a byl přijat o dost lépe než běžné modely založené na Zenu 5 uvedené v srpnu. Kromě modelu 9800X3D chystá AMD opět ještě dvanáctijádrový a šestnáctijádrový model pro ty, kdo potřebují také vysoký mnohovláknový výkon na činnosti mimo hry. U těch se spekulovalo, zda nebudou mít V-Cache na všech jádrech CPU. Ted už na to máme odpověď. Celý článok „Ryzen 9 9900X3D a 9950X3D budou v lednu. Jen jeden cache čiplet“ »

  •  
  •  
  •  

Jak na chlazení PC: Zatápíme Ryzenu 9 7950X v Cinebench

Dnes se zaměříme na to, co se děje uvnitř skříně při intenzivní zátěži procesoru. Na Ryzenu R9 7950X chlazeném vzduchovým chladičem Noctua NH-D15 G2 spustíme renderning v benchmarku Cinebench 2024 a podíváme se, jak se to projeví na teplotách a jak se všechny hodnoty změní při různých nastaveních výkonu systémových ventilátorů v celém rozsahu jejich pracovních otáček. Celý článok „Jak na chlazení PC: Zatápíme Ryzenu 9 7950X v Cinebench“ »

  •  
  •  
  •  

AMD už také propouští. Padnou některé produkty za oběť boomu AI?

Finanční výsledky AMD za třetí kvartál nevypadaly nijak zle v porovnání s tím, jak to poslední dobou (ne)vychází Intelu. Je proto nečekané, že po Intelu, který v srpnu oznámil velké škrty, které mají ušetřit až 10 miliard na nákladech, také AMD přistupuje k propouštění. To by mohlo znamenat nepříjemné kroky jako rušení produktů, nebo dokonce úplné opouštění určitých oblastí trhu, ale zatím není jasné, kterých oblastí by se to mohlo dotknout. Celý článok „AMD už také propouští. Padnou některé produkty za oběť boomu AI?“ »

  •  
  •  
  •  

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *