Nvidia chystá grafiku GeForce GTX 1650 Ti, má vyjít za měsíc

GeForce GTX 1650 Ti je nakonec přece jenom na cestě?

Nejrychlejší grafická karta, která nepotřebuje přídavného napájení, je teď GeForce GTX 1650 od Nvidie, založená na architektuře Turing, avšak v podání čipu TU117, který nemá jádra pro akceleraci ray tracingu a neuronových sítí (tensor cores). Čip ale v GTX 1650 není plně aktivní. Až teď by měla vyjít karta s plnou verzí TU117 pod označením GeForce GTX 1650 Ti. Ta bude mít vyšší výkon, ale není jasné, zda zůstane TDP.

O tom, že by měla přijít ještě plná verze čipu TU117, neboli GeForce GTX 1650 Ti, se mluvilo už v zimě a na jaře. Zaplnila by se tím mezera mezi normální GTX 1650 a výkonnější GTX 1660. Ovšem tehdy se nic takového nestalo. Až nyní se zdá, že se po nějakém zdržení GeForce GTX 1650 Ti opravdu do nabídky grafických karet Nvidia zařadí.

Podle čínského webu ITHome teď běží přípravy na vydání, které má podle jeho zdrojů nastat 22. října nebo okolo tohoto data. V podstatě tedy už za čtyři týdny, pokud se čínská informace potvrdí. Je zde určité riziko, že by tato karta mohla třeba vyjít právě jenom v Číně a u nás ne, ale pravděpodobnější asi je, že půjde o celosvětový produkt.

Jak už bylo řečeno, GeForce GTX 1650 je vlastně ořezanou verzí čipu TU117, GPU v ní má aktivních jenom 896 stream procesorů z 1024. Je proto pravděpodobné, že GeForce GTX 1650 Ti by mohla být plně aktivní verzí, a tedy by nesla všech oněch 1024 shaderů. Šířka paměťové sběrnice by pak zůstala 128 bitů a zřejmě by byly osazeny 4 GB paměti (ať už GDDR5 nebo GDDR6). Alternativně je ale možné i to, aby Nvidia použila ořezané čipy TU116 (z GeForce GTX 1660/1660 Ti). Pak by karta mohla mít výpočetních jednotek ještě víc a dokonce i širší sběrnici a až 6 GB paměti.

GPU Turing z grafiky GeForce GTX 1650. Jde ale jen o vizualizaci, ve skutečnosti pouzdro vypadá trošku jinak (a obvody nejsou vidět, jelikož jsou na spodní straně čipu)

Protože neznáme konfiguraci, zatím není jasné ani, jaké by asi mohlo být TDP. Pokud by karta neměla o mnoho vyšší takty než GTX 1650 a jen oněch 1024 shaderů, pak je asi možné, aby se TDP stále vešlo do 75 W. Tím pádem by tyto karty opět mohly fungovat i bez přídavného napájení a tím by se z nich stala nejvýkonnější grafika, která bude v této škatulce dostupná. Pokud ne, mohla by nicméně tato karta pořád mít nižší TDP než současná GTX 1660 (třeba 90 W, jako kdysi GTX 960) a vytvářet tak úspornější alternativu, byť s přídavným napájením.

Cílová cena pro GeForce GTX 1650 Ti je prý podle ITHome asi 1100 jüanů, ovšem to je částka pro Čínu. U nás by jí odpovídalo asi 140 eur nebo 3650 Kč. Ale protože má Čína nižší DPH (a nevíme, jestli je už započítané), měly by ve skutečnosti u nás být karty minimálně tak o 10 % dražší. Protože i normální karty GeForce GTX 1650 se u nás prodávají až od nějakých 160 €/4100 Kč, měly by nové GTX 1650 Ti začínat asi až nad touto úrovní. Pokud tedy Nvidia původní model GTX 1650 nezlevní.


  •  
  •  
  •  
Flattr this!

Nvidia chce oživit SFF herní PC a malé grafiky, chystá standard

Grafické karty za poslední roky hodně přibraly – délky i tloušťky trhají rekordy, zatímco před deseti lety byly tříslotové karty výjimka. Z trojventilátorových chladičů se stala norma a tyto dlouhé chladiče používají i karty s nízkým TDP v podstatě kvůli vzhledu. Toto ale likviduje možnosti stavby malých herních PC v SFF skříních. Snad se ale situace zlepší, Nvidia totiž chystá iniciativu, která má pomoct malá PC zase zpopularizovat. Celý článok „Nvidia chce oživit SFF herní PC a malé grafiky, chystá standard“ »

  •  
  •  
  •  

Ray tracing pro staré hry. Otestovali jsme NVIDIA RTX Remix

Občas lidi říkají, že dnešní hry se nevyrovnají těm starým a kromě grafiky toho moc nenabízí. Co kdyby se ale dala moderní grafika doplnit do klasických pecek starých i třeba dvacet let? Právě k tomu má sloužit technologie (nebo software) RTX Remix od NVIDIE, která má umožnit relativně snadno přidat i do velmi starých her pomocí modu kvalitnější grafiku – včetně raytracingových efektů i věcí jako je DLSS nebo DLAA. Podíváme se, jak to funguje. Celý článok „Ray tracing pro staré hry. Otestovali jsme NVIDIA RTX Remix“ »

  •  
  •  
  •  

Blackwell vyjde letos, GeForce RTX 5080 a RTX 5090 koncem roku?

O víkendu tu byly informace o nové generaci grafik od AMD, teď pro změnu o tom, co chystá Nvidia. Jak si asi pamatujete, doposud jsme operovali s tím, že příchod nové generace GeForce (pravděpodobně s označením RTX 5000) bude po trošku delší době než po tradičních dvou letech. Přímo oficiální dokument Nvidie totiž next-gen herní GPU ukazoval až na rok 2025. Ale vypadá to, že Nvidia vydání urychlí a bude přece jenom letos. Celý článok „Blackwell vyjde letos, GeForce RTX 5080 a RTX 5090 koncem roku?“ »

  •  
  •  
  •  

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *