Nvidia chystá GeForce RTX 3060, 3050 a 3050 Ti. Máme parametry

Unikly parametry pro mainstreamové a levné grafické karty GeForce RTX 3000 Ampere

Nvidia už prodává tři karty z nové generace 8nm GPU Ampere; zatím jde o dražší karty začínající modelem RTX 3070. Teď se konečně objevily i zprávy o tom, co se chystá v levnějších kartách. Máme první parametry a dobrá zpráva je, že se ray tracing dostane i do dost levných modelů: kromě GeForce RTX 3060 budou v této generaci i GeForce RTX 3050 Ti a RTX 3050. Možná už vůbec nebudou žádné „GTX“ modely.

Informace o těchto kartách vynesl opět leaker Kopite7kimi. Zatím asi nemusí být úplně definitivní, asi se nedá vyloučit, že Nvidia může ještě nějaké věci změnit. Jako s ostatními neoficiálními zdroji tedy zatím tuto zprávu berte s opatrností.

Podle tohoto leakera Nvidia chystá dvě karty s čipem GA106, což by byl třetí herní čip Ampere se 192bitovou paměťovou sběrnicí, a jednu kartu s čtvrtým ještě menším čipem GA107. Ten by měl používat 128bitové paměti.

GeForce RTX 3060

Karta RTX 3060, která by mohla být nejrozšířenějším mainstreamovým modelem, bude založená na čipu GA106 údajně s 3840 shadery – to je 30 bloků SM (takže i RT jader by bylo 30, tensor jader 120). Je možné, že toto není „plná palba“ GPU. Dalo by se očekávat, že reálně bude v čipu 4096 shaderů/32 SM, ale to jen tipujeme.

Bohužel nemáme informaci o tom, na jakém taktu toto GPU poběží a jaké bude mít TDP (tipl bych si, že by mohlo jít o 130–170 W, protože RTX 3060 Ti má být okolo 180 W a RTX 3070 má TDP 220 W). Paměti budou ale podle leakera na 192bitové sběrnici a typu GDDR6. Frekvence známá není, na 14,0 GHz by propustnost byla 336 GB/s, na 16,0 GHz 384 GB/s.

Zajímavé je, že Nvidia prý zvažuje 12GB kapacitu paměti, nebo alespoň 12GB variantu (ale výchozí levnější verze karty by asi mohla být pořád 6GB). Je možné, že toto Nvidia plánovala předtím, než zrušila 16GB verzi GeForce RTX 3070 – pokud ta neexistuje, mohla by asi být zrušená i 12GB verze RTX 3060 a vydána by byla jen ta obyčejná 6GB.

GeForce RTX 3050 Ti

Pod touto kartou bude následovat grafika GeForce RTX 3050 Ti, ale na rozdíl od GTX 1050 Ti v generaci Pascal nebude ještě založená na odlišném menším GPU. Tato karta má pořád čip GA106, ovšem údajně osekaný na 3584 shaderů. Kupodivu je to jen o 256 méně než u předchozího modelu, takže GPU by mělo 28 bloků SM. Je možné, že Nvidia plánuje u tohoto modelu použít nižší takty a TDP, čímž by mezi kartama bylo větší výkonové rozpětí, než to z počtu jednotek vypadá, ale takty ani spotřebu zatím neznáme.

Tato karta má údajně mít vždy jen 6GB paměti GDDR6. Opět je asi možné, že třeba poběží na nižším taktu, ale tuto informaci také ještě nemáme. Je čistě teoreticky možné, že původně měly tyto dva modely být diferencované hlavně onou 6GB versus 12GB pamětí a hrubý výkon měl být podobný. Pak je otázka, zda Nvidia specifikace obou karet nezmění, pokud by nakonec obě byly jen 6GB. Třeba nakonec RTX 3060 posílí (na oněch 4096 shaderů?), nebo RTX 3050 Ti oslabí.

Vizualizace GPU Ampere (GA102)

GeForce RTX 3050

Poté Kopite7kimi publikoval ještě informace o zatím nejnižším modelu Ampere, o kterém víme: GeForce RTX 3050. Jeho existence možná znamená, že Ampere už ani nebude mít verzi bez podpory ray tracingu, jako byla u generace Turing GPU TU117 a TU116 uvedená v kartách řady GeForce GTX 1600. Pokud jde podpora tensor jader a RT jader až k modelu RTX 3050, tak možná už Nvidia chystá jen čipy s plnou podporou těchto technologií.

Ať ta nebo tak, karta RTX 3050 už je založená na menším levnějším čipu GA107. Mělo by prý jít o variantu označenou GA107-300, která bude mít aktivních 2304 shaderů. To je 18 bloků SM (takže RT jader by bylo 18, tensor jader 72). Je možné, že celé GPU je opět fyzicky silnější a obsahuje 2560 shaderů, ale karta RTX 3050 bude pro desktop ořezaná kvůli výtěžnosti – stejně to už bylo s modelem GTX 1650.

Toto GPU by mělo mít 128bitové paměti a zřejmě tedy jen 4 GB paměti GDDR6. Frekvence a tím propustnost nejsou známé.

Kopite7kimi ale na rozdíl od předchozích karet uvádí, jaká je plánovaná spotřeba. TDP (respektive TGP, ale to je v terminologii Nvidie spotřeba celé grafiky) má být 90 W. Bude tedy o něco nižší než u 100W GeForce GTX 1650 Super, ale nevejde se do 75W limitu. Tato karta proto bude potřebovat přídavné napájení. Zda bude i nějaký Ampere se 75W spotřebou, zatím nevíme.

Vydání prý po novém roce

Ani u jedné z těchto karet nemáme informace o ceně nebo o plánovaném datu vydání. Podle VideoCardz prý zákulisní informace naznačují, že by tyto tři karty měly být vydány až po novém roce, během ledna/januára a února/februára. Vánoční nákupy se tedy budou muset obejít bez nich. Ovšem totéž platí pro konkurenční AMD – jeho levnější karty (Radeon RX 6700/6700 XT s čipem Navi 22 a nižší), které budou s těmito menšími Ampere soutěžit, také mají vyjít až v prvních měsících příštího roku.


  •  
  •  
  •  
Flattr this!

Nvidia chce oživit SFF herní PC a malé grafiky, chystá standard

Grafické karty za poslední roky hodně přibraly – délky i tloušťky trhají rekordy, zatímco před deseti lety byly tříslotové karty výjimka. Z trojventilátorových chladičů se stala norma a tyto dlouhé chladiče používají i karty s nízkým TDP v podstatě kvůli vzhledu. Toto ale likviduje možnosti stavby malých herních PC v SFF skříních. Snad se ale situace zlepší, Nvidia totiž chystá iniciativu, která má pomoct malá PC zase zpopularizovat. Celý článok „Nvidia chce oživit SFF herní PC a malé grafiky, chystá standard“ »

  •  
  •  
  •  

Ray tracing pro staré hry. Otestovali jsme NVIDIA RTX Remix

Občas lidi říkají, že dnešní hry se nevyrovnají těm starým a kromě grafiky toho moc nenabízí. Co kdyby se ale dala moderní grafika doplnit do klasických pecek starých i třeba dvacet let? Právě k tomu má sloužit technologie (nebo software) RTX Remix od NVIDIE, která má umožnit relativně snadno přidat i do velmi starých her pomocí modu kvalitnější grafiku – včetně raytracingových efektů i věcí jako je DLSS nebo DLAA. Podíváme se, jak to funguje. Celý článok „Ray tracing pro staré hry. Otestovali jsme NVIDIA RTX Remix“ »

  •  
  •  
  •  

Blackwell vyjde letos, GeForce RTX 5080 a RTX 5090 koncem roku?

O víkendu tu byly informace o nové generaci grafik od AMD, teď pro změnu o tom, co chystá Nvidia. Jak si asi pamatujete, doposud jsme operovali s tím, že příchod nové generace GeForce (pravděpodobně s označením RTX 5000) bude po trošku delší době než po tradičních dvou letech. Přímo oficiální dokument Nvidie totiž next-gen herní GPU ukazoval až na rok 2025. Ale vypadá to, že Nvidia vydání urychlí a bude přece jenom letos. Celý článok „Blackwell vyjde letos, GeForce RTX 5080 a RTX 5090 koncem roku?“ »

  •  
  •  
  •  

Komentáre (2) Pridať komentár

  1. je skoda, ze ani jeden z vyrobcov nestihol „najvacsie“ vianocne predaje v (nizsom) mainstreame, naopak kto chce teraz skladat pc (ci uz high alebo mid-end) nema ani poriadne z coho vyberat co sa tyka gpu.

    1. Škoda jak pro koho. Ve strategii vyhradit předvánoční sezonu vyšším maržím vidím logiku. I s ohledem na dostupnost jinde vzpomínaných konzolí – situace nehoří nutností vydat konkurenční produkty.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *