Site icon HWCooling.net

Ryzen 5 7600: Raphael v najpopulárnejšej sérii AMD nesklamal

F1 2020

Tentokrát to také dlhé čakanie ako na Ryzen 5 5600 nebolo. Naopak, Ryzen 5 7600 vyšiel veľmi krátko po frekvenčne rýchlejšom modeli s „X“ v názve. AMD sa s týmto úspornejším modelom zrejme poponáhľalo aj z dôvodov nespokojných reakcií, ktoré 7600X vyčítajú horšie chladenie. S výrazne efektívnejším R5 7600 je situácia na kremíku veselšia. K tomu je lacnejší a výkonnostne zase toľko nestráca.

AMD Ryzen 5 7600 v detailoch

S Ryzen 5 7600 AMD prišlo iba necelé tri mesiace po R5 7600X. Oproti minulej generácii (Vermeer) je to veľký kontrast. V nej sa už miestami zdalo, že nástupca mimoriadne populárneho modelu Ryzen 5 3600R5 5600 – nakoniec ani nepríde. Nakoniec vyšiel na sklonku životného cyklu platformy AM4, takmer rok a pol po Ryzen 5 5600X so slabším pomerom cena/výkon.

Teraz má plán vydávania jednotlivých modelov procesorov AMD bližšie k Ryzenom 3000 (Matisse), kde všetky modely vychádzajú tesne po sebe. Okrem Ryzen 5 7600 sa k januárovému dátumu viažu aj modely Ryzen 7 7700 a Ryzen 9 7900. Všetky majú spoločné TDP 65 W a PPT 88 W, ktoré v porovnaní s X modelmi značí výrazne nižší limit napájania. Nižšia spotreba a spolu s ňou nižšie zahrievanie sú zrejme tým, čo AMD „donútilo“ sa s týmito procesormi trochu poponáhľať. Predsa len na teploty 95 °C aj s výkonným chladičom sa mnohí pozerajú skepticky, hoci sa pri nich výkon neznižuje a AMD tvrdí, že sú pre tieto procesory v poriadku. Zahrievanie najnovších modelov Ryzen 7000 (R5 7600, R7 7700 a R9 7900) je pre limit PPT na 88 W prirodzene výrazne nižšie, najmä v triede Ryzen 7 a Ryzen 9.

Testovaný Ryzen 5 7600 má rovnako ako Ryzen 5 7600X šesť jadier Zen 4 (s podporou SMT), ktoré sú všetky projektované do jedného čipletu. Rozdiel je v dosahovaných frekvenciách. Základná frekvencia je nižšia o 900 MHz, to ale neznamená, že bude v praxi o toľko R5 7600 pomalší.

Aj pri spotrebe okolo 65 W sú prevádzkové frekvencie výrazne vyššie, v hrách až okolo 5 GHz. Iste, aj s nimi je R5 7600 v porovnaní R 7600X o nejakých 450 MHz pomalší, s čím prirodzene prichádza nižší herný výkon. Z pohľadu výpočtového výkonu a „tvrdej“ viacvláknovej záťaže, ktorá žmýka z procesora maximum, sa frekvencie takisto môžu držať 5 GHz, pokiaľ procesor nebudete obmedzovať limitom napájania. Vtedy je R5 7600 za R5 7600X už iba 250 MHz, ale ruka v ruke s tým sa zmenšuje aj rozdiel v spotrebe.

Ryzen 5 7600 však vždy dosahuje lepší pomer cena/výkon, keďže je o 20–25 % lacnejší. To je ale aj Core i5-13400F Intelu, oproti ktorej R5 7600 má k dobru iGPU, ale to väčšinu majiteľov vlastnej grafickej karty zaujímať nebude. Každopádne na porovnanie s Ci5-13400F si budete musieť ešte chvíľu počkať, zatiaľ máme nameraný iba starší Alder Lake (Ci5-12400) bez E jadier, ktoré Raptor Lake má k dobru a procesorom AMD s nimi robí znovu starosti.

VýrobcaAMDAMDIntel
TriedaRyzen 5Ryzen 5Core i5
ModelArchitektura76007600X12400
Kódové označenieČipRaphaelRaphaelAlder Lake
ArchitektúraVýrobný procesZen 4Zen 4Golden Cove (P)
Výrobný procesPlocha čipu5 nm + 6 nm5 nm + 6 nm7 nm
PäticaTranzistorůAM5AM5LGA 1700
Dátum vydaniaPočet jednotek10. 1. 202326. 9. 20224. 1. 2022
Oficiálna cena229 USD299 USD192 USD
Počet jadier666
Počet vlákien121212
Základná frekvencia3,8 GHz4,7 GHz2,5 GHz (P)
Max. boost (jedno jadro)5,1 GHz (neoficiálne 5,16 GHz)5,3 GHz (neoficiálne 5,45 GHz)4,4 GHz (P)
Max. boost (všetky jadrá)N/AN/A4,0 GHz (P)
Typ boostuPB 2.0PB 2.0TB 2.0
L1i cache32 kB/jadro32 kB/jadro32 kB/jadro (P)
L1d cache 32 kB/jadro32 kB/jadro48 kB/jadro (P)
L2 cache 1 MB/jadro1 MB/jadro1,25 MB/jadro (P)
L3 cache 1× 32 MB1× 32 MB1× 18 MB
TDP65 W105 W65 W
Max. spotreba v booste88 W (PPT)142 W (PPT)117 W (PL2)
Pretaktovaniepovolenépovolenézakázané
Oficiálna podpora pamätíDDR5-5200DDR5-5200DDR5-4800/DDR4-3200
Pamäťové kanály2× 64 bitov2× 64 bitov2× 64 bitov
Priepustnosť RAM83,2 GB/s83,2 GB/s76,8 GB/s alebo 51,2 GB/s (DDR4)
Podpora pamätí ECCáno (ale záleží na podpore základnej dosky)áno (ale záleží na podpore základnej dosky)nie
PCI Express5.05.05.0/4.0
Linky PCIe×16 + ×4 + ×4×16 + ×4 + ×4×16 (5.0) + ×4 (4.0)
Pripojenie k čipsetuPCIe 4.0 ×4PCIe 4.0 ×4DMI 4.0 ×8
Priepustnosť do čipsetu8,0 GB/s duplex8,0 GB/s duplex16,0 GB/s duplex
BCLK100 MHz100 MHz100 MHz
Plocha čipu66,3 mm² + 118 mm² 66,3 mm² + 118 mm² ~209 alebo ~160 mm² (podľa variantu)
Počet tranzistorov6,57 + 3,37 mld.6,57 + 3,37 mld.? mld.
TIM pod IHSspájkaspájkaspájka *
Pribalený chladičWraith StealthnieIntel Laminar RM1
Inštrukčné súpravySSE4.2, AVX2, FMA, SHA, VAES (256-bit), AVX-512, VNNISSE4.2, AVX2, FMA, SHA, VAES (256-bit), AVX-512, VNNISSE4.2, AVX2, FMA, SHA, VNNI (256-bit), GNA 2.0, VAES (256-bit)
VirtualizáciaAMD-V, IOMMU, NPTAMD-V, IOMMU, NPTVT-x, VT-d, EPT
Integrované GPUAMD RadeonAMD RadeonUHD 730
Architektúra GPURDNA 2RDNA 2Xe LP (Gen. 12)
GPU: shadery12812824
GPU: TMU8812
GPU: ROP448
GPU: Takt400–2200 MHz400–2200 MHz350–1550 MHz
Video výstupyDP 2.0, HDMI 2.1DP 2.0, HDMI 2.1DP 1.4a, HDMI 2.1
Max. rozlíšenie (a obnovovacia frekvencia)3840 × 2160 px (60 Hz)3840 × 2160 px (60 Hz)5120 × 3200 px (60 Hz)
Hardvérové kódovanieHEVC, VP9HEVC, VP9HEVC, VP9
Hardvérové dekódovanieAV1, HEVC, VP9AV1, HEVC, VP9AV1, HEVC, VP9
/* Here you can add custom CSS for the current table */ /* Lean more about CSS: https://en.wikipedia.org/wiki/Cascading_Style_Sheets */ /* To prevent the use of styles to other tables use "#supsystic-table-2040" as a base selector for example: #supsystic-table-2040 { ... } #supsystic-table-2040 tbody { ... } #supsystic-table-2040 tbody tr { ... } */




Tentokrát to také dlhé čakanie ako na Ryzen 5 5600 nebolo. Naopak, Ryzen 5 7600 vyšiel veľmi krátko po frekvenčne rýchlejšom modeli s „X“ v názve. AMD sa s týmto úspornejším modelom zrejme poponáhľalo aj z dôvodov nespokojných reakcií, ktoré 7600X vyčítajú horšie chladenie. S výrazne efektívnejším R5 7600 je situácia na kremíku veselšia. K tomu je lacnejší a výkonnostne zase toľko nestráca.

Herné testy

Výkon v hrách testujeme v štyroch rozlíšeniach s rôznym nastavením grafických detailov. Na rozbeh je to jedno viac-menej teoretické nastavenie v 1280 × 720 px. Pri tomto rozlíšení sme dlho laborovali s nastavením „správnych“ detailov. Konečné slovo nakoniec padlo na najnižšie možné (Low, Lowest, Ultra Low, …), aké hra dovoľuje.

Niekto by mohol voľbu rozporovať tým, že procesor v takýchto nastaveniach nepočíta koľko objektov sa vykresľuje (tzv. draw calls). S vysokými detailmi v tomto veľmi nízkom rozlíšení však nebol veľký rozdiel vo výkone v porovnaní s rozlíšením FHD (ktoré takisto testujeme). Naopak záťaž na GPU bola jasne vyššia a toto nepraktické nastavenie má poukazovať práve na to, aký má procesor výkon pri čo najnižšej účasti grafickej karty.

Vo vyšších rozlíšeniach sú už nastavené detaily a vysoké (pre FHD a QHD) a najvyššie (pre UHD). Vo Full HD ešte obvykle s vypnutým Anti-Aliasingom, celkovo už ale ide o pomerne praktické nastavenia, aké sa i bežne používajú.

Výber hier je s ohľadom na pestrosť žánrov, hráčsku popularitu a náročnosť na procesorový výkon. Kompletný zoznam je v kapitolách 7–16. V hrách, kde je vstavaný benchmark, používame ten, v iných máme vytvorené vlastné scény, ktoré s každým procesorom dookola a vždy rovnako prechádzame. Na záznam fps, respektíve časov jednotlivých snímok, z ktorých sa potom následne počítajú fps, používame OCAT a na analýzu CSV aplikáciu FLAT. Za oboma stojí vývojár a autor článkov (a videí) webu GPUreport.cz. Na čo najvyššiu presnosť sú všetky priechody trikrát opakované a do grafov sú vynášané priemerne hodnoty priemerných i minimálnych fps. Tieto viacnásobné opakovania sa týkajú aj neherných testov.

Výpočtové testy

Začíname zľahka, PCMarkom 10, ktorý v rámci kompletnej súpravy „benchmarku pre modernú kanceláriu“ testuje viac ako šesťdesiat čiastkových úloh v rôznych aplikáciách. Tie následne škatuľkuje do tematických kategórií, ktorých je už podstatne menej a pre čo najlepšiu orientáciu zapisujeme do grafov bodový zisk z nich. Celkové skóre máme potom pre jedno i viacvláknový výkon aj z Geekbench 5. Jednoduchšie úlohy v testoch zastupujú i testy vo webovom prehliadači – Speedometer a Octane. Ďalšie testy predstavujú už obvykle vyššiu záťaž alebo sú cielené na pokročilého používateľa.

Výkon pre 3D rendering meriame v Cinebench. V R20, ktorej výsledky sú rozšírenejšie, ale hlavne v R23. Renderovanie v tejto verzii pri každom procesore trvá dlhšie, cyklí sa minimálne desať minút. 3D renderovanie testujeme aj v Blenderi, s renderom Cycles v projektoch BMW a Classroom. Druhý menovaný si môžete porovnať aj s výsledkami testov grafických kariet (obsahuje rovnaký počet dlaždíc).

Ako sú procesory stavané na prácu s videom testujeme strižných editoroch Adobe Premiere Pro a DaVinci Resolve Studio 17. To prostredníctvom pluginu PugetBench, ktorý sa venuje všetkých úlohám, s ktorými sa môžete pri úpravách videa stretnúť. Služby PugetBenchu využívame aj v Adobe After Effects, kde sa zase testuje výkon pri vytváraní grafických efektov. Niektoré čiastkové úlohy používajú na urýchľovanie GPU, ale to nikdy nevypíname, čo v praxi nebude robiť nikto. Bez GPU akcelerácie niektoré veci ani nefungujú, ale naopak je zaujímavé sledovať, že  je rôzny aj výkon v úlohách, ktoré urýchľuje grafická karta. Časť operácií totiž stále obsluhuje CPU.

Kódovanie videa testujeme v HandBraku a v benchmarkoch (x264 HD a HWBot x265). x264 HD benchmark funguje v 32-bitovom režime (64-bitový sa nám pod W10 nepodarilo konzistentne rozbehať a všeobecne pod novšími OS môže byť nestabilný a vykazovať chyby vo videu). V HandBraku používame pre AVC procesorový kodér x264 a pre HEVC x265. Podrobné nastavenia jednotlivých profilov už nájdete rozpísané v príslušnej kapitole 25. Okrem videa kódujeme i audio, kde sú všetky podrobnosti uvedené takisto v kapitole týchto testov. Do činenia s výkonom procesorových kodérov môžu mať aj hráči, ktorý si svoje hranie nahrávajú na video. Výkon „procesorového broadcastingu“ preto i my testujeme v dvoch dobre rozšírených aplikáciách OBS Studio a Xsplit.

Dve kapitoly máme vyhradené aj pre výkon pre úpravu fotiek. Adobe má samostatnú, kde znovu cez PugetBench testujeme Photoshop. V Lightroome PugetBench ale nepoužívame, pretože ten si pre stabilný chod kladie rôzne úpravy OS a celkovo sme sa ho radšej vzdali (pre vyššie riziko komplikácií) a vytvorili sme si vlastné testovacie scény. Obe sú na procesor náročné, či už ide o export RAWov do 16-bitového formátu TIFF s farebným priestorom ProPhotoRGB alebo generáciu náhľadov 1:1 k 42 fotkám bezstratového formátu CR2.

Máme ale i niekoľko alternatívnych aplikácií na úpravu fotiek, v ktorých testujeme výkon CPU. Patrí medzi ne Affinity Photo, v ktorom používame vstavaný benchmark, alebo XnViewMP pre dávkové úpravy fotografií či ZPS X. Z naozaj moderných sú to potom tri aplikácie Topaz Labz, ktoré využívajú algoritmy AI. DeNoise AI, Gigapixel AI a Sharpen AI. Topaz Labs svoje výsledky často a radi porovnávajú s aplikáciami Adobe (Photoshop a Lightroom) a chváli sa lepšími výsledkami. Tak uvidíme, možno sa na to niekedy pozrieme i z obrazovej stránky. V testoch procesorov nám ale ide predovšetkým o výkon.

Komprimovací a dekomprimovací výkon testujeme v benchmarkoch WinRARu, 7-Zipu a Aida64 (Zlib), dešifrovanie potom v TrueCrypte a Aida64, kde sú okrem AES aj testy SHA3. V Aida64 testujeme v kapitole matematických výpočtov aj FPU. Z tejto kategórie vás ale môžu zaujímať aj výsledky Stockfish 13 a dosahovaný počet šachových kombinácií za jednotku času. Veľa testov, ktoré sa dajú zaradiť do kategórie matematických realizujeme v SPECworkstation 3.1. Jedná sa o súbor profesionálnych aplikácií s presahom i k rôznym simuláciám, ako je napríklad LAMMPS či NAMD, čo sú molekulárne simulátory. Podrobný opis k testom z SPECworkstation 3.1 nájdete v tomto odkaze zo stránok spec.org. Zo zoznamu pre redundanciu netestujeme len 7-zip, Blender a HandBrake, pretože výkon v nich meriame v zvlášť aplikáciách. Detailný výpis výsledkov SPECWS inak predstavuje obvykle časy alebo fps, ale my do grafov uvádzame „SPEC ratio“, ktoré hovorí o bodovom zisku – vyšší znamená lepší.

Nastavenia procesorov…

Procesory testujeme vo východiskových nastaveniach, bez aktívnych technológií PBO2 (AMD) alebo ABT (Intel), ale pravdaže s aktívnym XMP 2.0.

… a aplikačné aktualizácie

V testoch treba počítať aj s tým, že v priebehu času môžu jednotlivé aktualizácie skresľovať výkonnostné porovnania. Niektoré aplikácie používame vo verziách portable (rozvalený archív), ktoré sa neaktualizujú alebo je možnosť ich držať na stabilnej verzii, ale pri niektorých to neplatí. Typicky hry sa v priebehu času aktualizujú. Na druhej strane ani úmyselné zastarávanie (a testovanie niečo neaktuálne, čo sa už správa inak) by nebola úplne cesta.

Skrátka len počítajte s tým, že s pribúdajúcim časom klesá trochu i presnosť výsledkov, ktoré medzi sebou porovnávate. Aby sme vám túto analýzu uľahčili, tak pri každom procesore uvádzame, kedy bol testovaný. Zistíte to v dialógovom okne, kde je informácia o dátume testovania každého procesora. Toto dialógové okno sa zobrazuje v interaktívnych grafoch, pri akomkoľvek pruhu s výsledkom. Stačí naň zájsť kurzorom myši.



Tentokrát to také dlhé čakanie ako na Ryzen 5 5600 nebolo. Naopak, Ryzen 5 7600 vyšiel veľmi krátko po frekvenčne rýchlejšom modeli s „X“ v názve. AMD sa s týmto úspornejším modelom zrejme poponáhľalo aj z dôvodov nespokojných reakcií, ktoré 7600X vyčítajú horšie chladenie. S výrazne efektívnejším R5 7600 je situácia na kremíku veselšia. K tomu je lacnejší a výkonnostne zase toľko nestráca.

Metodika: ako meriame spotrebu

Odmerať spotrebu procesora je pomerne jednoduché, podstatne jednoduchšie než pri grafických kartách. Všetko napájanie ide cez jeden alebo dva káble EPS. Dva na zväčšenie prierezu používame i my, čo sa hodí pri výkonných procesoroch AMD do sTR(X)4 či pre Intel HEDT a vlastne skoro už i pre mainstreamové procesory. Na meranie prúdu priamo na vodičoch máme kliešte Prova 15. To je podstatne presnejší a spoľahlivejší spôsob merania ako sa spoliehať na interné snímače.

Jediné obmedzenie našich prúdových klieští môže byť pri testoch najvýkonnejších procesorov. Tie totiž maximálny rozsah našich klieští 30 A, pri ktorom je garantovaná vysoká presnosť, už prekračujú. Na väčšinu procesorov je rozsah optimálny (dokonca aj pre meranie nižšej záťaže, kedy sa dajú kliešte prepnúť na menší a presnejší rozsah 4 A), ale modely so spotrebou nad 360 W budeme testovať až na vlastnom prípravku, ktorého prototyp už máme zostrojený. Jeho merací rozsah obmedzujúci už nebude, ale zatiaľ výhľadovo budeme pracovať s prúdovými kliešťami Prova.

Kliešte sú pred každým meraním riadne vynulované a pripojené k multimetru Keysight U1231A. Ten vzorky z hodnotami prúdov počas testov zaznamenáva cez rozhranie IR-USB a v jednosekundových intervaloch ich zapisuje do tabuľky. Z nej potom môžeme vytvárať čiarové grafy s priebehmi spotreby. Do pruhových grafov však vždy zapisujeme priemerné hodnoty. Merania prebiehajú v rôznych režimoch záťaže. Najnižšiu predstavujú nečinné Windows 10 na pracovnej ploche. Toto meranie prebieha na dobre „odstátom“ systéme.

   

Vyššiu záťaž predstavuje kódovanie audia (FLACu), kde procesor ale využíva iba jedno jadro, respektíve jedno vlákno. Vyššia záťaž, kde sa zapája viac jadier, sú hry. Spotrebu testujeme v F1 2020, Shadow of the Tomb Raider a Total War Saga: Troy v 1920 × 1080 px. V tomto rozlíšení je spotreba obvykle najvyššia alebo minimálne podobná ako v nižších alebo vyšších rozlíšeniach, kde väčšinou spotreba CPU skôr pre jeho nižšie využívanie skôr klesá.

Limity spotrieb sú u procesorov Intel aj AMD vypnuté, odomknuté na úroveň PL4/PPT. Tak, ako je to väčšine prípadov u základných dosiek nastavené aj vo východiskových nastaveniach. To znamená, že časový limit „Tau“ po 56 sekundách neznižuje spotrebu a frekvencie ani vo vyššej záťaži a výkon je stabilný. Zvažovali sme, či úspornejšie nastavenia alebo nebudeme akceptovať. Nakoniec teda nebudeme z dôvodu, že to nerobí ani drvivá väčšina používateľov a tým pádom by boli výsledky a porovnania pomerne nezaujímavé. Riešenie by síce bolo testovať s limitom napájania i bez neho, ale to je už z časového hľadiska v rámci testov procesorov nemožné. Ignorovať túto problematiku však nebudeme a dostane priestor v testoch základných dosiek, kde nám to dáva väčší zmysel.

Základné dosky používame vždy s mimoriadne robustným efektívnym VRM, aby vznikajúce straty na MOSFEToch skresľovali namerané výsledky čo najmenej a testovacie zostavy sú napájané špičkovým zdrojom BeQuiet! Dark Power Pro 12 s výkonom 1200 W. Ten je dostatočne dimenzovaný na to, aby stačil na každý procesor i popri zaťaženej GeForce RTX 3080 a zároveň dosahuje nadštandardnú účinnosť aj pri nižšej záťaži. Kompletný prehľad komponentov testovacej zostavy nájdete v piatej kapitole tohto článku.



Tentokrát to také dlhé čakanie ako na Ryzen 5 5600 nebolo. Naopak, Ryzen 5 7600 vyšiel veľmi krátko po frekvenčne rýchlejšom modeli s „X“ v názve. AMD sa s týmto úspornejším modelom zrejme poponáhľalo aj z dôvodov nespokojných reakcií, ktoré 7600X vyčítajú horšie chladenie. S výrazne efektívnejším R5 7600 je situácia na kremíku veselšia. K tomu je lacnejší a výkonnostne zase toľko nestráca.

Metodika: testy zahrievania a frekvencií

Pri výbere chladiča sme sa nakoniec uchýlili k Noctua NH-U14S. Ten má vysoký výkon a zároveň k nemu existuje i variant TR4-SP3 určený pre procesory Threadripper. Odlišuje sa len základňou a radiátor je inak rovnaký, takže bude možné za rovnakých podmienok testovať a porovnávať všetky procesory. Ventilátor na chladiči NH-U14S je počas všetkých testovaní nastavený na maximálnu rýchlosť – 1585 ot./min.

Merania prebiehajú vždy na bench-walle vo veternom tuneli. Ten simuluje počítačovú skrinku s tým rozdielom, že máme nad ním väčšiu kontrolu.

Systémové chladenie pozostáva zo štyroch ventilátorov Noctua NF-S12A PWM, ktoré sú v rovnovážnom pomere dvoch na vstupe a dvoch na výstupe. Ich rýchlosť nastavená na fixných 585 ot./min, čo je i pomerne praktická rýchlosť, ktorú nemá význam prevyšovať. Skrátka by malo ísť o optimálnu konfiguráciu, ktorá sa opiera o naše testy rôznych nastavení systémového chladenia.

Aj okolo procesorov je dôležité udržovať rovnakú teplotu vzduchu. Tá sa, samozrejme, mení i s ohľadom na to, koľko tepla konkrétny procesor produkuje, ale na vstupe tunela musí byť pre presné porovnania vždy rovnaká. V našom klimatizovanom testlabe sa v tomto bode pohybuje v rozmedzí 21–21,3 °C.

Udržiavať konštantnú teplotu na vstupe je treba nielen pre poriadne porovnanie zahrievania procesorov, ale hlavne pre objektívne výkonnostné porovnania. Vývoj frekvencií, a špeciálne jednojadrového boostu, sa odvíja práve od teploty. Typicky v lete, pri vyšších teplotách než je bežne v obytných priestoroch v zime, môžu byť procesory pomalšie.

Pri procesoroch Intel pre každý test odčítavame maximálnu teplotu jadier, obvykle všetkých. Tieto maximá sú potom spriemerované a výsledok predstavuje výslednú hodnotu v grafe. Z výstupov jednovláknovej záťaže vyberáme iba zaznamenané hodnoty z aktívnych jadier (tie sú obvykle dve a počas testu sa medzi sebou striedajú). U procesorov AMD je to trochu iné. Tie teplotné snímače pre každé jadro nemajú. Aby sa postup metodicky čo najviac podobal tomu, ktorý uplatňujeme na procesoroch Intel, tak priemerné zahrievanie všetkých jadier definujeme najvyššou hodnotou, ktorú hlási snímač CPU Tdie (average). Pre jednovláknovú záťaž už ale používame snímač CPU (Tctl/Tdie), ktorý obvykle hlási o trochu vyššiu hodnotu, ktorá lepšie zodpovedá hotspotom jedného, respektíve dvoch jadier. Tieto hodnoty rovnako ako hodnoty zo všetkých interných snímačov však treba brať s rezervou, presnosť snímačov naprieč procesormi je rôzna.

Vyhodnocovanie frekvencií je presnejšie, každé jadro má vlastný snímač aj na procesoroch AMD. Na rozdiel od teplôt ale do grafov zapisujeme priemerné hodnoty frekvencií počas testov. Zahrievanie a frekvencie jadier procesora monitorujeme v rovnakých testoch, v ktorých meriame aj spotrebu. Teda postupne od najnižšej záťaže na ploche nečinných Windows 10, cez kódovanie audia (záťaž v jednom vlákne), hernú záťaž v troch hrách (F1 2020, Shadow of the Tomb Raider a Total War Saga: Troy), až po desaťminutovú záťaž v Cinebench R23 a najviac vyťažujúce kódovanie videa kodérom x264 v HandBraku.

Na záznam teplôt a frekvencií jadier procesora používame aplikáciu HWiNFO, v ktorej je vzorkovanie nastavené na dve sekundy. S výnimkou kódovania audia sú v grafoch uvádzané vždy priemery všetkých procesorových jadier, čo sa týka teplôt i frekvencií. Pri kódovaní audia sú uvádzané hodnoty z jadra, na ktorom záťaž prebieha.



Tentokrát to také dlhé čakanie ako na Ryzen 5 5600 nebolo. Naopak, Ryzen 5 7600 vyšiel veľmi krátko po frekvenčne rýchlejšom modeli s „X“ v názve. AMD sa s týmto úspornejším modelom zrejme poponáhľalo aj z dôvodov nespokojných reakcií, ktoré 7600X vyčítajú horšie chladenie. S výrazne efektívnejším R5 7600 je situácia na kremíku veselšia. K tomu je lacnejší a výkonnostne zase toľko nestráca.

Testovacia zostava

Chladič Noctua NH-U14S
Kingston Fury Beast (2× 16 GB, 5200 MHz/CL40)
Grafická karta MSI RTX 3080 Gaming X Trio
2× SSD Patriot Viper VPN100 (512 GB + 2 TB)
Napájací zdroj BeQuiet! Dark Power Pro 12 s 1200 W

Testovacia konfigurácia
Chladič CPUNoctua NH-U14S@12 V
Teplovodivá pastaNoctua NT-H2
Základná doska *Podľa procesora: MSI MEG X670E Ace, MEG X570 Ace, MEG Z690 Unify, MAG Z690 Tomahawk WiFi DDR4, Z590 Ace, MSI MEG X570 Ace alebo MSI MEG Z490 Ace
Pamäte (RAM)Podľa platformy: z DDR5 G.Skill Trident Z5 Neo (2× 16 GB, 6000 MHz/CL30) a Kingston Fury Beast (2× 16 GB, 5200 MHz/CL40) a DDR4 Patriot Blackout, (4× 8 GB, 3600 MHz/CL18)
Grafická kartaMSI RTX 3080 Gaming X Trio bez Resizable BAR
SSD2× Patriot Viper VPN100 (512 GB + 2 TB)
Napájací zdrojBeQuiet! Dark Power Pro 12 (1200 W)
/* Here you can add custom CSS for the current table */ /* Lean more about CSS: https://en.wikipedia.org/wiki/Cascading_Style_Sheets */ /* To prevent the use of styles to other tables use "#supsystic-table-1810" as a base selector for example: #supsystic-table-1810 { ... } #supsystic-table-1810 tbody { ... } #supsystic-table-1810 tbody tr { ... } */
* BIOSy na základných doskách používame nasledovné. Pre MSI MEG X670E Ace v1.10NPRP, pre MEG X570 Ace v1E, pre MEG Z690 Unify v10, pre MAG Z690 Tomahawk WiFi DDR4 v11, pre MEG Z590 Ace v1.14 a pre MEG Z490 Ace v17.

Poznámka.: Grafické ovládače používame Nvidia GeForce 466.77 a zostavenie OS Windows 10 je v čase testovania 19043.

Procesory Intel sú testované na základných doskách MSI MEG Z690 Unify, MAG Z490 Tomahawk WiFi DDR4, Z590 Ace a Z490 Ace. S MSI MEG Z690 Unify sú použité pamäte DDR5 Kingston Fury Beast (2× 16 GB, 5200 MHz/CL40)

 

    

Na platformách s podporou pamätí typu DDR5 používame dve rôzne súpravy modulov. Pre výkonnejšie procesory s označením „X“ (AMD) alebo „K“ (Intel) v názve sú to rýchlejšie pamäte G.Skill Trident Z5 Neo (2× 16 GB, 6000 MHz/CL30). V prípade lacnejších procesorov (bez X alebo K na konci názvu) zase pomalšie moduly Kingston Fury Beast (2× 16 GB, 5200 MHz/CL40). Je to ale viac-menej len taká symbolika, priepustnosť je v prípade obidvpch súprav veľmi vysoká, nepredstavuje úzke hrdlo, a rozdiel v procesorovom výkone je naprieč rôzne rýchlymi súpravami pamätí veľmi malý, prakticky zanedbateľný.



Tentokrát to také dlhé čakanie ako na Ryzen 5 5600 nebolo. Naopak, Ryzen 5 7600 vyšiel veľmi krátko po frekvenčne rýchlejšom modeli s „X“ v názve. AMD sa s týmto úspornejším modelom zrejme poponáhľalo aj z dôvodov nespokojných reakcií, ktoré 7600X vyčítajú horšie chladenie. S výrazne efektívnejším R5 7600 je situácia na kremíku veselšia. K tomu je lacnejší a výkonnostne zase toľko nestráca.

3DMark

Na testy používame 3DMark Professional a z testov Night Raid (DirectX 12), Fire Strike (DirectX 11) a Time Spy (DirectX 12). V grafoch nájdete čiastkové skóre CPU, kombinované skóre, ale i skóre grafiky. Z neho zistíte, do akej miery daný procesor obmedzuje grafickú kartu.









Tentokrát to také dlhé čakanie ako na Ryzen 5 5600 nebolo. Naopak, Ryzen 5 7600 vyšiel veľmi krátko po frekvenčne rýchlejšom modeli s „X“ v názve. AMD sa s týmto úspornejším modelom zrejme poponáhľalo aj z dôvodov nespokojných reakcií, ktoré 7600X vyčítajú horšie chladenie. S výrazne efektívnejším R5 7600 je situácia na kremíku veselšia. K tomu je lacnejší a výkonnostne zase toľko nestráca.

Assassin’s Creed: Valhalla

Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 1280 × 720 px; prednastavený grafický profil Low; API DirectX 12; extra nastavenia žiadne; testovacia scéna: vstavaný benchmark.

   



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 1920 × 1080 px; prednastavený grafický profil Low; API DirectX 12; extra nastavenie Anti-Aliasing: low; testovacia scéna: vstavaný benchmark.

   



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 2560 × 1440 px; prednastavený grafický profil High; API DirectX 12; extra nastavenie žiadne; testovacia scéna: vstavaný benchmark.



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 3840 × 2160 px; prednastavený grafický profil Ultra High; API DirectX 12; extra nastavenie žiadne; testovacia scéna: vstavaný benchmark.

   


Tentokrát to také dlhé čakanie ako na Ryzen 5 5600 nebolo. Naopak, Ryzen 5 7600 vyšiel veľmi krátko po frekvenčne rýchlejšom modeli s „X“ v názve. AMD sa s týmto úspornejším modelom zrejme poponáhľalo aj z dôvodov nespokojných reakcií, ktoré 7600X vyčítajú horšie chladenie. S výrazne efektívnejším R5 7600 je situácia na kremíku veselšia. K tomu je lacnejší a výkonnostne zase toľko nestráca.

Borderlands 3

Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 1280 × 720 px; prednastavený grafický profil Very Low; API DirectX 12; extra nastavenie žiadne; testovacia scéna: vstavaný benchmark.

   



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 1920 × 1080 px; prednastavený grafický profil High; API DirectX 12; extra nastavenie Anti-Aliasing: None; testovacia scéna: vstavaný benchmark.



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 2560 × 1440 px; prednastavený grafický profil High; API DirectX 12; extra nastavenie žiadne; testovacia scéna: vstavaný benchmark.

   



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 3840 × 2160 px; prednastavený grafický profil Ultra; API DirectX 12; extra nastavenie žiadne; testovacia scéna: vstavaný benchmark.

   




Tentokrát to také dlhé čakanie ako na Ryzen 5 5600 nebolo. Naopak, Ryzen 5 7600 vyšiel veľmi krátko po frekvenčne rýchlejšom modeli s „X“ v názve. AMD sa s týmto úspornejším modelom zrejme poponáhľalo aj z dôvodov nespokojných reakcií, ktoré 7600X vyčítajú horšie chladenie. S výrazne efektívnejším R5 7600 je situácia na kremíku veselšia. K tomu je lacnejší a výkonnostne zase toľko nestráca.

Counter-Strike: GO

Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 1280 × 720 px; najnižšie grafické nastavenia a bez Anti-Aliasingu, API DirectX 9; testovacia platforma skript s preletom nad mapou Dust 2.

   



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 1920 × 1080 px; vysoké grafické nastavenia a bez Anti-Aliasingu, API DirectX 9; testovacia platforma skript s preletom nad mapou Dust 2.

   



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 2560 × 1440 px; vysoké grafické nastavenia; 4× MSAA, API DirectX 9; testovacia platforma skript s preletom nad mapou Dust 2.



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 3840 × 2160 px; veľmi vysoké grafické nastavenia; 4× MSAA, API DirectX 9; testovacia platforma skript s preletom nad mapou Dust 2.

  




Tentokrát to také dlhé čakanie ako na Ryzen 5 5600 nebolo. Naopak, Ryzen 5 7600 vyšiel veľmi krátko po frekvenčne rýchlejšom modeli s „X“ v názve. AMD sa s týmto úspornejším modelom zrejme poponáhľalo aj z dôvodov nespokojných reakcií, ktoré 7600X vyčítajú horšie chladenie. S výrazne efektívnejším R5 7600 je situácia na kremíku veselšia. K tomu je lacnejší a výkonnostne zase toľko nestráca.

Cyberpunk 2077

Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 1280 × 720 px; prednastavený grafický profil Low; API DirectX 12; extra nastavenie žiadne; testovacia scéna: vlastná (Little China).

   



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 1920 × 1080 px; prednastavený grafický profil High; API DirectX 12; extra nastavenie žiadne; testovacia scéna: vlastná (Little China).

   



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 2560 × 1440 px; prednastavený grafický profil High; API DirectX 12; extra nastavenie žiadne; testovacia scéna: vlastná (Little China).



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 3840 × 2160 px; prednastavený grafický profil Ultra; API DirectX 12; extra nastavenie žiadne; testovacia scéna: vlastná (Little China).

   




Tentokrát to také dlhé čakanie ako na Ryzen 5 5600 nebolo. Naopak, Ryzen 5 7600 vyšiel veľmi krátko po frekvenčne rýchlejšom modeli s „X“ v názve. AMD sa s týmto úspornejším modelom zrejme poponáhľalo aj z dôvodov nespokojných reakcií, ktoré 7600X vyčítajú horšie chladenie. S výrazne efektívnejším R5 7600 je situácia na kremíku veselšia. K tomu je lacnejší a výkonnostne zase toľko nestráca.

DOOM Eternal

Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 1280 × 720 px; prednastavený grafický profil Low; API Vulkan; extra nastavenia Present From Compute: off, Motion Blur: Low, Depth of Field Anti-Aliasing: off; testovacia scéna: vlastná.

   



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 1920 × 1080 px; prednastavený grafický profil High; API Vulkan; extra nastavenia Present From Compute: on, Motion Blur: High, Depth of Field Anti-Aliasing: off; testovacia scéna: vlastná.

   



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 2560 × 1440 px; prednastavený grafický profil High; API Vulkan; extra nastavenia Present From Compute: on, Motion Blur: High, Depth of Field Anti-Aliasing: on; testovacia scéna: vlastná.



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 3840 × 2160 px; prednastavený grafický profil Ultra Nightmare; API Vulkan; extra nastavenia Present From Compute: on, Motion Blur: High, Depth of Field Anti-Aliasing: on; testovacia scéna: vlastná.

   




Tentokrát to také dlhé čakanie ako na Ryzen 5 5600 nebolo. Naopak, Ryzen 5 7600 vyšiel veľmi krátko po frekvenčne rýchlejšom modeli s „X“ v názve. AMD sa s týmto úspornejším modelom zrejme poponáhľalo aj z dôvodov nespokojných reakcií, ktoré 7600X vyčítajú horšie chladenie. S výrazne efektívnejším R5 7600 je situácia na kremíku veselšia. K tomu je lacnejší a výkonnostne zase toľko nestráca.

F1 2020

Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 1280 × 720 px; prednastavený grafický profil Ultra Low; API DirectX 12; extra nastavenia Anti-Aliasing: off, Anisotropic Filtering: off; testovacia scéna: vstavaný benchmark (Australia, Clear/Dry, Cycle).

   



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 1920 × 1080 px; prednastavený grafický profil High; API DirectX 12; extra nastavenia Anti-Aliasing: off, Skidmarks Blending: off; testovacia scéna: vstavaný benchmark (Australia, Clear/Dry, Cycle).

   



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 2560 × 1440 px; prednastavený grafický profil High; API DirectX 12; extra nastavenia Anti-Aliasing: TAA, Skidmarks Blending: off; testovacia scéna: vstavaný benchmark (Australia, Clear/Dry, Cycle).



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 3840 × 2160 px; prednastavený grafický profil Ultra High; API DirectX 12; extra nastavenia Anti-Aliasing: TAA, Skidmarks Blending: off; testovacia scéna: vstavaný benchmark (Australia, Clear/Dry, Cycle).

 




Tentokrát to také dlhé čakanie ako na Ryzen 5 5600 nebolo. Naopak, Ryzen 5 7600 vyšiel veľmi krátko po frekvenčne rýchlejšom modeli s „X“ v názve. AMD sa s týmto úspornejším modelom zrejme poponáhľalo aj z dôvodov nespokojných reakcií, ktoré 7600X vyčítajú horšie chladenie. S výrazne efektívnejším R5 7600 je situácia na kremíku veselšia. K tomu je lacnejší a výkonnostne zase toľko nestráca.

Metro Exodus

Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 1280 × 720 px; prednastavený grafický profil Low; API DirectX 12; extra nastavenia žiadne testovacia scéna: vstavaný benchmark.

 



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 1920 × 1080 px; prednastavený grafický profil High; API DirectX 12; extra nastavenie žiadne; testovacia scéna: vstavaný benchmark.



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 2560 × 1440 px; prednastavený grafický profil High; API DirectX 12; extra nastavenie žiadne; testovacia scéna: vstavaný benchmark.



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 3840 × 2160 px; prednastavený grafický profil Extreme; API DirectX 12; extra nastavenie žiadne; testovacia scéna: vstavaný benchmark.


Tentokrát to také dlhé čakanie ako na Ryzen 5 5600 nebolo. Naopak, Ryzen 5 7600 vyšiel veľmi krátko po frekvenčne rýchlejšom modeli s „X“ v názve. AMD sa s týmto úspornejším modelom zrejme poponáhľalo aj z dôvodov nespokojných reakcií, ktoré 7600X vyčítajú horšie chladenie. S výrazne efektívnejším R5 7600 je situácia na kremíku veselšia. K tomu je lacnejší a výkonnostne zase toľko nestráca.

Microsoft Flight Simulator

Upozornenie: Výkon v tejto hre sa vplyvom priebežných aktualizácii často mení, zlepšuje. Konzistenciu výsledkov pred každým meraním overujeme re-testovávaním procesora Ryzen 7 5900X. Pri výraznejších odchýlkach staršie výsledky zahadzujeme a začíname databázu budovať odznova. Pre nekompletnosť výsledkov MFS nepoužívame pre výpočet priemerného herného výkonu procesorov.

Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 1280 × 720 px; prednastavený grafický profil Low; API DirectX 11; extra nastavenie Anti-Aliasing: off; testovacia scéna: vlastná (Paris-Charles de Gaulle, Air Traffic: AI, 14. február, 9:00) autopilot: od 1000 m po náraz o terén.

   



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 1920 × 1080 px; prednastavený grafický profil Low; API DirectX 11; extra nastavenie Anti-Aliasing: off; testovacia scéna: vlastná (Paris-Charles de Gaulle, Air Traffic: AI, 14. február, 9:00) autopilot: od 1000 m po náraz o terén.

   



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 2560 × 1440 px; prednastavený grafický profil High; API DirectX 11; extra nastavenie Anti-Aliasing: TAA; testovacia scéna: vlastná (Paris-Charles de Gaulle, Air Traffic: AI, 14. február, 9:00) autopilot: od 1000 m po náraz o terén.



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 3840 × 2160 px; prednastavený grafický profil Ultra; API DirectX 11; extra nastavenie Anti-Aliasing: TAA; testovacia scéna: vlastná (Paris-Charles de Gaulle, Air Traffic: AI, 14. február, 9:00) autopilot: od 1000 m po náraz o terén.

   




Tentokrát to také dlhé čakanie ako na Ryzen 5 5600 nebolo. Naopak, Ryzen 5 7600 vyšiel veľmi krátko po frekvenčne rýchlejšom modeli s „X“ v názve. AMD sa s týmto úspornejším modelom zrejme poponáhľalo aj z dôvodov nespokojných reakcií, ktoré 7600X vyčítajú horšie chladenie. S výrazne efektívnejším R5 7600 je situácia na kremíku veselšia. K tomu je lacnejší a výkonnostne zase toľko nestráca.

Shadow of the Tomb Raider

Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 1280 × 720 px; prednastavený grafický profil Lowest; API DirectX 12; extra nastavenie Anti-Aliasing: off; testovacia scéna: vstavaný benchmark.

   



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 1920 × 1080 px; prednastavený grafický profil High; API DirectX 12; extra nastavenie Anti-Aliasing: off; testovacia scéna: vstavaný benchmark.

   



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 2560 × 1440 px; prednastavený grafický profil High; API DirectX 12; extra nastavenie Anti-Aliasing: TAA; testovacia scéna: vstavaný benchmark.



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 3840 × 2160 px; prednastavený grafický profil Highest; API DirectX 12; extra nastavenie Anti-Aliasing: TAA; testovacia scéna: vstavaný benchmark.




Tentokrát to také dlhé čakanie ako na Ryzen 5 5600 nebolo. Naopak, Ryzen 5 7600 vyšiel veľmi krátko po frekvenčne rýchlejšom modeli s „X“ v názve. AMD sa s týmto úspornejším modelom zrejme poponáhľalo aj z dôvodov nespokojných reakcií, ktoré 7600X vyčítajú horšie chladenie. S výrazne efektívnejším R5 7600 je situácia na kremíku veselšia. K tomu je lacnejší a výkonnostne zase toľko nestráca.

Total War Saga: Troy

Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 1280 × 720 px; prednastavený grafický profil Low; API DirectX 11; extra nastavenia žiadne; testovacia scéna: vstavaný benchmark.



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 1920 × 1080 px; prednastavený grafický profil High; API DirectX 11; extra nastavenia žiadne; testovacia scéna: vstavaný benchmark.



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 2560 × 1440 px; prednastavený grafický profil High; API DirectX 11; extra nastavenia žiadne; testovacia scéna: vstavaný benchmark.



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 3840 × 2160 px; prednastavený grafický profil Ultra; API DirectX 11; extra nastavenia žiadne; testovacia scéna: vstavaný benchmark.




Tentokrát to také dlhé čakanie ako na Ryzen 5 5600 nebolo. Naopak, Ryzen 5 7600 vyšiel veľmi krátko po frekvenčne rýchlejšom modeli s „X“ v názve. AMD sa s týmto úspornejším modelom zrejme poponáhľalo aj z dôvodov nespokojných reakcií, ktoré 7600X vyčítajú horšie chladenie. S výrazne efektívnejším R5 7600 je situácia na kremíku veselšia. K tomu je lacnejší a výkonnostne zase toľko nestráca.

Súhrnný herný výkon

Pre výpočet priemerného herného výkonu sme normalizovali procesor Intel Core i7-11900K. Od neho sa odvíjajú percentuálne rozdiely všetkých ostatných procesorov, pričom každá z hier sa na konečnom výsledku podieľa rovnakou váhou. Ako presne vyzerá vzorec, podľa ktorého sa dopracovávame ku jednotlivým hodnotám, nájdete v článku „Priemerný výkon CPU počítame (už) inak“.










Tentokrát to také dlhé čakanie ako na Ryzen 5 5600 nebolo. Naopak, Ryzen 5 7600 vyšiel veľmi krátko po frekvenčne rýchlejšom modeli s „X“ v názve. AMD sa s týmto úspornejším modelom zrejme poponáhľalo aj z dôvodov nespokojných reakcií, ktoré 7600X vyčítajú horšie chladenie. S výrazne efektívnejším R5 7600 je situácia na kremíku veselšia. K tomu je lacnejší a výkonnostne zase toľko nestráca.

Herný výkon za euro






Tentokrát to také dlhé čakanie ako na Ryzen 5 5600 nebolo. Naopak, Ryzen 5 7600 vyšiel veľmi krátko po frekvenčne rýchlejšom modeli s „X“ v názve. AMD sa s týmto úspornejším modelom zrejme poponáhľalo aj z dôvodov nespokojných reakcií, ktoré 7600X vyčítajú horšie chladenie. S výrazne efektívnejším R5 7600 je situácia na kremíku veselšia. K tomu je lacnejší a výkonnostne zase toľko nestráca.

PCMark








Geekbench




Tentokrát to také dlhé čakanie ako na Ryzen 5 5600 nebolo. Naopak, Ryzen 5 7600 vyšiel veľmi krátko po frekvenčne rýchlejšom modeli s „X“ v názve. AMD sa s týmto úspornejším modelom zrejme poponáhľalo aj z dôvodov nespokojných reakcií, ktoré 7600X vyčítajú horšie chladenie. S výrazne efektívnejším R5 7600 je situácia na kremíku veselšia. K tomu je lacnejší a výkonnostne zase toľko nestráca.

Speedometer (2.0) a Octane (2.0)

Testovacie prostredie: Aby na výsledky v priebehu času nemali vplyv aktualizácie webového prehliadača, používame portable verziu Google Chrome (91.0.472.101), 64-bitové zostavenie. Hardvérová akcelerácia GPU je povolená rovnako, ako to má vo východiskových nastaveniach každý používateľ.



Poznámka: Hodnoty v grafoch predstavujú priemer získaných bodov v čiastkových úlohách, ktoré sú združené podľa svojho charakteru do siedmich kategórií (Core language features, Memory and GC, Strings and arrays, Virtual machine and GC, Loading and Parsing, Bit and Math operations a Compiler and GC latency).









Tentokrát to také dlhé čakanie ako na Ryzen 5 5600 nebolo. Naopak, Ryzen 5 7600 vyšiel veľmi krátko po frekvenčne rýchlejšom modeli s „X“ v názve. AMD sa s týmto úspornejším modelom zrejme poponáhľalo aj z dôvodov nespokojných reakcií, ktoré 7600X vyčítajú horšie chladenie. S výrazne efektívnejším R5 7600 je situácia na kremíku veselšia. K tomu je lacnejší a výkonnostne zase toľko nestráca.

Cinebench R20


Cinebench R23



Blender@Cycles

Testovacie prostredie: Používame dobre rozšírené projekty BMW (510 dlaždíc) a Classroom (2040 dlaždíc) a renderer Cycles. Nastavenia renderu sú na None, s ktorým všetka práca pripadá na CPU.



LuxRender (SPECworkstation 3.1)



Tentokrát to také dlhé čakanie ako na Ryzen 5 5600 nebolo. Naopak, Ryzen 5 7600 vyšiel veľmi krátko po frekvenčne rýchlejšom modeli s „X“ v názve. AMD sa s týmto úspornejším modelom zrejme poponáhľalo aj z dôvodov nespokojných reakcií, ktoré 7600X vyčítajú horšie chladenie. S výrazne efektívnejším R5 7600 je situácia na kremíku veselšia. K tomu je lacnejší a výkonnostne zase toľko nestráca.

Adobe Premiere Pro (PugetBench)

Testovacie prostredie: súbor testov PugetBench. Verziu aplikácie (Adobe Premiere Pro) držíme na 15.2.
































Tentokrát to také dlhé čakanie ako na Ryzen 5 5600 nebolo. Naopak, Ryzen 5 7600 vyšiel veľmi krátko po frekvenčne rýchlejšom modeli s „X“ v názve. AMD sa s týmto úspornejším modelom zrejme poponáhľalo aj z dôvodov nespokojných reakcií, ktoré 7600X vyčítajú horšie chladenie. S výrazne efektívnejším R5 7600 je situácia na kremíku veselšia. K tomu je lacnejší a výkonnostne zase toľko nestráca.

DaVinci Resolve Studio (PugetBench)

Testovacie prostredie: súbor testov PugetBench, typ testov: štandardný. Verziu aplikácie (DaVinci Resolve Studio) držíme na 17.2.1 (zostavenie 12).























Tentokrát to také dlhé čakanie ako na Ryzen 5 5600 nebolo. Naopak, Ryzen 5 7600 vyšiel veľmi krátko po frekvenčne rýchlejšom modeli s „X“ v názve. AMD sa s týmto úspornejším modelom zrejme poponáhľalo aj z dôvodov nespokojných reakcií, ktoré 7600X vyčítajú horšie chladenie. S výrazne efektívnejším R5 7600 je situácia na kremíku veselšia. K tomu je lacnejší a výkonnostne zase toľko nestráca.

Grafické efekty: Adobe After Effects

Testovacie prostredie: súbor testov PugetBench. Verziu aplikácie (Adobe After Effects) držíme na 18.2.1.


































Tentokrát to také dlhé čakanie ako na Ryzen 5 5600 nebolo. Naopak, Ryzen 5 7600 vyšiel veľmi krátko po frekvenčne rýchlejšom modeli s „X“ v názve. AMD sa s týmto úspornejším modelom zrejme poponáhľalo aj z dôvodov nespokojných reakcií, ktoré 7600X vyčítajú horšie chladenie. S výrazne efektívnejším R5 7600 je situácia na kremíku veselšia. K tomu je lacnejší a výkonnostne zase toľko nestráca.

HandBrake

   

Testovacie prostredie: Na konverziu máme 4K video LG Demo Snowboard s bitrate 43,9 Mb/s. Profily AVC (x264) a HEVC (x265) sú nastavené s ohľadom na vysokú kvalitu a profily kodérov sú „pomalé“. HandBrake máme vo verzii 1.3.3 (2020061300).

Upozornenie: U procesorov na báze big.LITTLE v niektorých testoch chýba výsledok. Je to z dôvodu, že poriadne neškálovali s P jadrami a dosahovaný výkon bol príliš nízky. V takýchto prípadoch je síce možné vynútením výkonu na všetkých jadrách, ale k tomu na používateľskej úrovni štandardne nedochádza. Aby sme v niektorých prípadoch nevytvárali ilúziu o tom, že sú za normálnych okolností dosahované také namerané výsledky, ako sú prezentované v grafoch, ich vynechávame. Z celkového súboru testov sa však jedná o zanedbateľnú časť výsledkov.

Benchmarky x264 a x265




SVT-AV1

Testovacie prostredie: Kódujeme krátku, verejne dostupnú vzorku park_joy_2160p50.y4m: nekomprimované video 4096 × 2160 px, 8bit, 50 fps. Dĺžka je 585 snímok s nastavením kvality kódovania na úroveň 6, pri ktorej je kódovanie stále pomerne pomalé. Test dokáže využiť inštkcie AVX2 i AVX-512.

Verzia: SVT-AV1 Encoder Lib v0.8.7-61-g685afb2d via FFMpeg N-104429-g069f7831a2-20211026 (64bit)
Build z: https://github.com/BtbN/FFmpeg-Builds/releases
Príkazový riadok: ffmpeg.exe -i „park_joy_2160p50.y4m“ -c:v libsvtav1 -rc 0 -qp 55 -preset 6 -f null output.webm



Tentokrát to také dlhé čakanie ako na Ryzen 5 5600 nebolo. Naopak, Ryzen 5 7600 vyšiel veľmi krátko po frekvenčne rýchlejšom modeli s „X“ v názve. AMD sa s týmto úspornejším modelom zrejme poponáhľalo aj z dôvodov nespokojných reakcií, ktoré 7600X vyčítajú horšie chladenie. S výrazne efektívnejším R5 7600 je situácia na kremíku veselšia. K tomu je lacnejší a výkonnostne zase toľko nestráca.

Kódovanie audia

Testovacie prostredie: Kódovanie audia prebieha pomocou kodérov pre príkazový riadok, pričom meriame čas, ktorý konverzia zaberie. Kóduje sa vždy rovnaký 16-bitový súbor WAV (stereo) s 44,1 kHz s dĺžkou 42 minút (jedná sa o rip albumu Love Over Gold od Dire Straits v jednom audio súbore).

Nastavenia kodérov sú zvolené na dosiahnutie maximálnej alebo skoro maximálnej kompresie. Bitrate je pritom relatívne vysoký, s výnimkou bezstratového FLACu okolo 200 kb/s.

Poznámka: tieto testy merajú jednovláknový výkon.

FLAC: referenčný kodér 1.3.2, 64-bitové zostavenie. Parametre: flac.exe -s -8 -m -e -p -f

MP3: kodér lame3.100.1, 64-bitové zostavenie (Intel 19 Compiler) z webu RareWares. Parametre: lame.exe -S -V 0 -q 0

AAC: používa knižnice Apple QuickTime, volané cez aplikáciu z príkazového riadku, QAAC 2.72, 64-bitové zostavenie, Intel 19 Compiler (nevyžaduje inštaláciu celého balíku Apple). Parametre: qaac64.exe -V 100 -s -q 2

Opus: referenčný kodér 1.3.1, Parametre: opusenc.exe –comp 10 –quiet –vbr –bitrate 192



Tentokrát to také dlhé čakanie ako na Ryzen 5 5600 nebolo. Naopak, Ryzen 5 7600 vyšiel veľmi krátko po frekvenčne rýchlejšom modeli s „X“ v názve. AMD sa s týmto úspornejším modelom zrejme poponáhľalo aj z dôvodov nespokojných reakcií, ktoré 7600X vyčítajú horšie chladenie. S výrazne efektívnejším R5 7600 je situácia na kremíku veselšia. K tomu je lacnejší a výkonnostne zase toľko nestráca.

Broadcasting

Testovacie prostredie: Aplikácie OBS Studio a Xsplit. Jedná sa o záznam priechodu vstavaným benchmarkom (scéna Australia, Clear/Dry, Cycle) v hre F1 2020. To v rozlíšení 2560 × 1440 px a s rovnakými nastaveniami grafických detailov, ako pri štandardnom meraní herného výkonu. Vďaka tomu môžeme zaznamenať, k akému dôjde poklesu výkonu, ak si budete pri hraní obraz súčasne i nahrávať softvérovým kodérom x264. Výstup je v 2560 × 1440 px so 60 fps.






Tentokrát to také dlhé čakanie ako na Ryzen 5 5600 nebolo. Naopak, Ryzen 5 7600 vyšiel veľmi krátko po frekvenčne rýchlejšom modeli s „X“ v názve. AMD sa s týmto úspornejším modelom zrejme poponáhľalo aj z dôvodov nespokojných reakcií, ktoré 7600X vyčítajú horšie chladenie. S výrazne efektívnejším R5 7600 je situácia na kremíku veselšia. K tomu je lacnejší a výkonnostne zase toľko nestráca.

Adobe Photoshop (PugetBench)

Testovacie prostredie: súbor testov PugetBench. Verziu aplikácie (Adobe Photoshop) držíme na 22.4.2.


















Adobe Lightroom Classic

Testovacie prostredie: Pri nastaveniach vyššie exportujeme 42 nekomprimovaných fotografií formátu .CR2 (RAW Canonu) s veľkosťou 20 Mpx. Potom z nich vytvárame i náhľady 1:1, ktoré takisto predstavujú jednu z najnáročnejších procesorových úloh v Lightroome. Verziu aplikácie (Adobe Lightroom Classic) držíme na 10.3.



Tentokrát to také dlhé čakanie ako na Ryzen 5 5600 nebolo. Naopak, Ryzen 5 7600 vyšiel veľmi krátko po frekvenčne rýchlejšom modeli s „X“ v názve. AMD sa s týmto úspornejším modelom zrejme poponáhľalo aj z dôvodov nespokojných reakcií, ktoré 7600X vyčítajú horšie chladenie. S výrazne efektívnejším R5 7600 je situácia na kremíku veselšia. K tomu je lacnejší a výkonnostne zase toľko nestráca.

Affinity Photo (benchmark)

Testovacie prostredie: vstavaný benchmark.





AI aplikácie Topaz Labs

Topaz DeNoise AI, Gigapixel AI a Sharpen AI. Tieto jednoúčelové aplikácie slúžia na reštauráciu nekvalitných fotiek. Či už z pohľadu vysokého šumu (keď sú fotené pri vyššom ISO), hrubého rasteru (typicky po výrezoch) alebo keď treba niečo doostriť. Využíva sa pritom vždy sila AI.

Pracovné nastavenia aplikácií Topaz Labs. Postupne zľava DeNoise AI, Gigapixel AI a Sharpen AI. Každej aplikácii prináleží jedno z troch okien

Testovacie prostredie: V rámci dávkových úprav sa spracováva 42 fotiek v nižšom rozlíšení 1920 × 1280 px. To pri nastaveniach zo snímok vyššie. DeNoise AI pre zachovanie čo najvyššej presnosti držíme vo verzii 3.1.2, Gigapixel v 5.5.2 a Sharpen AI v 3.1.2.



Ako akcelerátor máme nastavený procesor (a vysokú alokáciu RAM), vy si môžete ale prepnúť i na GPU

XnViewMP

Testovacie prostredie: XnViewMP je konečne foto-editor, za ktorý nemusíte platiť. A pritom hardvér využíva veľmi efektívne. Na dosiahnutie rozumnejších porovnávajúcich časov sme tak museli vytvoriť archív s až 1024 fotkami, ktoré z pôvodného rozlíšenia 5472 × 3648 px zmenšujeme na 1980 × 1280 px a počas tohto procesu sa ešte aplikujú filtre s automatickým vylepšením kontrastu a redukcia šumu. Používame 64-bitovú portable verziu 0.98.4.

Zoner Photo Studio X

Testovacie prostredie: V Zoner Photo Studio X konvertujeme 42 fotiek vo formáte .CR2 (RAW Canonu) do JPEGu so zachovaním pôvodného rozlíšenia (5472 × 3648 px) a pri najnižšej možnej kompresii, s profilom ZPS X pre „archivačnú kvalitu“.



Tentokrát to také dlhé čakanie ako na Ryzen 5 5600 nebolo. Naopak, Ryzen 5 7600 vyšiel veľmi krátko po frekvenčne rýchlejšom modeli s „X“ v názve. AMD sa s týmto úspornejším modelom zrejme poponáhľalo aj z dôvodov nespokojných reakcií, ktoré 7600X vyčítajú horšie chladenie. S výrazne efektívnejším R5 7600 je situácia na kremíku veselšia. K tomu je lacnejší a výkonnostne zase toľko nestráca.

WinRAR 6.01

7-Zip 19.00






Tentokrát to také dlhé čakanie ako na Ryzen 5 5600 nebolo. Naopak, Ryzen 5 7600 vyšiel veľmi krátko po frekvenčne rýchlejšom modeli s „X“ v názve. AMD sa s týmto úspornejším modelom zrejme poponáhľalo aj z dôvodov nespokojných reakcií, ktoré 7600X vyčítajú horšie chladenie. S výrazne efektívnejším R5 7600 je situácia na kremíku veselšia. K tomu je lacnejší a výkonnostne zase toľko nestráca.

TrueCrypt 7.1a






Aida64 (AES, SHA3)




Tentokrát to také dlhé čakanie ako na Ryzen 5 5600 nebolo. Naopak, Ryzen 5 7600 vyšiel veľmi krátko po frekvenčne rýchlejšom modeli s „X“ v názve. AMD sa s týmto úspornejším modelom zrejme poponáhľalo aj z dôvodov nespokojných reakcií, ktoré 7600X vyčítajú horšie chladenie. S výrazne efektívnejším R5 7600 je situácia na kremíku veselšia. K tomu je lacnejší a výkonnostne zase toľko nestráca.

Upozornenie: U procesorov na báze big.LITTLE v niektorých testoch chýba výsledok. Je to z dôvodu, že poriadne neškálovali s P jadrami a dosahovaný výkon bol príliš nízky. V takýchto prípadoch je síce možné vynútením výkonu na všetkých jadrách, ale k tomu na používateľskej úrovni štandardne nedochádza. Aby sme v niektorých prípadoch nevytvárali ilúziu o tom, že sú za normálnych okolností dosahované také namerané výsledky, ako sú prezentované v grafoch, ich vynechávame. Z celkového súboru testov sa však jedná o zanedbateľnú časť výsledkov.

Y-cruncher



Stockfish 13

Testovacie prostredie: Hostiteľ pre engine Stockfish 13 je šachová aplikácia Arena 2.0.1, zostavenie 2399.


Aida64, testy FPU




FSI (SPECworkstation 3.1)



Kirchhoff migration (SPECworkstation 3.1)

Python36 (SPECworkstation 3.1)



SRMP (SPECworkstation 3.1)

Octave (SPECworkstation 3.1)


FFTW (SPECworkstation 3.1)



Convolution (SPECworkstation 3.1)

CalculiX (SPECworkstation 3.1)



Tentokrát to také dlhé čakanie ako na Ryzen 5 5600 nebolo. Naopak, Ryzen 5 7600 vyšiel veľmi krátko po frekvenčne rýchlejšom modeli s „X“ v názve. AMD sa s týmto úspornejším modelom zrejme poponáhľalo aj z dôvodov nespokojných reakcií, ktoré 7600X vyčítajú horšie chladenie. S výrazne efektívnejším R5 7600 je situácia na kremíku veselšia. K tomu je lacnejší a výkonnostne zase toľko nestráca.

RodiniaLifeSci (SPECworkstation 3.1)





WPCcfd (SPECworkstation 3.1)

Poisson (SPECworkstation 3.1)

LAMMPS (SPECworkstation 3.1)





NAMD (SPECworkstation 3.1)





Tentokrát to také dlhé čakanie ako na Ryzen 5 5600 nebolo. Naopak, Ryzen 5 7600 vyšiel veľmi krátko po frekvenčne rýchlejšom modeli s „X“ v názve. AMD sa s týmto úspornejším modelom zrejme poponáhľalo aj z dôvodov nespokojných reakcií, ktoré 7600X vyčítajú horšie chladenie. S výrazne efektívnejším R5 7600 je situácia na kremíku veselšia. K tomu je lacnejší a výkonnostne zase toľko nestráca.

Testy pamätí…




… a cache (L1, L2, L3)












Poznámka: Výsledky L3 cache minimálne s našou konfiguráciou komponentov nebolo možné v AIDA64 odmerať, príslušné okienka aplikácie zostali prázdne. Testované so staršími verziami aj s najnovšou (6.60.5900).



Tentokrát to také dlhé čakanie ako na Ryzen 5 5600 nebolo. Naopak, Ryzen 5 7600 vyšiel veľmi krátko po frekvenčne rýchlejšom modeli s „X“ v názve. AMD sa s týmto úspornejším modelom zrejme poponáhľalo aj z dôvodov nespokojných reakcií, ktoré 7600X vyčítajú horšie chladenie. S výrazne efektívnejším R5 7600 je situácia na kremíku veselšia. K tomu je lacnejší a výkonnostne zase toľko nestráca.

Vývoj spotreby procesorov



Tentokrát to také dlhé čakanie ako na Ryzen 5 5600 nebolo. Naopak, Ryzen 5 7600 vyšiel veľmi krátko po frekvenčne rýchlejšom modeli s „X“ v názve. AMD sa s týmto úspornejším modelom zrejme poponáhľalo aj z dôvodov nespokojných reakcií, ktoré 7600X vyčítajú horšie chladenie. S výrazne efektívnejším R5 7600 je situácia na kremíku veselšia. K tomu je lacnejší a výkonnostne zase toľko nestráca.

Upozornenie: U procesorov na báze big.LITTLE v niektorých testoch chýba výsledok. Je to z dôvodu, že poriadne neškálovali s P jadrami a dosahovaný výkon bol príliš nízky. V takýchto prípadoch je síce možné vynútením výkonu na všetkých jadrách, ale k tomu na používateľskej úrovni štandardne nedochádza. Aby sme v niektorých prípadoch nevytvárali ilúziu o tom, že sú za normálnych okolností dosahované také namerané výsledky, ako sú prezentované v grafoch, ich vynechávame. Z celkového súboru testov sa však jedná o zanedbateľnú časť výsledkov.

Priemerná spotreba procesorov









Tentokrát to také dlhé čakanie ako na Ryzen 5 5600 nebolo. Naopak, Ryzen 5 7600 vyšiel veľmi krátko po frekvenčne rýchlejšom modeli s „X“ v názve. AMD sa s týmto úspornejším modelom zrejme poponáhľalo aj z dôvodov nespokojných reakcií, ktoré 7600X vyčítajú horšie chladenie. S výrazne efektívnejším R5 7600 je situácia na kremíku veselšia. K tomu je lacnejší a výkonnostne zase toľko nestráca.

Výkon na jednotku wattu





Tentokrát to také dlhé čakanie ako na Ryzen 5 5600 nebolo. Naopak, Ryzen 5 7600 vyšiel veľmi krátko po frekvenčne rýchlejšom modeli s „X“ v názve. AMD sa s týmto úspornejším modelom zrejme poponáhľalo aj z dôvodov nespokojných reakcií, ktoré 7600X vyčítajú horšie chladenie. S výrazne efektívnejším R5 7600 je situácia na kremíku veselšia. K tomu je lacnejší a výkonnostne zase toľko nestráca.

Upozornenie: U procesorov na báze big.LITTLE v niektorých testoch chýba výsledok. Je to z dôvodu, že poriadne neškálovali s P jadrami a dosahovaný výkon bol príliš nízky. V takýchto prípadoch je síce možné vynútením výkonu na všetkých jadrách, ale k tomu na používateľskej úrovni štandardne nedochádza. Aby sme v niektorých prípadoch nevytvárali ilúziu o tom, že sú za normálnych okolností dosahované také namerané výsledky, ako sú prezentované v grafoch, ich vynechávame. Z celkového súboru testov sa však jedná o zanedbateľnú časť výsledkov.

Dosahované frekvencie CPU








Tentokrát to také dlhé čakanie ako na Ryzen 5 5600 nebolo. Naopak, Ryzen 5 7600 vyšiel veľmi krátko po frekvenčne rýchlejšom modeli s „X“ v názve. AMD sa s týmto úspornejším modelom zrejme poponáhľalo aj z dôvodov nespokojných reakcií, ktoré 7600X vyčítajú horšie chladenie. S výrazne efektívnejším R5 7600 je situácia na kremíku veselšia. K tomu je lacnejší a výkonnostne zase toľko nestráca.

Upozornenie: U procesorov na báze big.LITTLE v niektorých testoch chýba výsledok. Je to z dôvodu, že poriadne neškálovali s P jadrami a dosahovaný výkon bol príliš nízky. V takýchto prípadoch je síce možné vynútením výkonu na všetkých jadrách, ale k tomu na používateľskej úrovni štandardne nedochádza. Aby sme v niektorých prípadoch nevytvárali ilúziu o tom, že sú za normálnych okolností dosahované také namerané výsledky, ako sú prezentované v grafoch, ich vynechávame. Z celkového súboru testov sa však jedná o zanedbateľnú časť výsledkov.

Zahrievanie CPU









Tentokrát to také dlhé čakanie ako na Ryzen 5 5600 nebolo. Naopak, Ryzen 5 7600 vyšiel veľmi krátko po frekvenčne rýchlejšom modeli s „X“ v názve. AMD sa s týmto úspornejším modelom zrejme poponáhľalo aj z dôvodov nespokojných reakcií, ktoré 7600X vyčítajú horšie chladenie. S výrazne efektívnejším R5 7600 je situácia na kremíku veselšia. K tomu je lacnejší a výkonnostne zase toľko nestráca.

Záver

Hodnotenie začneme kapitolou, ktorá býva u testov procesorov najnavštevovanejšia – súhrnný herný výkon. Ten je u Ryzen 5 7600 iba tesne pod Core i5-13600K. Atraktívnejšie, samozrejme, bude pripravované porovnanie s Ci5-13400(F). Pred Ci5-12400(F) je náskok R5 7600 pomerne výrazný. To najmä pre konzervatívnejšie taktovacie frekvencie (Ci5-12400). Agresívnejšie taktovaný Ryzen 5 7600X je na tom výkonnostne prirodzene lepšie, hoci za cenu vyššej spotreby, a to i v hrách, o zhruba 10–15 W. Herný výkon na jednotku spotreby je u Ryzen 5 7600 (teda úspornejšieho variantu bez X v označení) z otestovaných procesorov doposiaľ najvyšší a tesne, ale predsa, predbieha aj mimoriadne úsporný Comet Lake Core i5-10400F.

Z konkrétnych hier je slabší výkon iba v Assassin’s Creed: Valhalla (kde sa Ryzenom celkovo príliš „nedarí“). V ostaných testovaných tituloch sú výsledky priemerné (Cyberpunk 2077, DOOM Eternal) až nadpriemerné (Borderlands 3, CS:GO, F1 2020, Metro Exodus, Microsoft Flight Simulator, Shadow of the Tomb Raider, Total War Saga: Troy). Pomer cena/herný výkon je o približne 5 % slabší, ale s tým, že Ryzen 5 7600 je do herného počítača z tejto dvojice výrazne výkonnejší procesor.

K hrubému, výpočtového výkonu: R5 7600 je 6 % pod R5 7600X, ale 25 % nad Core i5-12400. Ako obstojí v najrelevantnejšom porovnaní s Ci5-13400(F) sa dozviete až v jednom z nasledujúcich testov. Efektivita R5 7600 je v každom prípade veľmi vysoká, vyššia ako u Ci5-12400, ide o najefektívnejší 6-jadrový procesor, aký sme doposiaľ testovali.

Vďaka zachovaniu vysokých taktovacích frekvencií v jednovláknovej záťaži R5 7600 dosahuje naozaj špičkový výkon (vidieť to aj v kancelárskych úlohách PCMark alebo v aplikačných testoch vo webovom rozhraní). Je približne na úrovni Core i9-12900K, a to pri výrazne vyššej efektivite. Spotreba R5 7600 je takmer polovičná. Ryzen 5 7600X je v jednovláknovej záťaži pre vyššie frekvencie o chlp rýchlejší a má aj o trošičku vyššiu spotrebu.

Pozoruhodné je, že mimo záťaže je R5 7600 oproti R5 7600X úspornejší o relatívne vysokých 5 W (27 %). To môže byť spôsobené z viacerých dôvodov. Jeden z nich sú predsa len vyššie výrobne tolerancie s nižšími kvalitatívnymi nárokmi (u R5 7600) a druhá vyššia frekvencia Uncore, ktorú dosky s pomalšími pamäťami nastavujú. Tu pripomíname stať s metodikou – úspornejšie procesory (bez X/K v označení) testujeme s lačnejšími modulmi DDR5 (5200 MHz/CL40), výkonnejšie s drahšími so 6000 MHz a CL30. Takto je to bližšie k reálnej praxi, ale a daňou za to sú eventuálne skreslenia, ktoré pri priamom porovnaní X a non-X procesorov treba niekedy mať vnímať. Ak medzi sebou porovnávate medzi sebou iba modely procesorov s X a iba modely bez neho, tak sú podmienky úplne rovnocenné.

Pri študovaní a posudzovaní minimálnych rozdielov si dajte pozor aj v cudzích testoch, kde v rôznym konfiguráciám pamätí (naprieč platformami s podporou rôznych štandardov určite) takisto dochádza. My sa snažíme všetko optimalizovať tak, aby to dávalo čo najväčší zmysel. Preto k lacnejším procesorom pomalšie (a lacnejšie) pamäte a k drahším rýchlejšie. Zdôrazniť treba i to, že taký Core i5-12400 máme otestovaný s 3600 MHz pamäťami DDR4 (Gear 1) a prirodzene aj staršie procesory AMD Ryzen 5000 a 3000, ktorých pamäťový radič moduly DDR5 nepodporuje. Všetky tieto detaily sú uvedené aj pri vyskakovanom okne, ktoré sa objaví po nájazde kurzora na pruh príslušného procesora. Rozdiely vo výkone naprieč týmito modulmi sú však často minimálne a niekedy sa ani neprejavia, netreba im teda preto prikladať väčšiu váhu, než naozaj majú.

Na záver zahrievanie. To je oproti R5 7600X úmerné nižšie spotrebe, ale teploty sa šplhajú pomerne vysoko aj s výkonným chladičom. Všetok výkon je ale stále na malej ploche jedného čipletu a pokiaľ procesor nepriškrtíte na úroveň TDP, tak sú dosahovane frekvencie nad 5 GHz aj vo vysokej záťaži. Dôležité je, že procesor pod 95  °C udržíte už prakticky za každých okolností, aj lacnejším alebo s veľmi tichým chladičom. Spotreba v hrach je oproti maximálnej záťaži výrazne nižšia, o 35–40 W a so stredne výkonným chladičom sa pohodlne zmestite už i pod 60 °C a použiteľný je i pribaľovaný top-flow chladič Wraith Stealth, byť to pri vyššej hlučnosti.

AMD u Ryzen 5 7600 dobre vyvážilo všetky aspekty (výkon, spotrebu, zahrievanie) tak, aby nadviazali na dobé menu tohto radu (reprezentované najmä modelom 3600, ktorý vlastní stále veľa používateľov). Teraz už len… čo na to Intel (Ci5-13400)?

AMD Ryzen 5 7600
+ Špičkový herný výkon
+ ... a takisto veľmi vysoký jednovláknový výkon
+ Frekvencie all-core aj SC boostu nad 5 GHz, Intel je v tomto u 65 W Core i5 konzervatívnejší
+ Vysoká efektivita naprieč všetkými úrovňami záťaže...
+ ... čím nižšia záťaž, tým efektívnejší procesor to je (v hrách preskočil aj Ci5-10400F)
+ Atraktívny pomer cena/výkon
+ Veľmi vysoký výkon na takt (IPC)
+ Moderný 5 nm výrobný postup
+ Podpora DisplayPort 2.0
- Horší odvod tepla z malého čipu (komplikovanejšie chladenie)
Orientačná koncová cena: 229 eur/5488 Kč
/* Here you can add custom CSS for the current table */ /* Lean more about CSS: https://en.wikipedia.org/wiki/Cascading_Style_Sheets */ /* To prevent the use of styles to other tables use "#supsystic-table-2041" as a base selector for example: #supsystic-table-2041 { ... } #supsystic-table-2041 tbody { ... } #supsystic-table-2041 tbody tr { ... } */

Za spoluprácu na zabezpečovaní testovaného hardvéru ďakujeme e-shopu Datacomp

Špeciálna vďaka patrí aj firmám Blackmagic Design (za licenciu k DaVinci Resolve Studio), Topaz Labs (za licencie k aplikáciám DeNoise AI, Gigapixel AI a Sharpen AI) a Zoneru (za licenciu k Photo Studio X)