Site icon HWCooling.net

Sapphire RX 6600 XT Pulse: RTX 3060 si vo Full HD neškrtá

Shadow of the Tomb Raider

Radeony RX 6600 XT sú najvýkonnejšie grafické karty s malým jadrom AMD Navi 23. Na Navi 22 v RX 6700 XT prirodzene nestačí, ale GeForce RTX 3060 pokorí s prehľadom. Pri tomto odvážnejšom tvrdení však treba upresniť, že ona dominancia perfektne funguje iba za určitých okolností – v nižších rozlíšeniach bez ray-tracingovej grafiky. Táto grafika skrátka stojí o hráčov vysokorýchlostných monitorov s rozlíšeniami FHD, v takomto prostredí vyniká.

Po Nvidii a GeForce RTX 3060 má moderné úspornejšie grafické karty už aj AMD – RX 6600 a RX 6600 XT. My sa v tomto teste zameriame na výkonnejšiu RX 6600 XT, od ktorej sa síce očakáva nižší výkon, než má RX 6700 XT, ale takisto výrazne nižšia spotreba. Zatiaľ čo RX 6700 XT má TDP 230 W, tak u RX 6600 XT je 160 W, respektíve 170 W v prípade testovaného variantu s vyššími frekvenciami, než súf referenčné. TDP je ale inak rovnaké, ako má RTX 3060. Porovnanie s touto kartou dáva najväčší zmysel aj pre cenovú blízkosť.

RX 6600 XT sú postavené na grafickom jadre Navi 23, ktoré má s 237 mm2 ešte o 14 % menší plochu ako GPU GA106 v RTX 3060. Oproti RX 6700 XT (a Navi 22) je tu nevýhoda v užšej pamäťovej zbernici, o polovicu menšej Infinity Cache a nakoniec má RX 6600 XT aj o 4 GB menšiu videopamäť (8 GB), aspoňže je  stále typu GDDR6.

Detaily Sapphire RX 6600 XT Pulse

Vzorku na testy máme od Sapphiru – Pulse. Toto vyhotovenie je medzi používateľmi dlhodobo populárne. Obvykle sa jedná o najlacnejšie karty s daným GPU, ale najhoršie rozhodne nebývajú. Je ale pravda, že medzigeneračne sa toho pomerne veľmi zmenilo. Sapphire zrejme už dávnejšie dospel k tomu, že sa mu niektoré prémiové prvky na najlacnejších kartách príliš nevyplácajú. Odľahčený variant „BE“ (Basic Edition) Pulse vyšiel už s RX 5700 XT. Takýto prívlastok RX 6600 XT Pusle síce nemá, ale napriek tomu je návrh karty o niektoré veci ochudobnený. O veci, ktoré na starších grafikách Sapphire Pulse bývali.

Backplate tu zostal poriadny, kovový a s prieduchom v zadnej časti. Táto RX 6600 XT už ale nemá napríklad dual BIOS a chladič má iba dve heatpipe. Takto Sapphire osekal (z troch na dve heatpipe) aj BE chladič RX 5700 XT. Ale tu vyzerá byť jeho realizácia na lepšej úrovni. Síce sú tu iba dve heatpipe, ale s rovnomernejším zasadením do pasívu. RX 6600 XT má aj nižšie TDP (než RX 5700 XT), takže slabší chladič automaticky neznamená hlučnejší chod.

Na dosahovanie vyššieho statického tlaku majú ventilátory akýsi goliér. Do neho sú zapustené všetky konce lopatiek tak, že na ich okraji nie je žiadna medzera. Ventilátory sú dva, priemer majú 90 mm, hĺbku 10 mm a ložiská majú guľôčkové. V týchto veciach sa chladič od predošlej generácie grafických kariet Pulse nijako neodlišuje.

Trochu mrzutý pohľad je aj na pripojenie ventilátorov. Rotory už nie sú pripojené cez konektor v rámčeku, ale tradične cez kábel. Tým odpadáva rýchla a pohodlná používateľská výmena v prípade poruchy. Za to však Sapphire lynčovať nebudeme, keďže to bola vždy pridaná hodnota, ktorú iní výrobcovia neponúkajú.

   

Portová výbava kombinuje tri konektory DisplayPort štandardu 1.4a s jedným konektorom HDMI 2.1. Používať je možné všetky štyri súčasne. Kryt výstupov je na veľkej ploche otvorený, respektíve jeho spodná časť je priečkami pospájaná iba symbolicky, aby držapa pevne pokope. Za lepšou efektivitou chladenia ide Sapphire aj takýmito cestičkami.

Nejde o výrazný presah, ale v niektorých skrinkách, ktoré majú interiér vertikálne rozdelený na dve komory aj takéto malé vystúpenie môže spôsobiť vzájomnú nekompatibilitu. Počítať treba aj s tým, že nejde o čistokrvnú dvojslotovú kartu a kryt chladiča druhý slot presahuje o 2,5 mm a celková hrúbka grafickej karty (vrátane backplatu) je 44 mm.

Článok pokračuje ďalšími kapitolami.



Radeony RX 6600 XT sú najvýkonnejšie grafické karty s malým jadrom AMD Navi 23. Na Navi 22 v RX 6700 XT prirodzene nestačí, ale GeForce RTX 3060 pokorí s prehľadom. Pri tomto odvážnejšom tvrdení však treba upresniť, že ona dominancia perfektne funguje iba za určitých okolností – v nižších rozlíšeniach bez ray-tracingovej grafiky. Táto grafika skrátka stojí o hráčov vysokorýchlostných monitorov s rozlíšeniami FHD, v takomto prostredí vyniká.

ParametreSapphire RX 6600 XT Pulse
ArchitektúraAMD RDNA 2
ČipNavi 23
Výrobný proces7 nm TSMC
Plocha čipu237 mm²
Tranzistorov11,06 mld.
Počet jednotiek32 CU
Shadery2048
Základný takt1968 MHz
Game Clock (AMD)2382 MHz
Takt Boostu2593 MHz
RT jednotky32
AI/tensor jadrá
ROP64
Textúrovacie jednotky128
L2 Cache2 MB
Infinity Cache32 MB
RozhraniePCIe 4.0 ×8
Multi-GPU prepojenie
Pamäť8 GB GDDR6
Takt pamätí16,0 GHz
Šírka zbernice128 bitov
Priepustnosť pamätí256,0 GB/s
Fillrate (pixely)83,0 Gpx/s
Fillrate (textúry)331,9 Gtx/s
FLOPS (FP32)10,6 TFLOPS
FLOPS (FP64)662,8 GFLOPS
FLOPS (FP16)21,21 TFLOPS
AI/tensor TOPS (INT8)
AI/tensor FLOPS (FP16)
TDP170 W
Prídavné napájanie8-pin
Dĺžka karty240 mm
Hrúbka karty44.75 mm
Shader Model6.5
DirectX/Feature LevelDX 12 Ultimate (12_2)
OpenGL4.6
Vulkan1.2
OpenCL2.1
CUDA
Video enkóderVCN 3.0
Formáty enk.HEVC, H.264
Rozlišenie enk.4K
Video dekóderVCN 3.0
Formáty dek.HEVC,H.264,VP9, AV1
Rozlíšenie dek.8K
Maximálné rozlíšenie monitora7680 × 4320 px
HDMI1× 2.1
DisplayPort3× 1.4a
USB-C
MSRP583 eur/15 002 Kč
/* Here you can add custom CSS for the current table */ /* Lean more about CSS: https://en.wikipedia.org/wiki/Cascading_Style_Sheets */ /* To prevent the use of styles to other tables use "#supsystic-table-1045" as a base selector for example: #supsystic-table-1045 { ... } #supsystic-table-1045 tbody { ... } #supsystic-table-1045 tbody tr { ... } */




Radeony RX 6600 XT sú najvýkonnejšie grafické karty s malým jadrom AMD Navi 23. Na Navi 22 v RX 6700 XT prirodzene nestačí, ale GeForce RTX 3060 pokorí s prehľadom. Pri tomto odvážnejšom tvrdení však treba upresniť, že ona dominancia perfektne funguje iba za určitých okolností – v nižších rozlíšeniach bez ray-tracingovej grafiky. Táto grafika skrátka stojí o hráčov vysokorýchlostných monitorov s rozlíšeniami FHD, v takomto prostredí vyniká.

Herné testy

Najväčšia vzorka testov je z hier. Vzhľadom na to, že sa prevažne budú testovať GeForce a Radeony, teda grafiky primárne určené na herné použitie, je to vcelku prirodzené.

Testovacie hry sme vybrali v prvom rade s ohľadom na to, aby bola rovnováha medzi titulmi lepšie optimalizovanými na GPU jedného (AMD) či druhého výrobcu (Nvidia). Zohľadňovali sme ale takisto popularitu titulov, aby ste si v grafoch našli „tie svoje“ výsledky. Dôraz bol kladený aj na žánrovú pestrosť. Zastúpené sú tak hry typu RTS, FPS, TPS, automobilové závody ako i letecký simulátor, tradičné RPG a športovú zástavu dvíha najhrávanejší futbal. Zoznam testovacích hier nájdete v knižnici kapitol (9–32) s tým, že každá hra má na čo najlepšiu prehľadnosť tú svoju, niekedy i dve (kapitoly), čo má ale svoj dobrý dôvod, o ktorý sa s vami v ďalšom texte podelíme.

Skôr, než sa pustíme do herných testov, tak na zahorenie so zahriatím na prevádzkovú teplotu každá grafická karta prejde testami v 3DMarku. To je na začiatok taká dobrá syntetika.

Výkon v hrách testujeme naprieč troma rozlíšeniami s pomerom strán 16:9 – FHD (1920 × 1080 px), QHD (2560 × 1440 px) a UHD (3840 × 2160 px) a vždy s najvyšším profilom grafických detailov, ktorý je možné nastaviť rovnako na všetkých aktuálnych grafických kartách GeForce a Radeon . Proprietárne detaily na objektívnosť záverov vypíname a nastavenia s ray-tracingovou grafikou sú testované zvlášť, keďže ich nižšia trieda GPU nepodporuje. Ich výsledky nájdete v doplňujúcich kapitolách. Okrem natívneho ray tracingu aj po nasadení Nvidia DLSS (2.0) a AMD FidelityFX CAS.

Ak má hra vstavaný benchmark, tak používame ten (výnimka je iba Forza Horizon 4, kde pre jeho nestabilitu – sem-tam zvykne štrajkovať – jazdíme po svojej trati), v ostatných prípadoch merania prebiehajú na vlastných scénach. Z tých cez OCAT zachytávame časy za sebou idúcich snímok do tabuliek (CSV), ktoré do zrozumiteľnej reči fps interpretuje FLAT. Obe tieto aplikácie sú z dielne kolegov z magazínu gpureport.cz. Okrem priemernej snímkovej frekvencie do grafov zapisujeme aj minimálnu. Tá sa na celkovom zážitku z hrania podieľa významnou mierou. Na čo najvyššiu presnosť sú všetky merania opakované trikrát a konečné výsledky tvoria ich priemernú hodnotu.

Výpočtové testy

Otestovať grafickú kartu komplexne aj z pohľadu výpočtového výkonu je zložitejšie, než urobiť závery z herného prostredia. Už len z toho dôvodu, že sa takéto testy obvykle viažu na drahý softvér, ktorý si „len tak do redakcie“ nekúpite. Na druhej strane sme našli spôsoby, ako vám ten dostupný výpočtový výkon priblížiť. Jednak vďaka dobre stavaným benchmarkom, jednak sú tu aj nejaké voľne dostupné a pritom relevantné aplikácie a do tretice sme i niečo investovali do tých platených.

Testy zahajuje CompuBench, ktorý počíta rôzne simulácie (mimo iné aj z hernej grafiky).  Potom prechádzame na populárny benchmark SPECviewperf (2020) , ktorý integruje čiastkové operácie z populárnych 2D a 3D aplikácií, medzi ktorými je 3Ds max či SolidWorks. Detaily o tomto testovacom balíčku nájdete na webe spec.org. Od rovnakého tímu je i SPECworkstation 3, kde je GPU akcelerácia v testoch Caffe a Folding@Home. V grafoch nájdete aj výsledky 3D renderu LuxMark 3.1 a pozoruhodný teoretický test GPGPU obsahuje aj AIDA64 s meraniami FLOPS, IOPS a rýchlostí pamätí.

Najväčšiu porciu testov si z pochopiteľných dôvodov ukrojilo 3D renderovanie. To napríklad aj v rámci praktických testov Blendery (2.91). Okrem Cycles grafiky potrápime aj renderermi Eevee a radeon ProRender (nech má nejaký spriaznený test aj AMD, keď už je väčšina  optimalizovaná na karty Nvidie s proprietárnymi frameworkami CUDA a OptiX). Zaujímavý by bol isteže aj add-on pre V-ray, na ten však momentálne redakčná kasa nestačí, ale možno sa nám podarí časom získať nejakú „press“ licenciu, uvidíme. Aplikačné testy chceme do budúcna  rozvíjať. Výhľadovo určite nejakým pokročilým testovaním AI (zatiaľ sme neprišli na rozumný spôsob) vrátane odšumovania (tam by už nejaké nápady boli, ale pre časovú tieseň sme ich zatiaľ nezapracovali).

Grafické karty sa dajú dobre uchopiť aj pri úpravách fotografií. Na získanie predstavy o výkone v populárnom Photoshope používame naskriptovaný PugetBench, ktorý simuluje reálnu prácu z rôznymi filtrami. Medzi nimi sú i také, ktoré používajú GPU akceleráciu. Komplexný benchmark napovedajúci o výkone rastrovej a vektorovej grafiky je potom i v alternatívnom Affinity Photo. V Lightroome sú zase pozoruhodné farebné korekcie (Enhance Details) surových nekomprimovaných fotiek. Tie aplikujeme dávkovo na 1 GB archív. Všetky tieto úlohy vedia akcelerovať tak GeForce ako i Radeony.

Zase z iného cesta sú potom testy dešifrovania v Hashcate s výberom šifier AES, MD5, NTLMv2, SHA1, SHA2-256/512 a WPA-EAPOL-PBKDF2. Nakoniec ešte v broadcastových aplikáciách OBS a Xsplit meriame, o koľko sa zníži herný výkon počas nahrávania. To už neobstarávajú shadery, ale kodéri (AMD VCE a Nvidia Nvenc). Tieto testy poukazujú na to, akú má ktorá karta približne rezervu typicky na online streamovanie.

Možnosti hardvérovej akcelerácií je, samozrejme, viac, typicky pre strih a prevody videa. To je už však čisto v réžii kodérov, ktoré sú v rámci jednej generácie kariet jedného výrobcu vždy rovnaké, takže nemá zmysel ich testovať na každej grafike. Naprieč generáciami je to už iné a testy tohto typu sa skôr či neskôr objavia. Už len doladiť metriku, kde bude na výstupe vždy rovnaký bitrate a zhoda pixelov. To je na objektívne porovnávania dôležité, pretože kodér jednej firmy/karty síce môže byť v konkrétnom profile s rovnakými nastaveniami rýchlejší, ale na úkor nižšej kvality, ktorú má (ale i nemusí mať, to je len príklad) iný kodér.



Radeony RX 6600 XT sú najvýkonnejšie grafické karty s malým jadrom AMD Navi 23. Na Navi 22 v RX 6700 XT prirodzene nestačí, ale GeForce RTX 3060 pokorí s prehľadom. Pri tomto odvážnejšom tvrdení však treba upresniť, že ona dominancia perfektne funguje iba za určitých okolností – v nižších rozlíšeniach bez ray-tracingovej grafiky. Táto grafika skrátka stojí o hráčov vysokorýchlostných monitorov s rozlíšeniami FHD, v takomto prostredí vyniká.

Metodika: ako meriame spotrebu

Spôsob merania spotreby sme ladili pomerne dlho a ešte nejaký čas ho ladiť budeme. Ale už teraz máme k dispozícii prípravky, s ktorými môžeme spokojne fungovať.

Aby ste dostali presnú hodnotu celkovej spotreby grafickej karty je treba mapovať interný odber na slote PCI Express a externý na prídavnom napájaní. Na analýzu slotu PCIe bolo treba zostrojiť medzikartu, na ktorej meranie spotreby prebieha. Jej základ sú odpory kalibrované na presnú hodnotu (0,1 Ω) a podľa výšky úbytku napätia na nich vieme vypočítať prúd. Ten následne dosadzujeme do vzorca k zodpovedajúcej hodnote výstupného napätia ~ 12 V a ~ 3,3 V. Úbytok napätia je pritom natoľko nízky, že VRM grafickej karty nijako nerozhodí a na výstupe je stále viac než 12/3,3 V.

Spotrebu meriame na karte medzi grafikou a slotom PCI Express. O návrh a realizáciu sa ochotne postaral Rado Kopera (ďakujeme!)

Na podobnom prípravku pracujeme aj pre externé napájanie. Pri ňom sú však dosahované podstatne vyššie prúdy, je nevyhnutná aj dlhšia kabeláž a viacero priechodov medzi konektormi, čo znamená, že úbytok napätia bude treba odčítavať na ešte menšom odpore 0,01 Ω, súčasný stav (s 0,1 Ω) máme zatiaľ nestabilný. Dokým to poriadne vyladíme budeme na merania na kábloch používať prúdové kliešte Prova 15, ktoré takisto merajú s peknou presnosťou, akurát majú rozsah do 30 A. To ale stačí aj na OC verziu RTX 3090 Gaming X Trio. V prípade, že by bola nejaká karta cez rozsah, je vždy možnosť realizovať meranie spotreby na dvakrát (najprv na jednej a potom na druhej polovici 12 V vodičov).

A prečo sa vôbec trápime s takýmito prípravkami, keď má Nvidia analyzátor spotreby PCAT? Pre úplnú kontrolu nad meraniami. Zatiaľ čo naše zariadenia sú transparentné, tak to od Nvidie používa procesor ktoré môže (ale samozrejme i nemusí) merania rôzne prifarbovať. Po testovaní grafiky AMD na meracom prístroji Nvidia by sme asi pokojne nezaspávali.

Na čítanie a záznam meraní používame riadne skalibrovaný multimeter UNI-T UT71E, ktorý vzorky posiela do XLS. Z neho získavame priemernú hodnotu a dosadením do vzorca s presnou hodnotou výstupných napätí na vetve získavame podklady do grafov.

   

Čiarové grafy s priebehmi budeme rozoberať pre každú časť napájania zvlášť. Aj keď podiel na 3,3 V je obvykle zanedbateľný, monitorovať ju treba. Ťažko povedať, čo táto vetva presne napája, ale obvykle je odber na nej konštantný a keď tak sa mení iba s ohľadom na to, či sa vykresľuje statický alebo dynamický obraz. Spotrebu meriame v dvoch náročnejších hrách (F1 2020 a Shadow of the Tomb Raider) a jednej menej náročnej (CS:GO) s nastavením najvyšších grafických detailov a rozlíšenia UHD (3840 × 2560 px). Potom v pri 3D renderingu v Blenderi s použitím renderera Cycles na známej scéne Classroom. Okrem testov s vysokou záťažou je však dôležité mať prehlaď o odbere vo webovom prehliadači (tým je v našom prípade akcelerovaný Google Chrome), kde trávime tiež dosť času. Jednak teda pri sledovaní videa alebo pri prechádzaní stránkami. Obvyklej priemernej záťaži tohto typu zodpovedá stránka FishIE Tank (HTML5) s 20 rybičkami a webové video v našich testoch spotreby zastupuje vzorka s kodekom VP9, dátovým tokom 17,4 mb/s a 60 fps. Naproti tomu testujeme spotrebu videa i offline, v prehrávači VLC. To na vzorke HEVC (45,7 mb/s, 50 fps). A nakoniec ešte odber grafickej karty zaznamenávame aj  na pracovnej ploche nečinných Windows 10. S jedným i s dvoma aktívnymi monitormi UHD@60 Hz.



Radeony RX 6600 XT sú najvýkonnejšie grafické karty s malým jadrom AMD Navi 23. Na Navi 22 v RX 6700 XT prirodzene nestačí, ale GeForce RTX 3060 pokorí s prehľadom. Pri tomto odvážnejšom tvrdení však treba upresniť, že ona dominancia perfektne funguje iba za určitých okolností – v nižších rozlíšeniach bez ray-tracingovej grafiky. Táto grafika skrátka stojí o hráčov vysokorýchlostných monitorov s rozlíšeniami FHD, v takomto prostredí vyniká.

Merania hluku…

Hlučnosť, tak ako aj ostatné prevádzkové vlastnosti, ktorým, sa budeme ďalej venovať, meriame v rovnakých režimoch ako spotrebu, aby sa jednotlivé veličiny pekne prekrývali. Zaznamenávame v nich okrem hladiny produkovaného hluku aj frekvenčnú charakteristiku zvuku, vývoj frekvencií GPU a jeho zahrievanie.

V tejto časti opisu metodiky si uvedieme niečo k spôsobu merania hlučnosti. Používame Hlukomer Reed R8080, ktorý priebežne kalibrujeme skalibrovaným kalibrátorom Voltcraft SLC-100. Malý prídavok na hlukomeri je goliér v tvare paraboly, ktorý má dve funkcie. Zvyšuje citlivosť, aby bolo možné rozlíšiť produkovaný zvuk aj pri veľmi nízkych otáčkach. Je tak možné medzi sebou lepšie porovnávať aj veľmi tiché karty s čo najväčším pomerovým rozdielom. V opačnom prípade (bez tejto úpravy) by sa mohlo jednoducho stať, že nameriame naprieč viacerými grafickými kartami rovnakú hladinu hluku i napriek tomu, že je v skutočnosti trochu iná. Tento parabolický štít dáva význam ešte i z toho dôvodu, že z vonkajšej vypuklej strany (od chrbta) odráža všetky parazitné zvuky, s ktorými počas testovania bojuje každý, kto to s presnosťou meraní myslí aspoň trochu vážne. Ide o rôzne praskania tela či predmetov v miestnosti pri bežnej ľudskej aktivite.

Na zaistenie vždy rovnakých podmienok pri meraní hladiny hluku (a neskôr aj zvuku) používame okolo bench-wallu akustické panely s penovou plochou. To z dôvodu, aby sa zvuk do snímača hlukomera odrážal vždy rovnako bez ohľadu na momentálnu situáciu predmetov v testroome. Tieto panely sú z troch strán (zvrchu, sprava a zľava) a ich účelom odzvučniť priestor, v ktorom hlučnosť grafických kariet meriame. Odzvučniť znamená zamedziť rôznym odrazom zvuku a kmitaniu vĺn medzi plochými stenami. Nemýľte si to s odhlučnením, to máme v testlabe dlhodobo vyriešené dobre.

Snímač hlukomera je počas meraní umiestnený na statíve vždy pod rovnakým uhlom a v rovnakej vzdialenosti (35 cm) od slotu PCI Express, v ktorom je nainštalovaná grafická karta. Ku karte samotnej je to samozrejme vždy bližšie, záleží od jej hĺbky. Naznačený referenčný bod aj uhly snímača sú nemenné. Okrem „aerodynamickej hlučnosti“ chladičov meriame aj hladinu hluku pískajúcich cievok. Vtedy na moment ventilátory zastavíme. A na úplnosť treba dodať, že pri zvukových meraniach vypíname takisto ventilátor v zdroji ako aj na chladiči CPU. Meraná je tak vždy čisto grafická karta bez akýchkoľvek skreslení inými komponentmi.

… a frekvenčnej charakteristiky zvuku

Z rovnakého miesta meriame aj to, aká je frekvencia produkovaného zvuku. Jedna vec je hladina hluku (alebo úroveň akustického tlaku v decibeloch) a druhá vec jeho frekvenčná charakteristika, zafarbenie.

Podľa údaju o hladine hluku sa síce viete rýchlo zorientovať, či je grafická karta tichšia lebo hlučnejšia, respektíve kde sa na škále nachádza, no stále ide o mix rôznych frekvencií. Nehovorí teda o tom, či je produkovaný zvuk skôr dunivý (s nižšou frekvenciou) alebo piskľavý (s vysokou). Rovnakých 35 dBA vám tak za istých okolností môže byť prijemných, ale i nepríjemných – záleží na každom individuálne, ako vníma rôzne frekvencie. Z toho dôvodu okrem hladiny hluku budeme v aplikácii TrueRTA pri grafických kartách merať aj frekvenčnú charakteristiku zvuku. Výsledky budú interpretované jednak formou spektrografu s rozlíšením 1/24 oktávy a na lepšie porovnanie s ostatnými grafickými kartami do štandardných pruhových grafov vytiahneme dominantnú frekvenciu nižšieho (20–200 Hz), stredného (201–2000 Hz) a vyššieho (2001–20 000 Hz) spektra tónov. Na merania používame skalibrovaný mikrofón miniDSP UMIK-1, ktorým presne kopíruje polohu hlukomeru s tým, že takisto má límček, a to i s rovnakou ohniskovou vzdialenosťou.

Na záver tejto kapitoly treba poznamenať, že merania hluku a frekvenčnej charakteristiky zvuku budú na väčšine kariet prebiehať iba v záťažových testoch, keďže mimo záťaž a pri nižšom zaťažení (vrátane dekódovania videa) je prevádzka obvykle pasívna s odstavenými ventilátormi. Na druhej strane musíme byť pripravení aj na výnimky s aktívnou prevádzkou v idle alebo grafické karty s duálnym BIOSom, z ktorých ten výkonnejší ventilátory nikdy nevypína a tie sa točia aspoň na minimálnych otáčkach. Nakoniec rovnako ako pri meraní hladiny hluku v jednom z testov zaznamenávame aj frekvenčnú charakteristiku pískajúcich cievok. Nejaké dramatické rozdiely tu však neočakávajte. Obvykle pôjde o jednu a tú istú frekvenciu a cieľom je skôr odhaliť nejakú prípadnú anomáliu. Zvuk pískajúcich cievok je samozrejme vzhľadom na scénu premenlivý, no my však meriame vždy na rovnakej (v CS:GO@1080p).



Radeony RX 6600 XT sú najvýkonnejšie grafické karty s malým jadrom AMD Navi 23. Na Navi 22 v RX 6700 XT prirodzene nestačí, ale GeForce RTX 3060 pokorí s prehľadom. Pri tomto odvážnejšom tvrdení však treba upresniť, že ona dominancia perfektne funguje iba za určitých okolností – v nižších rozlíšeniach bez ray-tracingovej grafiky. Táto grafika skrátka stojí o hráčov vysokorýchlostných monitorov s rozlíšeniami FHD, v takomto prostredí vyniká.

Metodika: testy zahrievania

Ochudobnení nebudete ani o testy zahrievania. Ste predsa na webe HWCooling. Aby ale malo vôbec zmysel monitorovať teploty na kritických súčastiach nielen grafickej karty, ale čohokoľvek v počítači, je dôležité nasimulovať reálne prostredie počítačovej skrinky so zdravou cirkuláciou vzduchu. Od tej sa potom odvíja aj celkové správanie grafickej karty ako takej. Otvorený bench-table je v mnohých prípadoch nevhodný a výsledky z neho môžu byť skresľujúce. Preto počas všetkých testov nielen zahrievania, ale i merania spotreby či vývoju frekvencií grafického jadra používame veterný tunel s rovnovážnym prúdením.

Dva ventilátory Noctua NF-S12A sú na vstupe a rovnaký počet ich je aj na výduchu. Pri testovaní rôznych konfigurácií systémového chladenia sa nám to ukázalo ako najefektívnejšie riešenie. Ventilátory sú pritom vždy nastavené na 5 V a rýchlosť zodpovedajú približne 550 ot./min. Stálosť vzduchu na vstupe je počas testov riadne kontrolovaná, teplotne sa pohybuje v rozmedzí 21–21,3 °C pri vlhkosti ±40 %.

Zahrievanie odčítavame z interných snímačov cez GPU-Z. Táto malá jednoúčelová aplikácia umožňuje aj záznam vzoriek zo snímačov do tabuľky. Z nich je potom už jednoduché vytvoriť čiarové grafy s priebehmi či priemernú hodnotu do pruhových grafov. Termokameru tu veľmi nevyužijeme, keďže väčšina grafických kariet má backplate, ktorý znemožňuje meranie zahrievania PCB. Kľúčové pre grafy zahrievania bude tak odpočet teplôt internými snímačmi, podľa ktorých sa koniec koncov odvíja aj regulácia frekvencií GPU. Vždy to bude zahrievanie grafického jadra a pokiaľ budú snímače aj na VRAM a VRM, tak vytiahneme do článku aj tieto hodnoty.



Radeony RX 6600 XT sú najvýkonnejšie grafické karty s malým jadrom AMD Navi 23. Na Navi 22 v RX 6700 XT prirodzene nestačí, ale GeForce RTX 3060 pokorí s prehľadom. Pri tomto odvážnejšom tvrdení však treba upresniť, že ona dominancia perfektne funguje iba za určitých okolností – v nižších rozlíšeniach bez ray-tracingovej grafiky. Táto grafika skrátka stojí o hráčov vysokorýchlostných monitorov s rozlíšeniami FHD, v takomto prostredí vyniká.

Testovacia zostava

Procesor AMD Ryzen 9 5900X
Chladič Noctua NH-U14S
Základná doska MSI MEG X570 Ace
Pamäte Patriot Blackout (4× 8 GB, 3600 MHz/CL18)
2× SSD Patriot Viper VPN100 (512 GB + 2 TB)
Napájací zdroj BeQuiet! Dark Power Pro 12 s 1200 W

Testovacia konfigurácia
ProcesorAMD Ryzen 9 5900X
Chladič CPUNoctua NH-U14S@12 V s NT-H2
Základná doskaMSI MEG X570 Ace
Pamäte (RAM)Patriot Blackout, 4× 8 GB, 3600 MHz/CL18
SSD2× Patriot Viper VPN100 (512 GB + 2 TB)
Napájací zdrojBeQuiet! Dark Power Pro 12 (1200 W)
/* Here you can add custom CSS for the current table */ /* Lean more about CSS: https://en.wikipedia.org/wiki/Cascading_Style_Sheets */ /* To prevent the use of styles to other tables use "#supsystic-table-724" as a base selector for example: #supsystic-table-724 { ... } #supsystic-table-724 tbody { ... } #supsystic-table-724 tbody tr { ... } */

Poznámka.: V čase testovania sú použité grafické ovládače AMD Adrenalin 21.10.3, zostavenie OS Windows 10 Enterprise je 19043.



Radeony RX 6600 XT sú najvýkonnejšie grafické karty s malým jadrom AMD Navi 23. Na Navi 22 v RX 6700 XT prirodzene nestačí, ale GeForce RTX 3060 pokorí s prehľadom. Pri tomto odvážnejšom tvrdení však treba upresniť, že ona dominancia perfektne funguje iba za určitých okolností – v nižších rozlíšeniach bez ray-tracingovej grafiky. Táto grafika skrátka stojí o hráčov vysokorýchlostných monitorov s rozlíšeniami FHD, v takomto prostredí vyniká.

3DMark

Na testy používame 3DMark Professional a z testov Night Raid (DirectX 12) vhodný na porovnanie slabších grafík, pre výkonnejšie je potom Fire Strike (DirectX 11) a Time Spy (DirectX 12).





Radeony RX 6600 XT sú najvýkonnejšie grafické karty s malým jadrom AMD Navi 23. Na Navi 22 v RX 6700 XT prirodzene nestačí, ale GeForce RTX 3060 pokorí s prehľadom. Pri tomto odvážnejšom tvrdení však treba upresniť, že ona dominancia perfektne funguje iba za určitých okolností – v nižších rozlíšeniach bez ray-tracingovej grafiky. Táto grafika skrátka stojí o hráčov vysokorýchlostných monitorov s rozlíšeniami FHD, v takomto prostredí vyniká.

Age of Empires II: DE

Testovacia platforma benchmark, API DirectX 11; prednastavený grafický profil Ultra; extra nastavenia žiadne.








Radeony RX 6600 XT sú najvýkonnejšie grafické karty s malým jadrom AMD Navi 23. Na Navi 22 v RX 6700 XT prirodzene nestačí, ale GeForce RTX 3060 pokorí s prehľadom. Pri tomto odvážnejšom tvrdení však treba upresniť, že ona dominancia perfektne funguje iba za určitých okolností – v nižších rozlíšeniach bez ray-tracingovej grafiky. Táto grafika skrátka stojí o hráčov vysokorýchlostných monitorov s rozlíšeniami FHD, v takomto prostredí vyniká.

Assassin’s Creed: Valhalla

Testovacia platforma benchmark; API DirectX 12; prednastavený grafický profil Ultra High; extra nastavenia žiadne.






   



Radeony RX 6600 XT sú najvýkonnejšie grafické karty s malým jadrom AMD Navi 23. Na Navi 22 v RX 6700 XT prirodzene nestačí, ale GeForce RTX 3060 pokorí s prehľadom. Pri tomto odvážnejšom tvrdení však treba upresniť, že ona dominancia perfektne funguje iba za určitých okolností – v nižších rozlíšeniach bez ray-tracingovej grafiky. Táto grafika skrátka stojí o hráčov vysokorýchlostných monitorov s rozlíšeniami FHD, v takomto prostredí vyniká.

Battlefield V

Testovacia platforma vlastná scéna (War stories/Under no flag); API DirectX 12, prednastavený grafický profil Ultra; TAA high; extra nastavenia žiadne.






   



Radeony RX 6600 XT sú najvýkonnejšie grafické karty s malým jadrom AMD Navi 23. Na Navi 22 v RX 6700 XT prirodzene nestačí, ale GeForce RTX 3060 pokorí s prehľadom. Pri tomto odvážnejšom tvrdení však treba upresniť, že ona dominancia perfektne funguje iba za určitých okolností – v nižších rozlíšeniach bez ray-tracingovej grafiky. Táto grafika skrátka stojí o hráčov vysokorýchlostných monitorov s rozlíšeniami FHD, v takomto prostredí vyniká.

Battlefield V s DXR

Testovacia platforma vlastná scéna (War stories/Under no flag); API DirectX 12, prednastavený grafický profil Ultra; TAA high; extra nastavenia DXR.







Poznámka: Hra podporuje aj DLSS, ale vzhľadom na to, že ide o starší titul a meraní je viac než dosť, sa tomuto nastaveniu v štandardných testoch venovať nebudeme. Nejaké to meranie na prianie však možné je, ak si oň napíšete.



Radeony RX 6600 XT sú najvýkonnejšie grafické karty s malým jadrom AMD Navi 23. Na Navi 22 v RX 6700 XT prirodzene nestačí, ale GeForce RTX 3060 pokorí s prehľadom. Pri tomto odvážnejšom tvrdení však treba upresniť, že ona dominancia perfektne funguje iba za určitých okolností – v nižších rozlíšeniach bez ray-tracingovej grafiky. Táto grafika skrátka stojí o hráčov vysokorýchlostných monitorov s rozlíšeniami FHD, v takomto prostredí vyniká.

Borderlands 3

Testovacia platforma benchmark; API DirectX 12, prednastavený grafický profil Ultra; TAA; extra nastavenia žiadne.






   




Radeony RX 6600 XT sú najvýkonnejšie grafické karty s malým jadrom AMD Navi 23. Na Navi 22 v RX 6700 XT prirodzene nestačí, ale GeForce RTX 3060 pokorí s prehľadom. Pri tomto odvážnejšom tvrdení však treba upresniť, že ona dominancia perfektne funguje iba za určitých okolností – v nižších rozlíšeniach bez ray-tracingovej grafiky. Táto grafika skrátka stojí o hráčov vysokorýchlostných monitorov s rozlíšeniami FHD, v takomto prostredí vyniká.

Control

Testovacia platforma vlastná scéna (kapitola Polaris); API DirectX 11, prednastavený grafický profil High; extra nastavenia žiadne.









Radeony RX 6600 XT sú najvýkonnejšie grafické karty s malým jadrom AMD Navi 23. Na Navi 22 v RX 6700 XT prirodzene nestačí, ale GeForce RTX 3060 pokorí s prehľadom. Pri tomto odvážnejšom tvrdení však treba upresniť, že ona dominancia perfektne funguje iba za určitých okolností – v nižších rozlíšeniach bez ray-tracingovej grafiky. Táto grafika skrátka stojí o hráčov vysokorýchlostných monitorov s rozlíšeniami FHD, v takomto prostredí vyniká.

Control s DXR

Testovacia platforma vlastná scéna (kapitola Polaris); API DirectX 12, prednastavený grafický profil High; extra nastavenia DXR.

   

DXR (native)









Radeony RX 6600 XT sú najvýkonnejšie grafické karty s malým jadrom AMD Navi 23. Na Navi 22 v RX 6700 XT prirodzene nestačí, ale GeForce RTX 3060 pokorí s prehľadom. Pri tomto odvážnejšom tvrdení však treba upresniť, že ona dominancia perfektne funguje iba za určitých okolností – v nižších rozlíšeniach bez ray-tracingovej grafiky. Táto grafika skrátka stojí o hráčov vysokorýchlostných monitorov s rozlíšeniami FHD, v takomto prostredí vyniká.

Counter-Strike: GO

Testovacia platforma benchmark (prelet nad mapou Dust 2); API DirectX 9, prednastavený grafický profil High; 4× MSAA; extra nastavenia žiadne.






   




Radeony RX 6600 XT sú najvýkonnejšie grafické karty s malým jadrom AMD Navi 23. Na Navi 22 v RX 6700 XT prirodzene nestačí, ale GeForce RTX 3060 pokorí s prehľadom. Pri tomto odvážnejšom tvrdení však treba upresniť, že ona dominancia perfektne funguje iba za určitých okolností – v nižších rozlíšeniach bez ray-tracingovej grafiky. Táto grafika skrátka stojí o hráčov vysokorýchlostných monitorov s rozlíšeniami FHD, v takomto prostredí vyniká.

Cyberpunk 2077

Testovacia platforma vlastná scéna (Little China); API DirectX 12, prednastavený grafický profil Ultra; extra nastavenia žiadne.






   




Radeony RX 6600 XT sú najvýkonnejšie grafické karty s malým jadrom AMD Navi 23. Na Navi 22 v RX 6700 XT prirodzene nestačí, ale GeForce RTX 3060 pokorí s prehľadom. Pri tomto odvážnejšom tvrdení však treba upresniť, že ona dominancia perfektne funguje iba za určitých okolností – v nižších rozlíšeniach bez ray-tracingovej grafiky. Táto grafika skrátka stojí o hráčov vysokorýchlostných monitorov s rozlíšeniami FHD, v takomto prostredí vyniká.

Cyberpunk 2077 s FidelityFX CAS

Testovacia platforma vlastná scéna (Little China); API DirectX 12, prednastavený grafický profil Ultra; extra nastavenia FidelityFX CAS.

FidelityFX CAS (50 %)










Radeony RX 6600 XT sú najvýkonnejšie grafické karty s malým jadrom AMD Navi 23. Na Navi 22 v RX 6700 XT prirodzene nestačí, ale GeForce RTX 3060 pokorí s prehľadom. Pri tomto odvážnejšom tvrdení však treba upresniť, že ona dominancia perfektne funguje iba za určitých okolností – v nižších rozlíšeniach bez ray-tracingovej grafiky. Táto grafika skrátka stojí o hráčov vysokorýchlostných monitorov s rozlíšeniami FHD, v takomto prostredí vyniká.

Cyberpunk 2077 s DXR

Testovacia platforma vlastná scéna (Little China); API DirectX 12, prednastavený grafický profil Ultra; extra nastavenia DXR s DLSS a FidelityFX CAS.

DXR (native)









Radeony RX 6600 XT sú najvýkonnejšie grafické karty s malým jadrom AMD Navi 23. Na Navi 22 v RX 6700 XT prirodzene nestačí, ale GeForce RTX 3060 pokorí s prehľadom. Pri tomto odvážnejšom tvrdení však treba upresniť, že ona dominancia perfektne funguje iba za určitých okolností – v nižších rozlíšeniach bez ray-tracingovej grafiky. Táto grafika skrátka stojí o hráčov vysokorýchlostných monitorov s rozlíšeniami FHD, v takomto prostredí vyniká.

DOOM Eternal

Testovacia platforma vlastná scéna; API Vulkan, prednastavený grafický profil Ultra Nightmare; extra nastavenia žiadne.






      




Radeony RX 6600 XT sú najvýkonnejšie grafické karty s malým jadrom AMD Navi 23. Na Navi 22 v RX 6700 XT prirodzene nestačí, ale GeForce RTX 3060 pokorí s prehľadom. Pri tomto odvážnejšom tvrdení však treba upresniť, že ona dominancia perfektne funguje iba za určitých okolností – v nižších rozlíšeniach bez ray-tracingovej grafiky. Táto grafika skrátka stojí o hráčov vysokorýchlostných monitorov s rozlíšeniami FHD, v takomto prostredí vyniká.

F1 2020

Testovacia platforma benchmark (Australia, Clear/Dry, Cycle); API DirectX 12, prednastavený grafický profil Ultra High; TAA; extra nastavenia Skidmarks blending off*.






   


*na grafických kartách GeForce je voľba Skidmarks blending vypnutá. Na grafických AMD táto možnosť totiž chýba. Celková kvalita Skidmarks je ale inak na GeForce aj AMD nastavená na High.
Poznámka: Hra podporuje aj DLSS 2.0 a FidelityFX (CAS) pre upscaling a sharpening, ale vzhľadom na relatívnu hardvérovú nenáročnosť v natívnych nastaveniach sa im v štandardných testoch venovať nebudeme. Nejaké to meranie na prianie však možné je, ak si oň napíšete.




Radeony RX 6600 XT sú najvýkonnejšie grafické karty s malým jadrom AMD Navi 23. Na Navi 22 v RX 6700 XT prirodzene nestačí, ale GeForce RTX 3060 pokorí s prehľadom. Pri tomto odvážnejšom tvrdení však treba upresniť, že ona dominancia perfektne funguje iba za určitých okolností – v nižších rozlíšeniach bez ray-tracingovej grafiky. Táto grafika skrátka stojí o hráčov vysokorýchlostných monitorov s rozlíšeniami FHD, v takomto prostredí vyniká.

FIFA 21

Testovacia platforma vlastná scéna (Autumn/Fall, Overcast, 9pm, Old Trafford); API DirectX 12, prednastavený grafický profil Ultra; extra nastavenia žiadne.









Radeony RX 6600 XT sú najvýkonnejšie grafické karty s malým jadrom AMD Navi 23. Na Navi 22 v RX 6700 XT prirodzene nestačí, ale GeForce RTX 3060 pokorí s prehľadom. Pri tomto odvážnejšom tvrdení však treba upresniť, že ona dominancia perfektne funguje iba za určitých okolností – v nižších rozlíšeniach bez ray-tracingovej grafiky. Táto grafika skrátka stojí o hráčov vysokorýchlostných monitorov s rozlíšeniami FHD, v takomto prostredí vyniká.

Forza Horizon 4

Testovacia platforma vlastná scéna; API DirectX 12, prednastavený grafický profil Ultra; 2× MSAA; extra nastavenia žiadne.






      




Radeony RX 6600 XT sú najvýkonnejšie grafické karty s malým jadrom AMD Navi 23. Na Navi 22 v RX 6700 XT prirodzene nestačí, ale GeForce RTX 3060 pokorí s prehľadom. Pri tomto odvážnejšom tvrdení však treba upresniť, že ona dominancia perfektne funguje iba za určitých okolností – v nižších rozlíšeniach bez ray-tracingovej grafiky. Táto grafika skrátka stojí o hráčov vysokorýchlostných monitorov s rozlíšeniami FHD, v takomto prostredí vyniká.

Mafia: DE

Testovacia platforma vlastná scéna (z parkoviska Salieryho baru k bráne nadzemnej trati); API DirectX 11, prednastavený grafický profil High; extra nastavenia žiadne.






   




Radeony RX 6600 XT sú najvýkonnejšie grafické karty s malým jadrom AMD Navi 23. Na Navi 22 v RX 6700 XT prirodzene nestačí, ale GeForce RTX 3060 pokorí s prehľadom. Pri tomto odvážnejšom tvrdení však treba upresniť, že ona dominancia perfektne funguje iba za určitých okolností – v nižších rozlíšeniach bez ray-tracingovej grafiky. Táto grafika skrátka stojí o hráčov vysokorýchlostných monitorov s rozlíšeniami FHD, v takomto prostredí vyniká.

Metro Exodus

Testovacia platforma benchmark; API DirectX 12, prednastavený grafický profil Extreme; extra nastavenia žiadne.









Radeony RX 6600 XT sú najvýkonnejšie grafické karty s malým jadrom AMD Navi 23. Na Navi 22 v RX 6700 XT prirodzene nestačí, ale GeForce RTX 3060 pokorí s prehľadom. Pri tomto odvážnejšom tvrdení však treba upresniť, že ona dominancia perfektne funguje iba za určitých okolností – v nižších rozlíšeniach bez ray-tracingovej grafiky. Táto grafika skrátka stojí o hráčov vysokorýchlostných monitorov s rozlíšeniami FHD, v takomto prostredí vyniká.

Metro Exodus s DXR

Testovacia platforma benchmark; API DirectX 12, prednastavený grafický profil Ultra; extra nastavenia DXR.

DXR (native)









Radeony RX 6600 XT sú najvýkonnejšie grafické karty s malým jadrom AMD Navi 23. Na Navi 22 v RX 6700 XT prirodzene nestačí, ale GeForce RTX 3060 pokorí s prehľadom. Pri tomto odvážnejšom tvrdení však treba upresniť, že ona dominancia perfektne funguje iba za určitých okolností – v nižších rozlíšeniach bez ray-tracingovej grafiky. Táto grafika skrátka stojí o hráčov vysokorýchlostných monitorov s rozlíšeniami FHD, v takomto prostredí vyniká.

Microsoft Flight Simulator

Upozornenie: Výsledky z tejto hry na výpočet priemerného herného výkonu nepoužívame. To preto, že po veľkej júlovej aktualizácii sa výrazne zmenil výkon, ako môžete vidieť aj v tomto teste a staršie výsledky sme museli zahodiť a zber začať odznova.

Testovacia platforma vlastná scéna (Paris-Charles de Gaulle, Air Traffic: AI, 14. február, 9:00) autopilot: od 1000 po náraz o terén; API DirectX 11, prednastavený grafický profil Ultra; TAA; extra nastavenia žiadne.






   




Radeony RX 6600 XT sú najvýkonnejšie grafické karty s malým jadrom AMD Navi 23. Na Navi 22 v RX 6700 XT prirodzene nestačí, ale GeForce RTX 3060 pokorí s prehľadom. Pri tomto odvážnejšom tvrdení však treba upresniť, že ona dominancia perfektne funguje iba za určitých okolností – v nižších rozlíšeniach bez ray-tracingovej grafiky. Táto grafika skrátka stojí o hráčov vysokorýchlostných monitorov s rozlíšeniami FHD, v takomto prostredí vyniká.

Red Dead Redemption 2 (Vulkan)

Testovacia platforma vlastná scéna; API Vulkan, prednastavený grafický profil Favor Quality; extra nastavenia žiadne.






      




Radeony RX 6600 XT sú najvýkonnejšie grafické karty s malým jadrom AMD Navi 23. Na Navi 22 v RX 6700 XT prirodzene nestačí, ale GeForce RTX 3060 pokorí s prehľadom. Pri tomto odvážnejšom tvrdení však treba upresniť, že ona dominancia perfektne funguje iba za určitých okolností – v nižších rozlíšeniach bez ray-tracingovej grafiky. Táto grafika skrátka stojí o hráčov vysokorýchlostných monitorov s rozlíšeniami FHD, v takomto prostredí vyniká.

Red Dead Redemption 2 (Dx12)

Testovacia platforma vlastná scéna; API DirectX 12, prednastavený grafický profil Favor Quality; extra nastavenia žiadne.









Radeony RX 6600 XT sú najvýkonnejšie grafické karty s malým jadrom AMD Navi 23. Na Navi 22 v RX 6700 XT prirodzene nestačí, ale GeForce RTX 3060 pokorí s prehľadom. Pri tomto odvážnejšom tvrdení však treba upresniť, že ona dominancia perfektne funguje iba za určitých okolností – v nižších rozlíšeniach bez ray-tracingovej grafiky. Táto grafika skrátka stojí o hráčov vysokorýchlostných monitorov s rozlíšeniami FHD, v takomto prostredí vyniká.

Shadow of the Tomb Raider

Testovacia platforma vlastná scéna; API DirectX 12, prednastavený grafický profil Highest; TAA; extra nastavenia žiadne.






   




Radeony RX 6600 XT sú najvýkonnejšie grafické karty s malým jadrom AMD Navi 23. Na Navi 22 v RX 6700 XT prirodzene nestačí, ale GeForce RTX 3060 pokorí s prehľadom. Pri tomto odvážnejšom tvrdení však treba upresniť, že ona dominancia perfektne funguje iba za určitých okolností – v nižších rozlíšeniach bez ray-tracingovej grafiky. Táto grafika skrátka stojí o hráčov vysokorýchlostných monitorov s rozlíšeniami FHD, v takomto prostredí vyniká.

Shadow of the Tomb Raider s DXR

Testovacia platforma benchmark; API DirectX 12, prednastavený grafický profil Highest; extra nastavenia DXR.






Poznámka: Hra podporuje aj DLSS a FidelityFX CAS, ale vzhľadom na to, že ide o starší titul a meraní je viac než dosť, sa tomuto nastaveniu v štandardných testoch venovať nebudeme. Nejaké to meranie na prianie však možné je, ak si oň napíšete.




Radeony RX 6600 XT sú najvýkonnejšie grafické karty s malým jadrom AMD Navi 23. Na Navi 22 v RX 6700 XT prirodzene nestačí, ale GeForce RTX 3060 pokorí s prehľadom. Pri tomto odvážnejšom tvrdení však treba upresniť, že ona dominancia perfektne funguje iba za určitých okolností – v nižších rozlíšeniach bez ray-tracingovej grafiky. Táto grafika skrátka stojí o hráčov vysokorýchlostných monitorov s rozlíšeniami FHD, v takomto prostredí vyniká.

Total War Saga: Troy

Testovacia platforma benchmark; API DirectX 11, prednastavený grafický profil Ultra; 4× AA, extra nastavenia žiadne.









Radeony RX 6600 XT sú najvýkonnejšie grafické karty s malým jadrom AMD Navi 23. Na Navi 22 v RX 6700 XT prirodzene nestačí, ale GeForce RTX 3060 pokorí s prehľadom. Pri tomto odvážnejšom tvrdení však treba upresniť, že ona dominancia perfektne funguje iba za určitých okolností – v nižších rozlíšeniach bez ray-tracingovej grafiky. Táto grafika skrátka stojí o hráčov vysokorýchlostných monitorov s rozlíšeniami FHD, v takomto prostredí vyniká.

Wasteland 3

Testovacia platforma vlastná scéna; API DirectX 11, prednastavený grafický profil Ultra; extra nastavenia žiadne.






   




Radeony RX 6600 XT sú najvýkonnejšie grafické karty s malým jadrom AMD Navi 23. Na Navi 22 v RX 6700 XT prirodzene nestačí, ale GeForce RTX 3060 pokorí s prehľadom. Pri tomto odvážnejšom tvrdení však treba upresniť, že ona dominancia perfektne funguje iba za určitých okolností – v nižších rozlíšeniach bez ray-tracingovej grafiky. Táto grafika skrátka stojí o hráčov vysokorýchlostných monitorov s rozlíšeniami FHD, v takomto prostredí vyniká.

Súhrnný herný výkon

Priemerný výkon počítame tak, aby mala každá hra na výsledku rovnakú váhu. Ako presne sa dopracovávame k výsledku sa dozviete v tomto článku.





Výkon za euro






Radeony RX 6600 XT sú najvýkonnejšie grafické karty s malým jadrom AMD Navi 23. Na Navi 22 v RX 6700 XT prirodzene nestačí, ale GeForce RTX 3060 pokorí s prehľadom. Pri tomto odvážnejšom tvrdení však treba upresniť, že ona dominancia perfektne funguje iba za určitých okolností – v nižších rozlíšeniach bez ray-tracingovej grafiky. Táto grafika skrátka stojí o hráčov vysokorýchlostných monitorov s rozlíšeniami FHD, v takomto prostredí vyniká.

CompuBench 2.0 (OpenCL)

Testovacia platforma benchmark; API OpenCL; extra nastavenia žiadne.

Game Effects



Advanced Compute




High Quality Computer Generated Imagery and Rendering



Computer Vision


Radeony RX 6600 XT sú najvýkonnejšie grafické karty s malým jadrom AMD Navi 23. Na Navi 22 v RX 6700 XT prirodzene nestačí, ale GeForce RTX 3060 pokorí s prehľadom. Pri tomto odvážnejšom tvrdení však treba upresniť, že ona dominancia perfektne funguje iba za určitých okolností – v nižších rozlíšeniach bez ray-tracingovej grafiky. Táto grafika skrátka stojí o hráčov vysokorýchlostných monitorov s rozlíšeniami FHD, v takomto prostredí vyniká.

SPECviewperf 2020

Testovacia platforma benchmark; API OpenGL a DirectX; extra nastavenia žiadne.









SPECworkstation 3





Radeony RX 6600 XT sú najvýkonnejšie grafické karty s malým jadrom AMD Navi 23. Na Navi 22 v RX 6700 XT prirodzene nestačí, ale GeForce RTX 3060 pokorí s prehľadom. Pri tomto odvážnejšom tvrdení však treba upresniť, že ona dominancia perfektne funguje iba za určitých okolností – v nižších rozlíšeniach bez ray-tracingovej grafiky. Táto grafika skrátka stojí o hráčov vysokorýchlostných monitorov s rozlíšeniami FHD, v takomto prostredí vyniká.

Testy FLOPS, IOPS a rýchlosť pamätí

Testovacia platforma benchmark; verzia aplikácie 6.32.5600; extra nastavenia žiadne.













Radeony RX 6600 XT sú najvýkonnejšie grafické karty s malým jadrom AMD Navi 23. Na Navi 22 v RX 6700 XT prirodzene nestačí, ale GeForce RTX 3060 pokorí s prehľadom. Pri tomto odvážnejšom tvrdení však treba upresniť, že ona dominancia perfektne funguje iba za určitých okolností – v nižších rozlíšeniach bez ray-tracingovej grafiky. Táto grafika skrátka stojí o hráčov vysokorýchlostných monitorov s rozlíšeniami FHD, v takomto prostredí vyniká.

LuxMark

Testovacia platforma benchmark; API OpenCL; extra nastavenia žiadne.



Blender@Cycles

Testovacia platforma render BMW a Classroom; renderer Cycles, 12 dlaždíc; extra nastavenia je OpenCL.





Radeony RX 6600 XT sú najvýkonnejšie grafické karty s malým jadrom AMD Navi 23. Na Navi 22 v RX 6700 XT prirodzene nestačí, ale GeForce RTX 3060 pokorí s prehľadom. Pri tomto odvážnejšom tvrdení však treba upresniť, že ona dominancia perfektne funguje iba za určitých okolností – v nižších rozlíšeniach bez ray-tracingovej grafiky. Táto grafika skrátka stojí o hráčov vysokorýchlostných monitorov s rozlíšeniami FHD, v takomto prostredí vyniká.

Blender@Radeon ProRender

Testovacia platforma render BMW a Classroom; renderer Radeon ProRender, 1024 vzoriek; extra nastavenia žiadne. Extra nastavenie je OpenCL.


Blender@Eevee

Testovacia platforma render animácia Ember Forest; renderer Eevee, 350 obrázkov; extra nastavenia je OpenCL.

Render Ember Forest v Blender 2.92




Radeony RX 6600 XT sú najvýkonnejšie grafické karty s malým jadrom AMD Navi 23. Na Navi 22 v RX 6700 XT prirodzene nestačí, ale GeForce RTX 3060 pokorí s prehľadom. Pri tomto odvážnejšom tvrdení však treba upresniť, že ona dominancia perfektne funguje iba za určitých okolností – v nižších rozlíšeniach bez ray-tracingovej grafiky. Táto grafika skrátka stojí o hráčov vysokorýchlostných monitorov s rozlíšeniami FHD, v takomto prostredí vyniká.

Úprava fotografií

Adobe Photoshop: Testovacia platforma PugetBench; extra nastavenie žiadne.







Affinity Photo: Testovacia platforma vstavaný benchmark; extra nastavenie žiadne.


Adobe Lightroom*: Testovacia platforma vlastný 1-gigabajtový archív 42 surových fotiek (CR2) z DSLR; extra nastavenie žiadne.




Radeony RX 6600 XT sú najvýkonnejšie grafické karty s malým jadrom AMD Navi 23. Na Navi 22 v RX 6700 XT prirodzene nestačí, ale GeForce RTX 3060 pokorí s prehľadom. Pri tomto odvážnejšom tvrdení však treba upresniť, že ona dominancia perfektne funguje iba za určitých okolností – v nižších rozlíšeniach bez ray-tracingovej grafiky. Táto grafika skrátka stojí o hráčov vysokorýchlostných monitorov s rozlíšeniami FHD, v takomto prostredí vyniká.

Broadcasting

OBS Studio a XSplit: Testovacia platforma benchmark hry F1 2020; extra nastavenia sú povolenia kodérov AMD VCE/Nvidia Nvenc (AVC/H.264), výstupné rozlíšenie 2560 × 1440 px (60 fps), cieľový bitrate 19 700 kbps.







Radeony RX 6600 XT sú najvýkonnejšie grafické karty s malým jadrom AMD Navi 23. Na Navi 22 v RX 6700 XT prirodzene nestačí, ale GeForce RTX 3060 pokorí s prehľadom. Pri tomto odvážnejšom tvrdení však treba upresniť, že ona dominancia perfektne funguje iba za určitých okolností – v nižších rozlíšeniach bez ray-tracingovej grafiky. Táto grafika skrátka stojí o hráčov vysokorýchlostných monitorov s rozlíšeniami FHD, v takomto prostredí vyniká.

Lámanie hesiel

Testovacia platforma Hashcat; extra nastavenia žiadny. Testy si môžete jednoducho i sami vyskúšať. Stačí si stiahnuť binárku a v príkazovom riadku zadať podľa číselného kódu šifru, ktorá vás zaujíma.











Radeony RX 6600 XT sú najvýkonnejšie grafické karty s malým jadrom AMD Navi 23. Na Navi 22 v RX 6700 XT prirodzene nestačí, ale GeForce RTX 3060 pokorí s prehľadom. Pri tomto odvážnejšom tvrdení však treba upresniť, že ona dominancia perfektne funguje iba za určitých okolností – v nižších rozlíšeniach bez ray-tracingovej grafiky. Táto grafika skrátka stojí o hráčov vysokorýchlostných monitorov s rozlíšeniami FHD, v takomto prostredí vyniká.

Frekvencie GPU









Radeony RX 6600 XT sú najvýkonnejšie grafické karty s malým jadrom AMD Navi 23. Na Navi 22 v RX 6700 XT prirodzene nestačí, ale GeForce RTX 3060 pokorí s prehľadom. Pri tomto odvážnejšom tvrdení však treba upresniť, že ona dominancia perfektne funguje iba za určitých okolností – v nižších rozlíšeniach bez ray-tracingovej grafiky. Táto grafika skrátka stojí o hráčov vysokorýchlostných monitorov s rozlíšeniami FHD, v takomto prostredí vyniká.

Zahrievanie GPU











Radeony RX 6600 XT sú najvýkonnejšie grafické karty s malým jadrom AMD Navi 23. Na Navi 22 v RX 6700 XT prirodzene nestačí, ale GeForce RTX 3060 pokorí s prehľadom. Pri tomto odvážnejšom tvrdení však treba upresniť, že ona dominancia perfektne funguje iba za určitých okolností – v nižších rozlíšeniach bez ray-tracingovej grafiky. Táto grafika skrátka stojí o hráčov vysokorýchlostných monitorov s rozlíšeniami FHD, v takomto prostredí vyniká.

Čistá spotreba grafickej karty









Výkon na jednotku wattu






Radeony RX 6600 XT sú najvýkonnejšie grafické karty s malým jadrom AMD Navi 23. Na Navi 22 v RX 6700 XT prirodzene nestačí, ale GeForce RTX 3060 pokorí s prehľadom. Pri tomto odvážnejšom tvrdení však treba upresniť, že ona dominancia perfektne funguje iba za určitých okolností – v nižších rozlíšeniach bez ray-tracingovej grafiky. Táto grafika skrátka stojí o hráčov vysokorýchlostných monitorov s rozlíšeniami FHD, v takomto prostredí vyniká.

Analýza napájania z 12 V vetvy (vyššia záťaž)








Radeony RX 6600 XT sú najvýkonnejšie grafické karty s malým jadrom AMD Navi 23. Na Navi 22 v RX 6700 XT prirodzene nestačí, ale GeForce RTX 3060 pokorí s prehľadom. Pri tomto odvážnejšom tvrdení však treba upresniť, že ona dominancia perfektne funguje iba za určitých okolností – v nižších rozlíšeniach bez ray-tracingovej grafiky. Táto grafika skrátka stojí o hráčov vysokorýchlostných monitorov s rozlíšeniami FHD, v takomto prostredí vyniká.

Analýza napájania z 12 V vetvy (nižšia záťaž)













Radeony RX 6600 XT sú najvýkonnejšie grafické karty s malým jadrom AMD Navi 23. Na Navi 22 v RX 6700 XT prirodzene nestačí, ale GeForce RTX 3060 pokorí s prehľadom. Pri tomto odvážnejšom tvrdení však treba upresniť, že ona dominancia perfektne funguje iba za určitých okolností – v nižších rozlíšeniach bez ray-tracingovej grafiky. Táto grafika skrátka stojí o hráčov vysokorýchlostných monitorov s rozlíšeniami FHD, v takomto prostredí vyniká.

Analýza napájania z 3,3 V vetvy

Pohľad na medzikartu na merania odberu zo slotu PCI Express. Strana pre 3,3 V vetvu












Radeony RX 6600 XT sú najvýkonnejšie grafické karty s malým jadrom AMD Navi 23. Na Navi 22 v RX 6700 XT prirodzene nestačí, ale GeForce RTX 3060 pokorí s prehľadom. Pri tomto odvážnejšom tvrdení však treba upresniť, že ona dominancia perfektne funguje iba za určitých okolností – v nižších rozlíšeniach bez ray-tracingovej grafiky. Táto grafika skrátka stojí o hráčov vysokorýchlostných monitorov s rozlíšeniami FHD, v takomto prostredí vyniká.

Hladina hluku








Radeony RX 6600 XT sú najvýkonnejšie grafické karty s malým jadrom AMD Navi 23. Na Navi 22 v RX 6700 XT prirodzene nestačí, ale GeForce RTX 3060 pokorí s prehľadom. Pri tomto odvážnejšom tvrdení však treba upresniť, že ona dominancia perfektne funguje iba za určitých okolností – v nižších rozlíšeniach bez ray-tracingovej grafiky. Táto grafika skrátka stojí o hráčov vysokorýchlostných monitorov s rozlíšeniami FHD, v takomto prostredí vyniká.

Frekvenčná charakteristika zvuku

Merania prebiehajú v aplikácii TrueRTA, ktorá zaznamenáva zvuk v škále 240 frekvencií v zaznamenávanom rozsahu 20–20 000 Hz. Pre možnosť porovnania naprieč článkami exportujeme do štandardných pruhových grafov dominantnú frekvenciu z nízkeho (20–200 Hz), stredného (201–2000 Hz) a vysokého (2001–20 000 Hz) spektra.

Na ešte podrobnejšiu analýzu zvukového prejavu je však dôležité vnímať celkový tvar grafu a intenzitu všetkých frekvencií/tónov. Ak by ste v grafoch a tabuľkách nižšie niečomu nerozumeli, odpovede na všetky otázky nájdete v tomto článku. Ten vysvetľuje, ako správne čítať namerané údaje nižšie.

Mikrofón, ktorý používame na analýzu zvuku chladičov a cievok



   

Graphics cardDominant sound freq. and noise level in F1 2020@2160pNF-F12 PWMNF-A15 PWM
Low rangeMid rangeHigh range
Frequency [Hz]Noise level [dBu]Frequency [Hz]Noise level [dBu]Frequency [Hz]Noise level [dBu]
Sapphire RX 6600 XT Pulse, ReBAR onSapphire RX 6600 XT Pulse, ReBAR on100,794-71,8491356,113-72,6936088,740-80,929
Sapphire RX 6600 XT Pulse, ReBAR offSapphire RX 6600 XT Pulse, ReBAR off100,794-71,823219,833-74,5336088,740-80,974
Aorus RTX 3080 Xtreme 10G (OC), ReBAR on50,397-77,0201076,347-56,4922031,873-69,404
Aorus RTX 3080 Xtreme 10G (OC), ReBAR off50,397-75,9121076,347-56,7292031,873-69,598
Sapphire RX 6900 XT Toxic LE (P), ReBAR onSapphire RX 6900 XT Toxic LE (P), ReBAR on138,486-62,4011107,887-56,56311166,799-74,670
Sapphire RX 6900 XT Toxic LE (P), ReBAR offSapphire RX 6900 XT Toxic LE (P), ReBAR on138,486-61,9351107,887-55,6285747,006-74,735
Sapphire RX 6700 XT Nitro+ (P), ReBAR on100,794-73,2241076,347-71,2467034,643-76,524
Sapphire RX 6700 XT Nitro+ (P), ReBAR off100,794-75,1991076,347-73,4837034,643-76,501
MSI RTX 3060 Ti Gaming X Trio, ReBAR off100,794-70,6081107,887-82,7977034,643-83,730
Gigabyte RTX 3060 Eagle OC 12G, ReBAR off100,794-71,611213,574-64,2612031,873-74,162
MSI RTX 3090 Gaming X Trio, ReBAR off100,794-72,3301076,347-75,9924561,401-81,229
MSI RTX 3070 Gaming X Trio, ReBAR off100,794-73,9261076,347-79,7196267,154-85,076
AMD Radeon RX 6800, ReBAR on100,794-71,0191076,347-66,4949665,273-81,252
AMD Radeon RX 6800, ReBAR off100,794-71,7591107,887-67,4162091,412-75,288
TUF RTX 3080 O10G Gaming, ReBAR off100,794-76,0451107,887-77,8507034,643-74,423
AMD Radeon RX 6800 XT, ReBAR on100,794-71,5891107,887-74,74210848,902-76,306
AMD Radeon RX 6800 XT, ReBAR off100,794-72,9911107,887-74,72410848,902-76,519
/* Here you can add custom CSS for the current table */ /* Lean more about CSS: https://en.wikipedia.org/wiki/Cascading_Style_Sheets */ /* To prevent the use of styles to other tables use "#supsystic-table-1046" as a base selector for example: #supsystic-table-1046 { ... } #supsystic-table-1046 tbody { ... } #supsystic-table-1046 tbody tr { ... } */



   

Graphics cardDominant sound freq. and noise level in SOTTR@2160pNF-F12 PWMNF-A15 PWM
Low rangeMid rangeHigh range
Frequency [Hz]Noise level [dBu]Frequency [Hz]Noise level [dBu]Frequency [Hz]Noise level [dBu]
Sapphire RX 6600 XT Pulse, ReBAR on100,794-68,8361356,113-75,6906088,740-82,585
Sapphire RX 6600 XT Pulse, ReBAR off100,794-69,4911356,113-74,8205915,406-83,111
Aorus RTX 3080 Xtreme 10G (OC), ReBAR on44,898-73,0061045,706-50,2922031,873-60,451
Aorus RTX 3080 Xtreme 10G (OC), ReBAR off41,776-72,6341076,347-51,3712031,873-60,731
Sapphire RX 6900 XT Toxic LE (P), ReBAR onSapphire RX 6900 XT Toxic LE (P), ReBAR on138,486-63,0561140,350-57,8595747,006-74,678
Sapphire RX 6900 XT Toxic LE (P), ReBAR offSapphire RX 6900 XT Toxic LE (P), ReBAR off134,543-61,7091107,887-58,6195747,006-74,178
Sapphire RX 6700 XT Nitro+ (P), ReBAR on100,794-73,9181140,350-75,4275915,406-77,227
Sapphire RX 6700 XT Nitro+ (P), ReBAR off100,794-75,1371107,887-75,2215915,406-76,482
MSI RTX 3060 Ti Gaming X Trio, ReBAR off100,794-70,7641076,347-83,6307034,643-81,871
Gigabyte RTX 3060 Eagle OC 12G, ReBAR off100,794-71,937213,574-64,4552031,873-73,841
MSI RTX 3090 Gaming X Trio, ReBAR off106,787-74,468213,574-71,3074561,401-79,260
MSI RTX 3070 Gaming X Trio, ReBAR off100,794-72,952213,574-72,2756267,154-84,919
AMD Radeon RX 6800, ReBAR on100,794-71,7691140,350-66,1119948,487-81,293
AMD Radeon RX 6800, ReBAR off100,794-71,6031140,350-67,7659665,273-80,642
TUF RTX 3080 O10G Gaming, ReBAR off100,794-75,4101076,347-72,3217240,773-74,199
AMD Radeon RX 6800 XT, ReBAR on100,794-73,2221107,887-73,89210848,902-76,328
AMD Radeon RX 6800 XT, ReBAR off100,794-73,1701107,887-75,26210848,902-75,397
/* Here you can add custom CSS for the current table */ /* Lean more about CSS: https://en.wikipedia.org/wiki/Cascading_Style_Sheets */ /* To prevent the use of styles to other tables use "#supsystic-table-1047" as a base selector for example: #supsystic-table-1047 { ... } #supsystic-table-1047 tbody { ... } #supsystic-table-1047 tbody tr { ... } */



   

Graphics cardDominant sound freq. and noise level in CS:GO@2160pNF-F12 PWMNF-A15 PWM
Low rangeMid rangeHigh range
Frequency [Hz]Noise level [dBu]Frequency [Hz]Noise level [-dBu]Frequency [Hz]Noise level [-dBu]
Sapphire RX 6600 XT Pulse, ReBAR on100,794-68,7311356,113-74,6906088,740-80,846
Sapphire RX 6600 XT Pulse, ReBAR off100,794-69,2761356,113-75,0956088,740-79,196
Aorus RTX 3080 Xtreme 10G (OC), ReBAR on47,568-67,0591045,706-49,6432031,873-60,142
Aorus RTX 3080 Xtreme 10G (OC), ReBAR off47,568-70,2511140,350-50,7722031,873-60,190
Sapphire RX 6900 XT Toxic LE (P), ReBAR onSapphire RX 6900 XT Toxic LE (P), ReBAR on138,486-64,0841107,887-60,1208610,779-70,906
Sapphire RX 6900 XT Toxic LE (P), ReBAR offSapphire RX 6900 XT Toxic LE (P), ReBAR off134,543-71,6361107,887-66,4388365,647-72,079
Sapphire RX 6700 XT Nitro+ (P), ReBAR on100,794-72,5971173,765-74,8625915,406-74,613
Sapphire RX 6700 XT Nitro+ (P), ReBAR off100,794-75,0121107,887-73,7985747,006-74,232
MSI RTX 3060 Ti Gaming X Trio, ReBAR off100,794-71,4421107,887-83,0976267,154-82,469
Gigabyte RTX 3060 Eagle OC 12G, ReBAR off100,794-72,601213,574-64,7942031,873-73,810
MSI RTX 3090 Gaming X Trio, ReBAR off106,787-75,721213,574-73,4234695,061-77,625
MSI RTX 3070 Gaming X Trio, ReBAR off106,787-75,721213,574-73,4236267,154-82,711
AMD Radeon RX 6800, ReBAR on100,794-71,1621107,887-66,2329948,487-77,428
AMD Radeon RX 6800, ReBAR off100,794-71,1031076,347-77,3289665,273-77,714
TUF RTX 3080 O10G Gaming, ReBAR off100,794-74,2081076,347-70,9197240,773-74,402
AMD Radeon RX 6800 XT, ReBAR on100,794-72,9991107,887-74,3027671,332-72,419
AMD Radeon RX 6800 XT, ReBAR off100,794-72,3461107,887-73,73210848,902-72,534
/* Here you can add custom CSS for the current table */ /* Lean more about CSS: https://en.wikipedia.org/wiki/Cascading_Style_Sheets */ /* To prevent the use of styles to other tables use "#supsystic-table-1048" as a base selector for example: #supsystic-table-1048 { ... } #supsystic-table-1048 tbody { ... } #supsystic-table-1048 tbody tr { ... } */



   

Graphics cardDominant sound freq. and noise level in Blender (Cycles), ClassroomNF-F12 PWMNF-A15 PWM
Low rangeMid rangeHigh range
Frequency [Hz]Noise level [dBu]Frequency [Hz]Noise level [dBu]Frequency [Hz]Noise level [dBu]
Sapphire RX 6600 XT Pulse, ReBAR on100,794-70,1291356,113-73,3805583,400-86,096
Sapphire RX 6600 XT Pulse, ReBAR off100,794-69,8481356,113-73,7055915,406-85,959
Asus GT 1030 SL 2G BRK, ReBAR off50,397-71,6571107,887-94,91519330,546-90,523
Aorus RTX 3080 Xtreme 10G (OC), ReBAR on50,397-76,4281107,887-57,8962031,873-69,726
Aorus RTX 3080 Xtreme 10G (OC), ReBAR off50,397-78,7141076,347-60,9075424,451-73,975
Sapphire RX 6900 XT Toxic LE (P), ReBAR on116,452-64,9761107,887-68,4605120,000-77,286
Sapphire RX 6900 XT Toxic LE (P), ReBAR off116,452-65,0791107,887-68,3685120,000-77,057
Sapphire RX 6700 XT Nitro+ (P), ReBAR on100,794-72,6451173,765-86,6065915,406-82,388
Sapphire RX 6700 XT Nitro+ (P), ReBAR off100,794-75,7861076,347-87,2295915,406-82,066
MSI RTX 3060 Ti Gaming X Trio, ReBAR off100,794-70,442987,015-89,5486450,796-88,958
Gigabyte RTX 3060 Eagle OC 12G, ReBAR off100,794-72,605213,574-70,0072031,873-79,089
MSI RTX 3090 Gaming X Trio, ReBAR off100,794-71,2241076,347-85,3145915,406-91,953
MSI RTX 3070 Gaming X Trio, ReBAR off100,794-71,2241076,347-85,31418245,606-90,785
AMD Radeon RX 6800, ReBAR on100,794-71,913987,015-89,1907452,944-88,332
AMD Radeon RX 6800, ReBAR off100,794-71,136987,015-89,0417452,944-88,237
TUF RTX 3080 O10G Gaming, ReBAR off106,787-81,5411659,995-80,5686834,380-77,967
AMD Radeon RX 6800 XT, ReBAR on97,924-79,7631208,159-89,6257671,332-85,188
AMD Radeon RX 6800 XT, ReBAR off100,794-72,9801243,561-95,2357671,332-84,980
/* Here you can add custom CSS for the current table */ /* Lean more about CSS: https://en.wikipedia.org/wiki/Cascading_Style_Sheets */ /* To prevent the use of styles to other tables use "#supsystic-table-1049" as a base selector for example: #supsystic-table-1049 { ... } #supsystic-table-1049 tbody { ... } #supsystic-table-1049 tbody tr { ... } */



   

Graphics cardDominant sound freq. and noise level in CS:GO@1080p (coils only*)NF-F12 PWMNF-A15 PWM
Low rangeMid rangeHigh range
Frequency [Hz]Noise level [dBu]Frequency [Hz]Noise level [dBu]Frequency [Hz]Noise level [dBu]
Sapphire RX 6600 XT Pulse, ReBAR on100,794-72,0471107,887-83,6752215,774-79,636
Sapphire RX 6600 XT Pulse, ReBAR off100,794-68,3972152,695-87,2346450,796-81,402
Asus GT 1030 SL 2G BRK, ReBAR off50,397-71,1241107,887-91,74112534,308-89,779
Aorus RTX 3080 Xtreme 10G (OC), ReBAR on50,397-80,5571659,955-80,2637896,119-80,179
Aorus RTX 3080 Xtreme 10G (OC), ReBAR off50,397-78,8351659,955-82,5657671,332-80,356
Sapphire RX 6900 XT Toxic LE (P), ReBAR onSapphire RX 6900 XT Toxic LE (P), ReBAR on100,794-74,924739,426-67,8815915,406-78,532
Sapphire RX 6900 XT Toxic LE (P), ReBAR offSapphire RX 6900 XT Toxic LE (P), ReBAR off50,397-81,369739,426-70,2238610,779-73,597
Sapphire RX 6700 XT Nitro+ (P), ReBAR on100,794-74,648987,015-84,7775747,006-69,614
Sapphire RX 6700 XT Nitro+ (P), ReBAR off100,794-74,6701395,850-88,4085747,006-70,289
MSI RTX 3060 Ti Gaming X Trio, ReBAR off100,794-73,0062152,695-86,3796267,154-83,576
Gigabyte RTX 3060 Eagle OC 12G, ReBAR off100,794-73,5751974,030-90,2496088,740-83,145
MSI RTX 3090 Gaming X Trio, ReBAR off50,397-76,126987,015-84,8365915,406-83,323
MSI RTX 3070 Gaming X Trio, ReBAR off100,794-74,6621317,507-81,4486088,740-84,631
AMD Radeon RX 6800, ReBAR on100,794-71,813987,015-87,6587452,944-80,420
AMD Radeon RX 6800, ReBAR off100,794-72,0131659,955-90,3548863,094-84,530
TUF RTX 3080 O10G Gaming, ReBAR off100,794-75,5761140,350-81,7399948,487-78,734
AMD Radeon RX 6800 XT, ReBAR on100,794-73,5931659,955-79,7667452,944-73,997
AMD Radeon RX 6800 XT, ReBAR off100,794-73,2721659,955-83,3277452,944-76,372
/* Here you can add custom CSS for the current table */ /* Lean more about CSS: https://en.wikipedia.org/wiki/Cascading_Style_Sheets */ /* To prevent the use of styles to other tables use "#supsystic-table-1050" as a base selector for example: #supsystic-table-1050 { ... } #supsystic-table-1050 tbody { ... } #supsystic-table-1050 tbody tr { ... } */

*Pri Sapphire RX 6900 XT Toxic LE ako u jedinej meranej grafickej karty spektrálna analýza zahŕňa i zvuk vodnej pumpy.




Radeony RX 6600 XT sú najvýkonnejšie grafické karty s malým jadrom AMD Navi 23. Na Navi 22 v RX 6700 XT prirodzene nestačí, ale GeForce RTX 3060 pokorí s prehľadom. Pri tomto odvážnejšom tvrdení však treba upresniť, že ona dominancia perfektne funguje iba za určitých okolností – v nižších rozlíšeniach bez ray-tracingovej grafiky. Táto grafika skrátka stojí o hráčov vysokorýchlostných monitorov s rozlíšeniami FHD, v takomto prostredí vyniká.

Záver

V rozlíšení Full HD je Radeon RX 6600 XT ako ryba vo vode. Vo vyšších rozlíšeniach a čaro sa v porovnaní s konkurenciou vytráca. To ale príliš nevadí, keďže ani výkon GeForce RTX 3060 na vyššie rozlíšenia (od QHD) poriadne nestačí. Vo FHD má RX 6600 XT Pulse v porovnaní s RTX 3060 Eagle navrch v priemere 4 %. Nejde síce o nijako závratný rozdiel, ale keď sa k tomu zohľadní o zhruba 10 % nižšia spotreba Radeonu, tak je GeForce do herného počítača zaujímavá snáď iba pre podporu DLSS.

RX 6600 XT vo vyšších rozlíšeniach trochu „zabíja“ príliš malá Infinity Cache s iba 32 MB (dvakrát tak veľká je aj v RX 6700 XT). Tam už sú tie pomery voči RTX 3060 horšie. Nízka spotreba síce zostáva, ale výkon už padá strmšie ako u GeForce s podstatne vyššou pamäťovou priepustnosťou. V QHD RX 6600 XT z pohľadu priemerného výkonu na RTX 3060 stráca približne 5 %, v UHD potom až 9 %. V tomto najvyššom testovacom rozlíšení je menej plynulý už aj chod nenáročného Age of Empires II: Definitive Edition. Dôležitejšie než to ale je, že v cieľovom rozlíšení (Full HD) v drvivej väčšine hier má RX 6600 XT pred RTX 3060 náskok. A v niektorých hrách je veľmi slušný. V Borderlands až 29 %, v Battlefield V dokonca je to +26 % (tam Radeon na GeForce stráca až s ray tracingom), v F1 2020 zase 19 %, vo FIFA 21 je to k dobru 14 %, vo Forza Horizon 4 potom 10 % a v Metre Exodus 9 %. Red Dead redmption 2 je pod Direct X 12 na RX 6600 XT rýchlejší o 13 % (pod Vulkanom sú výsledky vyrovnané).

Za RTX 3060 vo Full HD Radeon zaostáva napríklad v Total War Saga: Troy (-12 %), typicky v Controle (-9 %) a napríklad aj v CS:GO (-21 %). Na úplnosť treba dodať, že spomínané porovnania sú bez aktívneho Resizable BAR, s ním RTX 3060 nameranú zatiaľ nemáme. Radeon RX 6600 XT však áno, tejto karte v priemere pridáva do 6 % výkonu, pričom nárast spotreby je vždy nižší ako nárast výkonu. Dá sa teda konštatovať, že táto technológia funguje na Radeonoch pomerne efektívne, ale k dokonalosti má stále ďaleko. Stále sa ladí a má určité nedostatky. V hrách síce výkon výrazne neznižuje, no pre niektoré prípady je SAM (ako AMD ReBAR zvykne označovať) dosť neoptimalizované. A to aj v rámci vlastného rendereru Radeon Pro. Zapnutie ReBARu zráža výkon až na štvrtinu a s prítomnosťou tejto technológie sme zaznamenali výrazné poklesy aj pod OpenCL v LuxMarku. Aj preto nemôžeme merania s vypnutým ReBARom vypustiť a budeme aj naďalej sledovať, ako sa v čase mení výkon. Snáď sa raz ustáli a nebude grafické karty znevýhodňovať v žiadnych prípadoch.

ReBAR k tomu zvyšuje spotrebu pri nízkych záťažiach, ako je typicky prehrávanie videa, práca na webe či „úplná“ nečinnosť na pracovnej ploche. Na elektrine vás to síce nezruinuje, ale aj to je jedna z ukážok neodladenosti tejto technológie. Pri nižšej záťaži sa treba ešte pristaviť aj pri spotrebe s dvoma monitormi s vyššími rozlíšeniami. Ako viete, tá v porovnaní s jedným pripojeným monitorom výrazne stúpala a stúpa i naďalej, minimálne u RX 6600 XT. A to i napriek tomu, že sa už dávnejšie objavili neoficiálne informácie o tom, že sa už takto pamätí s druhým monitorom nezvyšuje a nedávno to AMD v rámci k novým ovládačom potvrdilo aj oficiálne. Ale bohužiaľ, pre RX 6600 XT to neplatí. Možno táto karta na 2× UHD nemá dosť výkonu a s výkonnejšími Radeonmi je už všetko v poriadku. To ale teraz nezistíme.

Tak či onak je Sapphire RX 6600 XT Pulse veľmi slušná karta. Výborný výkon na watt sme už rozobrali, ale je tu ešte chladič. Ten má k tichému síce rovnako ďaleko ako k hlučnému, no v tejto triede grafických kariet sa jedná rozhodne o nadpriemer. Spomeňte na hlučnú RTX 3060 Eagle… RX 6600 XT je v záťaži štyrikrát tichšia pri súčasne nižšom zahrievaní GPU. Priemerné je aj „pískanie“ cievok. Najvyššie frekvencie grafického prekračujú 2600 MHz, to však pri relatívne nižšej záťaži (renderingu), v hrách je sa pohybujú medzi 2476–2577 MHz, čo stále výrazne presahuje deklarované hodnoty pre Game Clock. Odhliadnuc od momentálnej trhovej situácie okolo grafických kariet celkovo Sapphire RX 6600 XT sa toho nedá veľa vytýkať a ocenenie „Smart buy!“ bude asi zaslúžené. Súhlasíte?

Sapphire RX 6600 XT Pulse
+ Vysoký výkon, optimálny na hranie v 1080p
+ Za normálnych okolností priaznivý pomer cena/výkon
+ Pomerne nízka spotreba
+ Výborná efektivita, vyššia než u GeForce RTX 3060
+ Menšie rozmery, široká kompatibilita
+ Účinný chladič. Nízke zahrievanie aj pri tichšom chode
+ Solídne vyhotovenie, na túto triedu pevná konštrukcia
- Vo vyšších rozlíšeniach (QHD a UHD) začína na RTX 3060 strácať
- Nedostupnosť
Odporúčaná maloobchodná cena: 583 eur/15 002 Kč
/* Here you can add custom CSS for the current table */ /* Lean more about CSS: https://en.wikipedia.org/wiki/Cascading_Style_Sheets */ /* To prevent the use of styles to other tables use "#supsystic-table-1051" as a base selector for example: #supsystic-table-1051 { ... } #supsystic-table-1051 tbody { ... } #supsystic-table-1051 tbody tr { ... } */

Testovacie hry máme z Jamy levovej