Site icon HWCooling.net

Sapphire RX 6700 XT Nitro+: silný soupeř pro RTX 3060 Ti

Wasteland 3

Po výkonnějších kartách (s GPU Navi 21) je Radeon RX 6700 XT první grafická karta s menším jádrem Navi 22. To znamená, že už ani střední třída Nvidie s RTX 3060 Ti v čelu nezůstává bez konkurence. RX 6700 XT s ní svádí tvrdý souboj a dokáže GeForce trápit i s neaktivním SAM. Takto těsné srovnání jsme tu ještě neměli a výběr správné karty tak obzvláště záleží na konkrétních hrách či neherních aplikacích a způsobech jejich použití.

Upozornenie: Text článku je na žiadosť obchodu, ktorý nám grafickú kartu zapožičal, výnimočne v Češtine.

Na začátek se chceme omluvit za opožděné vydání. Slibovali jsme minulé a ne až toto pondělí, což se nakonec nepodařilo. Ale možná je to i dobře. První testy RX 6700 XT byly realizovány na neveřejných ovladačích, které byly učené výhradně pro recenzenty. A jak už víte, tak den po plošném vydání testů vyšly ovladače Adrenalin 21.3.1; nejprve ale pouze ve verzi beta, verzi WHQL AMD zveřejnilo až 24. března. A právě s těmito ovladači jsme nakonec testovali. Takže pokud jsou napříč ranými verzemi ovladačů nějaké výraznější změny, naše výsledku již zahrnují konečnou podobu, která se bude týkat i většiny uživatelů.

Jádro RX 6700 XT je s plochou 336 mm² o 35 % menší než Navi 21 v RX 6800, RX 6800 XT a RX 6900 XT. Menší je i ve srovnání s Nvidia GA104. Tam je už rozdíl o polovinu menší, ale stále představuje nějakých 14 %. A právě kartám s tímto jádrem (RTX 3060 Ti a RTX 3070) má RX 6700 XT ambice se postavit. Ve srovnání s RX 6800 jí chybí třetina výpočetních jednotek (CU), těch je 40, užší je i 192bitová paměťová sběrnice, ale paměti jsou stále 16GHz. Je tu ale i věc, v níž má RX 6700 XT navrch, a to jsou výrazně vyšší dosahované frekvence GPU. Bavíme se o zhruba 500 MHz navíc.

Oproti RTX 3060 Ti a RTX 3070 má RX 6700 XT s 12 GB výhodu i ve větší paměti. Stejnou má sice i RTX 3060, ale RX 6700 XT je výrazně výkonnější GPU. Na test máme k dispozici grafickou kartu Sapphire Nitro+, které jsme se již trochu věnovali v tomto článku. Klíčové detaily si však znovu projdeme i v rámci standardní „šablony“ pro testy grafických karet.

Detaily Sapphire RX 6700 XT Nitro+

Nitro+ je nejvyšší řada grafických karet Sapphire. Tomu odpovídá i chladič. Ten je na rozdíl od levnější Pulse (s jen dvěma rotory) trojventilátorový. Takové provedení je dnes běžné i ve střední třídě GPU a je třeba počítat s tím, že má karta na délku 310 mm. Jsou i delší karty, ale už i tento rozměr může v některých skříních kolidovat. Proto je třeba si před koupí dát pozor a vše si důkladně přeměřit.

Ventilátory lze v případě potřeby (typicky pro servisní účely) rychle odpojit. Na rozdíl od konkurenčních chladičů mají totiž jednotlivé ventilátory konektor, ke kterému se připojují, i v rámečku. To pěkně umožňuje výměnu poškozeného ventilátoru i na uživatelské úrovni, což se samozřejmě hodí.

Krajní ventilátory jsou větší, mají průměr 95 mm, střední má 85 mm. Ten se navíc pro potlačení turbulentního proudění otáčí v opačném směru zleva doprava a má o dvě lopatky méně. Ale to kompenzuje jejich větší plochou. Všechny tři mají kruhový rámeček, který je pevnou součástí rotoru. Konce lopatek jsou do něj tradičně zapuštěné, ale Sapphire tuto konstrukci ještě trochu vylepšuje. Mezi jednotlivými lopatkami jsou v rámečku drobné výseky, které by měly rovněž přispět k optimalizaci proudění vzduchu. Zvlněné jsou i hrany žeber radiátoru, což je typický trik na snížení hlučnosti. Všechno jsou to samozřejmě kosmetické detaily, ale právě ty často určují konečné umístění v grafech.

Za pozornost stojí i to, že menší pasiv osazený na pamětech má širší rozestupy žebrování, než ten hlavní (pro GPU). Je to i z toho důvodu, že je od pasivu GPU oddělen a tím pádem je více závislý na systémovém chlazení – proto ty širší rozestupy. Jsou vhodnější pro tento typ chladiče, který ve své podstatě funguje jako pasivní.

Je škoda, že tento pasivní modul je jednodušší oproti těm, které má Sapphire v rámci provedení Nitro+ na RX 6800, 6800 XT a 6900 XT. Jednak už teplo není rozváděné pomocí heatpipe (a základnu tvoří pouze hliníkový profil), jednak již nezasahuje na VRM. To je v tomto případě napojené přes prodloužená žebra na hlavní pasiv, což se může ukázat i jako efektivnější řešení.

Jeden z rozdílů oproti levnějšímu provedení Pulse je i v podpoře dvou BIOSů, mezi kterými můžete přepínat. Ručně nebo přes aplikaci TriXX. Pro změnu BIOSu přes software je třeba nastavit přepínač do krajní polohy vlevo. Střední poloha je pak pro výběr BIOSu „silent“ a třetí, vpravo, zase pro „performance“. My testujeme v režimu „performance“, abychom grafickou kartu výkonnostně neomezovali. To bývá ale obvykle za cenu vyšší hlučnosti. A protože zde je ten rozdíl v chlazení opravdu poměrně výrazný, tak se můžete těšit na samostatný článek, kde si provozní vlastnosti mezi těmito dvěma BIOSy porovnáme.

Tak jako většina nereferenčních grafických karet se i tato vyznačuje větší hloubkou a přesahuje jazýček záslepky PCI Express. Sice méně než chladič MSI Gaming X Trio, ale stále je tu riziko, že se v některých skříních může kolidovat s bočnicí.

Výbava konektorů odpovídá referenční výbavě i rozložení. To znamená, že výstup HDMI (2.1) má zleva jeden a zprava dva konektory DisplayPort (1.4a). To je trochu změna oproti výkonnějším Radeon RX 6000, které místo jednoho z portů DP měly USB-C.

RX 6700 Nitro+ je o trochu (3,5 mm) nižší než její výkonnější sestřičky se „stejným“ chladičem (Nitro+). Záslepku PCI Express přesahuje o pouhých 8 mm. Od slotu směrem dolů naměříte 45 mm. Nejvyšší body jsou okraje krytu kolem ventilátorů, které jsou proti jeho zbytku trochu zvýšené.

Hmotnost pouze zlehka přesahuje kilo (1024 g), takže je karta sice velká, ale zdaleka ne největší ani nejtěžší. V tomto se hranice za poslední dobu výrazně posunuly.


Po výkonnějších kartách (s GPU Navi 21) je Radeon RX 6700 XT první grafická karta s menším jádrem Navi 22. To znamená, že už ani střední třída Nvidie s RTX 3060 Ti v čelu nezůstává bez konkurence. RX 6700 XT s ní svádí tvrdý souboj a dokáže GeForce trápit i s neaktivním SAM. Takto těsné srovnání jsme tu ještě neměli a výběr správné karty tak obzvláště záleží na konkrétních hrách či neherních aplikacích a způsobech jejich použití.

ParametreSapphire RX 6700 XT Nitro+
ArchitektúraArchitekturaRDNA 2
ČipČipNavi 22
Výrobný procesVýrobný proces7 nm TSMC
Plocha čipuPlocha čipu336 mm²
TranzistorovTranzistorů17,2 mld.
Počet jednotiekPočet jednotek40 CU
ShaderyShadery/CUDA jádra2560
Základný taktZákladný takt2321 MHz
Game Clock (AMD)Game Clock (AMD)2548 MHz
Takt BoostuTakt Boostu2622 MHz
RT jednotkyRT jednotky40
AI/tensor jadráAI/tensor jádra
ROPROP64
Textúrovacie jednotkyTexturovacie jednotky160
L2 CacheL2 Cache3 MB
Infinity CacheInfinity Cache96 MB
RozhranieRozhraniePCIe 4.0 ×16
Multi-GPU prepojenieMulti-GPU prepojenie
PamäťPamäť12 GB GDDR6
Takt pamätíTakt pamätí16,0 GHz
Šírka zberniceŠířka sběrnice192 bitov
Priepustnosť pamätíPriepustnosť pamätí384,0 GB/s
Fillrate (pixely)Fillrate (pixely)165,2 Gpx/s
Fillrate (textúry)Fillrate (textury)413 Gtx/s
FLOPS (FP32)FLOPS (FP32)13,21 TFLOPS
FLOPS (FP64)FLOPS (FP64)825,9 GFLOPS
FLOPS (FP16)FLOPS (FP16)26,42 TFLOPS
AI/tensor TOPS (INT8)AI/tensor TOPS (INT8)
AI/tensor FLOPS (FP16)AI/tensor FLOPS (FP16)
TDPTDP230 W
Prídavné napájaniePrídavné napájanie6-pin + 8-pin
Dĺžka kartyDélka karty310,05 mm
Hrúbka kartyTloušťka karty51,4 mm
Shader ModelShader Model6.5
DirectX/Feature LevelDirectX/Feature LevelDX 12 Ultimate (12_2)
OpenGLOpenGL4.6
VulkanVulkan1.2
OpenCLOpenCL2.1
CUDACUDA
Video enkóderVideo enkodérVCN 3.0
Formáty enk.Formáty enk.HEVC, H.264
Rozlišenie enk.Rozlišenie enk.4K
Video dekóderVideo dekodérVCN 3.0
Formáty dek.Formáty dek.HEVC,H.264,VP9, AV1
Rozlíšenie dek.Rozlišenie dek.8K
Maximálné rozlíšenie monitoraMaximálné rozlišenie monitora7680 × 4320 px
HDMIHDMI1× 2.1
DisplayPortDisplayPort3× 1.4a
USB-C
MSRP695 eur/18 124 Kč
/* Here you can add custom CSS for the current table */ /* Lean more about CSS: https://en.wikipedia.org/wiki/Cascading_Style_Sheets */ /* To prevent the use of styles to other tables use "#supsystic-table-845" as a base selector for example: #supsystic-table-845 { ... } #supsystic-table-845 tbody { ... } #supsystic-table-845 tbody tr { ... } */


Po výkonnějších kartách (s GPU Navi 21) je Radeon RX 6700 XT první grafická karta s menším jádrem Navi 22. To znamená, že už ani střední třída Nvidie s RTX 3060 Ti v čelu nezůstává bez konkurence. RX 6700 XT s ní svádí tvrdý souboj a dokáže GeForce trápit i s neaktivním SAM. Takto těsné srovnání jsme tu ještě neměli a výběr správné karty tak obzvláště záleží na konkrétních hrách či neherních aplikacích a způsobech jejich použití.

Herné testy

Najväčšia vzorka testov je z hier. Vzhľadom na to, že sa prevažne budú testovať GeForce a Radeony, teda grafiky primárne určené na herné použitie, je to vcelku prirodzené.

Testovacie hry sme vybrali v prvom rade s ohľadom na to, aby bola rovnováha medzi titulmi lepšie optimalizovanými na GPU jedného (AMD) či druhého výrobcu (Nvidia). Zohľadňovali sme ale takisto popularitu titulov, aby ste si v grafoch našli „tie svoje“ výsledky. Dôraz bol kladený aj na žánrovú pestrosť. Zastúpené sú tak hry typu RTS, FPS, TPS, automobilové závody ako i letecký simulátor, tradičné RPG a športovú zástavu dvíha najhrávanejší futbal. Zoznam testovacích hier nájdete v knižnici kapitol (9–32) s tým, že každá hra má na čo najlepšiu prehľadnosť tú svoju, niekedy i dve (kapitoly), čo má ale svoj dobrý dôvod, o ktorý sa s vami v ďalšom texte podelíme.

Skôr, než sa pustíme do herných testov, tak na zahorenie so zahriatím na prevádzkovú teplotu každá grafická karta prejde testami v 3DMarku. To je na začiatok taká dobrá syntetika.

Výkon v hrách testujeme naprieč troma rozlíšeniami s pomerom strán 16:9 – FHD (1920 × 1080 px), QHD (2560 × 1440 px) a UHD (3840 × 2160 px) a vždy s najvyšším profilom grafických detailov, ktorý je možné nastaviť rovnako na všetkých aktuálnych grafických kartách GeForce a Radeon . Proprietárne detaily na objektívnosť záverov vypíname a nastavenia s ray-tracingovou grafikou sú testované zvlášť, keďže ich nižšia trieda GPU nepodporuje. Ich výsledky nájdete v doplňujúcich kapitolách. Okrem natívneho ray tracingu aj po nasadení Nvidia DLSS (2.0) a AMD FidelityFX CAS.

Ak má hra vstavaný benchmark, tak používame ten (výnimka je iba Forza Horizon 4, kde pre jeho nestabilitu – sem-tam zvykne štrajkovať – jazdíme po svojej trati), v ostatných prípadoch merania prebiehajú na vlastných scénach. Z tých cez OCAT zachytávame časy za sebou idúcich snímok do tabuliek (CSV), ktoré do zrozumiteľnej reči fps interpretuje FLAT. Obe tieto aplikácie sú z dielne kolegov z magazínu gpureport.cz. Okrem priemernej snímkovej frekvencie do grafov zapisujeme aj minimálnu. Tá sa na celkovom zážitku z hrania podieľa významnou mierou. Na čo najvyššiu presnosť sú všetky merania opakované trikrát a konečné výsledky tvoria ich priemernú hodnotu.

Testy s aktívnym AMD Smart Access Memory nebudú zatiaľ súčasť štandardnej metodiky. SAM sa samozrejme budeme venovať, ale na lepšiu orientáciu tieto testy budeme orientovať do samostatného článku. Ale to len dočasne, kým nebudú mať podporu aj grafiky GeForce. Potom prejdeme na opačný model a všetky karty budú testované so zapnutým SAM. Dovtedy však bude SAM v rámci štandardných testov vypnuté a výkonnostný nárast jeho vplyvom budeme publikovať zvlášť. Nikto tak nebude o nič ukrátený (ani tí, čo majú v skrinke čistokrvné AMD a ani majitelia platforiem Intel) a pekne sa zachová i prehľadnosť výsledkov. Predsa len dávať viac režimov jednej karty do rovnakého grafu (alebo mať namiesto 300 grafov 500 na článok) by už nerobilo dobrotu.

V pláne máme ešte jednu vec – raz kvartálne premeriavať dosah rôznych aktualizácií (ovládačov, OS, hier, BIOSu) na výkon. Z toho vypadnú percentuálne nárasty či poklesy výkonu, s ktorými môžete pracovať pri študovaní starších testov. Je to síce trochu kompromis, ale určite lepšia možnosť, než vydávať nové testy s neaktualizovaným softvérom. Ideálne by bolo samozrejme pred vydaním každého nového testu všetky predošlé karty pretestovať, ale to je nereálne. Ale veríme, že oceníte i priebežné premeriavanie s jednou grafikou GeForce a jednou Radeon a uvádzanie príslušného koeficientu v kritériách interaktívnych grafov.

Výpočtové testy

Otestovať grafickú kartu komplexne aj z pohľadu výpočtového výkonu je zložitejšie, než urobiť závery z herného prostredia. Už len z toho dôvodu, že sa takéto testy obvykle viažu na drahý softvér, ktorý si „len tak do redakcie“ nekúpite. Na druhej strane sme našli spôsoby, ako vám ten dostupný výpočtový výkon priblížiť. Jednak vďaka dobre stavaným benchmarkom, jednak sú tu aj nejaké voľne dostupné a pritom relevantné aplikácie a do tretice sme i niečo investovali do tých platených.

Testy zahajuje CompuBench, ktorý počíta rôzne simulácie (mimo iné aj z hernej grafiky).  Potom prechádzame na populárny benchmark SPECviewperf (2020) , ktorý integruje čiastkové operácie z populárnych 2D a 3D aplikácií, medzi ktorými je 3Ds max či SolidWorks. Detaily o tomto testovacom balíčku nájdete na webe spec.org. Od rovnakého tímu je i SPECworkstation 3, kde je GPU akcelerácia v testoch Caffe a Folding@Home. V grafoch nájdete aj výsledky 3D renderu LuxMark 3.1 a pozoruhodný teoretický test GPGPU obsahuje aj AIDA64 s meraniami FLOPS, IOPS a rýchlostí pamätí.

Najväčšiu porciu testov si z pochopiteľných dôvodov ukrojilo 3D renderovanie. To napríklad aj v rámci praktických testov Blendery (2.91). Okrem Cycles grafiky potrápime aj renderermi Eevee a radeon ProRender (nech má nejaký spriaznený test aj AMD, keď už je väčšina  optimalizovaná na karty Nvidie s proprietárnymi frameworkami CUDA a OptiX). Zaujímavý by bol isteže aj add-on pre V-ray, na ten však momentálne redakčná kasa nestačí, ale možno sa nám podarí časom získať nejakú „press“ licenciu, uvidíme. Aplikačné testy chceme do budúcna  rozvíjať. Výhľadovo určite nejakým pokročilým testovaním AI (zatiaľ sme neprišli na rozumný spôsob) vrátane odšumovania (tam by už nejaké nápady boli, ale pre časovú tieseň sme ich zatiaľ nezapracovali).

Grafické karty sa dajú dobre uchopiť aj pri úpravách fotografií. Na získanie predstavy o výkone v populárnom Photoshope používame naskriptovaný Pugetbench, ktorý simuluje reálnu prácu z rôznymi filtrami. Medzi nimi sú i také, ktoré používajú GPU akceleráciu. Komplexný benchmark napovedajúci o výkone rastrovej a vektorovej grafiky je potom i v alternatívnom Affinity Photo. V Lightroome sú zase pozoruhodné farebné korekcie (Enhance Details) surových nekomprimovaných fotiek. Tie aplikujeme dávkovo na 1 GB archív. Všetky tieto úlohy vedia akcelerovať tak GeForce ako i Radeony.

Zase z iného cesta sú potom testy dešifrovania v Hashcate s výberom šifier AES, MD5, NTLMv2, SHA1, SHA2-256/512 a WPA-EAPOL-PBKDF2. Nakoniec ešte v broadcastových aplikáciách OBS a Xsplit meriame, o koľko sa zníži herný výkon počas nahrávania. To už neobstarávajú shadre, ale kodéri (AMD VCE a Nvidia Nvenc). Tieto testy poukazujú na to, akú má ktorá karta približne rezervu typicky na online streamovanie.

Možnosti hardvérovej akcelerácií je, samozrejme, viac, typicky pre strih a prevody videa. To je už však čisto v réžii kodérov, ktoré sú v rámci jednej generácie kariet jedného výrobcu vždy rovnaké, takže nemá zmysel ich testovať na každej grafike. Naprieč generáciami je to už iné a testy tohto typu sa skôr či neskôr objavia. Už len doladiť metriku, kde bude na výstupe vždy rovnaký bitrate a zhoda pixelov. To je na objektívne porovnávania dôležité, pretože kodér jednej firmy/karty síce môže byť v konkrétnom profile s rovnakými nastaveniami rýchlejší, ale na úkor nižšej kvality, ktorú má (ale i nemusí mať, to je len príklad) iný kodér.


Po výkonnějších kartách (s GPU Navi 21) je Radeon RX 6700 XT první grafická karta s menším jádrem Navi 22. To znamená, že už ani střední třída Nvidie s RTX 3060 Ti v čelu nezůstává bez konkurence. RX 6700 XT s ní svádí tvrdý souboj a dokáže GeForce trápit i s neaktivním SAM. Takto těsné srovnání jsme tu ještě neměli a výběr správné karty tak obzvláště záleží na konkrétních hrách či neherních aplikacích a způsobech jejich použití.

Metodika: ako meriame spotrebu

Spôsob merania spotreby sme ladili pomerne dlho a ešte nejaký čas ho ladiť budeme. Ale už teraz máme k dispozícii prípravky, s ktorými môžeme spokojne fungovať.

Aby ste dostali presnú hodnotu celkovej spotreby grafickej karty je treba mapovať interný odber na slote PCI Express a externý na prídavnom napájaní. Na analýzu slotu PCIe bolo treba zostrojiť medzikartu, na ktorej meranie spotreby prebieha. Jej základ sú odpory kalibrované na presnú hodnotu (0,1 Ω) a podľa výšky úbytku napätia na nich vieme vypočítať prúd. Ten následne dosadzujeme do vzorca k zodpovedajúcej hodnote výstupného napätia ~ 12 V a ~ 3,3 V. Úbytok napätia je pritom natoľko nízky, že VRM grafickej karty nijako nerozhodí a na výstupe je stále viac než 12/3,3 V.

Spotrebu meriame na karte medzi grafikou a slotom PCI Express. O návrh a realizáciu sa ochotne postaral Rado Kopera (ďakujeme!)

Na podobnom prípravku pracujeme aj pre externé napájanie. Pri ňom sú však dosahované podstatne vyššie prúdy, je nevyhnutná aj dlhšia kabeláž a viacero priechodov medzi konektormi, čo znamená, že úbytok napätia bude treba odčítavať na ešte menšom odpore 0,01 Ω, súčasný stav (s 0,1 Ω) máme zatiaľ nestabilný. Dokým to poriadne vyladíme budeme na merania na kábloch používať prúdové kliešte Prova 15, ktoré takisto merajú s peknou presnosťou, akurát majú rozsah do 30 A. To ale stačí aj na OC verziu RTX 3090 Gaming X Trio. V prípade, že by bola nejaká karta cez rozsah, je vždy možnosť realizovať meranie spotreby na dvakrát (najprv na jednej a potom na druhej polovici 12 V vodičov).

A prečo sa vôbec trápime s takýmito prípravkami, keď má Nvidia analyzátor spotreby PCAT? Pre úplnú kontrolu nad meraniami. Zatiaľ čo naše zariadenia sú transparentné, tak to od Nvidie používa procesor ktoré môže (ale samozrejme i nemusí) merania rôzne prifarbovať. Po testovaní grafiky AMD na meracom prístroji Nvidia by sme asi pokojne nezaspávali.

Na čítanie a záznam meraní používame riadne skalibrovaný multimeter UNI-T UT71E, ktorý vzorky posiela do XLS. Z neho získavame priemernú hodnotu a dosadením do vzorca s presnou hodnotou výstupných napätí na vetve získavame podklady do grafov.

   

Čiarové grafy s priebehmi budeme rozoberať pre každú časť napájania zvlášť. Aj keď podiel na 3,3 V je obvykle zanedbateľný, monitorovať ju treba. Ťažko povedať, čo táto vetva presne napája, ale obvykle je odber na nej konštantný a keď tak sa mení iba s ohľadom na to, či sa vykresľuje statický alebo dynamický obraz. Spotrebu meriame v dvoch náročnejších hrách (F1 2020 a Shadow of the Tomb Raider) a jednej menej náročnej (CS:GO) s nastavením najvyšších grafických detailov a rozlíšenia UHD (3840 × 2560 px). Potom v pri 3D renderingu v Blenderi s použitím renderera Cycles na známej scéne Classroom. Okrem testov s vysokou záťažou je však dôležité mať prehlaď i odbere vo webovom prehliadači (tým je v našom prípade akcelerovaný Google Chrome), kde trávime tiež dosť času. Jednak teda pri sledovaní videa alebo pri prechádzaní stránkami. Obvyklej priemernej záťaži tohto typu zodpovedá stránka FishIE Tank (HTML5) s 20 rybičkami a webové video v našich testoch spotreby zastupuje vzorka s kodekom VP9, dátovým tokom 17,4 mb/s a 60 fps. Naproti tomu testujeme spotrebu videa i offline, v prehrávači VLC. To na vzorke HEVC (45,7 mb/s, 50 fps). A nakoniec ešte odber grafickej karty zaznamenávame aj  na pracovnej ploche nečinných Windows 10. S jedným i s dvoma aktívnymi monitormi UHD@60 Hz.


Po výkonnějších kartách (s GPU Navi 21) je Radeon RX 6700 XT první grafická karta s menším jádrem Navi 22. To znamená, že už ani střední třída Nvidie s RTX 3060 Ti v čelu nezůstává bez konkurence. RX 6700 XT s ní svádí tvrdý souboj a dokáže GeForce trápit i s neaktivním SAM. Takto těsné srovnání jsme tu ještě neměli a výběr správné karty tak obzvláště záleží na konkrétních hrách či neherních aplikacích a způsobech jejich použití.

Merania hluku…

Hlučnosť, tak ako aj ostatné prevádzkové vlastnosti, ktorým, sa budeme ďalej venovať, meriame v rovnakých režimoch ako spotrebu, aby sa jednotlivé veličiny pekne prekrývali. Zaznamenávame v nich okrem hladiny produkovaného hluku aj frekvenčnú charakteristiku zvuku, vývoj frekvencií GPU a jeho zahrievanie.

V tejto časti opisu metodiky si uvedieme niečo k spôsobu merania hlučnosti. Používame Hlukomer Reed R8080, ktorý priebežne kalibrujeme skalibrovaným kalibrátorom Voltcraft SLC-100. Malý prídavok na hlukomeri je goliér v tvare paraboly, ktorý má dve funkcie. Zvyšuje citlivosť, aby bolo možné rozlíšiť produkovaný zvuk aj pri veľmi nízkych otáčkach. Je tak možné medzi sebou lepšie porovnávať aj veľmi tiché karty s čo najväčším pomerovým rozdielom. V opačnom prípade (bez tejto úpravy) by sa mohlo jednoducho stať, že nameriame naprieč viacerými grafickými kartami rovnakú hladinu hluku i napriek tomu, že je v skutočnosti trochu iná. Tento parabolický štít dáva význam ešte i z toho dôvodu, že z vonkajšej vypuklej strany (od chrbta) odráža všetky parazitné zvuky, s ktorými počas testovania bojuje každý, kto to s presnosťou meraní myslí aspoň trochu vážne. Ide o rôzne praskania tela či predmetov v miestnosti pri bežnej ľudskej aktivite.

Na zaistenie vždy rovnakých podmienok pri meraní hladiny hluku (a neskôr aj zvuku) používame okolo bench-wallu akustické panely s penovou plochou. To z dôvodu, aby sa zvuk do snímača hlukomera odrážal vždy rovnako bez ohľadu na momentálnu situáciu predmetov v testroome. Tieto panely sú z troch strán (zvrchu, sprava a zľava) a ich účelom odzvučniť priestor, v ktorom hlučnosť grafických kariet meriame. Odzvučniť znamená zamedziť rôznym odrazom zvuku a kmitaniu vĺn medzi plochými stenami. Nemýľte si to s odhlučnením, to máme v testlabe dlhodobo vyriešené dobre.

Snímač hlukomera je počas meraní umiestnený na statíve vždy pod rovnakým uhlom a v rovnakej vzdialenosti (35 cm) od slotu PCI Express, v ktorom je nainštalovaná grafická karta. Ku karte samotnej je to samozrejme vždy bližšie, záleží od jej hĺbky. Naznačený referenčný bod aj uhly snímača sú nemenné. Okrem „aerodynamickej hlučnosti“ chladičov meriame aj hladinu hluku pískajúcich cievok. Vtedy na moment ventilátory zastavíme. A na úplnosť treba dodať, že pri zvukových meraniach vypíname takisto ventilátor v zdroji ako aj na chladiči CPU. Meraná je tak vždy čisto grafická karta bez akýchkoľvek skreslení inými komponentmi.

… a frekvenčnej charakteristiky zvuku

Z rovnakého miesta meriame aj to, aká je frekvencia produkovaného zvuku. Jedna vec je hladina hluku (alebo úroveň akustického tlaku v decibeloch) a druhá vec jeho frekvenčná charakteristika, zafarbenie.

Podľa údaju o hladine hluku sa síce viete rýchlo zorientovať, či je grafická karta tichšia lebo hlučnejšia, respektíve kde sa na škále nachádza, no stále ide o mix rôznych frekvencií. Nehovorí teda o tom, či je produkovaný zvuk skôr dunivý (s nižšou frekvenciou) alebo piskľavý (s vysokou). Rovnakých 35 dBA vám tak za istých okolností môže byť prijemných, ale i nepríjemných – záleží na každom individuálne, ako vníma rôzne frekvencie. Z toho dôvodu okrem hladiny hluku budeme v aplikácii TrueRTA pri grafických kartách merať aj frekvenčnú charakteristiku zvuku. Výsledky budú interpretované jednak formou spektrografu s rozlíšením 1/24 oktávy a na lepšie porovnanie s ostatnými grafickými kartami do štandardných pruhových grafov vytiahneme dominantnú frekvenciu nižšieho (20–200 Hz), stredného (201–2000 Hz) a vyššieho (2001–20 000 Hz) spektra tónov. Na merania používame skalibrovaný mikrofón miniDSP UMIK-1, ktorým presne kopíruje polohu hlukomeru s tým, že takisto má límček, a to i s rovnakou ohniskovou vzdialenosťou.

Na záver tejto kapitoly treba poznamenať, že merania hluku a frekvenčnej charakteristiky zvuku budú na väčšine kariet prebiehať iba v záťažových testoch, keďže mimo záťaž a pri nižšom zaťažení (vrátane dekódovania videa) je prevádzka obvykle pasívna s odstavenými ventilátormi. Na druhej strane musíme byť pripravení aj na výnimky s aktívnou prevádzkou v idle alebo grafické karty s duálnym BIOSom, z ktorých ten výkonnejší ventilátory nikdy nevypína a tie sa točia aspoň na minimálnych otáčkach. Nakoniec rovnako ako pri meraní hladiny hluku v jednom z testov zaznamenávame aj frekvenčnú charakteristiku pískajúcich cievok. Nejaké dramatické rozdiely tu však neočakávajte. Obvykle pôjde o jednu a tú istú frekvenciu a cieľom je skôr odhaliť nejakú prípadnú anomáliu. Zvuk pískajúcich cievok je samozrejme vzhľadom na scénu premenlivý, no my však meriame vždy na rovnakej (v CS:GO@1080p).


Po výkonnějších kartách (s GPU Navi 21) je Radeon RX 6700 XT první grafická karta s menším jádrem Navi 22. To znamená, že už ani střední třída Nvidie s RTX 3060 Ti v čelu nezůstává bez konkurence. RX 6700 XT s ní svádí tvrdý souboj a dokáže GeForce trápit i s neaktivním SAM. Takto těsné srovnání jsme tu ještě neměli a výběr správné karty tak obzvláště záleží na konkrétních hrách či neherních aplikacích a způsobech jejich použití.

Metodika: testy zahrievania

Ochudobnení nebudete ani o testy zahrievania. Ste predsa na webe HWCooling. Aby ale malo vôbec zmysel monitorovať teploty na kritických súčastiach nielen grafickej karty, ale čohokoľvek v počítači, je dôležité nasimulovať reálne prostredie počítačovej skrinky so zdravou cirkuláciou vzduchu. Od tej sa potom odvíja aj celkové správanie grafickej karty ako takej. Otvorený bench-table je v mnohých prípadoch nevhodný a výsledky z neho môžu byť skresľujúce. Preto počas všetkých testov nielen zahrievania, ale i merania spotreby či vývoju frekvencií grafického jadra používame veterný tunel s rovnovážnym prúdením.

Dva ventilátory Noctua NF-S12A sú na vstupe a rovnaký počet ich je aj na výduchu. Pri testovaní rôznych konfigurácií systémového chladenia sa nám to ukázalo ako najefektívnejšie riešenie. Ventilátory sú pritom vždy nastavené na 5 V a rýchlosť zodpovedajú približne 550 ot./min. Stálosť vzduchu na vstupe je počas testov riadne kontrolovaná, teplotne sa pohybuje v rozmedzí 21–21,3 °C pri vlhkosti ±40 %.

Zahrievanie odčítavame z interných snímačov cez GPU-Z. Táto malá jednoúčelová aplikácia umožňuje aj záznam vzoriek zo snímačov do tabuľky. Z nich je potom už jednoduché vytvoriť čiarové grafy s priebehmi či priemernú hodnotu do pruhových grafov. Termokameru tu veľmi nevyužijeme, keďže väčšina grafických kariet má backplate, ktorý znemožňuje meranie zahrievania PCB. Kľúčové pre grafy zahrievania bude tak odpočet teplôt internými snímačmi, podľa ktorých sa koniec koncov odvíja aj regulácia frekvencií GPU. Vždy to bude zahrievanie grafického jadra a pokiaľ budú snímače aj na VRAM a VRM, tak vytiahneme do článku aj tieto hodnoty.


Po výkonnějších kartách (s GPU Navi 21) je Radeon RX 6700 XT první grafická karta s menším jádrem Navi 22. To znamená, že už ani střední třída Nvidie s RTX 3060 Ti v čelu nezůstává bez konkurence. RX 6700 XT s ní svádí tvrdý souboj a dokáže GeForce trápit i s neaktivním SAM. Takto těsné srovnání jsme tu ještě neměli a výběr správné karty tak obzvláště záleží na konkrétních hrách či neherních aplikacích a způsobech jejich použití.

Testovacia zostava

Procesor AMD Ryzen 9 5900X
Chladič Noctua NH-U14S
Základná doska MSI MEG X570 Ace
Pamäte Patriot Blackout (4× 8 GB, 3600 MHz/CL18)
2× SSD Patriot Viper VPN100 (512 GB + 2 TB)
Napájací zdroj BeQuiet! Dark Power Pro 12 s 1200 W

Testovacia konfigurácia
ProcesorAMD Ryzen 9 5900X
Chladič CPUNoctua NH-U14S@12 V s NT-H2
Základná doskaMSI MEG X570 Ace
Pamäte (RAM)Patriot Blackout, 4× 8 GB, 3600 MHz/CL18
SSD2× Patriot Viper VPN100 (512 GB + 2 TB)
Napájací zdrojBeQuiet! Dark Power Pro 12 (1200 W)
/* Here you can add custom CSS for the current table */ /* Lean more about CSS: https://en.wikipedia.org/wiki/Cascading_Style_Sheets */ /* To prevent the use of styles to other tables use "#supsystic-table-724" as a base selector for example: #supsystic-table-724 { ... } #supsystic-table-724 tbody { ... } #supsystic-table-724 tbody tr { ... } */

Poznámka.: V čase testovania sú použité grafické ovládače AMD Adrenalin 21.3.1 a zostavenie OS Windows 10 Enterprise je 19042.


Po výkonnějších kartách (s GPU Navi 21) je Radeon RX 6700 XT první grafická karta s menším jádrem Navi 22. To znamená, že už ani střední třída Nvidie s RTX 3060 Ti v čelu nezůstává bez konkurence. RX 6700 XT s ní svádí tvrdý souboj a dokáže GeForce trápit i s neaktivním SAM. Takto těsné srovnání jsme tu ještě neměli a výběr správné karty tak obzvláště záleží na konkrétních hrách či neherních aplikacích a způsobech jejich použití.

3DMark

Na testy používame 3DMark Professional a z testov Night Raid (DirectX 12) vhodný na porovnanie slabších grafík, pre výkonnejšie je potom Fire Strike (DirectX 11) a Time Spy (DirectX 12).




Po výkonnějších kartách (s GPU Navi 21) je Radeon RX 6700 XT první grafická karta s menším jádrem Navi 22. To znamená, že už ani střední třída Nvidie s RTX 3060 Ti v čelu nezůstává bez konkurence. RX 6700 XT s ní svádí tvrdý souboj a dokáže GeForce trápit i s neaktivním SAM. Takto těsné srovnání jsme tu ještě neměli a výběr správné karty tak obzvláště záleží na konkrétních hrách či neherních aplikacích a způsobech jejich použití.

Age of Empires II: DE

Testovacia platforma benchmark, API DirectX 11; prednastavený grafický profil Ultra; extra nastavenia žiadne.







Po výkonnějších kartách (s GPU Navi 21) je Radeon RX 6700 XT první grafická karta s menším jádrem Navi 22. To znamená, že už ani střední třída Nvidie s RTX 3060 Ti v čelu nezůstává bez konkurence. RX 6700 XT s ní svádí tvrdý souboj a dokáže GeForce trápit i s neaktivním SAM. Takto těsné srovnání jsme tu ještě neměli a výběr správné karty tak obzvláště záleží na konkrétních hrách či neherních aplikacích a způsobech jejich použití.

Assassin’s Creed: Valhalla

Testovacia platforma benchmark; API DirectX 12; prednastavený grafický profil Ultra High; extra nastavenia žiadne.






   


Po výkonnějších kartách (s GPU Navi 21) je Radeon RX 6700 XT první grafická karta s menším jádrem Navi 22. To znamená, že už ani střední třída Nvidie s RTX 3060 Ti v čelu nezůstává bez konkurence. RX 6700 XT s ní svádí tvrdý souboj a dokáže GeForce trápit i s neaktivním SAM. Takto těsné srovnání jsme tu ještě neměli a výběr správné karty tak obzvláště záleží na konkrétních hrách či neherních aplikacích a způsobech jejich použití.

Battlefield V

Testovacia platforma vlastná scéna (War stories/Under no flag); API DirectX 12, prednastavený grafický profil Ultra; TAA high; extra nastavenia žiadne.






   


Po výkonnějších kartách (s GPU Navi 21) je Radeon RX 6700 XT první grafická karta s menším jádrem Navi 22. To znamená, že už ani střední třída Nvidie s RTX 3060 Ti v čelu nezůstává bez konkurence. RX 6700 XT s ní svádí tvrdý souboj a dokáže GeForce trápit i s neaktivním SAM. Takto těsné srovnání jsme tu ještě neměli a výběr správné karty tak obzvláště záleží na konkrétních hrách či neherních aplikacích a způsobech jejich použití.

Battlefield V s DXR

Testovacia platforma vlastná scéna (War stories/Under no flag); API DirectX 12, prednastavený grafický profil Ultra; TAA high; extra nastavenia DXR.







Poznámka: Hra podporuje aj DLSS, ale vzhľadom na to, že ide o starší titul a meraní je viac než dosť, sa tomuto nastaveniu v štandardných testoch venovať nebudeme. Nejaké to meranie na prianie však možné je, ak si oň napíšete.


Po výkonnějších kartách (s GPU Navi 21) je Radeon RX 6700 XT první grafická karta s menším jádrem Navi 22. To znamená, že už ani střední třída Nvidie s RTX 3060 Ti v čelu nezůstává bez konkurence. RX 6700 XT s ní svádí tvrdý souboj a dokáže GeForce trápit i s neaktivním SAM. Takto těsné srovnání jsme tu ještě neměli a výběr správné karty tak obzvláště záleží na konkrétních hrách či neherních aplikacích a způsobech jejich použití.

Borderlands 3

Testovacia platforma benchmark; API DirectX 12, prednastavený grafický profil Ultra; TAA; extra nastavenia žiadne.






   



Po výkonnějších kartách (s GPU Navi 21) je Radeon RX 6700 XT první grafická karta s menším jádrem Navi 22. To znamená, že už ani střední třída Nvidie s RTX 3060 Ti v čelu nezůstává bez konkurence. RX 6700 XT s ní svádí tvrdý souboj a dokáže GeForce trápit i s neaktivním SAM. Takto těsné srovnání jsme tu ještě neměli a výběr správné karty tak obzvláště záleží na konkrétních hrách či neherních aplikacích a způsobech jejich použití.

Control

Testovacia platforma vlastná scéna (kapitola Polaris); API DirectX 11, prednastavený grafický profil High; extra nastavenia žiadne.








Po výkonnějších kartách (s GPU Navi 21) je Radeon RX 6700 XT první grafická karta s menším jádrem Navi 22. To znamená, že už ani střední třída Nvidie s RTX 3060 Ti v čelu nezůstává bez konkurence. RX 6700 XT s ní svádí tvrdý souboj a dokáže GeForce trápit i s neaktivním SAM. Takto těsné srovnání jsme tu ještě neměli a výběr správné karty tak obzvláště záleží na konkrétních hrách či neherních aplikacích a způsobech jejich použití.

Control s DXR

Testovacia platforma vlastná scéna (kapitola Polaris); API DirectX 12, prednastavený grafický profil High; extra nastavenia DXR.

   

DXR (native)








Po výkonnějších kartách (s GPU Navi 21) je Radeon RX 6700 XT první grafická karta s menším jádrem Navi 22. To znamená, že už ani střední třída Nvidie s RTX 3060 Ti v čelu nezůstává bez konkurence. RX 6700 XT s ní svádí tvrdý souboj a dokáže GeForce trápit i s neaktivním SAM. Takto těsné srovnání jsme tu ještě neměli a výběr správné karty tak obzvláště záleží na konkrétních hrách či neherních aplikacích a způsobech jejich použití.

Counter Strike: GO

Testovacia platforma benchmark (prelet nad mapou Dust 2); API DirectX 9, prednastavený grafický profil High; 4× MSAA; extra nastavenia žiadne.






   



Po výkonnějších kartách (s GPU Navi 21) je Radeon RX 6700 XT první grafická karta s menším jádrem Navi 22. To znamená, že už ani střední třída Nvidie s RTX 3060 Ti v čelu nezůstává bez konkurence. RX 6700 XT s ní svádí tvrdý souboj a dokáže GeForce trápit i s neaktivním SAM. Takto těsné srovnání jsme tu ještě neměli a výběr správné karty tak obzvláště záleží na konkrétních hrách či neherních aplikacích a způsobech jejich použití.

Cyberpunk 2077

Testovacia platforma vlastná scéna (Little China); API DirectX 12, prednastavený grafický profil Ultra; extra nastavenia žiadne.






   



Po výkonnějších kartách (s GPU Navi 21) je Radeon RX 6700 XT první grafická karta s menším jádrem Navi 22. To znamená, že už ani střední třída Nvidie s RTX 3060 Ti v čelu nezůstává bez konkurence. RX 6700 XT s ní svádí tvrdý souboj a dokáže GeForce trápit i s neaktivním SAM. Takto těsné srovnání jsme tu ještě neměli a výběr správné karty tak obzvláště záleží na konkrétních hrách či neherních aplikacích a způsobech jejich použití.

Cyberpunk 2077 s FidelityFX CAS

Testovacia platforma vlastná scéna (Little China); API DirectX 12, prednastavený grafický profil Ultra; extra nastavenia FidelityFX CAS.

FidelityFX CAS (50 %)








Po výkonnějších kartách (s GPU Navi 21) je Radeon RX 6700 XT první grafická karta s menším jádrem Navi 22. To znamená, že už ani střední třída Nvidie s RTX 3060 Ti v čelu nezůstává bez konkurence. RX 6700 XT s ní svádí tvrdý souboj a dokáže GeForce trápit i s neaktivním SAM. Takto těsné srovnání jsme tu ještě neměli a výběr správné karty tak obzvláště záleží na konkrétních hrách či neherních aplikacích a způsobech jejich použití.

DOOM Eternal

Testovacia platforma vlastná scéna; API Vulkan, prednastavený grafický profil Ultra Nightmare; extra nastavenia žiadne.






      



Po výkonnějších kartách (s GPU Navi 21) je Radeon RX 6700 XT první grafická karta s menším jádrem Navi 22. To znamená, že už ani střední třída Nvidie s RTX 3060 Ti v čelu nezůstává bez konkurence. RX 6700 XT s ní svádí tvrdý souboj a dokáže GeForce trápit i s neaktivním SAM. Takto těsné srovnání jsme tu ještě neměli a výběr správné karty tak obzvláště záleží na konkrétních hrách či neherních aplikacích a způsobech jejich použití.

F1 2020

Testovacia platforma benchmark (Australia, Clear/Dry, Cycle); API DirectX 12, prednastavený grafický profil Ultra High; TAA; extra nastavenia Skidmarks blending off*.






   


*na grafických kartách GeForce je voľba Skidmarks blending vypnutá. Na grafických AMD táto možnosť totiž chýba. Celková kvalita Skidmarks je ale inak na GeForce aj AMD nastavená na High.
Poznámka: Hra podporuje aj DLSS 2.0 a FidelityFX (CAS) pre upscaling a sharpening, ale vzhľadom na relatívnu hardvérovú nenáročnosť v natívnych nastaveniach sa im v štandardných testoch venovať nebudeme. Nejaké to meranie na prianie však možné je, ak si oň napíšete.



Po výkonnějších kartách (s GPU Navi 21) je Radeon RX 6700 XT první grafická karta s menším jádrem Navi 22. To znamená, že už ani střední třída Nvidie s RTX 3060 Ti v čelu nezůstává bez konkurence. RX 6700 XT s ní svádí tvrdý souboj a dokáže GeForce trápit i s neaktivním SAM. Takto těsné srovnání jsme tu ještě neměli a výběr správné karty tak obzvláště záleží na konkrétních hrách či neherních aplikacích a způsobech jejich použití.

FIFA 21

Testovacia platforma vlastná scéna (Autumn/Fall, Overcast, 9pm, Old Trafford); API DirectX 12, prednastavený grafický profil Ultra; extra nastavenia žiadne.








Po výkonnějších kartách (s GPU Navi 21) je Radeon RX 6700 XT první grafická karta s menším jádrem Navi 22. To znamená, že už ani střední třída Nvidie s RTX 3060 Ti v čelu nezůstává bez konkurence. RX 6700 XT s ní svádí tvrdý souboj a dokáže GeForce trápit i s neaktivním SAM. Takto těsné srovnání jsme tu ještě neměli a výběr správné karty tak obzvláště záleží na konkrétních hrách či neherních aplikacích a způsobech jejich použití.

Forza Horizon 4

Testovacia platforma vlastná scéna; API DirectX 12, prednastavený grafický profil Ultra; 2× MSAA; extra nastavenia žiadne.






      



Po výkonnějších kartách (s GPU Navi 21) je Radeon RX 6700 XT první grafická karta s menším jádrem Navi 22. To znamená, že už ani střední třída Nvidie s RTX 3060 Ti v čelu nezůstává bez konkurence. RX 6700 XT s ní svádí tvrdý souboj a dokáže GeForce trápit i s neaktivním SAM. Takto těsné srovnání jsme tu ještě neměli a výběr správné karty tak obzvláště záleží na konkrétních hrách či neherních aplikacích a způsobech jejich použití.

Mafia: DE

Testovacia platforma vlastná scéna (z parkoviska Salieryho baru k bráne nadzemnej trati); API DirectX 11, prednastavený grafický profil High; extra nastavenia žiadne.






   



Po výkonnějších kartách (s GPU Navi 21) je Radeon RX 6700 XT první grafická karta s menším jádrem Navi 22. To znamená, že už ani střední třída Nvidie s RTX 3060 Ti v čelu nezůstává bez konkurence. RX 6700 XT s ní svádí tvrdý souboj a dokáže GeForce trápit i s neaktivním SAM. Takto těsné srovnání jsme tu ještě neměli a výběr správné karty tak obzvláště záleží na konkrétních hrách či neherních aplikacích a způsobech jejich použití.

Metro Exodus

Testovacia platforma benchmark; API DirectX 12, prednastavený grafický profil Extreme; extra nastavenia žiadne.








Po výkonnějších kartách (s GPU Navi 21) je Radeon RX 6700 XT první grafická karta s menším jádrem Navi 22. To znamená, že už ani střední třída Nvidie s RTX 3060 Ti v čelu nezůstává bez konkurence. RX 6700 XT s ní svádí tvrdý souboj a dokáže GeForce trápit i s neaktivním SAM. Takto těsné srovnání jsme tu ještě neměli a výběr správné karty tak obzvláště záleží na konkrétních hrách či neherních aplikacích a způsobech jejich použití.

Metro Exodus s DXR

Testovacia platforma benchmark; API DirectX 12, prednastavený grafický profil Ultra; extra nastavenia DXR.

DXR (native)








Po výkonnějších kartách (s GPU Navi 21) je Radeon RX 6700 XT první grafická karta s menším jádrem Navi 22. To znamená, že už ani střední třída Nvidie s RTX 3060 Ti v čelu nezůstává bez konkurence. RX 6700 XT s ní svádí tvrdý souboj a dokáže GeForce trápit i s neaktivním SAM. Takto těsné srovnání jsme tu ještě neměli a výběr správné karty tak obzvláště záleží na konkrétních hrách či neherních aplikacích a způsobech jejich použití.

Microsoft Flight Simulator

Testovacia platforma vlastná scéna (Paris-Charles de Gaulle, Air Traffic: AI, 14. február, 9:00) autopilot: od 1000 po náraz o terén; API DirectX 11, prednastavený grafický profil Ultra; TAA; extra nastavenia Motion Blur off.






   



Po výkonnějších kartách (s GPU Navi 21) je Radeon RX 6700 XT první grafická karta s menším jádrem Navi 22. To znamená, že už ani střední třída Nvidie s RTX 3060 Ti v čelu nezůstává bez konkurence. RX 6700 XT s ní svádí tvrdý souboj a dokáže GeForce trápit i s neaktivním SAM. Takto těsné srovnání jsme tu ještě neměli a výběr správné karty tak obzvláště záleží na konkrétních hrách či neherních aplikacích a způsobech jejich použití.

Red Dead Redemption 2 (Vulkan)

Testovacia platforma vlastná scéna; API Vulkan, prednastavený grafický profil Favor Quality; extra nastavenia žiadne.






      



Po výkonnějších kartách (s GPU Navi 21) je Radeon RX 6700 XT první grafická karta s menším jádrem Navi 22. To znamená, že už ani střední třída Nvidie s RTX 3060 Ti v čelu nezůstává bez konkurence. RX 6700 XT s ní svádí tvrdý souboj a dokáže GeForce trápit i s neaktivním SAM. Takto těsné srovnání jsme tu ještě neměli a výběr správné karty tak obzvláště záleží na konkrétních hrách či neherních aplikacích a způsobech jejich použití.

Red Dead Redemption 2 (Dx12)

Testovacia platforma vlastná scéna; API DirectX 12, prednastavený grafický profil Favor Quality; extra nastavenia žiadne.








Po výkonnějších kartách (s GPU Navi 21) je Radeon RX 6700 XT první grafická karta s menším jádrem Navi 22. To znamená, že už ani střední třída Nvidie s RTX 3060 Ti v čelu nezůstává bez konkurence. RX 6700 XT s ní svádí tvrdý souboj a dokáže GeForce trápit i s neaktivním SAM. Takto těsné srovnání jsme tu ještě neměli a výběr správné karty tak obzvláště záleží na konkrétních hrách či neherních aplikacích a způsobech jejich použití.

Shadow of the Tomb Raider

Testovacia platforma vlastná scéna; API DirectX 12, prednastavený grafický profil Highest; TAA; extra nastavenia žiadne.






   



Po výkonnějších kartách (s GPU Navi 21) je Radeon RX 6700 XT první grafická karta s menším jádrem Navi 22. To znamená, že už ani střední třída Nvidie s RTX 3060 Ti v čelu nezůstává bez konkurence. RX 6700 XT s ní svádí tvrdý souboj a dokáže GeForce trápit i s neaktivním SAM. Takto těsné srovnání jsme tu ještě neměli a výběr správné karty tak obzvláště záleží na konkrétních hrách či neherních aplikacích a způsobech jejich použití.

Shadow of the Tomb Raider s DXR

Testovacia platforma benchmark; API DirectX 12, prednastavený grafický profil Highest; extra nastavenia DXR.






Poznámka: Hra podporuje aj DLSS a FidelityFX CAS, ale vzhľadom na to, že ide o starší titul a meraní je viac než dosť, sa tomuto nastaveniu v štandardných testoch venovať nebudeme. Nejaké to meranie na prianie však možné je, ak si oň napíšete.



Po výkonnějších kartách (s GPU Navi 21) je Radeon RX 6700 XT první grafická karta s menším jádrem Navi 22. To znamená, že už ani střední třída Nvidie s RTX 3060 Ti v čelu nezůstává bez konkurence. RX 6700 XT s ní svádí tvrdý souboj a dokáže GeForce trápit i s neaktivním SAM. Takto těsné srovnání jsme tu ještě neměli a výběr správné karty tak obzvláště záleží na konkrétních hrách či neherních aplikacích a způsobech jejich použití.

Total War Saga: Troy

Testovacia platforma benchmark; API DirectX 11, prednastavený grafický profil Ultra; 4× AA, extra nastavenia žiadne.








Po výkonnějších kartách (s GPU Navi 21) je Radeon RX 6700 XT první grafická karta s menším jádrem Navi 22. To znamená, že už ani střední třída Nvidie s RTX 3060 Ti v čelu nezůstává bez konkurence. RX 6700 XT s ní svádí tvrdý souboj a dokáže GeForce trápit i s neaktivním SAM. Takto těsné srovnání jsme tu ještě neměli a výběr správné karty tak obzvláště záleží na konkrétních hrách či neherních aplikacích a způsobech jejich použití.

Wasteland 3

Testovacia platforma vlastná scéna; API DirectX 11, prednastavený grafický profil Ultra; extra nastavenia žiadne.






   



Po výkonnějších kartách (s GPU Navi 21) je Radeon RX 6700 XT první grafická karta s menším jádrem Navi 22. To znamená, že už ani střední třída Nvidie s RTX 3060 Ti v čelu nezůstává bez konkurence. RX 6700 XT s ní svádí tvrdý souboj a dokáže GeForce trápit i s neaktivním SAM. Takto těsné srovnání jsme tu ještě neměli a výběr správné karty tak obzvláště záleží na konkrétních hrách či neherních aplikacích a způsobech jejich použití.

Súhrnný herný výkon






Výkon za euro





Po výkonnějších kartách (s GPU Navi 21) je Radeon RX 6700 XT první grafická karta s menším jádrem Navi 22. To znamená, že už ani střední třída Nvidie s RTX 3060 Ti v čelu nezůstává bez konkurence. RX 6700 XT s ní svádí tvrdý souboj a dokáže GeForce trápit i s neaktivním SAM. Takto těsné srovnání jsme tu ještě neměli a výběr správné karty tak obzvláště záleží na konkrétních hrách či neherních aplikacích a způsobech jejich použití.

CompuBench 2.0 (OpenCL)

Testovacia platforma benchmark; API OpenCL; extra nastavenia žiadne.

Game Effects



Advanced Compute




High Quality Computer Generated Imagery and Rendering



Computer Vision



Po výkonnějších kartách (s GPU Navi 21) je Radeon RX 6700 XT první grafická karta s menším jádrem Navi 22. To znamená, že už ani střední třída Nvidie s RTX 3060 Ti v čelu nezůstává bez konkurence. RX 6700 XT s ní svádí tvrdý souboj a dokáže GeForce trápit i s neaktivním SAM. Takto těsné srovnání jsme tu ještě neměli a výběr správné karty tak obzvláště záleží na konkrétních hrách či neherních aplikacích a způsobech jejich použití.

SPECviewperf 2020

Testovacia platforma benchmark; API OpenGL a DirectX; extra nastavenia žiadne.








SPECworkstation 3



Po výkonnějších kartách (s GPU Navi 21) je Radeon RX 6700 XT první grafická karta s menším jádrem Navi 22. To znamená, že už ani střední třída Nvidie s RTX 3060 Ti v čelu nezůstává bez konkurence. RX 6700 XT s ní svádí tvrdý souboj a dokáže GeForce trápit i s neaktivním SAM. Takto těsné srovnání jsme tu ještě neměli a výběr správné karty tak obzvláště záleží na konkrétních hrách či neherních aplikacích a způsobech jejich použití.

Testy FLOPS, IOPS a rýchlosť pamätí

Testovacia platforma benchmark; verzia aplikácie 6.32.5600; extra nastavenia žiadne.












Po výkonnějších kartách (s GPU Navi 21) je Radeon RX 6700 XT první grafická karta s menším jádrem Navi 22. To znamená, že už ani střední třída Nvidie s RTX 3060 Ti v čelu nezůstává bez konkurence. RX 6700 XT s ní svádí tvrdý souboj a dokáže GeForce trápit i s neaktivním SAM. Takto těsné srovnání jsme tu ještě neměli a výběr správné karty tak obzvláště záleží na konkrétních hrách či neherních aplikacích a způsobech jejich použití.

LuxMark

Testovacia platforma benchmark; API OpenCL; extra nastavenia žiadne.



Blender@Cycles

Testovacia platforma render BMW a Classroom; renderer Cycles, 12 dlaždíc; extra nastavenia je OpenCL.




Po výkonnějších kartách (s GPU Navi 21) je Radeon RX 6700 XT první grafická karta s menším jádrem Navi 22. To znamená, že už ani střední třída Nvidie s RTX 3060 Ti v čelu nezůstává bez konkurence. RX 6700 XT s ní svádí tvrdý souboj a dokáže GeForce trápit i s neaktivním SAM. Takto těsné srovnání jsme tu ještě neměli a výběr správné karty tak obzvláště záleží na konkrétních hrách či neherních aplikacích a způsobech jejich použití.

Blender@Radeon ProRender

Testovacia platforma render BMW a Classroom; renderer Radeon ProRender, 1024 vzoriek; extra nastavenia žiadne. Extra nastavenie je OpenCL.


Blender@Eevee

Testovacia platforma render animácia Ember Forest; renderer Eevee, 350 obrázkov; extra nastavenia je OpenCL.

Render Ember Forest v Blender 2.92



Po výkonnějších kartách (s GPU Navi 21) je Radeon RX 6700 XT první grafická karta s menším jádrem Navi 22. To znamená, že už ani střední třída Nvidie s RTX 3060 Ti v čelu nezůstává bez konkurence. RX 6700 XT s ní svádí tvrdý souboj a dokáže GeForce trápit i s neaktivním SAM. Takto těsné srovnání jsme tu ještě neměli a výběr správné karty tak obzvláště záleží na konkrétních hrách či neherních aplikacích a způsobech jejich použití.

Úprava fotografií

Adobe Photoshop: Testovacia platforma Pugetbench; extra nastavenie žiadne.







Affinity Photo: Testovacia platforma vstavaný benchmark; extra nastavenie žiadne.


Adobe Lightroom: Testovacia platforma vlastný 1-gigabajtový archív 42 surových fotiek (CR2) z DSLR; extra nastavenie žiadne.



Po výkonnějších kartách (s GPU Navi 21) je Radeon RX 6700 XT první grafická karta s menším jádrem Navi 22. To znamená, že už ani střední třída Nvidie s RTX 3060 Ti v čelu nezůstává bez konkurence. RX 6700 XT s ní svádí tvrdý souboj a dokáže GeForce trápit i s neaktivním SAM. Takto těsné srovnání jsme tu ještě neměli a výběr správné karty tak obzvláště záleží na konkrétních hrách či neherních aplikacích a způsobech jejich použití.

Broadcasting

OBS Studio a XSplit: Testovacia platforma benchmark hry F1 2020; extra nastavenia sú povolenia kodérov AMD VCE/Nvidia Nvenc (AVC/H.264), výstupné rozlíšenie 2560 × 1440 px (60 fps), cieľový bitrate 19 700 kbps.






Po výkonnějších kartách (s GPU Navi 21) je Radeon RX 6700 XT první grafická karta s menším jádrem Navi 22. To znamená, že už ani střední třída Nvidie s RTX 3060 Ti v čelu nezůstává bez konkurence. RX 6700 XT s ní svádí tvrdý souboj a dokáže GeForce trápit i s neaktivním SAM. Takto těsné srovnání jsme tu ještě neměli a výběr správné karty tak obzvláště záleží na konkrétních hrách či neherních aplikacích a způsobech jejich použití.

Lámanie hesiel

Testovacia platforma Hashcat; extra nastavenia žiadny. Testy si môžete jednoducho i sami vyskúšať. Stačí si stiahnuť binárku a v príkazovom riadku zadať podľa číselného kódu šifru, ktorá vás zaujíma.










Po výkonnějších kartách (s GPU Navi 21) je Radeon RX 6700 XT první grafická karta s menším jádrem Navi 22. To znamená, že už ani střední třída Nvidie s RTX 3060 Ti v čelu nezůstává bez konkurence. RX 6700 XT s ní svádí tvrdý souboj a dokáže GeForce trápit i s neaktivním SAM. Takto těsné srovnání jsme tu ještě neměli a výběr správné karty tak obzvláště záleží na konkrétních hrách či neherních aplikacích a způsobech jejich použití.

Frekvencie GPU








Po výkonnějších kartách (s GPU Navi 21) je Radeon RX 6700 XT první grafická karta s menším jádrem Navi 22. To znamená, že už ani střední třída Nvidie s RTX 3060 Ti v čelu nezůstává bez konkurence. RX 6700 XT s ní svádí tvrdý souboj a dokáže GeForce trápit i s neaktivním SAM. Takto těsné srovnání jsme tu ještě neměli a výběr správné karty tak obzvláště záleží na konkrétních hrách či neherních aplikacích a způsobech jejich použití.

Zahrievanie GPU










Po výkonnějších kartách (s GPU Navi 21) je Radeon RX 6700 XT první grafická karta s menším jádrem Navi 22. To znamená, že už ani střední třída Nvidie s RTX 3060 Ti v čelu nezůstává bez konkurence. RX 6700 XT s ní svádí tvrdý souboj a dokáže GeForce trápit i s neaktivním SAM. Takto těsné srovnání jsme tu ještě neměli a výběr správné karty tak obzvláště záleží na konkrétních hrách či neherních aplikacích a způsobech jejich použití.

Čistá spotreba grafickej karty









Výkon na jednotku wattu





Po výkonnějších kartách (s GPU Navi 21) je Radeon RX 6700 XT první grafická karta s menším jádrem Navi 22. To znamená, že už ani střední třída Nvidie s RTX 3060 Ti v čelu nezůstává bez konkurence. RX 6700 XT s ní svádí tvrdý souboj a dokáže GeForce trápit i s neaktivním SAM. Takto těsné srovnání jsme tu ještě neměli a výběr správné karty tak obzvláště záleží na konkrétních hrách či neherních aplikacích a způsobech jejich použití.

Analýza napájania z 12 V vetvy (vyššia záťaž)











Po výkonnějších kartách (s GPU Navi 21) je Radeon RX 6700 XT první grafická karta s menším jádrem Navi 22. To znamená, že už ani střední třída Nvidie s RTX 3060 Ti v čelu nezůstává bez konkurence. RX 6700 XT s ní svádí tvrdý souboj a dokáže GeForce trápit i s neaktivním SAM. Takto těsné srovnání jsme tu ještě neměli a výběr správné karty tak obzvláště záleží na konkrétních hrách či neherních aplikacích a způsobech jejich použití.

Analýza napájania z 12 V vetvy (nižšia záťaž)












Po výkonnějších kartách (s GPU Navi 21) je Radeon RX 6700 XT první grafická karta s menším jádrem Navi 22. To znamená, že už ani střední třída Nvidie s RTX 3060 Ti v čelu nezůstává bez konkurence. RX 6700 XT s ní svádí tvrdý souboj a dokáže GeForce trápit i s neaktivním SAM. Takto těsné srovnání jsme tu ještě neměli a výběr správné karty tak obzvláště záleží na konkrétních hrách či neherních aplikacích a způsobech jejich použití.

Analýza napájania z 3,3 V vetvy

Pohľad na medzikartu na merania odberu zo slotu PCI Express. Strana pre 3,3 V vetvu











Po výkonnějších kartách (s GPU Navi 21) je Radeon RX 6700 XT první grafická karta s menším jádrem Navi 22. To znamená, že už ani střední třída Nvidie s RTX 3060 Ti v čelu nezůstává bez konkurence. RX 6700 XT s ní svádí tvrdý souboj a dokáže GeForce trápit i s neaktivním SAM. Takto těsné srovnání jsme tu ještě neměli a výběr správné karty tak obzvláště záleží na konkrétních hrách či neherních aplikacích a způsobech jejich použití.

Hladina hluku







Po výkonnějších kartách (s GPU Navi 21) je Radeon RX 6700 XT první grafická karta s menším jádrem Navi 22. To znamená, že už ani střední třída Nvidie s RTX 3060 Ti v čelu nezůstává bez konkurence. RX 6700 XT s ní svádí tvrdý souboj a dokáže GeForce trápit i s neaktivním SAM. Takto těsné srovnání jsme tu ještě neměli a výběr správné karty tak obzvláště záleží na konkrétních hrách či neherních aplikacích a způsobech jejich použití.

Frekvenčná charakteristika zvuku

Merania prebiehajú v aplikácii TrueRTA, ktorá zaznamenáva zvuk v škále 240 frekvencií v zaznamenávanom rozsahu 20–20 000 Hz. Pre možnosť porovnania naprieč článkami exportujeme do štandardných pruhových grafov dominantnú frekvenciu z nízkeho (20–200 Hz), stredného (201–2000 Hz) a vysokého (2001–20 000 Hz) spektra. Na ešte podrobnejšiu analýzu zvukového prejavu je však dôležité vnímať celkový tvar grafu a intenzitu všetkých frekvencií/tónov.

Mikrofón, ktorý používame na analýzu zvuku chladičov a cievok



Graphics cardDominant sound freq. and noise level in F1 2020@2160pNF-F12 PWMNF-A15 PWM
Low rangeMid rangeHigh range
Frequency [Hz]Noise level [dBu]Frequency [Hz]Noise level [dBu]Frequency [Hz]Noise level [dBu]
Sapphire RX 6700 XT Nitro+ (P)100,794-75,1991076,347-73,4837034,643-76,501
MSI RTX 3060 Ti Gaming X Trio100,794-70,6081107,887-82,7977034,643-83,730
Gigabyte RTX 3060 Eagle OC 12G100,794-71,611213,574-64,2612031,873-74,162
MSI RTX 3090 Gaming X Trio100,794-72,3301076,347-75,9924561,401-81,229
MSI RTX 3070 Gaming X Trio100,794-73,9261076,347-79,7196267,154-85,076
AMD Radeon RX 6800100,794-71,7591107,887-67,4162091,412-75,288
Asus TUF RTX 3080 O10G Gaming100,794-76,0451107,887-77,8507034,643-74,423
AMD Radeon RX 6800 XT100,794-72,9911107,887-74,72410848,902-76,519
/* Here you can add custom CSS for the current table */ /* Lean more about CSS: https://en.wikipedia.org/wiki/Cascading_Style_Sheets */ /* To prevent the use of styles to other tables use "#supsystic-table-846" as a base selector for example: #supsystic-table-846 { ... } #supsystic-table-846 tbody { ... } #supsystic-table-846 tbody tr { ... } */



Graphics cardDominant sound freq. and noise level in SOTTR@2160pNF-F12 PWMNF-A15 PWM
Low rangeMid rangeHigh range
Frequency [Hz]Noise level [dBu]Frequency [Hz]Noise level [dBu]Frequency [Hz]Noise level [dBu]
Sapphire RX 6700 XT Nitro+ (P)100,794-75,1371107,887-75,2215915,406-76,482
MSI RTX 3060 Ti Gaming X Trio100,794-70,7641076,347-83,6307034,643-81,871
Gigabyte RTX 3060 Eagle OC 12G100,794-71,937213,574-64,4552031,873-73,841
MSI RTX 3090 Gaming X Trio106,787-74,468213,574-71,3074561,401-79,260
MSI RTX 3070 Gaming X Trio100,794-72,952213,574-72,2756267,154-84,919
AMD Radeon RX 6800100,794-71,6031140,350-67,7659665,273-80,642
Asus TUF RTX 3080 O10G Gaming (P)100,794-75,4101076,347-72,3217240,773-74,199
AMD Radeon RX 6800 XT100,794-73,1701107,887-75,26210848,902-75,397
/* Here you can add custom CSS for the current table */ /* Lean more about CSS: https://en.wikipedia.org/wiki/Cascading_Style_Sheets */ /* To prevent the use of styles to other tables use "#supsystic-table-840" as a base selector for example: #supsystic-table-840 { ... } #supsystic-table-840 tbody { ... } #supsystic-table-840 tbody tr { ... } */



Graphics cardDominant sound freq. and noise level in CS:GO@2160pNF-F12 PWMNF-A15 PWM
Low rangeMid rangeHigh range
Frequency [Hz]Noise level [dBu]Frequency [Hz]Noise level [dBu]Frequency [Hz]Noise level [dBu]
Sapphire RX 6700 XT Nitro+ (P)100,794-75,0121107,887-73,7985747,006-74,232
MSI RTX 3060 Ti Gaming X Trio100,794-71,4421107,887-83,0976267,154-82,469
Gigabyte RTX 3060 Eagle OC 12G100,794-72,601213,574-64,7942031,873-73,810
MSI RTX 3090 Gaming X Trio106,787-75,721213,574-73,4234695,061-77,625
MSI RTX 3070 Gaming X Trio106,787-75,721213,574-73,4236267,154-82,711
AMD Radeon RX 6800100,794-71,1031076,347-77,3289665,273-77,714
Asus TUF RTX 3080 O10G Gaming (P)100,794-74,2081076,347-70,9197240,773-74,402
AMD Radeon RX 6800 XT100,794-72,3461107,887-73,73210848,902-72,534
/* Here you can add custom CSS for the current table */ /* Lean more about CSS: https://en.wikipedia.org/wiki/Cascading_Style_Sheets */ /* To prevent the use of styles to other tables use "#supsystic-table-841" as a base selector for example: #supsystic-table-841 { ... } #supsystic-table-841 tbody { ... } #supsystic-table-841 tbody tr { ... } */



Graphics cardDominant sound freq. and noise level in Blender (Cycles), ClassroomNF-F12 PWMNF-A15 PWM
Low rangeMid rangeHigh range
Frequency [Hz]Noise level [dBu]Frequency [Hz]Noise level [dBu]Frequency [Hz]Noise level [dBu]
Sapphire RX 6700 XT Nitro+ (P)Gigabyte RTX 3060 Eagle OC 12G100,794-75,7861076,347-87,2295915,406-82,066
MSI RTX 3060 Ti Gaming X Trio100,794-70,442987,015-89,5486450,796-88,958
Gigabyte RTX 3060 Eagle OC 12G100,794-72,605213,574-70,0072031,873-79,089
MSI RTX 3090 Gaming X Trio100,794-71,2241076,347-85,3145915,406-91,953
MSI RTX 3070 Gaming X Trio100,794-71,2241076,347-85,31418245,606-90,785
AMD Radeon RX 6800100,794-71,136987,015-89,0417452,944-88,237
Asus TUF RTX 3080 O10G Gaming (P)106,787-81,5411659,995-80,5686834,380-77,967
AMD Radeon RX 6800 XT100,794-72,9801243,561-95,2357671,332-84,980
/* Here you can add custom CSS for the current table */ /* Lean more about CSS: https://en.wikipedia.org/wiki/Cascading_Style_Sheets */ /* To prevent the use of styles to other tables use "#supsystic-table-842" as a base selector for example: #supsystic-table-842 { ... } #supsystic-table-842 tbody { ... } #supsystic-table-842 tbody tr { ... } */



Graphics cardDominant sound freq. and noise level in CS:GO@1080p (coils only)NF-F12 PWMNF-A15 PWM
Low rangeMid rangeHigh range
Frequency [Hz]Noise level [dBu]Frequency [Hz]Noise level [dBu]Frequency [Hz]Noise level [dBu]
Sapphire RX 6700 XT Nitro+ (P)100,794-74,6701395,850-88,4085747,006-70,289
MSI RTX 3060 Ti Gaming X Trio100,794-73,0062152,695-86,3796267,154-83,576
Gigabyte RTX 3060 Eagle OC 12G100,794-73,5751974,030-90,2496088,740-83,145
MSI RTX 3090 Gaming X Trio50,397-76,126987,015-84,8365915,406-83,323
MSI RTX 3070 Gaming X Trio100,794-74,6621317,507-81,4486088,740-84,631
AMD Radeon RX 6800100,794-72,0131659,955-90,3548863,094-84,530
Asus TUF RTX 3080 O10G Gaming (P)100,794-75,5761140,350-81,7399948,487-78,734
AMD Radeon RX 6800 XT100,794-73,2721659,955-83,3277452,944-76,372
/* Here you can add custom CSS for the current table */ /* Lean more about CSS: https://en.wikipedia.org/wiki/Cascading_Style_Sheets */ /* To prevent the use of styles to other tables use "#supsystic-table-843" as a base selector for example: #supsystic-table-843 { ... } #supsystic-table-843 tbody { ... } #supsystic-table-843 tbody tr { ... } */



Po výkonnějších kartách (s GPU Navi 21) je Radeon RX 6700 XT první grafická karta s menším jádrem Navi 22. To znamená, že už ani střední třída Nvidie s RTX 3060 Ti v čelu nezůstává bez konkurence. RX 6700 XT s ní svádí tvrdý souboj a dokáže GeForce trápit i s neaktivním SAM. Takto těsné srovnání jsme tu ještě neměli a výběr správné karty tak obzvláště záleží na konkrétních hrách či neherních aplikacích a způsobech jejich použití.

Závěr

Skóre souhrnného výkonu se u Sapphire RX 6700 XT téměř dokonale překrývá s MSI RTX 3060 Ti Gaming X Trio, a to i bez SAM. S aktivním SAM (tyto testy vydáme koncem týdne) půjde zřejmě už agresivně po krku RTX 3070. Je pravda, že až se masivněji rozšíří podpora Resizable BAR, bude situace zase jiná, ale momentálně je třeba pracovat s tím, co máme v rukou nyní.

Ve srovnání s referenční RX 6800 je Sapphire RX 6700 XT Nitro+ v průměru pomalejší o 5–14%, přičemž nejnižší rozdíl je v rozlišení Full HD. Odpověď na to, zda je pro vás lepší volba RX 6700 XT nebo RTX 3060 Ti, je třeba hledat v konkrétních hrách. Při takovém Battlefieldu V záleží ještě ale i na tom, zda hrajete nebo nehrajete s ray-tracingovou grafikou. Bez ní má RX 6700 XT Nitro+ nad RTX 3060 Ti Gaming X 8–16% náskok, po zapnutí DXR (Ultra) ale už 19–34 % výkonu ztrácí. Rychlejší je RX 6700 XT i v Borderlands 3 (+9–14 %) či DOOM Eternal. A u toho speciálně v rozlišení UHD, kde se rozdíl z 5–7% (naměřených ve FHD a QHD) prohlubuje až na 18%. Zde se již projevila o 4 GB větší paměť RX 6700 XT.

Je tu ale i nějaký seznam her, kde RX 6700 XT na RTX 3060 Ti ztrácí (ale znovu dodávám, že s vypnutým SAM). V Mafii DE 7–16 %, ve Forza Horizon 4 to je 7–11 %, v Total War Saga: Troy 5–16 %, v Control 4–8 % (bez DXR), s DXR je to samozřejmě výrazně horší a Radeon je pomalejší i v Metro Exodus. Vzácně vyrovnaný je výkon v Cybeprunku 2077 (s FidelityFX CAS i bez něj) či v Red Dead Redemption 2. Pod Vulkanem RX 6700 XT malinko ztrácí (2–4 %), ale s DX12 má zase v porovnání s RTX 3060 Ti 3–5 % k dobru. Zanedbatelné rozdíly jsou i v Shadow of the Tomb Raider, kde ale RX 6700 XT táhne spíše za kratší konec, je horší o 1–4 % dle rozlišení.

Mimořádně vyrovnaná je i efektivita obou karet. Velmi podobný herní výkon zde znamená i velmi podobnou spotřebu. V F1 2020 je rozdíl 5 W (z pohledu RX 6700 Nitro+ 243,5 vs. 248,8 W), v Shadow of the Tomb Raider pouze 0,5 W (233,4 vs. 233,9 W). Koeficient jednotky výkonu na watt má ale RX 6700 XT Nitro+ ale výrazně slabší než RX 6800. Chladič Sapphire Nitro+ je dobře připraven a naddimenzován i na 250 W, o čemž svědčí i poměrně nízké teploty GPU. V režimu „performance“ je ale karta hlučnější, než byste možná od takového monstra očekávali. Proto se brzy podíváme na to, jaký vliv na provozní vlastnosti bude mít volba BIOSu „silent“. Na celkové hlučnosti se ale poměrně výrazně podílejí i cívky. Ty jsou poměrně hlasité, což zamrzí. Těm změna BIOSu zřejmě nepomůže…

Sapphire RX 6700 XT Nitro se dá jinak klasifikovat jako slušná herní grafická karta vhodná do rozlišení Quad HD (2560 × 1440 px). Ve výpočetních úlohách obvykle ztrácí na RTX 3060 Ti, v Blenderu pod Cycles opravdu výrazně. Ale zase vybrané šifry jako WPA-EAPOL-PBKDF2, SHA1, SHA2-256 nebo SHA2-512 umí rozlousknout rychleji.

Sapphire RX 6700 XT Nitro+
+ Vysoký výkon (vhodný i na hraní v rozlišení QHD, 2560 × 1440 px)
+ Slušná efektivita (výkon na watt)
+ Účinný chladič, ale v režimu „performance“ je hlučnější
+ Solidní provedení
+ Možný nárůst výkonu na platformách s podporou Resizable BAR
+ Možnost rychlé výměny ventilátorů na uživatelské úrovni
+ Efektní osvětlení RGB LED
+ Dual BIOS
- Ve srovnání s RX 6800 slabší efektivita (výkon na watt)
- Hlučnější cívky
- Nedostupnost
Doporučená maloobchodní cena: 695 eur/18 120 Kč
/* Here you can add custom CSS for the current table */ /* Lean more about CSS: https://en.wikipedia.org/wiki/Cascading_Style_Sheets */ /* To prevent the use of styles to other tables use "#supsystic-table-844" as a base selector for example: #supsystic-table-844 { ... } #supsystic-table-844 tbody { ... } #supsystic-table-844 tbody tr { ... } */

 

Testovací hry máme z Jamy levovej