Sapphire RX 7600 Pulse: Jasná jednotka v pomere cena/výkon

Metodika: výkonnostné testy

AMD modernizovalo aj nižší segment Radeonov a RX 7600 s architektúru RDNA 3 predstavuje už naozaj lacnú grafickú kartu. Po zohľadnení všetkých kritérií je férové tvrdiť, že minimálne do príchodu GeForce RTX 4060 ide často o to najvýhodnejšie, čo si môžete na hranie vo Full HD zaobstarať. A vedeli ste, že RX 7600 dominuje aj v prostredí jednoduchších pracovných zostáv, ktoré profitujú z výkonu GPU?

Herné testy

Najväčšia vzorka testov je z hier. Vzhľadom na to, že sa prevažne budú testovať GeForce a Radeony, teda grafiky primárne určené na herné použitie, je to vcelku prirodzené.

Testovacie hry sme vybrali v prvom rade s ohľadom na to, aby bola rovnováha medzi titulmi lepšie optimalizovanými na GPU jedného (AMD) či druhého výrobcu (Nvidia). Zohľadňovali sme ale takisto popularitu titulov, aby ste si v grafoch našli „tie svoje“ výsledky. Dôraz bol kladený aj na žánrovú pestrosť. Zastúpené sú tak hry typu RTS, FPS, TPS, automobilové závody ako i letecký simulátor, tradičné RPG a športovú zástavu dvíha najhrávanejší futbal. Zoznam testovacích hier nájdete v knižnici kapitol (9–32) s tým, že každá hra má na čo najlepšiu prehľadnosť tú svoju, niekedy i dve (kapitoly), čo má ale svoj dobrý dôvod, o ktorý sa s vami v ďalšom texte podelíme.

Skôr, než sa pustíme do herných testov, tak na zahorenie so zahriatím na prevádzkovú teplotu každá grafická karta prejde testami v 3DMarku. To je na začiatok taká dobrá syntetika.

Výkon v hrách testujeme naprieč troma rozlíšeniami s pomerom strán 16:9 – FHD (1920 × 1080 px), QHD (2560 × 1440 px) a UHD (3840 × 2160 px) a vždy s najvyšším profilom grafických detailov, ktorý je možné nastaviť rovnako na všetkých aktuálnych grafických kartách GeForce a Radeon . Proprietárne detaily na objektívnosť záverov vypíname a nastavenia s ray-tracingovou grafikou sú testované zvlášť, keďže ich nižšia trieda GPU nepodporuje. Ich výsledky nájdete v doplňujúcich kapitolách. Okrem natívneho ray tracingu aj po nasadení Nvidia DLSS (2.0) a AMD FidelityFX CAS.

Ak má hra vstavaný benchmark, tak používame ten (výnimka je iba Forza Horizon 4, kde pre jeho nestabilitu – sem-tam zvykne štrajkovať – jazdíme po svojej trati), v ostatných prípadoch merania prebiehajú na vlastných scénach. Z tých cez OCAT zachytávame časy za sebou idúcich snímok do tabuliek (CSV), ktoré do zrozumiteľnej reči fps interpretuje FLAT. Obe tieto aplikácie sú z dielne kolegov z magazínu gpureport.cz. Okrem priemernej snímkovej frekvencie do grafov zapisujeme aj minimálnu. Tá sa na celkovom zážitku z hrania podieľa významnou mierou. Na čo najvyššiu presnosť sú všetky merania opakované trikrát a konečné výsledky tvoria ich priemernú hodnotu.

Výpočtové testy

Otestovať grafickú kartu komplexne aj z pohľadu výpočtového výkonu je zložitejšie, než urobiť závery z herného prostredia. Už len z toho dôvodu, že sa takéto testy obvykle viažu na drahý softvér, ktorý si „len tak do redakcie“ nekúpite. Na druhej strane sme našli spôsoby, ako vám ten dostupný výpočtový výkon priblížiť. Jednak vďaka dobre stavaným benchmarkom, jednak sú tu aj nejaké voľne dostupné a pritom relevantné aplikácie a do tretice sme i niečo investovali do tých platených.

Testy zahajuje CompuBench, ktorý počíta rôzne simulácie (mimo iné aj z hernej grafiky). Potom prechádzame na populárny benchmark SPECviewperf (2020) , ktorý integruje čiastkové operácie z populárnych 2D a 3D aplikácií, medzi ktorými je 3Ds max či SolidWorks. Detaily o tomto testovacom balíčku nájdete na webe spec.org. Od rovnakého tímu je i SPECworkstation 3, kde je GPU akcelerácia v testoch Caffe a Folding@Home. V grafoch nájdete aj výsledky 3D renderu LuxMark 3.1 a pozoruhodný teoretický test GPGPU obsahuje aj AIDA64 s meraniami FLOPS, IOPS a rýchlostí pamätí.

Najväčšiu porciu testov si z pochopiteľných dôvodov ukrojilo 3D renderovanie. To napríklad aj v rámci praktických testov Blendery (2.91). Okrem Cycles grafiky potrápime aj renderermi Eevee a radeon ProRender (nech má nejaký spriaznený test aj AMD, keď už je väčšina  optimalizovaná na karty Nvidie s proprietárnymi frameworkami CUDA a OptiX). Zaujímavý by bol isteže aj add-on pre V-ray, na ten však momentálne redakčná kasa nestačí, ale možno sa nám podarí časom získať nejakú „press“ licenciu, uvidíme. Aplikačné testy chceme do budúcna  rozvíjať. Výhľadovo určite nejakým pokročilým testovaním AI (zatiaľ sme neprišli na rozumný spôsob) vrátane odšumovania (tam by už nejaké nápady boli, ale pre časovú tieseň sme ich zatiaľ nezapracovali).

Grafické karty sa dajú dobre uchopiť aj pri úpravách fotografií. Na získanie predstavy o výkone v populárnom Photoshope používame naskriptovaný PugetBench, ktorý simuluje reálnu prácu z rôznymi filtrami. Medzi nimi sú i také, ktoré používajú GPU akceleráciu. Komplexný benchmark napovedajúci o výkone rastrovej a vektorovej grafiky je potom i v alternatívnom Affinity Photo. V Lightroome sú zase pozoruhodné farebné korekcie (Enhance Details) surových nekomprimovaných fotiek. Tie aplikujeme dávkovo na 1 GB archív. Všetky tieto úlohy vedia akcelerovať tak GeForce ako i Radeony.

Zase z iného cesta sú potom testy dešifrovania v Hashcate s výberom šifier AES, MD5, NTLMv2, SHA1, SHA2-256/512 a WPA-EAPOL-PBKDF2. Nakoniec ešte v broadcastových aplikáciách OBS a Xsplit meriame, o koľko sa zníži herný výkon počas nahrávania. To už neobstarávajú shadery, ale kodéri (AMD VCE a Nvidia Nvenc). Tieto testy poukazujú na to, akú má ktorá karta približne rezervu typicky na online streamovanie.

Možnosti hardvérovej akcelerácií je, samozrejme, viac, typicky pre strih a prevody videa. To je už však čisto v réžii kodérov, ktoré sú v rámci jednej generácie kariet jedného výrobcu vždy rovnaké, takže nemá zmysel ich testovať na každej grafike. Naprieč generáciami je to už iné a testy tohto typu sa skôr či neskôr objavia. Už len doladiť metriku, kde bude na výstupe vždy rovnaký bitrate a zhoda pixelov. To je na objektívne porovnávania dôležité, pretože kodér jednej firmy/karty síce môže byť v konkrétnom profile s rovnakými nastaveniami rýchlejší, ale na úkor nižšej kvality, ktorú má (ale i nemusí mať, to je len príklad) iný kodér.

Novinka: Od 18. 11. 2022 testujeme všetky grafické karty už iba v režime a aktívnou technológiou Resizable BAR. Dôvody, prečo v meraniach bez ReBARu ďalej nebudeme pokračovať sú tri.

Hlavný dôvod je ten, že nové základné dosky počnúc modelmi s čipsetmi Intel Z790 a AMD X670(E) ho už majú vynútený, čo predtým nebývalo a v nastaveniach PCIe sa vyžadovalo sa ručné zapnutie ReBAR. Kto ho nevypne bude teda fungovať s aktívnym ReBARom, čo je z pohľadu hier, kde pridáva výkon, dobre. Je to do istej miery možno aj preto, že grafické karty Intel bez ReBAR sa, zdá sa, nesprávajú korektne a grafických kariet, ktoré s ním budú počítať, bude do budúcna zrejme pribúdať. Dôvod číslo dva pre testy iba s ReBARom už poznáte.

A nakoniec je pravda i to, že testovať všetky testy na dvakrát (s ReBARom i bez neho) s trojnásobnou opakovateľnosťou, je časovo extrémne náročné. Stále však platí to, čo sme tvrdili viackrát – platforma s ReBARom je, čo sa týka výsledkov meraní, menej stabilná. Naprieč časom sa môžu niektoré veci v procese ladenia (s ovládača na ovládač) meniť a vo vzájomnom porovnaní nemusia „dávať logiku“. Keď teda niekde uvidíte, že v iných testoch pomalšia karta v nejakom konkrétnom prípade predbieha nejakú výkonnejšiu, tak si spomeňte na tieto slová.

Nevýhoda meraní s aktívnym ReBARom je skrátka to, že všetky porovnávajúce testy nemusia byť vždy perfektne konzistentné. A je možné, že sa budú i naďalej objavovať prípady, kde ReBAR výkon skôr znižuje, než by ho pridával. S týmito vecami treba pri štúdiu výsledkov počítať. To neplatí iba pre naše testy, ale pre testy všetkých osttaných, ktorí s každou novou otestovanou grafickou kartou nepretestovávajú  aj všetky staršie modeli v porovnaní.


  •  
  •  
  •  
Flattr this!

Nvidia DLSS (3.5) v Alan Wake II. Kdy hra běží nejlépe?

Alan Wake II je prvá hra, v ktorej sú od začiatku podporované Nvidia DLSS 3.5. Okrem technologickej stránky je tu aj vysoká popularita hráčov. Tým máme pokope základné dôvody na to, prečo sa podrobne pozrieť na fungovanie pri rôznych nastaveniach. V prieniku s herným výkonom sa budeme zaujímať nielen o vizuálnu stránku, ale aj spotrebu. Nielen grafickej karty, ale i procesora. Celý článok „Nvidia DLSS (3.5) v Alan Wake II. Kdy hra běží nejlépe?“ »

  •  
  •  
  •  

Minitest: Lacné zdroje vs. pískanie cievok grafických kariet

Veľkú analýzu vplyvu pískania cievok grafických kariet v závislosti od použitého zdroja už máte za sebou. Na to, aby za ňou šlo dať bodku, chýba ešte jedna vec. A tou je doplnenie správania sa lacných zdrojov s nižšou kvalitou súčiastok. V opačnom prípade by sa dalo stále špekulovať o tom, že naprieč triedami sa môže situácia výrazne odlišovať. Môže? Na to sa zameriame v meraniach so zdrojmi „80 Plus“, z ktorých jeden je už aj pomerne starý. Celý článok „Minitest: Lacné zdroje vs. pískanie cievok grafických kariet“ »

  •  
  •  
  •  

Aká kombinácia píska najmenej? 12 zdrojov, 3 grafické karty…

„Po výmene zdroja prestali pískať cievky grafickej karty“. Mimoriadne časté tvrdenie a pritom zostáva vždy iba na subjektívnej úrovni, čo je škoda. Ale aj preto sa teraz na veci pozrieme exaktným spôsobom, číselne. To otestovaním viacerých grafických kariet, kde sa pri každej sleduje hlučnosti cievok VRM v závislosti od použitého zdroja ATX (3.0). Ako je to s tým „pískaním“? Kedy je silnejšie a kedy slabšie? Celý článok „Aká kombinácia píska najmenej? 12 zdrojov, 3 grafické karty…“ »

  •  
  •  
  •  

Komentáre (12) Pridať komentár

  1. Nemyslím si, že je s čím počítat, ryze prakticky. S čím lze počítat a má vysokou relevanci, je nová verze FSR a potenciální zlevnění. Je to vysoce spotřební zboží pro hráče, to 7600 na cti neubírá. Rýsovat a podněcovat tady nějaká kdyby a pokud stran aplikačního výkonu je podle mě scesty, ušetřte si zklamání.

    Kde jste Ľubo přišel na to, že Eevee engine využívá OpenCL, nedošlo k záměně s OpenGL?

    1. Áno, Eevee je samozrejme OpenGL. Díky za postreh! Opravené. 🙂

      Zmiatlo ma to globálne nastavenie v Blenderi (s OpenCL), to sa ale vzťahuje iba na vlastný renderer Cycles.

      1. V závěru pak došlo k dezinterpetaci výsledků, protože i Nvidia zde soupeří na stejném poli (CUDA s tím nemá co dělat) 😉

  2. „bulvárne hlasy z nich urobili „prepadák““ – bulvarne hlasy maju pravdu, 7600 mal mat vykon 6700/50 inak nema ziadny vyznam. Medzigeneracne zrychlenie oproti „starsiemu bratovi“ nula cela nula nula nic (rovnako ako 4060ti, ta tiez nema vyznam). Najhorsie na tom je to, ze AMD to vie a preto par hodin pred uvedenim znizili cenu. Grafiku takehoto vykonu ale nepotrebujeme, mame ju na trhu uz dlho od oboch vyrobcov…

    1. „inak nema ziadny vyznam“, „rovnako ako 4060ti, ta tiez nema vyznam“

      To je ale presne ten úzky uhol záberu, o ktorom píšem. Hodnotíte iba to, čo dokážete vidieť a považujete za relevantné zo subjektívneho pohľadu.

      Banda negatívnych click-biterov (a teraz berte toto slovné spojenie pojem s nadsázkou, nedávno som na neho natrafil v jednej diskusii a hneď som si ho obľúbil :)) vsadila všetko na jednu vec, u ktorej vedeli, že na masy zafunguje – urobí im „čísla“ návštevnosti pri vynaložení čo najmenšej námahy. Negatívny marketing predáva, odbornosť a všestrannosť sú v mainstreame dávno pasé. Uvidíte, že postupom času bude čím ďalej viac „zlého“ hardvéru. Prečo? S pribúdajúcimi skúsenosťami sa výrobci fakt tak zhoršujú? 🙂

      Netvrdím, že RX 7600 nemohla byť lepšia karta, ale tváriť sa, ako sa neoplatí a aký to je odpad… je trochu (dosť) cez čiaru.

      1. Psal jsem to jinde a k jiné grafice:
        Sejdou se dva pařani. „Koupil jsem si novou RX7600.“ Fakt jo a o kolik je výkonější? „O 2%, ale má o 20% menší spotřebu.“ 😀

        Jistě, takový rozhovor by mohl být na základně zelených možný, ale ti stejně žijí na stromech a žádnou elektrickou přípojku tam nemají. U normálních lidí se to nestane, zvlášť u skupiny náctiletých hráčů platí elektriku rodiče, takže si fakt starost se spotřebou dělat nebudou.

        Když se na to podíváme kolem dokola, tak zatím celá generace RTX4000 a RX7000 přinesla buď špičkový výkon s nadprůměrně vysokou spotřebou v top highendu nebo skoro stejný výkon jako minulá generace s nižší spotřebou všude jinde.

        A protože je nám spotřeba šumafuk, tak je celá tahle generace těžkej propadák. Dává nám to, co už máme. Ať si to strčí za klobouk.

        1. Ak je jediné, čo niekoho zaujíma herný výkon (a nezohľadňuje sa nižšia, vyššia efektivita a ani vyšší výpočtový výkon), tak samozrejme tomuto pohľadu rozumiem.

          Premýšľam v čom bola výrazne iná situácia 8800 GTX (G80) a 8800 GT (G92), že 8800 GT bola prijatá úplne skvelo a má nálepku ako jednej z historicky najatraktívnejšej grafickej karty. Tam bol väčšinový pohľad taký, pokiaľ ma pamäť neklame, že je skvelé, že 8800 GT dosahuje rovnaký herný výkon ako 8800 GTX za podstatne nižšiu cenu (hlavne preto bola vtedy tak oslavovaná?). To predsa trochu platí aj pre RX 7600, pokiaľ nekalkulujete s dočasnou výpredajovou cenou RX 6650 XT. Staršej generácii snáď vždy takto klesne cena, že sa chvíľu javia tak, že majú atraktívny pomer cena/výkon. A takisto vždy nová grafika z nižšieho radu (čo RX 7600 oproti RX 6650 XT je) dosahovala podobný herný výkon ako nejaký vyšší modle z predošlej generácie.

          Taký negatívny obraz ako u RX 7600 sa nevytváral ani pri x-krát preznačovaných grafikách s GPU G92 (9800 GT/GTX, GTS 250, …). Aj tie boli prijaté s otvorenejšou náručou. Prečo?

          1. a teda dosahuje 7600 vykon ako vyssi model z predoslej gen. ? Nedosahuje. Tak preto. Je to uplne rovnake ako u 4060ti, len ta je este nacenena jak blazon. Byt o 100€ lacnejsia, je to super karta.

            1. Budem reagovať otázkou: Medzi používateľmi populárna GTX 1060 so 6 GB bola herne rýchlejšia ako dve karty z predošlej generácie, ktoré boli hierarchicky nad ňou, teda GTX 980? Pokiaľ áno, tak len zanedbateľne (už to úplne v živej pamäti nemám). Jasné, môžete namietať, že tam bol rozdiel dvoch radov (GTX 970 a GTX 980) a to sa bavíme iba o dvoch „medzičlánkoch“ (RX 6600 XT a RX 6650 XT), ale treba brať do úvahy i to, koľko obsahuje jedna generácia modelov teraz a koľko vtedy. Výpredajové ceny GTX 980 v čase uvedenia Pascalov snáď tiež neprevyšovali ceny nových GTX 1060 6G.

              Neviem, naozaj sa tomu snažím porozumieť, ale nedarí sa to. Nejde mi do hlavy, prečo sa na RX 7600 nahliada takto negatívne a pri GTX 1060 a 8800 GT, čo bola podobná situácia, to bol opačný extrém.

              Prečo by mala byť RX 7600 lacnejšia o sto eur, keď už takto je to z dlhodobého hľadiska grafika s jednoznačne najlepším pomerom cena/herný výkon?

            2. Tak zase to nemůžeš stran ceny srovnávat s Polaris vyraběnými takřka doma. Výrobní technologie něco stojí a zlobí inflace. Myslím si navíc, že už za dva měsíce o něco zlevní.

          2. Prvně, NVidia má víc nekritických fanoušků, protože má víc fanoušků. 😉

            Potom je tu ta věc s RX 6650XT. NVidia byla v minulosti schopna od distributorů odkoupit zbývající karty staré generace a zlikvidovat je ve prospěch nové. AMD to ekologicky a jistě správně neudělala, jenže prostě to srovnání stejného výkonu za nižší cenu u starší generace tu je reálné. Proč novou generaci, když je to tu už v minulé?

            No a na co uživatelé čekají? Na výkonné herní grafiky za jakžtakž snesitelnou cenu, prostě na nástupce RX 6700XT až RX 6800XT. A co dostali? Předražený lowend, u kterého AMD narychlo snižovala cenu těsně před vydáním, aby jí tu cenu uživatelé neomlátili o hlavu!

            Jinak ale ano, je to nespravedlivé. NVidia za ty svý šmejdy,které nepřinesly mimo pochybné DLSS3 nic, teda za RTX 4060Ti, RTX 4070, RTX 4070Ti a RTX 4080 dostala menší čočku. Taky s tím nejsem ztotožněn, ale tak to je. :-/

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *