Site icon HWCooling.net

Intel Core i7-11700KF: O chlp slabší, ale výhodnejší ako Core i9

Testovacia zostava

Osem jadier v šestnástich vláknach. Z tohto pohľadu sa jedná o rovnakú konfiguráciu, akú má Core i9-11900K(F). Core i9 je však výrazne drahší procesor a najmä v hrách má aj o dosť vyššiu spotrebu. A pritom rozdiel vo výkone je minimálny. Z toho teda vychádza, že pri vyššej efektivite má Core i7-11700K(F) atraktívnejší pomer cena/výkon. O koľko presne a i veľa ďalšieho sa dozviete z rozsiahlych testov v tomto článku.

Top modely akéhokoľvek hardvéru majú vždy nevýhodný pomer cena/výkon, ale v prípade Core i7-11900K, resp. Core i7-11900KF Intel trochu pritvrdil. Navýšenie odporúčanej koncovej ceny oproti Core i7-11700K(F) je 139–140 USD v závislosti od toho, či porovnávame modely s funkčným integrovaným grafickým jadrom alebo bez neho. O dolár nižšiu MSRP má byť model s neaktívnym iGPU.

Medzi Comet Lake Core i9-10900K(F) a Core i7-10700K(F) je rozdiel v cene o zhruba 18 % nižší (114 USD). Niekto by nad tým možno mohol mávnuť rukou, ale keď zoberiete do úvahy ešte ten podstatne vyšší výkon Ci9-10900K(F) v porovnaní s o dve jadrá chudobnejším Ci7-10700K(F), tak tá prirážka za rýchlejší, ale stále osemjadrový Rocket Lake naberá na krutosti.

Je pravda, že rozdiel jednojadrového boostu je pri procesoroch Rocket Lake o 100 MHz vyšší, ale to asi nebude dobrý argument na to navýšenie. Core i7-11700K(F) má v booste jedného jadra dosahovať iba 5 GHz a Core i9-11900K(F) až 5,3 GHz. Ci7-11700K(F) sa od Ci9-11900K(F) príliš neodlišuje – hoci sú jadrá Core i9 výberové, tak sa jedná fyzicky o to isté, s plochou 276,4 mm².

Rovnaké sú aj limity PL1 (125 W) a PL2 (251 W), ale je tu jedna zaujímavosť. Core i7 má uvádzanú o 100 MHz vyššiu základnú frekvenciu než Core i9. To bude zrejme preto, že Ci9-11900K(F) podporuje Gear 1 (delička pamätí 1:1) DDR4-3200 a Ci7-11700K(F) oficiálne Gear 1 DDR4-2933. Ci7-11700K(F) má DDR4-3200 podporovať iba s Gear 2 (delička pamätí 1:2), ale to, samozrejme, iba v teoretickej rovine najmenej priaznivej súhry okolností (s relatívne nevhodnými pamätami a možno i v kombinácii s horšou doskou).

Špecifikácie s týmto budú s najväčšou pravdepodobnosťou kalkulovať a počíta sa teda s tým, že Core i9 bude mať vyššiu spotrebu pamäťového radiča. To znamená, že Core i9 bude mať pri rešpektovaní časového limitu Tau s PL1 (TDP) viac wattov na frekvencie jadier, s čím sa dostane na tých 3,6 GHz (a Ci9 bude zostávať na 3,5 GHz). Za rovnakých podmienok, s rovnakým Gearom s rovnako rýchlymi pamäťami však Core i9 výkonnostne nebude v ničom zaostávať.

Testovací model Core i7 Rocket Lake máme vo variante s otvoreným násobičom a s odstaveným iGPU (t.j. 11700KF) a v porovnaní bude Ci9-11900K, ktorá grafické jadro funkčné má. Inak sa ale od modelu bez iGPU (11900KF) v ničom okrem vyššej ceny neodlišuje. Cenový rozdiel, o ktorom sme v úvode písali, sa vzťahuje na porovnanie procesorov s rovnakou výbavou (teda vždy s grafickým jadrom alebo vždy bez neho). Ci9-11900K s iGPU je oproti testovanému Ci9-11700KF pochopiteľne ešte drahší procesor a v rozdiel v MSRP je 165 USD. Tieto odporúčané ceny po konverzii na eurá pri uplatnení rovnakého kurzu i celkom zodpovedajú i aktuálnemu vývoju trhových cien.

Pripomeňme si, že Core i7-11700KF a procesory Rocket Lake vo všeobecnosti podporujú PCIe 4.0, sú postavené na novej architektúre Cypress Cove (výrobný postup je ale stále 14 nm) a oproti minulej generácii Comet Lake-S majú vyšší výkon na takt (IPC), takže o trochu znížených frekvencií all-core boostu sa obávať nemusíte.

VýrobcaIntelIntel
TriedaCore i7Core i9
ModelArchitektura11700KF11900K
Kódové označenieČipRocket LakeRocket Lake
ArchitektúraVýrobný procesCypress CoveCypress Cove
Výrobný procesPlocha čipu14 nm14 nm
PäticaTranzistorůLGA 1200LGA 1200
Dátum vydaniaPočet jednotek30. 3. 202130. 3. 2021
Oficiálna cena374 USD539 USD
Počet jadier88
Počet vlákien1616
Základná frekvencia3,6 GHz3,5 GHz
Max. boost (jedno jadro)5,0 GHz5,3 GHz
Max. boost (všetky jadrá)4,6 GHz4,8 GHz
Typ boostuTBM 3.0TBM 3.0, TVB, ABT
L1i cache32 kB/jadro32 kB/jadro
L1d cache48 kB/jadro48 kB/jadro
L2 cache 512 kB/jadro512 kB/jadro
L3 cache 1× 16 MB1× 16 MB
TDP125 W125 W
Max. spotreba v booste251 W (PL2)251 W (PL2)
Pretaktovaniepovolenépovolené
Oficiálna podpora pamätíDDR4-3200DDR4-3200
Pamäťové kanály2× 64 bitov2× 64 bitov
Priepustnosť RAM51,2 GB/s51,2 GB/s
Podpora pamätí ECCnienie
PCI Express4.04.0
Linky PCIe×16 + ×4×16 + ×4
Pripojenie k čipsetuDMI 3.0 ×8DMI 3.0 ×8
Priepustnosť do čipsetu8,0 GB/s duplex8,0 GB/s duplex
BCLK100 MHz100 MHz
Plocha čipu276,4 mm² 276,4 mm² 
Počet tranzistorov? mld.? mld.
TIM pod IHSspájkaspájka
Pribalený chladičnienie
Inštrukčné súpravySSE4.2, AVX2, FMA, AVX-512, SHA, VNNI, GNA 2.0SSE4.2, AVX2, FMA, AVX-512, SHA, VNNI, GNA 2.0
VirtualizáciaVT-x, VT-d, EPTVT-x, VT-d, EPT
Integrované GPUnemáUHD 750
Architektúra GPUXe LP (Gen. 12)
GPU: shadery256
GPU: TMU16
GPU: ROP8
GPU: Takt350–1300 MHz
Video výstupyDP 1.4a, HDMI 2.0b
Max. rozlíšenie (a obnovovacia frekvencia)5120 × 3200 px (60 Hz)
Hardvérové kódovanieHEVC, VP9
Hardvérové dekódovanieAV1, HEVC, VP9
/* Here you can add custom CSS for the current table */ /* Lean more about CSS: https://en.wikipedia.org/wiki/Cascading_Style_Sheets */ /* To prevent the use of styles to other tables use "#supsystic-table-996" as a base selector for example: #supsystic-table-996 { ... } #supsystic-table-996 tbody { ... } #supsystic-table-996 tbody tr { ... } */




Osem jadier v šestnástich vláknach. Z tohto pohľadu sa jedná o rovnakú konfiguráciu, akú má Core i9-11900K(F). Core i9 je však výrazne drahší procesor a najmä v hrách má aj o dosť vyššiu spotrebu. A pritom rozdiel vo výkone je minimálny. Z toho teda vychádza, že pri vyššej efektivite má Core i7-11700K(F) atraktívnejší pomer cena/výkon. O koľko presne a i veľa ďalšieho sa dozviete z rozsiahlych testov v tomto článku.

Herné testy

Výkon v hrách testujeme v štyroch rozlíšeniach s rôznym nastavením grafických detailov. Na rozbeh je to jedno viac-menej teoretické nastavenie v 1280 × 720 px. Pri tomto rozlíšení sme dlho laborovali s nastavením „správnych“ detailov. Konečné slovo nakoniec padlo na najnižšie možné (Low, Lowest, Ultra Low, …), aké hra dovoľuje.

Niekto by mohol voľbu rozporovať tým, že procesor v takýchto nastaveniach nepočíta koľko objektov sa vykresľuje (tzv. draw calls). S vysokými detailmi v tomto veľmi nízkom rozlíšení však nebol veľký rozdiel vo výkone v porovnaní s rozlíšením FHD (ktoré takisto testujeme). Naopak záťaž na GPU bola jasne vyššia a toto nepraktické nastavenie má poukazovať práve na to, aký má procesor výkon pri čo najnižšej účasti grafickej karty.

Vo vyšších rozlíšeniach sú už nastavené detaily a vysoké (pre FHD a QHD) a najvyššie (pre UHD). Vo Full HD ešte obvykle s vypnutým Anti-Aliasingom, celkovo už ale ide o pomerne praktické nastavenia, aké sa i bežne používajú.

Výber hier je s ohľadom na pestrosť žánrov, hráčsku popularitu a náročnosť na procesorový výkon. Kompletný zoznam je v kapitolách 7–16. V hrách, kde je vstavaný benchmark, používame ten, v iných máme vytvorené vlastné scény, ktoré s každým procesorom dookola a vždy rovnako prechádzame. Na záznam fps, respektíve časov jednotlivých snímok, z ktorých sa potom následne počítajú fps, používame OCAT a na analýzu CSV aplikáciu FLAT. Za oboma stojí vývojár a autor článkov (a videí) webu GPUreport.cz. Na čo najvyššiu presnosť sú všetky priechody trikrát opakované a do grafov sú vynášané priemerne hodnoty priemerných i minimálnych fps. Tieto viacnásobné opakovania sa týkajú aj neherných testov.

Výpočtové testy

Začíname zľahka, PCMarkom 10, ktorý v rámci kompletnej súpravy „benchmarku pre modernú kanceláriu“ testuje viac ako šesťdesiat čiastkových úloh v rôznych aplikáciách. Tie následne škatuľkuje do tematických kategórií, ktorých je už podstatne menej a pre čo najlepšiu orientáciu zapisujeme do grafov bodový zisk z nich. Celkové skóre máme potom pre jedno i viacvláknový výkon aj z Geekbench 5. Jednoduchšie úlohy v testoch zastupujú i testy vo webovom prehliadači – Speedometer a Octane. Ďalšie testy predstavujú už obvykle vyššiu záťaž alebo sú cielené na pokročilého používateľa.

Výkon pre 3D rendering meriame v Cinebench. V R20, ktorej výsledky sú rozšírenejšie, ale hlavne v R23. Renderovanie v tejto verzii pri každom procesore trvá dlhšie, cyklí sa minimálne desať minút. 3D renderovanie testujeme aj v Blenderi, s renderom Cycles v projektoch BMW a Classroom. Druhý menovaný si môžete porovnať aj s výsledkami testov grafických kariet (obsahuje rovnaký počet dlaždíc).

Ako sú procesory stavané na prácu s videom testujeme strižných editoroch Adobe Premiere Pro a DaVinci Resolve Studio 17. To prostredníctvom pluginu PugetBench, ktorý sa venuje všetkých úlohám, s ktorými sa môžete pri úpravách videa stretnúť. Služby PugetBenchu využívame aj v Adobe After Effects, kde sa zase testuje výkon pri vytváraní grafických efektov. Niektoré čiastkové úlohy používajú na urýchľovanie GPU, ale to nikdy nevypíname, čo v praxi nebude robiť nikto. Bez GPU akcelerácie niektoré veci ani nefungujú, ale naopak je zaujímavé sledovať, že  je rôzny aj výkon v úlohách, ktoré urýchľuje grafická karta. Časť operácií totiž stále obsluhuje CPU.

Kódovanie videa testujeme v HandBraku a v benchmarkoch (x264 HD a HWBot x265). x264 HD benchmark funguje v 32-bitovom režime (64-bitový sa nám pod W10 nepodarilo konzistentne rozbehať a všeobecne pod novšími OS môže byť nestabilný a vykazovať chyby vo videu). V HandBraku používame pre AVC procesorový kodér x264 a pre HEVC x265. Podrobné nastavenia jednotlivých profilov už nájdete rozpísané v príslušnej kapitole 25. Okrem videa kódujeme i audio, kde sú všetky podrobnosti uvedené takisto v kapitole týchto testov. Do činenia s výkonom procesorových kodérov môžu mať aj hráči, ktorý si svoje hranie nahrávajú na video. Výkon „procesorového broadcastingu“ preto i my testujeme v dvoch dobre rozšírených aplikáciách OBS Studio a Xsplit.

Dve kapitoly máme vyhradené aj pre výkon pre úpravu fotiek. Adobe má samostatnú, kde znovu cez PugetBench testujeme Photoshop. V Lightroome PugetBench ale nepoužívame, pretože ten si pre stabilný chod kladie rôzne úpravy OS a celkovo sme sa ho radšej vzdali (pre vyššie riziko komplikácií) a vytvorili sme si vlastné testovacie scény. Obe sú na procesor náročné, či už ide o export RAWov do 16-bitového formátu TIFF s farebným priestorom ProPhotoRGB alebo generáciu náhľadov 1:1 k 42 fotkám bezstratového formátu CR2.

Máme ale i niekoľko alternatívnych aplikácií na úpravu fotiek, v ktorých testujeme výkon CPU. Patrí medzi ne Affinity Photo, v ktorom používame vstavaný benchmark, alebo XnViewMP pre dávkové úpravy fotografií či ZPS X. Z naozaj moderných sú to potom tri aplikácie Topaz Labz, ktoré využívajú algoritmy AI. DeNoise AI, Gigapixel AI a Sharpen AI. Topaz Labs svoje výsledky často a radi porovnávajú s aplikáciami Adobe (Photoshop a Lightroom) a chváli sa lepšími výsledkami. Tak uvidíme, možno sa na to niekedy pozrieme i z obrazovej stránky. V testoch procesorov nám ale ide predovšetkým o výkon.

Komprimovací a dekomprimovací výkon testujeme v benchmarkoch WinRARu, 7-Zipu a Aida64 (Zlib), dešifrovanie potom v TrueCrypte a Aida64, kde sú okrem AES aj testy SHA3. V Aida64 testujeme v kapitole matematických výpočtov aj FPU. Z tejto kategórie vás ale môžu zaujímať aj výsledky Stockfish 13 a dosahovaný počet šachových kombinácií za jednotku času. Veľa testov, ktoré sa dajú zaradiť do kategórie matematických realizujeme v SPECworkstation 3.1. Jedná sa o súbor profesionálnych aplikácií s presahom i k rôznym simuláciám, ako je napríklad LAMMPS či NAMD, čo sú molekulárne simulátory. Podrobný opis k testom z SPECworkstation 3.1 nájdete v tomto odkaze zo stránok spec.org. Zo zoznamu pre redundanciu netestujeme len 7-zip, Blender a HandBrake, pretože výkon v nich meriame v zvlášť aplikáciách. Detailný výpis výsledkov SPECWS inak predstavuje obvykle časy alebo fps, ale my do grafov uvádzame „SPEC ratio“, ktoré hovorí o bodovom zisku – vyšší znamená lepší.

Nastavenia procesorov…

Procesory testujeme vo východiskových nastaveniach, bez aktívnych technológií PBO2 (AMD) alebo ABT (Intel), ale pravdaže s aktívnym XMP 2.0.

… a aplikačné aktualizácie

V testoch treba počítať aj s tým, že v priebehu času môžu jednotlivé aktualizácie skresľovať výkonnostné porovnania. Niektoré aplikácie používame vo verziách portable (rozvalený archív), ktoré sa neaktualizujú alebo je možnosť ich držať na stabilnej verzii, ale pri niektorých to neplatí. Typicky hry sa v priebehu času aktualizujú. Na druhej strane ani úmyselné zastarávanie (a testovanie niečo neaktuálne, čo sa už správa inak) by nebola úplne cesta.

Skrátka len počítajte s tým, že s pribúdajúcim časom klesá trochu i presnosť výsledkov, ktoré medzi sebou porovnávate. Aby sme vám túto analýzu uľahčili, tak pri každom procesore uvádzame, kedy bol testovaný. Zistíte to v dialógovom okne, kde je informácia o dátume testovania každého procesora. Toto dialógové okno sa zobrazuje v interaktívnych grafoch, pri akomkoľvek pruhu s výsledkom. Stačí naň zájsť kurzorom myši.




Osem jadier v šestnástich vláknach. Z tohto pohľadu sa jedná o rovnakú konfiguráciu, akú má Core i9-11900K(F). Core i9 je však výrazne drahší procesor a najmä v hrách má aj o dosť vyššiu spotrebu. A pritom rozdiel vo výkone je minimálny. Z toho teda vychádza, že pri vyššej efektivite má Core i7-11700K(F) atraktívnejší pomer cena/výkon. O koľko presne a i veľa ďalšieho sa dozviete z rozsiahlych testov v tomto článku.

Metodika: ako meriame spotrebu

Odmerať spotrebu procesora je pomerne jednoduché, podstatne jednoduchšie než pri grafických kartách. Všetko napájanie ide cez jeden alebo dva káble EPS. Dva na zväčšenie prierezu používame i my, čo sa hodí pri výkonných procesoroch AMD do sTR(X)4 či pre Intel HEDT a vlastne skoro už i pre mainstreamové procesory. Na meranie prúdu priamo na vodičoch máme kliešte Prova 15. To je podstatne presnejší a spoľahlivejší spôsob merania ako sa spoliehať na interné snímače.

Jediné obmedzenie našich prúdových klieští môže byť pri testoch najvýkonnejších procesorov. Tie totiž maximálny rozsah našich klieští 30 A, pri ktorom je garantovaná vysoká presnosť, už prekračujú. Na väčšinu procesorov je rozsah optimálny (dokonca aj pre meranie nižšej záťaže, kedy sa dajú kliešte prepnúť na menší a presnejší rozsah 4 A), ale modely so spotrebou nad 360 W budeme testovať až na vlastnom prípravku, ktorého prototyp už máme zostrojený. Jeho merací rozsah obmedzujúci už nebude, ale zatiaľ výhľadovo budeme pracovať s prúdovými kliešťami Prova.

Kliešte sú pred každým meraním riadne vynulované a pripojené k multimetru UNI-T UT71E. Ten vzorky s hodnotami prúdu počas testov zaznamenáva cez rozhranie IR-USB a v jednosekundových intervaloch ich zapisuje do tabuľky. Z nej potom môžeme vytvárať čiarové grafy s priebehmi spotreby. Do pruhových grafov však vždy zapisujeme priemerné hodnoty. Merania prebiehajú v rôznych režimoch záťaže. Najnižšiu predstavujú nečinné Windows 10 na pracovnej ploche. Toto meranie prebieha na dobre „odstátom“ systéme.

   

Vyššiu záťaž predstavuje kódovanie audia (FLACu), kde procesor ale využíva iba jedno jadro, respektíve jedno vlákno. Vyššia záťaž, kde sa zapája viac jadier, sú hry. Spotrebu testujeme v F1 2020, Shadow of the Tomb Raider a Total War Saga: Troy v 1920 × 1080 px. V tomto rozlíšení je spotreba obvykle najvyššia alebo minimálne podobná ako v nižších alebo vyšších rozlíšeniach, kde väčšinou spotreba CPU skôr pre jeho nižšie využívanie skôr klesá.

Limity spotrieb sú u procesorov Intel aj AMD vypnuté, odomknuté na úroveň PL4/PPT. Tak, ako je to väčšine prípadov u základných dosiek nastavené aj vo východiskových nastaveniach. To znamená, že časový limit „Tau“ po 56 sekundách neznižuje spotrebu a frekvencie ani vo vyššej záťaži a výkon je stabilný. Zvažovali sme, či úspornejšie nastavenia alebo nebudeme akceptovať. Nakoniec teda nebudeme z dôvodu, že to nerobí ani drvivá väčšina používateľov a tým pádom by boli výsledky a porovnania pomerne nezaujímavé. Riešenie by síce bolo testovať s limitom napájania i bez neho, ale to je už z časového hľadiska v rámci testov procesorov nemožné. Ignorovať túto problematiku však nebudeme a dostane priestor v testoch základných dosiek, kde nám to dáva väčší zmysel.

Základné dosky používame vždy s mimoriadne robustným efektívnym VRM, aby vznikajúce straty na MOSFEToch skresľovali namerané výsledky čo najmenej a testovacie zostavy sú napájané špičkovým zdrojom BeQuiet! Dark Power Pro 12 s výkonom 1200 W. Ten je dostatočne dimenzovaný na to, aby stačil na každý procesor i popri zaťaženej GeForce RTX 3080 a zároveň dosahuje nadštandardnú účinnosť aj pri nižšej záťaži. Kompletný prehľad komponentov testovacej zostavy nájdete v piatej kapitole tohto článku.




Osem jadier v šestnástich vláknach. Z tohto pohľadu sa jedná o rovnakú konfiguráciu, akú má Core i9-11900K(F). Core i9 je však výrazne drahší procesor a najmä v hrách má aj o dosť vyššiu spotrebu. A pritom rozdiel vo výkone je minimálny. Z toho teda vychádza, že pri vyššej efektivite má Core i7-11700K(F) atraktívnejší pomer cena/výkon. O koľko presne a i veľa ďalšieho sa dozviete z rozsiahlych testov v tomto článku.

Metodika: testy zahrievania a frekvencií

Pri výbere chladiča sme sa nakoniec uchýlili k Noctua NH-U14S. Ten má vysoký výkon a zároveň k nemu existuje i variant TR4-SP3 určený pre procesory Threadripper. Odlišuje sa len základňou a radiátor je inak rovnaký, takže bude možné za rovnakých podmienok testovať a porovnávať všetky procesory. Ventilátor na chladiči NH-U14S je počas všetkých testovaní nastavený na maximálnu rýchlosť – 1500 ot./min.

Merania prebiehajú vždy na bench-walle vo veternom tuneli. Ten simuluje počítačovú skrinku s tým rozdielom, že máme nad ním väčšiu kontrolu.

Systémové chladenie pozostáva zo štyroch ventilátorov Noctua NF-S12A PWM, ktoré sú v rovnovážnom pomere dvoch na vstupe a dvoch na výstupe. Ich rýchlosť nastavená na fixných 550 ot./min, čo je i pomerne praktická rýchlosť, ktorú nemá význam prevyšovať. Skrátka by malo ísť o optimálnu konfiguráciu, ktorá sa opiera o naše testy rôznych nastavení systémového chladenia.

Aj okolo procesorov je dôležité udržovať rovnakú teplotu vzduchu. Tá sa, samozrejme, mení i s ohľadom na to, koľko tepla konkrétny procesor produkuje, ale na vstupe tunela musí byť pre presné porovnania vždy rovnaká. V našom klimatizovanom testlabe sa v tomto bode pohybuje v rozmedzí 21–21,3 °C.

Udržiavať konštantnú teplotu na vstupe je treba nielen pre poriadne porovnanie zahrievania procesorov, ale hlavne pre objektívne výkonnostné porovnania. Vývoj frekvencií, a špeciálne jednojadrového boostu, sa odvíja práve od teploty. Typicky v lete, pri vyšších teplotách než je bežne v obytných priestoroch v zime, môžu byť procesory pomalšie.

Pri procesoroch Intel pre každý test odčítavame maximálnu teplotu jadier, obvykle všetkých. Tieto maximá sú potom spriemerované a výsledok predstavuje výslednú hodnotu v grafe. Z výstupov jednovláknovej záťaže vyberáme iba zaznamenané hodnoty z aktívnych jadier (tie sú obvykle dve a počas testu sa medzi sebou striedajú). U procesorov AMD je to trochu iné. Tie teplotné snímače pre každé jadro nemajú. Aby sa postup metodicky čo najviac podobal tomu, ktorý uplatňujeme na procesoroch Intel, tak priemerné zahrievanie všetkých jadier definujeme najvyššou hodnotou, ktorú hlási snímač CPU Tdie (average). Pre jednovláknovú záťaž už ale používame snímač CPU (Tctl/Tdie), ktorý obvykle hlási o trochu vyššiu hodnotu, ktorá lepšie zodpovedá hotspotom jedného, respektíve dvoch jadier. Tieto hodnoty rovnako ako hodnoty zo všetkých interných snímačov však treba brať s rezervou, presnosť snímačov naprieč procesormi je rôzna.

Vyhodnocovanie frekvencií je presnejšie, každé jadro má vlastný snímač aj na procesoroch AMD. Na rozdiel od teplôt ale do grafov zapisujeme priemerné hodnoty frekvencií počas testov. Zahrievanie a frekvencie jadier procesora monitorujeme v rovnakých testoch, v ktorých meriame aj spotrebu. Teda postupne od najnižšej záťaže na ploche nečinných Windows 10, cez kódovanie audia (záťaž v jednom vlákne), hernú záťaž v troch hrách (F1 2020, Shadow of the Tomb Raider a Total War Saga: Troy), až po desaťminutovú záťaž v Cinebench R23 a najviac vyťažujúce kódovanie videa kodérom x264 v HandBraku.

Na záznam teplôt a frekvencií jadier procesora používame aplikáciu HWiNFO, v ktorej je vzorkovanie nastavené na dve sekundy. S výnimkou kódovania audia sú v grafoch uvádzané vždy priemery všetkých procesorových jadier, čo sa týka teplôt i frekvencií. Pri kódovaní audia sú uvádzané hodnoty z jadra, na ktorom záťaž prebieha.




Osem jadier v šestnástich vláknach. Z tohto pohľadu sa jedná o rovnakú konfiguráciu, akú má Core i9-11900K(F). Core i9 je však výrazne drahší procesor a najmä v hrách má aj o dosť vyššiu spotrebu. A pritom rozdiel vo výkone je minimálny. Z toho teda vychádza, že pri vyššej efektivite má Core i7-11700K(F) atraktívnejší pomer cena/výkon. O koľko presne a i veľa ďalšieho sa dozviete z rozsiahlych testov v tomto článku.

Testovacia zostava

Chladič Noctua NH-U14S
Pamäte Patriot Blackout (4× 8 GB, 3600 MHz/CL18)
Grafická karta MSI RTX 3080 Gaming X Trio
2× SSD Patriot Viper VPN100 (512 GB + 2 TB)
Napájací zdroj BeQuiet! Dark Power Pro 12 s 1200 W

Testovacia konfigurácia
Chladič CPUNoctua NH-U14S@12 V
Teplovodivá pastaNoctua NT-H2
Základná doska *Podľa procesora: MSI MEG X570 Ace, MEG Z690 Unify, MAG Z690 Tomahawk WiFi DDR4, Z590 Ace, MSI MEG X570 Ace alebo MSI MEG Z490 Ace
Pamäte (RAM)Patriot Blackout, 4× 8 GB, 3600 MHz/CL18
Grafická kartaMSI RTX 3080 Gaming X Trio bez Resizable BAR
SSD2× Patriot Viper VPN100 (512 GB + 2 TB)
Napájací zdrojBeQuiet! Dark Power Pro 12 (1200 W)
/* Here you can add custom CSS for the current table */ /* Lean more about CSS: https://en.wikipedia.org/wiki/Cascading_Style_Sheets */ /* To prevent the use of styles to other tables use "#supsystic-table-961" as a base selector for example: #supsystic-table-961 { ... } #supsystic-table-961 tbody { ... } #supsystic-table-961 tbody tr { ... } */
*BIOSy na základných doskách používame nasledovné. Pre MSI MEG Z590 Ace v1.14, pre MSI MEG X570 v1E a pre MSI MEG Z490 v17.

Poznámka.: Grafické ovládače používame Nvidia GeForce 466.77 a zostavenie OS Windows 10 je v čase testovania 19043.

   




Osem jadier v šestnástich vláknach. Z tohto pohľadu sa jedná o rovnakú konfiguráciu, akú má Core i9-11900K(F). Core i9 je však výrazne drahší procesor a najmä v hrách má aj o dosť vyššiu spotrebu. A pritom rozdiel vo výkone je minimálny. Z toho teda vychádza, že pri vyššej efektivite má Core i7-11700K(F) atraktívnejší pomer cena/výkon. O koľko presne a i veľa ďalšieho sa dozviete z rozsiahlych testov v tomto článku.

3DMark

Na testy používame 3DMark Professional a z testov Night Raid (DirectX 12), Fire Strike (DirectX 11) a Time Spy (DirectX 12). V grafoch nájdete čiastkové skóre CPU, kombinované skóre, ale i skóre grafiky. Z neho zistíte, do akej miery daný procesor obmedzuje grafickú kartu.










Osem jadier v šestnástich vláknach. Z tohto pohľadu sa jedná o rovnakú konfiguráciu, akú má Core i9-11900K(F). Core i9 je však výrazne drahší procesor a najmä v hrách má aj o dosť vyššiu spotrebu. A pritom rozdiel vo výkone je minimálny. Z toho teda vychádza, že pri vyššej efektivite má Core i7-11700K(F) atraktívnejší pomer cena/výkon. O koľko presne a i veľa ďalšieho sa dozviete z rozsiahlych testov v tomto článku.

Assassin’s Creed: Valhalla

Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 1280 × 720 px; prednastavený grafický profil Low; API DirectX 12; extra nastavenia žiadne; testovacia scéna: vstavaný benchmark.

   



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 1920 × 1080 px; prednastavený grafický profil Low; API DirectX 12; extra nastavenie Anti-Aliasing: low; testovacia scéna: vstavaný benchmark.

   



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 2560 × 1440 px; prednastavený grafický profil High; API DirectX 12; extra nastavenie žiadne; testovacia scéna: vstavaný benchmark.



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 3840 × 2160 px; prednastavený grafický profil Ultra High; API DirectX 12; extra nastavenie žiadne; testovacia scéna: vstavaný benchmark.

   



Osem jadier v šestnástich vláknach. Z tohto pohľadu sa jedná o rovnakú konfiguráciu, akú má Core i9-11900K(F). Core i9 je však výrazne drahší procesor a najmä v hrách má aj o dosť vyššiu spotrebu. A pritom rozdiel vo výkone je minimálny. Z toho teda vychádza, že pri vyššej efektivite má Core i7-11700K(F) atraktívnejší pomer cena/výkon. O koľko presne a i veľa ďalšieho sa dozviete z rozsiahlych testov v tomto článku.

Borderlands 3

Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 1280 × 720 px; prednastavený grafický profil Very Low; API DirectX 12; extra nastavenie žiadne; testovacia scéna: vstavaný benchmark.

   



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 1920 × 1080 px; prednastavený grafický profil High; API DirectX 12; extra nastavenie Anti-Aliasing: None; testovacia scéna: vstavaný benchmark.



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 2560 × 1440 px; prednastavený grafický profil High; API DirectX 12; extra nastavenie žiadne; testovacia scéna: vstavaný benchmark.

   



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 3840 × 2160 px; prednastavený grafický profil Ultra; API DirectX 12; extra nastavenie žiadne; testovacia scéna: vstavaný benchmark.

   





Osem jadier v šestnástich vláknach. Z tohto pohľadu sa jedná o rovnakú konfiguráciu, akú má Core i9-11900K(F). Core i9 je však výrazne drahší procesor a najmä v hrách má aj o dosť vyššiu spotrebu. A pritom rozdiel vo výkone je minimálny. Z toho teda vychádza, že pri vyššej efektivite má Core i7-11700K(F) atraktívnejší pomer cena/výkon. O koľko presne a i veľa ďalšieho sa dozviete z rozsiahlych testov v tomto článku.

Counter-Strike: GO

Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 1280 × 720 px; najnižšie grafické nastavenia a bez Anti-Aliasingu, API DirectX 9; testovacia platforma skript s preletom nad mapou Dust 2.

   



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 1920 × 1080 px; vysoké grafické nastavenia a bez Anti-Aliasingu, API DirectX 9; testovacia platforma skript s preletom nad mapou Dust 2.

   



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 2560 × 1440 px; vysoké grafické nastavenia; 4× MSAA, API DirectX 9; testovacia platforma skript s preletom nad mapou Dust 2.



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 3840 × 2160 px; veľmi vysoké grafické nastavenia; 4× MSAA, API DirectX 9; testovacia platforma skript s preletom nad mapou Dust 2.

  





Osem jadier v šestnástich vláknach. Z tohto pohľadu sa jedná o rovnakú konfiguráciu, akú má Core i9-11900K(F). Core i9 je však výrazne drahší procesor a najmä v hrách má aj o dosť vyššiu spotrebu. A pritom rozdiel vo výkone je minimálny. Z toho teda vychádza, že pri vyššej efektivite má Core i7-11700K(F) atraktívnejší pomer cena/výkon. O koľko presne a i veľa ďalšieho sa dozviete z rozsiahlych testov v tomto článku.

Cyberpunk 2077

Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 1280 × 720 px; prednastavený grafický profil Low; API DirectX 12; extra nastavenie žiadne; testovacia scéna: vlastná (Little China).

   



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 1920 × 1080 px; prednastavený grafický profil High; API DirectX 12; extra nastavenie žiadne; testovacia scéna: vlastná (Little China).

   



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 2560 × 1440 px; prednastavený grafický profil High; API DirectX 12; extra nastavenie žiadne; testovacia scéna: vlastná (Little China).



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 3840 × 2160 px; prednastavený grafický profil Ultra; API DirectX 12; extra nastavenie žiadne; testovacia scéna: vlastná (Little China).

   





Osem jadier v šestnástich vláknach. Z tohto pohľadu sa jedná o rovnakú konfiguráciu, akú má Core i9-11900K(F). Core i9 je však výrazne drahší procesor a najmä v hrách má aj o dosť vyššiu spotrebu. A pritom rozdiel vo výkone je minimálny. Z toho teda vychádza, že pri vyššej efektivite má Core i7-11700K(F) atraktívnejší pomer cena/výkon. O koľko presne a i veľa ďalšieho sa dozviete z rozsiahlych testov v tomto článku.

DOOM Eternal

Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 1280 × 720 px; prednastavený grafický profil Low; API Vulkan; extra nastavenia Present From Compute: off, Motion Blur: Low, Depth of Field Anti-Aliasing: off; testovacia scéna: vlastná.

   



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 1920 × 1080 px; prednastavený grafický profil High; API Vulkan; extra nastavenia Present From Compute: on, Motion Blur: High, Depth of Field Anti-Aliasing: off; testovacia scéna: vlastná.

   



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 2560 × 1440 px; prednastavený grafický profil High; API Vulkan; extra nastavenia Present From Compute: on, Motion Blur: High, Depth of Field Anti-Aliasing: on; testovacia scéna: vlastná.



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 3840 × 2160 px; prednastavený grafický profil Ultra Nightmare; API Vulkan; extra nastavenia Present From Compute: on, Motion Blur: High, Depth of Field Anti-Aliasing: on; testovacia scéna: vlastná.

   





Osem jadier v šestnástich vláknach. Z tohto pohľadu sa jedná o rovnakú konfiguráciu, akú má Core i9-11900K(F). Core i9 je však výrazne drahší procesor a najmä v hrách má aj o dosť vyššiu spotrebu. A pritom rozdiel vo výkone je minimálny. Z toho teda vychádza, že pri vyššej efektivite má Core i7-11700K(F) atraktívnejší pomer cena/výkon. O koľko presne a i veľa ďalšieho sa dozviete z rozsiahlych testov v tomto článku.

F1 2020

Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 1280 × 720 px; prednastavený grafický profil Ultra Low; API DirectX 12; extra nastavenia Anti-Aliasing: off, Anisotropic Filtering: off; testovacia scéna: vstavaný benchmark (Australia, Clear/Dry, Cycle).

   



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 1920 × 1080 px; prednastavený grafický profil High; API DirectX 12; extra nastavenia Anti-Aliasing: off, Skidmarks Blending: off; testovacia scéna: vstavaný benchmark (Australia, Clear/Dry, Cycle).

   



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 2560 × 1440 px; prednastavený grafický profil High; API DirectX 12; extra nastavenia Anti-Aliasing: TAA, Skidmarks Blending: off; testovacia scéna: vstavaný benchmark (Australia, Clear/Dry, Cycle).



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 3840 × 2160 px; prednastavený grafický profil Ultra High; API DirectX 12; extra nastavenia Anti-Aliasing: TAA, Skidmarks Blending: off; testovacia scéna: vstavaný benchmark (Australia, Clear/Dry, Cycle).

 





Osem jadier v šestnástich vláknach. Z tohto pohľadu sa jedná o rovnakú konfiguráciu, akú má Core i9-11900K(F). Core i9 je však výrazne drahší procesor a najmä v hrách má aj o dosť vyššiu spotrebu. A pritom rozdiel vo výkone je minimálny. Z toho teda vychádza, že pri vyššej efektivite má Core i7-11700K(F) atraktívnejší pomer cena/výkon. O koľko presne a i veľa ďalšieho sa dozviete z rozsiahlych testov v tomto článku.

Metro Exodus

Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 1280 × 720 px; prednastavený grafický profil Low; API DirectX 12; extra nastavenia žiadne testovacia scéna: vstavaný benchmark.

 



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 1920 × 1080 px; prednastavený grafický profil High; API DirectX 12; extra nastavenie žiadne; testovacia scéna: vstavaný benchmark.



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 2560 × 1440 px; prednastavený grafický profil High; API DirectX 12; extra nastavenie žiadne; testovacia scéna: vstavaný benchmark.



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 3840 × 2160 px; prednastavený grafický profil Extreme; API DirectX 12; extra nastavenie žiadne; testovacia scéna: vstavaný benchmark.



Osem jadier v šestnástich vláknach. Z tohto pohľadu sa jedná o rovnakú konfiguráciu, akú má Core i9-11900K(F). Core i9 je však výrazne drahší procesor a najmä v hrách má aj o dosť vyššiu spotrebu. A pritom rozdiel vo výkone je minimálny. Z toho teda vychádza, že pri vyššej efektivite má Core i7-11700K(F) atraktívnejší pomer cena/výkon. O koľko presne a i veľa ďalšieho sa dozviete z rozsiahlych testov v tomto článku.

Microsoft Flight Simulator

Upozornenie: Namerané výsledky v tejto kapitole neodzrkadľujú súčasný stav hry. Po veľkej aktualizácii z 27. 7. 2021 sa výkon v MFS výrazne zmenil. To, do akej miery, môžete v teste s porovnaním výkonu „pred“ a „po“. Core i7-11700KF sme však vrátili podstatne skôr, než ona aktualizácia vyšla, preto sú použité ešte výsledky z obdobia pred júlovou aktualizáciou.

Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 1280 × 720 px; prednastavený grafický profil Low; API DirectX 11; extra nastavenie Anti-Aliasing: off; testovacia scéna: vlastná (Paris-Charles de Gaulle, Air Traffic: AI, 14. február, 9:00) autopilot: od 1000 m po náraz o terén.

   



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 1920 × 1080 px; prednastavený grafický profil Low; API DirectX 11; extra nastavenie Anti-Aliasing: off; testovacia scéna: vlastná (Paris-Charles de Gaulle, Air Traffic: AI, 14. február, 9:00) autopilot: od 1000 m po náraz o terén.

   



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 2560 × 1440 px; prednastavený grafický profil High; API DirectX 11; extra nastavenie Anti-Aliasing: TAA; testovacia scéna: vlastná (Paris-Charles de Gaulle, Air Traffic: AI, 14. február, 9:00) autopilot: od 1000 m po náraz o terén.



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 3840 × 2160 px; prednastavený grafický profil Ultra; API DirectX 11; extra nastavenie Anti-Aliasing: TAA; testovacia scéna: vlastná (Paris-Charles de Gaulle, Air Traffic: AI, 14. február, 9:00) autopilot: od 1000 m po náraz o terén.

   





Osem jadier v šestnástich vláknach. Z tohto pohľadu sa jedná o rovnakú konfiguráciu, akú má Core i9-11900K(F). Core i9 je však výrazne drahší procesor a najmä v hrách má aj o dosť vyššiu spotrebu. A pritom rozdiel vo výkone je minimálny. Z toho teda vychádza, že pri vyššej efektivite má Core i7-11700K(F) atraktívnejší pomer cena/výkon. O koľko presne a i veľa ďalšieho sa dozviete z rozsiahlych testov v tomto článku.

Shadow of the Tomb Raider

Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 1280 × 720 px; prednastavený grafický profil Lowest; API DirectX 12; extra nastavenie Anti-Aliasing: off; testovacia scéna: vstavaný benchmark.

   



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 1920 × 1080 px; prednastavený grafický profil High; API DirectX 12; extra nastavenie Anti-Aliasing: off; testovacia scéna: vstavaný benchmark.

   



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 2560 × 1440 px; prednastavený grafický profil High; API DirectX 12; extra nastavenie Anti-Aliasing: TAA; testovacia scéna: vstavaný benchmark.



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 3840 × 2160 px; prednastavený grafický profil Highest; API DirectX 12; extra nastavenie Anti-Aliasing: TAA; testovacia scéna: vstavaný benchmark.





Osem jadier v šestnástich vláknach. Z tohto pohľadu sa jedná o rovnakú konfiguráciu, akú má Core i9-11900K(F). Core i9 je však výrazne drahší procesor a najmä v hrách má aj o dosť vyššiu spotrebu. A pritom rozdiel vo výkone je minimálny. Z toho teda vychádza, že pri vyššej efektivite má Core i7-11700K(F) atraktívnejší pomer cena/výkon. O koľko presne a i veľa ďalšieho sa dozviete z rozsiahlych testov v tomto článku.

Total War Saga: Troy

Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 1280 × 720 px; prednastavený grafický profil Low; API DirectX 11; extra nastavenia žiadne; testovacia scéna: vstavaný benchmark.



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 1920 × 1080 px; prednastavený grafický profil High; API DirectX 11; extra nastavenia žiadne; testovacia scéna: vstavaný benchmark.



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 2560 × 1440 px; prednastavený grafický profil High; API DirectX 11; extra nastavenia žiadne; testovacia scéna: vstavaný benchmark.



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 3840 × 2160 px; prednastavený grafický profil Ultra; API DirectX 11; extra nastavenia žiadne; testovacia scéna: vstavaný benchmark.





Osem jadier v šestnástich vláknach. Z tohto pohľadu sa jedná o rovnakú konfiguráciu, akú má Core i9-11900K(F). Core i9 je však výrazne drahší procesor a najmä v hrách má aj o dosť vyššiu spotrebu. A pritom rozdiel vo výkone je minimálny. Z toho teda vychádza, že pri vyššej efektivite má Core i7-11700K(F) atraktívnejší pomer cena/výkon. O koľko presne a i veľa ďalšieho sa dozviete z rozsiahlych testov v tomto článku.

Súhrnný herný výkon











Osem jadier v šestnástich vláknach. Z tohto pohľadu sa jedná o rovnakú konfiguráciu, akú má Core i9-11900K(F). Core i9 je však výrazne drahší procesor a najmä v hrách má aj o dosť vyššiu spotrebu. A pritom rozdiel vo výkone je minimálny. Z toho teda vychádza, že pri vyššej efektivite má Core i7-11700K(F) atraktívnejší pomer cena/výkon. O koľko presne a i veľa ďalšieho sa dozviete z rozsiahlych testov v tomto článku.

Herný výkon za euro







Osem jadier v šestnástich vláknach. Z tohto pohľadu sa jedná o rovnakú konfiguráciu, akú má Core i9-11900K(F). Core i9 je však výrazne drahší procesor a najmä v hrách má aj o dosť vyššiu spotrebu. A pritom rozdiel vo výkone je minimálny. Z toho teda vychádza, že pri vyššej efektivite má Core i7-11700K(F) atraktívnejší pomer cena/výkon. O koľko presne a i veľa ďalšieho sa dozviete z rozsiahlych testov v tomto článku.

PCMark








Geekbench





Osem jadier v šestnástich vláknach. Z tohto pohľadu sa jedná o rovnakú konfiguráciu, akú má Core i9-11900K(F). Core i9 je však výrazne drahší procesor a najmä v hrách má aj o dosť vyššiu spotrebu. A pritom rozdiel vo výkone je minimálny. Z toho teda vychádza, že pri vyššej efektivite má Core i7-11700K(F) atraktívnejší pomer cena/výkon. O koľko presne a i veľa ďalšieho sa dozviete z rozsiahlych testov v tomto článku.

Speedometer (2.0) a Octane (2.0)

Testovacie prostredie: Aby na výsledky v priebehu času nemali vplyv aktualizácie webového prehliadača, používame portable verziu Google Chrome (91.0.472.101), 64-bitové zostavenie. Hardvérová akcelerácia GPU je povolená rovnako, ako to má vo východiskových nastariveniach každý používateľ.



Poznámka: Hodnoty v grafoch predstavujú priemer získaných bodov v čiastkových úlohách, ktoré sú združené podľa svojho charakteru do siedmich kategórií (Core language features, Memory and GC, Strings and arrays, Virtual machine and GC, Loading and Parsing, Bit and Math operations a Compiler and GC latency).










Osem jadier v šestnástich vláknach. Z tohto pohľadu sa jedná o rovnakú konfiguráciu, akú má Core i9-11900K(F). Core i9 je však výrazne drahší procesor a najmä v hrách má aj o dosť vyššiu spotrebu. A pritom rozdiel vo výkone je minimálny. Z toho teda vychádza, že pri vyššej efektivite má Core i7-11700K(F) atraktívnejší pomer cena/výkon. O koľko presne a i veľa ďalšieho sa dozviete z rozsiahlych testov v tomto článku.

Cinebench R20


Cinebench R23



Blender@Cycles

Testovacie prostredie: Používame dobre rozšírené projekty BMW (510 dlaždíc) a Classroom (2040 dlaždíc) a renderer Cycles. Nastavenia renderu sú na None, s ktorým všetka práca pripadá na CPU.



LuxRender (SPECworkstation 3.1)




Osem jadier v šestnástich vláknach. Z tohto pohľadu sa jedná o rovnakú konfiguráciu, akú má Core i9-11900K(F). Core i9 je však výrazne drahší procesor a najmä v hrách má aj o dosť vyššiu spotrebu. A pritom rozdiel vo výkone je minimálny. Z toho teda vychádza, že pri vyššej efektivite má Core i7-11700K(F) atraktívnejší pomer cena/výkon. O koľko presne a i veľa ďalšieho sa dozviete z rozsiahlych testov v tomto článku.

Adobe Premiere Pro (PugetBench)

Testovacie prostredie: súbor testov PugetBench. Verziu aplikácie (Adobe Premiere Pro) držíme na 15.2.

































Osem jadier v šestnástich vláknach. Z tohto pohľadu sa jedná o rovnakú konfiguráciu, akú má Core i9-11900K(F). Core i9 je však výrazne drahší procesor a najmä v hrách má aj o dosť vyššiu spotrebu. A pritom rozdiel vo výkone je minimálny. Z toho teda vychádza, že pri vyššej efektivite má Core i7-11700K(F) atraktívnejší pomer cena/výkon. O koľko presne a i veľa ďalšieho sa dozviete z rozsiahlych testov v tomto článku.

DaVinci Resolve Studio (PugetBench)

Testovacie prostredie: súbor testov PugetBench, typ testov: štandardný. Verziu aplikácie (DaVinci Resolve Studio) držíme na 17.2.1 (zostavenie 12).
























Osem jadier v šestnástich vláknach. Z tohto pohľadu sa jedná o rovnakú konfiguráciu, akú má Core i9-11900K(F). Core i9 je však výrazne drahší procesor a najmä v hrách má aj o dosť vyššiu spotrebu. A pritom rozdiel vo výkone je minimálny. Z toho teda vychádza, že pri vyššej efektivite má Core i7-11700K(F) atraktívnejší pomer cena/výkon. O koľko presne a i veľa ďalšieho sa dozviete z rozsiahlych testov v tomto článku.

Grafické efekty: Adobe After Effects

Testovacie prostredie: súbor testov PugetBench. Verziu aplikácie (Adobe After Effects) držíme na 18.2.1.



































Osem jadier v šestnástich vláknach. Z tohto pohľadu sa jedná o rovnakú konfiguráciu, akú má Core i9-11900K(F). Core i9 je však výrazne drahší procesor a najmä v hrách má aj o dosť vyššiu spotrebu. A pritom rozdiel vo výkone je minimálny. Z toho teda vychádza, že pri vyššej efektivite má Core i7-11700K(F) atraktívnejší pomer cena/výkon. O koľko presne a i veľa ďalšieho sa dozviete z rozsiahlych testov v tomto článku.

HandBrake

   

Testovacie prostredie: Na konverziu máme 4K video LG Demo Snowboard s bitrate 43,9 Mb/s. Profily AVC (x264) a HEVC (x265) sú nastavené s ohľadom na vysokú kvalitu a profily kodérov sú „pomalé“. HandBrake máme vo verzii 1.3.3 (2020061300).

Benchmarky x264 a x265







Osem jadier v šestnástich vláknach. Z tohto pohľadu sa jedná o rovnakú konfiguráciu, akú má Core i9-11900K(F). Core i9 je však výrazne drahší procesor a najmä v hrách má aj o dosť vyššiu spotrebu. A pritom rozdiel vo výkone je minimálny. Z toho teda vychádza, že pri vyššej efektivite má Core i7-11700K(F) atraktívnejší pomer cena/výkon. O koľko presne a i veľa ďalšieho sa dozviete z rozsiahlych testov v tomto článku.

Kódovanie audia

Testovacie prostredie: Kódovanie audia prebieha pomocou kodérov pre príkazový riadok, pričom meriame čas, ktorý konverzia zaberie. Kóduje sa vždy rovnaký 16-bitový súbor WAV (stereo) s 44,1 kHz s dĺžkou 42 minút (jedná sa o rip albumu Love Over Gold od Dire Straits v jednom audio súbore).

Nastavenia kodérov sú zvolené na dosiahnutie maximálnej alebo skoro maximálnej kompresie. Bitrate je pritom relatívne vysoký, s výnimkou bezstratového FLACu okolo 200 kb/s.

Poznámka: tieto testy merajú jednovláknový výkon.

FLAC: referenčný kodér 1.3.2, 64-bitové zostavenie. Parametre: flac.exe -s -8 -m -e -p -f

MP3: kodér lame3.100.1, 64-bitové zostavenie (Intel 19 Compiler) z webu RareWares. Parametre: lame.exe -S -V 0 -q 0

AAC: používa knižnice Apple QuickTime, volané cez aplikáciu z príkazového riadku, QAAC 2.72, 64-bitové zostavenie, Intel 19 Compiler (nevyžaduje inštaláciu celého balíku Apple). Parametre: qaac64.exe -V 100 -s -q 2

Opus: referenčný kodér 1.3.1, Parametre: opusenc.exe –comp 10 –quiet –vbr –bitrate 192




Osem jadier v šestnástich vláknach. Z tohto pohľadu sa jedná o rovnakú konfiguráciu, akú má Core i9-11900K(F). Core i9 je však výrazne drahší procesor a najmä v hrách má aj o dosť vyššiu spotrebu. A pritom rozdiel vo výkone je minimálny. Z toho teda vychádza, že pri vyššej efektivite má Core i7-11700K(F) atraktívnejší pomer cena/výkon. O koľko presne a i veľa ďalšieho sa dozviete z rozsiahlych testov v tomto článku.

Broadcasting

Testovacie prostredie: Aplikácie OBS Studio a Xsplit. Jedná sa o záznam priechodu vstavaným benchmarkom (scéna Australia, Clear/Dry, Cycle) v hre F1 2020. To v rozlíšení 2560 × 1440 px a s rovnakými nastaveniami grafických detailov, ako pri štandardnom meraní herného výkonu. Vďaka tomu môžeme zaznamenať, k akému dôjde poklesu výkonu, ak si budete pri hraní obraz súčasne i nahrávať softvérovým kodérom x264. Výstup je v 2560 × 1440 px so 60 fps.







Osem jadier v šestnástich vláknach. Z tohto pohľadu sa jedná o rovnakú konfiguráciu, akú má Core i9-11900K(F). Core i9 je však výrazne drahší procesor a najmä v hrách má aj o dosť vyššiu spotrebu. A pritom rozdiel vo výkone je minimálny. Z toho teda vychádza, že pri vyššej efektivite má Core i7-11700K(F) atraktívnejší pomer cena/výkon. O koľko presne a i veľa ďalšieho sa dozviete z rozsiahlych testov v tomto článku.

Adobe Photoshop (PugetBench)

Testovacie prostredie: súbor testov PugetBench. Verziu aplikácie (Adobe Photoshop) držíme na 22.4.2.



















Adobe Lightroom Classic

Testovacie prostredie: Pri nastaveniach vyššie exportujeme 42 nekomprimovaných fotografií formátu .CR2 (RAW Canonu) s veľkosťou 20 Mpx. Potom z nich vytvárame i náhľady 1:1, ktoré takisto predstavujú jednu z najnáročnejších procesorových úloh v Lightroome. Verziu aplikácie (Adobe Lightroom Classic) držíme na 10.3.




Osem jadier v šestnástich vláknach. Z tohto pohľadu sa jedná o rovnakú konfiguráciu, akú má Core i9-11900K(F). Core i9 je však výrazne drahší procesor a najmä v hrách má aj o dosť vyššiu spotrebu. A pritom rozdiel vo výkone je minimálny. Z toho teda vychádza, že pri vyššej efektivite má Core i7-11700K(F) atraktívnejší pomer cena/výkon. O koľko presne a i veľa ďalšieho sa dozviete z rozsiahlych testov v tomto článku.

Affinity Photo (benchmark)

Testovacie prostredie: vstavaný benchmark.





AI aplikácie Topaz Labs

Topaz DeNoise AI, Gigapixel AI a Sharpen AI. Tieto jednoúčelové aplikácie slúžia na reštauráciu nekvalitných fotiek. Či už z pohľadu vysokého šumu (keď sú fotené pri vyššom ISO), hrubého rasteru (typicky po výrezoch) alebo keď treba niečo doostriť. Využíva sa pritom vždy sila AI.

Pracovné nastavenia aplikácií Topaz Labs. Postupne zľava DeNoise AI, Gigapixel AI a Sharpen AI. Každej aplikácii prináleží jedno z troch okien

Testovacie prostredie: V rámci dávkových úprav sa spracováva 42 fotiek v nižšom rozlíšení 1920 × 1280 px. To pri nastaveniach zo snímok vyššie. DeNoise AI pre zachovanie čo najvyššej presnosti držíme vo verzii 3.1.2, Gigapixel v 5.5.2 a Sharpen AI v 3.1.2.



Ako akcelerátor máme nastavený procesor (a vysokú alokáciu RAM), vy si môžete ale prepnúť i na GPU

XnViewMP

Testovacie prostredie: XnViewMP je konečne foto-editor, za ktorý nemusíte platiť. A pritom hardvér využíva veľmi efektívne. Na dosiahnutie rozumnejších porovnávajúcich časov sme tak museli vytvoriť archív s až 1024 fotkami, ktoré z pôvodného rozlíšenia 5472 × 3648 px zmenšujeme na 1980 × 1280 px a počas tohto procesu sa ešte aplikujú filtre s automatickým vylepšením kontrastu a redukcia šumu. Používame 64-bitovú portable verziu 0.98.4.

Zoner Photo Studio X

Testovacie prostredie: V Zoner Photo Studio X konvertujeme 42 fotiek vo formáte .CR2 (RAW Canonu) do JPEGu so zachovaním pôvodného rozlíšenia (5472 × 3648 px) a pri najnižšej možnej kompresii, s profilom ZPS X pre „archivačnú kvalitu“.




Osem jadier v šestnástich vláknach. Z tohto pohľadu sa jedná o rovnakú konfiguráciu, akú má Core i9-11900K(F). Core i9 je však výrazne drahší procesor a najmä v hrách má aj o dosť vyššiu spotrebu. A pritom rozdiel vo výkone je minimálny. Z toho teda vychádza, že pri vyššej efektivite má Core i7-11700K(F) atraktívnejší pomer cena/výkon. O koľko presne a i veľa ďalšieho sa dozviete z rozsiahlych testov v tomto článku.

WinRAR 6.01

7-Zip 19.00







Osem jadier v šestnástich vláknach. Z tohto pohľadu sa jedná o rovnakú konfiguráciu, akú má Core i9-11900K(F). Core i9 je však výrazne drahší procesor a najmä v hrách má aj o dosť vyššiu spotrebu. A pritom rozdiel vo výkone je minimálny. Z toho teda vychádza, že pri vyššej efektivite má Core i7-11700K(F) atraktívnejší pomer cena/výkon. O koľko presne a i veľa ďalšieho sa dozviete z rozsiahlych testov v tomto článku.

TrueCrypt 7.1a






Aida64 (AES, SHA3)





Osem jadier v šestnástich vláknach. Z tohto pohľadu sa jedná o rovnakú konfiguráciu, akú má Core i9-11900K(F). Core i9 je však výrazne drahší procesor a najmä v hrách má aj o dosť vyššiu spotrebu. A pritom rozdiel vo výkone je minimálny. Z toho teda vychádza, že pri vyššej efektivite má Core i7-11700K(F) atraktívnejší pomer cena/výkon. O koľko presne a i veľa ďalšieho sa dozviete z rozsiahlych testov v tomto článku.

Y-cruncher



Stockfish 13

Testovacie prostredie: Hostiteľ pre engine Stockfish 13 je šachová aplikácia Arena 2.0.1, zostavenie 2399.


Aida64, testy FPU




FSI (SPECworkstation 3.1)



Kirchhoff migration (SPECworkstation 3.1)

Python36 (SPECworkstation 3.1)



SRMP (SPECworkstation 3.1)

Octave (SPECworkstation 3.1)


FFTW (SPECworkstation 3.1)



Convolution (SPECworkstation 3.1)

CalculiX (SPECworkstation 3.1)




Osem jadier v šestnástich vláknach. Z tohto pohľadu sa jedná o rovnakú konfiguráciu, akú má Core i9-11900K(F). Core i9 je však výrazne drahší procesor a najmä v hrách má aj o dosť vyššiu spotrebu. A pritom rozdiel vo výkone je minimálny. Z toho teda vychádza, že pri vyššej efektivite má Core i7-11700K(F) atraktívnejší pomer cena/výkon. O koľko presne a i veľa ďalšieho sa dozviete z rozsiahlych testov v tomto článku.

RodiniaLifeSci (SPECworkstation 3.1)





WPCcfd (SPECworkstation 3.1)

Poisson (SPECworkstation 3.1)

LAMMPS (SPECworkstation 3.1)





NAMD (SPECworkstation 3.1)






Osem jadier v šestnástich vláknach. Z tohto pohľadu sa jedná o rovnakú konfiguráciu, akú má Core i9-11900K(F). Core i9 je však výrazne drahší procesor a najmä v hrách má aj o dosť vyššiu spotrebu. A pritom rozdiel vo výkone je minimálny. Z toho teda vychádza, že pri vyššej efektivite má Core i7-11700K(F) atraktívnejší pomer cena/výkon. O koľko presne a i veľa ďalšieho sa dozviete z rozsiahlych testov v tomto článku.

Testy pamätí…




… a cache (L1, L2, L3)















Osem jadier v šestnástich vláknach. Z tohto pohľadu sa jedná o rovnakú konfiguráciu, akú má Core i9-11900K(F). Core i9 je však výrazne drahší procesor a najmä v hrách má aj o dosť vyššiu spotrebu. A pritom rozdiel vo výkone je minimálny. Z toho teda vychádza, že pri vyššej efektivite má Core i7-11700K(F) atraktívnejší pomer cena/výkon. O koľko presne a i veľa ďalšieho sa dozviete z rozsiahlych testov v tomto článku.

Vývoj spotreby procesorov




Osem jadier v šestnástich vláknach. Z tohto pohľadu sa jedná o rovnakú konfiguráciu, akú má Core i9-11900K(F). Core i9 je však výrazne drahší procesor a najmä v hrách má aj o dosť vyššiu spotrebu. A pritom rozdiel vo výkone je minimálny. Z toho teda vychádza, že pri vyššej efektivite má Core i7-11700K(F) atraktívnejší pomer cena/výkon. O koľko presne a i veľa ďalšieho sa dozviete z rozsiahlych testov v tomto článku.

Priemerná spotreba procesorov










Osem jadier v šestnástich vláknach. Z tohto pohľadu sa jedná o rovnakú konfiguráciu, akú má Core i9-11900K(F). Core i9 je však výrazne drahší procesor a najmä v hrách má aj o dosť vyššiu spotrebu. A pritom rozdiel vo výkone je minimálny. Z toho teda vychádza, že pri vyššej efektivite má Core i7-11700K(F) atraktívnejší pomer cena/výkon. O koľko presne a i veľa ďalšieho sa dozviete z rozsiahlych testov v tomto článku.

Výkon na jednotku wattu






Osem jadier v šestnástich vláknach. Z tohto pohľadu sa jedná o rovnakú konfiguráciu, akú má Core i9-11900K(F). Core i9 je však výrazne drahší procesor a najmä v hrách má aj o dosť vyššiu spotrebu. A pritom rozdiel vo výkone je minimálny. Z toho teda vychádza, že pri vyššej efektivite má Core i7-11700K(F) atraktívnejší pomer cena/výkon. O koľko presne a i veľa ďalšieho sa dozviete z rozsiahlych testov v tomto článku.

Dosahované frekvencie CPU









Osem jadier v šestnástich vláknach. Z tohto pohľadu sa jedná o rovnakú konfiguráciu, akú má Core i9-11900K(F). Core i9 je však výrazne drahší procesor a najmä v hrách má aj o dosť vyššiu spotrebu. A pritom rozdiel vo výkone je minimálny. Z toho teda vychádza, že pri vyššej efektivite má Core i7-11700K(F) atraktívnejší pomer cena/výkon. O koľko presne a i veľa ďalšieho sa dozviete z rozsiahlych testov v tomto článku.

Zahrievanie CPU










Osem jadier v šestnástich vláknach. Z tohto pohľadu sa jedná o rovnakú konfiguráciu, akú má Core i9-11900K(F). Core i9 je však výrazne drahší procesor a najmä v hrách má aj o dosť vyššiu spotrebu. A pritom rozdiel vo výkone je minimálny. Z toho teda vychádza, že pri vyššej efektivite má Core i7-11700K(F) atraktívnejší pomer cena/výkon. O koľko presne a i veľa ďalšieho sa dozviete z rozsiahlych testov v tomto článku.

Záver

Procesor Core i7-11700KF za Core i9-11900K herne výrazne nezaostáva. V rozlíšení Full HD je priemerná strata iba 3-trojpercentná a postupne ide dostratena. V QHD sú to 2 % a v UHD už iba 1 %, ktoré nerozlíšia ani tí najväčší fajnšmerki. Rozdiely v hernom výkone nemá zmysel rozvádzať ani v prípade porovnania s procesormi AMD. S Ryzen 9 5900X je to na úrovni priemerných rozdielov, ktoré sa takisto zmestia do jedného percenta, maximálne vyrovnaná partia.

Analýza výkonu v jednotlivých hrách už na nejaké väčšie rozdiely poukazuje. R9 5900X sa javí byť vhodnejší na Counter-Strike: GO, kde je hra s Ci7-11700KF v rozlíšení FHD o 19 % pomalšia. V QHD sa tento rozdiel sťahuje už ale iba na 5 % a v UHD sa už situácia obracia a Intel je o 3 % (19,5 fps) rýchlejší. Core i7-11700KF má v porovnaní s R9 5900X vo vyšších rozlíšeniach málinko navrch aj v Assassin’s Creed: Valhalla, F1 2020 či v Total War Saga: Troy. Ryzen má zase málinko navrch v Borderlands 3 a všeobecne v nižšom rozlíšení (FHD) a extrémne nízkom rozlíšení s v kombinácii s nízkymi grafickými detailmi. Tam je ten rozdiel pomerne výrazný, až mínus 12 % pre Core i7, ale treba ho vždy uvádzať iba v teoretickej rovine (pre zaujímavosť). Hranie v 720p@low zrejme nikto preferovať nebude.

V hrách, ako je Cyberpunk 2077, Metro Exodus, Shadow of the Tomb Raider či DOOM Eternal sú výkony procesorov Ci7-11700KF, R9 5900X, ale i Ci9-11900K mimoriadne vyrovnané, pokiaľ sa bavíme o QHD (1440p) a vyšších rozlíšeniach, s kými je predpoklad, že bude táto cenová trieda procesorov spolupracovať. Vzhľadom na to, že herný výkon Ci7-11700KF je v priemere iba o 3 % (FHD) a menej (QHD a UHD) nižší ako u Ci9-11900K, je Core i7 výrazne efektívnejší procesor. Spotrebu má nižšiu o 15–17 % a pod 125 W sa nezmestí iba Total War Saga: Troy. Ci9-11900K je nad 125 W vždy, čo znamená, že na zostavách akceptujúcich časový limit pre PL2, sa môže výkon v hrách trochu znížiť.

Každopádne koeficienty výkonu na watt či v prepočte za jednotkovú cenu sú pre Core i7 Rocket Lake výrazne priaznivejšie než u Core i9. Core i5 (11400F a 10400F) sú na tom v tomto smere ešte prirodzene lepšie, ale to už na úkor výrazne nižšieho výkonu, i pre hranie. Vyššia efektivita Ci7-11700KF sa prejavuje aj v neherných oblastiach. Napríklad pri 3D renderovaní či kódovaní videa je výkon Core i7 v porovnaní s Core i9 iba o 2–3 % nižší, ale rozdiel v spotrebe je 6 % v neprospech 11900K. Podobný výkonnostný rozdiel (v priemere okolo 4 %) z pohľadu Ci7-11700KF je aj pri práci s videom, s fotkami, pri tvorbe grafických efektov, ale i pri (de)kompresii, (de)šifrovaní, pri matematických výpočtoch či pri fyzikálnych simuláciách.

Pozoruhodné je i porovnanie jednovláknového výkonu (pre kódovanie zvukových nahrávok, Y-cruncher alebo i v Geekbench 5), kde má Core i9 vďaka výrazné vyšším frekvenciám TVB výkonnostne k dobru zhruba 4–5 %, ale pri o 15 % nižšej spotrebe. V jednovláknových úlohách môže byť Ci7-11700KF pre nižšie nastavené frekvencie dokonca efektívnejší ako Ryzen 9 5900X.

Tak ako pri Core i9 aj v prípade tejto Core i7 treba upozorniť na vyššie zahrievanie a potrebu výkonnejšieho chladiča. Špeciálne pri kódovaní videa s používaním inštrukcií AVX-512, keď už teploty aj pod chladičom Noctua NH-U14S s maximálnymi otáčkami v zaťaži presahujú 90 °C. Kvalita teplovodivého materiálu/spájky pod IHS je ale rovnako efektívna ako na kremíku Core i9, keďže ono malé zníženie teplôt zodpovedá tej o trochu nižšej spotrebe.

Na záver tak môžeme konštatovať, že Core i7-11700KF je úspornejšia (energeticky i cenovo) alternatíva k procesoru Core i9-11900K(F), ktorým toho toľko navyše zase nezískate. Cena Ci7-11700KF je pritom nižšia než u Ryzen 7 5800X, čo je stále momentálne najlacnejší Vermeer s ôsmimi jadrami. Na „Smart Buy!“ to síce nebude, ale ocenenie „Approved“ si Core i7-11700KF zaslúži.

Intel Core i7-11700KF
+ Špičkový jednovláknový výkon
+ Vyšší výkon na takt (IPC) v porovnaní s Core i7-10700K
+ Slušný herný výkon, vo vyšších rozlíšeniach na úrovni Ryzenov 9 5000
+ Efektívnejší než Core i9-11900K(F)
+ Pri jednovláknových úlohách atraktívna efektivita aj v porovnaní s procesormi AMD
+ Výrazne lepší pomer cena/výkon než u Core i9-11900K(F)
+ V tejto triede celkovo slušný pomer cena/výkon
+ Podpora inštrukcií AVX-512
- V mnohvláknových úlohách slabšia efektivita (výkon na watt), než majú procesory AMD Ryzen 5000
- Nemá integrované grafické jadro
- Zastaraný 14 nm výrobný postup
Orientačná koncová cena: 374 eur/9534 Kč
/* Here you can add custom CSS for the current table */ /* Lean more about CSS: https://en.wikipedia.org/wiki/Cascading_Style_Sheets */ /* To prevent the use of styles to other tables use "#supsystic-table-997" as a base selector for example: #supsystic-table-997 { ... } #supsystic-table-997 tbody { ... } #supsystic-table-997 tbody tr { ... } */

Testovacie hry máme z Jamy levovej

Špeciálna vďaka patrí aj firmám Blackmagic Design (za licenciu k DaVinci Resolve Studio), Topaz Labs (za licencie k aplikáciám DeNoise AI, Gigapixel AI a Sharpen AI) a Zoneru (za licenciu k Photo Studio X)