Site icon HWCooling.net

Aktualizace zlepší spotřebu Radeonů RX 7900 v klidu a při videu

Oprava spotřeby mimo zátěž v aktuálních ovladačích údajně není poslední

Když se tento měsíc začaly prodávat první z nové generace grafických karet AMD Radeon s architekturou RDNA 3, objevila se u nich v testech nectnost v podobě vyšší spotřeby během přehrávání videa a při nečinnosti (tedy ve Windows mimo hry a náročné aplikace vytěžující GPU). Dobrá zpráva je, že to není napořád. Nové ovladače spotřebu snížily a další zlepšení má ještě přijít. Nemusí to ale znamenat, že se horší spotřeba eliminuje úplně.

Spotřeba v nečinnosti nebo při přehrávání je něco, co závisí na konfiguraci a testovaném scénáři, takže nelze mluvit úplně obecně. Ale pro ilustraci ComputerBase ve své recenzi u Radeonů RX 7900 XT a XTX naměřil až 70–80 W při přehrávání 4K videa s 60 snímky za sekundu na Youtube (použitý formát není uveden). Klidová spotřeba s 4K monitorem byla jen 17–19 W, což odpovídá GeForce RTX 4080 a 4090, ale výrazně se zvedne tehdy, pokud máte dva monitory s vysokým rozlišením a vysokou frekvencí (scénář „dva monitory“ není jen jeden, závisí u něj na počtu pixelů za sekundu, které je třeba obsloužit, a dva 4K monitory s 60Hz frekvencí jsou zdá se v pořádku).

Naštěstí vyšší spotřeby nemají být definitivní věc a AMD je má snížit v budoucích vydáních ovladačů. Ty zřejmě budou ladit řízení frekvencí paměti a GPU. Ještě před Vánoci vyšla první z těchto oprav v rámci ovladače AMD Software Adrenalin Edition 22.12.2, což je zvláštní vydání určené zatím jen pro nové grafiky.

AMD v poznámkách k vydání zmiňuje, že byla zlepšená spotřeba při přehrávání videa s hardwarovou akcelerací (tedy při použití hardwarových dekodérů v GPU). Je u toho ovšem také napsáno, že v této oblasti jsou také plánovaná další zlepšení efektivity v budoucích aktualizacích ovladačů. Práce na snížení spotřeby je tedy zatím hotová jen z části.

Fixed Issues: Improvements to power usage during hardware accelerated video playback. Further power efficiency improvements are planned for future releases.

Known Issues: High idle power has situationally been observed when using select high resolution and high refresh rate displays.

Vedle spotřeby při přehrávání videa se asi zlepší i spotřeba při onom scénáři dvou monitorů s kombinací vysokého rozlišení a obnovovací frekvence. To totiž AMD také v poznámkách k vydání uvádí, ne už ale mezi opravenými věcmi, ale mezi chybami, které firma má hlášené a potvrzené. To ale nejspíš znamená, že se i zde provede nějaká oprava.

Německý web Hardwareluxx hlásí, že se s novým ovladačem zaregistroval zlepšení spotřeby i v klidu s jedním 4K monitorem při 60 Hz. Hardwareluxx původně naměřil v klidu něco okolo 36,5 W (více než ComputerBase). Po instalaci ovladače 22.12.2 se spotřeba ale přece jen snížila na v průměru 28,8 W. Před aktualizací údajně GPU skákalo mezi dvěma stavy zátěže o spotřebách okolo 28 a 40 W, což aktualizace víceméně odstranila.

Nový ovladač už tedy asi udělal nějaké změny v řízení spotřeby a frekvencí nejen v přehrávání videa, ale i zde. Uvidíme ještě, co přinesou ta slíbená další kola optimalizace, doufejme, že se podaří příkon snížit o nějaký významný díl.

Jsou čiplety nevýhoda?

Jak moc se eventuálně podaří zredukovat spotřebu těchto GPU v klidu, běžné desktopové práci a při přehrávání videa, je ale otázka. Je možné, že se AMD nikdy nepodaří dostat příkon tak nízko jako na grafikách generace RX 6000 z technických důvodů. Předchozí generace totiž byly monolitické čipy, kdežto karty Radeon RX 7900 XT a RX 7900 XTX jsou čipletová GPU. A to, že mezi sebou musí komunikovat více čipletů, by mohlo mít svoji cenu ve vyšší statické spotřebě, i když GPU neprovádí téměř žádné výpočty či práci, která by normálně stála nízké jednotky Wattů.

Tip: Rozbor GPU architektury RDNA 3: Nová CU a Media blok, akcelerace AI, DP 2.1 pro next-gen 8K monitory

Obvykle se předpokládá, že jistou takovou cenu ve zvýšené trvalé spotřebě má čipletová konstrukce i u procesorů od AMD, takže takováto „daň“ by mohla i u grafik RX 7900 XT a XTX způsobit určité navýšení spotřeby, kterému se ani s kompletně optimalizovaným ovladačem nebude dát vyhnout. Cestou ven by mohlo být použití přepínání grafik jako v noteboocích. To by ale monitor musel být připojen k integrovanému GPU, což ale pro hráče bude mít nevýhodu v určitém zvýšení latence.

Zdroje: AMD, ComputerBase, Hardwareluxx

Jan Olšan, redaktor Cnews.cz