Site icon HWCooling.net

Adrenalin 21.10.1: Podporu W11 dostávajú už aj ovládače AMD

Vyšší výkon vo vybraných hrách a podpora MS Windows 11 – Adrenalin 21.10.1

Windows 11 oficiálne podporujú konečne aj grafické ovládače AMD, ktoré vyšli súbežne s týmto novým operačným systémom. Nielen tým sú ale Adrenalin 21.10.1 pozoruhodné. Minimálne v dvoch hrách, medzi ktoré patrí aj čoskoro vychádzajúci Far Cry 6, zvyšujú výkon oproti Adrenalin 21.9.2 o viac než desať percent. Naopak znížiť sa podarilo počet situácií s hroziacimi prestojmi a zlyhaniami ovládača.

AMD sa dnes vôbec prvýkrát vyjadrilo k podpore operačného systému Windows 11. Ten, ako sme už viackrát písali, už pracuje s WDDM 3.0 s vylepšenými možnosťami GPU akcelerácie. Čo konkrétne sa dolaďovalo v ovládačoch, ktoré vyšli v rovnaký deň ako nový OS, AMD ale necháva v tajnosti. Ale pečiatku „ok pre W11“ teda majú už aj Radeony.

Adrenalin 21.10.1 sú optimalizované aj pre hru Naraka: Bladepoint či otvorenú betu Battlefield 2042. Ale takisto pre PlayerUnknown’s Battlegrounds pod DirectX 12, kde AMD v porovnaní s predošlými ovládačmi (21.9.2) avizuje 11-percentný nárast výkonu. Ten bol nameraný na zostave s Radeon RX 6800 XT a Ryzen 9 5900X v rozlíšení 4K pri grafických nastaveniach na Ultra. A ešte treba zmieniť, že na operačnom systéme Windows 10.

Nárast výkonu sa má tykať aj hry Far Cry 6, ktorá vychádza 7. októbra. O koľko percent fps si eventuálne polepšíte, AMD zaznamenalo pri rôznych nastaveniach s rôznymi grafickými kartami (ale vždy s rovnakým zvyškom v čele s procesorom R9 5900X).

S grafickou kartou Radeon RX 6700 XT v rozlíšení Full HD, s detailmi na Ultra a so zapnutým ray tracingom, nové ovládače sľubujú nárast výkonu zhruba 10 %. Vo vyššom rozlíšení 1440p, ale s detailmi už iba strednými (ale so stále zapnutým RT) má byť s RX 6600 XT nárast výkonu až 13 %. S RX 6800 XT vo vyššom rozlíšení 2160p, ale už bez ray-tracyngovej grafiky, je uvádzaných plus 12 %.

Dobrá správa je, že sa podarilo odtrávniť TDR ovládača v troch situáciách. V hrách Horizon Zero Dawn, The Medium a takisto pri súčasnom nahrávaní a streamovaní, s čím mohli mať ťažkosti napríklad Radeony RX 500.

Primerane nízke by mali byt už aj frekvencie pamätí v rámci viac-monitorových konfigurácií. O tom bola už reč pri Adrenalin 21.6.1, aj keď len na základe používateľských skúseností. AMD sa k tomu vtedy nijako nevyjadrilo a zoficiálńUje sa to až teraz. Tak snáď je to spojené s tým, že správa frekvencií VRAM po pripojení viacerých monitorov je už vyladená poriadne a pre všetky hardvérové kombinácie. Opravené má byť už aj správne presné (alebo minimálne presnejšie) hlásenie spotreby cez detekčné nástroje. So staršími ovládačmi boli zaznamenávané typicky vyššie hodnoty, než sú reálne.

Na zozname chýb sú stále možné komplikácie s OBS – nahrávanie videa môže na pozadí bežať aj po ukončení nahrávacej relácie a zatvorení aplikácie. Pri hraní niektorých hier Dx11, ako s pripojením viacerých displejov, môže zase pre zmenu zlyhať alebo prestať reagovať softvér Radeon (teda rozhranie s rôznymi nastaveniami, ktoré možno používate). Dochádzať k tomu môže napríklad počas behu hry PlayerUnknown’s Battlegrounds, ale aj v iných.

Úplne podľa predstáv dlhodobo nefunguje ani Enhanced Sync. Ak sa v niektorých hrách potykáte s čiernou obrazovkou, tak možno práve preto, že máte povolený ES. Ako aspoň dočasné riešenie sa odporúča táto voľba vypnúť. V rozhraní softvéru Radeon sa nenechajte prekvapiť ani hlásením extrémne vysokých, ale nesprávnych hodnôt taktov video pamätí.