Site icon HWCooling.net

Preview Valve Index: VR headset pre náročných

Náhlavná súprava

Na HWCoolingu trochu netradičná, ale exkluzívna téma: Prvá várka predobjednávok VR headsetu od Valve bola rozoslaná a jedna zavítala i k nám do redakcie. Po pár dňoch vám tak prinášame prvé dojmy z používania headsetu Valve Index, ktorý je etalónom novej generácie zariadení pre virtuálnu realitu. Obháji si svoju prémiovú cenovku a je už ten správny čas investovať do VR?

O VR headsete od Valve sa šepkalo dlhšie, no reálne kontúry dohady nabrali až s vydaním teaseru od Valve, ktorý hovoril jasne – máj 2019. Od prvého dňa tohto mesiaca sme tak netrpezlivo obnovovali stránku headsetu na Steame až sa nám podarilo na niekoľký pokus predobjednať. Siahli sme po kompletnom balení, ktoré obsahuje samotný Index, ovládače a dvojicu základných staníc. Ak však už máte stanice alebo ovládače Vive, mohli ste si zaobstarať len headset či ovládače Index samostatne. Kompletné balenie stálo 1079 eur a dátum zaslania bol stanovený na 28. 6. 2019. Ak ste nestihli predobjednať headset do pár minút, čakanie sa vám ešte predĺžilo, nakoľko zásoby sa okamžite vypredali a odhadované dátumy sa začali meniť na september až november. Zrejme ani Valve neodhadlo, že o Index bude taký veľký záujem, napriek vysokej cenovke. Toľko na úvod, poďme sa pozrieť na to, s čím máme vlasten tu česť.

Index nám doručili tento týždeň a prinášame vám tak prvé dojmy z asi najočakávenjšieho VR headsetu tohto roka (ak nie vôbec). Balenie kompletnej súpravy je pomerne veľké a obsahuje množstvo častí, no nájdete v ňom všetko potrebné na plnohodnotný VR zážitok. Po rozrezaní najkrajšej bezpečnostnej pečate, akú som kedy videl, je možné veko krabice otvoriť a dostávame sa k headsetu, ovládačom a základným staniciam. Všetky časti si postupne predstavíme a opíšeme. Pozrime sa však najskôr čo ďalšie je ešte v balení. Pod hlavými komponentami nájdeme ešte ďalšiu priehradku z príslušenstvom predovšetkým k základným staniciam a headsetu.

   

Balenie

Než sa pustíme do opisu headsetu a príslušenstva, je potrebné zmieniť, že proces objednania ani doručenia nebol bez komplikácií. Platba za headset nám prešla asi až na šuesty pokus. Servery Valve zjavne nezvládli nápor zákazníkov a nám objednanie trvalo asi dvadsať minút. Podobné scenáre sú však pri spustení predaja dlho očakávaných produktov bežné a mánia okolo nového headsetu od Valve a možnosti príchodu Half-Life 3 ľudí úplne pobláznila. Najmä ak zoberieme do úvahy, že Index je druhý najdrahší bežne dostupný headset na trhu. Prekonáva ho len HTC Vive Pro. 

   

Vážnejší problém ako komplikácie pri objednaní sa objavili až po doručení. Pri príprave fotodokumentácie a následnej inštaláciie Indexu sme zistili, že naše balenie nie je kompletné. Chýba nám tzv. face gasket, alebo kryt na tvár, čo je vlastne mäkká výstuž medzi headsetom a vašou tvárou. Ide o bežnú súčasť headsetu a už má byť na ňom namontovaný z výroby. V našom balení však úplne absentuje. 

Vyzerá však že nejde o ojedinelí prípad, nakoľko na Steam fóre a Reddite sú minimálne ďalší dvaja používatelia s rovnakým problémom. Zaujímavé ale je, že v rovnaký deň ako nám bol ďalší Index doručený, môjmu známemu prišlo jeho balenie je kompletné. Vyzerá to teda tak, že Valve ešte nemá úplne odladenú kvalitu kontroly vo výrobe, keď doručia balenia bez nejakej súčiastky. Samozrejme sme už kontaktovali aj podporu Steamu a bolo nám prisľúbené, že face gasket dodatočne zašlú. O výsledkoch tejto situácie vás budeme informovať v kompletnej recenzii.


Na HWCoolingu trochu netradičná, ale exkluzívna téma: Prvá várka predobjednávok VR headsetu od Valve bola rozoslaná a jedna zavítala i k nám do redakcie. Po pár dňoch vám tak prinášame prvé dojmy z používania headsetu Valve Index, ktorý je etalónom novej generácie zariadení pre virtuálnu realitu. Obháji si svoju prémiovú cenovku a je už ten správny čas investovať do VR?

Základné stanice

Zaobstarať  si ich môžete samostatne alebo ako súčasť kompletného balenia Index ako v našom prípade. Ide o base station 2.0, teda druhú generáciu základných staníc, ktorej hlavnou zmenou je použitie len jedného otočného senzoru na rozdiel od dvoch pri prvej generácii. K samotným staniciam dostanete napájací adaptér s EU aj UK koncovkami, dlhý napájací kábel, plastový adaptér s otočnou hlavou a skrutky a hmoždinky na uchytenie tohto adaptéru na stenu. Stanice majú vnútri pohyblivý mechanizmus a vydávajú tak zvuk aj vibrácie. Mali by ste ich preto namotnovať tak, aby sa nehýbali. Ja som jednu stanicu len primontoval o plastový držiak a ten položil na poličku a všetko funguje ako má. Vŕtanie do stien tak zjavne nie je nevyhnutné, ak sa mu chcete vyhnúť.

   

Ovládače

Druhou a veľmi podstatnou súčasťou headsetu sú nové ovládače. Tie pred predstavením headsetu Index boli známe ako Knuckles a niektorí ich tak volajú aj naďalej. Ovládače samotné sú jednou z najzaujímavejších súťastí Indexu, no zaobstarať si ich môžete aj samostatne a používať napríklad s Vive Pro. Prečo sú také zaujímavé a ospevované? Prinášajú úplné iný koncept používania ako všetky ostatné ovládače a čo viac, umožňujú full finger tracking alebo sledovanie pohybu všetkých prstov na ruke. Poďme na to ale postupe. Prvé, čo ma prekvapilo, keď som ovládače chytil do ruky, je ich hmotnosť. Na prvý pohľad sú veľké a automaticky tak čakáte, že budú ťažké, ale opak je pravdou. Vážia 196 gramov, čo je približne hmotnosť väčšieho 6-palcového smartfónu. Taký iPhone XS Max má na váhe viac ako tieto ovládače. 

      

Všetky ovládače, ktoré som doteraz skúšal, či už šlo o Oculus alebo HTC Vive musíte v ruke držať, inak vám padnú. Knuckles však nie, držia na ruke a vy môžete prirodzene otvoriť dlaň bez obáv, že vám ovládač padne alebo ho niekde zahodíte a rozbijete si či už ovládač alebo niečo naokolo – televízor, monitor a pod. Ovládače sú vybavené akýmsi popruhom, ktorý ide po chrbte ruky zatiaľ čo dlaň obopína valec ovládača. Pásku si na ruke dotiahnete a ovládač vám potom drží na ruke bez toho, aby ste ho museli prstami držať. Toto otvára úplne nové možnosti používania a ovládania objektov vo VR, nehovoriac o vyššej bezpečnosti. Ovládače Oculus Touch mi absolútne nesedia, nakoľko sú pre mňa malé a neustále mám pocit, že mi idú vypadnúť z ruky alebo ich niekam zahodím. Musím ich tak neprirodzene silno zvierať, hlavne pri Beat Saber, kde musíte rukami rýchlo mávať. Ovládače Vive sú zase veľké a máte strach, že s nimi niečo naokolo rozbijete. Pri vývoji ovládačov index na toto všetko mysleli a dotiahli to do dokonalosti. 

Takže ešte raz, ovládač chytíte do ruky, druhou rukou si dotiahnete pásku a už môžete prsty uvoľniť bez toho, aby vám ovládač vypadol. To umožňuje veľmi prirodzený a intuitívny pohyb v hrách – chytanie objektov. Doteraz ste museli ovládač vždy držať prstami a povedzme palcom alebo ukazovákom stlačiť nejaké tlačidlo, ktoré fungovalo a senzor chytenia/stlačenia. Knuckles sú vybevené dotykovou plochou v stredom stĺpci a dokážu tak registrovať, či sa malíčkom, prstenníkom a prostredníkom dotýkate ovládača a teda či máte dlaň zavretú. Záleží teraz už len na vývojároch hier, aby toto ovládanie implementovali do hier. Niektoré to už podporujú, ale väčšina ešte nie. Pekný príklad je The Lab, čo je vlastne akési demo od Valve, ktoré vás zoznámi s ovládačmi v prostredí hernej série Portal. Zistíte tu, že ovládače vám umožnia robiť tak bežné veci, ako je napríklad hrať kameň papier nožnice a to úplne normálnym spôsobom, akým by ste to robili aj v skutočnosti. Knuckles sú teda naozaj revolučné a bude zajímavé sledovať, akými všetkými spôsobmi vývojári využijú možnosti, ktoré ovládač ponúkajú.

   

Ešte zopár detailov k ovládačom samotným. Nabíjajú sa cez konektor USB-C (kábel dostanete ku každému ovládaču). Pri prvom pustení ich bolo treba aktualizovať a teda cez kábel pripojiť k počítaču. Spomínali sme si už dotykovú plochu pre registrovanie prstov, okrem toho majú ovládače samozrejme aj ďalšie tlačidlá. Ukazovákom stláčate klasickú spúšť, ktorá má však podľa môjho názoru zvláštny klik pri úplnom stlačení. Palcom máte k dispozícii celú plejádu tlačidiel a to A a B, menu tlačidlo pod nimi, podlhovastý touchpad, ktorý ľudia nazývajú pill a klasický joystick. Dobré by bolo tiež spomenúť, že dotyková plocha pre prsty, ktorú držíte v dlani, reaguje aj na silu dotyku a vy tak môžete objekty v hre stláčať viac alebo menej. Opäť však záleží od vývojárov, či dokážu túto funkciu rozumne a prirodzene použiť.


Na HWCoolingu trochu netradičná, ale exkluzívna téma: Prvá várka predobjednávok VR headsetu od Valve bola rozoslaná a jedna zavítala i k nám do redakcie. Po pár dňoch vám tak prinášame prvé dojmy z používania headsetu Valve Index, ktorý je etalónom novej generácie zariadení pre virtuálnu realitu. Obháji si svoju prémiovú cenovku a je už ten správny čas investovať do VR?

Headset

Prejdime k samotnému headsetu. V balení dostanete napájací adaptér takisto s EU a UK koncovkami, sadu návodov a jemnú utierku, gumový nástavec za hlavu pre ľudí s menšou hlavou, predovšetkým zrejme deti. Ako sme už v úvode spomenuli, dorazilo nám nekompletné balenie bez face gasket, teda mäkkého krytu, ktoré zakrýva plasty okolo šošoviek a vyvára pohodlie pre vašu tvár. Ani to nás neodradilo a za pomoci provizórneho riešenia sme headset už vyskúšali. Aj napriek tomu, že náš zážitok nie je taký ako má byť, boli sme ohúrení. Skúšal som Oculus za čias vývojarských kitov ale aj plnú finálnu retailovú verziu, HTC Vive aj Vive Pro, ale zatiaľ sa nič nevyrovnalo Indexu. Viem, že sú na trhu aj Pimax, tie som však nemal možnosť vyskúšať, a špičkový XTAL, ktorý je však mimo rozpočet bežného hráča (nie že by Index bol lacný ale XTAL stojí päťkrát viac).

   

Začnem kvalitou obrazu. Tá je po správnom nastavení vzdialenosti očí a napasovaní headsetu do zorného poľa naozaj skvelá. Samozrejme, od reality je to ďaleko a 4K alebo 8K headsety budú vyzerať ešte lepšie, ale nateraz je to rozhodne najlepšia kvalita obrazu, akú som mal možnosť vyskúšať. Úprimne, absenciu OLED som si zatiaľ nestihol nejako všimnúť, ale vyššiu hustotu pixelov vďaka použitiu LCD a nie OLED s pentile matrix, kde chýba polovica zelených subpixelov, je značná aj pri rovnakom papierovom rozlíšení. Keď k tomu dodáte vyššiu obnovovaciu frekvenciu (skúšal som zatiaľ len 120 Hz, 144 Hz ešte nie) tak zážitok z Beat Saber je okamžite na inej úrovni. A verte či neverte, odrazilo sa to aj na mojom výkone v hre. Nakoľko dokážem lepšie vidieť rýchlo sa pohybujúce kocky a obraz je plynulejší, podarilo sa mi nahrať lepšie skóre aj prejsť levely, ktoré som dovtedy na Oculuse prejsť nedokázal. Na detailnejšie hodnotenie obrazu však už budem potrebovať plnohodnotný komfort headsetu s face gasket, viac sa tejto téme budeme preto venovať až v recenzii.

Čo si však vieme povedať už teraz je, že reproduktory, ktorými je Index vybavený, sú úžasné. Veľa recenzentov, ktorých Valve pozvalo na predstaveni, ich chválilo, ale bol som skeptický. Zbytočne. Naozaj hrajú až prekvapivo dobre a ponúkajú zážitok ako na žiadnom inom headsete. Vďaka tomu, že sa priamo nedotýkajú uší, sa vám uši nepotia, čo býva často dôvodom prestávok od hrania, tu však nie. Ich hlasitosť a zvukový prejav je na jednotku a to až tak, že pri plnej hlasitosti sú ohlušujúce a musel som si hlasitosť znižovať. Umožňujú vám tiež počuť ľudí okolo seba aj keď ste v hre. Buď si znížite hlasitosť, alebo len jednoducho posuniete reproduktor do vyššej polohy nad ucho čím sa dramaticky znižuje hlasitosť zvuku, ktorý vnímate a môžete tak lepšie počuť svoje okolie. Reproduktory sú tak rozhodne jednou z veľkých predností Indexu.

Headset ponúka množstvo možností prispôsobenia, aby sadol každému. Vzadu nájdete kolečko, ktorým nastavujete dĺžku obruby okolo hlavy. Okrem toho môžete zmeniť aj vzdialenosť displejov od očí ako aj vzdialenosť šošoviek od seba tak, aby sa rovnala vzdialenosti medzi vašimi očami. Prvé nastavenie posúva celé vnútro headsetu o asi dva centimetre a pomôže to najmä ľuďom s okuliarmi, aby sa im do headsetu vošli. Zároveň týmto meníte FOV, teda je najlepšie, aby ste mali displeje čo najbližšie k očiam pre čo najväčšie zorné pole. Ako už bolo povedané, regulovať môžete aj vzdialenosť šošoviek od seba a to posuvným tlačidlom na spodku headsetu. Každý človek má inú vzdialenosť očí od seba a vy tak potrebujete aby aj šošovky boli od seba rovnako vzdialené. S týmito nastaveniami sa treba pohrať, aby ste mali obraz ostrý a zážitok z používania čo najlepší.

   

Prekvapil ma aj kábel. Možno si hovoríte že čo je to za blbost, čo môže byť také špeciálne na kábli. Musím sa však priznať, že Index ma aj v tomto ohľade veľmi potešil a milo prekvapil. Má totiž až šesť metrov, je hrubý a nemá veľkú tendenciu sa skrúcať. Nie je tak problém si kábel natiahnuť ďaleko od seba a potiahnuť ho až za vlastný chrbát, aby vám nezavadzal. Pri Oculuse som s káblom stále bojoval, mal som ho medzi nohami, rukami stále o neho zachytával… nič také sa mi na Indexe nestalo. Samozrejme, keď máte dostatok miesta a dokážete vo VR chodiť, nie len stáť na mieste, o kábel skôr či neskôr zakopenete. Potom stojí na zváženie, aby ste si kábel zavesili zo stropu alebo nejakého držiaka.

Koniec kábla s konektormi viete rýchlo odpojiť, čo môže byť užitočné pri balení headsetu a jeho premiestňovaní. Na fungovanie headsetu potrebujete zapojiť jednen konektor USB 3.0, DisplayPort a napájanie. Alternatívnou je možnosť kúpiť si adaptér Virtual Link a cez USB-C zapojiť headset to jednej z nových Nvidia RTX grafík, ktoré sú týmto konektorom vybavené. Do PC tak už pôjde iba jeden kábel. Adaptér však stojí vyše 40 eur a budete si musieť na neho ešte nejakú chvíľu počkať. Toto riešenie pokladám ideálne k notebookom, pri počitačoch nie je problém zapojiť tri konektory. S najväčšou pravdepodobnosťou to aj tak spravíte len raz a už s tým hýbať nebudete.

Toto sú naše prvé dojmy z Valve Index. Headset aj ovládače sú skvelé, no Valve by malo zapracovať na výstupnej kontrole z fabriky, nakoľko nie je možné, aby posielali balenia bez nejakých súčastí. To sa jednoducho pri tisíceurovom headsete nesmie stávať. Ak máte nejaké otázky, určite nám ich napíšte do komentárov. Headset budeme ďalej testovať a dúfame, že face gasket nám čo najskôr dorazí, aby bolo testovanie naozaj plnohodnotné.