Site icon HWCooling.net

Kompletné herné testy Core i5-13400F (B0 vs. C0). Aj bez E jadier

Rôzne Ci5-13400F v rôznych hrách

Tretí a zároveň posledný test procesora Intel Core i5-13400F s meraniami nad rámec štandardných doplní to, čo predošlé dva načali. Oba existujúce steppingy – B0 (s P jadrami Raptor Cove/Raptor Lake) a C0 (Golden Cove/Alder Lake) – sme prehnali všetkými hrami, s ktorými procesory testujeme, v štyroch rôznych obrazových nastaveniach. V prípade stepping B0 aj s upraveným nastavením procesora, s vypnutými E jadrami.

Krátke ohliadnutie naspäť (môžete preskočiť): Z predošlých testov viete, že vlastnosti procesorov Core i5-13400F sa naprieč steppingami trochu odlišujú. Stepping B0 (S-Spec SRNBG) s väčším čipom (s 8 a 16 E jadrami) je vo viacvláknovej záťaži obvykle o trochu rýchlejší, ale pri vyššej spotrebe a dosahuje nižšiu efektivitu. V jednovláknovej záťaži to už ale neplatí. Tu má pre percentuálne o dosť vyššiu spotrebu nižšiu energetickú efektivitu stepping C0 z generácie Alder Lake, ktorý je postavený na staršom výrobnom postupe Intel 7 (namiesto Intel 7 Ultra – B0). Najvýraznejší rozdiel v neprospech steppingu C0 je potom mimo záťaže.

Výsledky tohto článku nadväzujú na herné testy, ktorých sme mali iba zopár. Z desiatich hier otestovaných v rozlíšeniach 720p, 1080p, 1440p a 2160p je možné vytvárať objektívnejšie závery. Či už ide rozdiel herného výkonu vplyvom rôzneho steppingu (B0/C0) alebo (de)aktívaciou štyroch „efektívnych“ jadier Gracemont.

„Pravý“ Raptor Lake je rýchlejší…

V priemere stepping B0 dosahuje o 2–5 % vyšší herný výkon ako stepping C0, to ale za cenu o trochu nižšej efektivity. Spotreba variantu B0 môže byť vyššia eventuálne až o 14 % (t.j. cca 7 W). Najväčší rozdiel v rýchlosti v prospech stepping B0 je z testovaných hier v CS:GO – až do 25 % (1080p@high), v DOOM Eternal potom do 11 %.

Väčší rozdiel (do 10 %) je aj v minimálnych fps F1 2020, ktoré majú so steppingom B0 menšie prepady. Vo väčšine hier, ako sú Assassin’s Creed: Valhalla, Borderlands 3, Cyberpunk 2077, MS Flight Simulator či Shadow of the Tomb Raider je však rozdiel vždy menší ako 5 % (a často iba okolo 2 %). Ale pozor, niekedy má navrch aj stepping C0. Síce vždy iba symbolicky, ale napriek tomu namerali opakovane vyššie fps v hrách Assassin’s Creed: Valhalla či Total War Saga: Troy a z pohľadu minimálnych fps aj v Metro Exodus.

Rozdiel v efektivite úrovni 2 % v prospech stepping C0. Ten je v priemere pozostávajúcom zo všetkých testovaných hier o trochu pomalší, ale takisto úspornejší. A za dlhší koniec povrazu ťahá (oproti hernému výkonu) práve nižšia spotreba.

… a malé (E) jadrá príliš nepomáhajú

Snáď najzaujímavejšie je ale to, že najvyšší herný výkon Core i5-13400F môže dosahovať po vypnutí E jadier (teda iba so 6 P jadrami). Isteže, neplatí to vždy a nedá sa to generalizovať, každopádne z výsledkov je vidieť, že pri nižšej procesorovej záťaži (vo vyšších rozlíšeniach 1440p a 2160p) je už v priemere o trošičku vyšší bodový zisk procesora v konfigurácii bez E jadier. Tie herný výkon síce znižovať nezvyknú a naopak v hrách, ktoré dokážu okrem 6 P jadier dokážu využívať časť úloh priradiť E jadrám, je chod s nimi o rýchlejší. Dochádza k tomu ale teda v nižších rozlíšeniach (s vyššou záťažou na procesor) a v priemere je to do 3 %.

V hre F1 2020, kde E jadrá nemajú prakticky žiaden dosah a fps, je spotreba s nimi výrazne vyššia, o 14 %. Percentuálne vyšší nárast spotreby (+ 7 %) než herného výkonu (+ 2 %) je aj v Shadow of the Tomb Raider. V Total War Saga: Troy je ale zase spotreba s E jadrami o 7 % nižšia pri porovnateľne rýchlosti (~ 201 fps). Je to individuálne, ale väčšinou, v priemere, E jadrá v hrách znamenajú nižšiu efektivitu. Ukazuje na to aj koeficient herného výkonu na jednotku spotreby. Ten je po vypnutí E jadier, kedy má procesor k dispozícii iba 6 P jadier, o 4 % vyšší.

Ako sme získali výsledky? Všetky testy prebiehajú v prísne kontrolovaných podmienkach s veľmi nízkymi toleranciami v rozdieloch teploty či vlhkosti vzduchu. Za akých okolností testy prebiehajú nájdete na tejto stránke a na stránkach, ktoré za ňou nasledujú (kapitola 35). V rámci tohto článku ale treba zdôrazniť, že spotreba je meraná prúdovými kliešťami. Jedná sa tak o čistú, ostanými komponentmi neskreslenú spotrebu procesora.



Tretí a zároveň posledný test procesora Intel Core i5-13400F s meraniami nad rámec štandardných doplní to, čo predošlé dva načali. Oba existujúce steppingy – B0 (s P jadrami Raptor Cove/Raptor Lake) a C0 (Golden Cove/Alder Lake) – sme prehnali všetkými hrami, s ktorými procesory testujeme, v štyroch rôznych obrazových nastaveniach. V prípade stepping B0 aj s upraveným nastavením procesora, s vypnutými E jadrami.

Assassin’s Creed: Valhalla

Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 1280 × 720 px; prednastavený grafický profil Low; API DirectX 12; extra nastavenia žiadne; testovacia scéna: vstavaný benchmark.

   



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 1920 × 1080 px; prednastavený grafický profil Low; API DirectX 12; extra nastavenie Anti-Aliasing: low; testovacia scéna: vstavaný benchmark.

   



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 2560 × 1440 px; prednastavený grafický profil High; API DirectX 12; extra nastavenie žiadne; testovacia scéna: vstavaný benchmark.



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 3840 × 2160 px; prednastavený grafický profil Ultra High; API DirectX 12; extra nastavenie žiadne; testovacia scéna: vstavaný benchmark.

   


Tretí a zároveň posledný test procesora Intel Core i5-13400F s meraniami nad rámec štandardných doplní to, čo predošlé dva načali. Oba existujúce steppingy – B0 (s P jadrami Raptor Cove/Raptor Lake) a C0 (Golden Cove/Alder Lake) – sme prehnali všetkými hrami, s ktorými procesory testujeme, v štyroch rôznych obrazových nastaveniach. V prípade stepping B0 aj s upraveným nastavením procesora, s vypnutými E jadrami.

Borderlands 3

Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 1280 × 720 px; prednastavený grafický profil Very Low; API DirectX 12; extra nastavenie žiadne; testovacia scéna: vstavaný benchmark.

   



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 1920 × 1080 px; prednastavený grafický profil High; API DirectX 12; extra nastavenie Anti-Aliasing: None; testovacia scéna: vstavaný benchmark.



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 2560 × 1440 px; prednastavený grafický profil High; API DirectX 12; extra nastavenie žiadne; testovacia scéna: vstavaný benchmark.

   



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 3840 × 2160 px; prednastavený grafický profil Ultra; API DirectX 12; extra nastavenie žiadne; testovacia scéna: vstavaný benchmark.

   




Tretí a zároveň posledný test procesora Intel Core i5-13400F s meraniami nad rámec štandardných doplní to, čo predošlé dva načali. Oba existujúce steppingy – B0 (s P jadrami Raptor Cove/Raptor Lake) a C0 (Golden Cove/Alder Lake) – sme prehnali všetkými hrami, s ktorými procesory testujeme, v štyroch rôznych obrazových nastaveniach. V prípade stepping B0 aj s upraveným nastavením procesora, s vypnutými E jadrami.

Counter-Strike: GO

Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 1280 × 720 px; najnižšie grafické nastavenia a bez Anti-Aliasingu, API DirectX 9; testovacia platforma skript s preletom nad mapou Dust 2.

   



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 1920 × 1080 px; vysoké grafické nastavenia a bez Anti-Aliasingu, API DirectX 9; testovacia platforma skript s preletom nad mapou Dust 2.

   



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 2560 × 1440 px; vysoké grafické nastavenia; 4× MSAA, API DirectX 9; testovacia platforma skript s preletom nad mapou Dust 2.



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 3840 × 2160 px; veľmi vysoké grafické nastavenia; 4× MSAA, API DirectX 9; testovacia platforma skript s preletom nad mapou Dust 2.

  




Tretí a zároveň posledný test procesora Intel Core i5-13400F s meraniami nad rámec štandardných doplní to, čo predošlé dva načali. Oba existujúce steppingy – B0 (s P jadrami Raptor Cove/Raptor Lake) a C0 (Golden Cove/Alder Lake) – sme prehnali všetkými hrami, s ktorými procesory testujeme, v štyroch rôznych obrazových nastaveniach. V prípade stepping B0 aj s upraveným nastavením procesora, s vypnutými E jadrami.

Cyberpunk 2077

Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 1280 × 720 px; prednastavený grafický profil Low; API DirectX 12; extra nastavenie žiadne; testovacia scéna: vlastná (Little China).

   



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 1920 × 1080 px; prednastavený grafický profil High; API DirectX 12; extra nastavenie žiadne; testovacia scéna: vlastná (Little China).

   



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 2560 × 1440 px; prednastavený grafický profil High; API DirectX 12; extra nastavenie žiadne; testovacia scéna: vlastná (Little China).



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 3840 × 2160 px; prednastavený grafický profil Ultra; API DirectX 12; extra nastavenie žiadne; testovacia scéna: vlastná (Little China).

   




Tretí a zároveň posledný test procesora Intel Core i5-13400F s meraniami nad rámec štandardných doplní to, čo predošlé dva načali. Oba existujúce steppingy – B0 (s P jadrami Raptor Cove/Raptor Lake) a C0 (Golden Cove/Alder Lake) – sme prehnali všetkými hrami, s ktorými procesory testujeme, v štyroch rôznych obrazových nastaveniach. V prípade stepping B0 aj s upraveným nastavením procesora, s vypnutými E jadrami.

DOOM Eternal

Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 1280 × 720 px; prednastavený grafický profil Low; API Vulkan; extra nastavenia Present From Compute: off, Motion Blur: Low, Depth of Field Anti-Aliasing: off; testovacia scéna: vlastná.

   



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 1920 × 1080 px; prednastavený grafický profil High; API Vulkan; extra nastavenia Present From Compute: on, Motion Blur: High, Depth of Field Anti-Aliasing: off; testovacia scéna: vlastná.

   



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 2560 × 1440 px; prednastavený grafický profil High; API Vulkan; extra nastavenia Present From Compute: on, Motion Blur: High, Depth of Field Anti-Aliasing: on; testovacia scéna: vlastná.



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 3840 × 2160 px; prednastavený grafický profil Ultra Nightmare; API Vulkan; extra nastavenia Present From Compute: on, Motion Blur: High, Depth of Field Anti-Aliasing: on; testovacia scéna: vlastná.

   




Tretí a zároveň posledný test procesora Intel Core i5-13400F s meraniami nad rámec štandardných doplní to, čo predošlé dva načali. Oba existujúce steppingy – B0 (s P jadrami Raptor Cove/Raptor Lake) a C0 (Golden Cove/Alder Lake) – sme prehnali všetkými hrami, s ktorými procesory testujeme, v štyroch rôznych obrazových nastaveniach. V prípade stepping B0 aj s upraveným nastavením procesora, s vypnutými E jadrami.

F1 2020

Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 1280 × 720 px; prednastavený grafický profil Ultra Low; API DirectX 12; extra nastavenia Anti-Aliasing: off, Anisotropic Filtering: off; testovacia scéna: vstavaný benchmark (Australia, Clear/Dry, Cycle).

   



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 1920 × 1080 px; prednastavený grafický profil High; API DirectX 12; extra nastavenia Anti-Aliasing: off, Skidmarks Blending: off; testovacia scéna: vstavaný benchmark (Australia, Clear/Dry, Cycle).

   



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 2560 × 1440 px; prednastavený grafický profil High; API DirectX 12; extra nastavenia Anti-Aliasing: TAA, Skidmarks Blending: off; testovacia scéna: vstavaný benchmark (Australia, Clear/Dry, Cycle).



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 3840 × 2160 px; prednastavený grafický profil Ultra High; API DirectX 12; extra nastavenia Anti-Aliasing: TAA, Skidmarks Blending: off; testovacia scéna: vstavaný benchmark (Australia, Clear/Dry, Cycle).

 




Tretí a zároveň posledný test procesora Intel Core i5-13400F s meraniami nad rámec štandardných doplní to, čo predošlé dva načali. Oba existujúce steppingy – B0 (s P jadrami Raptor Cove/Raptor Lake) a C0 (Golden Cove/Alder Lake) – sme prehnali všetkými hrami, s ktorými procesory testujeme, v štyroch rôznych obrazových nastaveniach. V prípade stepping B0 aj s upraveným nastavením procesora, s vypnutými E jadrami.

Metro Exodus

Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 1280 × 720 px; prednastavený grafický profil Low; API DirectX 12; extra nastavenia žiadne testovacia scéna: vstavaný benchmark.

 



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 1920 × 1080 px; prednastavený grafický profil High; API DirectX 12; extra nastavenie žiadne; testovacia scéna: vstavaný benchmark.



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 2560 × 1440 px; prednastavený grafický profil High; API DirectX 12; extra nastavenie žiadne; testovacia scéna: vstavaný benchmark.



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 3840 × 2160 px; prednastavený grafický profil Extreme; API DirectX 12; extra nastavenie žiadne; testovacia scéna: vstavaný benchmark.


Tretí a zároveň posledný test procesora Intel Core i5-13400F s meraniami nad rámec štandardných doplní to, čo predošlé dva načali. Oba existujúce steppingy – B0 (s P jadrami Raptor Cove/Raptor Lake) a C0 (Golden Cove/Alder Lake) – sme prehnali všetkými hrami, s ktorými procesory testujeme, v štyroch rôznych obrazových nastaveniach. V prípade stepping B0 aj s upraveným nastavením procesora, s vypnutými E jadrami.

Microsoft Flight Simulator

Upozornenie: Výkon v tejto hre sa vplyvom priebežných aktualizácii často mení, zlepšuje. Konzistenciu výsledkov pred každým meraním overujeme re-testovávaním procesora Ryzen 7 5900X. Pri výraznejších odchýlkach staršie výsledky zahadzujeme a začíname databázu budovať odznova. Pre nekompletnosť výsledkov MFS nepoužívame pre výpočet priemerného herného výkonu procesorov.

Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 1280 × 720 px; prednastavený grafický profil Low; API DirectX 11; extra nastavenie Anti-Aliasing: off; testovacia scéna: vlastná (Paris-Charles de Gaulle, Air Traffic: AI, 14. február, 9:00) autopilot: od 1000 m po náraz o terén.

   



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 1920 × 1080 px; prednastavený grafický profil Low; API DirectX 11; extra nastavenie Anti-Aliasing: off; testovacia scéna: vlastná (Paris-Charles de Gaulle, Air Traffic: AI, 14. február, 9:00) autopilot: od 1000 m po náraz o terén.

   



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 2560 × 1440 px; prednastavený grafický profil High; API DirectX 11; extra nastavenie Anti-Aliasing: TAA; testovacia scéna: vlastná (Paris-Charles de Gaulle, Air Traffic: AI, 14. február, 9:00) autopilot: od 1000 m po náraz o terén.



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 3840 × 2160 px; prednastavený grafický profil Ultra; API DirectX 11; extra nastavenie Anti-Aliasing: TAA; testovacia scéna: vlastná (Paris-Charles de Gaulle, Air Traffic: AI, 14. február, 9:00) autopilot: od 1000 m po náraz o terén.

   




Tretí a zároveň posledný test procesora Intel Core i5-13400F s meraniami nad rámec štandardných doplní to, čo predošlé dva načali. Oba existujúce steppingy – B0 (s P jadrami Raptor Cove/Raptor Lake) a C0 (Golden Cove/Alder Lake) – sme prehnali všetkými hrami, s ktorými procesory testujeme, v štyroch rôznych obrazových nastaveniach. V prípade stepping B0 aj s upraveným nastavením procesora, s vypnutými E jadrami.

Shadow of the Tomb Raider

Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 1280 × 720 px; prednastavený grafický profil Lowest; API DirectX 12; extra nastavenie Anti-Aliasing: off; testovacia scéna: vstavaný benchmark.

   



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 1920 × 1080 px; prednastavený grafický profil High; API DirectX 12; extra nastavenie Anti-Aliasing: off; testovacia scéna: vstavaný benchmark.

   



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 2560 × 1440 px; prednastavený grafický profil High; API DirectX 12; extra nastavenie Anti-Aliasing: TAA; testovacia scéna: vstavaný benchmark.



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 3840 × 2160 px; prednastavený grafický profil Highest; API DirectX 12; extra nastavenie Anti-Aliasing: TAA; testovacia scéna: vstavaný benchmark.




Tretí a zároveň posledný test procesora Intel Core i5-13400F s meraniami nad rámec štandardných doplní to, čo predošlé dva načali. Oba existujúce steppingy – B0 (s P jadrami Raptor Cove/Raptor Lake) a C0 (Golden Cove/Alder Lake) – sme prehnali všetkými hrami, s ktorými procesory testujeme, v štyroch rôznych obrazových nastaveniach. V prípade stepping B0 aj s upraveným nastavením procesora, s vypnutými E jadrami.

Total War Saga: Troy

Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 1280 × 720 px; prednastavený grafický profil Low; API DirectX 11; extra nastavenia žiadne; testovacia scéna: vstavaný benchmark.



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 1920 × 1080 px; prednastavený grafický profil High; API DirectX 11; extra nastavenia žiadne; testovacia scéna: vstavaný benchmark.



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 2560 × 1440 px; prednastavený grafický profil High; API DirectX 11; extra nastavenia žiadne; testovacia scéna: vstavaný benchmark.



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 3840 × 2160 px; prednastavený grafický profil Ultra; API DirectX 11; extra nastavenia žiadne; testovacia scéna: vstavaný benchmark.




Upozornenie: Výsledky v Total War Saga: Troy nereflektujú dobre porovnanie procesorov Raptor Lake a Alder Lake a teda ani Core i5-13400(F) a Core i5-12400(F). Na použitej základnej doske Asus ROG Strix Z790-E Gaming WiFi je z nejakého dôvodu v tejto hre dosahovaný nižší výkon než na iných doskách. Poukazujú na to aj naše porovnávajúce analýzy.


Tretí a zároveň posledný test procesora Intel Core i5-13400F s meraniami nad rámec štandardných doplní to, čo predošlé dva načali. Oba existujúce steppingy – B0 (s P jadrami Raptor Cove/Raptor Lake) a C0 (Golden Cove/Alder Lake) – sme prehnali všetkými hrami, s ktorými procesory testujeme, v štyroch rôznych obrazových nastaveniach. V prípade stepping B0 aj s upraveným nastavením procesora, s vypnutými E jadrami.

Súhrnný herný výkon

Pre výpočet priemerného herného výkonu sme normalizovali procesor Intel Core i7-11900K. Od neho sa odvíjajú percentuálne rozdiely všetkých ostatných procesorov, pričom každá z hier sa na konečnom výsledku podieľa rovnakou váhou. Ako presne vyzerá vzorec, podľa ktorého sa dopracovávame ku jednotlivým hodnotám, nájdete v článku „Priemerný výkon CPU počítame (už) inak“.










Tretí a zároveň posledný test procesora Intel Core i5-13400F s meraniami nad rámec štandardných doplní to, čo predošlé dva načali. Oba existujúce steppingy – B0 (s P jadrami Raptor Cove/Raptor Lake) a C0 (Golden Cove/Alder Lake) – sme prehnali všetkými hrami, s ktorými procesory testujeme, v štyroch rôznych obrazových nastaveniach. V prípade stepping B0 aj s upraveným nastavením procesora, s vypnutými E jadrami.

Herný výkon za euro






Tretí a zároveň posledný test procesora Intel Core i5-13400F s meraniami nad rámec štandardných doplní to, čo predošlé dva načali. Oba existujúce steppingy – B0 (s P jadrami Raptor Cove/Raptor Lake) a C0 (Golden Cove/Alder Lake) – sme prehnali všetkými hrami, s ktorými procesory testujeme, v štyroch rôznych obrazových nastaveniach. V prípade stepping B0 aj s upraveným nastavením procesora, s vypnutými E jadrami.

Upozornenie: U procesorov na báze big.LITTLE v niektorých testoch chýba výsledok. Je to z dôvodu, že poriadne neškálovali s P jadrami a dosahovaný výkon bol príliš nízky. V takýchto prípadoch je síce možné vynútením výkonu na všetkých jadrách, ale k tomu na používateľskej úrovni štandardne nedochádza. Aby sme v niektorých prípadoch nevytvárali ilúziu o tom, že sú za normálnych okolností dosahované také namerané výsledky, ako sú prezentované v grafoch, ich vynechávame. Z celkového súboru testov sa však jedná o zanedbateľnú časť výsledkov.

Spotreba…



Tretí a zároveň posledný test procesora Intel Core i5-13400F s meraniami nad rámec štandardných doplní to, čo predošlé dva načali. Oba existujúce steppingy – B0 (s P jadrami Raptor Cove/Raptor Lake) a C0 (Golden Cove/Alder Lake) – sme prehnali všetkými hrami, s ktorými procesory testujeme, v štyroch rôznych obrazových nastaveniach. V prípade stepping B0 aj s upraveným nastavením procesora, s vypnutými E jadrami.

Upozornenie: U procesorov na báze big.LITTLE v niektorých testoch chýba výsledok. Je to z dôvodu, že poriadne neškálovali s P jadrami a dosahovaný výkon bol príliš nízky. V takýchto prípadoch je síce možné vynútením výkonu na všetkých jadrách, ale k tomu na používateľskej úrovni štandardne nedochádza. Aby sme v niektorých prípadoch nevytvárali ilúziu o tom, že sú za normálnych okolností dosahované také namerané výsledky, ako sú prezentované v grafoch, ich vynechávame. Z celkového súboru testov sa však jedná o zanedbateľnú časť výsledkov.