Site icon HWCooling.net

AMD odhalilo Radeony RX 6000: modely a ceny, předběžný výkon

AMD Radeon RX 6800, RX 6800 XT a RX 6900 XT odhalené, spolu s novinkami GPU RDNA 2

Tak nám odhalili Radeony RX 6000. Čekalo se na to dlouho, ale vypadá to, že se AMD přece jen opět vrátilo do segmentu nejvýkonnějších herních grafik a bude mít konkurenci přinejmenším pro GeForce RTX 3080. Máme parametry, ceny a data vydání prvních tří modelů nové generace podporující ray tracing: Radeonu RX 6800, Radeonu RX 6800 XT a vůbec nejvýkonnějšího Radeonu RX 6900 XT, který ale vůbec nepotěší cenou.

Včera AMD dle předběžného varování odhalilo nové grafiky založené na GPU „Big Navi“ neboli generaci RX 6000. Ta přináší novou architekturu RDNA 2, která byla proti první generaci výrazně přepracována.

AMD odhalilo tři karty, které jsou všechny založené na jednom čipu, a to Navi 21, které níže můžete vidět na fotografii z odhalení a také schématické vizualizaci. Jde o velké GPU, ale plochu AMD neprozradilo. Počet tranzistorů byl však potvrzen: 26,8 miliardy, což je blízko 28,3 miliardám tranzistorů, které tvoří čip GA102 od Nvidie.

Schematická vizualizace GPU AMD Navi 21 s architekturou RDNA 2

AMD v generaci RDNA 2 používá stejný 7nm výrobní proces jako u té první, ale přesto dokázalo redesignem obvodů dosáhnout toho, že čipy poběží na až o 30 % vyšších taktech. Současně ale také tyto úpravy směřovaly na vylepšení energetické efektivity, díky které GPU s architekturou RDNA 2 dokáží to daného TDP (spoiler: 250 až 300 W) dostat více výkonu.

GPU architektura AMD RDNA 2 zvyšuje výrazně frekvence

Akcelerace ray tracingu

Asi největší novinkou RDNA 2 z pohledu funkcionality je podpora akcelerace ray tracingu (ale i dalších nových funkcí DirectX 12 Ultimate – Variable Rate Shadingu, Mesh Shaderů, Sampler Feedbacku a také DirectStorage, kterému Nvidia říká RX IO).

Akcelerace ray tracingu je implementována pomocí speciální jednotky nazvané Ray Accelerator, jejíž role je stejná, jako RT jader v architekturách Nvidie. Podobně jako má Nvidia vždy jedno RT jádro na jeden blok SM, také Ray Accelerator je vždy jeden v každém bloku CU. AMD zatím o jeho architektuře moc nesdělilo. Z různých neoficiálních úniků to vypadá, že výkon karet Radeon RX 6000 bude v ray tracingu asi nižší, než u srovnatelných GeForce RTX 3000. Jejich síla bude tedy asi hlavně v tradiční rasterizaci.

Energetická efektivita GPU v Radeonu RX 6800 XT je proti Radeonu RX 5700 XT prý až o 54 procent lepší

Infinity Cache jako alternativní řešení propustnosti

O akceleraci ray tracingu se ovšem vědělo předem. Druhá velká novinka je více překvapivá a více vybočuje z toho, co už tu v GPU (byť třeba těch od konkurence) bylo. GPU Navi 21, byť má ambice dosáhnout highendový výkon, používá jen 256bitovou paměťovou sběrnici. Navíc jen s pamětí GDDR6, zatímco Nvidia má 384bitovou sběrnici s výkonnější (až 19,5GHz) pamětí GDDR6X. GeForce RTX 3080 díky tomu má propustnost pamětí 760 GB/s a RTX 3090 dokonce 936 GB/s. Proti nim má Navi 21 s 16,0GHz pamětí GDDR6 k dispozici toliko 512 GB/s, což by zdánlivě bylo spíše pro mainstreamovou grafiku.

GPU Navi 21 ukázané během prezentace

Ukazuje se, že toto je schválně. Podle AMD existuje lepší řešení než je širší sběrnice (nebo to alespoň tvrdí – raději počkejte na nezávislé recenze). Do GPU Navi 21 integrovalo velkou 128MB mezipaměť nazvanou Infinity Cache, která má držet nejdůležitější data, na kterých GPU pracuje, stále na čipu. Výpočetní jednotky tak často naleznou potřebná data přímo v ní a nemusí je poptávat z RAM, což ušetří její propustnost.

Tato Infinity Cache je postavena na technologii Infinity Fabric a L3 cache z procesorů architektonické linie Zen a má zřejmě velmi vysokou propustnost. Podle poznámek z prezentace asi běží na taktu GPU a má 16 kanálů po 64 bajtech, takže propustnost by mohla mít až 2 TB/s. Efektivní propustnost celého řešení bude nižší, někde mezi propustností hlavní paměti (512 GB/s) a teoretickou propustností cache.

Infinity Cache má výrazně zvýšit efektivní propustnost jen 256bitocýh pamětí

AMD uvádí, že v jednom modelovém příkladu hry GPU nalezne potřebná data přímo v Infinity Cache v 58 % případů (a jen ve zbytku potřebuje přistupovat do grafické paměti). To prý znamená, že kombinace Infinity Cache a jen 256bitových pamětí GDDR6 je ještě výrazně rychlejší (podle AMD až 2,17×), než by byly 384bitové paměti GDDR6, tj. výkon je ještě vyšší než hypoteticky s 512bitovou sběrnicí. Snad to může být ekvivalent až snad nějakých 1,6 TB/s (toto je ale možná nějaký extrémní případ).

A navíc má tato kombinace potřebovat jen 90% spotřeby 384bitového řešení. Infinity Cache tak kromě výkonu má také pomoci v oné energetické efektivitě – omezí totiž náročný pohyb dat mezi pamětí a GPU. Ještě jednou ale raději zopakujme: až recenze ukáží, zda to opravdu funguje ve všech hrách nebo aspoň ve většině, takže zatím raději počkejte s hodnocením.

Parametry, ceny, náhled výkonu podle oficiálního marketingu a to, kdy karty vyjdou, najdete na další straně.
Tak nám odhalili Radeony RX 6000. Čekalo se na to dlouho, ale vypadá to, že se AMD přece jen opět vrátilo do segmentu nejvýkonnějších herních grafik a bude mít konkurenci přinejmenším pro GeForce RTX 3080. Máme parametry, ceny a data vydání prvních tří modelů nové generace podporující ray tracing: Radeonu RX 6800, Radeonu RX 6800 XT a vůbec nejvýkonnějšího Radeonu RX 6900 XT, který ale vůbec nepotěší cenou.

Nejvyšší model: Radeon RX 6900 XT

A teď k modelům, které AMD oznámilo. Nejvýkonnějším je Radeon RX 6900 XT, který bude asi tak trošku omezeným a exkluzivním produktem, dost možná vyráběným v malém množství. Tato karta má plnou konfiguraci čipu Navi 21, což znamená 80 CU, 5120 shaderů, 80 Ray Acceleratorů, 240 texturovacích a 128 rasterizačních jednotek (ROP).

Karta má mít typickou herní frekvenci („Game Clock“) 2015 MHz a boost bude až 2250 MHz, což má v přesnosti FP32 dávat na shaderech teoretický výkon až 23,04 TFLOPS (mimochodem, u GeForce RTX 3090 je to 35,7 TFLOPS). TDP je 300 W, tedy o něco nižší, než mají nejvýkonnější karty Ampere.

Specifikace grafiky AMD Radeon RX 6900 XT

Karta bude používat 256bitovou sběrnici s 16 GB paměti GDDR6, která běží na 16,0 GHz efektivně (512 GB/s). K tomu pak je v GPU ona 128MB Infinity Cache.

Tento Radeon používá referenční chlazení (nereferenční karty prý asi nebudou) s třemi axiálními ventilátory, které AMD už dříve ukazovalo. Karta má tloušťku 2,5 slotu a délku 26,7 centimetrů. Napájení je dvěma standardními osmipiny.

Referenční provedení grafiky AMD Radeon RX 6900 XT

Oficiálně slibované výkony zatím berte s rezervou

AMD ukázalo při představení benchmarky, podle kterých by tento Radeon mohl být výkonem někde mezi GeForce RTX 3090 a RTX 3080. V číslech je ovšem zahrnuté automatické přetaktování nazvané „Rage Mode“ a také speciální výkonnostní trik AMD Smart Access Memory, který bude o něco zlepšovat výkon Radeonů RX 6000, pokud je budeme mít spojené s procesorem AMD Ryzen 5000 v desce s čipsetem A520/B550 nebo X570. Toto nebude tedy dostupné na všech počítačích.

Proto bych zatím byl opatrný s hodnocením výkonu a počkal na to, co odhalí nezávislé recenze. Zdá se také, že karta by mohla mít větší propady výkonu v ray tracingu proti kartám GeForce RTX 3000, takže tyto udávané výsledky možná platí jen pro hry používající tradiční rasterizaci.

Oficiální benchmarky grafiky AMD Radeon RX 6900 XT ve 4K

Nepříjemná zpráva je, že tato grafika bude hodně drahá, i když ne až tak, jako GeForce RTX 3090. AMD za ni chce 999 dolarů, což s DPH bude kolem 1027 eur nebo 28 200 Kč. Bude to tedy karta z již neprakticky drahého pásma, jako jsou karty Titan (i když je pravda, že už GeForce RTX 2080 Ti stála stejné peníze). Pro ty, kterým by to třeba nevadilo, se bude dát koupit od 8. prosince/decembra.

PCB Radeonu RX 6800 XT s čipem Navi 21 (vizualizace)

Radeon RX 6800 XT

Pro většinu hráčů bude asi relevantní až druhá karta v pořadí, Radeon RX 6800 XT. Ten by asi také měl být k mání ve větších počtech a budou od něj i nereferenční verze (referenční verze má stejné 2,5slotové chlazení jako Radeon RX 6900 XT, i PCB bude asi stejné).

RX 6800 XT bude mít čip Navi 21 osekaný na 72 CU, což je 4608 shaderů, 72 Ray Acceleratorů, 288 texturovacích jednotek, ale ROP by mělo být pořád 128. Tento model má stejné takty, herní frekvence je údajně také 2015 MHz a boost je 2250 MHz. Přetaktované modely ale podle uniklých informací pojedou i výš. Při referenčních kartách by měl teoretický výkon být 20,74 TFLOPS v FP32 (90 % modelu RX 6900 XT; pro GeForce RTX 3080 se mimochodem uvádí 29,8 TFLOPS).

Specifikace grafiky AMD Radeon RX 6800 XT

Karta má stejné paměti: 16 GB GDDR6 na 256bitové sběrnici s taktem 16,0 GHz. Opět je použitá plná 128MB Infinity Cache. TDP je pro tuto kartu stejné jako pro RX 6900 XT, tedy 300 W, byť je výkon nižší. Ve vyšším modelu jsou asi totiž výběrové čipy zvládající stejný takt s nižší spotřebou (takže může být aktivních všech 80 CU místo 72 CU bez navýšení spotřeby proti RX 6800 XT).

AMD opět ukázalo i nějaké benchmarky, podle kterých by snad tento Radeon mohl soupeřit s GeForce RTX 3080 – prozatím bych asi počítal s tím, že bude spíš o trošku pomalejší (a taky asi opět může platit, že v ray tracingových hrách může na tom být hůř než GeForce). Opět raději počkejte na recenze.

Oficiální benchmarky grafiky AMD Radeon RX 6800 XT ve 1440p
Oficiální benchmarky grafiky AMD Radeon RX 6800 XT ve 4K

Tato karta bude levnější než model Nvidie – cena je 649 dolarů, což u nás momentálně vychází na nějakých 667 eur nebo 18 300 Kč. Na prodej bude od 18. novembra/listopadu, kdy asi také vyjdou recenze. Ještě tedy bude nutné asi tři týdny vydržet.

Referenční provedení grafiky AMD Radeon RX 6800 XT

Radeon RX 6800

Třetí a zatím poslední nová karta je Radeon RX 6800. Ten má stejné GPU, ale osekané na jen 60 CU (75 %): 3840 shaderů, 60 Ray Acceleratorů, 240 texturovacích jednotek. Také bude vypnutá část ROP, grafika jich bude mít jen 96. Ale paměti zůstávají na 16 GB s plnou frekvencí i propustností (512 GB/s), stejně jako je zachovaná plná 128MB Infinity Cache.

Specifikace grafiky AMD Radeon RX 6800

Tato karta má také snížené frekvence, Game Clock je jenom 1815 MHz a takt Boostu je jen 2105 MHz. Teoretický výkon v FP32 udává AMD 16,17 TFLOPS, což je asi 78 % výkonu RX 6800 XT. Tato karta zřejmě používá stejné PCB jako vyšší modely, ale referenční model bude mít méně vysoký pasiv, takže tloušťka chladiče je jenom dva sloty (délka bude asi stejná).

Referenční provedení grafiky AMD Radeon RX 6800, chladič je podobný, ale nižší než u RX 6800 XT/6900 XT

Radeon RX 6800 bude také mít něco nižší TDP, jen 250 W, ačkoliv napájení je pořád na dva osmipiny. TDP je zde ale naopak vyšší, než 220W spotřeba konkurenční GeForce RTX 3070. Zde tedy možná karta Nvidie bude mít o trošku vyšší energetickou efektivitu.

Radeon RX 6800 by mohl podle oficiálních benchmarků od AMD být o něco rychlejší než tato Nvidia (ovšem opět je možné, že s ray tracingem se situace obrátí).

Oficiální benchmarky grafiky AMD Radeon RX 6800 ve 4K
Oficiální benchmarky grafiky AMD Radeon RX 6800 ve 1440p

Karta ale také bude dražší, a ne zanedbatelně – AMD za ní chce 579 $, asi 596 eur nebo 16 350 Kč. Má sice dvojnásobně velikou paměť, ale je otázka, zda se vyplatí za ní dát nějakých 15 % ceny navíc. Asi to bude lepší zhodnotit až podle toho, jaký ukáží karty výkon v recenzích. Také tato karta vyjde 18. novembra/listopadu.

Víc ukáží recenze

Toto jsou zatím všechny nyní odhalené Radeony RX 6000; levnější modely AMD podle uniklých informací vydá až někdy v příštím roce. Až testy ukáží, jak moc se tyto karty reálně povedly. Ale minimálně s nějakou tou tolerancí se Radeonům zdá se podařilo vrátit se do vyšších výkonnostních pater, byť koruna nejrychlejší herní grafiky Nvidii zůstala. Na druhou stranu AMD nenabízí o moc nižší ceny (nebo výrazně nižší spotřeby) než Nvidia, v což možná leckteří doufali. Velký rozdíl teď značka Radeon nabízí hlavně v kapacitě paměti u modelů RX 6800 a RX 6800 XT.