AMD odhalilo Radeony RX 6000: modely a ceny, předběžný výkon

Specifikace prvních tří karet, ceny, data vydání a jak to vypadá podle oficiálních benchmarků

Tak nám odhalili Radeony RX 6000. Čekalo se na to dlouho, ale vypadá to, že se AMD přece jen opět vrátilo do segmentu nejvýkonnějších herních grafik a bude mít konkurenci přinejmenším pro GeForce RTX 3080. Máme parametry, ceny a data vydání prvních tří modelů nové generace podporující ray tracing: Radeonu RX 6800, Radeonu RX 6800 XT a vůbec nejvýkonnějšího Radeonu RX 6900 XT, který ale vůbec nepotěší cenou.

Nejvyšší model: Radeon RX 6900 XT

A teď k modelům, které AMD oznámilo. Nejvýkonnějším je Radeon RX 6900 XT, který bude asi tak trošku omezeným a exkluzivním produktem, dost možná vyráběným v malém množství. Tato karta má plnou konfiguraci čipu Navi 21, což znamená 80 CU, 5120 shaderů, 80 Ray Acceleratorů, 240 texturovacích a 128 rasterizačních jednotek (ROP).

Karta má mít typickou herní frekvenci („Game Clock“) 2015 MHz a boost bude až 2250 MHz, což má v přesnosti FP32 dávat na shaderech teoretický výkon až 23,04 TFLOPS (mimochodem, u GeForce RTX 3090 je to 35,7 TFLOPS). TDP je 300 W, tedy o něco nižší, než mají nejvýkonnější karty Ampere.

Specifikace grafiky AMD Radeon RX 6900 XT

Karta bude používat 256bitovou sběrnici s 16 GB paměti GDDR6, která běží na 16,0 GHz efektivně (512 GB/s). K tomu pak je v GPU ona 128MB Infinity Cache.

Tento Radeon používá referenční chlazení (nereferenční karty prý asi nebudou) s třemi axiálními ventilátory, které AMD už dříve ukazovalo. Karta má tloušťku 2,5 slotu a délku 26,7 centimetrů. Napájení je dvěma standardními osmipiny.

Referenční provedení grafiky AMD Radeon RX 6900 XT

Oficiálně slibované výkony zatím berte s rezervou

AMD ukázalo při představení benchmarky, podle kterých by tento Radeon mohl být výkonem někde mezi GeForce RTX 3090 a RTX 3080. V číslech je ovšem zahrnuté automatické přetaktování nazvané „Rage Mode“ a také speciální výkonnostní trik AMD Smart Access Memory, který bude o něco zlepšovat výkon Radeonů RX 6000, pokud je budeme mít spojené s procesorem AMD Ryzen 5000 v desce s čipsetem A520/B550 nebo X570. Toto nebude tedy dostupné na všech počítačích.

Proto bych zatím byl opatrný s hodnocením výkonu a počkal na to, co odhalí nezávislé recenze. Zdá se také, že karta by mohla mít větší propady výkonu v ray tracingu proti kartám GeForce RTX 3000, takže tyto udávané výsledky možná platí jen pro hry používající tradiční rasterizaci.

Oficiální benchmarky grafiky AMD Radeon RX 6900 XT ve 4K

Nepříjemná zpráva je, že tato grafika bude hodně drahá, i když ne až tak, jako GeForce RTX 3090. AMD za ni chce 999 dolarů, což s DPH bude kolem 1027 eur nebo 28 200 Kč. Bude to tedy karta z již neprakticky drahého pásma, jako jsou karty Titan (i když je pravda, že už GeForce RTX 2080 Ti stála stejné peníze). Pro ty, kterým by to třeba nevadilo, se bude dát koupit od 8. prosince/decembra.

PCB Radeonu RX 6800 XT s čipem Navi 21 (vizualizace)

Radeon RX 6800 XT

Pro většinu hráčů bude asi relevantní až druhá karta v pořadí, Radeon RX 6800 XT. Ten by asi také měl být k mání ve větších počtech a budou od něj i nereferenční verze (referenční verze má stejné 2,5slotové chlazení jako Radeon RX 6900 XT, i PCB bude asi stejné).

RX 6800 XT bude mít čip Navi 21 osekaný na 72 CU, což je 4608 shaderů, 72 Ray Acceleratorů, 288 texturovacích jednotek, ale ROP by mělo být pořád 128. Tento model má stejné takty, herní frekvence je údajně také 2015 MHz a boost je 2250 MHz. Přetaktované modely ale podle uniklých informací pojedou i výš. Při referenčních kartách by měl teoretický výkon být 20,74 TFLOPS v FP32 (90 % modelu RX 6900 XT; pro GeForce RTX 3080 se mimochodem uvádí 29,8 TFLOPS).

Specifikace grafiky AMD Radeon RX 6800 XT

Karta má stejné paměti: 16 GB GDDR6 na 256bitové sběrnici s taktem 16,0 GHz. Opět je použitá plná 128MB Infinity Cache. TDP je pro tuto kartu stejné jako pro RX 6900 XT, tedy 300 W, byť je výkon nižší. Ve vyšším modelu jsou asi totiž výběrové čipy zvládající stejný takt s nižší spotřebou (takže může být aktivních všech 80 CU místo 72 CU bez navýšení spotřeby proti RX 6800 XT).

AMD opět ukázalo i nějaké benchmarky, podle kterých by snad tento Radeon mohl soupeřit s GeForce RTX 3080 – prozatím bych asi počítal s tím, že bude spíš o trošku pomalejší (a taky asi opět může platit, že v ray tracingových hrách může na tom být hůř než GeForce). Opět raději počkejte na recenze.

Oficiální benchmarky grafiky AMD Radeon RX 6800 XT ve 1440p
Oficiální benchmarky grafiky AMD Radeon RX 6800 XT ve 4K

Tato karta bude levnější než model Nvidie – cena je 649 dolarů, což u nás momentálně vychází na nějakých 667 eur nebo 18 300 Kč. Na prodej bude od 18. novembra/listopadu, kdy asi také vyjdou recenze. Ještě tedy bude nutné asi tři týdny vydržet.

Referenční provedení grafiky AMD Radeon RX 6800 XT

Radeon RX 6800

Třetí a zatím poslední nová karta je Radeon RX 6800. Ten má stejné GPU, ale osekané na jen 60 CU (75 %): 3840 shaderů, 60 Ray Acceleratorů, 240 texturovacích jednotek. Také bude vypnutá část ROP, grafika jich bude mít jen 96. Ale paměti zůstávají na 16 GB s plnou frekvencí i propustností (512 GB/s), stejně jako je zachovaná plná 128MB Infinity Cache.

Specifikace grafiky AMD Radeon RX 6800

Tato karta má také snížené frekvence, Game Clock je jenom 1815 MHz a takt Boostu je jen 2105 MHz. Teoretický výkon v FP32 udává AMD 16,17 TFLOPS, což je asi 78 % výkonu RX 6800 XT. Tato karta zřejmě používá stejné PCB jako vyšší modely, ale referenční model bude mít méně vysoký pasiv, takže tloušťka chladiče je jenom dva sloty (délka bude asi stejná).

Referenční provedení grafiky AMD Radeon RX 6800, chladič je podobný, ale nižší než u RX 6800 XT/6900 XT

Radeon RX 6800 bude také mít něco nižší TDP, jen 250 W, ačkoliv napájení je pořád na dva osmipiny. TDP je zde ale naopak vyšší, než 220W spotřeba konkurenční GeForce RTX 3070. Zde tedy možná karta Nvidie bude mít o trošku vyšší energetickou efektivitu.

Radeon RX 6800 by mohl podle oficiálních benchmarků od AMD být o něco rychlejší než tato Nvidia (ovšem opět je možné, že s ray tracingem se situace obrátí).

Oficiální benchmarky grafiky AMD Radeon RX 6800 ve 4K
Oficiální benchmarky grafiky AMD Radeon RX 6800 ve 1440p

Karta ale také bude dražší, a ne zanedbatelně – AMD za ní chce 579 $, asi 596 eur nebo 16 350 Kč. Má sice dvojnásobně velikou paměť, ale je otázka, zda se vyplatí za ní dát nějakých 15 % ceny navíc. Asi to bude lepší zhodnotit až podle toho, jaký ukáží karty výkon v recenzích. Také tato karta vyjde 18. novembra/listopadu.

Víc ukáží recenze

Toto jsou zatím všechny nyní odhalené Radeony RX 6000; levnější modely AMD podle uniklých informací vydá až někdy v příštím roce. Až testy ukáží, jak moc se tyto karty reálně povedly. Ale minimálně s nějakou tou tolerancí se Radeonům zdá se podařilo vrátit se do vyšších výkonnostních pater, byť koruna nejrychlejší herní grafiky Nvidii zůstala. Na druhou stranu AMD nenabízí o moc nižší ceny (nebo výrazně nižší spotřeby) než Nvidia, v což možná leckteří doufali. Velký rozdíl teď značka Radeon nabízí hlavně v kapacitě paměti u modelů RX 6800 a RX 6800 XT.


  •  
  •  
  •  
Flattr this!

Intel spěšně ukončí prodej 125W procesorů Core 13. generace

Od února se šíří zprávy o nestabilitě výkonnějších procesorů Intel Core 13. a 14. generace ve hrách. Intel teď udělal netypickou věc, která vyvolává otázku, zda třeba s problémem nesouvisí. Jen pár měsíců po vydání refreshových modelů Raptor Lake, tedy Core 14. generace, ukončuje výrobu předchozích modelů generace 13. Přitom obvykle firma nechávala starší generace dojíždět mnohem déle, takže by to teoreticky mohlo s aktuální chybou souviset. Celý článok „Intel spěšně ukončí prodej 125W procesorů Core 13. generace“ »

  •  
  •  
  •  

Nestabilních procesorů Raptor Lake přibývá, Intel věc analyzuje

Před nedávnem jsme psali o tom, jak mají procesory Intel Raptor Lake problémy se stabilitou ve hrách. Zprávy o pádech často provázených zavádějící hláškou o nedostatku grafické paměti, zdá se, neutichají a naopak se spíš množí, stejně jako počty her, ve kterých jsou tyto problémy hlášené. Intel zatím k věci nezaujal nějaké oficiální stanovisko, ale problém analyzuje. Jde možná o největší takové problémy s procesory Intel v poslední době. Celý článok „Nestabilních procesorů Raptor Lake přibývá, Intel věc analyzuje“ »

  •  
  •  
  •  

Poslední Core i9: Speciální i9-14900KS má i extrémní spotřebu

Intel letos chystá vydání nové generace desktopových procesorů – čipletové 3nm Arrow Lake, které už bude pojmenované Core Ultra a bude mít novou platformu LGA 1851. Ještě předtím se ale firma rozloučí se socketem LGA 1700 už asi navždy nejvýkonnějším procesorem, jaký bude na jejím 7nm procesoru existovat: Core i9-14900KS. Tato speciální edice teď bude nejrychlejším, ale také zdaleka nejžravějším procesorem pro hráče od Intelu. Celý článok „Poslední Core i9: Speciální i9-14900KS má i extrémní spotřebu“ »

  •  
  •  
  •  

Komentáre (2) Pridať komentár

  1. Zatím jejich nabídka nevypadá příliš dobře. 6900 s náloží Infinity Cache a Smart Access Memory je atraktivní jen na první pohled. Kdyby na ní v Blenderu předvedli objemný model a schopnost realtime raytracingu pod Vulkan api v součásti svého ProRedneru, zemí by snad i zatřásli a mohli důstojně soupeřit s OptiX. Místo toho nás krmili banální vatou FidelityFX efektů, z nichž dnes v konkurenci stežejní Contrast Adaptive Sharpening a Super Resolution raději odbydou. Na mě to zatím působí docela smutně.

    1. Přitom nijak zvlášť na mě nezapůsobila ani prezentace konkurence. Z té jsem si ovšem odnesl další drobný, přitom docela významný, posun zaváděného realtime raytracingu, motion blur. 3090 má navíc ve výbavě SLI. Referenční podoba tuto možnost ještě akcentuje a při produkci obsahu je to velmi uplatnitelné. Kde je ta inovace… Já žádnou reálně nevidím, musím si domýšlet.
      Prodají asi všechno, co projde kontrolou, kterou toho moc neprojde. Situace celkově spíš na antidepresiva 😀

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *