Nestabilních procesorů Raptor Lake přibývá, Intel věc analyzuje

Problémy procesorů Core 13. a 14. generace s nestabilitou ve hrách nekončí

Před nedávnem jsme psali o tom, jak mají procesory Intel Raptor Lake problémy se stabilitou ve hrách. Zprávy o pádech často provázených zavádějící hláškou o nedostatku grafické paměti, zdá se, neutichají a naopak se spíš množí, stejně jako počty her, ve kterých jsou tyto problémy hlášené. Intel zatím k věci nezaujal nějaké oficiální stanovisko, ale problém analyzuje. Jde možná o největší takové problémy s procesory Intel v poslední době.

Problémy ve hrách s procesory Intel Core 13. a 14. generace, zejména vyššími modely řady K, jsou hlášené v různých hrách založených na Unreal Enginu, objevily se hlášení o The Finals, Battlefieldu 2042, Remnant 2, Lords of the Fallen, Hogwarts Legacy, Farworld, Horizon, Overwatch 2, Lies of P. A asi i dalších, jelikož problém zřejmě nastává v knihovnách pro dekompresi shaderů, které může mít velká řada her.

Nově se objevila hlášení o patrně stejném problému spojená se hrou Tekken 8. Podobně jako u předchozích her dojde často k pádu hry s chybovou zprávou „not enough video memory“, která se ovšem objevuje zatím jen s procesory Intel 13. a 14. generace. Tato chybová zpráva je ale zřejmě jen projevem toho, že ve hře začalo chybovat CPU, přestože se tváří jako problém grafické karty. Stejný symptom se objevuje u předchozích zpráv s nestabilitou procesorů Raptor Lake ve hrách, takže jde pravděpodobně o jejich pokračování.

Více: Raptor Lake je nestabilní ve hrách. Příliš vysoké takty nebo PL2

Vypadá to, že nejde o chyby úplně ojedinělé. Na Twitteru Sebastian Castellanos upozornil na to, že problém cituje poměrně dost kupujících v recenzích na Twitteru. Ti přitom často uvádějí, že ze začátku se problém nevyskytovaly a nestabilita her či pády systému se začaly projevovat až po pár měsících. Podle zpráv z Jižní Koreje údajně problémy Tekkenu 8 také vedly ke značné míře reklamací.

Je problém v deskách nerespektujících limity spotřeby?

Zatím jsou dva možné výklady tohoto problému. Jednak to může být způsobené tím, že Intel umožňuje (pokud to není dokonce tiché doporučení) výrobcům desek uvolňovat limity spotřeby u procesorů, které jsou pouhým doporučením. Hry by údajně mohly padat tehdy, pokud procesory jedou takto na zvýšených limitech spotřeby, což zřejmě nezvládají – ačkoliv se obecně očekává, že ano –, a pouhé odemčení spotřeby a ponechání standardního chování boostu by nemělo vést k nestabilitě.

Vina by v takovém případě ale pořád byla i na straně Intelu, který tento způsob fungování desek umožňuje (zatímco AMD toto nedovoluje) – lze říct, že tím, že jsou limity jen doporučeními, je zaručeno, že budou překračovány. Konkurenční tlak povede výrobce desek k tomu, že se začnou předhánět v tom, kdo z CPU odemčením limitů vytáhne více výkonu. Riziko nestability se tím zvyšuje.

Vývojáři her a knihovny Oodle, ve které k pádům docházelo (ale nemusí být jediným takovým softwarem), proto doporučovali vypnout všechny podobné OC režimy na deskách, nastavit doporučené limity spotřeby a případně procesor podtaktovat snížením frekvence o pár set MHz.

Strašák degradace čipu

Nicméně je možné i to, že je situace horší. Zprávy o opožděném výskytu chyb by mohly indikovat, že při velmi vysokých spotřebách, teplotách a frekvencích, které Intel pro procesory Raptor Lake a Raptor Lake Refresh nastavil, už křemík pozvolna degraduje například migrací elektronů, může tedy docházet k poškozování procesoru, které se po určitém čase projeví nestabilitou, kdy CPU již nedokáže pracovat na taktech, které jako nové zvládalo (a to bude bohužel nevratné). Tohoto problému se uživatelé dlouho obávali spíš u procesorů AMD kvůli jejich velmi agresivním a vysokým napětím podpořeným jednovláknovým boostem. Bylo by tak dost ironické, pokud by se nakonec objevil u Intelu (asi lekce z toho, že ne vždy jsou reputace či očekávání spojená s nějakou značkou založené na realitě).

Degradace by byla problém, spojený možná se značným množstvím záručních výměn nebo nutností procesory nějak zpomalit pomocí aktualizace BIOSů, pokud by se potvrdila. Možná by šlo o jeden z největších problémů tohoto typu, které Intel postihly (a možná větší než problém s degradací čipových sad v roce 2011).

Intel zatím k podstatě problému nic neříká

Co z těchto scénářů je reálné, zatím tedy nevíme. Intel doposud k problému nevydal oficiální stanovisko, ačkoliv se o něm již mluví nějaký ten měsíc. Zatím Intel ZDNetu nebo Tom’s Hardware potvrdil, že problém je z různých stran hlášen a že tato hlášení zkoumá.

Zatím ale firma nepotvrdila přímo existenci s nimi spojeného hardwarového problému, ať už by to byla ona degradace, nebo jen neschopnost čipů jet stabilně na v podstatě přetaktovaných nastaveních, které jim základní desky ukládají (a v takovém případě by k opravě stačilo na deskách utáhnout ony limity a přestat s přetaktováváním).

Balení procesoru Intel Core i9-14900KS (Autor: Intel)

Je zajímavé, že po publikování těchto problémů se objevila svědectví, že se s nestabilitou setkali i třeba recenzenti procesorů (mimochodem prý i u nového speciálního Core i9-14900KS). Redaktor WCCFtechu například uvádí, že po několika měsících přestal být stabilní jeho vlastní procesor Core i9-13900K chlazený pomocí AIO a o nestabilitě vzorků procesoru při testování mluvil i Tom’s Hardware (kde se s ní potýkal recenzent grafických karet Jarred Walton).

Recenzenti zřejmě doteď měli tendenci chyby připočítávat jiným komponentům v systému nebo nehotovým ovladačům a firmwaru a na chyby neupozorňovali. Jakýsi podvědomá zažitá představa, že procesory Intel jsou „stabilnější“ a „bezproblémovější“, asi vedla k tomu, že projevy tohoto problému byly přehlíženy až do chvíle, kdy se vyostřily. Takže se teď řeší poměrně pozdě, až po vydání refreshové 14. generace, ačkoliv už patrně mohou postihovat procesory Core 13. generace z roku 2022. Možná tento „předsudek“ přispěl i k tomu, že Intel frekvence a spotřebu procesorů vyhnal výš, než je zdrávo…

Zdroj: VideoCardz, ZDNet Korea, WCCFtech, Tom’s Hardware, Sebastian Castellanos

Jan Olšan, redaktor Cnews.cz


  •  
  •  
  •  
Flattr this!

Intel spěšně ukončí prodej 125W procesorů Core 13. generace

Od února se šíří zprávy o nestabilitě výkonnějších procesorů Intel Core 13. a 14. generace ve hrách. Intel teď udělal netypickou věc, která vyvolává otázku, zda třeba s problémem nesouvisí. Jen pár měsíců po vydání refreshových modelů Raptor Lake, tedy Core 14. generace, ukončuje výrobu předchozích modelů generace 13. Přitom obvykle firma nechávala starší generace dojíždět mnohem déle, takže by to teoreticky mohlo s aktuální chybou souviset. Celý článok „Intel spěšně ukončí prodej 125W procesorů Core 13. generace“ »

  •  
  •  
  •  

Poslední Core i9: Speciální i9-14900KS má i extrémní spotřebu

Intel letos chystá vydání nové generace desktopových procesorů – čipletové 3nm Arrow Lake, které už bude pojmenované Core Ultra a bude mít novou platformu LGA 1851. Ještě předtím se ale firma rozloučí se socketem LGA 1700 už asi navždy nejvýkonnějším procesorem, jaký bude na jejím 7nm procesoru existovat: Core i9-14900KS. Tato speciální edice teď bude nejrychlejším, ale také zdaleka nejžravějším procesorem pro hráče od Intelu. Celý článok „Poslední Core i9: Speciální i9-14900KS má i extrémní spotřebu“ »

  •  
  •  
  •  

Nové nejrychlejší CPU od Intelu: Core i9-14900KS vyjde za týden

AMD letos v druhé polovině roku vydá procesory Ryzen pro desktop s architekturou Zen 5, které by mohly slušně zvednout laťku výkonu, Intel zase nové 2nm 3nm čipletové Arrow Lake na platformě LGA 1851. Než se tak stane, ale vyjde ještě jedno CPU založené na 7nm čipech Raptor Lake: limitovaná edice Core i9-14900KS, které přinese rekordní frekvenci 6,2 GHz. Bude to nový nejvýkonnější model Intelu pro herní počítače. Celý článok „Nové nejrychlejší CPU od Intelu: Core i9-14900KS vyjde za týden“ »

  •  
  •  
  •  

Komentáre (14) Pridať komentár

  1. a presne toto sa moze stat aj vsetkym tym „x“ ryzenom, kde AMD tvrdi, ze 95 stupnov je ok a tak to ma byt. Intel to pusta do 100, lebo aj ked mali neprisposobivi spoluobcania budu padat z neba, aj tak musime byt o milimeter lepsi ako AMD. Tu je vysledok…

    1. rikavalo se ze zivotnost polovodicu v CPU je asi 20-50 let. Slovo „asi“ zanamena ze to nikdo nevedel a nevi doted.
      Zijeme v dobe kdy zivotnost ulozneho prostoru (SSD) je stale kratsi a zda se ze to nikomu nevadi.
      Vubec bych se nedivil, kdyby designeri v Intelu vymysleli v zajmu „rychlejsi vymeny zastaralych modelu“ CPU vestavene kurvitko na 4 roky provozu nebo 15k hodin.

      Tohle bude testovaci balonek, co nato rekne trh. 😀

      1. nemyslim si, ze to je zamer, ale skor nedbalost. Takto to nastavime bude ako bude. Riesit to budeme, ked nastane problem. Nakazu vyrobcom dosiek nove biosy a nepusti to 14900ks na 450W ale len 350. Pojde to o 100MHz menej, vykon bude o 1% nizsi, vyriesene.

        1. technológia vyhnaná za hranu použiteľnosti, skrátka chcú byť na špici napriek termodynamickým zákonom a to sa nedá, jedine zlepšiť technológiu a to je zasa príliš drahé. skrátka Intel balancuje na hrane a „trošku“ sa šmýka…

      2. Vyjádření typu „žijeme v době“ věci příliš zjednodušují a přifukují. Stačí si vzpomenout třeba na peripetie s disketami.

        1. lenže s disketami to bolo dané nedokonalosťou technológie výroby magnetických diskov vnútri diskety a čiastočne aj princípom čítania z pružného disku, kdežto SSD majú cielene technologicky zníženú životnosť kvôli úsporám pri výrobe EPROM ruka v ruke so zvyšovaním hustoty zápisu.

          1. Jenže reálně to není problém a v obecném měřítku dle hesla „žijeme v době“ tvá data nikdy nebyla ve větším bezpečí. Kdo je náročný a potřebuje přepisovat, ten má odpovídající RAM.

                1. článok aj štatistika ukazuje umierajúce SSD, čo je problém a tým pádom dáta nie sú v bezpečí… spoľahlivosť je síce zhruba dvojnásobná v grafoch za 4 roky používania, ale čo by nastalo po dosiahnutí maximálneho počtu prepisov, resp. cca 8 rokov služby ako u diskových HDD? na čej strane by bola štatistika?

                  1. Netvrdil jsem , že v bezpečí jsou, ale že jsou ve větším bezpečí než kdykoli v minulosti. Situace, kdy by došlo k takovému počtu přepisů v reálném nasazení nenastane (provozovatelé datacenter by se dávno ozvali). Substituovat úložištěm RAM na přepisovaná data už dávno patří minulosti.

                  2. Všechny tyhle vaše úvahy jsou jen dokladem paranoi. Předkládáte tvrzení, která naprosto ignorují, že žijeme v reálném světě a tržním prostředí. Jako Redmax v jiné diskuzi přesvědčujete o nějakých hausnumerech a teoretických vlastnostech produktů reálné uživatele těch zařízení, aniž byste s nimi měli vlastní zkušenost.

                  3. Mimochodem článek v perexu začíná věk je větší riziko než přepisy a selhání vlivem stárnutí dokládám daty Backblaze.
                    Bavím se snad s hotentotem?

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *