Site icon HWCooling.net

Naděje v levných GPU? Intel Arc A750 zlevnila a zlepšuje výkon

Intel zlevňuje svou samostatnou herní grafiku Arc A750, současně hlásí nárůst výkonu v nových ovladačích

Oblast levnějších herních grafik není zrovna přívětivá – GeForce RTX 3060 se dva roky po vydání drží na cenách, které překračují původní zaváděcí cenu 329 $ (čest výjimkám), jako by kryptotěžební horečka dávno neskončila. Před rokem se vkládaly naděje na zlepšení do Intelu a teď by to tak možná mohlo zafungovat. Ten se totiž rozhodl zkusit menší cenovou válku a zlevnil svou grafiku Arc A750, která právě proti GeForce RTX 3060 jde.

Intel formálně uvedl výkonnější grafiky své první generace Arc „Alchemist“ po značném zpoždění až v září. Dlužno dodat, že po kartě Arc A580 se pak slehla zem a doteď není v prodeji, takže vedle lowendových A310 a A380 jsou na trhu jen modely A750 a A770. Intel teď snížil ceny dostupnější z těchto karet, Arc A750 8GB. Tato karta původně šla na trh za 289 $ (nyní s DPH asi 7550 Kč / 317 €), ale nyní bylo oznámeno, že se její cena snižuje na 249 $. To je u nás teď s aktuálním kurzem a připočteným DPH asi 6500 Kč / 273 eur.

Při této ceně by mohl Arc A750 už vířit stojaté vody, protože nejlevnější GeForce RTX 3060 stojí od osmi tisíc Kč (ale s tím, že většina modelů začíná až na 8500–9000 korunách). Na druhou stranu je otázka, jak velký efekt to může mít, protože už teď se za ceny podobné takto zlevněné pozici Arc A750 dají sehnat nejlevnější Radeony RX 6600, a stejně to s pozicí karet Nvidia moc nehne.

Sleva u grafiky Intel Arc A750 (zdroj: ComputerBase, via: Intel)

Zrající ovladače: výrazná zlepšení v DirectX 9, ale i v nových hrách

Arc A750 je zajímavý tím, že má po stránce hardwaru (3584 shaderů, propustnost pamětí 512 GB/s) vyšší výkonnostní potenciál než obě zmíněné konkurenční karty. Během prvních loňských recenzí se to ukazovalo ve vyšších rozlišeních, kde RTX 3060 a RX 6600 utíkal. Od té doby ale Intel pracuje na ovladačích a výkon by se snad měl zvyšovat obecně. Se zlevněním teď Intel ohlásil novou sérii zlepšení v ovladačích verze 4086 a pozdějších (zdá se, že je již k dispozici i ovladač 4091), které podle firmy zlepšují výkon karet Arc A750 o 10 % až 77 % proti výkonu, který karty měly s ovladači dostupnými v době uvedení.

Zlepšení výkonu grafik Intel Arc A750 ve hrách pod DirectX 9 (zdroj: ComputerBase, via: Intel)

Ona masivní zlepšení na horním konci uváděného intervalu platí asi zejména pro starší hry používající DirectX 9, v nichž byl výkon ze začátku špatný. Intel totiž v ovladačích pro karty Arc nemá přímo nativní podporu pro DirectX 9 a používala se vrstva emulující toto API nad DirectX 12 (DX9On12 od Microsoftu). Intel od té doby, zdá se, zapracoval na této části ovladačů a výkon starých DX9 her, jako je CS:GO, výrazně zlepšil. Nemá zřejmě stále nativní implementaci, ale aktuálně jsou pro emulaci použité komponenty DXVK od Valve, překládající staré API na API Vulkan. Jejich použití výkon značně zlepšilo. Kromě FPS by se v dotyčných hrách měla zlepšit ještě víc plynulost (frametimes/percentily), u těch může být zlepšení i přes 100 %.

Zlepšení výkonu Arc A750 od vydání (zdroj: ComputerBase, via: Intel)

V případě DirectX 9 šlo každopádně o zlepšení ze špatného výchozího základu, takže nárůst o v průměru 49 %, kterého se podle Intelu podařilo dosáhnout, nemusí znamenat moc. Nicméně ovladače Intelu by nyní měly mít od vydání znatelně lepší výkon i v nových hrách pod DirectX 11 a 12. Intel ukazoval řadu výsledků, podle kterých by Arc A750 měl být po stránce výkonu o dost výhodnější než GeForce RTX 3060 (níže můžete vidět jeden z grafů, ale bohužel v něm není popsaná osa a sloupce nezačínají na nule).

Intel Arc A750 proti GeForce RTX 3060 v oficiálních benchmarcích Intelu. Pozor, sloupce grafu nezačínají na nule, takže rozdíl ve prospěch Intelu je zveličený (zdroj: ComputerBase, via: Intel)

Na druhou stranu je třeba říct, že grafiky Intelu nadále trpí a v nejbližších letech asi stále budou trpět celkově horším stavem softwarového ekosystému a podpory her a různých s nimi spojených funkcí. Sice tedy s Arc A750 můžete získat lepší výkon, než mají Radeon RX 6600 / 6650 XT a GeForce RTX 3060 (a proti té ještě dost ušetříte), ale můžete narazit na problémy.

Poměr cena/výkon vypadá hodně dobře, grafiky Arc ale mají i závažné nevýhody

Je zde například známá komplikace, kdy jsou karty Arc téměř nepoužitelné, pokud vaše PC nemá podporu technologie AMD Smart Access Memory či PCIe Resizable BAR. Na tom se nic nezměnilo a karty Intel Arc bez této funkce patrně nikdy nebudou dobře fungovat.

Není to ale jediný a asi ani nejhorší z problémů číhajících v grafikách Arc této generace přímo na hardwarové úrovni. Docela velký problém, který dost kazí onu cenovou atraktivitu a spíš bychom vám kvůli němu Arc A750 či A770 nedoporučovali, je klidová spotřeba. Karty Arc A750 a A770 i mimo jakoukoli zátěž spotřebovávají 45–50 W, což je na mainstreamové grafiky hodně (viz například recenzi Hardwareluxx).

Klidová spotřeba grafik Intel Arc v testu (zdroj: Hardwareluxx)

Toto bylo kritizováno třeba u nových Radeonů RX 7900 XTX, které však mají výrazně horší příkon, až když máte dva 4K monitory, zejména s vyšší snímkovou frekvencí. U Arc 750 a 770 jde bohužel klidová spotřeba k 50 W stále, a to i pokud nastavíte Windows a BIOS základní desky dle doporučení Intelu tak, aby se používalo vypínání linek PCIe mimo zátěž.

Provoz karty se kvůli vysoké základní spotřebě prodražuje, a navíc toto způsobuje, že často nelze použít 0dB režim mimo hraní a ventilátor musí jet pořád. Vypadá to také, že stejně jako závislost na PCIe Resizable BAR tato vlastnost bohužel nebude vyřešena nějakou opravou ovladačů a vysoká klidová spotřeba této generaci grafik zůstane už navždy.

Zdroje: ComputerBase, VideoCardz

Jan Olšan, redaktor Cnews.cz