Site icon HWCooling.net

Intel Pentium G7400: Na čo dnes (ne)stačia dve jadrá s HT?

DOOM Eternal

Zvrchu sme sa postupne prekopali až do triedy kultového Pentia. Jeho stavba je už zo súčasného pohľadu pomerne konzervatívna. Výkon dvojjadrového procesora je už na hranici toho, čo začína komplikovať samotnú realizáciu testov. Jedno z najväčších lákadiel je nízka spotreba, ale tá nemusí byť nič platná, keď vaše požiadavky procesor nebude zvládať v reálnom čase. Alebo bude?

Intel Pentium G7400 v detailoch

Procesor je postavený na dvoch jadrách architektúry Golden Cove, teda na veľkých – „výkonných“. Oproti lacnejšiemu Celeronu G6900Pentium G7400 k dobru o 2 MB väčšiu cache L3 (6 MB), HyperThreading (jedná sa tak o štvorvláknový procesor) a takisto je vyššia základná frekvencia, o 400 MHz. S 3,7 GHz Pentium G7400 pritom funguje v jednovláknovej aj viacvláknovej záťaži. Tento procesor nepodporuje žiadnu formu Turbo Boostu.

Dve jadrá Golden Cove sú na natívne 6-jadrovom čipe s celkovú plochou zhruba 160 mm². Nejedná sa teda o kvalitatívne najhoršie veľké čipy, ktoré majú fyzicky osem P aj E jadier. Čip k tepelnému rozvádzaču je spájkovaný, čo znamená dobrý prestup tepla a eventuálne tichý chod aj s jednoduchými top-flow chladičmi s nízkym profilom. To je dôležité pre malé počítače postavené napríklad na doskách Thin Mini-ITX či do rôznych vstavaných systémov s výrazne obmedzeným priestorom.

Udávané TDP je 46 W, teda o 12 W nižšie ako u Core i3-12100(F). Po zastropovaní Core i3 podľa odporúčaných limitov Intelu (teda PL2 na 58 W), by mohlo byť Pentium aj efektívnejšie. To v aplikáciách, ktoré využívajú dve jadrá, kde môže G7400 profitovať s vyšších frekvencií. Aj Pentium má duálny radič, takže okrem pamätí DDR5 podporuje aj DDR4, ktoré dávajú pre nižšiu cenu podstatne väčší zmysel. Z tohto dôvodu sme aj my procesor testovali na platforme s pamäťami typu DDR4.

Pentium G7400 má aktívne aj grafické jadro – UHD 710 so 128 shadrami, 8 textúrovacími aj rasterizačným jednotkami. Podporovaný videovýstup cez HDMI je 4096 × 2160 px pri 60 Hz. Aj keď je v parametroch uvádzaný štandard HDMI 2.1, tak pozor na jednu vec. Konzorcium HDMI preznačilo pôvodný štandard HDMI 2.0 na HDMI 2.1 (podobne ako sa to stalo napríklad s UDB 3.0 premenovaným na USB 3.1 gen. 1 a potom ešte na USB 3.2 gen. 1). Je to síce veľmi mätúce, ale bohužiaľ už označenie HDMI 2.1 neznamená, že grafika podporuje schopnosti, ktoré boli s HDMI spájané pôvodne (ako je podpora vyšších rozlíšení než 4K alebo nových funkcií).

Súčasťou boxových balení je aj nový chladič Intelu – Laminar RS1. Tomu sa v rámci podrobných testov budeme venovať neskôr venovať v samostatnom článku v priebehu budúceho týždňa.

VýrobcaIntelIntel
TriedaPentiumCore i3
ModelArchitekturaG740012100F
Kódové označenieČipAlder LakeAlder Lake
ArchitektúraVýrobný procesGolden Cove (P)Golden Cove (P)
Výrobný procesPlocha čipu7 nm7 nm
PäticaTranzistorůLGA 1700LGA 1700
Dátum vydaniaPočet jednotek4. 1. 20224. 1. 2022
Oficiálna cena64 USD97 USD
Počet jadier24
Počet vlákien48
Základná frekvencia3,7 GHz (P)3,3 GHz (P)
Max. boost (jedno jadro)4,3 GHz (P)
Max. boost (všetky jadrá)4,1 GHz (P)
Typ boostuTB 2.0
L1i cache32 kB/jadro (P)32 kB/jadro (P)
L1d cache 48 kB/jadro (P)48 kB/jadro (P)
L2 cache 1,25 MB/jadro (P)1,25 MB/jadro (P)
L3 cache 1× 6 MB1× 12 MB
TDP46 W58 W
Max. spotreba v booste89 W (PL2)
Pretaktovaniezakázanézakázané
Oficiálna podpora pamätíDDR5-4800/DDR4-3200DDR5-4800/DDR4-3200
Pamäťové kanály2× 64 bitov2× 64 bitov
Priepustnosť RAM76,8 GB/s alebo 51,2 GB/s (DDR4)76,8 GB/s alebo 51,2 GB/s (DDR4)
Podpora pamätí ECCnienie
PCI Express5.0/4.05.0/4.0
Linky PCIe×16 (5.0) + ×4 (4.0)×16 (5.0) + ×4 (4.0)
Pripojenie k čipsetuDMI 4.0 ×8DMI 4.0 ×8
Priepustnosť do čipsetu16,0 GB/s duplex16,0 GB/s duplex
BCLK100 MHz100 MHz
Plocha čipu~160 mm²~160 mm²
Počet tranzistorov? mld.? mld.
TIM pod IHSspájkaspájka
Pribalený chladičIntel Laminar RS1Intel Laminar RM1
Inštrukčné súpravySSE4.2, AVX2, FMA, SHA, VNNI (256-bit), GNA 3.0, VAES (256-bit)SSE4.2, AVX2, FMA, SHA, VNNI (256-bit), GNA 3.0, VAES (256-bit)
VirtualizáciaVT-x, VT-d, EPTVT-x, VT-d, EPT
Integrované GPUUHD 710nemá
Architektúra GPUXe LP (Gen. 12)
GPU: shadery128
GPU: TMU8
GPU: ROP8
GPU: Takt350–1350 MHz
Video výstupyDP 1.4a, HDMI 2.1 *
Max. rozlíšenie (a obnovovacia frekvencia)4096 × 2160 px (60 Hz)
Hardvérové kódovanieHEVC, VP9
Hardvérové dekódovanieAV1, HEVC, VP9
/* Here you can add custom CSS for the current table */ /* Lean more about CSS: https://en.wikipedia.org/wiki/Cascading_Style_Sheets */ /* To prevent the use of styles to other tables use "#supsystic-table-1361" as a base selector for example: #supsystic-table-1361 { ... } #supsystic-table-1361 tbody { ... } #supsystic-table-1361 tbody tr { ... } */
* Nenechajte sa pomýliť označením HDMI 2.1, maximálne podporované rozlíšenie je 4096 × 2160 px pri obnovovacej frekvencii 60 Hz, nie 5120 × 3200 px (60 Hz).




Zvrchu sme sa postupne prekopali až do triedy kultového Pentia. Jeho stavba je už zo súčasného pohľadu pomerne konzervatívna. Výkon dvojjadrového procesora je už na hranici toho, čo začína komplikovať samotnú realizáciu testov. Jedno z najväčších lákadiel je nízka spotreba, ale tá nemusí byť nič platná, keď vaše požiadavky procesor nebude zvládať v reálnom čase. Alebo bude?

Herné testy

Výkon v hrách testujeme v štyroch rozlíšeniach s rôznym nastavením grafických detailov. Na rozbeh je to jedno viac-menej teoretické nastavenie v 1280 × 720 px. Pri tomto rozlíšení sme dlho laborovali s nastavením „správnych“ detailov. Konečné slovo nakoniec padlo na najnižšie možné (Low, Lowest, Ultra Low, …), aké hra dovoľuje.

Niekto by mohol voľbu rozporovať tým, že procesor v takýchto nastaveniach nepočíta koľko objektov sa vykresľuje (tzv. draw calls). S vysokými detailmi v tomto veľmi nízkom rozlíšení však nebol veľký rozdiel vo výkone v porovnaní s rozlíšením FHD (ktoré takisto testujeme). Naopak záťaž na GPU bola jasne vyššia a toto nepraktické nastavenie má poukazovať práve na to, aký má procesor výkon pri čo najnižšej účasti grafickej karty.

Vo vyšších rozlíšeniach sú už nastavené detaily a vysoké (pre FHD a QHD) a najvyššie (pre UHD). Vo Full HD ešte obvykle s vypnutým Anti-Aliasingom, celkovo už ale ide o pomerne praktické nastavenia, aké sa i bežne používajú.

Výber hier je s ohľadom na pestrosť žánrov, hráčsku popularitu a náročnosť na procesorový výkon. Kompletný zoznam je v kapitolách 7–16. V hrách, kde je vstavaný benchmark, používame ten, v iných máme vytvorené vlastné scény, ktoré s každým procesorom dookola a vždy rovnako prechádzame. Na záznam fps, respektíve časov jednotlivých snímok, z ktorých sa potom následne počítajú fps, používame OCAT a na analýzu CSV aplikáciu FLAT. Za oboma stojí vývojár a autor článkov (a videí) webu GPUreport.cz. Na čo najvyššiu presnosť sú všetky priechody trikrát opakované a do grafov sú vynášané priemerne hodnoty priemerných i minimálnych fps. Tieto viacnásobné opakovania sa týkajú aj neherných testov.

Výpočtové testy

Začíname zľahka, PCMarkom 10, ktorý v rámci kompletnej súpravy „benchmarku pre modernú kanceláriu“ testuje viac ako šesťdesiat čiastkových úloh v rôznych aplikáciách. Tie následne škatuľkuje do tematických kategórií, ktorých je už podstatne menej a pre čo najlepšiu orientáciu zapisujeme do grafov bodový zisk z nich. Celkové skóre máme potom pre jedno i viacvláknový výkon aj z Geekbench 5. Jednoduchšie úlohy v testoch zastupujú i testy vo webovom prehliadači – Speedometer a Octane. Ďalšie testy predstavujú už obvykle vyššiu záťaž alebo sú cielené na pokročilého používateľa.

Výkon pre 3D rendering meriame v Cinebench. V R20, ktorej výsledky sú rozšírenejšie, ale hlavne v R23. Renderovanie v tejto verzii pri každom procesore trvá dlhšie, cyklí sa minimálne desať minút. 3D renderovanie testujeme aj v Blenderi, s renderom Cycles v projektoch BMW a Classroom. Druhý menovaný si môžete porovnať aj s výsledkami testov grafických kariet (obsahuje rovnaký počet dlaždíc).

Ako sú procesory stavané na prácu s videom testujeme strižných editoroch Adobe Premiere Pro a DaVinci Resolve Studio 17. To prostredníctvom pluginu PugetBench, ktorý sa venuje všetkých úlohám, s ktorými sa môžete pri úpravách videa stretnúť. Služby PugetBenchu využívame aj v Adobe After Effects, kde sa zase testuje výkon pri vytváraní grafických efektov. Niektoré čiastkové úlohy používajú na urýchľovanie GPU, ale to nikdy nevypíname, čo v praxi nebude robiť nikto. Bez GPU akcelerácie niektoré veci ani nefungujú, ale naopak je zaujímavé sledovať, že  je rôzny aj výkon v úlohách, ktoré urýchľuje grafická karta. Časť operácií totiž stále obsluhuje CPU.

Kódovanie videa testujeme v HandBraku a v benchmarkoch (x264 HD a HWBot x265). x264 HD benchmark funguje v 32-bitovom režime (64-bitový sa nám pod W10 nepodarilo konzistentne rozbehať a všeobecne pod novšími OS môže byť nestabilný a vykazovať chyby vo videu). V HandBraku používame pre AVC procesorový kodér x264 a pre HEVC x265. Podrobné nastavenia jednotlivých profilov už nájdete rozpísané v príslušnej kapitole 25. Okrem videa kódujeme i audio, kde sú všetky podrobnosti uvedené takisto v kapitole týchto testov. Do činenia s výkonom procesorových kodérov môžu mať aj hráči, ktorý si svoje hranie nahrávajú na video. Výkon „procesorového broadcastingu“ preto i my testujeme v dvoch dobre rozšírených aplikáciách OBS Studio a Xsplit.

Dve kapitoly máme vyhradené aj pre výkon pre úpravu fotiek. Adobe má samostatnú, kde znovu cez PugetBench testujeme Photoshop. V Lightroome PugetBench ale nepoužívame, pretože ten si pre stabilný chod kladie rôzne úpravy OS a celkovo sme sa ho radšej vzdali (pre vyššie riziko komplikácií) a vytvorili sme si vlastné testovacie scény. Obe sú na procesor náročné, či už ide o export RAWov do 16-bitového formátu TIFF s farebným priestorom ProPhotoRGB alebo generáciu náhľadov 1:1 k 42 fotkám bezstratového formátu CR2.

Máme ale i niekoľko alternatívnych aplikácií na úpravu fotiek, v ktorých testujeme výkon CPU. Patrí medzi ne Affinity Photo, v ktorom používame vstavaný benchmark, alebo XnViewMP pre dávkové úpravy fotografií či ZPS X. Z naozaj moderných sú to potom tri aplikácie Topaz Labz, ktoré využívajú algoritmy AI. DeNoise AI, Gigapixel AI a Sharpen AI. Topaz Labs svoje výsledky často a radi porovnávajú s aplikáciami Adobe (Photoshop a Lightroom) a chváli sa lepšími výsledkami. Tak uvidíme, možno sa na to niekedy pozrieme i z obrazovej stránky. V testoch procesorov nám ale ide predovšetkým o výkon.

Komprimovací a dekomprimovací výkon testujeme v benchmarkoch WinRARu, 7-Zipu a Aida64 (Zlib), dešifrovanie potom v TrueCrypte a Aida64, kde sú okrem AES aj testy SHA3. V Aida64 testujeme v kapitole matematických výpočtov aj FPU. Z tejto kategórie vás ale môžu zaujímať aj výsledky Stockfish 13 a dosahovaný počet šachových kombinácií za jednotku času. Veľa testov, ktoré sa dajú zaradiť do kategórie matematických realizujeme v SPECworkstation 3.1. Jedná sa o súbor profesionálnych aplikácií s presahom i k rôznym simuláciám, ako je napríklad LAMMPS či NAMD, čo sú molekulárne simulátory. Podrobný opis k testom z SPECworkstation 3.1 nájdete v tomto odkaze zo stránok spec.org. Zo zoznamu pre redundanciu netestujeme len 7-zip, Blender a HandBrake, pretože výkon v nich meriame v zvlášť aplikáciách. Detailný výpis výsledkov SPECWS inak predstavuje obvykle časy alebo fps, ale my do grafov uvádzame „SPEC ratio“, ktoré hovorí o bodovom zisku – vyšší znamená lepší.

Nastavenia procesorov…

Procesory testujeme vo východiskových nastaveniach, bez aktívnych technológií PBO2 (AMD) alebo ABT (Intel), ale pravdaže s aktívnym XMP 2.0.

… a aplikačné aktualizácie

V testoch treba počítať aj s tým, že v priebehu času môžu jednotlivé aktualizácie skresľovať výkonnostné porovnania. Niektoré aplikácie používame vo verziách portable (rozvalený archív), ktoré sa neaktualizujú alebo je možnosť ich držať na stabilnej verzii, ale pri niektorých to neplatí. Typicky hry sa v priebehu času aktualizujú. Na druhej strane ani úmyselné zastarávanie (a testovanie niečo neaktuálne, čo sa už správa inak) by nebola úplne cesta.

Skrátka len počítajte s tým, že s pribúdajúcim časom klesá trochu i presnosť výsledkov, ktoré medzi sebou porovnávate. Aby sme vám túto analýzu uľahčili, tak pri každom procesore uvádzame, kedy bol testovaný. Zistíte to v dialógovom okne, kde je informácia o dátume testovania každého procesora. Toto dialógové okno sa zobrazuje v interaktívnych grafoch, pri akomkoľvek pruhu s výsledkom. Stačí naň zájsť kurzorom myši.




Zvrchu sme sa postupne prekopali až do triedy kultového Pentia. Jeho stavba je už zo súčasného pohľadu pomerne konzervatívna. Výkon dvojjadrového procesora je už na hranici toho, čo začína komplikovať samotnú realizáciu testov. Jedno z najväčších lákadiel je nízka spotreba, ale tá nemusí byť nič platná, keď vaše požiadavky procesor nebude zvládať v reálnom čase. Alebo bude?

Metodika: ako meriame spotrebu

Odmerať spotrebu procesora je pomerne jednoduché, podstatne jednoduchšie než pri grafických kartách. Všetko napájanie ide cez jeden alebo dva káble EPS. Dva na zväčšenie prierezu používame i my, čo sa hodí pri výkonných procesoroch AMD do sTR(X)4 či pre Intel HEDT a vlastne skoro už i pre mainstreamové procesory. Na meranie prúdu priamo na vodičoch máme kliešte Prova 15. To je podstatne presnejší a spoľahlivejší spôsob merania ako sa spoliehať na interné snímače.

Jediné obmedzenie našich prúdových klieští môže byť pri testoch najvýkonnejších procesorov. Tie totiž maximálny rozsah našich klieští 30 A, pri ktorom je garantovaná vysoká presnosť, už prekračujú. Na väčšinu procesorov je rozsah optimálny (dokonca aj pre meranie nižšej záťaže, kedy sa dajú kliešte prepnúť na menší a presnejší rozsah 4 A), ale modely so spotrebou nad 360 W budeme testovať až na vlastnom prípravku, ktorého prototyp už máme zostrojený. Jeho merací rozsah obmedzujúci už nebude, ale zatiaľ výhľadovo budeme pracovať s prúdovými kliešťami Prova.

Kliešte sú pred každým meraním riadne vynulované a pripojené k multimetru Keysight U1231A. Ten vzorky z hodnotami prúdov počas testov zaznamenáva cez rozhranie IR-USB a v jednosekundových intervaloch ich zapisuje do tabuľky. Z nej potom môžeme vytvárať čiarové grafy s priebehmi spotreby. Do pruhových grafov však vždy zapisujeme priemerné hodnoty. Merania prebiehajú v rôznych režimoch záťaže. Najnižšiu predstavujú nečinné Windows 10 na pracovnej ploche. Toto meranie prebieha na dobre „odstátom“ systéme.

   

Vyššiu záťaž predstavuje kódovanie audia (FLACu), kde procesor ale využíva iba jedno jadro, respektíve jedno vlákno. Vyššia záťaž, kde sa zapája viac jadier, sú hry. Spotrebu testujeme v F1 2020, Shadow of the Tomb Raider a Total War Saga: Troy v 1920 × 1080 px. V tomto rozlíšení je spotreba obvykle najvyššia alebo minimálne podobná ako v nižších alebo vyšších rozlíšeniach, kde väčšinou spotreba CPU skôr pre jeho nižšie využívanie skôr klesá.

Limity spotrieb sú u procesorov Intel aj AMD vypnuté, odomknuté na úroveň PL4/PPT. Tak, ako je to väčšine prípadov u základných dosiek nastavené aj vo východiskových nastaveniach. To znamená, že časový limit „Tau“ po 56 sekundách neznižuje spotrebu a frekvencie ani vo vyššej záťaži a výkon je stabilný. Zvažovali sme, či úspornejšie nastavenia alebo nebudeme akceptovať. Nakoniec teda nebudeme z dôvodu, že to nerobí ani drvivá väčšina používateľov a tým pádom by boli výsledky a porovnania pomerne nezaujímavé. Riešenie by síce bolo testovať s limitom napájania i bez neho, ale to je už z časového hľadiska v rámci testov procesorov nemožné. Ignorovať túto problematiku však nebudeme a dostane priestor v testoch základných dosiek, kde nám to dáva väčší zmysel.

Základné dosky používame vždy s mimoriadne robustným efektívnym VRM, aby vznikajúce straty na MOSFEToch skresľovali namerané výsledky čo najmenej a testovacie zostavy sú napájané špičkovým zdrojom BeQuiet! Dark Power Pro 12 s výkonom 1200 W. Ten je dostatočne dimenzovaný na to, aby stačil na každý procesor i popri zaťaženej GeForce RTX 3080 a zároveň dosahuje nadštandardnú účinnosť aj pri nižšej záťaži. Kompletný prehľad komponentov testovacej zostavy nájdete v piatej kapitole tohto článku.




Zvrchu sme sa postupne prekopali až do triedy kultového Pentia. Jeho stavba je už zo súčasného pohľadu pomerne konzervatívna. Výkon dvojjadrového procesora je už na hranici toho, čo začína komplikovať samotnú realizáciu testov. Jedno z najväčších lákadiel je nízka spotreba, ale tá nemusí byť nič platná, keď vaše požiadavky procesor nebude zvládať v reálnom čase. Alebo bude?

Metodika: testy zahrievania a frekvencií

Pri výbere chladiča sme sa nakoniec uchýlili k Noctua NH-U14S. Ten má vysoký výkon a zároveň k nemu existuje i variant TR4-SP3 určený pre procesory Threadripper. Odlišuje sa len základňou a radiátor je inak rovnaký, takže bude možné za rovnakých podmienok testovať a porovnávať všetky procesory. Ventilátor na chladiči NH-U14S je počas všetkých testovaní nastavený na maximálnu rýchlosť – 1557 ot./min.

Merania prebiehajú vždy na bench-walle vo veternom tuneli. Ten simuluje počítačovú skrinku s tým rozdielom, že máme nad ním väčšiu kontrolu.

Systémové chladenie pozostáva zo štyroch ventilátorov Noctua NF-S12A PWM, ktoré sú v rovnovážnom pomere dvoch na vstupe a dvoch na výstupe. Ich rýchlosť nastavená na fixných 557 ot./min, čo je i pomerne praktická rýchlosť, ktorú nemá význam prevyšovať. Skrátka by malo ísť o optimálnu konfiguráciu, ktorá sa opiera o naše testy rôznych nastavení systémového chladenia.

Aj okolo procesorov je dôležité udržovať rovnakú teplotu vzduchu. Tá sa, samozrejme, mení i s ohľadom na to, koľko tepla konkrétny procesor produkuje, ale na vstupe tunela musí byť pre presné porovnania vždy rovnaká. V našom klimatizovanom testlabe sa v tomto bode pohybuje v rozmedzí 21–21,3 °C.

Udržiavať konštantnú teplotu na vstupe je treba nielen pre poriadne porovnanie zahrievania procesorov, ale hlavne pre objektívne výkonnostné porovnania. Vývoj frekvencií, a špeciálne jednojadrového boostu, sa odvíja práve od teploty. Typicky v lete, pri vyšších teplotách než je bežne v obytných priestoroch v zime, môžu byť procesory pomalšie.

Pri procesoroch Intel pre každý test odčítavame maximálnu teplotu jadier, obvykle všetkých. Tieto maximá sú potom spriemerované a výsledok predstavuje výslednú hodnotu v grafe. Z výstupov jednovláknovej záťaže vyberáme iba zaznamenané hodnoty z aktívnych jadier (tie sú obvykle dve a počas testu sa medzi sebou striedajú). U procesorov AMD je to trochu iné. Tie teplotné snímače pre každé jadro nemajú. Aby sa postup metodicky čo najviac podobal tomu, ktorý uplatňujeme na procesoroch Intel, tak priemerné zahrievanie všetkých jadier definujeme najvyššou hodnotou, ktorú hlási snímač CPU Tdie (average). Pre jednovláknovú záťaž už ale používame snímač CPU (Tctl/Tdie), ktorý obvykle hlási o trochu vyššiu hodnotu, ktorá lepšie zodpovedá hotspotom jedného, respektíve dvoch jadier. Tieto hodnoty rovnako ako hodnoty zo všetkých interných snímačov však treba brať s rezervou, presnosť snímačov naprieč procesormi je rôzna.

Vyhodnocovanie frekvencií je presnejšie, každé jadro má vlastný snímač aj na procesoroch AMD. Na rozdiel od teplôt ale do grafov zapisujeme priemerné hodnoty frekvencií počas testov. Zahrievanie a frekvencie jadier procesora monitorujeme v rovnakých testoch, v ktorých meriame aj spotrebu. Teda postupne od najnižšej záťaže na ploche nečinných Windows 10, cez kódovanie audia (záťaž v jednom vlákne), hernú záťaž v troch hrách (F1 2020, Shadow of the Tomb Raider a Total War Saga: Troy), až po desaťminutovú záťaž v Cinebench R23 a najviac vyťažujúce kódovanie videa kodérom x264 v HandBraku.

Na záznam teplôt a frekvencií jadier procesora používame aplikáciu HWiNFO, v ktorej je vzorkovanie nastavené na dve sekundy. S výnimkou kódovania audia sú v grafoch uvádzané vždy priemery všetkých procesorových jadier, čo sa týka teplôt i frekvencií. Pri kódovaní audia sú uvádzané hodnoty z jadra, na ktorom záťaž prebieha.




Zvrchu sme sa postupne prekopali až do triedy kultového Pentia. Jeho stavba je už zo súčasného pohľadu pomerne konzervatívna. Výkon dvojjadrového procesora je už na hranici toho, čo začína komplikovať samotnú realizáciu testov. Jedno z najväčších lákadiel je nízka spotreba, ale tá nemusí byť nič platná, keď vaše požiadavky procesor nebude zvládať v reálnom čase. Alebo bude?

Testovacia zostava

Chladič Noctua NH-U14S
Pamäte Patriot Blackout (4× 8 GB, 3600 MHz/CL18)
Grafická karta MSI RTX 3080 Gaming X Trio
2× SSD Patriot Viper VPN100 (512 GB + 2 TB)
Napájací zdroj BeQuiet! Dark Power Pro 12 s 1200 W

Testovacia konfigurácia
Chladič CPUNoctua NH-U14S@12 V
Teplovodivá pastaNoctua NT-H2
Základná doska *MSI MAG Z690 Tomahawk WiFi DDR4 (BIOS 7D32v11)
Pamäte (RAM)Patriot Blackout, 4× 8 GB, 3600 MHz/CL18
Grafická kartaMSI RTX 3080 Gaming X Trio, Resizable BAR off
SSD2× Patriot Viper VPN100 (512 GB + 2 TB)
Napájací zdrojBeQuiet! Dark Power Pro 12 (1200 W)
/* Here you can add custom CSS for the current table */ /* Lean more about CSS: https://en.wikipedia.org/wiki/Cascading_Style_Sheets */ /* To prevent the use of styles to other tables use "#supsystic-table-1142" as a base selector for example: #supsystic-table-1142 { ... } #supsystic-table-1142 tbody { ... } #supsystic-table-1142 tbody tr { ... } */
* BIOSy na základných doskách používame nasledovné. Pre MSI MEG Z590 Ace v1.14, pre MSI MEG X570 Ace v1E a pre MSI MEG Z490 Ace v17.

Poznámka.: Grafické ovládače používame Nvidia GeForce 466.77 a zostavenie OS Windows 10 je v čase testovania 19043.

Staršie procesory sú testované na základných doskách MSI MEG Z590 Ace, X570 Ace a Z490 Ace. S MSI MEG Z690 Unify sú použité pamäte DDR5 Kingston Fury Beast (2× 16 GB, 5200 MHz/CL40):

   

   




Zvrchu sme sa postupne prekopali až do triedy kultového Pentia. Jeho stavba je už zo súčasného pohľadu pomerne konzervatívna. Výkon dvojjadrového procesora je už na hranici toho, čo začína komplikovať samotnú realizáciu testov. Jedno z najväčších lákadiel je nízka spotreba, ale tá nemusí byť nič platná, keď vaše požiadavky procesor nebude zvládať v reálnom čase. Alebo bude?

3DMark

Na testy používame 3DMark Professional a z testov Night Raid (DirectX 12), Fire Strike (DirectX 11) a Time Spy (DirectX 12). V grafoch nájdete čiastkové skóre CPU, kombinované skóre, ale i skóre grafiky. Z neho zistíte, do akej miery daný procesor obmedzuje grafickú kartu.










Zvrchu sme sa postupne prekopali až do triedy kultového Pentia. Jeho stavba je už zo súčasného pohľadu pomerne konzervatívna. Výkon dvojjadrového procesora je už na hranici toho, čo začína komplikovať samotnú realizáciu testov. Jedno z najväčších lákadiel je nízka spotreba, ale tá nemusí byť nič platná, keď vaše požiadavky procesor nebude zvládať v reálnom čase. Alebo bude?

Assassin’s Creed: Valhalla

Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 1280 × 720 px; prednastavený grafický profil Low; API DirectX 12; extra nastavenia žiadne; testovacia scéna: vstavaný benchmark.

   



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 1920 × 1080 px; prednastavený grafický profil Low; API DirectX 12; extra nastavenie Anti-Aliasing: low; testovacia scéna: vstavaný benchmark.

   



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 2560 × 1440 px; prednastavený grafický profil High; API DirectX 12; extra nastavenie žiadne; testovacia scéna: vstavaný benchmark.



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 3840 × 2160 px; prednastavený grafický profil Ultra High; API DirectX 12; extra nastavenie žiadne; testovacia scéna: vstavaný benchmark.

   



Zvrchu sme sa postupne prekopali až do triedy kultového Pentia. Jeho stavba je už zo súčasného pohľadu pomerne konzervatívna. Výkon dvojjadrového procesora je už na hranici toho, čo začína komplikovať samotnú realizáciu testov. Jedno z najväčších lákadiel je nízka spotreba, ale tá nemusí byť nič platná, keď vaše požiadavky procesor nebude zvládať v reálnom čase. Alebo bude?

Borderlands 3

Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 1280 × 720 px; prednastavený grafický profil Very Low; API DirectX 12; extra nastavenie žiadne; testovacia scéna: vstavaný benchmark.

   



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 1920 × 1080 px; prednastavený grafický profil High; API DirectX 12; extra nastavenie Anti-Aliasing: None; testovacia scéna: vstavaný benchmark.



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 2560 × 1440 px; prednastavený grafický profil High; API DirectX 12; extra nastavenie žiadne; testovacia scéna: vstavaný benchmark.

   



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 3840 × 2160 px; prednastavený grafický profil Ultra; API DirectX 12; extra nastavenie žiadne; testovacia scéna: vstavaný benchmark.

   





Zvrchu sme sa postupne prekopali až do triedy kultového Pentia. Jeho stavba je už zo súčasného pohľadu pomerne konzervatívna. Výkon dvojjadrového procesora je už na hranici toho, čo začína komplikovať samotnú realizáciu testov. Jedno z najväčších lákadiel je nízka spotreba, ale tá nemusí byť nič platná, keď vaše požiadavky procesor nebude zvládať v reálnom čase. Alebo bude?

Counter-Strike: GO

Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 1280 × 720 px; najnižšie grafické nastavenia a bez Anti-Aliasingu, API DirectX 9; testovacia platforma skript s preletom nad mapou Dust 2.

   



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 1920 × 1080 px; vysoké grafické nastavenia a bez Anti-Aliasingu, API DirectX 9; testovacia platforma skript s preletom nad mapou Dust 2.

   



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 2560 × 1440 px; vysoké grafické nastavenia; 4× MSAA, API DirectX 9; testovacia platforma skript s preletom nad mapou Dust 2.



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 3840 × 2160 px; veľmi vysoké grafické nastavenia; 4× MSAA, API DirectX 9; testovacia platforma skript s preletom nad mapou Dust 2.

  





Zvrchu sme sa postupne prekopali až do triedy kultového Pentia. Jeho stavba je už zo súčasného pohľadu pomerne konzervatívna. Výkon dvojjadrového procesora je už na hranici toho, čo začína komplikovať samotnú realizáciu testov. Jedno z najväčších lákadiel je nízka spotreba, ale tá nemusí byť nič platná, keď vaše požiadavky procesor nebude zvládať v reálnom čase. Alebo bude?

Cyberpunk 2077

Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 1280 × 720 px; prednastavený grafický profil Low; API DirectX 12; extra nastavenie žiadne; testovacia scéna: vlastná (Little China).

   



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 1920 × 1080 px; prednastavený grafický profil High; API DirectX 12; extra nastavenie žiadne; testovacia scéna: vlastná (Little China).

   



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 2560 × 1440 px; prednastavený grafický profil High; API DirectX 12; extra nastavenie žiadne; testovacia scéna: vlastná (Little China).



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 3840 × 2160 px; prednastavený grafický profil Ultra; API DirectX 12; extra nastavenie žiadne; testovacia scéna: vlastná (Little China).

   





Zvrchu sme sa postupne prekopali až do triedy kultového Pentia. Jeho stavba je už zo súčasného pohľadu pomerne konzervatívna. Výkon dvojjadrového procesora je už na hranici toho, čo začína komplikovať samotnú realizáciu testov. Jedno z najväčších lákadiel je nízka spotreba, ale tá nemusí byť nič platná, keď vaše požiadavky procesor nebude zvládať v reálnom čase. Alebo bude?

DOOM Eternal

Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 1280 × 720 px; prednastavený grafický profil Low; API Vulkan; extra nastavenia Present From Compute: off, Motion Blur: Low, Depth of Field Anti-Aliasing: off; testovacia scéna: vlastná.

   



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 1920 × 1080 px; prednastavený grafický profil High; API Vulkan; extra nastavenia Present From Compute: on, Motion Blur: High, Depth of Field Anti-Aliasing: off; testovacia scéna: vlastná.

   



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 2560 × 1440 px; prednastavený grafický profil High; API Vulkan; extra nastavenia Present From Compute: on, Motion Blur: High, Depth of Field Anti-Aliasing: on; testovacia scéna: vlastná.



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 3840 × 2160 px; prednastavený grafický profil Ultra Nightmare; API Vulkan; extra nastavenia Present From Compute: on, Motion Blur: High, Depth of Field Anti-Aliasing: on; testovacia scéna: vlastná.

   





Zvrchu sme sa postupne prekopali až do triedy kultového Pentia. Jeho stavba je už zo súčasného pohľadu pomerne konzervatívna. Výkon dvojjadrového procesora je už na hranici toho, čo začína komplikovať samotnú realizáciu testov. Jedno z najväčších lákadiel je nízka spotreba, ale tá nemusí byť nič platná, keď vaše požiadavky procesor nebude zvládať v reálnom čase. Alebo bude?

F1 2020

Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 1280 × 720 px; prednastavený grafický profil Ultra Low; API DirectX 12; extra nastavenia Anti-Aliasing: off, Anisotropic Filtering: off; testovacia scéna: vstavaný benchmark (Australia, Clear/Dry, Cycle).

   



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 1920 × 1080 px; prednastavený grafický profil High; API DirectX 12; extra nastavenia Anti-Aliasing: off, Skidmarks Blending: off; testovacia scéna: vstavaný benchmark (Australia, Clear/Dry, Cycle).

   



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 2560 × 1440 px; prednastavený grafický profil High; API DirectX 12; extra nastavenia Anti-Aliasing: TAA, Skidmarks Blending: off; testovacia scéna: vstavaný benchmark (Australia, Clear/Dry, Cycle).



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 3840 × 2160 px; prednastavený grafický profil Ultra High; API DirectX 12; extra nastavenia Anti-Aliasing: TAA, Skidmarks Blending: off; testovacia scéna: vstavaný benchmark (Australia, Clear/Dry, Cycle).

 





Zvrchu sme sa postupne prekopali až do triedy kultového Pentia. Jeho stavba je už zo súčasného pohľadu pomerne konzervatívna. Výkon dvojjadrového procesora je už na hranici toho, čo začína komplikovať samotnú realizáciu testov. Jedno z najväčších lákadiel je nízka spotreba, ale tá nemusí byť nič platná, keď vaše požiadavky procesor nebude zvládať v reálnom čase. Alebo bude?

Metro Exodus

Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 1280 × 720 px; prednastavený grafický profil Low; API DirectX 12; extra nastavenia žiadne testovacia scéna: vstavaný benchmark.

 



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 1920 × 1080 px; prednastavený grafický profil High; API DirectX 12; extra nastavenie žiadne; testovacia scéna: vstavaný benchmark.



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 2560 × 1440 px; prednastavený grafický profil High; API DirectX 12; extra nastavenie žiadne; testovacia scéna: vstavaný benchmark.



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 3840 × 2160 px; prednastavený grafický profil Extreme; API DirectX 12; extra nastavenie žiadne; testovacia scéna: vstavaný benchmark.



Zvrchu sme sa postupne prekopali až do triedy kultového Pentia. Jeho stavba je už zo súčasného pohľadu pomerne konzervatívna. Výkon dvojjadrového procesora je už na hranici toho, čo začína komplikovať samotnú realizáciu testov. Jedno z najväčších lákadiel je nízka spotreba, ale tá nemusí byť nič platná, keď vaše požiadavky procesor nebude zvládať v reálnom čase. Alebo bude?

Microsoft Flight Simulator

Upozornenie: Výkon v tejto hre sa vplyvom priebežných aktualizácii často mení, zlepšuje. Konzistenciu výsledkov pred každým meraním overujeme re-testovávaním procesora Ryzen 9 5900X. Pri výraznejších odchýlkach staršie výsledky zahadzujeme a začíname databázu budovať odznova. Pre nekompletnosť výsledkov MFS nepoužívame pre výpočet priemerného herného výkonu procesorov.

Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 1280 × 720 px; prednastavený grafický profil Low; API DirectX 11; extra nastavenie Anti-Aliasing: off; testovacia scéna: vlastná (Paris-Charles de Gaulle, Air Traffic: AI, 14. február, 9:00) autopilot: od 1000 m po náraz o terén.

   



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 1920 × 1080 px; prednastavený grafický profil Low; API DirectX 11; extra nastavenie Anti-Aliasing: off; testovacia scéna: vlastná (Paris-Charles de Gaulle, Air Traffic: AI, 14. február, 9:00) autopilot: od 1000 m po náraz o terén.

   



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 2560 × 1440 px; prednastavený grafický profil High; API DirectX 11; extra nastavenie Anti-Aliasing: TAA; testovacia scéna: vlastná (Paris-Charles de Gaulle, Air Traffic: AI, 14. február, 9:00) autopilot: od 1000 m po náraz o terén.



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 3840 × 2160 px; prednastavený grafický profil Ultra; API DirectX 11; extra nastavenie Anti-Aliasing: TAA; testovacia scéna: vlastná (Paris-Charles de Gaulle, Air Traffic: AI, 14. február, 9:00) autopilot: od 1000 m po náraz o terén.

   





Zvrchu sme sa postupne prekopali až do triedy kultového Pentia. Jeho stavba je už zo súčasného pohľadu pomerne konzervatívna. Výkon dvojjadrového procesora je už na hranici toho, čo začína komplikovať samotnú realizáciu testov. Jedno z najväčších lákadiel je nízka spotreba, ale tá nemusí byť nič platná, keď vaše požiadavky procesor nebude zvládať v reálnom čase. Alebo bude?

Shadow of the Tomb Raider

Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 1280 × 720 px; prednastavený grafický profil Lowest; API DirectX 12; extra nastavenie Anti-Aliasing: off; testovacia scéna: vstavaný benchmark.

   



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 1920 × 1080 px; prednastavený grafický profil High; API DirectX 12; extra nastavenie Anti-Aliasing: off; testovacia scéna: vstavaný benchmark.

   



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 2560 × 1440 px; prednastavený grafický profil High; API DirectX 12; extra nastavenie Anti-Aliasing: TAA; testovacia scéna: vstavaný benchmark.



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 3840 × 2160 px; prednastavený grafický profil Highest; API DirectX 12; extra nastavenie Anti-Aliasing: TAA; testovacia scéna: vstavaný benchmark.





Zvrchu sme sa postupne prekopali až do triedy kultového Pentia. Jeho stavba je už zo súčasného pohľadu pomerne konzervatívna. Výkon dvojjadrového procesora je už na hranici toho, čo začína komplikovať samotnú realizáciu testov. Jedno z najväčších lákadiel je nízka spotreba, ale tá nemusí byť nič platná, keď vaše požiadavky procesor nebude zvládať v reálnom čase. Alebo bude?

Total War Saga: Troy

Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 1280 × 720 px; prednastavený grafický profil Low; API DirectX 11; extra nastavenia žiadne; testovacia scéna: vstavaný benchmark.



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 1920 × 1080 px; prednastavený grafický profil High; API DirectX 11; extra nastavenia žiadne; testovacia scéna: vstavaný benchmark.



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 2560 × 1440 px; prednastavený grafický profil High; API DirectX 11; extra nastavenia žiadne; testovacia scéna: vstavaný benchmark.



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 3840 × 2160 px; prednastavený grafický profil Ultra; API DirectX 11; extra nastavenia žiadne; testovacia scéna: vstavaný benchmark.





Zvrchu sme sa postupne prekopali až do triedy kultového Pentia. Jeho stavba je už zo súčasného pohľadu pomerne konzervatívna. Výkon dvojjadrového procesora je už na hranici toho, čo začína komplikovať samotnú realizáciu testov. Jedno z najväčších lákadiel je nízka spotreba, ale tá nemusí byť nič platná, keď vaše požiadavky procesor nebude zvládať v reálnom čase. Alebo bude?

Súhrnný herný výkon

Pre výpočet priemerného herného výkonu sme normalizovali procesor Intel Core i7-11900K. Od neho sa odvíjajú percentuálne rozdiely všetkých ostatných procesorov, pričom každá z hier sa na konečnom výsledku podieľa rovnakou váhou. Ako presne vyzerá vzorec, podľa ktorého sa dopracovávame ku jednotlivým hodnotám, nájdete v článku „Priemerný výkon CPU počítame (už) inak“.











Zvrchu sme sa postupne prekopali až do triedy kultového Pentia. Jeho stavba je už zo súčasného pohľadu pomerne konzervatívna. Výkon dvojjadrového procesora je už na hranici toho, čo začína komplikovať samotnú realizáciu testov. Jedno z najväčších lákadiel je nízka spotreba, ale tá nemusí byť nič platná, keď vaše požiadavky procesor nebude zvládať v reálnom čase. Alebo bude?

Herný výkon za euro







Zvrchu sme sa postupne prekopali až do triedy kultového Pentia. Jeho stavba je už zo súčasného pohľadu pomerne konzervatívna. Výkon dvojjadrového procesora je už na hranici toho, čo začína komplikovať samotnú realizáciu testov. Jedno z najväčších lákadiel je nízka spotreba, ale tá nemusí byť nič platná, keď vaše požiadavky procesor nebude zvládať v reálnom čase. Alebo bude?

PCMark








Geekbench





Zvrchu sme sa postupne prekopali až do triedy kultového Pentia. Jeho stavba je už zo súčasného pohľadu pomerne konzervatívna. Výkon dvojjadrového procesora je už na hranici toho, čo začína komplikovať samotnú realizáciu testov. Jedno z najväčších lákadiel je nízka spotreba, ale tá nemusí byť nič platná, keď vaše požiadavky procesor nebude zvládať v reálnom čase. Alebo bude?

Speedometer (2.0) a Octane (2.0)

Testovacie prostredie: Aby na výsledky v priebehu času nemali vplyv aktualizácie webového prehliadača, používame portable verziu Google Chrome (91.0.472.101), 64-bitové zostavenie. Hardvérová akcelerácia GPU je povolená rovnako, ako to má vo východiskových nastaveniach každý používateľ.



Poznámka: Hodnoty v grafoch predstavujú priemer získaných bodov v čiastkových úlohách, ktoré sú združené podľa svojho charakteru do siedmich kategórií (Core language features, Memory and GC, Strings and arrays, Virtual machine and GC, Loading and Parsing, Bit and Math operations a Compiler and GC latency).










Zvrchu sme sa postupne prekopali až do triedy kultového Pentia. Jeho stavba je už zo súčasného pohľadu pomerne konzervatívna. Výkon dvojjadrového procesora je už na hranici toho, čo začína komplikovať samotnú realizáciu testov. Jedno z najväčších lákadiel je nízka spotreba, ale tá nemusí byť nič platná, keď vaše požiadavky procesor nebude zvládať v reálnom čase. Alebo bude?

Cinebench R20


Cinebench R23



Blender@Cycles

Testovacie prostredie: Používame dobre rozšírené projekty BMW (510 dlaždíc) a Classroom (2040 dlaždíc) a renderer Cycles. Nastavenia renderu sú na None, s ktorým všetka práca pripadá na CPU.



LuxRender (SPECworkstation 3.1)




Zvrchu sme sa postupne prekopali až do triedy kultového Pentia. Jeho stavba je už zo súčasného pohľadu pomerne konzervatívna. Výkon dvojjadrového procesora je už na hranici toho, čo začína komplikovať samotnú realizáciu testov. Jedno z najväčších lákadiel je nízka spotreba, ale tá nemusí byť nič platná, keď vaše požiadavky procesor nebude zvládať v reálnom čase. Alebo bude?

Adobe Premiere Pro (PugetBench)

Testovacie prostredie: súbor testov PugetBench. Verziu aplikácie (Adobe Premiere Pro) držíme na 15.2.

































Zvrchu sme sa postupne prekopali až do triedy kultového Pentia. Jeho stavba je už zo súčasného pohľadu pomerne konzervatívna. Výkon dvojjadrového procesora je už na hranici toho, čo začína komplikovať samotnú realizáciu testov. Jedno z najväčších lákadiel je nízka spotreba, ale tá nemusí byť nič platná, keď vaše požiadavky procesor nebude zvládať v reálnom čase. Alebo bude?

DaVinci Resolve Studio (PugetBench)

Testovacie prostredie: súbor testov PugetBench, typ testov: štandardný. Verziu aplikácie (DaVinci Resolve Studio) držíme na 17.2.1 (zostavenie 12).
























Zvrchu sme sa postupne prekopali až do triedy kultového Pentia. Jeho stavba je už zo súčasného pohľadu pomerne konzervatívna. Výkon dvojjadrového procesora je už na hranici toho, čo začína komplikovať samotnú realizáciu testov. Jedno z najväčších lákadiel je nízka spotreba, ale tá nemusí byť nič platná, keď vaše požiadavky procesor nebude zvládať v reálnom čase. Alebo bude?

Grafické efekty: Adobe After Effects

Testovacie prostredie: súbor testov PugetBench. Verziu aplikácie (Adobe After Effects) držíme na 18.2.1.



































Zvrchu sme sa postupne prekopali až do triedy kultového Pentia. Jeho stavba je už zo súčasného pohľadu pomerne konzervatívna. Výkon dvojjadrového procesora je už na hranici toho, čo začína komplikovať samotnú realizáciu testov. Jedno z najväčších lákadiel je nízka spotreba, ale tá nemusí byť nič platná, keď vaše požiadavky procesor nebude zvládať v reálnom čase. Alebo bude?

HandBrake

   

Testovacie prostredie: Na konverziu máme 4K video LG Demo Snowboard s bitrate 43,9 Mb/s. Profily AVC (x264) a HEVC (x265) sú nastavené s ohľadom na vysokú kvalitu a profily kodérov sú „pomalé“. HandBrake máme vo verzii 1.3.3 (2020061300).

Benchmarky x264 a x265




SVT-AV1

Testovacie prostredie: Kódujeme krátku, verejne dostupnú vzorku park_joy_2160p50.y4m: nekomprimované video 4096 × 2160 px, 8bit, 50 fps. Dĺžka je 557 snímok s nastavením kvality kódovania na úroveň 6, pri ktorej je kódovanie stále pomerne pomalé. Test dokáže využiť inštkcie AVX2 i AVX-512.

Verzia: SVT-AV1 Encoder Lib v0.8.7-61-g685afb2d via FFMpeg N-104429-g069f7831a2-20211026 (64bit)
Build z: https://github.com/BtbN/FFmpeg-Builds/releases
Príkazový riadok: ffmpeg.exe -i „park_joy_2160p50.y4m“ -c:v libsvtav1 -rc 0 -qp 55 -preset 6 -f null output.webm




Zvrchu sme sa postupne prekopali až do triedy kultového Pentia. Jeho stavba je už zo súčasného pohľadu pomerne konzervatívna. Výkon dvojjadrového procesora je už na hranici toho, čo začína komplikovať samotnú realizáciu testov. Jedno z najväčších lákadiel je nízka spotreba, ale tá nemusí byť nič platná, keď vaše požiadavky procesor nebude zvládať v reálnom čase. Alebo bude?

Kódovanie audia

Testovacie prostredie: Kódovanie audia prebieha pomocou kodérov pre príkazový riadok, pričom meriame čas, ktorý konverzia zaberie. Kóduje sa vždy rovnaký 16-bitový súbor WAV (stereo) s 44,1 kHz s dĺžkou 42 minút (jedná sa o rip albumu Love Over Gold od Dire Straits v jednom audio súbore).

Nastavenia kodérov sú zvolené na dosiahnutie maximálnej alebo skoro maximálnej kompresie. Bitrate je pritom relatívne vysoký, s výnimkou bezstratového FLACu okolo 200 kb/s.

Poznámka: tieto testy merajú jednovláknový výkon.

FLAC: referenčný kodér 1.3.2, 64-bitové zostavenie. Parametre: flac.exe -s -8 -m -e -p -f

MP3: kodér lame3.100.1, 64-bitové zostavenie (Intel 19 Compiler) z webu RareWares. Parametre: lame.exe -S -V 0 -q 0

AAC: používa knižnice Apple QuickTime, volané cez aplikáciu z príkazového riadku, QAAC 2.72, 64-bitové zostavenie, Intel 19 Compiler (nevyžaduje inštaláciu celého balíku Apple). Parametre: qaac64.exe -V 100 -s -q 2

Opus: referenčný kodér 1.3.1, Parametre: opusenc.exe –comp 10 –quiet –vbr –bitrate 192




Zvrchu sme sa postupne prekopali až do triedy kultového Pentia. Jeho stavba je už zo súčasného pohľadu pomerne konzervatívna. Výkon dvojjadrového procesora je už na hranici toho, čo začína komplikovať samotnú realizáciu testov. Jedno z najväčších lákadiel je nízka spotreba, ale tá nemusí byť nič platná, keď vaše požiadavky procesor nebude zvládať v reálnom čase. Alebo bude?

Broadcasting

Testovacie prostredie: Aplikácie OBS Studio a Xsplit. Jedná sa o záznam priechodu vstavaným benchmarkom (scéna Australia, Clear/Dry, Cycle) v hre F1 2020. To v rozlíšení 2560 × 1440 px a s rovnakými nastaveniami grafických detailov, ako pri štandardnom meraní herného výkonu. Vďaka tomu môžeme zaznamenať, k akému dôjde poklesu výkonu, ak si budete pri hraní obraz súčasne i nahrávať softvérovým kodérom x264. Výstup je v 2560 × 1440 px so 60 fps.







Zvrchu sme sa postupne prekopali až do triedy kultového Pentia. Jeho stavba je už zo súčasného pohľadu pomerne konzervatívna. Výkon dvojjadrového procesora je už na hranici toho, čo začína komplikovať samotnú realizáciu testov. Jedno z najväčších lákadiel je nízka spotreba, ale tá nemusí byť nič platná, keď vaše požiadavky procesor nebude zvládať v reálnom čase. Alebo bude?

Adobe Photoshop (PugetBench)

Testovacie prostredie: súbor testov PugetBench. Verziu aplikácie (Adobe Photoshop) držíme na 22.4.2.


















Adobe Lightroom Classic

Testovacie prostredie: Pri nastaveniach vyššie exportujeme 42 nekomprimovaných fotografií formátu .CR2 (RAW Canonu) s veľkosťou 20 Mpx. Potom z nich vytvárame i náhľady 1:1, ktoré takisto predstavujú jednu z najnáročnejších procesorových úloh v Lightroome. Verziu aplikácie (Adobe Lightroom Classic) držíme na 10.3.




Zvrchu sme sa postupne prekopali až do triedy kultového Pentia. Jeho stavba je už zo súčasného pohľadu pomerne konzervatívna. Výkon dvojjadrového procesora je už na hranici toho, čo začína komplikovať samotnú realizáciu testov. Jedno z najväčších lákadiel je nízka spotreba, ale tá nemusí byť nič platná, keď vaše požiadavky procesor nebude zvládať v reálnom čase. Alebo bude?

Affinity Photo (benchmark)

Testovacie prostredie: vstavaný benchmark.





AI aplikácie Topaz Labs

Topaz DeNoise AI, Gigapixel AI a Sharpen AI. Tieto jednoúčelové aplikácie slúžia na reštauráciu nekvalitných fotiek. Či už z pohľadu vysokého šumu (keď sú fotené pri vyššom ISO), hrubého rasteru (typicky po výrezoch) alebo keď treba niečo doostriť. Využíva sa pritom vždy sila AI.

Pracovné nastavenia aplikácií Topaz Labs. Postupne zľava DeNoise AI, Gigapixel AI a Sharpen AI. Každej aplikácii prináleží jedno z troch okien

Testovacie prostredie: V rámci dávkových úprav sa spracováva 42 fotiek v nižšom rozlíšení 1920 × 1280 px. To pri nastaveniach zo snímok vyššie. DeNoise AI pre zachovanie čo najvyššej presnosti držíme vo verzii 3.1.2, Gigapixel v 5.5.2 a Sharpen AI v 3.1.2.



Ako akcelerátor máme nastavený procesor (a vysokú alokáciu RAM), vy si môžete ale prepnúť i na GPU

XnViewMP

Testovacie prostredie: XnViewMP je konečne foto-editor, za ktorý nemusíte platiť. A pritom hardvér využíva veľmi efektívne. Na dosiahnutie rozumnejších porovnávajúcich časov sme tak museli vytvoriť archív s až 1024 fotkami, ktoré z pôvodného rozlíšenia 5472 × 3648 px zmenšujeme na 1980 × 1280 px a počas tohto procesu sa ešte aplikujú filtre s automatickým vylepšením kontrastu a redukcia šumu. Používame 64-bitovú portable verziu 0.98.4.

Zoner Photo Studio X

Testovacie prostredie: V Zoner Photo Studio X konvertujeme 42 fotiek vo formáte .CR2 (RAW Canonu) do JPEGu so zachovaním pôvodného rozlíšenia (5472 × 3648 px) a pri najnižšej možnej kompresii, s profilom ZPS X pre „archivačnú kvalitu“.




Zvrchu sme sa postupne prekopali až do triedy kultového Pentia. Jeho stavba je už zo súčasného pohľadu pomerne konzervatívna. Výkon dvojjadrového procesora je už na hranici toho, čo začína komplikovať samotnú realizáciu testov. Jedno z najväčších lákadiel je nízka spotreba, ale tá nemusí byť nič platná, keď vaše požiadavky procesor nebude zvládať v reálnom čase. Alebo bude?

WinRAR 6.01

7-Zip 19.00







Zvrchu sme sa postupne prekopali až do triedy kultového Pentia. Jeho stavba je už zo súčasného pohľadu pomerne konzervatívna. Výkon dvojjadrového procesora je už na hranici toho, čo začína komplikovať samotnú realizáciu testov. Jedno z najväčších lákadiel je nízka spotreba, ale tá nemusí byť nič platná, keď vaše požiadavky procesor nebude zvládať v reálnom čase. Alebo bude?

TrueCrypt 7.1a






Aida64 (AES, SHA3)





Zvrchu sme sa postupne prekopali až do triedy kultového Pentia. Jeho stavba je už zo súčasného pohľadu pomerne konzervatívna. Výkon dvojjadrového procesora je už na hranici toho, čo začína komplikovať samotnú realizáciu testov. Jedno z najväčších lákadiel je nízka spotreba, ale tá nemusí byť nič platná, keď vaše požiadavky procesor nebude zvládať v reálnom čase. Alebo bude?

Y-cruncher



Stockfish 13

Testovacie prostredie: Hostiteľ pre engine Stockfish 13 je šachová aplikácia Arena 2.0.1, zostavenie 2399.


Aida64, testy FPU




FSI (SPECworkstation 3.1)



Kirchhoff migration (SPECworkstation 3.1)

Python36 (SPECworkstation 3.1)



SRMP (SPECworkstation 3.1)

Octave (SPECworkstation 3.1)


FFTW (SPECworkstation 3.1)



Convolution (SPECworkstation 3.1)

CalculiX (SPECworkstation 3.1)




Zvrchu sme sa postupne prekopali až do triedy kultového Pentia. Jeho stavba je už zo súčasného pohľadu pomerne konzervatívna. Výkon dvojjadrového procesora je už na hranici toho, čo začína komplikovať samotnú realizáciu testov. Jedno z najväčších lákadiel je nízka spotreba, ale tá nemusí byť nič platná, keď vaše požiadavky procesor nebude zvládať v reálnom čase. Alebo bude?

RodiniaLifeSci (SPECworkstation 3.1)





WPCcfd (SPECworkstation 3.1)

Poisson (SPECworkstation 3.1)

LAMMPS (SPECworkstation 3.1)





NAMD (SPECworkstation 3.1)






Zvrchu sme sa postupne prekopali až do triedy kultového Pentia. Jeho stavba je už zo súčasného pohľadu pomerne konzervatívna. Výkon dvojjadrového procesora je už na hranici toho, čo začína komplikovať samotnú realizáciu testov. Jedno z najväčších lákadiel je nízka spotreba, ale tá nemusí byť nič platná, keď vaše požiadavky procesor nebude zvládať v reálnom čase. Alebo bude?

Testy pamätí…




… a cache (L1, L2, L3)












Poznámka: Výsledky L3 cache minimálne s našou konfiguráciou komponentov nebolo možné v AIDA64 odmerať, príslušné okienka aplikácie zostali prázdne. Testované so staršími verziami aj s najnovšou (6.60.5900).




Zvrchu sme sa postupne prekopali až do triedy kultového Pentia. Jeho stavba je už zo súčasného pohľadu pomerne konzervatívna. Výkon dvojjadrového procesora je už na hranici toho, čo začína komplikovať samotnú realizáciu testov. Jedno z najväčších lákadiel je nízka spotreba, ale tá nemusí byť nič platná, keď vaše požiadavky procesor nebude zvládať v reálnom čase. Alebo bude?

Vývoj spotreby procesorov




Zvrchu sme sa postupne prekopali až do triedy kultového Pentia. Jeho stavba je už zo súčasného pohľadu pomerne konzervatívna. Výkon dvojjadrového procesora je už na hranici toho, čo začína komplikovať samotnú realizáciu testov. Jedno z najväčších lákadiel je nízka spotreba, ale tá nemusí byť nič platná, keď vaše požiadavky procesor nebude zvládať v reálnom čase. Alebo bude?

Priemerná spotreba procesorov










Zvrchu sme sa postupne prekopali až do triedy kultového Pentia. Jeho stavba je už zo súčasného pohľadu pomerne konzervatívna. Výkon dvojjadrového procesora je už na hranici toho, čo začína komplikovať samotnú realizáciu testov. Jedno z najväčších lákadiel je nízka spotreba, ale tá nemusí byť nič platná, keď vaše požiadavky procesor nebude zvládať v reálnom čase. Alebo bude?

Výkon na jednotku wattu






Zvrchu sme sa postupne prekopali až do triedy kultového Pentia. Jeho stavba je už zo súčasného pohľadu pomerne konzervatívna. Výkon dvojjadrového procesora je už na hranici toho, čo začína komplikovať samotnú realizáciu testov. Jedno z najväčších lákadiel je nízka spotreba, ale tá nemusí byť nič platná, keď vaše požiadavky procesor nebude zvládať v reálnom čase. Alebo bude?

Dosahované frekvencie CPU







Zvrchu sme sa postupne prekopali až do triedy kultového Pentia. Jeho stavba je už zo súčasného pohľadu pomerne konzervatívna. Výkon dvojjadrového procesora je už na hranici toho, čo začína komplikovať samotnú realizáciu testov. Jedno z najväčších lákadiel je nízka spotreba, ale tá nemusí byť nič platná, keď vaše požiadavky procesor nebude zvládať v reálnom čase. Alebo bude?

Zahrievanie CPU










Zvrchu sme sa postupne prekopali až do triedy kultového Pentia. Jeho stavba je už zo súčasného pohľadu pomerne konzervatívna. Výkon dvojjadrového procesora je už na hranici toho, čo začína komplikovať samotnú realizáciu testov. Jedno z najväčších lákadiel je nízka spotreba, ale tá nemusí byť nič platná, keď vaše požiadavky procesor nebude zvládať v reálnom čase. Alebo bude?

Záver

Od Pentia G7400 nejaký výkon príliš neočakávajte. Je to jednoduchý, lacný a úsporný procesor na nenáročné použitie. Eventuálne sa môže jednať o vhodný základ pre začínajúci používateľov, do kancelárie, HTPC a tak akurát je do zostavy pre deti na plnenie školských povinností, ale i to hranie (za odmenu).

Treba však poznamenať, že prepad výkonu pre je oproti vyššej triede (Core i3) naozaj rapídny. V rozlíšení Full HD Pentium G7400 v priemere za Core i3-12100(F) zaostáva až 42 %, za Core-10105F je to 27 %. O trošičku menšia, ale stále výrazná strata je aj v rozlíšení 1440p. Rozoberať podrobne, že v 2160p je to už inak (a je to už iba v jednotkách percent) nemá zmysel. Pentium so 4K monitorom v rámci herného počítača by bola veľmi raritná konfigurácia. Najčastejšie sa tento procesor fungovať s rozlíšením 1080p, ale do úvahy tu možno už možno pripadajú aj nižšie. Obzvlášť, keď sa počíta s párovaním so staršími grafickými kartami, ktoré takisto nemajú výkon a rozlíšenie a detaily sa s nimi budú výrazne znižovať.

Z testovaných hier Pentium najviac trápi Cyberpunk 2077. Dosahované fps sú oproti druhému najslabšiemu procesoru – Core i3-10105F – v 720p polovičné. Oveľa lepšie to nie je ani v 1080p, kde má Pentium manko 46 %. Veľmi veľký rozdiel oproti výkonnejším procesorom je aj v DOOMe Eternal či v F1 2020. Naopak najmenej sa nízky výkon procesora podpisuje na chode Metro Exodus. Do úvahy treba brať samozrejme i to, že aplikácie bežiace na pozadie ohýbajú výkon výraznejšie ako na viacjadrových procesoroch. Preto sa príliš nespoliehajte na to, že vám to stačí tak, ako to nám vychádza v testoch – realita môže byť horšie. My máme pre konzistentnosť meraní čistý systém a na pozadí nebeží nič špeciálne, čo by bralo výkon do hier. V praxi to ale môže byť inak.

Nahrávať video počas hry cez procesor tejto triedy znie síce šialene, ale paradoxne to tento procesor úplne nezruinuje ani s kodérom x264. Pochopiteľne ale nejde o nič komfortné a aj keď sa herné fps držia nad 60, tak je beh sprevádzaný microstutteringom (drobné trhanie na úrovni časov snímok) viac než inokedy, s výkonnejšími procesormi. A napríklad taký Microsoft Flight Simulator pre nesplnenie minimálnych požiadaviek avizuje možné chyby už pri spúšťaní. V testoch sme žiadne (chyby) neregistrovali a paradoxne je plynulosť vyššia ako bola s Ryzen 9 5900X pred veľkou aktualizáciou z júla minulého roka. Teraz je už ale situácia, samozrejme, iná a framerate s Pentiom je oproti Ryzenu 9 dvojtretinový.

Pentium G7400 nie je zlý procesor, ale zázraky od neho neočakávajte. Jeho veľká prednosť je okrem nízkej obstarávajúcej ceny aj nízka spotreba. Tá je okolo 40 W, teda pod úrovňami TDP (aj s CPU Lite Load na maximálnej hodnote), frekvencie sú pritom dosahované relatívne vysoké – 3,7 GHz podľa špecifikácií Intelu. Nízke je prirodzene aj zahrievanie, čo umožňuje použitie veľmi malých chladičov, čo príde vhod v atypických konštrukciách na vertikálnom trhu. Pre použitie v kioskoch však majte na pamäti, že rozlíšenie iGPU končí na 4096 × 2160 px aj napriek podpore HDMI 2.1. Na to pozor, žiadne 5 ani 8K.

TL;DR: Intel Pentium G7400 je atraktívny procesor do jednoduchých, typicky jednoúčelových počítačov. Cenovo výhodný, úsporný a vo všetkých aspektoch  lepší ako prvé generácie Core i3, ktoré niektorých organizáciách stále prežívajú.

Intel Pentium G7400
+ Na CPU s iGPU relatívne nízka cena
+ Dostatočný výkon na nenáročné kancelárske použitie
+ Slušný výkon v jednovláknových aplikáciách
+ Nízka spotreba
+ Vysoká efektivita (pôsobivý výkon na watt)
+ Dobrý výkon na takt
+ Moderný 7 nm výrobný postup
+ Veľmi nízke zahrievanie...
+ ... a možnosť použitia malých chladičov SFF
+ Procesor, na ktorý AMD zatiaľ nemá odpoveď
- Iba dve jadrá CPU sú pre veľa vecí silná brzda
- Nižší výkon pre hry. V porovnaní s Core i3 rapídne
- Veľmi nízky viacvláknový výkon
- Koncová cena výrazne vyššia než odporúčaná. Pentiá Coffee Lake boli maloobchodne o dosť lacnejšie
- Bez podpory Intel Turbo Boost
Orientačná koncová cena: 80 eur/1957 Kč
/* Here you can add custom CSS for the current table */ /* Lean more about CSS: https://en.wikipedia.org/wiki/Cascading_Style_Sheets */ /* To prevent the use of styles to other tables use "#supsystic-table-1362" as a base selector for example: #supsystic-table-1362 { ... } #supsystic-table-1362 tbody { ... } #supsystic-table-1362 tbody tr { ... } */

Testovacie hry máme z Jamy levovej

Špeciálna vďaka patrí aj firmám Blackmagic Design (za licenciu k DaVinci Resolve Studio), Topaz Labs (za licencie k aplikáciám DeNoise AI, Gigapixel AI a Sharpen AI) a Zoneru (za licenciu k Photo Studio X)