Site icon HWCooling.net

Intel Core i3-14100F: Štyri jadrá vybičované na maximum

Intel Core i3-14100F v detailoch

Najrýchlejšia Core i3, aká tu doteraz bola, ale takisto najžravejšia. Model 14100F (Raptor Lake Refresh) má najväčšiu konkurenciu vo vlastných radoch v podobe starších modelov (13100F a 12100F). Tie sú síce o trochu pomalšie, ale úspornejšie. „Lepšia“ voľba závisí na tom, čo u vás na miskách váh väčšiu váhu. Možno to bude práve tá rekordná rýchlosť? V tejto triede (Core i3) je spotreba vždy relatívne nízka.

Intel Core i3-14100F v detailoch

V poradí tretia generácia procesorov Core i3 pre platformu LGA 1700 je postavená na najmenšom čipe Intel big.LITTLE fyzicky so šiestimi P jadrami (t.j. stepping H0).

Aktívne sú v tomto prípade znovu štyri a jedná sa o 8-vláknový procesor. Je možné, že výhľadovo pôjde o najrýchlejší štvorjadrový procesor, pokiaľ Ci3-14100F teda Intel ešte neprepáli v rámci Bartlett Lake, kde ale snáď namiesto ešte agesívnejšie taktovaných štyroch jadier dve pribudnú, ak vôbec teda táto generácia uzrie svetlo sveta (nad tým ešte stále visí otáznik).

Core i3 Raptor Lake Refresh s TDP 58 W sa od svojich predchodcov líšia vyššími frekvenciami. Tie Intel zvyšuje z generácie na generáciu o 200 MHz. V porovnaní s Core i3-13100/F (4300 MHz) je to už 4500 MHz pre všetky (4) P jadrá. Hodnota PL2 je 89 W, tak ako aj u Core i3-12100/F (Alder Lake), ale to neznamená porovnateľnú spotrebu. Tá je pri Core i3-14100/F vyššia, najvyššia. A o celkom prirodzene, keďže výrobný postup sa nezmenil (hoci k nejakým drobným „tichým“ revíziám v priebehu času dôjsť mohlo) a zvyšujú sa frekvencie jadier CPU.

Parametre  hovoria o limite napájania, ktorý však nemusí byť u niektorých procesorov využitý naplno a pri iných ide na hranu, čo je i prípad najnovších procesorov Core i3-14100/F. V testoch sa budem zaoberať variantom s písmenom „F“ v označení, ktorý má na rozdiel od Core i3-14100 deaktivované grafické jadro.

Skôr než do kancelárskych počítačov (pre ne by bolo potrebné rozšírenie o grafickú kartu, čo pre väčšinu prípadov nedáva príliš zmysel) tak Core i3-14100F mieri predovšetkým do nízkorozpočtových herných počítačov. Alebo do jednoduchších systémov, pre ktoré z nejakých dôvodov nestačí iGPU (Ci3-14100) a vyžadujú sa grafickú kartu.

V tomto segmente je Intel tak trochu bez konkurencie, AMD upustilo od produkcie low-endových procesorov už v generácii Ryzenov 3000 (Matisse), kde boli štvorjadrové modely Ryzen 3 3100Ryzen 3 3300X dostupné iba chvíľu, zo začiatku (minimálne teda v Európe).

VýrobcaIntelIntelIntel
TriedaCore i3Core i3Core i3
ModelArchitektura14100F13100F12100F
Kódové označenieČipRaptor Lake RefreshRaptor LakeAlder Lake
ArchitektúraVýrobný procesGolden Cove (P)Golden Cove (P)Golden Cove (P)
Výrobný procesPlocha čipu7 nm7 nm7 nm
PäticaTranzistorůLGA 1700LGA 1700LGA 1700
Dátum vydaniaPočet jednotek8. 1. 20243. 1. 20234. 1. 2022
Oficiálna cena109 USD109 USD97 USD
Počet jadier444
Počet vlákien888
Základná frekvencia3,5 GHz (P)3,4 GHz (P)3,3 GHz (P)
Max. boost (jedno jadro)4,7 GHz (P)4,5 GHz (P)4,3 GHz (P)
Max. boost (všetky jadrá)4,5 GHz4,3 GHz4,1 GHz (P)
Typ boostuTB 2.0TB 2.0TB 2.0
L1i cache32 kB/jadro (P)32 kB/jadro (P)32 kB/jadro (P)
L1d cache 48 kB/jadro (P)48 kB/jadro (P)48 kB/jadro (P)
L2 cache 1,25 MB/jadro (P)1,25 MB/jadro (P)1,25 MB/jadro (P)
L3 cache 1× 12 MB1× 12 MB1× 12 MB
TDP58 W58 W58 W
Max. spotreba v booste89 W (PL2)89 W (PL2)89 W (PL2)
Pretaktovaniezakázanézakázanézakázané
Oficiálna podpora pamätíDDR5-4800/DDR4-3200DDR5-4800/DDR4-3200DDR5-4800/DDR4-3200
Pamäťové kanály2× 64 bitov2× 64 bitov2× 64 bitov
Priepustnosť RAM76,8 GB/s alebo 51,2 GB/s (DDR4)76,8 GB/s alebo 51,2 GB/s (DDR4)76,8 GB/s alebo 51,2 GB/s (DDR4)
Podpora pamätí ECCnienienie
PCI Express5.0/4.05.0/4.05.0/4.0
Linky PCIe×16 (5.0) + ×4 (4.0)×16 (5.0) + ×4 (4.0)×16 (5.0) + ×4 (4.0)
Pripojenie k čipsetuDMI 4.0 ×8DMI 4.0 ×8DMI 4.0 ×8
Priepustnosť do čipsetu16,0 GB/s duplex16,0 GB/s duplex16,0 GB/s duplex
BCLK100 MHz100 MHz100 MHz
Plocha čipu~160 mm²~160 mm²~160 mm²
Počet tranzistorov? mld.? mld.? mld.
TIM pod IHSspájkaspájkaspájka
Pribalený chladičIntel Laminar RM1Intel Laminar RM1Intel Laminar RM1
Inštrukčné súpravySSE4.2, AVX2, FMA, SHA, VNNI (256-bit), GNA 3.0, VAES (256-bit), vProSSE4.2, AVX2, FMA, SHA, VNNI (256-bit), GNA 3.0, VAES (256-bit), vProSSE4.2, AVX2, FMA, SHA, VNNI (256-bit), GNA 2.0, VAES (256-bit)
VirtualizáciaVT-x, VT-d, EPTVT-x, VT-d, EPTVT-x, VT-d, EPT
Integrované GPUnemánemánemá
Architektúra GPU
GPU: shadery
GPU: TMU
GPU: ROP
GPU: Takt
Video výstupy
Max. rozlíšenie (a obnovovacia frekvencia)
Hardvérové kódovanie
Hardvérové dekódovanie
/* Here you can add custom CSS for the current table */ /* Lean more about CSS: https://en.wikipedia.org/wiki/Cascading_Style_Sheets */ /* To prevent the use of styles to other tables use "#supsystic-table-2930" as a base selector for example: #supsystic-table-2930 { ... } #supsystic-table-2930 tbody { ... } #supsystic-table-2930 tbody tr { ... } */




Najrýchlejšia Core i3, aká tu doteraz bola, ale takisto najžravejšia. Model 14100F (Raptor Lake Refresh) má najväčšiu konkurenciu vo vlastných radoch v podobe starších modelov (13100F a 12100F). Tie sú síce o trochu pomalšie, ale úspornejšie. „Lepšia“ voľba závisí na tom, čo u vás na miskách váh väčšiu váhu. Možno to bude práve tá rekordná rýchlosť? V tejto triede (Core i3) je spotreba vždy relatívne nízka.

Herné testy

Výkon v hrách testujeme v štyroch rozlíšeniach s rôznym nastavením grafických detailov. Na rozbeh je to jedno viac-menej teoretické nastavenie v 1280 × 720 px. Pri tomto rozlíšení sme dlho laborovali s nastavením „správnych“ detailov. Konečné slovo nakoniec padlo na najnižšie možné (Low, Lowest, Ultra Low, …), aké hra dovoľuje.

Niekto by mohol voľbu rozporovať tým, že procesor v takýchto nastaveniach nepočíta koľko objektov sa vykresľuje (tzv. draw calls). S vysokými detailmi v tomto veľmi nízkom rozlíšení však nebol veľký rozdiel vo výkone v porovnaní s rozlíšením FHD (ktoré takisto testujeme). Naopak záťaž na GPU bola jasne vyššia a toto nepraktické nastavenie má poukazovať práve na to, aký má procesor výkon pri čo najnižšej účasti grafickej karty.

Vo vyšších rozlíšeniach sú už nastavené detaily a vysoké (pre FHD a QHD) a najvyššie (pre UHD). Vo Full HD ešte obvykle s vypnutým Anti-Aliasingom, celkovo už ale ide o pomerne praktické nastavenia, aké sa i bežne používajú.

Výber hier je s ohľadom na pestrosť žánrov, hráčsku popularitu a náročnosť na procesorový výkon. Kompletný zoznam je v kapitolách 7–16. V hrách, kde je vstavaný benchmark, používame ten, v iných máme vytvorené vlastné scény, ktoré s každým procesorom dookola a vždy rovnako prechádzame. Na záznam fps, respektíve časov jednotlivých snímok, z ktorých sa potom následne počítajú fps, používame OCAT a na analýzu CSV aplikáciu FLAT. Za oboma stojí vývojár a autor článkov (a videí) webu GPUreport.cz. Na čo najvyššiu presnosť sú všetky priechody trikrát opakované a do grafov sú vynášané priemerne hodnoty priemerných i minimálnych fps. Tieto viacnásobné opakovania sa týkajú aj neherných testov.

Výpočtové testy

Začíname zľahka, PCMarkom 10, ktorý v rámci kompletnej súpravy „benchmarku pre modernú kanceláriu“ testuje viac ako šesťdesiat čiastkových úloh v rôznych aplikáciách. Tie následne škatuľkuje do tematických kategórií, ktorých je už podstatne menej a pre čo najlepšiu orientáciu zapisujeme do grafov bodový zisk z nich. Celkové skóre máme potom pre jedno i viacvláknový výkon aj z Geekbench 5. Jednoduchšie úlohy v testoch zastupujú i testy vo webovom prehliadači – Speedometer a Octane. Ďalšie testy predstavujú už obvykle vyššiu záťaž alebo sú cielené na pokročilého používateľa.

Výkon pre 3D rendering meriame v Cinebench. V R20, ktorej výsledky sú rozšírenejšie, ale hlavne v R23. Renderovanie v tejto verzii pri každom procesore trvá dlhšie, cyklí sa minimálne desať minút. 3D renderovanie testujeme aj v Blenderi, s renderom Cycles v projektoch BMW a Classroom. Druhý menovaný si môžete porovnať aj s výsledkami testov grafických kariet (obsahuje rovnaký počet dlaždíc).

Ako sú procesory stavané na prácu s videom testujeme strižných editoroch Adobe Premiere Pro a DaVinci Resolve Studio 17. To prostredníctvom pluginu PugetBench, ktorý sa venuje všetkých úlohám, s ktorými sa môžete pri úpravách videa stretnúť. Služby PugetBenchu využívame aj v Adobe After Effects, kde sa zase testuje výkon pri vytváraní grafických efektov. Niektoré čiastkové úlohy používajú na urýchľovanie GPU, ale to nikdy nevypíname, čo v praxi nebude robiť nikto. Bez GPU akcelerácie niektoré veci ani nefungujú, ale naopak je zaujímavé sledovať, že  je rôzny aj výkon v úlohách, ktoré urýchľuje grafická karta. Časť operácií totiž stále obsluhuje CPU.

Kódovanie videa testujeme v HandBraku a v benchmarkoch (x264 HD a HWBot x265). x264 HD benchmark funguje v 32-bitovom režime (64-bitový sa nám pod W10 nepodarilo konzistentne rozbehať a všeobecne pod novšími OS môže byť nestabilný a vykazovať chyby vo videu). V HandBraku používame pre AVC procesorový kodér x264 a pre HEVC x265. Podrobné nastavenia jednotlivých profilov už nájdete rozpísané v príslušnej kapitole 25. Okrem videa kódujeme i audio, kde sú všetky podrobnosti uvedené takisto v kapitole týchto testov. Do činenia s výkonom procesorových kodérov môžu mať aj hráči, ktorý si svoje hranie nahrávajú na video. Výkon „procesorového broadcastingu“ preto i my testujeme v dvoch dobre rozšírených aplikáciách OBS Studio a Xsplit.

Dve kapitoly máme vyhradené aj pre výkon pre úpravu fotiek. Adobe má samostatnú, kde znovu cez PugetBench testujeme Photoshop. V Lightroome PugetBench ale nepoužívame, pretože ten si pre stabilný chod kladie rôzne úpravy OS a celkovo sme sa ho radšej vzdali (pre vyššie riziko komplikácií) a vytvorili sme si vlastné testovacie scény. Obe sú na procesor náročné, či už ide o export RAWov do 16-bitového formátu TIFF s farebným priestorom ProPhotoRGB alebo generáciu náhľadov 1:1 k 42 fotkám bezstratového formátu CR2.

Máme ale i niekoľko alternatívnych aplikácií na úpravu fotiek, v ktorých testujeme výkon CPU. Patrí medzi ne Affinity Photo, v ktorom používame vstavaný benchmark, alebo XnViewMP pre dávkové úpravy fotografií či ZPS X. Z naozaj moderných sú to potom tri aplikácie Topaz Labz, ktoré využívajú algoritmy AI. DeNoise AI, Gigapixel AI a Sharpen AI. Topaz Labs svoje výsledky často a radi porovnávajú s aplikáciami Adobe (Photoshop a Lightroom) a chváli sa lepšími výsledkami. Tak uvidíme, možno sa na to niekedy pozrieme i z obrazovej stránky. V testoch procesorov nám ale ide predovšetkým o výkon.

Komprimovací a dekomprimovací výkon testujeme v benchmarkoch WinRARu, 7-Zipu a Aida64 (Zlib), dešifrovanie potom v TrueCrypte a Aida64, kde sú okrem AES aj testy SHA3. V Aida64 testujeme v kapitole matematických výpočtov aj FPU. Z tejto kategórie vás ale môžu zaujímať aj výsledky Stockfish 13 a dosahovaný počet šachových kombinácií za jednotku času. Veľa testov, ktoré sa dajú zaradiť do kategórie matematických realizujeme v SPECworkstation 3.1. Jedná sa o súbor profesionálnych aplikácií s presahom i k rôznym simuláciám, ako je napríklad LAMMPS či NAMD, čo sú molekulárne simulátory. Podrobný opis k testom z SPECworkstation 3.1 nájdete v tomto odkaze zo stránok spec.org. Zo zoznamu pre redundanciu netestujeme len 7-zip, Blender a HandBrake, pretože výkon v nich meriame v zvlášť aplikáciách. Detailný výpis výsledkov SPECWS inak predstavuje obvykle časy alebo fps, ale my do grafov uvádzame „SPEC ratio“, ktoré hovorí o bodovom zisku – vyšší znamená lepší.

Nastavenia procesorov…

Procesory testujeme vo východiskových nastaveniach, bez aktívnych technológií PBO2 (AMD) alebo ABT (Intel), ale pravdaže s aktívnym XMP 2.0.

… a aplikačné aktualizácie

V testoch treba počítať aj s tým, že v priebehu času môžu jednotlivé aktualizácie skresľovať výkonnostné porovnania. Niektoré aplikácie používame vo verziách portable (rozvalený archív), ktoré sa neaktualizujú alebo je možnosť ich držať na stabilnej verzii, ale pri niektorých to neplatí. Typicky hry sa v priebehu času aktualizujú. Na druhej strane ani úmyselné zastarávanie (a testovanie niečo neaktuálne, čo sa už správa inak) by nebola úplne cesta.

Skrátka len počítajte s tým, že s pribúdajúcim časom klesá trochu i presnosť výsledkov, ktoré medzi sebou porovnávate. Aby sme vám túto analýzu uľahčili, tak pri každom procesore uvádzame, kedy bol testovaný. Zistíte to v dialógovom okne, kde je informácia o dátume testovania každého procesora. Toto dialógové okno sa zobrazuje v interaktívnych grafoch, pri akomkoľvek pruhu s výsledkom. Stačí naň zájsť kurzorom myši.



Najrýchlejšia Core i3, aká tu doteraz bola, ale takisto najžravejšia. Model 14100F (Raptor Lake Refresh) má najväčšiu konkurenciu vo vlastných radoch v podobe starších modelov (13100F a 12100F). Tie sú síce o trochu pomalšie, ale úspornejšie. „Lepšia“ voľba závisí na tom, čo u vás na miskách váh väčšiu váhu. Možno to bude práve tá rekordná rýchlosť? V tejto triede (Core i3) je spotreba vždy relatívne nízka.

Metodika: ako meriame spotrebu

Odmerať spotrebu procesora je pomerne jednoduché, podstatne jednoduchšie než pri grafických kartách. Všetko napájanie ide cez jeden alebo dva káble EPS. Dva na zväčšenie prierezu používame i my, čo sa hodí pri výkonných procesoroch AMD do sTR(X)4 či pre Intel HEDT a vlastne skoro už i pre mainstreamové procesory. Na meranie prúdu priamo na vodičoch máme kliešte Prova 15. To je podstatne presnejší a spoľahlivejší spôsob merania ako sa spoliehať na interné snímače.

Jediné obmedzenie našich prúdových klieští môže byť pri testoch najvýkonnejších procesorov. Tie totiž maximálny rozsah našich klieští 30 A, pri ktorom je garantovaná vysoká presnosť, už prekračujú. Na väčšinu procesorov je rozsah optimálny (dokonca aj pre meranie nižšej záťaže, kedy sa dajú kliešte prepnúť na menší a presnejší rozsah 4 A), ale modely so spotrebou nad 360 W budeme testovať až na vlastnom prípravku, ktorého prototyp už máme zostrojený. Jeho merací rozsah obmedzujúci už nebude, ale zatiaľ výhľadovo budeme pracovať s prúdovými kliešťami Prova.

Kliešte sú pred každým meraním riadne vynulované a pripojené k multimetru Keysight U1231A. Ten vzorky z hodnotami prúdov počas testov zaznamenáva cez rozhranie IR-USB a v jednosekundových intervaloch ich zapisuje do tabuľky. Z nej potom môžeme vytvárať čiarové grafy s priebehmi spotreby. Do pruhových grafov však vždy zapisujeme priemerné hodnoty. Merania prebiehajú v rôznych režimoch záťaže. Najnižšiu predstavujú nečinné Windows 10 na pracovnej ploche. Toto meranie prebieha na dobre „odstátom“ systéme.

   

Vyššiu záťaž predstavuje kódovanie audia (FLACu), kde procesor ale využíva iba jedno jadro, respektíve jedno vlákno. Vyššia záťaž, kde sa zapája viac jadier, sú hry. Spotrebu testujeme v F1 2020, Shadow of the Tomb Raider a Total War Saga: Troy v 1920 × 1080 px. V tomto rozlíšení je spotreba obvykle najvyššia alebo minimálne podobná ako v nižších alebo vyšších rozlíšeniach, kde väčšinou spotreba CPU skôr pre jeho nižšie využívanie skôr klesá.

Limity spotrieb sú u procesorov Intel aj AMD vypnuté, odomknuté na úroveň PL4/PPT. Tak, ako je to väčšine prípadov u základných dosiek nastavené aj vo východiskových nastaveniach. To znamená, že časový limit „Tau“ po 56 sekundách neznižuje spotrebu a frekvencie ani vo vyššej záťaži a výkon je stabilný. Zvažovali sme, či úspornejšie nastavenia alebo nebudeme akceptovať. Nakoniec teda nebudeme z dôvodu, že to nerobí ani drvivá väčšina používateľov a tým pádom by boli výsledky a porovnania pomerne nezaujímavé. Riešenie by síce bolo testovať s limitom napájania i bez neho, ale to je už z časového hľadiska v rámci testov procesorov nemožné. Ignorovať túto problematiku však nebudeme a dostane priestor v testoch základných dosiek, kde nám to dáva väčší zmysel.

Základné dosky používame vždy s mimoriadne robustným efektívnym VRM, aby vznikajúce straty na MOSFEToch skresľovali namerané výsledky čo najmenej a testovacie zostavy sú napájané špičkovým zdrojom BeQuiet! Dark Power Pro 12 s výkonom 1200 W. Ten je dostatočne dimenzovaný na to, aby stačil na každý procesor i popri zaťaženej GeForce RTX 3080 a zároveň dosahuje nadštandardnú účinnosť aj pri nižšej záťaži. Kompletný prehľad komponentov testovacej zostavy nájdete v piatej kapitole tohto článku.



Najrýchlejšia Core i3, aká tu doteraz bola, ale takisto najžravejšia. Model 14100F (Raptor Lake Refresh) má najväčšiu konkurenciu vo vlastných radoch v podobe starších modelov (13100F a 12100F). Tie sú síce o trochu pomalšie, ale úspornejšie. „Lepšia“ voľba závisí na tom, čo u vás na miskách váh väčšiu váhu. Možno to bude práve tá rekordná rýchlosť? V tejto triede (Core i3) je spotreba vždy relatívne nízka.

Metodika: testy zahrievania a frekvencií

Pri výbere chladiča sme sa nakoniec uchýlili k Noctua NH-U14S. Ten má vysoký výkon a zároveň k nemu existuje i variant TR4-SP3 určený pre procesory Threadripper. Odlišuje sa len základňou a radiátor je inak rovnaký, takže bude možné za rovnakých podmienok testovať a porovnávať všetky procesory. Ventilátor na chladiči NH-U14S je počas všetkých testovaní nastavený na maximálnu rýchlosť – 1585 ot./min.

Merania prebiehajú vždy na bench-walle vo veternom tuneli. Ten simuluje počítačovú skrinku s tým rozdielom, že máme nad ním väčšiu kontrolu.

Systémové chladenie pozostáva zo štyroch ventilátorov Noctua NF-S12A PWM, ktoré sú v rovnovážnom pomere dvoch na vstupe a dvoch na výstupe. Ich rýchlosť nastavená na fixných 585 ot./min, čo je i pomerne praktická rýchlosť, ktorú nemá význam prevyšovať. Skrátka by malo ísť o optimálnu konfiguráciu, ktorá sa opiera o naše testy rôznych nastavení systémového chladenia.

Aj okolo procesorov je dôležité udržovať rovnakú teplotu vzduchu. Tá sa, samozrejme, mení i s ohľadom na to, koľko tepla konkrétny procesor produkuje, ale na vstupe tunela musí byť pre presné porovnania vždy rovnaká. V našom klimatizovanom testlabe sa v tomto bode pohybuje v rozmedzí 21–21,3 °C.

Udržiavať konštantnú teplotu na vstupe je treba nielen pre poriadne porovnanie zahrievania procesorov, ale hlavne pre objektívne výkonnostné porovnania. Vývoj frekvencií, a špeciálne jednojadrového boostu, sa odvíja práve od teploty. Typicky v lete, pri vyšších teplotách než je bežne v obytných priestoroch v zime, môžu byť procesory pomalšie.

Pri procesoroch Intel pre každý test odčítavame maximálnu teplotu jadier, obvykle všetkých. Tieto maximá sú potom spriemerované a výsledok predstavuje výslednú hodnotu v grafe. Z výstupov jednovláknovej záťaže vyberáme iba zaznamenané hodnoty z aktívnych jadier (tie sú obvykle dve a počas testu sa medzi sebou striedajú). U procesorov AMD je to trochu iné. Tie teplotné snímače pre každé jadro nemajú. Aby sa postup metodicky čo najviac podobal tomu, ktorý uplatňujeme na procesoroch Intel, tak priemerné zahrievanie všetkých jadier definujeme najvyššou hodnotou, ktorú hlási snímač CPU Tdie (average). Pre jednovláknovú záťaž už ale používame snímač CPU (Tctl/Tdie), ktorý obvykle hlási o trochu vyššiu hodnotu, ktorá lepšie zodpovedá hotspotom jedného, respektíve dvoch jadier. Tieto hodnoty rovnako ako hodnoty zo všetkých interných snímačov však treba brať s rezervou, presnosť snímačov naprieč procesormi je rôzna.

Vyhodnocovanie frekvencií je presnejšie, každé jadro má vlastný snímač aj na procesoroch AMD. Na rozdiel od teplôt ale do grafov zapisujeme priemerné hodnoty frekvencií počas testov. Zahrievanie a frekvencie jadier procesora monitorujeme v rovnakých testoch, v ktorých meriame aj spotrebu. Teda postupne od najnižšej záťaže na ploche nečinných Windows 10, cez kódovanie audia (záťaž v jednom vlákne), hernú záťaž v troch hrách (F1 2020, Shadow of the Tomb Raider a Total War Saga: Troy), až po desaťminutovú záťaž v Cinebench R23 a najviac vyťažujúce kódovanie videa kodérom x264 v HandBraku.

Na záznam teplôt a frekvencií jadier procesora používame aplikáciu HWiNFO, v ktorej je vzorkovanie nastavené na dve sekundy. S výnimkou kódovania audia sú v grafoch uvádzané vždy priemery všetkých procesorových jadier, čo sa týka teplôt i frekvencií. Pri kódovaní audia sú uvádzané hodnoty z jadra, na ktorom záťaž prebieha.



Najrýchlejšia Core i3, aká tu doteraz bola, ale takisto najžravejšia. Model 14100F (Raptor Lake Refresh) má najväčšiu konkurenciu vo vlastných radoch v podobe starších modelov (13100F a 12100F). Tie sú síce o trochu pomalšie, ale úspornejšie. „Lepšia“ voľba závisí na tom, čo u vás na miskách váh väčšiu váhu. Možno to bude práve tá rekordná rýchlosť? V tejto triede (Core i3) je spotreba vždy relatívne nízka.

Testovacia zostava

Chladič Noctua NH-U14S
Kingston Fury Beast (2× 16 GB, 5200 MHz/CL40)
Grafická karta MSI RTX 3080 Gaming X Trio
2× SSD Patriot Viper VPN100 (512 GB + 2 TB)
Napájací zdroj BeQuiet! Dark Power Pro 12 s 1200 W

Testovacia konfigurácia
Chladič CPUNoctua NH-U14S@12 V
Teplovodivá pastaNoctua NT-H2
Základná doska *Podľa procesora: Asus ROG Strix Z790-E Gaming WiFi, MSI MEG X670E Ace, MEG X570 Ace, MEG Z690 Unify, MAG Z690 Tomahawk WiFi DDR4, Z590 Ace, MSI MEG X570 Ace alebo MSI MEG Z490 Ace
Pamäte (RAM)Podľa platformy: z DDR5 G.Skill Trident Z5 Neo (2× 16 GB, 6000 MHz/CL30) a Kingston Fury Beast (2× 16 GB, 5200 MHz/CL40) a DDR4 Patriot Blackout, (4× 8 GB, 3600 MHz/CL18)
Grafická kartaMSI RTX 3080 Gaming X Trio bez Resizable BAR
SSD2× Patriot Viper VPN100 (512 GB + 2 TB)
Napájací zdrojBeQuiet! Dark Power Pro 12 (1200 W)
/* Here you can add custom CSS for the current table */ /* Lean more about CSS: https://en.wikipedia.org/wiki/Cascading_Style_Sheets */ /* To prevent the use of styles to other tables use "#supsystic-table-1844" as a base selector for example: #supsystic-table-1844 { ... } #supsystic-table-1844 tbody { ... } #supsystic-table-1844 tbody tr { ... } */
* BIOSy na základných doskách používame nasledovné. Pre Asus ROG Strix Z790-E Gaming WiFi v0502, MSI MEG X670E Ace v1.10NPRP, pre MEG X570 Ace v1E, pre MEG Z690 Unify v10, pre MAG Z690 Tomahawk WiFi DDR4 v11, pre MEG Z590 Ace v1.14 a pre MEG Z490 Ace v17.

Poznámka.: Grafické ovládače používame Nvidia GeForce 466.77 a zostavenie OS Windows 10 je v čase testovania 19045.

Procesory iných platform sú testované na základných doskách MSI MEG Z690 Unify, MAG Z490 Tomahawk WiFi DDR4, Z590 Ace a Z490 Ace, MEG Z690 Unify (všetko Intel) a MEG X570 Ace, MEG X670E Ace (AMD).

    

    

Na platformách s podporou pamätí typu DDR5 používame dve rôzne súpravy modulov. Pre výkonnejšie procesory s označením „X“ (AMD) alebo „K“ (Intel) v názve sú to rýchlejšie pamäte G.Skill Trident Z5 Neo (2× 16 GB, 6000 MHz/CL30). V prípade lacnejších procesorov (bez X alebo K na konci názvu) zase pomalšie moduly Kingston Fury Beast (2× 16 GB, 5200 MHz/CL40). Je to ale viac-menej len taká symbolika, priepustnosť je v prípade obidvpch súprav veľmi vysoká, nepredstavuje úzke hrdlo, a rozdiel v procesorovom výkone je naprieč rôzne rýchlymi súpravami pamätí veľmi malý, prakticky zanedbateľný.



Najrýchlejšia Core i3, aká tu doteraz bola, ale takisto najžravejšia. Model 14100F (Raptor Lake Refresh) má najväčšiu konkurenciu vo vlastných radoch v podobe starších modelov (13100F a 12100F). Tie sú síce o trochu pomalšie, ale úspornejšie. „Lepšia“ voľba závisí na tom, čo u vás na miskách váh väčšiu váhu. Možno to bude práve tá rekordná rýchlosť? V tejto triede (Core i3) je spotreba vždy relatívne nízka.

3DMark

Na testy používame 3DMark Professional a z testov Night Raid (DirectX 12), Fire Strike (DirectX 11) a Time Spy (DirectX 12). V grafoch nájdete čiastkové skóre CPU, kombinované skóre, ale i skóre grafiky. Z neho zistíte, do akej miery daný procesor obmedzuje grafickú kartu.









Najrýchlejšia Core i3, aká tu doteraz bola, ale takisto najžravejšia. Model 14100F (Raptor Lake Refresh) má najväčšiu konkurenciu vo vlastných radoch v podobe starších modelov (13100F a 12100F). Tie sú síce o trochu pomalšie, ale úspornejšie. „Lepšia“ voľba závisí na tom, čo u vás na miskách váh väčšiu váhu. Možno to bude práve tá rekordná rýchlosť? V tejto triede (Core i3) je spotreba vždy relatívne nízka.

Assassin’s Creed: Valhalla

Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 1280 × 720 px; prednastavený grafický profil Low; API DirectX 12; extra nastavenia žiadne; testovacia scéna: vstavaný benchmark.

   



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 1920 × 1080 px; prednastavený grafický profil Low; API DirectX 12; extra nastavenie Anti-Aliasing: low; testovacia scéna: vstavaný benchmark.

   



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 2560 × 1440 px; prednastavený grafický profil High; API DirectX 12; extra nastavenie žiadne; testovacia scéna: vstavaný benchmark.



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 3840 × 2160 px; prednastavený grafický profil Ultra High; API DirectX 12; extra nastavenie žiadne; testovacia scéna: vstavaný benchmark.

   


Najrýchlejšia Core i3, aká tu doteraz bola, ale takisto najžravejšia. Model 14100F (Raptor Lake Refresh) má najväčšiu konkurenciu vo vlastných radoch v podobe starších modelov (13100F a 12100F). Tie sú síce o trochu pomalšie, ale úspornejšie. „Lepšia“ voľba závisí na tom, čo u vás na miskách váh väčšiu váhu. Možno to bude práve tá rekordná rýchlosť? V tejto triede (Core i3) je spotreba vždy relatívne nízka.

Borderlands 3

Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 1280 × 720 px; prednastavený grafický profil Very Low; API DirectX 12; extra nastavenie žiadne; testovacia scéna: vstavaný benchmark.

   



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 1920 × 1080 px; prednastavený grafický profil High; API DirectX 12; extra nastavenie Anti-Aliasing: None; testovacia scéna: vstavaný benchmark.



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 2560 × 1440 px; prednastavený grafický profil High; API DirectX 12; extra nastavenie žiadne; testovacia scéna: vstavaný benchmark.

   



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 3840 × 2160 px; prednastavený grafický profil Ultra; API DirectX 12; extra nastavenie žiadne; testovacia scéna: vstavaný benchmark.

   




Najrýchlejšia Core i3, aká tu doteraz bola, ale takisto najžravejšia. Model 14100F (Raptor Lake Refresh) má najväčšiu konkurenciu vo vlastných radoch v podobe starších modelov (13100F a 12100F). Tie sú síce o trochu pomalšie, ale úspornejšie. „Lepšia“ voľba závisí na tom, čo u vás na miskách váh väčšiu váhu. Možno to bude práve tá rekordná rýchlosť? V tejto triede (Core i3) je spotreba vždy relatívne nízka.

Counter-Strike: GO

Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 1280 × 720 px; najnižšie grafické nastavenia a bez Anti-Aliasingu, API DirectX 9; testovacia platforma skript s preletom nad mapou Dust 2.

   



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 1920 × 1080 px; vysoké grafické nastavenia a bez Anti-Aliasingu, API DirectX 9; testovacia platforma skript s preletom nad mapou Dust 2.

   



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 2560 × 1440 px; vysoké grafické nastavenia; 4× MSAA, API DirectX 9; testovacia platforma skript s preletom nad mapou Dust 2.



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 3840 × 2160 px; veľmi vysoké grafické nastavenia; 4× MSAA, API DirectX 9; testovacia platforma skript s preletom nad mapou Dust 2.

  




Najrýchlejšia Core i3, aká tu doteraz bola, ale takisto najžravejšia. Model 14100F (Raptor Lake Refresh) má najväčšiu konkurenciu vo vlastných radoch v podobe starších modelov (13100F a 12100F). Tie sú síce o trochu pomalšie, ale úspornejšie. „Lepšia“ voľba závisí na tom, čo u vás na miskách váh väčšiu váhu. Možno to bude práve tá rekordná rýchlosť? V tejto triede (Core i3) je spotreba vždy relatívne nízka.

Cyberpunk 2077

Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 1280 × 720 px; prednastavený grafický profil Low; API DirectX 12; extra nastavenie žiadne; testovacia scéna: vlastná (Little China).

   



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 1920 × 1080 px; prednastavený grafický profil High; API DirectX 12; extra nastavenie žiadne; testovacia scéna: vlastná (Little China).

   



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 2560 × 1440 px; prednastavený grafický profil High; API DirectX 12; extra nastavenie žiadne; testovacia scéna: vlastná (Little China).



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 3840 × 2160 px; prednastavený grafický profil Ultra; API DirectX 12; extra nastavenie žiadne; testovacia scéna: vlastná (Little China).

   




Najrýchlejšia Core i3, aká tu doteraz bola, ale takisto najžravejšia. Model 14100F (Raptor Lake Refresh) má najväčšiu konkurenciu vo vlastných radoch v podobe starších modelov (13100F a 12100F). Tie sú síce o trochu pomalšie, ale úspornejšie. „Lepšia“ voľba závisí na tom, čo u vás na miskách váh väčšiu váhu. Možno to bude práve tá rekordná rýchlosť? V tejto triede (Core i3) je spotreba vždy relatívne nízka.

DOOM Eternal

Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 1280 × 720 px; prednastavený grafický profil Low; API Vulkan; extra nastavenia Present From Compute: off, Motion Blur: Low, Depth of Field Anti-Aliasing: off; testovacia scéna: vlastná.

   



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 1920 × 1080 px; prednastavený grafický profil High; API Vulkan; extra nastavenia Present From Compute: on, Motion Blur: High, Depth of Field Anti-Aliasing: off; testovacia scéna: vlastná.

   



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 2560 × 1440 px; prednastavený grafický profil High; API Vulkan; extra nastavenia Present From Compute: on, Motion Blur: High, Depth of Field Anti-Aliasing: on; testovacia scéna: vlastná.



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 3840 × 2160 px; prednastavený grafický profil Ultra Nightmare; API Vulkan; extra nastavenia Present From Compute: on, Motion Blur: High, Depth of Field Anti-Aliasing: on; testovacia scéna: vlastná.

   




Najrýchlejšia Core i3, aká tu doteraz bola, ale takisto najžravejšia. Model 14100F (Raptor Lake Refresh) má najväčšiu konkurenciu vo vlastných radoch v podobe starších modelov (13100F a 12100F). Tie sú síce o trochu pomalšie, ale úspornejšie. „Lepšia“ voľba závisí na tom, čo u vás na miskách váh väčšiu váhu. Možno to bude práve tá rekordná rýchlosť? V tejto triede (Core i3) je spotreba vždy relatívne nízka.

F1 2020

Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 1280 × 720 px; prednastavený grafický profil Ultra Low; API DirectX 12; extra nastavenia Anti-Aliasing: off, Anisotropic Filtering: off; testovacia scéna: vstavaný benchmark (Australia, Clear/Dry, Cycle).

   



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 1920 × 1080 px; prednastavený grafický profil High; API DirectX 12; extra nastavenia Anti-Aliasing: off, Skidmarks Blending: off; testovacia scéna: vstavaný benchmark (Australia, Clear/Dry, Cycle).

   



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 2560 × 1440 px; prednastavený grafický profil High; API DirectX 12; extra nastavenia Anti-Aliasing: TAA, Skidmarks Blending: off; testovacia scéna: vstavaný benchmark (Australia, Clear/Dry, Cycle).



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 3840 × 2160 px; prednastavený grafický profil Ultra High; API DirectX 12; extra nastavenia Anti-Aliasing: TAA, Skidmarks Blending: off; testovacia scéna: vstavaný benchmark (Australia, Clear/Dry, Cycle).

 




Najrýchlejšia Core i3, aká tu doteraz bola, ale takisto najžravejšia. Model 14100F (Raptor Lake Refresh) má najväčšiu konkurenciu vo vlastných radoch v podobe starších modelov (13100F a 12100F). Tie sú síce o trochu pomalšie, ale úspornejšie. „Lepšia“ voľba závisí na tom, čo u vás na miskách váh väčšiu váhu. Možno to bude práve tá rekordná rýchlosť? V tejto triede (Core i3) je spotreba vždy relatívne nízka.

Metro Exodus

Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 1280 × 720 px; prednastavený grafický profil Low; API DirectX 12; extra nastavenia žiadne testovacia scéna: vstavaný benchmark.

 



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 1920 × 1080 px; prednastavený grafický profil High; API DirectX 12; extra nastavenie žiadne; testovacia scéna: vstavaný benchmark.



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 2560 × 1440 px; prednastavený grafický profil High; API DirectX 12; extra nastavenie žiadne; testovacia scéna: vstavaný benchmark.



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 3840 × 2160 px; prednastavený grafický profil Extreme; API DirectX 12; extra nastavenie žiadne; testovacia scéna: vstavaný benchmark.


Najrýchlejšia Core i3, aká tu doteraz bola, ale takisto najžravejšia. Model 14100F (Raptor Lake Refresh) má najväčšiu konkurenciu vo vlastných radoch v podobe starších modelov (13100F a 12100F). Tie sú síce o trochu pomalšie, ale úspornejšie. „Lepšia“ voľba závisí na tom, čo u vás na miskách váh väčšiu váhu. Možno to bude práve tá rekordná rýchlosť? V tejto triede (Core i3) je spotreba vždy relatívne nízka.

Microsoft Flight Simulator

Upozornenie: Výkon v tejto hre sa vplyvom priebežných aktualizácii často mení, zlepšuje. Konzistenciu výsledkov pred každým meraním overujeme re-testovávaním procesora Ryzen 7 5900X. Pri výraznejších odchýlkach staršie výsledky zahadzujeme a začíname databázu budovať odznova. Pre nekompletnosť výsledkov MFS nepoužívame pre výpočet priemerného herného výkonu procesorov.

Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 1280 × 720 px; prednastavený grafický profil Low; API DirectX 11; extra nastavenie Anti-Aliasing: off; testovacia scéna: vlastná (Paris-Charles de Gaulle, Air Traffic: AI, 14. február, 9:00) autopilot: od 1000 m po náraz o terén.

   



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 1920 × 1080 px; prednastavený grafický profil Low; API DirectX 11; extra nastavenie Anti-Aliasing: off; testovacia scéna: vlastná (Paris-Charles de Gaulle, Air Traffic: AI, 14. február, 9:00) autopilot: od 1000 m po náraz o terén.

   



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 2560 × 1440 px; prednastavený grafický profil High; API DirectX 11; extra nastavenie Anti-Aliasing: TAA; testovacia scéna: vlastná (Paris-Charles de Gaulle, Air Traffic: AI, 14. február, 9:00) autopilot: od 1000 m po náraz o terén.



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 3840 × 2160 px; prednastavený grafický profil Ultra; API DirectX 11; extra nastavenie Anti-Aliasing: TAA; testovacia scéna: vlastná (Paris-Charles de Gaulle, Air Traffic: AI, 14. február, 9:00) autopilot: od 1000 m po náraz o terén.

   




Najrýchlejšia Core i3, aká tu doteraz bola, ale takisto najžravejšia. Model 14100F (Raptor Lake Refresh) má najväčšiu konkurenciu vo vlastných radoch v podobe starších modelov (13100F a 12100F). Tie sú síce o trochu pomalšie, ale úspornejšie. „Lepšia“ voľba závisí na tom, čo u vás na miskách váh väčšiu váhu. Možno to bude práve tá rekordná rýchlosť? V tejto triede (Core i3) je spotreba vždy relatívne nízka.

Shadow of the Tomb Raider

Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 1280 × 720 px; prednastavený grafický profil Lowest; API DirectX 12; extra nastavenie Anti-Aliasing: off; testovacia scéna: vstavaný benchmark.

   



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 1920 × 1080 px; prednastavený grafický profil High; API DirectX 12; extra nastavenie Anti-Aliasing: off; testovacia scéna: vstavaný benchmark.

   



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 2560 × 1440 px; prednastavený grafický profil High; API DirectX 12; extra nastavenie Anti-Aliasing: TAA; testovacia scéna: vstavaný benchmark.



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 3840 × 2160 px; prednastavený grafický profil Highest; API DirectX 12; extra nastavenie Anti-Aliasing: TAA; testovacia scéna: vstavaný benchmark.




Najrýchlejšia Core i3, aká tu doteraz bola, ale takisto najžravejšia. Model 14100F (Raptor Lake Refresh) má najväčšiu konkurenciu vo vlastných radoch v podobe starších modelov (13100F a 12100F). Tie sú síce o trochu pomalšie, ale úspornejšie. „Lepšia“ voľba závisí na tom, čo u vás na miskách váh väčšiu váhu. Možno to bude práve tá rekordná rýchlosť? V tejto triede (Core i3) je spotreba vždy relatívne nízka.

Total War Saga: Troy

Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 1280 × 720 px; prednastavený grafický profil Low; API DirectX 11; extra nastavenia žiadne; testovacia scéna: vstavaný benchmark.



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 1920 × 1080 px; prednastavený grafický profil High; API DirectX 11; extra nastavenia žiadne; testovacia scéna: vstavaný benchmark.



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 2560 × 1440 px; prednastavený grafický profil High; API DirectX 11; extra nastavenia žiadne; testovacia scéna: vstavaný benchmark.



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 3840 × 2160 px; prednastavený grafický profil Ultra; API DirectX 11; extra nastavenia žiadne; testovacia scéna: vstavaný benchmark.




Najrýchlejšia Core i3, aká tu doteraz bola, ale takisto najžravejšia. Model 14100F (Raptor Lake Refresh) má najväčšiu konkurenciu vo vlastných radoch v podobe starších modelov (13100F a 12100F). Tie sú síce o trochu pomalšie, ale úspornejšie. „Lepšia“ voľba závisí na tom, čo u vás na miskách váh väčšiu váhu. Možno to bude práve tá rekordná rýchlosť? V tejto triede (Core i3) je spotreba vždy relatívne nízka.

Súhrnný herný výkon

Pre výpočet priemerného herného výkonu sme normalizovali procesor Intel Core i7-11900K. Od neho sa odvíjajú percentuálne rozdiely všetkých ostatných procesorov, pričom každá z hier sa na konečnom výsledku podieľa rovnakou váhou. Ako presne vyzerá vzorec, podľa ktorého sa dopracovávame ku jednotlivým hodnotám, nájdete v článku „Priemerný výkon CPU počítame (už) inak“.










Najrýchlejšia Core i3, aká tu doteraz bola, ale takisto najžravejšia. Model 14100F (Raptor Lake Refresh) má najväčšiu konkurenciu vo vlastných radoch v podobe starších modelov (13100F a 12100F). Tie sú síce o trochu pomalšie, ale úspornejšie. „Lepšia“ voľba závisí na tom, čo u vás na miskách váh väčšiu váhu. Možno to bude práve tá rekordná rýchlosť? V tejto triede (Core i3) je spotreba vždy relatívne nízka.

Herný výkon za euro






Najrýchlejšia Core i3, aká tu doteraz bola, ale takisto najžravejšia. Model 14100F (Raptor Lake Refresh) má najväčšiu konkurenciu vo vlastných radoch v podobe starších modelov (13100F a 12100F). Tie sú síce o trochu pomalšie, ale úspornejšie. „Lepšia“ voľba závisí na tom, čo u vás na miskách váh väčšiu váhu. Možno to bude práve tá rekordná rýchlosť? V tejto triede (Core i3) je spotreba vždy relatívne nízka.

PCMark








Geekbench




Najrýchlejšia Core i3, aká tu doteraz bola, ale takisto najžravejšia. Model 14100F (Raptor Lake Refresh) má najväčšiu konkurenciu vo vlastných radoch v podobe starších modelov (13100F a 12100F). Tie sú síce o trochu pomalšie, ale úspornejšie. „Lepšia“ voľba závisí na tom, čo u vás na miskách váh väčšiu váhu. Možno to bude práve tá rekordná rýchlosť? V tejto triede (Core i3) je spotreba vždy relatívne nízka.

Speedometer (2.0) a Octane (2.0)

Testovacie prostredie: Aby na výsledky v priebehu času nemali vplyv aktualizácie webového prehliadača, používame portable verziu Google Chrome (91.0.472.101), 64-bitové zostavenie. Hardvérová akcelerácia GPU je povolená rovnako, ako to má vo východiskových nastaveniach každý používateľ.



Poznámka: Hodnoty v grafoch predstavujú priemer získaných bodov v čiastkových úlohách, ktoré sú združené podľa svojho charakteru do siedmich kategórií (Core language features, Memory and GC, Strings and arrays, Virtual machine and GC, Loading and Parsing, Bit and Math operations a Compiler and GC latency).









Najrýchlejšia Core i3, aká tu doteraz bola, ale takisto najžravejšia. Model 14100F (Raptor Lake Refresh) má najväčšiu konkurenciu vo vlastných radoch v podobe starších modelov (13100F a 12100F). Tie sú síce o trochu pomalšie, ale úspornejšie. „Lepšia“ voľba závisí na tom, čo u vás na miskách váh väčšiu váhu. Možno to bude práve tá rekordná rýchlosť? V tejto triede (Core i3) je spotreba vždy relatívne nízka.

Cinebench R20


Cinebench R23



Blender@Cycles

Testovacie prostredie: Používame dobre rozšírené projekty BMW (510 dlaždíc) a Classroom (2040 dlaždíc) a renderer Cycles. Nastavenia renderu sú na None, s ktorým všetka práca pripadá na CPU.



LuxRender (SPECworkstation 3.1)



Najrýchlejšia Core i3, aká tu doteraz bola, ale takisto najžravejšia. Model 14100F (Raptor Lake Refresh) má najväčšiu konkurenciu vo vlastných radoch v podobe starších modelov (13100F a 12100F). Tie sú síce o trochu pomalšie, ale úspornejšie. „Lepšia“ voľba závisí na tom, čo u vás na miskách váh väčšiu váhu. Možno to bude práve tá rekordná rýchlosť? V tejto triede (Core i3) je spotreba vždy relatívne nízka.

Adobe Premiere Pro (PugetBench)

Testovacie prostredie: súbor testov PugetBench. Verziu aplikácie (Adobe Premiere Pro) držíme na 15.2.
































Najrýchlejšia Core i3, aká tu doteraz bola, ale takisto najžravejšia. Model 14100F (Raptor Lake Refresh) má najväčšiu konkurenciu vo vlastných radoch v podobe starších modelov (13100F a 12100F). Tie sú síce o trochu pomalšie, ale úspornejšie. „Lepšia“ voľba závisí na tom, čo u vás na miskách váh väčšiu váhu. Možno to bude práve tá rekordná rýchlosť? V tejto triede (Core i3) je spotreba vždy relatívne nízka.

DaVinci Resolve Studio (PugetBench)

Testovacie prostredie: súbor testov PugetBench, typ testov: štandardný. Verziu aplikácie (DaVinci Resolve Studio) držíme na 17.2.1 (zostavenie 12).























Najrýchlejšia Core i3, aká tu doteraz bola, ale takisto najžravejšia. Model 14100F (Raptor Lake Refresh) má najväčšiu konkurenciu vo vlastných radoch v podobe starších modelov (13100F a 12100F). Tie sú síce o trochu pomalšie, ale úspornejšie. „Lepšia“ voľba závisí na tom, čo u vás na miskách váh väčšiu váhu. Možno to bude práve tá rekordná rýchlosť? V tejto triede (Core i3) je spotreba vždy relatívne nízka.

Grafické efekty: Adobe After Effects

Testovacie prostredie: súbor testov PugetBench. Verziu aplikácie (Adobe After Effects) držíme na 18.2.1.


































Najrýchlejšia Core i3, aká tu doteraz bola, ale takisto najžravejšia. Model 14100F (Raptor Lake Refresh) má najväčšiu konkurenciu vo vlastných radoch v podobe starších modelov (13100F a 12100F). Tie sú síce o trochu pomalšie, ale úspornejšie. „Lepšia“ voľba závisí na tom, čo u vás na miskách váh väčšiu váhu. Možno to bude práve tá rekordná rýchlosť? V tejto triede (Core i3) je spotreba vždy relatívne nízka.

HandBrake

   

Testovacie prostredie: Na konverziu máme 4K video LG Demo Snowboard s bitrate 43,9 Mb/s. Profily AVC (x264) a HEVC (x265) sú nastavené s ohľadom na vysokú kvalitu a profily kodérov sú „pomalé“. HandBrake máme vo verzii 1.3.3 (2020061300).

Upozornenie: U procesorov na báze big.LITTLE v niektorých testoch chýba výsledok. Je to z dôvodu, že poriadne neškálovali s P jadrami a dosahovaný výkon bol príliš nízky. V takýchto prípadoch je síce možné vynútením výkonu na všetkých jadrách, ale k tomu na používateľskej úrovni štandardne nedochádza. Aby sme v niektorých prípadoch nevytvárali ilúziu o tom, že sú za normálnych okolností dosahované také namerané výsledky, ako sú prezentované v grafoch, ich vynechávame. Z celkového súboru testov sa však jedná o zanedbateľnú časť výsledkov.

Benchmarky x264 a x265




SVT-AV1

Testovacie prostredie: Kódujeme krátku, verejne dostupnú vzorku park_joy_2160p50.y4m: nekomprimované video 4096 × 2160 px, 8bit, 50 fps. Dĺžka je 585 snímok s nastavením kvality kódovania na úroveň 6, pri ktorej je kódovanie stále pomerne pomalé. Test dokáže využiť inštkcie AVX2 i AVX-512.

Verzia: SVT-AV1 Encoder Lib v0.8.7-61-g685afb2d via FFMpeg N-104429-g069f7831a2-20211026 (64bit)
Build z: https://github.com/BtbN/FFmpeg-Builds/releases
Príkazový riadok: ffmpeg.exe -i „park_joy_2160p50.y4m“ -c:v libsvtav1 -rc 0 -qp 55 -preset 6 -f null output.webm



Najrýchlejšia Core i3, aká tu doteraz bola, ale takisto najžravejšia. Model 14100F (Raptor Lake Refresh) má najväčšiu konkurenciu vo vlastných radoch v podobe starších modelov (13100F a 12100F). Tie sú síce o trochu pomalšie, ale úspornejšie. „Lepšia“ voľba závisí na tom, čo u vás na miskách váh väčšiu váhu. Možno to bude práve tá rekordná rýchlosť? V tejto triede (Core i3) je spotreba vždy relatívne nízka.

Kódovanie audia

Testovacie prostredie: Kódovanie audia prebieha pomocou kodérov pre príkazový riadok, pričom meriame čas, ktorý konverzia zaberie. Kóduje sa vždy rovnaký 16-bitový súbor WAV (stereo) s 44,1 kHz s dĺžkou 42 minút (jedná sa o rip albumu Love Over Gold od Dire Straits v jednom audio súbore).

Nastavenia kodérov sú zvolené na dosiahnutie maximálnej alebo skoro maximálnej kompresie. Bitrate je pritom relatívne vysoký, s výnimkou bezstratového FLACu okolo 200 kb/s.

Poznámka: tieto testy merajú jednovláknový výkon.

FLAC: referenčný kodér 1.3.2, 64-bitové zostavenie. Parametre: flac.exe -s -8 -m -e -p -f

MP3: kodér lame3.100.1, 64-bitové zostavenie (Intel 19 Compiler) z webu RareWares. Parametre: lame.exe -S -V 0 -q 0

AAC: používa knižnice Apple QuickTime, volané cez aplikáciu z príkazového riadku, QAAC 2.72, 64-bitové zostavenie, Intel 19 Compiler (nevyžaduje inštaláciu celého balíku Apple). Parametre: qaac64.exe -V 100 -s -q 2

Opus: referenčný kodér 1.3.1, Parametre: opusenc.exe –comp 10 –quiet –vbr –bitrate 192



Najrýchlejšia Core i3, aká tu doteraz bola, ale takisto najžravejšia. Model 14100F (Raptor Lake Refresh) má najväčšiu konkurenciu vo vlastných radoch v podobe starších modelov (13100F a 12100F). Tie sú síce o trochu pomalšie, ale úspornejšie. „Lepšia“ voľba závisí na tom, čo u vás na miskách váh väčšiu váhu. Možno to bude práve tá rekordná rýchlosť? V tejto triede (Core i3) je spotreba vždy relatívne nízka.

Broadcasting

Testovacie prostredie: Aplikácie OBS Studio a Xsplit. Jedná sa o záznam priechodu vstavaným benchmarkom (scéna Australia, Clear/Dry, Cycle) v hre F1 2020. To v rozlíšení 2560 × 1440 px a s rovnakými nastaveniami grafických detailov, ako pri štandardnom meraní herného výkonu. Vďaka tomu môžeme zaznamenať, k akému dôjde poklesu výkonu, ak si budete pri hraní obraz súčasne i nahrávať softvérovým kodérom x264. Výstup je v 2560 × 1440 px so 60 fps.






Najrýchlejšia Core i3, aká tu doteraz bola, ale takisto najžravejšia. Model 14100F (Raptor Lake Refresh) má najväčšiu konkurenciu vo vlastných radoch v podobe starších modelov (13100F a 12100F). Tie sú síce o trochu pomalšie, ale úspornejšie. „Lepšia“ voľba závisí na tom, čo u vás na miskách váh väčšiu váhu. Možno to bude práve tá rekordná rýchlosť? V tejto triede (Core i3) je spotreba vždy relatívne nízka.

Adobe Photoshop (PugetBench)

Testovacie prostredie: súbor testov PugetBench. Verziu aplikácie (Adobe Photoshop) držíme na 22.4.2.


















Adobe Lightroom Classic

Testovacie prostredie: Pri nastaveniach vyššie exportujeme 42 nekomprimovaných fotografií formátu .CR2 (RAW Canonu) s veľkosťou 20 Mpx. Potom z nich vytvárame i náhľady 1:1, ktoré takisto predstavujú jednu z najnáročnejších procesorových úloh v Lightroome. Verziu aplikácie (Adobe Lightroom Classic) držíme na 10.3.



Najrýchlejšia Core i3, aká tu doteraz bola, ale takisto najžravejšia. Model 14100F (Raptor Lake Refresh) má najväčšiu konkurenciu vo vlastných radoch v podobe starších modelov (13100F a 12100F). Tie sú síce o trochu pomalšie, ale úspornejšie. „Lepšia“ voľba závisí na tom, čo u vás na miskách váh väčšiu váhu. Možno to bude práve tá rekordná rýchlosť? V tejto triede (Core i3) je spotreba vždy relatívne nízka.

Affinity Photo (benchmark)

Testovacie prostredie: vstavaný benchmark.





AI aplikácie Topaz Labs

Topaz DeNoise AI, Gigapixel AI a Sharpen AI. Tieto jednoúčelové aplikácie slúžia na reštauráciu nekvalitných fotiek. Či už z pohľadu vysokého šumu (keď sú fotené pri vyššom ISO), hrubého rasteru (typicky po výrezoch) alebo keď treba niečo doostriť. Využíva sa pritom vždy sila AI.

Pracovné nastavenia aplikácií Topaz Labs. Postupne zľava DeNoise AI, Gigapixel AI a Sharpen AI. Každej aplikácii prináleží jedno z troch okien

Testovacie prostredie: V rámci dávkových úprav sa spracováva 42 fotiek v nižšom rozlíšení 1920 × 1280 px. To pri nastaveniach zo snímok vyššie. DeNoise AI pre zachovanie čo najvyššej presnosti držíme vo verzii 3.1.2, Gigapixel v 5.5.2 a Sharpen AI v 3.1.2.



Ako akcelerátor máme nastavený procesor (a vysokú alokáciu RAM), vy si môžete ale prepnúť i na GPU

XnViewMP

Testovacie prostredie: XnViewMP je konečne foto-editor, za ktorý nemusíte platiť. A pritom hardvér využíva veľmi efektívne. Na dosiahnutie rozumnejších porovnávajúcich časov sme tak museli vytvoriť archív s až 1024 fotkami, ktoré z pôvodného rozlíšenia 5472 × 3648 px zmenšujeme na 1980 × 1280 px a počas tohto procesu sa ešte aplikujú filtre s automatickým vylepšením kontrastu a redukcia šumu. Používame 64-bitovú portable verziu 0.98.4.

Zoner Photo Studio X

Testovacie prostredie: V Zoner Photo Studio X konvertujeme 42 fotiek vo formáte .CR2 (RAW Canonu) do JPEGu so zachovaním pôvodného rozlíšenia (5472 × 3648 px) a pri najnižšej možnej kompresii, s profilom ZPS X pre „archivačnú kvalitu“.



Najrýchlejšia Core i3, aká tu doteraz bola, ale takisto najžravejšia. Model 14100F (Raptor Lake Refresh) má najväčšiu konkurenciu vo vlastných radoch v podobe starších modelov (13100F a 12100F). Tie sú síce o trochu pomalšie, ale úspornejšie. „Lepšia“ voľba závisí na tom, čo u vás na miskách váh väčšiu váhu. Možno to bude práve tá rekordná rýchlosť? V tejto triede (Core i3) je spotreba vždy relatívne nízka.

WinRAR 6.01

7-Zip 19.00






Najrýchlejšia Core i3, aká tu doteraz bola, ale takisto najžravejšia. Model 14100F (Raptor Lake Refresh) má najväčšiu konkurenciu vo vlastných radoch v podobe starších modelov (13100F a 12100F). Tie sú síce o trochu pomalšie, ale úspornejšie. „Lepšia“ voľba závisí na tom, čo u vás na miskách váh väčšiu váhu. Možno to bude práve tá rekordná rýchlosť? V tejto triede (Core i3) je spotreba vždy relatívne nízka.

TrueCrypt 7.1a






Aida64 (AES, SHA3)




Najrýchlejšia Core i3, aká tu doteraz bola, ale takisto najžravejšia. Model 14100F (Raptor Lake Refresh) má najväčšiu konkurenciu vo vlastných radoch v podobe starších modelov (13100F a 12100F). Tie sú síce o trochu pomalšie, ale úspornejšie. „Lepšia“ voľba závisí na tom, čo u vás na miskách váh väčšiu váhu. Možno to bude práve tá rekordná rýchlosť? V tejto triede (Core i3) je spotreba vždy relatívne nízka.

Upozornenie: U procesorov na báze big.LITTLE v niektorých testoch chýba výsledok. Je to z dôvodu, že poriadne neškálovali s P jadrami a dosahovaný výkon bol príliš nízky. V takýchto prípadoch je síce možné vynútením výkonu na všetkých jadrách, ale k tomu na používateľskej úrovni štandardne nedochádza. Aby sme v niektorých prípadoch nevytvárali ilúziu o tom, že sú za normálnych okolností dosahované také namerané výsledky, ako sú prezentované v grafoch, ich vynechávame. Z celkového súboru testov sa však jedná o zanedbateľnú časť výsledkov.

Y-cruncher



Stockfish 13

Testovacie prostredie: Hostiteľ pre engine Stockfish 13 je šachová aplikácia Arena 2.0.1, zostavenie 2399.


Aida64, testy FPU




FSI (SPECworkstation 3.1)



Kirchhoff migration (SPECworkstation 3.1)

Python36 (SPECworkstation 3.1)



SRMP (SPECworkstation 3.1)

Octave (SPECworkstation 3.1)


FFTW (SPECworkstation 3.1)



Convolution (SPECworkstation 3.1)

CalculiX (SPECworkstation 3.1)



Najrýchlejšia Core i3, aká tu doteraz bola, ale takisto najžravejšia. Model 14100F (Raptor Lake Refresh) má najväčšiu konkurenciu vo vlastných radoch v podobe starších modelov (13100F a 12100F). Tie sú síce o trochu pomalšie, ale úspornejšie. „Lepšia“ voľba závisí na tom, čo u vás na miskách váh väčšiu váhu. Možno to bude práve tá rekordná rýchlosť? V tejto triede (Core i3) je spotreba vždy relatívne nízka.

RodiniaLifeSci (SPECworkstation 3.1)





WPCcfd (SPECworkstation 3.1)

Poisson (SPECworkstation 3.1)

LAMMPS (SPECworkstation 3.1)





NAMD (SPECworkstation 3.1)





Najrýchlejšia Core i3, aká tu doteraz bola, ale takisto najžravejšia. Model 14100F (Raptor Lake Refresh) má najväčšiu konkurenciu vo vlastných radoch v podobe starších modelov (13100F a 12100F). Tie sú síce o trochu pomalšie, ale úspornejšie. „Lepšia“ voľba závisí na tom, čo u vás na miskách váh väčšiu váhu. Možno to bude práve tá rekordná rýchlosť? V tejto triede (Core i3) je spotreba vždy relatívne nízka.

Testy pamätí…




… a cache (L1, L2, L3)












Poznámka: Výsledky L3 cache minimálne s našou konfiguráciou komponentov nebolo možné v AIDA64 odmerať, príslušné okienka aplikácie zostali prázdne. Testované so staršími verziami aj s najnovšou (6.60.5900).



Najrýchlejšia Core i3, aká tu doteraz bola, ale takisto najžravejšia. Model 14100F (Raptor Lake Refresh) má najväčšiu konkurenciu vo vlastných radoch v podobe starších modelov (13100F a 12100F). Tie sú síce o trochu pomalšie, ale úspornejšie. „Lepšia“ voľba závisí na tom, čo u vás na miskách váh väčšiu váhu. Možno to bude práve tá rekordná rýchlosť? V tejto triede (Core i3) je spotreba vždy relatívne nízka.

Vývoj spotreby procesorov



Najrýchlejšia Core i3, aká tu doteraz bola, ale takisto najžravejšia. Model 14100F (Raptor Lake Refresh) má najväčšiu konkurenciu vo vlastných radoch v podobe starších modelov (13100F a 12100F). Tie sú síce o trochu pomalšie, ale úspornejšie. „Lepšia“ voľba závisí na tom, čo u vás na miskách váh väčšiu váhu. Možno to bude práve tá rekordná rýchlosť? V tejto triede (Core i3) je spotreba vždy relatívne nízka.

Upozornenie: U procesorov na báze big.LITTLE v niektorých testoch chýba výsledok. Je to z dôvodu, že poriadne neškálovali s P jadrami a dosahovaný výkon bol príliš nízky. V takýchto prípadoch je síce možné vynútením výkonu na všetkých jadrách, ale k tomu na používateľskej úrovni štandardne nedochádza. Aby sme v niektorých prípadoch nevytvárali ilúziu o tom, že sú za normálnych okolností dosahované také namerané výsledky, ako sú prezentované v grafoch, ich vynechávame. Z celkového súboru testov sa však jedná o zanedbateľnú časť výsledkov.

Priemerná spotreba procesorov









Najrýchlejšia Core i3, aká tu doteraz bola, ale takisto najžravejšia. Model 14100F (Raptor Lake Refresh) má najväčšiu konkurenciu vo vlastných radoch v podobe starších modelov (13100F a 12100F). Tie sú síce o trochu pomalšie, ale úspornejšie. „Lepšia“ voľba závisí na tom, čo u vás na miskách váh väčšiu váhu. Možno to bude práve tá rekordná rýchlosť? V tejto triede (Core i3) je spotreba vždy relatívne nízka.

Výkon na jednotku wattu





Najrýchlejšia Core i3, aká tu doteraz bola, ale takisto najžravejšia. Model 14100F (Raptor Lake Refresh) má najväčšiu konkurenciu vo vlastných radoch v podobe starších modelov (13100F a 12100F). Tie sú síce o trochu pomalšie, ale úspornejšie. „Lepšia“ voľba závisí na tom, čo u vás na miskách váh väčšiu váhu. Možno to bude práve tá rekordná rýchlosť? V tejto triede (Core i3) je spotreba vždy relatívne nízka.

Upozornenie: U procesorov na báze big.LITTLE v niektorých testoch chýba výsledok. Je to z dôvodu, že poriadne neškálovali s P jadrami a dosahovaný výkon bol príliš nízky. V takýchto prípadoch je síce možné vynútením výkonu na všetkých jadrách, ale k tomu na používateľskej úrovni štandardne nedochádza. Aby sme v niektorých prípadoch nevytvárali ilúziu o tom, že sú za normálnych okolností dosahované také namerané výsledky, ako sú prezentované v grafoch, ich vynechávame. Z celkového súboru testov sa však jedná o zanedbateľnú časť výsledkov.

Dosahované frekvencie CPU








Najrýchlejšia Core i3, aká tu doteraz bola, ale takisto najžravejšia. Model 14100F (Raptor Lake Refresh) má najväčšiu konkurenciu vo vlastných radoch v podobe starších modelov (13100F a 12100F). Tie sú síce o trochu pomalšie, ale úspornejšie. „Lepšia“ voľba závisí na tom, čo u vás na miskách váh väčšiu váhu. Možno to bude práve tá rekordná rýchlosť? V tejto triede (Core i3) je spotreba vždy relatívne nízka.

Upozornenie: U procesorov na báze big.LITTLE v niektorých testoch chýba výsledok. Je to z dôvodu, že poriadne neškálovali s P jadrami a dosahovaný výkon bol príliš nízky. V takýchto prípadoch je síce možné vynútením výkonu na všetkých jadrách, ale k tomu na používateľskej úrovni štandardne nedochádza. Aby sme v niektorých prípadoch nevytvárali ilúziu o tom, že sú za normálnych okolností dosahované také namerané výsledky, ako sú prezentované v grafoch, ich vynechávame. Z celkového súboru testov sa však jedná o zanedbateľnú časť výsledkov.

Zahrievanie CPU









Najrýchlejšia Core i3, aká tu doteraz bola, ale takisto najžravejšia. Model 14100F (Raptor Lake Refresh) má najväčšiu konkurenciu vo vlastných radoch v podobe starších modelov (13100F a 12100F). Tie sú síce o trochu pomalšie, ale úspornejšie. „Lepšia“ voľba závisí na tom, čo u vás na miskách váh väčšiu váhu. Možno to bude práve tá rekordná rýchlosť? V tejto triede (Core i3) je spotreba vždy relatívne nízka.

Záver

Core i3-14100F je medzi lacnými štvorjadrovými procesormi jednoznačne najrýchlejšia možnosť. V predošlej vete je však dôležité slovo „štvorjadrových“, pretože sa stále dá zaobstarať dopredávajúci sa Ryzen 5 3600. Ten je o tretinu lacnejší než Ci3-14100F a súčasne má v niektorých situáciách o trochu vyšší výpočtový výkon. A síce v takých úlohách, kde starší Ryzen naplno akceleruje všetky jadrá a získava početnú prevahu.

V hráchv jednovláknových aplikáciách je už Core i3 Raptor Lake Refresh výrazne rýchlejší (než R5 3600). Potom je tu ale Ryzen 5 5600, ktorého cena postupne padla až na úroveň Ci3-14100F. Herný aj viacvláknový výkon má vyšší procesor AMD (R5 5600), a to súčasne vždy pri vyššej efektivite. Náskok Intelu (Ci3-14100F) je v jednovláknovom prostredí, ktoré dobre reprezentuje práca vo webovom rozhraní alebo jednoduchšie kancelárske nasadenie. V tomto smere sa lepšie presadzuje Core i3, a to už aj pri vyššej energetickej efektivite. Tu stojí za pozornosť aj medzigeneračné porovnanie, v ktorom je Core i3-14100F vďaka vyšším frekvenciám rýchlostne nejakých 6 % nad Core i3-12100F pri nižšej spotrebe. To naznačuje, že výrobný postup Raptor Lake Refresh je efektívnejší než u Alder Lake (prvá generácia procesorov Intel big.LITTLE).

Vo vysokej all-core záťaži, keď sa pri všetkých jadrách tlačí na hranu, sa to už neukáže a 14100(F) je v porovnaní so svojimi predchodcami (13100/F a 12100/F) najmenej efektívny procesor. S tlakom na vyššie frekvencie viac stúpa spotreba než výpočtovýherný výkon. A v hrách Ci3-14100F v porovnaní s Ci3-13100F nedosahuje ani lepšie rýchlostné výsledky. Tie sú porovnateľné. Niekde sa o chlp lepšie darí modelu 14100F, inde je to ale opačne.

Frekvencie Ci3-14100F sú síce v hernej záťaži vyššie (než u Ci3-13100F), ale v hrách na rýchlosť nemajú príliš vplyv. Navyše u Core i3-14100F je divokejší frekvenčný manažment, čo pri náhlej zmene záťaže vidieť aj na výraznejších skokoch spotreby. Správa napájania je agresívnejšia aj pri veľmi nízkej záťaži, čoho výsledkom je v porovnaní s Core i3-13100F podstatne „>vyššia spotreba v „nečinnosti“.

Ale naspäť k hernému výkonu, ktorý sa od minule (13100F) ktovieako neposunul ani po zvýšení frekvencií CPU. Na základe vyššieho postavenia Ryzen 5 5600 v rebríčku herného výkonu sa pri Core i3 zdajú byť ako úzke hrdlo iba štyri jadrá. V lacných počítačoch s pomalšími grafickými kartami to nevadí, rozdiely sú natoľko malé, že sa nijako neprejavia. Teda, pokiaľ je reč čisto o hernej zostave, kde na pozadí beží minimum procesov (keby ich bolo viac, tak procesor s väčším počtom jadier, ako je napríklad aj Ryzen 5 5600, v praxi nespomalia tak ako 4-jadrovú Core i3).

Z pohľadu ceny kompletnej platformy je na tom Ci3-14100F podobne ako Ryzeny 5000 (a AMD AM5) atraktívna voľba aj pre podporu lacnejších pamätí a možnosť použitia lacnej dosky. Pri spotrebe do 90 W sa dajú bezpečne použiť aj low-endové modely s čipsetmi H610.

Core i3-14100F má oproti Core i3-13100F horšiu efektivitu, rozdiel v hernom výkone nespoznáte, ale vo webovom a v kancelárom prostredí pôjde o svižnejší procesor, aj keď žiadne zázraky nečakajte. Je to len na úrovni tých +200 MHz „k dobru“. A čo na to chladič? S vyššími frekvenciami a s vyššou spotrebou prirodzene súvisí aj vyššie zahrievanie. Dodávaný chladič Laminar RM1 si však aj s takouto záťažou poradí, čo vieme z jeho testov na Core i5-12400 s ešte o desať wattov vyššou spotrebou. Bude hlučnejší ako na Core i3-12100F, ale stále dosť dobre použiteľný. Ak nestaviate mimoriadne tichý počítač, tak v prípade, že jeho chod vyhodnotíte ako otravný, lepšia než výmena chladiča, bude optimalizácia vývojovej krivky jeho ventilátora. Jej priebeh môže byť na niektorých základných doskách agresívnejší, než by stačilo.

A aký je teda Core i3-14100F procesor? To si už z textu vyššie musí posúdiť každý sám. Zatiaľ čo pre niekoho potreby bude za podobné peniaze vhodnejšia platforma AMD AM4 (s R5 5600), u iného bude priaznivejší pomer plusov k mínusom s platformou Intel. Je to individuálne, záleží na osobných preferenciách.

Intel Core i3-14100F
+ Špičkový pomer cena/herný výkon
+ Atraktívna cena
+ Vzhľadom na cenovú reláciu veľmi vysoký výkon aj pre náročnejšiu kancelársku prácu
+ Vysoké frekvencie už aj v nižšej triede
+ Veľmi vysoký výkon na takt
+ Konečne moderný 7 nm výrobný postup
+ Nižšie zahrievanie
+ Atraktívny procesor, na ktorý AMD nemá odpoveď
+ Špičkový jednovláknový výkon
- Slabší viacvláknový výkon. To je pre túto triedu procesorov ale prirodzené
- Na pomery triedy Core i3 horšia efektivita
- V porovnaní s Core i3-13400F výrazne vyššia spotreba mimo záťaže
- Nemá integrované grafické jadro
Orientačná koncová cena: 109 eur/2777 Kč
/* Here you can add custom CSS for the current table */ /* Lean more about CSS: https://en.wikipedia.org/wiki/Cascading_Style_Sheets */ /* To prevent the use of styles to other tables use "#supsystic-table-2931" as a base selector for example: #supsystic-table-2931 { ... } #supsystic-table-2931 tbody { ... } #supsystic-table-2931 tbody tr { ... } */

Za spoluprácu na zabezpečovaní testovaného hardvéru ďakujeme e-shopu Datacomp

Špeciálna vďaka patrí aj firmám Blackmagic Design (za licenciu k DaVinci Resolve Studio), Topaz Labs (za licencie k aplikáciám DeNoise AI, Gigapixel AI a Sharpen AI) a Zoneru (za licenciu k Photo Studio X)