Site icon HWCooling.net

Analýza Core i5-14400F je úplna, raritný stepping (C0) otestovaný

Intel Core i5-14400F (C0 vs. B0)

Pre kompletnosť testov procesora Intel Core i5-14400F dopĺňame výsledky jeho druhého steppingu. Variant B0 otestovaný už máme, teraz prichádza rad na variant C0. Jeho dostupnosť v obchodoch je minimálne v súčasnosti podstatne horšie a vzniká sa otázka, či je vôbec o čo stáť. Má zmysel sa cielene uchádzať o stepping C0 alebo je „v poriadku“ aj B0? Alebo je to „jedno“ (k čomu sa v rámci nákupnej lotérie dostanete)?

Testy rôznych steppingov v populárnom rade procesorov Intel Core i5 1×400(F) už považujeme za akúsi tradíciu. Po modeloch 12400/F (C0 a H0), 13400/F (B0 a C0) je do tretice tu je 14400/F (B0 a C0).

Intel Core i5-14400F (C0 vs. B0)

Na hardvérovej úrovni je rozdiele v tom, že zatiaľ čo stepping B0 vychádza z generácie Raptor Lake (vyrábanou postupom Intel 7 Ultra) a je postavený na väčšom jadre s fyzicky 8 P a 16 E jadrami, tak stepping C0 má menší kremíkový čip „Alder Lake“ (Intel 7), v ktorom je rovnaký počet (8) P jadier, ale E (8) je už o polovica.

Steppingy procesorov je možné od seba odlíšiť na prvý pohľad podľa vonkajších znakov, ako je S-Spec kód (na IHS samotného procesora a uvedený je aj na štítku balenia s čiarovými kódmi) alebo skladba SMD medzi kontaktmi na spodnej strane procesora. Každý zo steppingov má toto rozloženie iné, podľa potrieb samotného čipu.

Parametre obidvoch steppingov procesorov Core i5-14400/F sú rovnaké, a to aj čo sa týka veľkosti L2 cache, ktorú má stepping B0 v plnej verzii na jadro natívne väčšiu (2 MB). Pre Core i5-14400/F je vždy obmedzená na 1,25 MB podľa maxima steppingu C0. Z generáce Raptor Lake Refresh sú plné 2 MB (L2 cache) ponechané iba u modelov Core i5, ktoré majú iba jeden stepping – B0. To sú napríklad 14600, 14600K, 14600KF14600T.

Jediný stepping, ale tentokrát C0, je aj u všetkých variantov Core i5-14500 (K, KF, T a aj u modelu bez písmena na konci označenia). Ku kombinácii (B0 a C0) dochádza aj pri Core i5 série „400“. Model 14400T tak ako aj 14490F je ešte vždy stepping C0, ale s 1440014400F narazíte už na oba (steppingy). Aj keď treba poznamenať, že súčasnej praxi iba zriedka a väčšinou sa dostanete k variantu B0.

   

Nastala  vlastne opačná situácia, aká bola pri Core i5-13400F, kde bolo zase výrazne menej variantov B0. To teoreticky vtedy mohlo odkazovať na väčšiu kapacitu waferov C0, ktoré sa už míňajú. A tiež sa míňať nemusia a výrazná produkcia B0 je teraz skrátka pre veľké množstvo „odpadu“ z výkonnejších modelov, ktorý sa hromadne používa na Core i5-14400F. Tento stav však asi  nemusí byť trvalý a neskôr sa Intel môže aj pre Core i5-14400(F) vrátiť k starším waferom (C0), ale ktovie. To je len taká naša interná špekulácia.

Realita dnešných dní (ku koncu februára 2024) je taká, že u testovaného modelu Core i5-14400F je nepomer variantov C0 (tých je výrazne menej) k B0 (drvivá väčšina produkcie). Novinka oproti minulej generácii (Core i5-13400F) je, že oba steppingy sa predávajú ako „box“ (t.j. s chladičom, maloobchodne), Core i5-13400F stepping B0 je iba ako „tray“. Objednávkové číslo Core i5-14400F (box) vo vzácnejšej podobe „C0“ (S-Spec kód SRN3R) je BX8071514400F (resp. CM8071505093011, tray) a pre Core i5-14400F (box) „B0“ zase BX8071514400F (S-Spec kód SRN47), pre balenie bez chladiča (tray) primárne určené do OEM zostáv CM8071504821113.

Upozornenie: Aj vplyvom popularizácie testov viacerých vzoriek rovnakého modelu procesora na YouTube môže niekto ohŕňať nos nad výsledkami testov iba jednej vzorky. Viac ich nemáme, pokiaľ ide o stepping C0. Avšak na základe toho, že výsledky (rýchlosť aj spotreba v Cinebench R23) trojice vzoriek B0 už perfektne škálovali (a to isté platilo kedysi pri Core i5-13400F) môžeme predpokladať, že ani v tomto prípade to nebude iné. Autori, ktorí poukazujú na výrazne rozdiely, spravidla nemajú na realizáciu takýchto testov zabezpečené dostatočne stále podmienky. Prezentácia značných rozdielov poukazuje skôr na nekonzistentné testovacie prostredie, ktoré je okrem vždy rovnakej vstupnej teploty pred chladičom definované aj identickou aplikáciou teplovodivej pasty či na chlp rovnakým prítlakom chladiča. Ten je možné dosiahnuť typicky precíznou inštaláciou momentovým skrutkovačom.

VýrobcaIntelIntel
TriedaCore i5Core i5
ModelArchitektura14400F (C0)14400F (B0)
Kódové označenieČipRaptor Lake RefreshRaptor Lake Refresh
ArchitektúraVýrobný procesGolden Cove (P) + Gracemont (E)Golden Cove (P) + Gracemont (E)
Výrobný procesPlocha čipu7 nm7 nm
PäticaTranzistorůLGA 1700LGA 1700
Dátum vydaniaPočet jednotek8. 1. 20248. 1. 2024
Oficiálna cena196 USD196 USD
Počet jadier6+46+4
Počet vlákien1616
Základná frekvencia2,5 GHz (P)/1,8 GHz (E)2,5 GHz (P)/1,8 GHz (E)
Max. boost (jedno jadro)4,7 GHz (P)/3,5 GHz (E)4,7 GHz (P)/3,5 GHz (E)
Max. boost (všetky jadrá)4,1 GHz4,1 GHz
Typ boostuTB 2.0TB 2.0
L1i cache32 kB/jadro (P)/64 kB/jadro (E)32 kB/jadro (P)/64 kB/jadro (E)
L1d cache 48 kB/jadro (P)/32 kB/jadro48 kB/jadro (P)/32 kB/jadro
L2 cache 1,25 MB/jadro (P)/ 2×2 MB/4 jadrá (E)1,25 MB/jadro (P)/ 2×2 MB/4 jadrá (E)
L3 cache 1× 20 MB1× 20 MB
TDP65 W65 W
Max. spotreba v booste148 W (PL2)148 W (PL2)
Pretaktovaniezakázanézakázané
Oficiálna podpora pamätíDDR5-4800/DDR4-3200DDR5-4800/DDR4-3200
Pamäťové kanály2× 64 bitov2× 64 bitov
Priepustnosť RAM76,8 GB/s/51,2 GB/s76,8 GB/s/51,2 GB/s
Podpora pamätí ECCnienie
PCI Express5.0/4.05.0/4.0
Linky PCIe×16 (5.0) + ×4 (4.0)×16 (5.0) + ×4 (4.0)
Pripojenie k čipsetuDMI 4.0 ×8DMI 4.0 ×8
Priepustnosť do čipsetu16,0 GB/s duplex16,0 GB/s duplex
BCLK100 MHz100 MHz
Plocha čipu~209 mm²~257 mm²
Počet tranzistorov? mld.? mld.
TIM pod IHSspájkaspájka
Pribalený chladičIntel Laminar RM1Intel Laminar RM1
Inštrukčné súpravySSE4.2, AVX2, FMA, SHA, VNNI (256-bit), GNA 3.0, VAES (256-bit), vProSSE4.2, AVX2, FMA, SHA, VNNI (256-bit), GNA 3.0, VAES (256-bit), vPro
VirtualizáciaVT-x, VT-d, EPTVT-x, VT-d, EPT
Integrované GPUnemánemá
Architektúra GPU
GPU: shadery
GPU: TMU
GPU: ROP
GPU: Takt
Video výstupy
Max. rozlíšenie (a obnovovacia frekvencia)
Hardvérové kódovanie
Hardvérové dekódovanie
/* Here you can add custom CSS for the current table */ /* Lean more about CSS: https://en.wikipedia.org/wiki/Cascading_Style_Sheets */ /* To prevent the use of styles to other tables use "#supsystic-table-2932" as a base selector for example: #supsystic-table-2932 { ... } #supsystic-table-2932 tbody { ... } #supsystic-table-2932 tbody tr { ... } */




Pre kompletnosť testov procesora Intel Core i5-14400F dopĺňame výsledky jeho druhého steppingu. Variant B0 otestovaný už máme, teraz prichádza rad na variant C0. Jeho dostupnosť v obchodoch je minimálne v súčasnosti podstatne horšie a vzniká sa otázka, či je vôbec o čo stáť. Má zmysel sa cielene uchádzať o stepping C0 alebo je „v poriadku“ aj B0? Alebo je to „jedno“ (k čomu sa v rámci nákupnej lotérie dostanete)?

Herné testy

Výkon v hrách testujeme v štyroch rozlíšeniach s rôznym nastavením grafických detailov. Na rozbeh je to jedno viac-menej teoretické nastavenie v 1280 × 720 px. Pri tomto rozlíšení sme dlho laborovali s nastavením „správnych“ detailov. Konečné slovo nakoniec padlo na najnižšie možné (Low, Lowest, Ultra Low, …), aké hra dovoľuje.

Niekto by mohol voľbu rozporovať tým, že procesor v takýchto nastaveniach nepočíta koľko objektov sa vykresľuje (tzv. draw calls). S vysokými detailmi v tomto veľmi nízkom rozlíšení však nebol veľký rozdiel vo výkone v porovnaní s rozlíšením FHD (ktoré takisto testujeme). Naopak záťaž na GPU bola jasne vyššia a toto nepraktické nastavenie má poukazovať práve na to, aký má procesor výkon pri čo najnižšej účasti grafickej karty.

Vo vyšších rozlíšeniach sú už nastavené detaily a vysoké (pre FHD a QHD) a najvyššie (pre UHD). Vo Full HD ešte obvykle s vypnutým Anti-Aliasingom, celkovo už ale ide o pomerne praktické nastavenia, aké sa i bežne používajú.

Výber hier je s ohľadom na pestrosť žánrov, hráčsku popularitu a náročnosť na procesorový výkon. Kompletný zoznam je v kapitolách 7–16. V hrách, kde je vstavaný benchmark, používame ten, v iných máme vytvorené vlastné scény, ktoré s každým procesorom dookola a vždy rovnako prechádzame. Na záznam fps, respektíve časov jednotlivých snímok, z ktorých sa potom následne počítajú fps, používame OCAT a na analýzu CSV aplikáciu FLAT. Za oboma stojí vývojár a autor článkov (a videí) webu GPUreport.cz. Na čo najvyššiu presnosť sú všetky priechody trikrát opakované a do grafov sú vynášané priemerne hodnoty priemerných i minimálnych fps. Tieto viacnásobné opakovania sa týkajú aj neherných testov.

Výpočtové testy

Začíname zľahka, PCMarkom 10, ktorý v rámci kompletnej súpravy „benchmarku pre modernú kanceláriu“ testuje viac ako šesťdesiat čiastkových úloh v rôznych aplikáciách. Tie následne škatuľkuje do tematických kategórií, ktorých je už podstatne menej a pre čo najlepšiu orientáciu zapisujeme do grafov bodový zisk z nich. Celkové skóre máme potom pre jedno i viacvláknový výkon aj z Geekbench 5. Jednoduchšie úlohy v testoch zastupujú i testy vo webovom prehliadači – Speedometer a Octane. Ďalšie testy predstavujú už obvykle vyššiu záťaž alebo sú cielené na pokročilého používateľa.

Výkon pre 3D rendering meriame v Cinebench. V R20, ktorej výsledky sú rozšírenejšie, ale hlavne v R23. Renderovanie v tejto verzii pri každom procesore trvá dlhšie, cyklí sa minimálne desať minút. 3D renderovanie testujeme aj v Blenderi, s renderom Cycles v projektoch BMW a Classroom. Druhý menovaný si môžete porovnať aj s výsledkami testov grafických kariet (obsahuje rovnaký počet dlaždíc).

Ako sú procesory stavané na prácu s videom testujeme strižných editoroch Adobe Premiere Pro a DaVinci Resolve Studio 17. To prostredníctvom pluginu PugetBench, ktorý sa venuje všetkých úlohám, s ktorými sa môžete pri úpravách videa stretnúť. Služby PugetBenchu využívame aj v Adobe After Effects, kde sa zase testuje výkon pri vytváraní grafických efektov. Niektoré čiastkové úlohy používajú na urýchľovanie GPU, ale to nikdy nevypíname, čo v praxi nebude robiť nikto. Bez GPU akcelerácie niektoré veci ani nefungujú, ale naopak je zaujímavé sledovať, že  je rôzny aj výkon v úlohách, ktoré urýchľuje grafická karta. Časť operácií totiž stále obsluhuje CPU.

Kódovanie videa testujeme v HandBraku a v benchmarkoch (x264 HD a HWBot x265). x264 HD benchmark funguje v 32-bitovom režime (64-bitový sa nám pod W10 nepodarilo konzistentne rozbehať a všeobecne pod novšími OS môže byť nestabilný a vykazovať chyby vo videu). V HandBraku používame pre AVC procesorový kodér x264 a pre HEVC x265. Podrobné nastavenia jednotlivých profilov už nájdete rozpísané v príslušnej kapitole 25. Okrem videa kódujeme i audio, kde sú všetky podrobnosti uvedené takisto v kapitole týchto testov. Do činenia s výkonom procesorových kodérov môžu mať aj hráči, ktorý si svoje hranie nahrávajú na video. Výkon „procesorového broadcastingu“ preto i my testujeme v dvoch dobre rozšírených aplikáciách OBS Studio a Xsplit.

Dve kapitoly máme vyhradené aj pre výkon pre úpravu fotiek. Adobe má samostatnú, kde znovu cez PugetBench testujeme Photoshop. V Lightroome PugetBench ale nepoužívame, pretože ten si pre stabilný chod kladie rôzne úpravy OS a celkovo sme sa ho radšej vzdali (pre vyššie riziko komplikácií) a vytvorili sme si vlastné testovacie scény. Obe sú na procesor náročné, či už ide o export RAWov do 16-bitového formátu TIFF s farebným priestorom ProPhotoRGB alebo generáciu náhľadov 1:1 k 42 fotkám bezstratového formátu CR2.

Máme ale i niekoľko alternatívnych aplikácií na úpravu fotiek, v ktorých testujeme výkon CPU. Patrí medzi ne Affinity Photo, v ktorom používame vstavaný benchmark, alebo XnViewMP pre dávkové úpravy fotografií či ZPS X. Z naozaj moderných sú to potom tri aplikácie Topaz Labz, ktoré využívajú algoritmy AI. DeNoise AI, Gigapixel AI a Sharpen AI. Topaz Labs svoje výsledky často a radi porovnávajú s aplikáciami Adobe (Photoshop a Lightroom) a chváli sa lepšími výsledkami. Tak uvidíme, možno sa na to niekedy pozrieme i z obrazovej stránky. V testoch procesorov nám ale ide predovšetkým o výkon.

Komprimovací a dekomprimovací výkon testujeme v benchmarkoch WinRARu, 7-Zipu a Aida64 (Zlib), dešifrovanie potom v TrueCrypte a Aida64, kde sú okrem AES aj testy SHA3. V Aida64 testujeme v kapitole matematických výpočtov aj FPU. Z tejto kategórie vás ale môžu zaujímať aj výsledky Stockfish 13 a dosahovaný počet šachových kombinácií za jednotku času. Veľa testov, ktoré sa dajú zaradiť do kategórie matematických realizujeme v SPECworkstation 3.1. Jedná sa o súbor profesionálnych aplikácií s presahom i k rôznym simuláciám, ako je napríklad LAMMPS či NAMD, čo sú molekulárne simulátory. Podrobný opis k testom z SPECworkstation 3.1 nájdete v tomto odkaze zo stránok spec.org. Zo zoznamu pre redundanciu netestujeme len 7-zip, Blender a HandBrake, pretože výkon v nich meriame v zvlášť aplikáciách. Detailný výpis výsledkov SPECWS inak predstavuje obvykle časy alebo fps, ale my do grafov uvádzame „SPEC ratio“, ktoré hovorí o bodovom zisku – vyšší znamená lepší.

Nastavenia procesorov…

Procesory testujeme vo východiskových nastaveniach, bez aktívnych technológií PBO2 (AMD) alebo ABT (Intel), ale pravdaže s aktívnym XMP 2.0.

… a aplikačné aktualizácie

V testoch treba počítať aj s tým, že v priebehu času môžu jednotlivé aktualizácie skresľovať výkonnostné porovnania. Niektoré aplikácie používame vo verziách portable (rozvalený archív), ktoré sa neaktualizujú alebo je možnosť ich držať na stabilnej verzii, ale pri niektorých to neplatí. Typicky hry sa v priebehu času aktualizujú. Na druhej strane ani úmyselné zastarávanie (a testovanie niečo neaktuálne, čo sa už správa inak) by nebola úplne cesta.

Skrátka len počítajte s tým, že s pribúdajúcim časom klesá trochu i presnosť výsledkov, ktoré medzi sebou porovnávate. Aby sme vám túto analýzu uľahčili, tak pri každom procesore uvádzame, kedy bol testovaný. Zistíte to v dialógovom okne, kde je informácia o dátume testovania každého procesora. Toto dialógové okno sa zobrazuje v interaktívnych grafoch, pri akomkoľvek pruhu s výsledkom. Stačí naň zájsť kurzorom myši.



Pre kompletnosť testov procesora Intel Core i5-14400F dopĺňame výsledky jeho druhého steppingu. Variant B0 otestovaný už máme, teraz prichádza rad na variant C0. Jeho dostupnosť v obchodoch je minimálne v súčasnosti podstatne horšie a vzniká sa otázka, či je vôbec o čo stáť. Má zmysel sa cielene uchádzať o stepping C0 alebo je „v poriadku“ aj B0? Alebo je to „jedno“ (k čomu sa v rámci nákupnej lotérie dostanete)?

Metodika: ako meriame spotrebu

Odmerať spotrebu procesora je pomerne jednoduché, podstatne jednoduchšie než pri grafických kartách. Všetko napájanie ide cez jeden alebo dva káble EPS. Dva na zväčšenie prierezu používame i my, čo sa hodí pri výkonných procesoroch AMD do sTR(X)4 či pre Intel HEDT a vlastne skoro už i pre mainstreamové procesory. Na meranie prúdu priamo na vodičoch máme kliešte Prova 15. To je podstatne presnejší a spoľahlivejší spôsob merania ako sa spoliehať na interné snímače.

Jediné obmedzenie našich prúdových klieští môže byť pri testoch najvýkonnejších procesorov. Tie totiž maximálny rozsah našich klieští 30 A, pri ktorom je garantovaná vysoká presnosť, už prekračujú. Na väčšinu procesorov je rozsah optimálny (dokonca aj pre meranie nižšej záťaže, kedy sa dajú kliešte prepnúť na menší a presnejší rozsah 4 A), ale modely so spotrebou nad 360 W budeme testovať až na vlastnom prípravku, ktorého prototyp už máme zostrojený. Jeho merací rozsah obmedzujúci už nebude, ale zatiaľ výhľadovo budeme pracovať s prúdovými kliešťami Prova.

Kliešte sú pred každým meraním riadne vynulované a pripojené k multimetru Keysight U1231A. Ten vzorky z hodnotami prúdov počas testov zaznamenáva cez rozhranie IR-USB a v jednosekundových intervaloch ich zapisuje do tabuľky. Z nej potom môžeme vytvárať čiarové grafy s priebehmi spotreby. Do pruhových grafov však vždy zapisujeme priemerné hodnoty. Merania prebiehajú v rôznych režimoch záťaže. Najnižšiu predstavujú nečinné Windows 10 na pracovnej ploche. Toto meranie prebieha na dobre „odstátom“ systéme.

   

Vyššiu záťaž predstavuje kódovanie audia (FLACu), kde procesor ale využíva iba jedno jadro, respektíve jedno vlákno. Vyššia záťaž, kde sa zapája viac jadier, sú hry. Spotrebu testujeme v F1 2020, Shadow of the Tomb Raider a Total War Saga: Troy v 1920 × 1080 px. V tomto rozlíšení je spotreba obvykle najvyššia alebo minimálne podobná ako v nižších alebo vyšších rozlíšeniach, kde väčšinou spotreba CPU skôr pre jeho nižšie využívanie skôr klesá.

Limity spotrieb sú u procesorov Intel aj AMD vypnuté, odomknuté na úroveň PL4/PPT. Tak, ako je to väčšine prípadov u základných dosiek nastavené aj vo východiskových nastaveniach. To znamená, že časový limit „Tau“ po 56 sekundách neznižuje spotrebu a frekvencie ani vo vyššej záťaži a výkon je stabilný. Zvažovali sme, či úspornejšie nastavenia alebo nebudeme akceptovať. Nakoniec teda nebudeme z dôvodu, že to nerobí ani drvivá väčšina používateľov a tým pádom by boli výsledky a porovnania pomerne nezaujímavé. Riešenie by síce bolo testovať s limitom napájania i bez neho, ale to je už z časového hľadiska v rámci testov procesorov nemožné. Ignorovať túto problematiku však nebudeme a dostane priestor v testoch základných dosiek, kde nám to dáva väčší zmysel.

Základné dosky používame vždy s mimoriadne robustným efektívnym VRM, aby vznikajúce straty na MOSFEToch skresľovali namerané výsledky čo najmenej a testovacie zostavy sú napájané špičkovým zdrojom BeQuiet! Dark Power Pro 12 s výkonom 1200 W. Ten je dostatočne dimenzovaný na to, aby stačil na každý procesor i popri zaťaženej GeForce RTX 3080 a zároveň dosahuje nadštandardnú účinnosť aj pri nižšej záťaži. Kompletný prehľad komponentov testovacej zostavy nájdete v piatej kapitole tohto článku.



Pre kompletnosť testov procesora Intel Core i5-14400F dopĺňame výsledky jeho druhého steppingu. Variant B0 otestovaný už máme, teraz prichádza rad na variant C0. Jeho dostupnosť v obchodoch je minimálne v súčasnosti podstatne horšie a vzniká sa otázka, či je vôbec o čo stáť. Má zmysel sa cielene uchádzať o stepping C0 alebo je „v poriadku“ aj B0? Alebo je to „jedno“ (k čomu sa v rámci nákupnej lotérie dostanete)?

Metodika: testy zahrievania a frekvencií

Pri výbere chladiča sme sa nakoniec uchýlili k Noctua NH-U14S. Ten má vysoký výkon a zároveň k nemu existuje i variant TR4-SP3 určený pre procesory Threadripper. Odlišuje sa len základňou a radiátor je inak rovnaký, takže bude možné za rovnakých podmienok testovať a porovnávať všetky procesory. Ventilátor na chladiči NH-U14S je počas všetkých testovaní nastavený na maximálnu rýchlosť – 1585 ot./min.

Merania prebiehajú vždy na bench-walle vo veternom tuneli. Ten simuluje počítačovú skrinku s tým rozdielom, že máme nad ním väčšiu kontrolu.

Systémové chladenie pozostáva zo štyroch ventilátorov Noctua NF-S12A PWM, ktoré sú v rovnovážnom pomere dvoch na vstupe a dvoch na výstupe. Ich rýchlosť nastavená na fixných 585 ot./min, čo je i pomerne praktická rýchlosť, ktorú nemá význam prevyšovať. Skrátka by malo ísť o optimálnu konfiguráciu, ktorá sa opiera o naše testy rôznych nastavení systémového chladenia.

Aj okolo procesorov je dôležité udržovať rovnakú teplotu vzduchu. Tá sa, samozrejme, mení i s ohľadom na to, koľko tepla konkrétny procesor produkuje, ale na vstupe tunela musí byť pre presné porovnania vždy rovnaká. V našom klimatizovanom testlabe sa v tomto bode pohybuje v rozmedzí 21–21,3 °C.

Udržiavať konštantnú teplotu na vstupe je treba nielen pre poriadne porovnanie zahrievania procesorov, ale hlavne pre objektívne výkonnostné porovnania. Vývoj frekvencií, a špeciálne jednojadrového boostu, sa odvíja práve od teploty. Typicky v lete, pri vyšších teplotách než je bežne v obytných priestoroch v zime, môžu byť procesory pomalšie.

Pri procesoroch Intel pre každý test odčítavame maximálnu teplotu jadier, obvykle všetkých. Tieto maximá sú potom spriemerované a výsledok predstavuje výslednú hodnotu v grafe. Z výstupov jednovláknovej záťaže vyberáme iba zaznamenané hodnoty z aktívnych jadier (tie sú obvykle dve a počas testu sa medzi sebou striedajú). U procesorov AMD je to trochu iné. Tie teplotné snímače pre každé jadro nemajú. Aby sa postup metodicky čo najviac podobal tomu, ktorý uplatňujeme na procesoroch Intel, tak priemerné zahrievanie všetkých jadier definujeme najvyššou hodnotou, ktorú hlási snímač CPU Tdie (average). Pre jednovláknovú záťaž už ale používame snímač CPU (Tctl/Tdie), ktorý obvykle hlási o trochu vyššiu hodnotu, ktorá lepšie zodpovedá hotspotom jedného, respektíve dvoch jadier. Tieto hodnoty rovnako ako hodnoty zo všetkých interných snímačov však treba brať s rezervou, presnosť snímačov naprieč procesormi je rôzna.

Vyhodnocovanie frekvencií je presnejšie, každé jadro má vlastný snímač aj na procesoroch AMD. Na rozdiel od teplôt ale do grafov zapisujeme priemerné hodnoty frekvencií počas testov. Zahrievanie a frekvencie jadier procesora monitorujeme v rovnakých testoch, v ktorých meriame aj spotrebu. Teda postupne od najnižšej záťaže na ploche nečinných Windows 10, cez kódovanie audia (záťaž v jednom vlákne), hernú záťaž v troch hrách (F1 2020, Shadow of the Tomb Raider a Total War Saga: Troy), až po desaťminutovú záťaž v Cinebench R23 a najviac vyťažujúce kódovanie videa kodérom x264 v HandBraku.

Na záznam teplôt a frekvencií jadier procesora používame aplikáciu HWiNFO, v ktorej je vzorkovanie nastavené na dve sekundy. S výnimkou kódovania audia sú v grafoch uvádzané vždy priemery všetkých procesorových jadier, čo sa týka teplôt i frekvencií. Pri kódovaní audia sú uvádzané hodnoty z jadra, na ktorom záťaž prebieha.



Pre kompletnosť testov procesora Intel Core i5-14400F dopĺňame výsledky jeho druhého steppingu. Variant B0 otestovaný už máme, teraz prichádza rad na variant C0. Jeho dostupnosť v obchodoch je minimálne v súčasnosti podstatne horšie a vzniká sa otázka, či je vôbec o čo stáť. Má zmysel sa cielene uchádzať o stepping C0 alebo je „v poriadku“ aj B0? Alebo je to „jedno“ (k čomu sa v rámci nákupnej lotérie dostanete)?

Testovacia zostava

Chladič Noctua NH-U14S
Kingston Fury Beast (2× 16 GB, 5200 MHz/CL40)
Grafická karta MSI RTX 3080 Gaming X Trio
2× SSD Patriot Viper VPN100 (512 GB + 2 TB)
Napájací zdroj BeQuiet! Dark Power Pro 12 s 1200 W

Testovacia konfigurácia
Chladič CPUNoctua NH-U14S@12 V
Teplovodivá pastaNoctua NT-H2
Základná doska *Podľa procesora: Asus ROG Strix Z790-E Gaming WiFi, MSI MEG X670E Ace, MEG X570 Ace, MEG Z690 Unify, MAG Z690 Tomahawk WiFi DDR4, Z590 Ace, MSI MEG X570 Ace alebo MSI MEG Z490 Ace
Pamäte (RAM)Podľa platformy: z DDR5 G.Skill Trident Z5 Neo (2× 16 GB, 6000 MHz/CL30) a Kingston Fury Beast (2× 16 GB, 5200 MHz/CL40) a DDR4 Patriot Blackout, (4× 8 GB, 3600 MHz/CL18)
Grafická kartaMSI RTX 3080 Gaming X Trio bez Resizable BAR
SSD2× Patriot Viper VPN100 (512 GB + 2 TB)
Napájací zdrojBeQuiet! Dark Power Pro 12 (1200 W)
/* Here you can add custom CSS for the current table */ /* Lean more about CSS: https://en.wikipedia.org/wiki/Cascading_Style_Sheets */ /* To prevent the use of styles to other tables use "#supsystic-table-1844" as a base selector for example: #supsystic-table-1844 { ... } #supsystic-table-1844 tbody { ... } #supsystic-table-1844 tbody tr { ... } */
* BIOSy na základných doskách používame nasledovné. Pre Asus ROG Strix Z790-E Gaming WiFi v0502, MSI MEG X670E Ace v1.10NPRP, pre MEG X570 Ace v1E, pre MEG Z690 Unify v10, pre MAG Z690 Tomahawk WiFi DDR4 v11, pre MEG Z590 Ace v1.14 a pre MEG Z490 Ace v17.

Poznámka.: Grafické ovládače používame Nvidia GeForce 466.77 a zostavenie OS Windows 10 je v čase testovania 19045.

Procesory iných platform sú testované na základných doskách MSI MEG Z690 Unify, MAG Z490 Tomahawk WiFi DDR4, Z590 Ace a Z490 Ace, MEG Z690 Unify (všetko Intel) a MEG X570 Ace, MEG X670E Ace (AMD).

    

    

Na platformách s podporou pamätí typu DDR5 používame dve rôzne súpravy modulov. Pre výkonnejšie procesory s označením „X“ (AMD) alebo „K“ (Intel) v názve sú to rýchlejšie pamäte G.Skill Trident Z5 Neo (2× 16 GB, 6000 MHz/CL30). V prípade lacnejších procesorov (bez X alebo K na konci názvu) zase pomalšie moduly Kingston Fury Beast (2× 16 GB, 5200 MHz/CL40). Je to ale viac-menej len taká symbolika, priepustnosť je v prípade obidvpch súprav veľmi vysoká, nepredstavuje úzke hrdlo, a rozdiel v procesorovom výkone je naprieč rôzne rýchlymi súpravami pamätí veľmi malý, prakticky zanedbateľný.



Pre kompletnosť testov procesora Intel Core i5-14400F dopĺňame výsledky jeho druhého steppingu. Variant B0 otestovaný už máme, teraz prichádza rad na variant C0. Jeho dostupnosť v obchodoch je minimálne v súčasnosti podstatne horšie a vzniká sa otázka, či je vôbec o čo stáť. Má zmysel sa cielene uchádzať o stepping C0 alebo je „v poriadku“ aj B0? Alebo je to „jedno“ (k čomu sa v rámci nákupnej lotérie dostanete)?

3DMark

Na testy používame 3DMark Professional a z testov Night Raid (DirectX 12), Fire Strike (DirectX 11) a Time Spy (DirectX 12). V grafoch nájdete čiastkové skóre CPU, kombinované skóre, ale i skóre grafiky. Z neho zistíte, do akej miery daný procesor obmedzuje grafickú kartu.









Pre kompletnosť testov procesora Intel Core i5-14400F dopĺňame výsledky jeho druhého steppingu. Variant B0 otestovaný už máme, teraz prichádza rad na variant C0. Jeho dostupnosť v obchodoch je minimálne v súčasnosti podstatne horšie a vzniká sa otázka, či je vôbec o čo stáť. Má zmysel sa cielene uchádzať o stepping C0 alebo je „v poriadku“ aj B0? Alebo je to „jedno“ (k čomu sa v rámci nákupnej lotérie dostanete)?

Assassin’s Creed: Valhalla

Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 1280 × 720 px; prednastavený grafický profil Low; API DirectX 12; extra nastavenia žiadne; testovacia scéna: vstavaný benchmark.

   



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 1920 × 1080 px; prednastavený grafický profil Low; API DirectX 12; extra nastavenie Anti-Aliasing: low; testovacia scéna: vstavaný benchmark.

   



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 2560 × 1440 px; prednastavený grafický profil High; API DirectX 12; extra nastavenie žiadne; testovacia scéna: vstavaný benchmark.



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 3840 × 2160 px; prednastavený grafický profil Ultra High; API DirectX 12; extra nastavenie žiadne; testovacia scéna: vstavaný benchmark.

   


Pre kompletnosť testov procesora Intel Core i5-14400F dopĺňame výsledky jeho druhého steppingu. Variant B0 otestovaný už máme, teraz prichádza rad na variant C0. Jeho dostupnosť v obchodoch je minimálne v súčasnosti podstatne horšie a vzniká sa otázka, či je vôbec o čo stáť. Má zmysel sa cielene uchádzať o stepping C0 alebo je „v poriadku“ aj B0? Alebo je to „jedno“ (k čomu sa v rámci nákupnej lotérie dostanete)?

Borderlands 3

Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 1280 × 720 px; prednastavený grafický profil Very Low; API DirectX 12; extra nastavenie žiadne; testovacia scéna: vstavaný benchmark.

   



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 1920 × 1080 px; prednastavený grafický profil High; API DirectX 12; extra nastavenie Anti-Aliasing: None; testovacia scéna: vstavaný benchmark.



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 2560 × 1440 px; prednastavený grafický profil High; API DirectX 12; extra nastavenie žiadne; testovacia scéna: vstavaný benchmark.

   



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 3840 × 2160 px; prednastavený grafický profil Ultra; API DirectX 12; extra nastavenie žiadne; testovacia scéna: vstavaný benchmark.

   




Pre kompletnosť testov procesora Intel Core i5-14400F dopĺňame výsledky jeho druhého steppingu. Variant B0 otestovaný už máme, teraz prichádza rad na variant C0. Jeho dostupnosť v obchodoch je minimálne v súčasnosti podstatne horšie a vzniká sa otázka, či je vôbec o čo stáť. Má zmysel sa cielene uchádzať o stepping C0 alebo je „v poriadku“ aj B0? Alebo je to „jedno“ (k čomu sa v rámci nákupnej lotérie dostanete)?

Counter-Strike: GO

Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 1280 × 720 px; najnižšie grafické nastavenia a bez Anti-Aliasingu, API DirectX 9; testovacia platforma skript s preletom nad mapou Dust 2.

   



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 1920 × 1080 px; vysoké grafické nastavenia a bez Anti-Aliasingu, API DirectX 9; testovacia platforma skript s preletom nad mapou Dust 2.

   



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 2560 × 1440 px; vysoké grafické nastavenia; 4× MSAA, API DirectX 9; testovacia platforma skript s preletom nad mapou Dust 2.



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 3840 × 2160 px; veľmi vysoké grafické nastavenia; 4× MSAA, API DirectX 9; testovacia platforma skript s preletom nad mapou Dust 2.

  




Pre kompletnosť testov procesora Intel Core i5-14400F dopĺňame výsledky jeho druhého steppingu. Variant B0 otestovaný už máme, teraz prichádza rad na variant C0. Jeho dostupnosť v obchodoch je minimálne v súčasnosti podstatne horšie a vzniká sa otázka, či je vôbec o čo stáť. Má zmysel sa cielene uchádzať o stepping C0 alebo je „v poriadku“ aj B0? Alebo je to „jedno“ (k čomu sa v rámci nákupnej lotérie dostanete)?

Cyberpunk 2077

Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 1280 × 720 px; prednastavený grafický profil Low; API DirectX 12; extra nastavenie žiadne; testovacia scéna: vlastná (Little China).

   



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 1920 × 1080 px; prednastavený grafický profil High; API DirectX 12; extra nastavenie žiadne; testovacia scéna: vlastná (Little China).

   



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 2560 × 1440 px; prednastavený grafický profil High; API DirectX 12; extra nastavenie žiadne; testovacia scéna: vlastná (Little China).



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 3840 × 2160 px; prednastavený grafický profil Ultra; API DirectX 12; extra nastavenie žiadne; testovacia scéna: vlastná (Little China).

   




Pre kompletnosť testov procesora Intel Core i5-14400F dopĺňame výsledky jeho druhého steppingu. Variant B0 otestovaný už máme, teraz prichádza rad na variant C0. Jeho dostupnosť v obchodoch je minimálne v súčasnosti podstatne horšie a vzniká sa otázka, či je vôbec o čo stáť. Má zmysel sa cielene uchádzať o stepping C0 alebo je „v poriadku“ aj B0? Alebo je to „jedno“ (k čomu sa v rámci nákupnej lotérie dostanete)?

DOOM Eternal

Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 1280 × 720 px; prednastavený grafický profil Low; API Vulkan; extra nastavenia Present From Compute: off, Motion Blur: Low, Depth of Field Anti-Aliasing: off; testovacia scéna: vlastná.

   



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 1920 × 1080 px; prednastavený grafický profil High; API Vulkan; extra nastavenia Present From Compute: on, Motion Blur: High, Depth of Field Anti-Aliasing: off; testovacia scéna: vlastná.

   



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 2560 × 1440 px; prednastavený grafický profil High; API Vulkan; extra nastavenia Present From Compute: on, Motion Blur: High, Depth of Field Anti-Aliasing: on; testovacia scéna: vlastná.



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 3840 × 2160 px; prednastavený grafický profil Ultra Nightmare; API Vulkan; extra nastavenia Present From Compute: on, Motion Blur: High, Depth of Field Anti-Aliasing: on; testovacia scéna: vlastná.

   




Pre kompletnosť testov procesora Intel Core i5-14400F dopĺňame výsledky jeho druhého steppingu. Variant B0 otestovaný už máme, teraz prichádza rad na variant C0. Jeho dostupnosť v obchodoch je minimálne v súčasnosti podstatne horšie a vzniká sa otázka, či je vôbec o čo stáť. Má zmysel sa cielene uchádzať o stepping C0 alebo je „v poriadku“ aj B0? Alebo je to „jedno“ (k čomu sa v rámci nákupnej lotérie dostanete)?

F1 2020

Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 1280 × 720 px; prednastavený grafický profil Ultra Low; API DirectX 12; extra nastavenia Anti-Aliasing: off, Anisotropic Filtering: off; testovacia scéna: vstavaný benchmark (Australia, Clear/Dry, Cycle).

   



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 1920 × 1080 px; prednastavený grafický profil High; API DirectX 12; extra nastavenia Anti-Aliasing: off, Skidmarks Blending: off; testovacia scéna: vstavaný benchmark (Australia, Clear/Dry, Cycle).

   



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 2560 × 1440 px; prednastavený grafický profil High; API DirectX 12; extra nastavenia Anti-Aliasing: TAA, Skidmarks Blending: off; testovacia scéna: vstavaný benchmark (Australia, Clear/Dry, Cycle).



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 3840 × 2160 px; prednastavený grafický profil Ultra High; API DirectX 12; extra nastavenia Anti-Aliasing: TAA, Skidmarks Blending: off; testovacia scéna: vstavaný benchmark (Australia, Clear/Dry, Cycle).

 




Pre kompletnosť testov procesora Intel Core i5-14400F dopĺňame výsledky jeho druhého steppingu. Variant B0 otestovaný už máme, teraz prichádza rad na variant C0. Jeho dostupnosť v obchodoch je minimálne v súčasnosti podstatne horšie a vzniká sa otázka, či je vôbec o čo stáť. Má zmysel sa cielene uchádzať o stepping C0 alebo je „v poriadku“ aj B0? Alebo je to „jedno“ (k čomu sa v rámci nákupnej lotérie dostanete)?

Metro Exodus

Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 1280 × 720 px; prednastavený grafický profil Low; API DirectX 12; extra nastavenia žiadne testovacia scéna: vstavaný benchmark.

 



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 1920 × 1080 px; prednastavený grafický profil High; API DirectX 12; extra nastavenie žiadne; testovacia scéna: vstavaný benchmark.



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 2560 × 1440 px; prednastavený grafický profil High; API DirectX 12; extra nastavenie žiadne; testovacia scéna: vstavaný benchmark.



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 3840 × 2160 px; prednastavený grafický profil Extreme; API DirectX 12; extra nastavenie žiadne; testovacia scéna: vstavaný benchmark.


Pre kompletnosť testov procesora Intel Core i5-14400F dopĺňame výsledky jeho druhého steppingu. Variant B0 otestovaný už máme, teraz prichádza rad na variant C0. Jeho dostupnosť v obchodoch je minimálne v súčasnosti podstatne horšie a vzniká sa otázka, či je vôbec o čo stáť. Má zmysel sa cielene uchádzať o stepping C0 alebo je „v poriadku“ aj B0? Alebo je to „jedno“ (k čomu sa v rámci nákupnej lotérie dostanete)?

Microsoft Flight Simulator

Upozornenie: Výkon v tejto hre sa vplyvom priebežných aktualizácii často mení, zlepšuje. Konzistenciu výsledkov pred každým meraním overujeme re-testovávaním procesora Ryzen 7 5900X. Pri výraznejších odchýlkach staršie výsledky zahadzujeme a začíname databázu budovať odznova. Pre nekompletnosť výsledkov MFS nepoužívame pre výpočet priemerného herného výkonu procesorov.

Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 1280 × 720 px; prednastavený grafický profil Low; API DirectX 11; extra nastavenie Anti-Aliasing: off; testovacia scéna: vlastná (Paris-Charles de Gaulle, Air Traffic: AI, 14. február, 9:00) autopilot: od 1000 m po náraz o terén.

   



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 1920 × 1080 px; prednastavený grafický profil Low; API DirectX 11; extra nastavenie Anti-Aliasing: off; testovacia scéna: vlastná (Paris-Charles de Gaulle, Air Traffic: AI, 14. február, 9:00) autopilot: od 1000 m po náraz o terén.

   



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 2560 × 1440 px; prednastavený grafický profil High; API DirectX 11; extra nastavenie Anti-Aliasing: TAA; testovacia scéna: vlastná (Paris-Charles de Gaulle, Air Traffic: AI, 14. február, 9:00) autopilot: od 1000 m po náraz o terén.



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 3840 × 2160 px; prednastavený grafický profil Ultra; API DirectX 11; extra nastavenie Anti-Aliasing: TAA; testovacia scéna: vlastná (Paris-Charles de Gaulle, Air Traffic: AI, 14. február, 9:00) autopilot: od 1000 m po náraz o terén.

   




Pre kompletnosť testov procesora Intel Core i5-14400F dopĺňame výsledky jeho druhého steppingu. Variant B0 otestovaný už máme, teraz prichádza rad na variant C0. Jeho dostupnosť v obchodoch je minimálne v súčasnosti podstatne horšie a vzniká sa otázka, či je vôbec o čo stáť. Má zmysel sa cielene uchádzať o stepping C0 alebo je „v poriadku“ aj B0? Alebo je to „jedno“ (k čomu sa v rámci nákupnej lotérie dostanete)?

Shadow of the Tomb Raider

Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 1280 × 720 px; prednastavený grafický profil Lowest; API DirectX 12; extra nastavenie Anti-Aliasing: off; testovacia scéna: vstavaný benchmark.

   



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 1920 × 1080 px; prednastavený grafický profil High; API DirectX 12; extra nastavenie Anti-Aliasing: off; testovacia scéna: vstavaný benchmark.

   



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 2560 × 1440 px; prednastavený grafický profil High; API DirectX 12; extra nastavenie Anti-Aliasing: TAA; testovacia scéna: vstavaný benchmark.



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 3840 × 2160 px; prednastavený grafický profil Highest; API DirectX 12; extra nastavenie Anti-Aliasing: TAA; testovacia scéna: vstavaný benchmark.




Pre kompletnosť testov procesora Intel Core i5-14400F dopĺňame výsledky jeho druhého steppingu. Variant B0 otestovaný už máme, teraz prichádza rad na variant C0. Jeho dostupnosť v obchodoch je minimálne v súčasnosti podstatne horšie a vzniká sa otázka, či je vôbec o čo stáť. Má zmysel sa cielene uchádzať o stepping C0 alebo je „v poriadku“ aj B0? Alebo je to „jedno“ (k čomu sa v rámci nákupnej lotérie dostanete)?

Total War Saga: Troy

Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 1280 × 720 px; prednastavený grafický profil Low; API DirectX 11; extra nastavenia žiadne; testovacia scéna: vstavaný benchmark.



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 1920 × 1080 px; prednastavený grafický profil High; API DirectX 11; extra nastavenia žiadne; testovacia scéna: vstavaný benchmark.



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 2560 × 1440 px; prednastavený grafický profil High; API DirectX 11; extra nastavenia žiadne; testovacia scéna: vstavaný benchmark.



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 3840 × 2160 px; prednastavený grafický profil Ultra; API DirectX 11; extra nastavenia žiadne; testovacia scéna: vstavaný benchmark.




Pre kompletnosť testov procesora Intel Core i5-14400F dopĺňame výsledky jeho druhého steppingu. Variant B0 otestovaný už máme, teraz prichádza rad na variant C0. Jeho dostupnosť v obchodoch je minimálne v súčasnosti podstatne horšie a vzniká sa otázka, či je vôbec o čo stáť. Má zmysel sa cielene uchádzať o stepping C0 alebo je „v poriadku“ aj B0? Alebo je to „jedno“ (k čomu sa v rámci nákupnej lotérie dostanete)?

Súhrnný herný výkon

Pre výpočet priemerného herného výkonu sme normalizovali procesor Intel Core i7-11900K. Od neho sa odvíjajú percentuálne rozdiely všetkých ostatných procesorov, pričom každá z hier sa na konečnom výsledku podieľa rovnakou váhou. Ako presne vyzerá vzorec, podľa ktorého sa dopracovávame ku jednotlivým hodnotám, nájdete v článku „Priemerný výkon CPU počítame (už) inak“.










Pre kompletnosť testov procesora Intel Core i5-14400F dopĺňame výsledky jeho druhého steppingu. Variant B0 otestovaný už máme, teraz prichádza rad na variant C0. Jeho dostupnosť v obchodoch je minimálne v súčasnosti podstatne horšie a vzniká sa otázka, či je vôbec o čo stáť. Má zmysel sa cielene uchádzať o stepping C0 alebo je „v poriadku“ aj B0? Alebo je to „jedno“ (k čomu sa v rámci nákupnej lotérie dostanete)?

Herný výkon za euro






Pre kompletnosť testov procesora Intel Core i5-14400F dopĺňame výsledky jeho druhého steppingu. Variant B0 otestovaný už máme, teraz prichádza rad na variant C0. Jeho dostupnosť v obchodoch je minimálne v súčasnosti podstatne horšie a vzniká sa otázka, či je vôbec o čo stáť. Má zmysel sa cielene uchádzať o stepping C0 alebo je „v poriadku“ aj B0? Alebo je to „jedno“ (k čomu sa v rámci nákupnej lotérie dostanete)?

PCMark








Geekbench




Pre kompletnosť testov procesora Intel Core i5-14400F dopĺňame výsledky jeho druhého steppingu. Variant B0 otestovaný už máme, teraz prichádza rad na variant C0. Jeho dostupnosť v obchodoch je minimálne v súčasnosti podstatne horšie a vzniká sa otázka, či je vôbec o čo stáť. Má zmysel sa cielene uchádzať o stepping C0 alebo je „v poriadku“ aj B0? Alebo je to „jedno“ (k čomu sa v rámci nákupnej lotérie dostanete)?

Speedometer (2.0) a Octane (2.0)

Testovacie prostredie: Aby na výsledky v priebehu času nemali vplyv aktualizácie webového prehliadača, používame portable verziu Google Chrome (91.0.472.101), 64-bitové zostavenie. Hardvérová akcelerácia GPU je povolená rovnako, ako to má vo východiskových nastaveniach každý používateľ.



Poznámka: Hodnoty v grafoch predstavujú priemer získaných bodov v čiastkových úlohách, ktoré sú združené podľa svojho charakteru do siedmich kategórií (Core language features, Memory and GC, Strings and arrays, Virtual machine and GC, Loading and Parsing, Bit and Math operations a Compiler and GC latency).









Pre kompletnosť testov procesora Intel Core i5-14400F dopĺňame výsledky jeho druhého steppingu. Variant B0 otestovaný už máme, teraz prichádza rad na variant C0. Jeho dostupnosť v obchodoch je minimálne v súčasnosti podstatne horšie a vzniká sa otázka, či je vôbec o čo stáť. Má zmysel sa cielene uchádzať o stepping C0 alebo je „v poriadku“ aj B0? Alebo je to „jedno“ (k čomu sa v rámci nákupnej lotérie dostanete)?

Cinebench R20


Cinebench R23



Blender@Cycles

Testovacie prostredie: Používame dobre rozšírené projekty BMW (510 dlaždíc) a Classroom (2040 dlaždíc) a renderer Cycles. Nastavenia renderu sú na None, s ktorým všetka práca pripadá na CPU.



LuxRender (SPECworkstation 3.1)



Pre kompletnosť testov procesora Intel Core i5-14400F dopĺňame výsledky jeho druhého steppingu. Variant B0 otestovaný už máme, teraz prichádza rad na variant C0. Jeho dostupnosť v obchodoch je minimálne v súčasnosti podstatne horšie a vzniká sa otázka, či je vôbec o čo stáť. Má zmysel sa cielene uchádzať o stepping C0 alebo je „v poriadku“ aj B0? Alebo je to „jedno“ (k čomu sa v rámci nákupnej lotérie dostanete)?

Adobe Premiere Pro (PugetBench)

Testovacie prostredie: súbor testov PugetBench. Verziu aplikácie (Adobe Premiere Pro) držíme na 15.2.
































Pre kompletnosť testov procesora Intel Core i5-14400F dopĺňame výsledky jeho druhého steppingu. Variant B0 otestovaný už máme, teraz prichádza rad na variant C0. Jeho dostupnosť v obchodoch je minimálne v súčasnosti podstatne horšie a vzniká sa otázka, či je vôbec o čo stáť. Má zmysel sa cielene uchádzať o stepping C0 alebo je „v poriadku“ aj B0? Alebo je to „jedno“ (k čomu sa v rámci nákupnej lotérie dostanete)?

DaVinci Resolve Studio (PugetBench)

Testovacie prostredie: súbor testov PugetBench, typ testov: štandardný. Verziu aplikácie (DaVinci Resolve Studio) držíme na 17.2.1 (zostavenie 12).























Pre kompletnosť testov procesora Intel Core i5-14400F dopĺňame výsledky jeho druhého steppingu. Variant B0 otestovaný už máme, teraz prichádza rad na variant C0. Jeho dostupnosť v obchodoch je minimálne v súčasnosti podstatne horšie a vzniká sa otázka, či je vôbec o čo stáť. Má zmysel sa cielene uchádzať o stepping C0 alebo je „v poriadku“ aj B0? Alebo je to „jedno“ (k čomu sa v rámci nákupnej lotérie dostanete)?

Grafické efekty: Adobe After Effects

Testovacie prostredie: súbor testov PugetBench. Verziu aplikácie (Adobe After Effects) držíme na 18.2.1.


































Pre kompletnosť testov procesora Intel Core i5-14400F dopĺňame výsledky jeho druhého steppingu. Variant B0 otestovaný už máme, teraz prichádza rad na variant C0. Jeho dostupnosť v obchodoch je minimálne v súčasnosti podstatne horšie a vzniká sa otázka, či je vôbec o čo stáť. Má zmysel sa cielene uchádzať o stepping C0 alebo je „v poriadku“ aj B0? Alebo je to „jedno“ (k čomu sa v rámci nákupnej lotérie dostanete)?

HandBrake

   

Testovacie prostredie: Na konverziu máme 4K video LG Demo Snowboard s bitrate 43,9 Mb/s. Profily AVC (x264) a HEVC (x265) sú nastavené s ohľadom na vysokú kvalitu a profily kodérov sú „pomalé“. HandBrake máme vo verzii 1.3.3 (2020061300).

Upozornenie: U procesorov na báze big.LITTLE v niektorých testoch chýba výsledok. Je to z dôvodu, že poriadne neškálovali s P jadrami a dosahovaný výkon bol príliš nízky. V takýchto prípadoch je síce možné vynútením výkonu na všetkých jadrách, ale k tomu na používateľskej úrovni štandardne nedochádza. Aby sme v niektorých prípadoch nevytvárali ilúziu o tom, že sú za normálnych okolností dosahované také namerané výsledky, ako sú prezentované v grafoch, ich vynechávame. Z celkového súboru testov sa však jedná o zanedbateľnú časť výsledkov.

Benchmarky x264 a x265




SVT-AV1

Testovacie prostredie: Kódujeme krátku, verejne dostupnú vzorku park_joy_2160p50.y4m: nekomprimované video 4096 × 2160 px, 8bit, 50 fps. Dĺžka je 585 snímok s nastavením kvality kódovania na úroveň 6, pri ktorej je kódovanie stále pomerne pomalé. Test dokáže využiť inštkcie AVX2 i AVX-512.

Verzia: SVT-AV1 Encoder Lib v0.8.7-61-g685afb2d via FFMpeg N-104429-g069f7831a2-20211026 (64bit)
Build z: https://github.com/BtbN/FFmpeg-Builds/releases
Príkazový riadok: ffmpeg.exe -i „park_joy_2160p50.y4m“ -c:v libsvtav1 -rc 0 -qp 55 -preset 6 -f null output.webm



Pre kompletnosť testov procesora Intel Core i5-14400F dopĺňame výsledky jeho druhého steppingu. Variant B0 otestovaný už máme, teraz prichádza rad na variant C0. Jeho dostupnosť v obchodoch je minimálne v súčasnosti podstatne horšie a vzniká sa otázka, či je vôbec o čo stáť. Má zmysel sa cielene uchádzať o stepping C0 alebo je „v poriadku“ aj B0? Alebo je to „jedno“ (k čomu sa v rámci nákupnej lotérie dostanete)?

Kódovanie audia

Testovacie prostredie: Kódovanie audia prebieha pomocou kodérov pre príkazový riadok, pričom meriame čas, ktorý konverzia zaberie. Kóduje sa vždy rovnaký 16-bitový súbor WAV (stereo) s 44,1 kHz s dĺžkou 42 minút (jedná sa o rip albumu Love Over Gold od Dire Straits v jednom audio súbore).

Nastavenia kodérov sú zvolené na dosiahnutie maximálnej alebo skoro maximálnej kompresie. Bitrate je pritom relatívne vysoký, s výnimkou bezstratového FLACu okolo 200 kb/s.

Poznámka: tieto testy merajú jednovláknový výkon.

FLAC: referenčný kodér 1.3.2, 64-bitové zostavenie. Parametre: flac.exe -s -8 -m -e -p -f

MP3: kodér lame3.100.1, 64-bitové zostavenie (Intel 19 Compiler) z webu RareWares. Parametre: lame.exe -S -V 0 -q 0

AAC: používa knižnice Apple QuickTime, volané cez aplikáciu z príkazového riadku, QAAC 2.72, 64-bitové zostavenie, Intel 19 Compiler (nevyžaduje inštaláciu celého balíku Apple). Parametre: qaac64.exe -V 100 -s -q 2

Opus: referenčný kodér 1.3.1, Parametre: opusenc.exe –comp 10 –quiet –vbr –bitrate 192



Pre kompletnosť testov procesora Intel Core i5-14400F dopĺňame výsledky jeho druhého steppingu. Variant B0 otestovaný už máme, teraz prichádza rad na variant C0. Jeho dostupnosť v obchodoch je minimálne v súčasnosti podstatne horšie a vzniká sa otázka, či je vôbec o čo stáť. Má zmysel sa cielene uchádzať o stepping C0 alebo je „v poriadku“ aj B0? Alebo je to „jedno“ (k čomu sa v rámci nákupnej lotérie dostanete)?

Broadcasting

Testovacie prostredie: Aplikácie OBS Studio a Xsplit. Jedná sa o záznam priechodu vstavaným benchmarkom (scéna Australia, Clear/Dry, Cycle) v hre F1 2020. To v rozlíšení 2560 × 1440 px a s rovnakými nastaveniami grafických detailov, ako pri štandardnom meraní herného výkonu. Vďaka tomu môžeme zaznamenať, k akému dôjde poklesu výkonu, ak si budete pri hraní obraz súčasne i nahrávať softvérovým kodérom x264. Výstup je v 2560 × 1440 px so 60 fps.






Pre kompletnosť testov procesora Intel Core i5-14400F dopĺňame výsledky jeho druhého steppingu. Variant B0 otestovaný už máme, teraz prichádza rad na variant C0. Jeho dostupnosť v obchodoch je minimálne v súčasnosti podstatne horšie a vzniká sa otázka, či je vôbec o čo stáť. Má zmysel sa cielene uchádzať o stepping C0 alebo je „v poriadku“ aj B0? Alebo je to „jedno“ (k čomu sa v rámci nákupnej lotérie dostanete)?

Adobe Photoshop (PugetBench)

Testovacie prostredie: súbor testov PugetBench. Verziu aplikácie (Adobe Photoshop) držíme na 22.4.2.


















Adobe Lightroom Classic

Testovacie prostredie: Pri nastaveniach vyššie exportujeme 42 nekomprimovaných fotografií formátu .CR2 (RAW Canonu) s veľkosťou 20 Mpx. Potom z nich vytvárame i náhľady 1:1, ktoré takisto predstavujú jednu z najnáročnejších procesorových úloh v Lightroome. Verziu aplikácie (Adobe Lightroom Classic) držíme na 10.3.



Pre kompletnosť testov procesora Intel Core i5-14400F dopĺňame výsledky jeho druhého steppingu. Variant B0 otestovaný už máme, teraz prichádza rad na variant C0. Jeho dostupnosť v obchodoch je minimálne v súčasnosti podstatne horšie a vzniká sa otázka, či je vôbec o čo stáť. Má zmysel sa cielene uchádzať o stepping C0 alebo je „v poriadku“ aj B0? Alebo je to „jedno“ (k čomu sa v rámci nákupnej lotérie dostanete)?

Affinity Photo (benchmark)

Testovacie prostredie: vstavaný benchmark.





AI aplikácie Topaz Labs

Topaz DeNoise AI, Gigapixel AI a Sharpen AI. Tieto jednoúčelové aplikácie slúžia na reštauráciu nekvalitných fotiek. Či už z pohľadu vysokého šumu (keď sú fotené pri vyššom ISO), hrubého rasteru (typicky po výrezoch) alebo keď treba niečo doostriť. Využíva sa pritom vždy sila AI.

Pracovné nastavenia aplikácií Topaz Labs. Postupne zľava DeNoise AI, Gigapixel AI a Sharpen AI. Každej aplikácii prináleží jedno z troch okien

Testovacie prostredie: V rámci dávkových úprav sa spracováva 42 fotiek v nižšom rozlíšení 1920 × 1280 px. To pri nastaveniach zo snímok vyššie. DeNoise AI pre zachovanie čo najvyššej presnosti držíme vo verzii 3.1.2, Gigapixel v 5.5.2 a Sharpen AI v 3.1.2.



Ako akcelerátor máme nastavený procesor (a vysokú alokáciu RAM), vy si môžete ale prepnúť i na GPU

XnViewMP

Testovacie prostredie: XnViewMP je konečne foto-editor, za ktorý nemusíte platiť. A pritom hardvér využíva veľmi efektívne. Na dosiahnutie rozumnejších porovnávajúcich časov sme tak museli vytvoriť archív s až 1024 fotkami, ktoré z pôvodného rozlíšenia 5472 × 3648 px zmenšujeme na 1980 × 1280 px a počas tohto procesu sa ešte aplikujú filtre s automatickým vylepšením kontrastu a redukcia šumu. Používame 64-bitovú portable verziu 0.98.4.

Zoner Photo Studio X

Testovacie prostredie: V Zoner Photo Studio X konvertujeme 42 fotiek vo formáte .CR2 (RAW Canonu) do JPEGu so zachovaním pôvodného rozlíšenia (5472 × 3648 px) a pri najnižšej možnej kompresii, s profilom ZPS X pre „archivačnú kvalitu“.



Pre kompletnosť testov procesora Intel Core i5-14400F dopĺňame výsledky jeho druhého steppingu. Variant B0 otestovaný už máme, teraz prichádza rad na variant C0. Jeho dostupnosť v obchodoch je minimálne v súčasnosti podstatne horšie a vzniká sa otázka, či je vôbec o čo stáť. Má zmysel sa cielene uchádzať o stepping C0 alebo je „v poriadku“ aj B0? Alebo je to „jedno“ (k čomu sa v rámci nákupnej lotérie dostanete)?

WinRAR 6.01

7-Zip 19.00






Pre kompletnosť testov procesora Intel Core i5-14400F dopĺňame výsledky jeho druhého steppingu. Variant B0 otestovaný už máme, teraz prichádza rad na variant C0. Jeho dostupnosť v obchodoch je minimálne v súčasnosti podstatne horšie a vzniká sa otázka, či je vôbec o čo stáť. Má zmysel sa cielene uchádzať o stepping C0 alebo je „v poriadku“ aj B0? Alebo je to „jedno“ (k čomu sa v rámci nákupnej lotérie dostanete)?

TrueCrypt 7.1a






Aida64 (AES, SHA3)




Pre kompletnosť testov procesora Intel Core i5-14400F dopĺňame výsledky jeho druhého steppingu. Variant B0 otestovaný už máme, teraz prichádza rad na variant C0. Jeho dostupnosť v obchodoch je minimálne v súčasnosti podstatne horšie a vzniká sa otázka, či je vôbec o čo stáť. Má zmysel sa cielene uchádzať o stepping C0 alebo je „v poriadku“ aj B0? Alebo je to „jedno“ (k čomu sa v rámci nákupnej lotérie dostanete)?

Upozornenie: U procesorov na báze big.LITTLE v niektorých testoch chýba výsledok. Je to z dôvodu, že poriadne neškálovali s P jadrami a dosahovaný výkon bol príliš nízky. V takýchto prípadoch je síce možné vynútením výkonu na všetkých jadrách, ale k tomu na používateľskej úrovni štandardne nedochádza. Aby sme v niektorých prípadoch nevytvárali ilúziu o tom, že sú za normálnych okolností dosahované také namerané výsledky, ako sú prezentované v grafoch, ich vynechávame. Z celkového súboru testov sa však jedná o zanedbateľnú časť výsledkov.

Y-cruncher



Stockfish 13

Testovacie prostredie: Hostiteľ pre engine Stockfish 13 je šachová aplikácia Arena 2.0.1, zostavenie 2399.


Aida64, testy FPU




FSI (SPECworkstation 3.1)



Kirchhoff migration (SPECworkstation 3.1)

Python36 (SPECworkstation 3.1)



SRMP (SPECworkstation 3.1)

Octave (SPECworkstation 3.1)


FFTW (SPECworkstation 3.1)



Convolution (SPECworkstation 3.1)

CalculiX (SPECworkstation 3.1)



Pre kompletnosť testov procesora Intel Core i5-14400F dopĺňame výsledky jeho druhého steppingu. Variant B0 otestovaný už máme, teraz prichádza rad na variant C0. Jeho dostupnosť v obchodoch je minimálne v súčasnosti podstatne horšie a vzniká sa otázka, či je vôbec o čo stáť. Má zmysel sa cielene uchádzať o stepping C0 alebo je „v poriadku“ aj B0? Alebo je to „jedno“ (k čomu sa v rámci nákupnej lotérie dostanete)?

RodiniaLifeSci (SPECworkstation 3.1)





WPCcfd (SPECworkstation 3.1)

Poisson (SPECworkstation 3.1)

LAMMPS (SPECworkstation 3.1)





NAMD (SPECworkstation 3.1)





Pre kompletnosť testov procesora Intel Core i5-14400F dopĺňame výsledky jeho druhého steppingu. Variant B0 otestovaný už máme, teraz prichádza rad na variant C0. Jeho dostupnosť v obchodoch je minimálne v súčasnosti podstatne horšie a vzniká sa otázka, či je vôbec o čo stáť. Má zmysel sa cielene uchádzať o stepping C0 alebo je „v poriadku“ aj B0? Alebo je to „jedno“ (k čomu sa v rámci nákupnej lotérie dostanete)?

Testy pamätí…




… a cache (L1, L2, L3)












Poznámka: Výsledky L3 cache minimálne s našou konfiguráciou komponentov nebolo možné v AIDA64 odmerať, príslušné okienka aplikácie zostali prázdne. Testované so staršími verziami aj s najnovšou (6.60.5900).



Pre kompletnosť testov procesora Intel Core i5-14400F dopĺňame výsledky jeho druhého steppingu. Variant B0 otestovaný už máme, teraz prichádza rad na variant C0. Jeho dostupnosť v obchodoch je minimálne v súčasnosti podstatne horšie a vzniká sa otázka, či je vôbec o čo stáť. Má zmysel sa cielene uchádzať o stepping C0 alebo je „v poriadku“ aj B0? Alebo je to „jedno“ (k čomu sa v rámci nákupnej lotérie dostanete)?

Vývoj spotreby procesorov



Pre kompletnosť testov procesora Intel Core i5-14400F dopĺňame výsledky jeho druhého steppingu. Variant B0 otestovaný už máme, teraz prichádza rad na variant C0. Jeho dostupnosť v obchodoch je minimálne v súčasnosti podstatne horšie a vzniká sa otázka, či je vôbec o čo stáť. Má zmysel sa cielene uchádzať o stepping C0 alebo je „v poriadku“ aj B0? Alebo je to „jedno“ (k čomu sa v rámci nákupnej lotérie dostanete)?

Upozornenie: U procesorov na báze big.LITTLE v niektorých testoch chýba výsledok. Je to z dôvodu, že poriadne neškálovali s P jadrami a dosahovaný výkon bol príliš nízky. V takýchto prípadoch je síce možné vynútením výkonu na všetkých jadrách, ale k tomu na používateľskej úrovni štandardne nedochádza. Aby sme v niektorých prípadoch nevytvárali ilúziu o tom, že sú za normálnych okolností dosahované také namerané výsledky, ako sú prezentované v grafoch, ich vynechávame. Z celkového súboru testov sa však jedná o zanedbateľnú časť výsledkov.

Priemerná spotreba procesorov









Pre kompletnosť testov procesora Intel Core i5-14400F dopĺňame výsledky jeho druhého steppingu. Variant B0 otestovaný už máme, teraz prichádza rad na variant C0. Jeho dostupnosť v obchodoch je minimálne v súčasnosti podstatne horšie a vzniká sa otázka, či je vôbec o čo stáť. Má zmysel sa cielene uchádzať o stepping C0 alebo je „v poriadku“ aj B0? Alebo je to „jedno“ (k čomu sa v rámci nákupnej lotérie dostanete)?

Výkon na jednotku wattu





Pre kompletnosť testov procesora Intel Core i5-14400F dopĺňame výsledky jeho druhého steppingu. Variant B0 otestovaný už máme, teraz prichádza rad na variant C0. Jeho dostupnosť v obchodoch je minimálne v súčasnosti podstatne horšie a vzniká sa otázka, či je vôbec o čo stáť. Má zmysel sa cielene uchádzať o stepping C0 alebo je „v poriadku“ aj B0? Alebo je to „jedno“ (k čomu sa v rámci nákupnej lotérie dostanete)?

Upozornenie: U procesorov na báze big.LITTLE v niektorých testoch chýba výsledok. Je to z dôvodu, že poriadne neškálovali s P jadrami a dosahovaný výkon bol príliš nízky. V takýchto prípadoch je síce možné vynútením výkonu na všetkých jadrách, ale k tomu na používateľskej úrovni štandardne nedochádza. Aby sme v niektorých prípadoch nevytvárali ilúziu o tom, že sú za normálnych okolností dosahované také namerané výsledky, ako sú prezentované v grafoch, ich vynechávame. Z celkového súboru testov sa však jedná o zanedbateľnú časť výsledkov.

Dosahované frekvencie CPU








Pre kompletnosť testov procesora Intel Core i5-14400F dopĺňame výsledky jeho druhého steppingu. Variant B0 otestovaný už máme, teraz prichádza rad na variant C0. Jeho dostupnosť v obchodoch je minimálne v súčasnosti podstatne horšie a vzniká sa otázka, či je vôbec o čo stáť. Má zmysel sa cielene uchádzať o stepping C0 alebo je „v poriadku“ aj B0? Alebo je to „jedno“ (k čomu sa v rámci nákupnej lotérie dostanete)?

Upozornenie: U procesorov na báze big.LITTLE v niektorých testoch chýba výsledok. Je to z dôvodu, že poriadne neškálovali s P jadrami a dosahovaný výkon bol príliš nízky. V takýchto prípadoch je síce možné vynútením výkonu na všetkých jadrách, ale k tomu na používateľskej úrovni štandardne nedochádza. Aby sme v niektorých prípadoch nevytvárali ilúziu o tom, že sú za normálnych okolností dosahované také namerané výsledky, ako sú prezentované v grafoch, ich vynechávame. Z celkového súboru testov sa však jedná o zanedbateľnú časť výsledkov.

Zahrievanie CPU









Pre kompletnosť testov procesora Intel Core i5-14400F dopĺňame výsledky jeho druhého steppingu. Variant B0 otestovaný už máme, teraz prichádza rad na variant C0. Jeho dostupnosť v obchodoch je minimálne v súčasnosti podstatne horšie a vzniká sa otázka, či je vôbec o čo stáť. Má zmysel sa cielene uchádzať o stepping C0 alebo je „v poriadku“ aj B0? Alebo je to „jedno“ (k čomu sa v rámci nákupnej lotérie dostanete)?

Záver

Stepping C0 u Core i5-14400F je takmer vo všetkých smeroch „horší“ než u stepping B0. Nakoniec je teda i pomerne dobre, že ho je málo (a prevažuje B0). Pri maximálnej záťaži, keď je rýchlosť Ci5-14400F C0 porovnateľná a skôr nižšia oproti Ci5-14400F B0, sme súčasne zaznamenali aj o približne 19 % (20 W) vyššiu spotrebu. To odkazuje aj na nižšiu efektivitu stepping C0.

Rok dozadu to bolo z pohľadu efektivity Ci5-13400F B0 a C0 vyrovnanejšie, ale to pri nižších frekvenciách, s ktorými môže byť výrobný postup Intel 7 (oproti Intel 7 Ultra – Rapor Lake a Raptor Lake Refresh) efektívnejší, a tiež v inom čase. Asi sa nedá vylúčiť ani to, že v rámci 14. generácie sa už čerpá z „posledných zásob“ s najnižšími kvalitatívnymi vlastnosťami alebo s vlastnosťami na vrchnej hranici tolerancií. V stepping C0 má Core i5-14400F až o približne 31 % vyššiu spotrebu než Core i5-13400F.

Isteže, určité navýšenie spotreby je tu pre o 200 MHz vyššie frekvencie jadier CPU, ale to je aj pri stepping B0, pri ktorom sa energetická náročnosť dokonca o trochu znížila. Z cca 112 W (Ci5-13400F) na cca 108 W (Ci5-14400F). Nejaké malé percento naprieč vzorkami môže fluktuovať (napriek tomu, čo je napísané v poznámke záveru prvej kapitoly), ale rozhodne nie do takej miery, aby sa tieto pomery otočili – toto sú už príliš veľké rozdiely. A dobre poukazujú i na to, že dochádza aj k nejakému zefektívňovaniu výroby naprieč generáciami aj pri použití rovnakého postupu, ktorý je pre firmu kľúčový, v tomto prípade Intel 7 Ultra. Do tejto úvahy logicky celkom dobre zapadá aj uplatnenie starších waferov (C0) pre úspornejšie (35 W) modely procesorov (14400T14500T), u ktorých sa nižšia efektivita tak výrazne neprejaví alebo môžu byť ich pracovnom pásme dokonca aj efektívnejšie. To sa už pri modeloch s TDP 65 W nedeje nikdy, aj pri nižšej záťaži je Core i5-14400F stepping B0 úspornejší procesor.

V jednovláknovej záťaži je Ci5-14400F B0 úspornejšia o približne 7 % a v hrách je to 12–34 % v neprospech stepping C0. Pri hernom nasadení treba ešte poznamenať, že v niektorých prípadoch je Ci5-14400F C0 rýchlejší procesor, v rozlíšeniach 1080p a 1440p je dosahované o 17–25 % vyšší priemerný framerate v CS:GO a +8 % (v 1080p) je napríklad aj v DOOMe Eternal. Môžeme vás pritom ubezpečiť, že rozhodne nejde o chybu merania, takto to vychádza opakovane. Vo vyšších rozlíšeniach, keď za ne považujeme FHD a QHD, je stepping C0 väčšinou rýchlejší, čo sa potom odráža aj na vyššom priemernom hernom výkone o 3 %, respektíve 5 %. V UHD (2160p) sú to už iba 2 %, ale s výkonnejšou grafickou kartou, ako je RTX 3080/RTX 4070 či RX 7800 XT to môže byť aj viac.

Frekvencie jadier CPU sú naprieč rôznymi záťažami u obidvoch steppingov Core i5-14400F prakticky rovnaképokiaľ ide o zahrievanie, tak pri B0 je nižšie. Vyššie teploty C0 súvisia hlavne s vyššou spotrebou, menšia plocha čipu (cca 209 vs. 257 mm2) sa na nich podpisuje zrejme minimálne.

Všeobecné hodnotenie Core i5-14400 nájdete v štandardnej analýze, v rámci tejto bolo cieľom iba vzájomné porovnanie existujúcich steppingov. V rámci slovného hodnotenia a odporúčaní sa v podstate nič zásadné nemení, hoci steppingu C0 už viac zodpovedá ocenenie „Approved“ než „Smart buy!“ (Ci5-14400F stepping B0).

Intel Core i5-14400F (C0)
+ Až 10 jadier a 16 vlákien
+ Oproti R5 7600 vyšší mnohovláknový výkon
+ Atraktívny pomer cena/výkon (najmä viacvláknový)
+ Vysoký jednovláknový výkon. Vyšší ako u Core i5-13400F
+ Herný výkon niekedy vyšší ako v prípade Core i5-14400F stepping B0
+ Bez ohľadu na intenzitu záťaže vysoká energetická efektivita
+ Nízka spotreba mimo záťaž
+ Veľmi vysoký výkon na takt
+ Moderný 7 nm výrobný postup
+ Nízke zahrievanie
+ Eventuálne špičkový herný výkon...
... ale v niektorých hrách pre spomaľovanie E jadrami nižší ako u Core i5-12400(F)
- Relatívne nižšia efektivita (pri maximálnom výkone ešte pod Core i5-14600K)
- Jednovláknovo výrazne pomalší ako Ryzen 5 7600
- Nemá integrované grafické jadro
- Slabá dostupnosť. Minimálne maloobchodne
Orientačná koncová cena: 196 eur/4820 Kč
/* Here you can add custom CSS for the current table */ /* Lean more about CSS: https://en.wikipedia.org/wiki/Cascading_Style_Sheets */ /* To prevent the use of styles to other tables use "#supsystic-table-2933" as a base selector for example: #supsystic-table-2933 { ... } #supsystic-table-2933 tbody { ... } #supsystic-table-2933 tbody tr { ... } */

Za spoluprácu na zabezpečovaní testovaného hardvéru ďakujeme e-shopu Datacomp

Špeciálna vďaka patrí aj firmám Blackmagic Design (za licenciu k DaVinci Resolve Studio), Topaz Labs (za licencie k aplikáciám DeNoise AI, Gigapixel AI a Sharpen AI) a Zoneru (za licenciu k Photo Studio X)