Sapphire RX 7800 XT Nitro+: Aj Radeon môže byť tichý

Sapphire RX 7800 XT Nitro+ v detailoch

Testy Radeonov 7000 strednej triedy zahajujeme výkonnejším modelom s kompletne aktivovaným GPU Navi 32. RX 7800 XT je konkurenciou hlavne pre GeForce RTX 4070, čo je drahšia, ale i úspornejšia (a efektívnejšia) grafická karta. S relatívne vyššou spotrebou sa však Sapphire popasoval nadmieru dobre a pokiaľ máte skúsenosť „s hlučnejšími Radeonmi“, tak pre RX 7800 XT Nitro+ úplne platiť nebude.

Po grafických jadrách AMD Navi 31 (v Radeon RX 7900 XT a XTX) s AMD Navi 33 (Radeon RX 7600) sa do praxe dostali aj AMD Navi 32. To prostredníctvom Radeonov RX 7800 XT a RX 7700 XT. Prvý menovaný, RX 7800 XT, je vybavený všetkým, čím môže byť, teda štyrmi fungujúcimi MCD (Memory Cache Die).

Celkovo má RX 7800 XT 60 výpočtových jednotiek a teda dáva 3840 shaderov. Oproti RX 7900 XT je to viac než o tretinu menej, ale v porovnaní s RX 7600 je to stále skoro dvojnásobok. Radeony RX 7800 XT sa osadzujú 16 GB pamäte typu GDDR6 a majú 256-bitovú šírku pamäťovej zbernice. Testovaný variant Sapphire Nitro+ je špecifický tým, že s 2565 MHz referenčný boost GPU (2430 MHz) presahuje o 135 MHz. Kompletný prehĺad parametrov nájdete tradične v podrobnej tabuľke v druhej kapitole.

Detaily Sapphire RX 7800 XT Nitro+

Jedná sa o najvybavenejšie a najdrahšie zo štyroch vyhotovení Sapphire. Okrem variantu „Nitro+“ je v ponuke ešte (postupne podľa ceny a výbavy) „Pure“, dvojventilátorový „Pulse“ a zakladná karta s referenčným chladičom.

RX 7800 XT Nitro+ je poriadny kus hardvéru s hmotnosťou presahujúcou 1,6 kg. Môžeme poznamenať, že ide o nekompromisné riešenie Sapphire, s ktorým sa ale vždy spája horšia kompatibilita s počítačovou skrinkou či s rozširujúcimi kartami na základnej doske.

Na dĺžku má táto grafická karta v skrinke zaberie až 320 mm. S tými je stále kratšia ako väčšina alternatívnych GeForce od RTX 4070 Ti vyššie, ale mnohé RTX 4070 už jasne prerastá (a práve tým konkuruje). To aj na výšku (či hrúbku). V tejto osi je to 61,57 mm, s ktorými RX 7800 XT Nitro+ pod sebou bezpečne zablokuje tri sloty PCI Express.

   

Použité ventilátory majú v priemere 95 mm a pozoruhodný je tvar ich rotora. Výrazne zakrivené nábežné hrany, obruč spájajúca špičky lopatiek (na zníženie vibrácií na špičkách lopatiek) s stredové zalomenie. To tie do určitej miery lopatky spevňuje, ale hlavne zabezpečuje rovnomernejšie rozloženie aerodynamickej záťaže, čím by sa takisto mala do určitej miery zvýšiť efektivita chladenia.

Z opačnej strany je prirodzene backplate (kovový), v rámci ktorého sa Sapphire hral aj s chladiacimi otvormi. Nielen vyseknutím okna v zadnej časti, kde chladič presahuje PCB, ale aj v oblastiach za VRM, odkiaľ môže rýchlejšie unikať horúci vzduch.

Externé napájanie je realizované dvoma 6+2-pinmi, vedľa ktorých je dokonca, možno trochu netradične, aj konektor ARGB. Ten slúži na pripojenie osvetleného príslušenstva, ktoré sa dá pohodlne synchronizovať s LED na samotnej grafickej karte. A za pozornosť stojí zmieniť aj trojpolohový prepínač medzi dvoma BIOSmi je v krajnej pozícií, ktorá umožňuje softvérovú konfiguráciu, respektíve voľbu BIOSu (Primary/Secondary) cez aplikáciu TriXX. My testujeme s BIOSom „Primary“.

   

Vzhľadom na vyššiu hmotnosť (cca 1608 g) a väčšiu dĺžku je súčasťou príslušenstva aj podpera slotu PCI Express a okrem nej ešte aj predlžovací káblik s konektormi ARGB, ktorý je možné, ako už bolo spomínané, pripojiť k PCB grafickej karty (vedľa konektorov externého napájania).


   

Nižšie je ešte galéria detailov vstavaného osvetlenia. Najvýraznejší je svetlovodivý pás na boku, ktorý sa tiahne celou dĺžkou grafickej karty. Zvrchu, na backplate, potom ešte symbolicky svieti aj textové logo Sapphire.

   

Upozornenie: Článok pokračuje ďalšími kapitolami.


  •  
  •  
  •  
Flattr this!

Nvidia DLSS (3.5) v Alan Wake II. Kdy hra běží nejlépe?

Alan Wake II je prvá hra, v ktorej sú od začiatku podporované Nvidia DLSS 3.5. Okrem technologickej stránky je tu aj vysoká popularita hráčov. Tým máme pokope základné dôvody na to, prečo sa podrobne pozrieť na fungovanie pri rôznych nastaveniach. V prieniku s herným výkonom sa budeme zaujímať nielen o vizuálnu stránku, ale aj spotrebu. Nielen grafickej karty, ale i procesora. Celý článok „Nvidia DLSS (3.5) v Alan Wake II. Kdy hra běží nejlépe?“ »

  •  
  •  
  •  

Minitest: Lacné zdroje vs. pískanie cievok grafických kariet

Veľkú analýzu vplyvu pískania cievok grafických kariet v závislosti od použitého zdroja už máte za sebou. Na to, aby za ňou šlo dať bodku, chýba ešte jedna vec. A tou je doplnenie správania sa lacných zdrojov s nižšou kvalitou súčiastok. V opačnom prípade by sa dalo stále špekulovať o tom, že naprieč triedami sa môže situácia výrazne odlišovať. Môže? Na to sa zameriame v meraniach so zdrojmi „80 Plus“, z ktorých jeden je už aj pomerne starý. Celý článok „Minitest: Lacné zdroje vs. pískanie cievok grafických kariet“ »

  •  
  •  
  •  

Aká kombinácia píska najmenej? 12 zdrojov, 3 grafické karty…

„Po výmene zdroja prestali pískať cievky grafickej karty“. Mimoriadne časté tvrdenie a pritom zostáva vždy iba na subjektívnej úrovni, čo je škoda. Ale aj preto sa teraz na veci pozrieme exaktným spôsobom, číselne. To otestovaním viacerých grafických kariet, kde sa pri každej sleduje hlučnosti cievok VRM v závislosti od použitého zdroja ATX (3.0). Ako je to s tým „pískaním“? Kedy je silnejšie a kedy slabšie? Celý článok „Aká kombinácia píska najmenej? 12 zdrojov, 3 grafické karty…“ »

  •  
  •  
  •  

Komentáre (4) Pridať komentár

  1. K závěru bych dodal, že RTX 4070 je NVidií záměrně omezená tak, aby nedosahovala dobrého výkonu ve 4K a NVidia jednoznačně za 4K grafiku uvádí velmi drahou RTX 4080. Porovnání 7800XT a 4070 ve 4K tak vůbec nic nenapovídá o výkonu čipu, ale jen o umělém omezení 192 bitovou sběrnicí. Pro úplnost 7800XT má 256 bit sběrnici. Mimochodem ve 4K dostává RTX 4070 naloženo i od předchozí generace v podobě RTX 3080, přitom v nižších rozlišeních je o generaci staršímu highendu 4070ka více než vyrovnaným soupeřem.
    Obecně platí to, co platilo i po vydání řady 4000 od NVidie. Stejně jako majitelé karet RTX 3000 karet i majitelé RX 6000 grafik mohou pošetřit svou peněženku, nechtějí-li jít o řadu výše, kde je ovšem docela velký příplatek. Pro majitele minulé generace není současná ničím, co by jim přineslo zajímavé navýšení výkonu a to ani u NVidie, ani u AMD.

    1. Pokud se ale potvrdí, že potenciální nástupci budou odsunuti na vedlejší kolej, a hry přitom budou zvyšovat své nároky, mohou za dva roky jedni mít ve skříni takřka neprodejné topící uřvané bestie a možnosti upgradu ještě smutnější než dnes.

      1. Pokuď se podíváš na vývoj ceny konzolí, zjistíš, že Sony i Microsoft tlačí na pilu. Kdybych měl trochu víc hloub do kapsy než aktuálně mám, tak místo nové grafiky pořídím PS5 a i přes dražší hry se to při mém hraní vyplatí.
        Myslím si, že příšští generace půjde u NVidie s výkonem nahoru, u AMD je to dost otázka, jestli nemají krizi. Takže budeme-li se zabývat jen NVidií, tak reálně u nich hrozí další zvýšení cen s nárůstem výkonu. To by hráči museli chtě nechtě akceptovat, kdyby tu nebyly konzole. Ale protože konzole dnes herním PC dost slušně konkurují, tak si myslím, že bude pokračovat úbytek hráčů na PC a možná dost dramaticky, bohužel. :-/

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *