Gigabyte Aorus RX 7900 XTX Elite 24G v detailoch
Najvýkonnejší Radeon (RX 7900 XTX) je oproti GeForce RTX 4090 pomalší a aj menej efektívny, ale takisto o zhruba 700 eur lacnejší. A to je to, vďaka čomu má na pomery high-endových grafických kariet nevídaný pomer cena/výkon. Ten je atraktívnejší aj od nižšieho modelu RX 7900 XT a drží si ho aj najvyššie vyhotovenie Gigabyte – Aorus Elite, ktoré je napodiv iba za minimálny príplatok.
Radeony RX 7900 XTX sú postavené na plnej verzii GPU Navi 31 so šiestimi čipletmi MCD a predstavujú vrchol aktuálnej generácie herných grafických kariet RDNA 3. Veľkosť pamäte (24 GB) a šírka jej zbernice (384 bitov) sú rovnaké ako GeForce RTX 4090, ale priepustnosť je u RX 7900 XTX trochu nižšia. Nepoužíva totiž pamäte typu GDDR6X (ako RTX 4090), ale „iba“ GDDR6. Cenovo grafické karty RX 7900 XT konkurujú ale skôr GeForce RTX 4080, ktoré v niečom porážajú, v inom zase strácajú. Všetko si podrobne rozoberieme, aby ste mali jasno v tom, čo je do akej situácie pre vás prijateľnejšia voľba.
Detaily Gigabyte Aorus RX 7900 XTX Elite 24G
Jedná sa o najvybavenejšie z troch vyhotovení RX 7900 XTX, ktoré má Gigabyte v ponuke. S tým sa spájajú aj najvyššie frekvencie GPU (oficiálne do 2680 MHz) a najväčšie rozmery. Na trhu nájdete aj štíhlejšie RX 7900 XTX.
Väčšie rozmery na druhej strane znamenajú veľmi robustný chladič. Tri ventilátory sú bežné, ale so 69 mm hrúbky už vyhotovenie Aorus Elite 24G vyniká. Prakticky 4-slotové grafické karty robil Gigabyte ale ešte predtým, než sa stali nepísaným štandardom pre RTX 4090. Spomeňte napríklad na Aorus RTX 3080 Xtreme 10G. Gigabyte takto hrubým grafickým kartám prispôsobuje aj rozloženie základných dosiek, kde pod prvým slotom PCI Express bývajú sloty M.2 na inštaláciu SSD, a druhý slot PCIe je v dostatočnej vzdialenosti na to, aby bolo možné upotrebiť aj vedľa najväčších grafických kariet.
Na RTX 4090 sa tento Radeon doťahuje aj dĺžkovo. Pri 335 mm je už dobré uistiť sa, či bude grafická karta kompatibilná so skrinkou. To v niektorých prípadoch nemusí byť ani kvôli nadštandardnej šírke 137 mm. Jazýček záslepky PCIe chladič presahuje až o 30 mm.
Väčšiu šírku Gigabyte mimo iné dobre využíva aj použitím väčších ventilátorov vo formáte 100 mm. Lopatky majú na súčasné pomery už tradične viac zakrivené nábežné hrany lopatiek, ale to pri zachovaní nadpriemernej pevnosti. Ale i napriek väčšej šírke a hrúbke by tento návrh zniesol spevnenie špičiek lopatiek často používaným okružím, ktoré potláča vibrácie. Spektrografy zvuku totiž ukazujú na výraznejšie vrcholy na nižších frekvenciách (okolo 210 Hz), čo znamená, že prejav ventilátorov je dunivejší. Nie vyložene dunivý, čo by vám pílilo uši, ale priestor na zlepšenie v tomto smere tu rozhodne je. Okružiu sa Gigabyte vyhol ale zrejme i pre eventuálnu kolíziu so osvetlením ARGB LED okolo rotora, ktoré by bolo týmto prvkom tienené.
Hmotnosť grafickej karty sa (1911 g) blíži dvom kilám a je to naozaj poriadny kus hardvéru. Na spevnenie konštrukcie je použitý backplate, zároveň chráni PCB. To je u Radeonov pomerne dlhé, takže v zadnej časti zostala na „chladiace okno“ iba pomerne malá plocha.
Chladič je charakteristický použitím výparníkovej komory, ktorá na rozdiel od plných blokov obsahuje kondenzát, ktorý zabezpečuje rovnomernejšie rozloženie tepla základňou. Výsledkom potom má byť efektívnejšie chladenie. Tejto problematike (a tomu, ako sa Vapor Chamber správa a že to vždy také ružové byť nemusí) sa budeme venovať neskôr v tematickom teste.
Naboku, na dobre dostupnom mieste, je na karte umiestnený dvojpolohový prepínač BIOSov. V obidvoch prípadoch (BIOS „OC“ aj „Silent“) sú nastavené rovnaké frekvencie GPU (2679 MHz v booste) a rozdiel je v regulácii ventilátorov. Tie sú v režime Silent pri vysokej dlhodobej záťaži (s cca 1600 ot./min) pomalšie o približne 400 ot./min a nameraná hlučnosť oproti našim výsledkom (s profilom OC) v grafoch je v závislosti od záťaže nižšia o 4 –5 dBA pri náraste teplôt GPU o nejaké 4 °C. Na tie sa viažu aj o trochu nižšie dosahované frekvencie (GPU), to ale rádovo v jednotkách MHz, takže to hlavné, čo si zmenou BIOSu z predvoleného nastavenia (OC) na Silent zaregistrujete, bude hlavne nižšia hlučnosť.
Externé napájanie je realizované troma 6+2-pinmi, ktoré sú zapustené hlbšie do tela, za kryt. To znamená, že pripojený konektor priestorové požiadavky príliš nezväčšuje, len o hrúbku visiaceho zväzku káblov.
Z dôvodu, že ide o ťažkú kartu, ako sme už písali, je súčasťou príslušenstva je držiak, ktorý odľahčuje slot PCIe a zároveň naprieč celou dĺžkou drží rovinu, čo sa dá považovať aj za estetický prvok.
Na pekný vizuál RX 7900 XTX Elite 24G hrá dvoma osvetlenými logami Aorus (zboku a zozadu, na backplate) a ventilátormi. Svetlo okolo nich je viditeľné najmä pri vertikálnej montáži grafickej karty, ale z určitých uhlov presvitá pomedzi rebrá chladiča aj vo vodorovnej polohe. Farby, efekty či jas osvetelia je možné rôzne upravovať z aplikácie RGB Fusion (2.0), ktorú je možné nainštalovať aj do Gigabyte Control Center.
Upozornenie: Článok pokračuje ďalšími kapitolami.
- Contents
- Gigabyte Aorus RX 7900 XTX Elite 24G v detailoch
- Tabuľka parametrov
- Metodika: výkonnostné testy
- Metodika: ako meriame spotrebu
- Metodika: merania hluku a zvuku
- Metodika: testy zahrievania
- Testovacia zostava
- 3DMark
- Age of Empires II: DE
- Assassin’s Creed: Valhalla
- Battlefield V
- Battlefield V s DXR
- Borderlands 3
- Control
- Control s DXR
- Counter-Strike: GO
- Cyberpunk 2077
- Cyberpunk 2077 s DXR
- DOOM Eternal
- F1 2020
- FIFA 21
- Forza Horizon 4
- Mafia: DE
- Metro Exodus
- Metro Exodus s DXR
- Microsoft Flight Simulator
- Red Dead Redemption 2 (Vulkan)
- Red Dead Redemption 2 (Dx12)
- Shadow of the Tomb Raider
- Shadow of the Tomb Raider s DXR
- Total War Saga: Troy
- Wasteland 3
- Súhrnný herný výkon a výkon za euro
- CompuBench (OpenCL)
- SPECviewperf 2020 a SPECworkstation 3
- Testy FLOPS, IOPS a rýchlosť pamätí
- 3D rendering 1/2 (LuxMark a Blender@Cycles)
- 3D rendering 2/2 (Blender@Radeon ProRender a Eevee)
- Úprava fotografií (Adobe Photoshop, Lightroom a Affinity Photo)
- Broadcasting (OBS a Xsplit)
- Lámanie hesiel
- Frekvencie GPU
- Zahrievanie GPU a VRAM
- Čistá spotreba grafickej karty a výkon na jednotku wattu
- Analýza napájania z 12 V vetvy (vyššia záťaž)
- Analýza napájania z 12 V vetvy (nižšia záťaž)
- Analýza napájania z 3,3 V vetvy
- Hladina hluku
- Frekvenčná charakteristika zvuku
- Záver
Chápu tu potřebu srovnávat to nejlepší obou konkurentů. Ale myslím, že většina z nás se před koupí prvně koukne do peněženky. Proto dává smysl víc srovnávat podle ceny než podle písmen modelů.
Nakonec podobně jako v předchozí generaci měla AMD proti RTX 3090 nic, nenabízela žádnou srovnatelnou konkurenci ani cenou ani výkonem. Proti RTX 3080 stála RX 6900XT, proti RTX 3070Ti stála RX 6800XT, proti RTX 3070 stála RX 6800, proti RTX 3060Ti stála RX 6700XT a proti RTX 3060 stála RX 6600XT. Až u poslední tedy byly číslice podobné. Pak ještě AMD vydala RX 6750XT a RX 6650XT, které konkurovali stejným modelů NVidie jako ne50kové karty, akorát o něco lépe.
Píšu to proto, že je to podobné i v poslední generaci RX 7900XTX ~ RTX 4080, RX 7900XT ~ RTX 4070Ti, RX 7600 ~ RTX 4060 (zde to ještě není jisté, možná bude spíš odpovídat budoucí RTX 3050Ti, pokud ta bude).
Takže ten pokus o srovnání s RTX 4090 je zcela mimo. V podstatě to ale nevadí, protože v grafech vidíme, že se RX 7900XTX nechytá ani za podobně naceněnou RTX 4080. Nejen, že má ve většině her nižší výkon, ale ještě má o 1/4 vyšší spotřebu. Vidíme tak naprostou zoufalost ze strany AMD, která se holedbala skvělým výkonem nové generace RDNA3 v době, kdy teprve vbíhali do cílové rovinky a do cíle ještě nedoběhli. Pěkně se jim to vymstilo.
Obě highendové grafiky poslední generace AMD jsou zcela špatně naceněné a spíš by měly být naceněné podobně jako o jednu řadu nižší grafiky NVidie. To nejde, protože AMD mělo s vývojem velké náklady a rádo by zpět dostalo víc než jen zisk po odečtení výrobních nákladů, ale není to realistické očekávání. Kdo by si takové karty kupoval.
Vlastně má AMD štestí, že je NVidie tak nenažraná, že své grafiky výrazně zdražila, aby měla mnohem větší podíl z tržeb, takže cena AMD grafik není díky podřadnému výkonu až tak moc vidět, jak pěst na oko.
Bohužel ale ceny obou výrobců téměř zastavily trh s prodejem grafik a tak dojde s nějakým časovým zpožděním k propadům celého odvětví na herní grafiky navázanému. Zachrání nás tak jedině nová krev v herních grafikách = Intel, pokud teda se stane zázrak a druhá generace bude lepší než první a vůbec kdy vyjde. :-/