Radeony RX 7000 prý mají DisplayPort 2.1. Podle Nvidie stačí 1.4a

Nová generace DisplayPortu prozatím jenom u grafik AMD

Jedna z věcí, která překvapila u nové generace grafik Nvidia (GeForce RTX 4000), byla nečekaná absence podpory DisplayPortu 2.0 – tedy nové generace obrazového výstupu připraveného na vysoká rozlišení, který přitom byl standardizován už v roce 2019. Zdá se však, že by jím už mohly být vybavené grafiky od konkurence – Radeony RX 7000 s novou architekturou RDNA 3, které zřejmě přijdou na trh příští měsíc.

Nyní po vydání recenzí GeForce RTX 4090 (ve kterých se tato výhrada místy objevila v hodnocení) na Twitteru napsal Kyle Bennett z někdejšího webu HardOCP, že nové grafiky AMD už na rozdíl od Nvidie specifikaci DisplayPortu 2.0 podporují. Mluvil přitom o GPU Navi 31, které bude nejvýkonnějším čipem této generace s architekturou RDNA 3. Je však pravděpodobné, že pokud podporuje DP 2.0 jedno GPU, mohou ho podporovat i další levnější verze s architekturou RDNA 3, které nejspíše budou sdílet stejné IP.

Kyle Bennett přesněji ve tweetu píše dokonce o DisplayPortu 2.1. Ten zatím ale ještě není hotový, toto je zřejmě jen překlep. Možná se zkřížily dráty s myšlenkou na HDMI 2.1 a míněn byl DisplayPort 2.0. Pokud tedy už AMD nemá připravenou podporu aktualizovaného standardu, který teprv VESA oznámí. V takovém případě by ale asi byl DisplayPort 2.1 nějaký menší update DP 2.0, bez změn v signalizaci a propustnosti.

DisplayPort 2.0 přináší podporu vyšších rozlišení i bez komprese díky tomu, že výrazně zvyšuje datovou propustnost rozhraní. Má ovšem několik úrovní, takže zatím není jasné, jak pokročilá podpora v Radeonech RX 7000 bude. Maximální datová propustnost je až 77,37 Gb/s proti 25,92 Gb/s rozhraní DisplayPort 1.3 a 1.4(a), což platí tehdy, pokud je podporována rychlost linek UHBR20. Některé implementace ale mohou umět jen režim UHBR10, která dává poloviční propustnost (38,69 Gb/s).

Zde je možná dobré zmínit, že i pokud se toto potvrdí, nebudou grafiky Radeon první samostatné karty s podporou DP 2.0, protože již dnes je toto rozhraní podporováno na grafikách Intel Arc. Ty umí právě jen režim UHBR10, což jim ale i tak dává výrazně vyšší propustnost (o polovinu vyšší) než grafikám umějícím jen DP 1.4a, což je i nová GeForce RTX 4090. DisplayPort 2.0 by navíc měly umět i integrované grafiky v procesorech Ryzen 7000 a také mobilní Ryzeny 6000, byť u nich možná nebudou podporovaná úplně vysoká rozlišení. I u nich jde o implementaci UHBR10.

Intel Arc A770 Limited Edition (zdroj: Intel)

To, že implementaci už mají grafiky Intelu, byť jsou prakticky o rok opožděné a původně tu měly být mnohem dřív, naznačuje, že podpora u Radeonů RX 7000 není až tak zvláštní věc (a spíš je opravdu překvapení, že ji nemají i nová GPU Nvidie).

Tip: Intel oficiálně uvádí výkonné desktopové grafiky Arc A770, A750 a A580, láká na software zdarma

Podle Nvidie zatím DP 2.0 není třeba

Objevily se určité dohady, zda třeba nová GPU Nvidia také nezačnou DP 2.0 podporovat dodatečně v budoucnu. Tedy zda třeba zatím není avizován jen DP 1.4a čistě proto, že dosud nebyla dokončená validace, případně že Nvidia čeká, až bude možné podporu testovat na reálných monitorech, po čemž by bylo možné povýšit podporu na DP 2.0 aktualizací ovladačů. Nezdá se však, že to tak bude.

Nvidia v často kladených otázkách absenci DP 2.0 zmiňuje a uvádí, že podle jejího názoru jsou ještě reálné monitory s rozhraním DP 2.0 daleko a DisplayPort 1.4 stačí stačí (ten měla už generace RTX 2000 z roku 2018), protože podporuje rozlišení 8K neboli 7680 × 4320 bodů při 60 Hz. K tomu ale dodáme, že je to jen se ztrátovou kompresí VESA Display Stream Compression neboli DSC nebo podvzorkováním barev 4:2:2 či 4:2:0 (to má však horší dopad než relativně mírná komprese DSC).

Q: Why isn’t DisplayPort 2.0 listed on the spec sheet?

A: The current DisplayPort 1.4 standard already supports 8K at 60Hz. Support for DisplayPort 2.0 in consumer gaming displays are still a ways away in the future.

Přece jen je asi namístě otázka, zda by nebylo lepší, kdyby grafika byla již připravená i na monitory, které vyjdou třeba až za dva roky, zvlášť když přináší velmi vysoký výkon, který však dokáže realizovat zejména v těch nejvyšších rozlišeních. A ještě k tomu prosazuje technologie jako DLSS 2.x, které mají za cíl výstupní rozlišení i FPS ještě zvýšit a tím přímo motivují k hraní ve vyšších rozlišeních. Nemluvě o DLSS 3, které po způsobu televizí interpoluje uměle mezisnímky navíc a ty zdvojnásobují i objem dat, které musí kabel přenést do monitoru.

Takže ani těch 60 Hz při rozlišení 8K nemusí být moc. Už při hraní v režimu DLSS2.0 Performance totiž reálně grafice stačí produkovat 4K při 60 snímcích, s DLSS 3 navíc byste tedy finální výstupní 8Kp60 saturovali již s reálnou snímkovou frekvencí jen 30 FPS. Lze tak argumentovat, že GeForce RTX 4090 bude svými obrazovými výstupy limitována a DP 2.0 by se jí už docela hodil. Uvidíme, zda se to třeba nezačne řešit použitím dvou kabelů DP 1.4a k připojení 8K a vysokorychlostních 4K monitorů s G-Sync…

Zdroje: VideoCardz, Kyle Bennett, Nvidia

Jan Olšan, redaktor Cnews.cz


  •  
  •  
  •  
Flattr this!

Levnější Zen 5 pro notebooky „Krackan“ se ukázal, jede na 5 GHz

Jen co jsme tu měli únik highendového procesoru AMD pro notebooky s 16 jádry Zen 5 (a integrovanou grafikou na úrovni mainstreamových samostatných karet), objevily se informace o další novince, kterou AMD chystá pro změnu do levnějších vod. Současné Ryzeny AI 300 firma nabízí jen s 12 a 10 jádry a chybí levnější modely, teď se v databázi Geekbench ale objevil čip, který tuto chybu napraví – APU známé jako Krackan. Celý článok „Levnější Zen 5 pro notebooky „Krackan“ se ukázal, jede na 5 GHz“ »

  •  
  •  
  •  

16jádrový mobilní Ryzen „Strix Halo“ má grafiku Radeon 8060S

AMD letos v létě vydalo mobilní verzi architektury Zen 5 v podobě Ryzenů AI 300. To ale nebyly nejvýkonnější čipy pro notebooky, které má firma v této generaci nachystané, protože jak už mnohokrát prosáklo, AMD chystá highendovou verzi nazvanou „Strix Halo“, která by měla být čímsi jako obdobou procesorů třídy Pro a Max u Applu. Tedy procesor, který bude mít hodně jader, vysokou propustnost pamětí a také mimořádně výkonné integrované GPU. Celý článok „16jádrový mobilní Ryzen „Strix Halo“ má grafiku Radeon 8060S“ »

  •  
  •  
  •  

AMD aktualizací vypnulo část jádra Zen 4. Výkon by ale měl zůstat

Procesory AMD s architekturou Zen 5 po vydání dostávaly různé aktualizace vylepšující Windows (zejména ale šlo o aktualizaci Windows, která přímo v procesoru a firmwaru desek nic neměnila). Vypadá to, že u procesorů s předchozí architekturou Zen 4 místo toho došlo k drobné změně negativní, kdy jedna z aktualizací odebrala dříve aktivní funkci v jádrech. Z jakého důvodu, ví jenom AMD. Ale zdá se, že dopad by neměl být nijak významný. Celý článok „AMD aktualizací vypnulo část jádra Zen 4. Výkon by ale měl zůstat“ »

  •  
  •  
  •  

Komentáre (15) Pridať komentár

  1. Nvidia má pravdu.
    Stačí si pozrieť aká je ponuka 8K monitorov a potom uviesť aspoň 1 dôvod prečo to používať a druhý dôvod, ako zvládne 8K kŕmiť terajšia grafika s DP2.0 inak ako len zobrazaním plochy.
    pochybujem že o 2 roky byde situácia, že sa hromadne budú vyhadzovať 4K televízory aby sa vymenili za 8K, keď ku tomu je aj info, že youtube spoplatní 4K a po pravde, pri pozeraní TV z normálnej vzdialenosti, FHD mi dostačuje.

    Využitie by sopm videl pri virtuálnej realte, kedy by displeje boli na očiach s maximom detailov, ale to by zas grafika musela zvládnuť 2x 8K, čo dnešné, no neviem, neviem, či by to dali plynulo.

    Len medzi nami, na 4K mi príde aj 42″ málo. Ak sa budeme baviť o práci na PC.Síce experti si dajú 4K aj na 22″, ale potom dajú mnohonásobne zväčšené písmo, že vo výsledku nemajú o nč väčšiu pracovnú plochu, ako keby mali FHD.

    Pripomenulo mi to mobilné telefóny. Istú dobu sa zdalo, že rozlíšenie 1600×720 znikne, 2340 × 1080 bude dominantné, ale úprimne, nižšie rozlíšenie ma v ničom nelimituje. Orlý zrak vekom ide do spomienok, pri rovnakej uhlopriečke jednotlivé prvky majú rovnakú veľkosť, úžitná plocha sa nezväčšila, fotku si musím zväčšiť tak či tak, ak chcem vidieť detaily.

    Nebudem obhajovať nvidiu, ale DP 1.4a bude aktuálny aj o 10 rokov. Tu sa síce nemusím trafiť, ale záleži to na tom, ako sa rozšíri VR. Stačí sa pozrieť na VGA, HDMI. Ako dlho sú s nami FHD displeje. Kto môže ide do QHD, ale 4K PC monitory nie sú hit. Kto môže, dá si na stenu 65″ UHD, ale na prácu to nie je.
    Ja som sa pri PC vrátil ku QHD. Mať vedľa seba 2x QHD je pre mňa výhodnejšie ako 1x 4K. O 8k neuvažujem ani sekundu.
    To si viem predstaviť jedine v dotykovej verzií. To kým bude, budem starý a ku ničomu mi to nebude.

    1. Já bych zase neřekl. Jednak je tady HDR, druhak už bychom všichni rádi (když už se cítíš oprávněný mluvit za všechny, zkusím to taky), aby i běžné monitory uměly 100Hz. A když teda grafika příjde se čtyřmi výstupy, rád bych to vše měl při plném zapojení – i to může být pádný důvod, jestli vypláznout 2000€ za grafiku, což v AMD doposud vždy narozdíl od Nvidie chápali.

      1. Prečo mám intenzívny pocit, že celý tvoj PC nestál 2000 Eur, len máš potrebu oponovať?
        Koľko máš 8K monitorov, že ti na ňom chýba 100Hz?

        Každý má možnosť kúpiť si vysoko Hz monitor. Zjavne to väčšina ľudí nepotrebuje, keď im stačia len tie „obyčajné“ pod 100Hz.
        Na druhú stranu, prečo sa nesťažovať, že by mali byť lacné, lebo ty si ku tej svojej 2000 Eurovej grafike chceš kúpiť najlacnejší monitor.

        Musí to byť pre teba naozaj rana, keď DP 1.4a podporuje 8K len pri 60Hz. A zrovna si mal v pláne kúpiť si 2000 Eurovú grafiku pre svoj 100Hz 8K monitor. To naštve. Jak naschvál, najviac sú pohoršení tí, s 21,5″ FHD.

        1. Já mám 22″ 4K a nepoužívám škálování rozhraní, protože u monitoru díky jeho střídmé uhlopříčce mohu sedět blízko a můj pracovní stůl nezabírá půlku místnosti. Táhne mi na 40 a zrak mám v naprostém pořádku (zaklepu). Kdybych vážněji editoval UHD video, možná bych se poohlížel po monitoru s vyšším rozlišením, ale nemám to zapotřebí. Uvítal bych, kdyby můj příští panel namiíto toho měl 100Hz, HDR a výrobci zapracovali na screen-door efektu. O tom můj příspěvek nebyl, byl o tom, že existují i další parametry a možnosti a monitory nemusí být vyzbrojeny hned dp 2, aby ve větším počtu narazili na omezení grafiky vybavené pouze dp 1.4.

          Prečo mám intenzívny pocit, že máš potrebu za každú cenu zhodiť druhého, pretože má iný názor? Je mi tě upřímně hluboce líto. Jestli špatně vidíš, zkus otevřít oči, slyšel jsem, že to pomáhá 😉

          1. Teda pardon, chybičky, on je to 24″ a taky namísto a narazily – máš se čeho chytit, určitě jsem se jich dopustil proto, že jsem je přehlédl kvůli drobnému písmu 😉

            1. Si sa vyšvihol, dokonca 24″ Kam sa na teba ja hrabem. :)))
              24″ monitor, ten som mal v dobách, keď boli prvé na trhu a mali rozlíšenie 1920×1200. To bola pálka cena vtedy.
              Ten nemám ani v rezerve, mal neónové trubice ako podsvietenie.

              Editovať video na monitore, ktorý je tak malý, že taký televízor sa dá kúpiť fakt len zo srandy, aj to len v rozlíšení 1366 × 768, striháš 4k videá. Skúsim hádať, aby si sich mohol pozrieť v mobile.

              Na okraj, myslel som si, že si sa preklepol a miesto 22″ malo byť 32″. Príjemne si ma prekvapil, že máš naozaj to najlacnejšie a najmenšie na trhu, dokonca ani len 27-28″ 4K, i keď pri 4k sa odporúča aspoň 42″ na rozumnú prácu. Si to uži s tým 24″ zázrakom, ktorý máš.

          2. Tak som sa trafil. Máš najlacnejší, najmenší monitor a mne sa snažíš za každú cenu oponovať a tvrdiť, že teba trápi 100Hz pri 8K, keď si budeš kupovať 2000 Eurovú grafiku.
            A keď začneš editovať 4K videá, tak si kúpiš opäť asi 22″ s vyšším rozlíšením (8 či rovno skočíš po 16K?). Opäť píšeš o niečom o čom nemáš ani šajnu ako prebieha.
            Nebol to ani dobrý pokus, ani trápny. Len sprostý. Vraj keď budeš editovať 4K budeš potrebovať niečo viac ako 4K monitor. Ja editujem 4K videá na fullhd notebooku. Zázrak, proste zázrak! a strašné je, že nie je ani 100Hz!
            Ako je to len možné, ako?

            Stačí s tým pracovať a nerobiť sa zaujímavým na internete. (okrem toho, pochybujem že máš 22″ 4K monitor myslené rozlíšením, len si niekde šlohol nálepku z televízora v obchode a nalepil ju naň, 22″ 4K monitory, videl som predávať najmenšie cca 24″, ktoré samé o sebe sú blbosť a v obchodoch sú 27″ a väčšie; 21,5″ FHD sa začali vyrábať FHD, ako lacnejšia alternatíva ku 24″ FHD, predtým 21,5″ mali nižšie rozlíšenie, notebookovské, najmä 1600×900, ale ty máš 4K, a bez zväčšenia rozhrania všetko jasne vidíš, tak túto rozprávku si nechaj pre škôlkárov, jeden bod 0,12mm, 10 pt písmo by malo 1,7mm a budeš tvrdiť, že úplne v pohode máš 22″ monitor s 2mm písmom, len aby si mohol mať pracovný stôl, ktorý ti nezaberie pol izby.Máš maličnú izbu, s mikro stolom s nano monitorom. Videá si prehrávaš na brušku tamogočiho.

            22″ monitor so širokými okrajmi má 51 cm, práve som ho odmeral. A ak niekto napíše, že musí mať takýto monitor, aby mu stôl nezaberal ol miestnosti, vycádza mi to, že tvoj stôl ma max. 60cm a izba asi tak 120 x, hĺbka stola koľko? 40cm?, izbu máš 120x 80 cm (skôr izba je 60×80, ale ok, beriem že pol izby z každej strany). Rozmer detskej postielky.

            Ty si dokonalá ukážka aký typ ľudí bude nariekať nad DP1.4a, že nutne potrebuje DP2.0.
            Neuveriteľné veci, že niekto s mikro monitorom sa sťažuje, že toto mu nie je dostatočné:

            „DisplayPort 1.4 can support 8K UHD (7680 × 4320) at 60 Hz or 4K UHD (3840 × 2160) at 120 Hz with 30 bit/px RGB color and HDR. 4K at 60 Hz 30 bit/px RGB/HDR can be achieved without the need for DSC. On displays which do not support DSC, the maximum limits are unchanged from DisplayPort 1.3 (4K 120 Hz, 5K 60 Hz, 8K 30 Hz).“ a potrebuje hneď teraz, alebo v blízkej budúcnosti 16k.

            Želám ti pekný víkend.

            1. Některým lidem by nepomohlo ani 1000% zvětšení, nebo rozteč odpovídající VGA na 80″ 😉 Doposud jsi nedokázal oponovat argumentu, který zohledňuje editaci a zobrazování UHD videa, nebo dalších parametrů zvyšujících nároky na propustnost, a zejména pak při zapojení vícera monitorů.

              Napiš o vlastní neschopnosti další slohovku do svého oblíbeného obecního věstníku 😉

              1. Na tie tvoje sprostostio nikdo nedokáže odpovedať, lebo tvrdíš sprostosi, ktoré sú tvoja fikcia a nie realita.

                A čo hlupáčik koľko monitorov by si chcel mať zapojených na jeden DP1.4a ? 20 -30 ?
                Väčšine stačia 4 (asi tak 4 krát viac ako máš ty) a stačíim na to jediný grafická karta so 4 video výstupmi.

                A hlupáčik, zrovna na video som odpovedal, že nemáš ani len tušenia ako sa strihá video. NApriek tomu opakuješ svoje bludy, že na 4K video potrebuješ viac ako ? koľko ?, 16k monitor, keď 8k na DP1.4a je ti málo?
                No daj ešte nejakú sprostosť, nech je vidno prečo máš najmenší najlacnejší monitor na najmenšom stole v najmenšej miestnosti a riešiš tu niečo o čom nemôžeš ani snívať, nie to si to kúpiť.

                1. No daj ešte nejakú sprostosť, nech je vidno prečo máš najmenší najlacnejší monitor na najmenšom stole v najmenšej miestnosti a riešiš tu niečo o čom nemôžeš ani snívať, nie to si to kúpiť.

                  Ale já jsem s velikostí svého přirození fakt spokojený 🙂

                  1. Rád bych konkurenci poděkoval, že umetá cestičku příchodu 5K, HDR, +100Hz monitorům, i když takový v nejbližších dvou letech zrovna já pravděpodobně nebudu potřebovat. Zkus se přes to přenést, díky.

                2. Ale pořád tajně doufám, že s pomocí svého nepřekonatelného umění extrapolace mi z celé té sady hausnumer vyložíš i mé příští životy, jak se sluší na babku z dědiny.

                  Ľubo odpusťte 😀

    2. nVidia je business, nechápem prečo by jej mali ľudia fandiť ako nejakému futbalovému teamu, ale robia to. Je to na smiech.

      Je to trapas keď na najnovšej ultra high-end GPU od tzv. trhového leadra sa použije zastaralý konektor, pričom konkurencia má podporu aj na trápnej iGPU. A je úplne jedno že to 99% ľudí nevyužije. Je to úplne rovnaký trapas ako keď AMD predbehlo Intel o generáciu s PCIE 4.0. Tiež to Intel fanboys obhajovali že to aj tak netreba, nik to nevyužije, ale furt to bol trapas, a bolo to obmedzenie skôr ako sa zdalo (znížený výkon RX 6600XT a hlavne RX 6500XT na PCIE3.0 platforme, nehovoriac o ľudoch čo dokázali využiť rýchlosti PCIE 4.0 SSD).

      Natívny DP 1.4 nezvládne 4K 144Hz HDR. K RTX4080 by som monitor ktorý toto nezvláda ani nechcel. Naopak, chcem ho aj k slabšej GPU, len čakám na cca 40″ OLED pod 1000€. Takže trapas, už teraz je to málo, ani sa nemusíme baviť o budúcnosti.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *