Ovladače GeForce 522.25 zlepšily i výkon starších grafik, až o 24 %

Ovladače GeForce 522.25 přinášejí globální zlepšení ve hrách běžících na DirectX 12

Včera se začaly prodávat první grafické karty Nvidia nové generace Ada Lovelace (model GeForce RTX 4090) a firma pro ně vydala také nový ovladač. Ten však podle všeho neobnáší pouze podporu pro novou architekturu a model grafiky. Nvidia s tímto vydáním spojila aktualizaci komponent ovladačů svých GPU, která výrazně zvedá výkon obecně – i pro starší karty.

Podobné globální navýšení výkonu jsme tu měli nedávno u grafik AMD, kde byl vylepšen výkon v OpenGL a DirectX 11 používajících hrách, za čímž asi stálo přepsání nějaké zásadní součásti ovladačů zodpovědné za výkon. Něco takového teď zřejmě provedla i Nvidia: nový ovladač GeForce verze 522.25 má přinášet zlepšení výkonu napříč velkou skupinou her současně.

Podle Nvidie se jedná o optimalizace na různých místech kódu a týkají se pro změnu her používajících API DirectX 12 (režimy DirectX 11, Vulkan a OpenGL tedy asi ovlivněny přímo nejsou). Změny byly provedené například v kompilátoru shaderů a Nvidia uvádí, že snížila režii ovladače ve smyslu výkonu (času) procesoru, který spotřebovává. Toto je důležité, mnoho her je totiž na výkonných grafikách limitováno ne samotným GPU, ale výkonem CPU. Pokud ho ovladač na každý snímek spotřebuje méně, může pak hra dosáhnout vyšší snímkové frekvence.

Tip: GeForce RTX 4090 vydána, testy venku. Obří mezigenerační skok, byť slibovaných 2–4× to není

Nárůsty od 5 % až do 24 %

Nárůsty výkonu budou hra od hry různé, jak už tomu bývá. Nejčastěji to zřejmě budou střední až vyšší jednociferná procenta: Nvidia uvádí zlepšení výkonu o 5 % až 9 % u her Shadow of the Tomb Raider, Tom‘ Clancy’s The Division, Far Cry 6, Red Dead Redemption 2, nebo třeba Control.

Nárůst výkonu s ovladači GeForce 522.25 pro různé grafické karty. rozlišení 1920 × 1080 (zdroj: Nvidia)

Ale jsou případy, kde tyto optimalizace budou mít větší význam, například ve hře F1 22 jsou nové ovladače až o 17 % rychlejší, v Cyberpunku 2077 až o 20 % a největší zlepšení naměřila Nvidia v Assassin’s Creed Valhalla, kde údajně může výkon stoupnout až o 24 %.

Nicméně mějte na paměti, že tato konkrétní „až“ čísla mohou platit pro konkrétní rozlišení nebo model grafiky, zatímco u dalších by to třeba mohlo být vlivem všech možných okolností trošku jiné. Zde jsou výsledky, které Nvidia uvádí jako příklad:

  • Assassin’s Creed Valhalla: až o 24 % lepší výkon (1080p)
  • Battlefield 2042: až o 7 % lepší výkon (1080p)
  • Borderlands 3: až o 8 % lepší výkon (1080p)
  • Call of Duty: Vanguard: až o 12 % lepší výkon (4K)
  • Control: až o 6 % lepší výkon (4K)
  • Cyberpunk 2077: až o 20 % lepší výkon (1080p)
  • F1 22: až o 17 % lepší výkon (4K)
  • Far Cry 6: až o 5 % lepší výkon (1440p)
  • Forza Horizon 5: až o 8 % lepší výkon (1080P)
  • Horizon Zero Dawn: Complete Edition: až o 8 % lepší výkon (4k)
  • Red Dead Redemption 2: až o 7 % lepší výkon (1080p)
  • Shadow of the Tomb Raider: až o 5 % lepší výkon (1080p)
  • Tom Clancy’s The Division 2: až o 5 % lepší výkon (1080p)
  • Watch Dogs: Legion: až o 9 % lepší výkon (1440p)

Pokud tedy jedete na grafice GeForce, je doporučeno tento ovladač nainstalovat, protože byste měli ve hrách běžících nad DirectX 12 dostat o trošku lepší FPS zadarmo (doufejme bez nějakých nežádoucích účinků).


Nárůst výkonu s ovladači GeForce 522.25 pro různé grafické karty, rozlišení 2560 × 1440 (zdroj: Nvidia)

Ovladač 522.25 obsahuje i některé optimalizace, které nejsou globální – jde o přidání podpory (a s ní specifických optimalizací) pro některé nové hry (Scorn, Gotham Knights, A Plague Tale: Requiem, ale také pro Uncharted: Legacy of Thieves Collection, což je shodou okolností hra, kterou teď AMD nabízí jako bonus zadarmo k procesorům Ryzen).

Nárůst výkonu s ovladači GeForce 522.25 pro různé grafické karty, rozlišení 4K (zdroj: Nvidia)

Pro další hry pak byly přidány profily pro funkci Resizable BAR, které by měl zajistit, že její aktivace bude mít přínos – to potkalo hry Forza Horizon 5 a F1 22 (poznámka: přínos z této optimalizace PCI Resizable BAR by měl zřejmě být zahrnutý ve výše uváděných procentuálních zlepšeních). Tato část zlepšení výkonu se tedy samozřejmě týká jen těch, jejichž počítač „ReBAR“ umí (a má ho zapnutý).

Zdroj: Nvidia

Jan Olšan, redaktor Cnews.cz


  •  
  •  
  •  
Flattr this!

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *