Metodika: ako meriame spotrebu
Najvýkonnejší Radeon (RX 7900 XTX) je oproti GeForce RTX 4090 pomalší a aj menej efektívny, ale takisto o zhruba 700 eur lacnejší. A to je to, vďaka čomu má na pomery high-endových grafických kariet nevídaný pomer cena/výkon. Ten je atraktívnejší aj od nižšieho modelu RX 7900 XT a drží si ho aj najvyššie vyhotovenie Gigabyte – Aorus Elite, ktoré je napodiv iba za minimálny príplatok.
Metodika: ako meriame spotrebu
Spôsob merania spotreby sme ladili pomerne dlho a ešte nejaký čas ho ladiť budeme. Ale už teraz máme k dispozícii prípravky, s ktorými môžeme spokojne fungovať.
Aby ste dostali presnú hodnotu celkovej spotreby grafickej karty je treba mapovať interný odber na slote PCI Express a externý na prídavnom napájaní. Na analýzu slotu PCIe bolo treba zostrojiť medzikartu, na ktorej meranie spotreby prebieha. Jej základ sú odpory kalibrované na presnú hodnotu (0,1 Ω) a podľa výšky úbytku napätia na nich vieme vypočítať prúd. Ten následne dosadzujeme do vzorca k zodpovedajúcej hodnote výstupného napätia ~ 12 V a ~ 3,3 V. Úbytok napätia je pritom natoľko nízky, že VRM grafickej karty nijako nerozhodí a na výstupe je stále viac než 12/3,3 V.
Na podobnom prípravku pracujeme aj pre externé napájanie. Pri ňom sú však dosahované podstatne vyššie prúdy, je nevyhnutná aj dlhšia kabeláž a viacero priechodov medzi konektormi, čo znamená, že úbytok napätia bude treba odčítavať na ešte menšom odpore 0,01 Ω, súčasný stav (s 0,1 Ω) máme zatiaľ nestabilný. Dokým to poriadne vyladíme budeme na merania na kábloch používať prúdové kliešte Prova 15, ktoré takisto merajú s peknou presnosťou, akurát majú rozsah do 30 A. To ale stačí aj na OC verziu RTX 3090 Gaming X Trio. V prípade, že by bola nejaká karta cez rozsah, je vždy možnosť realizovať meranie spotreby na dvakrát (najprv na jednej a potom na druhej polovici 12 V vodičov).
A prečo sa vôbec trápime s takýmito prípravkami, keď má Nvidia analyzátor spotreby PCAT? Pre úplnú kontrolu nad meraniami. Zatiaľ čo naše zariadenia sú transparentné, tak to od Nvidie používa procesor ktoré môže (ale samozrejme i nemusí) merania rôzne prifarbovať. Po testovaní grafiky AMD na meracom prístroji Nvidia by sme asi pokojne nezaspávali.
Na čítanie a záznam meraní používame riadne skalibrovaný multimeter Keysight U1231A, ktorý vzorky posiela do XLS. Z neho získavame priemernú hodnotu a dosadením do vzorca s presnou hodnotou výstupných napätí na vetve získavame podklady do grafov.
Čiarové grafy s priebehmi budeme rozoberať pre každú časť napájania zvlášť. Aj keď podiel na 3,3 V je obvykle zanedbateľný, monitorovať ju treba. Ťažko povedať, čo táto vetva presne napája, ale obvykle je odber na nej konštantný a keď tak sa mení iba s ohľadom na to, či sa vykresľuje statický alebo dynamický obraz. Spotrebu meriame v dvoch náročnejších hrách (F1 2020 a Shadow of the Tomb Raider) a jednej menej náročnej (CS:GO) s nastavením najvyšších grafických detailov a rozlíšenia UHD (3840 × 2560 px). Potom v pri 3D renderingu v Blenderi s použitím renderera Cycles na známej scéne Classroom. Okrem testov s vysokou záťažou je však dôležité mať prehlaď o odbere vo webovom prehliadači (tým je v našom prípade akcelerovaný Google Chrome), kde trávime tiež dosť času. Jednak teda pri sledovaní videa alebo pri prechádzaní stránkami. Obvyklej priemernej záťaži tohto typu zodpovedá stránka FishIE Tank (HTML5) s 20 rybičkami a webové video v našich testoch spotreby zastupuje vzorka s kodekom VP9, dátovým tokom 17,4 mb/s a 60 fps. Naproti tomu testujeme spotrebu videa i offline, v prehrávači VLC. To na vzorke HEVC (45,7 mb/s, 50 fps). A nakoniec ešte odber grafickej karty zaznamenávame aj na pracovnej ploche nečinných Windows 10. S jedným i s dvoma aktívnymi monitormi UHD@60 Hz.
- Contents
- Gigabyte Aorus RX 7900 XTX Elite 24G v detailoch
- Tabuľka parametrov
- Metodika: výkonnostné testy
- Metodika: ako meriame spotrebu
- Metodika: merania hluku a zvuku
- Metodika: testy zahrievania
- Testovacia zostava
- 3DMark
- Age of Empires II: DE
- Assassin’s Creed: Valhalla
- Battlefield V
- Battlefield V s DXR
- Borderlands 3
- Control
- Control s DXR
- Counter-Strike: GO
- Cyberpunk 2077
- Cyberpunk 2077 s DXR
- DOOM Eternal
- F1 2020
- FIFA 21
- Forza Horizon 4
- Mafia: DE
- Metro Exodus
- Metro Exodus s DXR
- Microsoft Flight Simulator
- Red Dead Redemption 2 (Vulkan)
- Red Dead Redemption 2 (Dx12)
- Shadow of the Tomb Raider
- Shadow of the Tomb Raider s DXR
- Total War Saga: Troy
- Wasteland 3
- Súhrnný herný výkon a výkon za euro
- CompuBench (OpenCL)
- SPECviewperf 2020 a SPECworkstation 3
- Testy FLOPS, IOPS a rýchlosť pamätí
- 3D rendering 1/2 (LuxMark a Blender@Cycles)
- 3D rendering 2/2 (Blender@Radeon ProRender a Eevee)
- Úprava fotografií (Adobe Photoshop, Lightroom a Affinity Photo)
- Broadcasting (OBS a Xsplit)
- Lámanie hesiel
- Frekvencie GPU
- Zahrievanie GPU a VRAM
- Čistá spotreba grafickej karty a výkon na jednotku wattu
- Analýza napájania z 12 V vetvy (vyššia záťaž)
- Analýza napájania z 12 V vetvy (nižšia záťaž)
- Analýza napájania z 3,3 V vetvy
- Hladina hluku
- Frekvenčná charakteristika zvuku
- Záver
Chápu tu potřebu srovnávat to nejlepší obou konkurentů. Ale myslím, že většina z nás se před koupí prvně koukne do peněženky. Proto dává smysl víc srovnávat podle ceny než podle písmen modelů.
Nakonec podobně jako v předchozí generaci měla AMD proti RTX 3090 nic, nenabízela žádnou srovnatelnou konkurenci ani cenou ani výkonem. Proti RTX 3080 stála RX 6900XT, proti RTX 3070Ti stála RX 6800XT, proti RTX 3070 stála RX 6800, proti RTX 3060Ti stála RX 6700XT a proti RTX 3060 stála RX 6600XT. Až u poslední tedy byly číslice podobné. Pak ještě AMD vydala RX 6750XT a RX 6650XT, které konkurovali stejným modelů NVidie jako ne50kové karty, akorát o něco lépe.
Píšu to proto, že je to podobné i v poslední generaci RX 7900XTX ~ RTX 4080, RX 7900XT ~ RTX 4070Ti, RX 7600 ~ RTX 4060 (zde to ještě není jisté, možná bude spíš odpovídat budoucí RTX 3050Ti, pokud ta bude).
Takže ten pokus o srovnání s RTX 4090 je zcela mimo. V podstatě to ale nevadí, protože v grafech vidíme, že se RX 7900XTX nechytá ani za podobně naceněnou RTX 4080. Nejen, že má ve většině her nižší výkon, ale ještě má o 1/4 vyšší spotřebu. Vidíme tak naprostou zoufalost ze strany AMD, která se holedbala skvělým výkonem nové generace RDNA3 v době, kdy teprve vbíhali do cílové rovinky a do cíle ještě nedoběhli. Pěkně se jim to vymstilo.
Obě highendové grafiky poslední generace AMD jsou zcela špatně naceněné a spíš by měly být naceněné podobně jako o jednu řadu nižší grafiky NVidie. To nejde, protože AMD mělo s vývojem velké náklady a rádo by zpět dostalo víc než jen zisk po odečtení výrobních nákladů, ale není to realistické očekávání. Kdo by si takové karty kupoval.
Vlastně má AMD štestí, že je NVidie tak nenažraná, že své grafiky výrazně zdražila, aby měla mnohem větší podíl z tržeb, takže cena AMD grafik není díky podřadnému výkonu až tak moc vidět, jak pěst na oko.
Bohužel ale ceny obou výrobců téměř zastavily trh s prodejem grafik a tak dojde s nějakým časovým zpožděním k propadům celého odvětví na herní grafiky navázanému. Zachrání nás tak jedině nová krev v herních grafikách = Intel, pokud teda se stane zázrak a druhá generace bude lepší než první a vůbec kdy vyjde. :-/