Sapphire RX 7600 Pulse: Jasná jednotka v pomere cena/výkon

Sapphire RX 7600 Pulse v detailoch

AMD modernizovalo aj nižší segment Radeonov a RX 7600 s architektúru RDNA 3 predstavuje už naozaj lacnú grafickú kartu. Po zohľadnení všetkých kritérií je férové tvrdiť, že minimálne do príchodu GeForce RTX 4060 ide často o to najvýhodnejšie, čo si môžete na hranie vo Full HD zaobstarať. A vedeli ste, že RX 7600 dominuje aj v prostredí jednoduchších pracovných zostáv, ktoré profitujú z výkonu GPU?

Nové grafické karty RX 7600 v ponuke AMD a hlavne v ponukách výrobcoch tretích strán predstavujú najlacnejšie varianty z aktuálnych generácií AMD a Nvidie. Z RX 7900 XT (grafické karty AMD RDNA 3 s druhým „najlacnejším“ GPU) je pomerne veľký, čip v RX 7600 (Navi 33) je menej než polovičný. Plochou a prirodzene aj výpočtovými jednotkami. Výrazne nižšia je ale aj spotreba a takisto cena, ktorá RX 7600 predurčuje do nízkorozpočtových PC zostáv. Nielen herných, ale aj pracovných, pokiaľ v rámci nich dokážete ťažiť z výkonu GPU. Ten sa pre výpočtové úlohy, ako sme už rozoberali, naprieč architektúrami (z RDNA 2 na RDNA 3) na rovnaký počet CU (ako má, mimochodom, aj RX 6650 XT) výrazne posunul.

Kompletné špecifikácie RX 7600 v testovanom vyhotovení Sapphire Pulse nájdete v prehľade druhej kapitoly, to v nasledujúcom texte rozoberať nebudeme. Ale jednu vec, tému okolo DisplayPortu, predsa len rozoberieme. Tá už vlastne súvisí aj s konštrukčnými detailmi karty Sapphire Pulse. V tomto prípade je použité rozhranie DP iba vo verzii 1.4, zatiaľ čo niektoré varianty RX 7600 používajú aj štandard 2.1. Pokiaľ vás táto problematika nezaujíma, môžete nasledujúce dva odseky textu preskočiť.

Je možné, že starší DP 1.4 sa používa u kariet, ktoré majú PCB prebraté z predchádzajúcej generácie RDNA 2 (RX 6600 XT, RX 6650 XT). Hráčov nepodpora DP 2.1 zase až tak obmedzovať nebude – RX 7600 nemieri na hranie v rozlíšení UHD so 165 Hz, na to nemá výkon. Tým argumentujú aj výrobcovia, ale predsa len aj v tejto triede môže byť novší DP výhoda. To typicky v budúcnosti napríklad pri práci sa videom, pokiaľ by ste si kúpili 8K monitor. DP 1.4a je síce schopný zvládnuť rozlíšenie 8K do 60 snímkami za sekundu, ale iba pomocou kompresie Vesa DSC, pričom aj s ním naráža na limit tohto rozhrania (takže už musí byť nasadený vyšší kompresný pomer). S DP 2.1 monitory 8K@60 Hz zobrazujú nekomprimovane.

Kompresia DSC je síce navrhnutá tak, že jej prejavy takmer nepostrehnete, ale stále je stratová (používa kvantizáciu a beží v reálnom čase s nízkou latenciou, takže nemôže používať príliš pokročilé techniky). Asi najväčšie riziko pri nej je, že naruší rôzne ditherovacie vzorce alebo textúru šumu v obraze. Šum v obraze je totižto komprimovateľný. V hrách nejde o nič dôležité, ale pokiaľ pri práci s fotkami a videom chcete zachovať maximálnu obrazovú kvalitu a predísť tomu, že vám bude monitor ukazovať niečo iné, ako v dátach naozaj je. Výhody DP 2.1 sú síce relevantné iba pre úzky okruh scenárov, ale nich je lepšie mať obraz nekomprimovaný ako komprimovaný.

Detaily Sapphire RX 7600 Pulse

Príslušnosť k nižšej triede naznačuje už pomerne malá škatuľka – špeciálne v kontraste s trendom zväčšených rozmerov výkonnejších grafických kariet GeForce.

Samotná grafická karta RX 7600 Pulse je o trochu väčšia ako RX 6600 Pulse (najmä na dĺžku, o 47 mm), s 240 mm je na tom rovnako ako RX 6650 Pulse. RX 7600 Pulse má ale o 12 mm menej na šírku (t.j. rozmer od slotu k bočnici), čím sa zlepšila kompatibilita so užšími skrinkami alebo s takými, čo majú vertikálne rozdelený interiér na dve komory.

   

Jazýček záslepky PCIe karta presahuje iba o 15 mm. Hrúbka 44,5 mm je potom cez dva sloty PCI Express tak, že kryt končí tesne nad tretím slotom základnej dosky, ktoré je možné využiť. Bude to ale veľmi natesno a priškrtíte tým aj chladič.

Na ochladzovanie pasívu má RX 7600 Pulse dva ventilátory s priemerom 90 mm. Lopatky sú výrazne zakrivené a ich špičky sú na konci spevnené rámčekom. Ten eliminuje nadmerné vibrácie a vznik tónových špičiek zvuku. A že to naozaj funguje vidieť aj v spektrografoch, kde síce sú nejaké vrcholy, ale tie sú vždy pomerne široké, takže aerodynamický hluk sa nevyznačuje prenikavou charakteristikou. Tá je naopak pomerne tupá a v rámci možností menších ventilátorov operujúcich z časti v predsa len vyššom frekvenčnom pásme, príjemná.

Zadnú stranu karty spevňuje a chráni kovový backplate s mriežkou. Tá je v mieste, kde chladič dĺžkovo presahuje PCB, ktoré je o trochu kratšie (ako chladič). Vďaka tomuto priezoru môže ohriaty vzduch rýchlejšie opúšťať priestor chladiča, čo má, prirodzene, pozitívny dopad na efektivitu chladenia.

Sapphire RX 7600 Pulse je pomerne ľahká (615 g) a malá dvoj-ventilátorová grafická karta s nadštandardnou kompatibilitou, či už voči skrinke alebo voči rozširujúcim kartám. Jedná sa o „OC“ variant s frekvenciou GPU v booste oficiálne do 2755 MHz. Na externé napájanie je jeden 8-pin, TDP (alebo TBP) je 185 W.

Konfigurácia videovýstupov je v pomere tri DP (1.4a) ku dvom HDMI (2.1) a na úplnosť je vhodné ešte poznamenať, že k rozhraniu PCI Express sa pripája 8 linkami namiesto plnohodnotných 16. V starších zostavách s PCIe 3.0 nejaké obmedzenie vo výkone najskôr nepocítite, ale v prípade naozaj starých platforiem s PCIe 2.0 (a že aj takých platforiem Intel Sandy Bridge ešte zopár žije…) to už môže byť horšie.

   

Upozornenie: Článok pokračuje ďalšími kapitolami.


  •  
  •  
  •  
Flattr this!

Vzácny hostiteľ: Ako v Asus Dual RTX 4060 Ti funguje SSD?

Asus má medzi grafickými kartami RTX 4060 Ti multifunkčné vyhotovenia so slotom M.2 pre SSD NVMe. Tie na rozdiel od iných modelov nemrhajú tak výrazne potenciálom rozhrania PCI Express ×16. Na posúdenie tohto návrhu sa teraz náramne hodia čiastkové výsledky z testov základných dosiek. Tie výsledky, ktoré odkazujú na rýchlosti slotov M.2 a efektivitu chladičov SSD. V oboch disciplínach totiž súťaží aj Asus Dual RTX 4060 Ti SSD. Celý článok „Vzácny hostiteľ: Ako v Asus Dual RTX 4060 Ti funguje SSD?“ »

  •  
  •  
  •  

Kauza Ventus 3X (RTX 4070 TiS): Finálny vs. pôvodný VBIOS

Grafická karta GeForce RTX 4070 Ti Super Ventus 3X vyšla s BIOSom, s ktorým v MSI (a ani v Nvidii) neboli spokojní. Po jeho druhej revízii existuje aj tretia revízia BIOSu, posledná. Tá zvyšuje limit napájania, ktoré umožňujú dosahovanie vyšších frekvencií GPU. Ide to ale trochu na úkor energetickej efektivity. Aktualizovať, neaktualizovať? To si už musí rozhodnúť každý sám, pokiaľ bude možnosť. Celý článok „Kauza Ventus 3X (RTX 4070 TiS): Finálny vs. pôvodný VBIOS“ »

  •  
  •  
  •  

Odmerané: „Úsporný režim“ Arc A580 neprináša iba výhody

Jedno z negatív grafických kariet Intel Arc je ich vysoká spotreba v nečinnosti. Konkurenčné riešenia z podobnej triedy sú skrátka výrazne úspornejšie. Do určitej miery je možné aj spotrebu grafických kariet Arc, a to veľmi jednoduchým spôsobom. Ten však prináša aj nežiaduce vedľajšie účinky, ktoré sa do bežnej praxe príliš nehodia a celú túto operáciu pre ne pravdepodobne zavrhnete. Celý článok „Odmerané: „Úsporný režim“ Arc A580 neprináša iba výhody“ »

  •  
  •  
  •  

Komentáre (12) Pridať komentár

  1. Nemyslím si, že je s čím počítat, ryze prakticky. S čím lze počítat a má vysokou relevanci, je nová verze FSR a potenciální zlevnění. Je to vysoce spotřební zboží pro hráče, to 7600 na cti neubírá. Rýsovat a podněcovat tady nějaká kdyby a pokud stran aplikačního výkonu je podle mě scesty, ušetřte si zklamání.

    Kde jste Ľubo přišel na to, že Eevee engine využívá OpenCL, nedošlo k záměně s OpenGL?

    1. Áno, Eevee je samozrejme OpenGL. Díky za postreh! Opravené. 🙂

      Zmiatlo ma to globálne nastavenie v Blenderi (s OpenCL), to sa ale vzťahuje iba na vlastný renderer Cycles.

      1. V závěru pak došlo k dezinterpetaci výsledků, protože i Nvidia zde soupeří na stejném poli (CUDA s tím nemá co dělat) 😉

  2. „bulvárne hlasy z nich urobili „prepadák““ – bulvarne hlasy maju pravdu, 7600 mal mat vykon 6700/50 inak nema ziadny vyznam. Medzigeneracne zrychlenie oproti „starsiemu bratovi“ nula cela nula nula nic (rovnako ako 4060ti, ta tiez nema vyznam). Najhorsie na tom je to, ze AMD to vie a preto par hodin pred uvedenim znizili cenu. Grafiku takehoto vykonu ale nepotrebujeme, mame ju na trhu uz dlho od oboch vyrobcov…

    1. „inak nema ziadny vyznam“, „rovnako ako 4060ti, ta tiez nema vyznam“

      To je ale presne ten úzky uhol záberu, o ktorom píšem. Hodnotíte iba to, čo dokážete vidieť a považujete za relevantné zo subjektívneho pohľadu.

      Banda negatívnych click-biterov (a teraz berte toto slovné spojenie pojem s nadsázkou, nedávno som na neho natrafil v jednej diskusii a hneď som si ho obľúbil :)) vsadila všetko na jednu vec, u ktorej vedeli, že na masy zafunguje – urobí im „čísla“ návštevnosti pri vynaložení čo najmenšej námahy. Negatívny marketing predáva, odbornosť a všestrannosť sú v mainstreame dávno pasé. Uvidíte, že postupom času bude čím ďalej viac „zlého“ hardvéru. Prečo? S pribúdajúcimi skúsenosťami sa výrobci fakt tak zhoršujú? 🙂

      Netvrdím, že RX 7600 nemohla byť lepšia karta, ale tváriť sa, ako sa neoplatí a aký to je odpad… je trochu (dosť) cez čiaru.

      1. Psal jsem to jinde a k jiné grafice:
        Sejdou se dva pařani. „Koupil jsem si novou RX7600.“ Fakt jo a o kolik je výkonější? „O 2%, ale má o 20% menší spotřebu.“ 😀

        Jistě, takový rozhovor by mohl být na základně zelených možný, ale ti stejně žijí na stromech a žádnou elektrickou přípojku tam nemají. U normálních lidí se to nestane, zvlášť u skupiny náctiletých hráčů platí elektriku rodiče, takže si fakt starost se spotřebou dělat nebudou.

        Když se na to podíváme kolem dokola, tak zatím celá generace RTX4000 a RX7000 přinesla buď špičkový výkon s nadprůměrně vysokou spotřebou v top highendu nebo skoro stejný výkon jako minulá generace s nižší spotřebou všude jinde.

        A protože je nám spotřeba šumafuk, tak je celá tahle generace těžkej propadák. Dává nám to, co už máme. Ať si to strčí za klobouk.

        1. Ak je jediné, čo niekoho zaujíma herný výkon (a nezohľadňuje sa nižšia, vyššia efektivita a ani vyšší výpočtový výkon), tak samozrejme tomuto pohľadu rozumiem.

          Premýšľam v čom bola výrazne iná situácia 8800 GTX (G80) a 8800 GT (G92), že 8800 GT bola prijatá úplne skvelo a má nálepku ako jednej z historicky najatraktívnejšej grafickej karty. Tam bol väčšinový pohľad taký, pokiaľ ma pamäť neklame, že je skvelé, že 8800 GT dosahuje rovnaký herný výkon ako 8800 GTX za podstatne nižšiu cenu (hlavne preto bola vtedy tak oslavovaná?). To predsa trochu platí aj pre RX 7600, pokiaľ nekalkulujete s dočasnou výpredajovou cenou RX 6650 XT. Staršej generácii snáď vždy takto klesne cena, že sa chvíľu javia tak, že majú atraktívny pomer cena/výkon. A takisto vždy nová grafika z nižšieho radu (čo RX 7600 oproti RX 6650 XT je) dosahovala podobný herný výkon ako nejaký vyšší modle z predošlej generácie.

          Taký negatívny obraz ako u RX 7600 sa nevytváral ani pri x-krát preznačovaných grafikách s GPU G92 (9800 GT/GTX, GTS 250, …). Aj tie boli prijaté s otvorenejšou náručou. Prečo?

          1. a teda dosahuje 7600 vykon ako vyssi model z predoslej gen. ? Nedosahuje. Tak preto. Je to uplne rovnake ako u 4060ti, len ta je este nacenena jak blazon. Byt o 100€ lacnejsia, je to super karta.

            1. Budem reagovať otázkou: Medzi používateľmi populárna GTX 1060 so 6 GB bola herne rýchlejšia ako dve karty z predošlej generácie, ktoré boli hierarchicky nad ňou, teda GTX 980? Pokiaľ áno, tak len zanedbateľne (už to úplne v živej pamäti nemám). Jasné, môžete namietať, že tam bol rozdiel dvoch radov (GTX 970 a GTX 980) a to sa bavíme iba o dvoch „medzičlánkoch“ (RX 6600 XT a RX 6650 XT), ale treba brať do úvahy i to, koľko obsahuje jedna generácia modelov teraz a koľko vtedy. Výpredajové ceny GTX 980 v čase uvedenia Pascalov snáď tiež neprevyšovali ceny nových GTX 1060 6G.

              Neviem, naozaj sa tomu snažím porozumieť, ale nedarí sa to. Nejde mi do hlavy, prečo sa na RX 7600 nahliada takto negatívne a pri GTX 1060 a 8800 GT, čo bola podobná situácia, to bol opačný extrém.

              Prečo by mala byť RX 7600 lacnejšia o sto eur, keď už takto je to z dlhodobého hľadiska grafika s jednoznačne najlepším pomerom cena/herný výkon?

            2. Tak zase to nemůžeš stran ceny srovnávat s Polaris vyraběnými takřka doma. Výrobní technologie něco stojí a zlobí inflace. Myslím si navíc, že už za dva měsíce o něco zlevní.

          2. Prvně, NVidia má víc nekritických fanoušků, protože má víc fanoušků. 😉

            Potom je tu ta věc s RX 6650XT. NVidia byla v minulosti schopna od distributorů odkoupit zbývající karty staré generace a zlikvidovat je ve prospěch nové. AMD to ekologicky a jistě správně neudělala, jenže prostě to srovnání stejného výkonu za nižší cenu u starší generace tu je reálné. Proč novou generaci, když je to tu už v minulé?

            No a na co uživatelé čekají? Na výkonné herní grafiky za jakžtakž snesitelnou cenu, prostě na nástupce RX 6700XT až RX 6800XT. A co dostali? Předražený lowend, u kterého AMD narychlo snižovala cenu těsně před vydáním, aby jí tu cenu uživatelé neomlátili o hlavu!

            Jinak ale ano, je to nespravedlivé. NVidia za ty svý šmejdy,které nepřinesly mimo pochybné DLSS3 nic, teda za RTX 4060Ti, RTX 4070, RTX 4070Ti a RTX 4080 dostala menší čočku. Taky s tím nejsem ztotožněn, ale tak to je. :-/

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *