Sapphire RX 7600 Pulse: Jasná jednotka v pomere cena/výkon

Metodika: ako meriame spotrebu

AMD modernizovalo aj nižší segment Radeonov a RX 7600 s architektúru RDNA 3 predstavuje už naozaj lacnú grafickú kartu. Po zohľadnení všetkých kritérií je férové tvrdiť, že minimálne do príchodu GeForce RTX 4060 ide často o to najvýhodnejšie, čo si môžete na hranie vo Full HD zaobstarať. A vedeli ste, že RX 7600 dominuje aj v prostredí jednoduchších pracovných zostáv, ktoré profitujú z výkonu GPU?

Metodika: ako meriame spotrebu

Spôsob merania spotreby sme ladili pomerne dlho a ešte nejaký čas ho ladiť budeme. Ale už teraz máme k dispozícii prípravky, s ktorými môžeme spokojne fungovať.

Aby ste dostali presnú hodnotu celkovej spotreby grafickej karty je treba mapovať interný odber na slote PCI Express a externý na prídavnom napájaní. Na analýzu slotu PCIe bolo treba zostrojiť medzikartu, na ktorej meranie spotreby prebieha. Jej základ sú odpory kalibrované na presnú hodnotu (0,1 Ω) a podľa výšky úbytku napätia na nich vieme vypočítať prúd. Ten následne dosadzujeme do vzorca k zodpovedajúcej hodnote výstupného napätia ~ 12 V a ~ 3,3 V. Úbytok napätia je pritom natoľko nízky, že VRM grafickej karty nijako nerozhodí a na výstupe je stále viac než 12/3,3 V.

Spotrebu meriame na karte medzi grafikou a slotom PCI Express. O návrh a realizáciu sa ochotne postaral Rado Kopera (ďakujeme!)

Na podobnom prípravku pracujeme aj pre externé napájanie. Pri ňom sú však dosahované podstatne vyššie prúdy, je nevyhnutná aj dlhšia kabeláž a viacero priechodov medzi konektormi, čo znamená, že úbytok napätia bude treba odčítavať na ešte menšom odpore 0,01 Ω, súčasný stav (s 0,1 Ω) máme zatiaľ nestabilný. Dokým to poriadne vyladíme budeme na merania na kábloch používať prúdové kliešte Prova 15, ktoré takisto merajú s peknou presnosťou, akurát majú rozsah do 30 A. To ale stačí aj na OC verziu RTX 3090 Gaming X Trio. V prípade, že by bola nejaká karta cez rozsah, je vždy možnosť realizovať meranie spotreby na dvakrát (najprv na jednej a potom na druhej polovici 12 V vodičov).

A prečo sa vôbec trápime s takýmito prípravkami, keď má Nvidia analyzátor spotreby PCAT? Pre úplnú kontrolu nad meraniami. Zatiaľ čo naše zariadenia sú transparentné, tak to od Nvidie používa procesor ktoré môže (ale samozrejme i nemusí) merania rôzne prifarbovať. Po testovaní grafiky AMD na meracom prístroji Nvidia by sme asi pokojne nezaspávali.

Na čítanie a záznam meraní používame riadne skalibrovaný multimeter Keysight U1231A, ktorý vzorky posiela do XLS. Z neho získavame priemernú hodnotu a dosadením do vzorca s presnou hodnotou výstupných napätí na vetve získavame podklady do grafov.

   

Čiarové grafy s priebehmi budeme rozoberať pre každú časť napájania zvlášť. Aj keď podiel na 3,3 V je obvykle zanedbateľný, monitorovať ju treba. Ťažko povedať, čo táto vetva presne napája, ale obvykle je odber na nej konštantný a keď tak sa mení iba s ohľadom na to, či sa vykresľuje statický alebo dynamický obraz. Spotrebu meriame v dvoch náročnejších hrách (F1 2020 a Shadow of the Tomb Raider) a jednej menej náročnej (CS:GO) s nastavením najvyšších grafických detailov a rozlíšenia UHD (3840 × 2560 px). Potom v pri 3D renderingu v Blenderi s použitím renderera Cycles na známej scéne Classroom. Okrem testov s vysokou záťažou je však dôležité mať prehlaď o odbere vo webovom prehliadači (tým je v našom prípade akcelerovaný Google Chrome), kde trávime tiež dosť času. Jednak teda pri sledovaní videa alebo pri prechádzaní stránkami. Obvyklej priemernej záťaži tohto typu zodpovedá stránka FishIE Tank (HTML5) s 20 rybičkami a webové video v našich testoch spotreby zastupuje vzorka s kodekom VP9, dátovým tokom 17,4 mb/s a 60 fps. Naproti tomu testujeme spotrebu videa i offline, v prehrávači VLC. To na vzorke HEVC (45,7 mb/s, 50 fps). A nakoniec ešte odber grafickej karty zaznamenávame aj  na pracovnej ploche nečinných Windows 10. S jedným i s dvoma aktívnymi monitormi UHD@60 Hz.


  •  
  •  
  •  
Flattr this!

Nvidia DLSS (3.5) v Alan Wake II. Kdy hra běží nejlépe?

Alan Wake II je prvá hra, v ktorej sú od začiatku podporované Nvidia DLSS 3.5. Okrem technologickej stránky je tu aj vysoká popularita hráčov. Tým máme pokope základné dôvody na to, prečo sa podrobne pozrieť na fungovanie pri rôznych nastaveniach. V prieniku s herným výkonom sa budeme zaujímať nielen o vizuálnu stránku, ale aj spotrebu. Nielen grafickej karty, ale i procesora. Celý článok „Nvidia DLSS (3.5) v Alan Wake II. Kdy hra běží nejlépe?“ »

  •  
  •  
  •  

Minitest: Lacné zdroje vs. pískanie cievok grafických kariet

Veľkú analýzu vplyvu pískania cievok grafických kariet v závislosti od použitého zdroja už máte za sebou. Na to, aby za ňou šlo dať bodku, chýba ešte jedna vec. A tou je doplnenie správania sa lacných zdrojov s nižšou kvalitou súčiastok. V opačnom prípade by sa dalo stále špekulovať o tom, že naprieč triedami sa môže situácia výrazne odlišovať. Môže? Na to sa zameriame v meraniach so zdrojmi „80 Plus“, z ktorých jeden je už aj pomerne starý. Celý článok „Minitest: Lacné zdroje vs. pískanie cievok grafických kariet“ »

  •  
  •  
  •  

Aká kombinácia píska najmenej? 12 zdrojov, 3 grafické karty…

„Po výmene zdroja prestali pískať cievky grafickej karty“. Mimoriadne časté tvrdenie a pritom zostáva vždy iba na subjektívnej úrovni, čo je škoda. Ale aj preto sa teraz na veci pozrieme exaktným spôsobom, číselne. To otestovaním viacerých grafických kariet, kde sa pri každej sleduje hlučnosti cievok VRM v závislosti od použitého zdroja ATX (3.0). Ako je to s tým „pískaním“? Kedy je silnejšie a kedy slabšie? Celý článok „Aká kombinácia píska najmenej? 12 zdrojov, 3 grafické karty…“ »

  •  
  •  
  •  

Komentáre (12) Pridať komentár

  1. Nemyslím si, že je s čím počítat, ryze prakticky. S čím lze počítat a má vysokou relevanci, je nová verze FSR a potenciální zlevnění. Je to vysoce spotřební zboží pro hráče, to 7600 na cti neubírá. Rýsovat a podněcovat tady nějaká kdyby a pokud stran aplikačního výkonu je podle mě scesty, ušetřte si zklamání.

    Kde jste Ľubo přišel na to, že Eevee engine využívá OpenCL, nedošlo k záměně s OpenGL?

    1. Áno, Eevee je samozrejme OpenGL. Díky za postreh! Opravené. 🙂

      Zmiatlo ma to globálne nastavenie v Blenderi (s OpenCL), to sa ale vzťahuje iba na vlastný renderer Cycles.

      1. V závěru pak došlo k dezinterpetaci výsledků, protože i Nvidia zde soupeří na stejném poli (CUDA s tím nemá co dělat) 😉

  2. „bulvárne hlasy z nich urobili „prepadák““ – bulvarne hlasy maju pravdu, 7600 mal mat vykon 6700/50 inak nema ziadny vyznam. Medzigeneracne zrychlenie oproti „starsiemu bratovi“ nula cela nula nula nic (rovnako ako 4060ti, ta tiez nema vyznam). Najhorsie na tom je to, ze AMD to vie a preto par hodin pred uvedenim znizili cenu. Grafiku takehoto vykonu ale nepotrebujeme, mame ju na trhu uz dlho od oboch vyrobcov…

    1. „inak nema ziadny vyznam“, „rovnako ako 4060ti, ta tiez nema vyznam“

      To je ale presne ten úzky uhol záberu, o ktorom píšem. Hodnotíte iba to, čo dokážete vidieť a považujete za relevantné zo subjektívneho pohľadu.

      Banda negatívnych click-biterov (a teraz berte toto slovné spojenie pojem s nadsázkou, nedávno som na neho natrafil v jednej diskusii a hneď som si ho obľúbil :)) vsadila všetko na jednu vec, u ktorej vedeli, že na masy zafunguje – urobí im „čísla“ návštevnosti pri vynaložení čo najmenšej námahy. Negatívny marketing predáva, odbornosť a všestrannosť sú v mainstreame dávno pasé. Uvidíte, že postupom času bude čím ďalej viac „zlého“ hardvéru. Prečo? S pribúdajúcimi skúsenosťami sa výrobci fakt tak zhoršujú? 🙂

      Netvrdím, že RX 7600 nemohla byť lepšia karta, ale tváriť sa, ako sa neoplatí a aký to je odpad… je trochu (dosť) cez čiaru.

      1. Psal jsem to jinde a k jiné grafice:
        Sejdou se dva pařani. „Koupil jsem si novou RX7600.“ Fakt jo a o kolik je výkonější? „O 2%, ale má o 20% menší spotřebu.“ 😀

        Jistě, takový rozhovor by mohl být na základně zelených možný, ale ti stejně žijí na stromech a žádnou elektrickou přípojku tam nemají. U normálních lidí se to nestane, zvlášť u skupiny náctiletých hráčů platí elektriku rodiče, takže si fakt starost se spotřebou dělat nebudou.

        Když se na to podíváme kolem dokola, tak zatím celá generace RTX4000 a RX7000 přinesla buď špičkový výkon s nadprůměrně vysokou spotřebou v top highendu nebo skoro stejný výkon jako minulá generace s nižší spotřebou všude jinde.

        A protože je nám spotřeba šumafuk, tak je celá tahle generace těžkej propadák. Dává nám to, co už máme. Ať si to strčí za klobouk.

        1. Ak je jediné, čo niekoho zaujíma herný výkon (a nezohľadňuje sa nižšia, vyššia efektivita a ani vyšší výpočtový výkon), tak samozrejme tomuto pohľadu rozumiem.

          Premýšľam v čom bola výrazne iná situácia 8800 GTX (G80) a 8800 GT (G92), že 8800 GT bola prijatá úplne skvelo a má nálepku ako jednej z historicky najatraktívnejšej grafickej karty. Tam bol väčšinový pohľad taký, pokiaľ ma pamäť neklame, že je skvelé, že 8800 GT dosahuje rovnaký herný výkon ako 8800 GTX za podstatne nižšiu cenu (hlavne preto bola vtedy tak oslavovaná?). To predsa trochu platí aj pre RX 7600, pokiaľ nekalkulujete s dočasnou výpredajovou cenou RX 6650 XT. Staršej generácii snáď vždy takto klesne cena, že sa chvíľu javia tak, že majú atraktívny pomer cena/výkon. A takisto vždy nová grafika z nižšieho radu (čo RX 7600 oproti RX 6650 XT je) dosahovala podobný herný výkon ako nejaký vyšší modle z predošlej generácie.

          Taký negatívny obraz ako u RX 7600 sa nevytváral ani pri x-krát preznačovaných grafikách s GPU G92 (9800 GT/GTX, GTS 250, …). Aj tie boli prijaté s otvorenejšou náručou. Prečo?

          1. a teda dosahuje 7600 vykon ako vyssi model z predoslej gen. ? Nedosahuje. Tak preto. Je to uplne rovnake ako u 4060ti, len ta je este nacenena jak blazon. Byt o 100€ lacnejsia, je to super karta.

            1. Budem reagovať otázkou: Medzi používateľmi populárna GTX 1060 so 6 GB bola herne rýchlejšia ako dve karty z predošlej generácie, ktoré boli hierarchicky nad ňou, teda GTX 980? Pokiaľ áno, tak len zanedbateľne (už to úplne v živej pamäti nemám). Jasné, môžete namietať, že tam bol rozdiel dvoch radov (GTX 970 a GTX 980) a to sa bavíme iba o dvoch „medzičlánkoch“ (RX 6600 XT a RX 6650 XT), ale treba brať do úvahy i to, koľko obsahuje jedna generácia modelov teraz a koľko vtedy. Výpredajové ceny GTX 980 v čase uvedenia Pascalov snáď tiež neprevyšovali ceny nových GTX 1060 6G.

              Neviem, naozaj sa tomu snažím porozumieť, ale nedarí sa to. Nejde mi do hlavy, prečo sa na RX 7600 nahliada takto negatívne a pri GTX 1060 a 8800 GT, čo bola podobná situácia, to bol opačný extrém.

              Prečo by mala byť RX 7600 lacnejšia o sto eur, keď už takto je to z dlhodobého hľadiska grafika s jednoznačne najlepším pomerom cena/herný výkon?

            2. Tak zase to nemůžeš stran ceny srovnávat s Polaris vyraběnými takřka doma. Výrobní technologie něco stojí a zlobí inflace. Myslím si navíc, že už za dva měsíce o něco zlevní.

          2. Prvně, NVidia má víc nekritických fanoušků, protože má víc fanoušků. 😉

            Potom je tu ta věc s RX 6650XT. NVidia byla v minulosti schopna od distributorů odkoupit zbývající karty staré generace a zlikvidovat je ve prospěch nové. AMD to ekologicky a jistě správně neudělala, jenže prostě to srovnání stejného výkonu za nižší cenu u starší generace tu je reálné. Proč novou generaci, když je to tu už v minulé?

            No a na co uživatelé čekají? Na výkonné herní grafiky za jakžtakž snesitelnou cenu, prostě na nástupce RX 6700XT až RX 6800XT. A co dostali? Předražený lowend, u kterého AMD narychlo snižovala cenu těsně před vydáním, aby jí tu cenu uživatelé neomlátili o hlavu!

            Jinak ale ano, je to nespravedlivé. NVidia za ty svý šmejdy,které nepřinesly mimo pochybné DLSS3 nic, teda za RTX 4060Ti, RTX 4070, RTX 4070Ti a RTX 4080 dostala menší čočku. Taky s tím nejsem ztotožněn, ale tak to je. :-/

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *