Metodika: testy zahrievania
Testy Radeonov 7000 strednej triedy zahajujeme výkonnejším modelom s kompletne aktivovaným GPU Navi 32. RX 7800 XT je konkurenciou hlavne pre GeForce RTX 4070, čo je drahšia, ale i úspornejšia (a efektívnejšia) grafická karta. S relatívne vyššou spotrebou sa však Sapphire popasoval nadmieru dobre a pokiaľ máte skúsenosť „s hlučnejšími Radeonmi“, tak pre RX 7800 XT Nitro+ úplne platiť nebude.
Metodika: testy zahrievania
Ochudobnení nebudete ani o testy zahrievania. Ste predsa na webe HWCooling. Aby ale malo vôbec zmysel monitorovať teploty na kritických súčastiach nielen grafickej karty, ale čohokoľvek v počítači, je dôležité nasimulovať reálne prostredie počítačovej skrinky so zdravou cirkuláciou vzduchu. Od tej sa potom odvíja aj celkové správanie grafickej karty ako takej. Otvorený bench-table je v mnohých prípadoch nevhodný a výsledky z neho môžu byť skresľujúce. Preto počas všetkých testov nielen zahrievania, ale i merania spotreby či vývoju frekvencií grafického jadra používame veterný tunel s rovnovážnym prúdením.
Dva ventilátory Noctua NF-S12A sú na vstupe a rovnaký počet ich je aj na výduchu. Pri testovaní rôznych konfigurácií systémového chladenia sa nám to ukázalo ako najefektívnejšie riešenie. Ventilátory sú pritom vždy nastavené na 5 V a rýchlosť zodpovedajú približne 550 ot./min. Stálosť vzduchu na vstupe je počas testov riadne kontrolovaná, teplotne sa pohybuje v rozmedzí 21–21,3 °C pri vlhkosti ±40 %.
Zahrievanie odčítavame z interných snímačov cez GPU-Z. Táto malá jednoúčelová aplikácia umožňuje aj záznam vzoriek zo snímačov do tabuľky. Z nich je potom už jednoduché vytvoriť čiarové grafy s priebehmi či priemernú hodnotu do pruhových grafov. Termokameru tu veľmi nevyužijeme, keďže väčšina grafických kariet má backplate, ktorý znemožňuje meranie zahrievania PCB. Kľúčové pre grafy zahrievania bude tak odpočet teplôt internými snímačmi, podľa ktorých sa koniec koncov odvíja aj regulácia frekvencií GPU. Vždy to bude zahrievanie grafického jadra a pokiaľ budú snímače aj na VRAM a VRM, tak vytiahneme do článku aj tieto hodnoty.
- Contents
- Sapphire RX 7800 XT Nitro+ v detailoch
- Tabuľka parametrov
- Metodika: výkonnostné testy
- Metodika: ako meriame spotrebu
- Metodika: merania hluku a zvuku
- Metodika: testy zahrievania
- Testovacia zostava
- 3DMark
- Age of Empires II: DE
- Assassin’s Creed: Valhalla
- Battlefield V
- Battlefield V s DXR
- Borderlands 3
- Control
- Control s DXR
- Counter-Strike: GO
- Cyberpunk 2077
- Cyberpunk 2077 s DXR
- DOOM Eternal
- F1 2020
- FIFA 21
- Forza Horizon 4
- Mafia: DE
- Metro Exodus
- Metro Exodus s DXR
- Microsoft Flight Simulator
- Red Dead Redemption 2 (Vulkan)
- Red Dead Redemption 2 (Dx12)
- Shadow of the Tomb Raider
- Shadow of the Tomb Raider s DXR
- Total War Saga: Troy
- Wasteland 3
- Súhrnný herný výkon a výkon za euro
- CompuBench (OpenCL)
- SPECviewperf 2020 a SPECworkstation 3
- Testy FLOPS, IOPS a rýchlosť pamätí
- 3D rendering 1/2 (LuxMark a Blender@Cycles)
- 3D rendering 2/2 (Blender@Radeon ProRender a Eevee)
- Úprava fotografií (Adobe Photoshop, Lightroom a Affinity Photo)
- Broadcasting (OBS a Xsplit)
- Lámanie hesiel
- Frekvencie GPU
- Zahrievanie GPU a VRAM
- Čistá spotreba grafickej karty a výkon na jednotku wattu
- Analýza napájania z 12 V vetvy (vyššia záťaž)
- Analýza napájania z 12 V vetvy (nižšia záťaž)
- Analýza napájania z 3,3 V vetvy
- Hladina hluku
- Frekvenčná charakteristika zvuku
- Záver
K závěru bych dodal, že RTX 4070 je NVidií záměrně omezená tak, aby nedosahovala dobrého výkonu ve 4K a NVidia jednoznačně za 4K grafiku uvádí velmi drahou RTX 4080. Porovnání 7800XT a 4070 ve 4K tak vůbec nic nenapovídá o výkonu čipu, ale jen o umělém omezení 192 bitovou sběrnicí. Pro úplnost 7800XT má 256 bit sběrnici. Mimochodem ve 4K dostává RTX 4070 naloženo i od předchozí generace v podobě RTX 3080, přitom v nižších rozlišeních je o generaci staršímu highendu 4070ka více než vyrovnaným soupeřem.
Obecně platí to, co platilo i po vydání řady 4000 od NVidie. Stejně jako majitelé karet RTX 3000 karet i majitelé RX 6000 grafik mohou pošetřit svou peněženku, nechtějí-li jít o řadu výše, kde je ovšem docela velký příplatek. Pro majitele minulé generace není současná ničím, co by jim přineslo zajímavé navýšení výkonu a to ani u NVidie, ani u AMD.
To sedí. Vďaka za doplnenie. 🙂
Pokud se ale potvrdí, že potenciální nástupci budou odsunuti na vedlejší kolej, a hry přitom budou zvyšovat své nároky, mohou za dva roky jedni mít ve skříni takřka neprodejné topící uřvané bestie a možnosti upgradu ještě smutnější než dnes.
Pokuď se podíváš na vývoj ceny konzolí, zjistíš, že Sony i Microsoft tlačí na pilu. Kdybych měl trochu víc hloub do kapsy než aktuálně mám, tak místo nové grafiky pořídím PS5 a i přes dražší hry se to při mém hraní vyplatí.
Myslím si, že příšští generace půjde u NVidie s výkonem nahoru, u AMD je to dost otázka, jestli nemají krizi. Takže budeme-li se zabývat jen NVidií, tak reálně u nich hrozí další zvýšení cen s nárůstem výkonu. To by hráči museli chtě nechtě akceptovat, kdyby tu nebyly konzole. Ale protože konzole dnes herním PC dost slušně konkurují, tak si myslím, že bude pokračovat úbytek hráčů na PC a možná dost dramaticky, bohužel. :-/