Site icon HWCooling.net

Intel Core i9-14900K: To najvýkonnejšie v desktope

Intel Core i9-14900K v detailoch

Top model 14. generácie procesorov Intel Core (Raptor Lake Refresh-S) predbehol všetko, čo sa doposiaľ vyšlo pre stolové počítače. Rýchlosťou, ale i spotrebou. Na jednej strane sa dosiahlo méty 6 GHz pre jednovláknové aplikácie a frekvencie sú veľmi vysoké aj v rámci all-core boostu, vedľajším efektom je to, že spotreba Core i9-14900K môže niekedy špičkovo vystreliť až k 400 W.

Intel Core i9-14900K v detailoch

Čip a jeho konfigurácia sa oproti Core i9-13900K nezmenili. Core i9-14900K je stále postavená na fyzicky 24-jadrovom steppingu B0. Osem „výkonných“/P jadier s podporou HyperThreading (dve vlákna na jedno jadro) dopĺňa šestnásť „efektívnych“/E. Jedná sa teda o 32-vláknový procesor, akým je aj konkurenčný Ryzen 9 7950X. Tomu čelil už aj starší Raptor Lake (13900K) a Core i9-14900K má prirodzene vyššie ambície. Naplnené majú byť najmä vďaka vyšším frekvenciách boostu.

Pokiaľ ide o all-core boost (viacvláknové aplikácie, hry), tak ten sa medzigeneračne zvýšil o 200 MHz (na 5,7 GHz) podobne ako boost pre jednovláknové aplikácie. Ten sa vyšplhal až na úroveň 6 GHz. V predošlej generácii sa na ne snažil dostať napríklad Asus za pomoci techník „AI Overclocking“, teraz je to už ale neoddeliteľná súčasť, ktorá funguje na všetkých základných doskách. Určité zrýchlenie (o 100 MHz, na 4,4 GHz) je aj na E jadrách.

Hodnota PL2 pre Core i9-14900K zostáva na 253 W (ako u Core i9-13900K či Core i7-14700K), ale bez obmedzení napájania možno prirodzene počítať s rekordnou spotrebou, keďže sa pri rovnakom výrobnom postupe (Intel 7 Ultra) zvyšovali frekvencie jadier CPU naprieč všetkými typmi záťaži. Rozbor architektúr (Golden Raptor Cove, na ktorých sú postavené P jadrá) a Gracemont (E jadrá), nájdete v našich starších článkoch (1, 2).

Core i9-14900K bude jeden z najvýkonnejších procesorov pre platformu Intel LGA 1700. Konkrétne najhoršie druhý najvýkonnejší, pokiaľ neskôr ešte naozaj vyjde model Ci9-14900KS. Pre ďalšie procesory (Intel Arrow Lake-S) sa už chystá nová platforma LGA 1851. Tá už s najväčšou pravdepodobnosťou bude podporovať iba pamäte DDR5, zatiaľ čo Raptor Lake Refresh je stále kompatibilný ešte aj so starším a hlavne lacnejším štandardom DDR4. A ten nebude brzda, ako ukázali aj testy Core i9-12900K s 3600 MHz modulmi.

Tak ako všetky procesorov Raptor Lake Refresh sa aj Core i9-14900K týka exkluzívna podpora (vzťahujúca sa na celú 14. generáciu Intel Core) Intel Application Optimization pre vybrané programy vrátane hier. O čo sa jedná a ako táto softvérová nadstavba funguje, sme podrobnejšie opisovali v prológu ku Core i5-14600K.

VýrobcaIntelIntelAMD
TriedaCore i9Core i9Ryzen 9
ModelArchitektura14900K13900K7950X
Kódové označenieČipRaptor Lake RefreshRaptor LakeRaphael
ArchitektúraVýrobný procesGolden Cove (P) + Gracemont (E)Golden Cove (P) + Gracemont (E)Zen 4
Výrobný procesPlocha čipu7 nm („Intel 7 Ultra“)7 nm („Intel 7 Ultra“)5 nm + 6 nm
PäticaTranzistorůLGA 1700LGA 1700AM5
Dátum vydaniaPočet jednotek17. 10. 202320. 10. 202226. 9. 2022
Oficiálna cena589 USD589 USD699 USD
Počet jadier8+168+1616
Počet vlákien323232
Základná frekvencia3,2 GHz (P)/2,4 GHz (E)3,0 GHz (P)/2,2 GHz (E)4,5 GHz
Max. boost (jedno jadro)6,0 GHz (P)/4,4 GHz (E)5,8 GHz (P)/4,3 GHz (E)5,7 GHz (neoficiálne 5,85 GHz)
Max. boost (všetky jadrá)5,7 GHz (P)/4,4 GHz (E)5,5 GHz (P)/4,3 GHz (E)N/A
Typ boostuTBM 3.0, TVB, ABTTBM 3.0, TVB, ABTPB 2.0
L1i cache32 kB/jadro (P), 64 kB/jadro (E)32 kB/jadro (P), 64 kB/jadro (E)32 kB/jadro
L1d cache 48 kB/jadro (P), 32 kB/jadro (E)48 kB/jadro (P), 32 kB/jadro (E)32 kB/jadro
L2 cache 2 MB/jadro (P), 4× 4 MB/4 jadrá (E)2 MB/jadro (P), 4× 4 MB/4 jadrá (E)1 MB/jadro
L3 cache 1× 36 MB1× 36 MB2× 32 MB
TDP125 W125 W170 W
Max. spotreba v booste253 W (PL2)253 W (PL2)230 W (PPT)
Pretaktovaniepovolenépovolenépovolené
Oficiálna podpora pamätíDDR5-5600/DDR4-3200DDR5-5600/DDR4-3200DDR5-5200
Pamäťové kanály2× 64 bitov2× 64 bitov2× 64 bitov
Priepustnosť RAM89,6 GB/s/51,2 GB/s89,6 GB/s/51,2 GB/s83,2 GB/s
Podpora pamätí ECCáno (s vPro/W680)áno (s vPro/W680)áno (ale záleží na podpore základnej dosky)
PCI Express5.0/4.05.0/4.05.0
Linky PCIe×16 (5.0) + ×4 (4.0)×16 (5.0) + ×4 (4.0)×16 + ×4 + ×4
Pripojenie k čipsetuDMI 4.0 ×8DMI 4.0 ×8PCIe 4.0 ×4
Priepustnosť do čipsetu16,0 GB/s duplex16,0 GB/s duplex8,0 GB/s duplex
BCLK100 MHz100 MHz100 MHz
Plocha čipu~257 mm²~257 mm²2× 66,3 mm² + 118 mm²
Počet tranzistorov? mld.? mld.2× 6,57 + 3,37 mld.
TIM pod IHSspájkaspájkaspájka
Pribalený chladičnienienie
Inštrukčné súpravySSE4.2, AVX2, FMA, SHA, VNNI (256-bit), GNA 3.0, VAES (256-bit), vProSSE4.2, AVX2, FMA, SHA, VNNI (256-bit), GNA 3.0, VAES (256-bit), vProSSE4.2, AVX2, FMA, SHA, VAES (256-bit), AVX-512, VNNI
VirtualizáciaVT-x, VT-d, EPTVT-x, VT-d, EPTAMD-V, IOMMU, NPT
Integrované GPUUHD 770UHD 770AMD Radeon
Architektúra GPUXe LP (Gen. 12)Xe LP (Gen. 12)RDNA 2
GPU: shadery256256128
GPU: TMU16168
GPU: ROP884
GPU: Takt300–1650 MHz300–1650 MHz400–2200 MHz
Video výstupyDP 1.4a, HDMI 2.1DP 1.4a, HDMI 2.1DP 2.0, HDMI 2.1
Max. rozlíšenie (a obnovovacia frekvencia)7680 × 4320 (60 Hz)7680 × 4320 (60 Hz)3840 × 2160 px (60 Hz)
Hardvérové kódovanieHEVC, VP9HEVC, VP9HEVC, VP9
Hardvérové dekódovanieAV1, HEVC, VP9AV1, HEVC, VP9AV1, HEVC, VP9
/* Here you can add custom CSS for the current table */ /* Lean more about CSS: https://en.wikipedia.org/wiki/Cascading_Style_Sheets */ /* To prevent the use of styles to other tables use "#supsystic-table-2748" as a base selector for example: #supsystic-table-2748 { ... } #supsystic-table-2748 tbody { ... } #supsystic-table-2748 tbody tr { ... } */




Top model 14. generácie procesorov Intel Core (Raptor Lake Refresh-S) predbehol všetko, čo sa doposiaľ vyšlo pre stolové počítače. Rýchlosťou, ale i spotrebou. Na jednej strane sa dosiahlo méty 6 GHz pre jednovláknové aplikácie a frekvencie sú veľmi vysoké aj v rámci all-core boostu, vedľajším efektom je to, že spotreba Core i9-14900K môže niekedy špičkovo vystreliť až k 400 W.

Herné testy

Výkon v hrách testujeme v štyroch rozlíšeniach s rôznym nastavením grafických detailov. Na rozbeh je to jedno viac-menej teoretické nastavenie v 1280 × 720 px. Pri tomto rozlíšení sme dlho laborovali s nastavením „správnych“ detailov. Konečné slovo nakoniec padlo na najnižšie možné (Low, Lowest, Ultra Low, …), aké hra dovoľuje.

Niekto by mohol voľbu rozporovať tým, že procesor v takýchto nastaveniach nepočíta koľko objektov sa vykresľuje (tzv. draw calls). S vysokými detailmi v tomto veľmi nízkom rozlíšení však nebol veľký rozdiel vo výkone v porovnaní s rozlíšením FHD (ktoré takisto testujeme). Naopak záťaž na GPU bola jasne vyššia a toto nepraktické nastavenie má poukazovať práve na to, aký má procesor výkon pri čo najnižšej účasti grafickej karty.

Vo vyšších rozlíšeniach sú už nastavené detaily a vysoké (pre FHD a QHD) a najvyššie (pre UHD). Vo Full HD ešte obvykle s vypnutým Anti-Aliasingom, celkovo už ale ide o pomerne praktické nastavenia, aké sa i bežne používajú.

Výber hier je s ohľadom na pestrosť žánrov, hráčsku popularitu a náročnosť na procesorový výkon. Kompletný zoznam je v kapitolách 7–16. V hrách, kde je vstavaný benchmark, používame ten, v iných máme vytvorené vlastné scény, ktoré s každým procesorom dookola a vždy rovnako prechádzame. Na záznam fps, respektíve časov jednotlivých snímok, z ktorých sa potom následne počítajú fps, používame OCAT a na analýzu CSV aplikáciu FLAT. Za oboma stojí vývojár a autor článkov (a videí) webu GPUreport.cz. Na čo najvyššiu presnosť sú všetky priechody trikrát opakované a do grafov sú vynášané priemerne hodnoty priemerných i minimálnych fps. Tieto viacnásobné opakovania sa týkajú aj neherných testov.

Výpočtové testy

Začíname zľahka, PCMarkom 10, ktorý v rámci kompletnej súpravy „benchmarku pre modernú kanceláriu“ testuje viac ako šesťdesiat čiastkových úloh v rôznych aplikáciách. Tie následne škatuľkuje do tematických kategórií, ktorých je už podstatne menej a pre čo najlepšiu orientáciu zapisujeme do grafov bodový zisk z nich. Celkové skóre máme potom pre jedno i viacvláknový výkon aj z Geekbench 5. Jednoduchšie úlohy v testoch zastupujú i testy vo webovom prehliadači – Speedometer a Octane. Ďalšie testy predstavujú už obvykle vyššiu záťaž alebo sú cielené na pokročilého používateľa.

Výkon pre 3D rendering meriame v Cinebench. V R20, ktorej výsledky sú rozšírenejšie, ale hlavne v R23. Renderovanie v tejto verzii pri každom procesore trvá dlhšie, cyklí sa minimálne desať minút. 3D renderovanie testujeme aj v Blenderi, s renderom Cycles v projektoch BMW a Classroom. Druhý menovaný si môžete porovnať aj s výsledkami testov grafických kariet (obsahuje rovnaký počet dlaždíc).

Ako sú procesory stavané na prácu s videom testujeme strižných editoroch Adobe Premiere Pro a DaVinci Resolve Studio 17. To prostredníctvom pluginu PugetBench, ktorý sa venuje všetkých úlohám, s ktorými sa môžete pri úpravách videa stretnúť. Služby PugetBenchu využívame aj v Adobe After Effects, kde sa zase testuje výkon pri vytváraní grafických efektov. Niektoré čiastkové úlohy používajú na urýchľovanie GPU, ale to nikdy nevypíname, čo v praxi nebude robiť nikto. Bez GPU akcelerácie niektoré veci ani nefungujú, ale naopak je zaujímavé sledovať, že  je rôzny aj výkon v úlohách, ktoré urýchľuje grafická karta. Časť operácií totiž stále obsluhuje CPU.

Kódovanie videa testujeme v HandBraku a v benchmarkoch (x264 HD a HWBot x265). x264 HD benchmark funguje v 32-bitovom režime (64-bitový sa nám pod W10 nepodarilo konzistentne rozbehať a všeobecne pod novšími OS môže byť nestabilný a vykazovať chyby vo videu). V HandBraku používame pre AVC procesorový kodér x264 a pre HEVC x265. Podrobné nastavenia jednotlivých profilov už nájdete rozpísané v príslušnej kapitole 25. Okrem videa kódujeme i audio, kde sú všetky podrobnosti uvedené takisto v kapitole týchto testov. Do činenia s výkonom procesorových kodérov môžu mať aj hráči, ktorý si svoje hranie nahrávajú na video. Výkon „procesorového broadcastingu“ preto i my testujeme v dvoch dobre rozšírených aplikáciách OBS Studio a Xsplit.

Dve kapitoly máme vyhradené aj pre výkon pre úpravu fotiek. Adobe má samostatnú, kde znovu cez PugetBench testujeme Photoshop. V Lightroome PugetBench ale nepoužívame, pretože ten si pre stabilný chod kladie rôzne úpravy OS a celkovo sme sa ho radšej vzdali (pre vyššie riziko komplikácií) a vytvorili sme si vlastné testovacie scény. Obe sú na procesor náročné, či už ide o export RAWov do 16-bitového formátu TIFF s farebným priestorom ProPhotoRGB alebo generáciu náhľadov 1:1 k 42 fotkám bezstratového formátu CR2.

Máme ale i niekoľko alternatívnych aplikácií na úpravu fotiek, v ktorých testujeme výkon CPU. Patrí medzi ne Affinity Photo, v ktorom používame vstavaný benchmark, alebo XnViewMP pre dávkové úpravy fotografií či ZPS X. Z naozaj moderných sú to potom tri aplikácie Topaz Labz, ktoré využívajú algoritmy AI. DeNoise AI, Gigapixel AI a Sharpen AI. Topaz Labs svoje výsledky často a radi porovnávajú s aplikáciami Adobe (Photoshop a Lightroom) a chváli sa lepšími výsledkami. Tak uvidíme, možno sa na to niekedy pozrieme i z obrazovej stránky. V testoch procesorov nám ale ide predovšetkým o výkon.

Komprimovací a dekomprimovací výkon testujeme v benchmarkoch WinRARu, 7-Zipu a Aida64 (Zlib), dešifrovanie potom v TrueCrypte a Aida64, kde sú okrem AES aj testy SHA3. V Aida64 testujeme v kapitole matematických výpočtov aj FPU. Z tejto kategórie vás ale môžu zaujímať aj výsledky Stockfish 13 a dosahovaný počet šachových kombinácií za jednotku času. Veľa testov, ktoré sa dajú zaradiť do kategórie matematických realizujeme v SPECworkstation 3.1. Jedná sa o súbor profesionálnych aplikácií s presahom i k rôznym simuláciám, ako je napríklad LAMMPS či NAMD, čo sú molekulárne simulátory. Podrobný opis k testom z SPECworkstation 3.1 nájdete v tomto odkaze zo stránok spec.org. Zo zoznamu pre redundanciu netestujeme len 7-zip, Blender a HandBrake, pretože výkon v nich meriame v zvlášť aplikáciách. Detailný výpis výsledkov SPECWS inak predstavuje obvykle časy alebo fps, ale my do grafov uvádzame „SPEC ratio“, ktoré hovorí o bodovom zisku – vyšší znamená lepší.

Nastavenia procesorov…

Procesory testujeme vo východiskových nastaveniach, bez aktívnych technológií PBO2 (AMD) alebo ABT (Intel), ale pravdaže s aktívnym XMP 2.0.

… a aplikačné aktualizácie

V testoch treba počítať aj s tým, že v priebehu času môžu jednotlivé aktualizácie skresľovať výkonnostné porovnania. Niektoré aplikácie používame vo verziách portable (rozvalený archív), ktoré sa neaktualizujú alebo je možnosť ich držať na stabilnej verzii, ale pri niektorých to neplatí. Typicky hry sa v priebehu času aktualizujú. Na druhej strane ani úmyselné zastarávanie (a testovanie niečo neaktuálne, čo sa už správa inak) by nebola úplne cesta.

Skrátka len počítajte s tým, že s pribúdajúcim časom klesá trochu i presnosť výsledkov, ktoré medzi sebou porovnávate. Aby sme vám túto analýzu uľahčili, tak pri každom procesore uvádzame, kedy bol testovaný. Zistíte to v dialógovom okne, kde je informácia o dátume testovania každého procesora. Toto dialógové okno sa zobrazuje v interaktívnych grafoch, pri akomkoľvek pruhu s výsledkom. Stačí naň zájsť kurzorom myši.



Top model 14. generácie procesorov Intel Core (Raptor Lake Refresh-S) predbehol všetko, čo sa doposiaľ vyšlo pre stolové počítače. Rýchlosťou, ale i spotrebou. Na jednej strane sa dosiahlo méty 6 GHz pre jednovláknové aplikácie a frekvencie sú veľmi vysoké aj v rámci all-core boostu, vedľajším efektom je to, že spotreba Core i9-14900K môže niekedy špičkovo vystreliť až k 400 W.

Metodika: ako meriame spotrebu

Odmerať spotrebu procesora je pomerne jednoduché, podstatne jednoduchšie než pri grafických kartách. Všetko napájanie ide cez jeden alebo dva káble EPS. Dva na zväčšenie prierezu používame i my, čo sa hodí pri výkonných procesoroch AMD do sTR(X)4 či pre Intel HEDT a vlastne skoro už i pre mainstreamové procesory. Na meranie prúdu priamo na vodičoch máme kliešte Prova 15. To je podstatne presnejší a spoľahlivejší spôsob merania ako sa spoliehať na interné snímače.

Jediné obmedzenie našich prúdových klieští môže byť pri testoch najvýkonnejších procesorov. Tie totiž maximálny rozsah našich klieští 30 A, pri ktorom je garantovaná vysoká presnosť, už prekračujú. Na väčšinu procesorov je rozsah optimálny (dokonca aj pre meranie nižšej záťaže, kedy sa dajú kliešte prepnúť na menší a presnejší rozsah 4 A), ale modely so spotrebou nad 360 W budeme testovať až na vlastnom prípravku, ktorého prototyp už máme zostrojený. Jeho merací rozsah obmedzujúci už nebude, ale zatiaľ výhľadovo budeme pracovať s prúdovými kliešťami Prova.

Kliešte sú pred každým meraním riadne vynulované a pripojené k multimetru Keysight U1231A. Ten vzorky z hodnotami prúdov počas testov zaznamenáva cez rozhranie IR-USB a v jednosekundových intervaloch ich zapisuje do tabuľky. Z nej potom môžeme vytvárať čiarové grafy s priebehmi spotreby. Do pruhových grafov však vždy zapisujeme priemerné hodnoty. Merania prebiehajú v rôznych režimoch záťaže. Najnižšiu predstavujú nečinné Windows 10 na pracovnej ploche. Toto meranie prebieha na dobre „odstátom“ systéme.

   

Vyššiu záťaž predstavuje kódovanie audia (FLACu), kde procesor ale využíva iba jedno jadro, respektíve jedno vlákno. Vyššia záťaž, kde sa zapája viac jadier, sú hry. Spotrebu testujeme v F1 2020, Shadow of the Tomb Raider a Total War Saga: Troy v 1920 × 1080 px. V tomto rozlíšení je spotreba obvykle najvyššia alebo minimálne podobná ako v nižších alebo vyšších rozlíšeniach, kde väčšinou spotreba CPU skôr pre jeho nižšie využívanie skôr klesá.

Limity spotrieb sú u procesorov Intel aj AMD vypnuté, odomknuté na úroveň PL4/PPT. Tak, ako je to väčšine prípadov u základných dosiek nastavené aj vo východiskových nastaveniach. To znamená, že časový limit „Tau“ po 56 sekundách neznižuje spotrebu a frekvencie ani vo vyššej záťaži a výkon je stabilný. Zvažovali sme, či úspornejšie nastavenia alebo nebudeme akceptovať. Nakoniec teda nebudeme z dôvodu, že to nerobí ani drvivá väčšina používateľov a tým pádom by boli výsledky a porovnania pomerne nezaujímavé. Riešenie by síce bolo testovať s limitom napájania i bez neho, ale to je už z časového hľadiska v rámci testov procesorov nemožné. Ignorovať túto problematiku však nebudeme a dostane priestor v testoch základných dosiek, kde nám to dáva väčší zmysel.

Základné dosky používame vždy s mimoriadne robustným efektívnym VRM, aby vznikajúce straty na MOSFEToch skresľovali namerané výsledky čo najmenej a testovacie zostavy sú napájané špičkovým zdrojom BeQuiet! Dark Power Pro 12 s výkonom 1200 W. Ten je dostatočne dimenzovaný na to, aby stačil na každý procesor i popri zaťaženej GeForce RTX 3080 a zároveň dosahuje nadštandardnú účinnosť aj pri nižšej záťaži. Kompletný prehľad komponentov testovacej zostavy nájdete v piatej kapitole tohto článku.



Top model 14. generácie procesorov Intel Core (Raptor Lake Refresh-S) predbehol všetko, čo sa doposiaľ vyšlo pre stolové počítače. Rýchlosťou, ale i spotrebou. Na jednej strane sa dosiahlo méty 6 GHz pre jednovláknové aplikácie a frekvencie sú veľmi vysoké aj v rámci all-core boostu, vedľajším efektom je to, že spotreba Core i9-14900K môže niekedy špičkovo vystreliť až k 400 W.

Metodika: testy zahrievania a frekvencií

Pri výbere chladiča sme sa nakoniec uchýlili k Noctua NH-U14S. Ten má vysoký výkon a zároveň k nemu existuje i variant TR4-SP3 určený pre procesory Threadripper. Odlišuje sa len základňou a radiátor je inak rovnaký, takže bude možné za rovnakých podmienok testovať a porovnávať všetky procesory. Ventilátor na chladiči NH-U14S je počas všetkých testovaní nastavený na maximálnu rýchlosť – 1585 ot./min.

Merania prebiehajú vždy na bench-walle vo veternom tuneli. Ten simuluje počítačovú skrinku s tým rozdielom, že máme nad ním väčšiu kontrolu.

Systémové chladenie pozostáva zo štyroch ventilátorov Noctua NF-S12A PWM, ktoré sú v rovnovážnom pomere dvoch na vstupe a dvoch na výstupe. Ich rýchlosť nastavená na fixných 585 ot./min, čo je i pomerne praktická rýchlosť, ktorú nemá význam prevyšovať. Skrátka by malo ísť o optimálnu konfiguráciu, ktorá sa opiera o naše testy rôznych nastavení systémového chladenia.

Aj okolo procesorov je dôležité udržovať rovnakú teplotu vzduchu. Tá sa, samozrejme, mení i s ohľadom na to, koľko tepla konkrétny procesor produkuje, ale na vstupe tunela musí byť pre presné porovnania vždy rovnaká. V našom klimatizovanom testlabe sa v tomto bode pohybuje v rozmedzí 21–21,3 °C.

Udržiavať konštantnú teplotu na vstupe je treba nielen pre poriadne porovnanie zahrievania procesorov, ale hlavne pre objektívne výkonnostné porovnania. Vývoj frekvencií, a špeciálne jednojadrového boostu, sa odvíja práve od teploty. Typicky v lete, pri vyšších teplotách než je bežne v obytných priestoroch v zime, môžu byť procesory pomalšie.

Pri procesoroch Intel pre každý test odčítavame maximálnu teplotu jadier, obvykle všetkých. Tieto maximá sú potom spriemerované a výsledok predstavuje výslednú hodnotu v grafe. Z výstupov jednovláknovej záťaže vyberáme iba zaznamenané hodnoty z aktívnych jadier (tie sú obvykle dve a počas testu sa medzi sebou striedajú). U procesorov AMD je to trochu iné. Tie teplotné snímače pre každé jadro nemajú. Aby sa postup metodicky čo najviac podobal tomu, ktorý uplatňujeme na procesoroch Intel, tak priemerné zahrievanie všetkých jadier definujeme najvyššou hodnotou, ktorú hlási snímač CPU Tdie (average). Pre jednovláknovú záťaž už ale používame snímač CPU (Tctl/Tdie), ktorý obvykle hlási o trochu vyššiu hodnotu, ktorá lepšie zodpovedá hotspotom jedného, respektíve dvoch jadier. Tieto hodnoty rovnako ako hodnoty zo všetkých interných snímačov však treba brať s rezervou, presnosť snímačov naprieč procesormi je rôzna.

Vyhodnocovanie frekvencií je presnejšie, každé jadro má vlastný snímač aj na procesoroch AMD. Na rozdiel od teplôt ale do grafov zapisujeme priemerné hodnoty frekvencií počas testov. Zahrievanie a frekvencie jadier procesora monitorujeme v rovnakých testoch, v ktorých meriame aj spotrebu. Teda postupne od najnižšej záťaže na ploche nečinných Windows 10, cez kódovanie audia (záťaž v jednom vlákne), hernú záťaž v troch hrách (F1 2020, Shadow of the Tomb Raider a Total War Saga: Troy), až po desaťminutovú záťaž v Cinebench R23 a najviac vyťažujúce kódovanie videa kodérom x264 v HandBraku.

Na záznam teplôt a frekvencií jadier procesora používame aplikáciu HWiNFO, v ktorej je vzorkovanie nastavené na dve sekundy. S výnimkou kódovania audia sú v grafoch uvádzané vždy priemery všetkých procesorových jadier, čo sa týka teplôt i frekvencií. Pri kódovaní audia sú uvádzané hodnoty z jadra, na ktorom záťaž prebieha.



Top model 14. generácie procesorov Intel Core (Raptor Lake Refresh-S) predbehol všetko, čo sa doposiaľ vyšlo pre stolové počítače. Rýchlosťou, ale i spotrebou. Na jednej strane sa dosiahlo méty 6 GHz pre jednovláknové aplikácie a frekvencie sú veľmi vysoké aj v rámci all-core boostu, vedľajším efektom je to, že spotreba Core i9-14900K môže niekedy špičkovo vystreliť až k 400 W.

Testovacia zostava

Chladič Noctua NH-U14S
Kingston Fury Beast (2× 16 GB, 5200 MHz/CL40)
Grafická karta MSI RTX 3080 Gaming X Trio
2× SSD Patriot Viper VPN100 (512 GB + 2 TB)
Napájací zdroj BeQuiet! Dark Power Pro 12 s 1200 W

Testovacia konfigurácia
Chladič CPUNoctua NH-U14S@12 V
Teplovodivá pastaNoctua NT-H2
Základná doska *Podľa procesora: Asus ROG Strix Z790-E Gaming WiFi, MSI MEG X670E Ace, MEG X570 Ace, MEG Z690 Unify, MAG Z690 Tomahawk WiFi DDR4, Z590 Ace, MSI MEG X570 Ace alebo MSI MEG Z490 Ace
Pamäte (RAM)Podľa platformy: z DDR5 G.Skill Trident Z5 Neo (2× 16 GB, 6000 MHz/CL30) a Kingston Fury Beast (2× 16 GB, 5200 MHz/CL40) a DDR4 Patriot Blackout, (4× 8 GB, 3600 MHz/CL18)
Grafická kartaMSI RTX 3080 Gaming X Trio bez Resizable BAR
SSD2× Patriot Viper VPN100 (512 GB + 2 TB)
Napájací zdrojBeQuiet! Dark Power Pro 12 (1200 W)
/* Here you can add custom CSS for the current table */ /* Lean more about CSS: https://en.wikipedia.org/wiki/Cascading_Style_Sheets */ /* To prevent the use of styles to other tables use "#supsystic-table-1844" as a base selector for example: #supsystic-table-1844 { ... } #supsystic-table-1844 tbody { ... } #supsystic-table-1844 tbody tr { ... } */
* BIOSy na základných doskách používame nasledovné. Pre Asus ROG Strix Z790-E Gaming WiFi v0502 – Intel Raptor Lake/v1501 – Intel Raptor Lake Refresh, MSI MEG X670E Ace v1.10NPRP, pre MEG X570 Ace v1E, pre MEG Z690 Unify v10, pre MAG Z690 Tomahawk WiFi DDR4 v11, pre MEG Z590 Ace v1.14 a pre MEG Z490 Ace v17.

Poznámka.: Grafické ovládače používame Nvidia GeForce 466.77 a zostavenie OS Windows 10 je v čase testovania 19045.

Procesory iných platform sú testované na základných doskách MSI MEG Z690 Unify, MAG Z490 Tomahawk WiFi DDR4, Z590 Ace a Z490 Ace, MEG Z690 Unify (všetko Intel) a MEG X570 Ace, MEG X670E Ace (AMD).

    

    

Na platformách s podporou pamätí typu DDR5 používame dve rôzne súpravy modulov. Pre výkonnejšie procesory s označením „X“ (AMD) alebo „K“ (Intel) v názve sú to rýchlejšie pamäte G.Skill Trident Z5 Neo (2× 16 GB, 6000 MHz/CL30). V prípade lacnejších procesorov (bez X alebo K na konci názvu) zase pomalšie moduly Kingston Fury Beast (2× 16 GB, 5200 MHz/CL40). Je to ale viac-menej len taká symbolika, priepustnosť je v prípade obidvpch súprav veľmi vysoká, nepredstavuje úzke hrdlo, a rozdiel v procesorovom výkone je naprieč rôzne rýchlymi súpravami pamätí veľmi malý, prakticky zanedbateľný.



Top model 14. generácie procesorov Intel Core (Raptor Lake Refresh-S) predbehol všetko, čo sa doposiaľ vyšlo pre stolové počítače. Rýchlosťou, ale i spotrebou. Na jednej strane sa dosiahlo méty 6 GHz pre jednovláknové aplikácie a frekvencie sú veľmi vysoké aj v rámci all-core boostu, vedľajším efektom je to, že spotreba Core i9-14900K môže niekedy špičkovo vystreliť až k 400 W.

3DMark

Na testy používame 3DMark Professional a z testov Night Raid (DirectX 12), Fire Strike (DirectX 11) a Time Spy (DirectX 12). V grafoch nájdete čiastkové skóre CPU, kombinované skóre, ale i skóre grafiky. Z neho zistíte, do akej miery daný procesor obmedzuje grafickú kartu.









Top model 14. generácie procesorov Intel Core (Raptor Lake Refresh-S) predbehol všetko, čo sa doposiaľ vyšlo pre stolové počítače. Rýchlosťou, ale i spotrebou. Na jednej strane sa dosiahlo méty 6 GHz pre jednovláknové aplikácie a frekvencie sú veľmi vysoké aj v rámci all-core boostu, vedľajším efektom je to, že spotreba Core i9-14900K môže niekedy špičkovo vystreliť až k 400 W.

Assassin’s Creed: Valhalla

Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 1280 × 720 px; prednastavený grafický profil Low; API DirectX 12; extra nastavenia žiadne; testovacia scéna: vstavaný benchmark.

   



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 1920 × 1080 px; prednastavený grafický profil Low; API DirectX 12; extra nastavenie Anti-Aliasing: low; testovacia scéna: vstavaný benchmark.

   



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 2560 × 1440 px; prednastavený grafický profil High; API DirectX 12; extra nastavenie žiadne; testovacia scéna: vstavaný benchmark.



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 3840 × 2160 px; prednastavený grafický profil Ultra High; API DirectX 12; extra nastavenie žiadne; testovacia scéna: vstavaný benchmark.

   


Top model 14. generácie procesorov Intel Core (Raptor Lake Refresh-S) predbehol všetko, čo sa doposiaľ vyšlo pre stolové počítače. Rýchlosťou, ale i spotrebou. Na jednej strane sa dosiahlo méty 6 GHz pre jednovláknové aplikácie a frekvencie sú veľmi vysoké aj v rámci all-core boostu, vedľajším efektom je to, že spotreba Core i9-14900K môže niekedy špičkovo vystreliť až k 400 W.

Borderlands 3

Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 1280 × 720 px; prednastavený grafický profil Very Low; API DirectX 12; extra nastavenie žiadne; testovacia scéna: vstavaný benchmark.

   



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 1920 × 1080 px; prednastavený grafický profil High; API DirectX 12; extra nastavenie Anti-Aliasing: None; testovacia scéna: vstavaný benchmark.



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 2560 × 1440 px; prednastavený grafický profil High; API DirectX 12; extra nastavenie žiadne; testovacia scéna: vstavaný benchmark.

   



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 3840 × 2160 px; prednastavený grafický profil Ultra; API DirectX 12; extra nastavenie žiadne; testovacia scéna: vstavaný benchmark.

   




Top model 14. generácie procesorov Intel Core (Raptor Lake Refresh-S) predbehol všetko, čo sa doposiaľ vyšlo pre stolové počítače. Rýchlosťou, ale i spotrebou. Na jednej strane sa dosiahlo méty 6 GHz pre jednovláknové aplikácie a frekvencie sú veľmi vysoké aj v rámci all-core boostu, vedľajším efektom je to, že spotreba Core i9-14900K môže niekedy špičkovo vystreliť až k 400 W.

Counter-Strike: GO

Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 1280 × 720 px; najnižšie grafické nastavenia a bez Anti-Aliasingu, API DirectX 9; testovacia platforma skript s preletom nad mapou Dust 2.

   



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 1920 × 1080 px; vysoké grafické nastavenia a bez Anti-Aliasingu, API DirectX 9; testovacia platforma skript s preletom nad mapou Dust 2.

   



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 2560 × 1440 px; vysoké grafické nastavenia; 4× MSAA, API DirectX 9; testovacia platforma skript s preletom nad mapou Dust 2.



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 3840 × 2160 px; veľmi vysoké grafické nastavenia; 4× MSAA, API DirectX 9; testovacia platforma skript s preletom nad mapou Dust 2.

  




Top model 14. generácie procesorov Intel Core (Raptor Lake Refresh-S) predbehol všetko, čo sa doposiaľ vyšlo pre stolové počítače. Rýchlosťou, ale i spotrebou. Na jednej strane sa dosiahlo méty 6 GHz pre jednovláknové aplikácie a frekvencie sú veľmi vysoké aj v rámci all-core boostu, vedľajším efektom je to, že spotreba Core i9-14900K môže niekedy špičkovo vystreliť až k 400 W.

Cyberpunk 2077

Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 1280 × 720 px; prednastavený grafický profil Low; API DirectX 12; extra nastavenie žiadne; testovacia scéna: vlastná (Little China).

   



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 1920 × 1080 px; prednastavený grafický profil High; API DirectX 12; extra nastavenie žiadne; testovacia scéna: vlastná (Little China).

   



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 2560 × 1440 px; prednastavený grafický profil High; API DirectX 12; extra nastavenie žiadne; testovacia scéna: vlastná (Little China).



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 3840 × 2160 px; prednastavený grafický profil Ultra; API DirectX 12; extra nastavenie žiadne; testovacia scéna: vlastná (Little China).

   




Top model 14. generácie procesorov Intel Core (Raptor Lake Refresh-S) predbehol všetko, čo sa doposiaľ vyšlo pre stolové počítače. Rýchlosťou, ale i spotrebou. Na jednej strane sa dosiahlo méty 6 GHz pre jednovláknové aplikácie a frekvencie sú veľmi vysoké aj v rámci all-core boostu, vedľajším efektom je to, že spotreba Core i9-14900K môže niekedy špičkovo vystreliť až k 400 W.

DOOM Eternal

Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 1280 × 720 px; prednastavený grafický profil Low; API Vulkan; extra nastavenia Present From Compute: off, Motion Blur: Low, Depth of Field Anti-Aliasing: off; testovacia scéna: vlastná.

   



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 1920 × 1080 px; prednastavený grafický profil High; API Vulkan; extra nastavenia Present From Compute: on, Motion Blur: High, Depth of Field Anti-Aliasing: off; testovacia scéna: vlastná.

   



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 2560 × 1440 px; prednastavený grafický profil High; API Vulkan; extra nastavenia Present From Compute: on, Motion Blur: High, Depth of Field Anti-Aliasing: on; testovacia scéna: vlastná.



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 3840 × 2160 px; prednastavený grafický profil Ultra Nightmare; API Vulkan; extra nastavenia Present From Compute: on, Motion Blur: High, Depth of Field Anti-Aliasing: on; testovacia scéna: vlastná.

   




Top model 14. generácie procesorov Intel Core (Raptor Lake Refresh-S) predbehol všetko, čo sa doposiaľ vyšlo pre stolové počítače. Rýchlosťou, ale i spotrebou. Na jednej strane sa dosiahlo méty 6 GHz pre jednovláknové aplikácie a frekvencie sú veľmi vysoké aj v rámci all-core boostu, vedľajším efektom je to, že spotreba Core i9-14900K môže niekedy špičkovo vystreliť až k 400 W.

F1 2020

Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 1280 × 720 px; prednastavený grafický profil Ultra Low; API DirectX 12; extra nastavenia Anti-Aliasing: off, Anisotropic Filtering: off; testovacia scéna: vstavaný benchmark (Australia, Clear/Dry, Cycle).

   



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 1920 × 1080 px; prednastavený grafický profil High; API DirectX 12; extra nastavenia Anti-Aliasing: off, Skidmarks Blending: off; testovacia scéna: vstavaný benchmark (Australia, Clear/Dry, Cycle).

   



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 2560 × 1440 px; prednastavený grafický profil High; API DirectX 12; extra nastavenia Anti-Aliasing: TAA, Skidmarks Blending: off; testovacia scéna: vstavaný benchmark (Australia, Clear/Dry, Cycle).



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 3840 × 2160 px; prednastavený grafický profil Ultra High; API DirectX 12; extra nastavenia Anti-Aliasing: TAA, Skidmarks Blending: off; testovacia scéna: vstavaný benchmark (Australia, Clear/Dry, Cycle).

 




Top model 14. generácie procesorov Intel Core (Raptor Lake Refresh-S) predbehol všetko, čo sa doposiaľ vyšlo pre stolové počítače. Rýchlosťou, ale i spotrebou. Na jednej strane sa dosiahlo méty 6 GHz pre jednovláknové aplikácie a frekvencie sú veľmi vysoké aj v rámci all-core boostu, vedľajším efektom je to, že spotreba Core i9-14900K môže niekedy špičkovo vystreliť až k 400 W.

Metro Exodus

Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 1280 × 720 px; prednastavený grafický profil Low; API DirectX 12; extra nastavenia žiadne testovacia scéna: vstavaný benchmark.

 



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 1920 × 1080 px; prednastavený grafický profil High; API DirectX 12; extra nastavenie žiadne; testovacia scéna: vstavaný benchmark.



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 2560 × 1440 px; prednastavený grafický profil High; API DirectX 12; extra nastavenie žiadne; testovacia scéna: vstavaný benchmark.



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 3840 × 2160 px; prednastavený grafický profil Extreme; API DirectX 12; extra nastavenie žiadne; testovacia scéna: vstavaný benchmark.


Top model 14. generácie procesorov Intel Core (Raptor Lake Refresh-S) predbehol všetko, čo sa doposiaľ vyšlo pre stolové počítače. Rýchlosťou, ale i spotrebou. Na jednej strane sa dosiahlo méty 6 GHz pre jednovláknové aplikácie a frekvencie sú veľmi vysoké aj v rámci all-core boostu, vedľajším efektom je to, že spotreba Core i9-14900K môže niekedy špičkovo vystreliť až k 400 W.

Microsoft Flight Simulator

Upozornenie: Výkon v tejto hre sa vplyvom priebežných aktualizácii často mení, zlepšuje. Konzistenciu výsledkov pred každým meraním overujeme re-testovávaním procesora Ryzen 7 5900X. Pri výraznejších odchýlkach staršie výsledky zahadzujeme a začíname databázu budovať odznova. Pre nekompletnosť výsledkov MFS nepoužívame pre výpočet priemerného herného výkonu procesorov.

Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 1280 × 720 px; prednastavený grafický profil Low; API DirectX 11; extra nastavenie Anti-Aliasing: off; testovacia scéna: vlastná (Paris-Charles de Gaulle, Air Traffic: AI, 14. február, 9:00) autopilot: od 1000 m po náraz o terén.

   



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 1920 × 1080 px; prednastavený grafický profil Low; API DirectX 11; extra nastavenie Anti-Aliasing: off; testovacia scéna: vlastná (Paris-Charles de Gaulle, Air Traffic: AI, 14. február, 9:00) autopilot: od 1000 m po náraz o terén.

   



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 2560 × 1440 px; prednastavený grafický profil High; API DirectX 11; extra nastavenie Anti-Aliasing: TAA; testovacia scéna: vlastná (Paris-Charles de Gaulle, Air Traffic: AI, 14. február, 9:00) autopilot: od 1000 m po náraz o terén.



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 3840 × 2160 px; prednastavený grafický profil Ultra; API DirectX 11; extra nastavenie Anti-Aliasing: TAA; testovacia scéna: vlastná (Paris-Charles de Gaulle, Air Traffic: AI, 14. február, 9:00) autopilot: od 1000 m po náraz o terén.

   




Top model 14. generácie procesorov Intel Core (Raptor Lake Refresh-S) predbehol všetko, čo sa doposiaľ vyšlo pre stolové počítače. Rýchlosťou, ale i spotrebou. Na jednej strane sa dosiahlo méty 6 GHz pre jednovláknové aplikácie a frekvencie sú veľmi vysoké aj v rámci all-core boostu, vedľajším efektom je to, že spotreba Core i9-14900K môže niekedy špičkovo vystreliť až k 400 W.

Shadow of the Tomb Raider

Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 1280 × 720 px; prednastavený grafický profil Lowest; API DirectX 12; extra nastavenie Anti-Aliasing: off; testovacia scéna: vstavaný benchmark.

   



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 1920 × 1080 px; prednastavený grafický profil High; API DirectX 12; extra nastavenie Anti-Aliasing: off; testovacia scéna: vstavaný benchmark.

   



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 2560 × 1440 px; prednastavený grafický profil High; API DirectX 12; extra nastavenie Anti-Aliasing: TAA; testovacia scéna: vstavaný benchmark.



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 3840 × 2160 px; prednastavený grafický profil Highest; API DirectX 12; extra nastavenie Anti-Aliasing: TAA; testovacia scéna: vstavaný benchmark.




Top model 14. generácie procesorov Intel Core (Raptor Lake Refresh-S) predbehol všetko, čo sa doposiaľ vyšlo pre stolové počítače. Rýchlosťou, ale i spotrebou. Na jednej strane sa dosiahlo méty 6 GHz pre jednovláknové aplikácie a frekvencie sú veľmi vysoké aj v rámci all-core boostu, vedľajším efektom je to, že spotreba Core i9-14900K môže niekedy špičkovo vystreliť až k 400 W.

Total War Saga: Troy

Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 1280 × 720 px; prednastavený grafický profil Low; API DirectX 11; extra nastavenia žiadne; testovacia scéna: vstavaný benchmark.



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 1920 × 1080 px; prednastavený grafický profil High; API DirectX 11; extra nastavenia žiadne; testovacia scéna: vstavaný benchmark.



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 2560 × 1440 px; prednastavený grafický profil High; API DirectX 11; extra nastavenia žiadne; testovacia scéna: vstavaný benchmark.



Testovacie prostredie: obrazové rozlíšenie 3840 × 2160 px; prednastavený grafický profil Ultra; API DirectX 11; extra nastavenia žiadne; testovacia scéna: vstavaný benchmark.




Top model 14. generácie procesorov Intel Core (Raptor Lake Refresh-S) predbehol všetko, čo sa doposiaľ vyšlo pre stolové počítače. Rýchlosťou, ale i spotrebou. Na jednej strane sa dosiahlo méty 6 GHz pre jednovláknové aplikácie a frekvencie sú veľmi vysoké aj v rámci all-core boostu, vedľajším efektom je to, že spotreba Core i9-14900K môže niekedy špičkovo vystreliť až k 400 W.

Súhrnný herný výkon

Pre výpočet priemerného herného výkonu sme normalizovali procesor Intel Core i7-11900K. Od neho sa odvíjajú percentuálne rozdiely všetkých ostatných procesorov, pričom každá z hier sa na konečnom výsledku podieľa rovnakou váhou. Ako presne vyzerá vzorec, podľa ktorého sa dopracovávame ku jednotlivým hodnotám, nájdete v článku „Priemerný výkon CPU počítame (už) inak“.








Top model 14. generácie procesorov Intel Core (Raptor Lake Refresh-S) predbehol všetko, čo sa doposiaľ vyšlo pre stolové počítače. Rýchlosťou, ale i spotrebou. Na jednej strane sa dosiahlo méty 6 GHz pre jednovláknové aplikácie a frekvencie sú veľmi vysoké aj v rámci all-core boostu, vedľajším efektom je to, že spotreba Core i9-14900K môže niekedy špičkovo vystreliť až k 400 W.

Herný výkon za euro






Top model 14. generácie procesorov Intel Core (Raptor Lake Refresh-S) predbehol všetko, čo sa doposiaľ vyšlo pre stolové počítače. Rýchlosťou, ale i spotrebou. Na jednej strane sa dosiahlo méty 6 GHz pre jednovláknové aplikácie a frekvencie sú veľmi vysoké aj v rámci all-core boostu, vedľajším efektom je to, že spotreba Core i9-14900K môže niekedy špičkovo vystreliť až k 400 W.

PCMark








Geekbench




Top model 14. generácie procesorov Intel Core (Raptor Lake Refresh-S) predbehol všetko, čo sa doposiaľ vyšlo pre stolové počítače. Rýchlosťou, ale i spotrebou. Na jednej strane sa dosiahlo méty 6 GHz pre jednovláknové aplikácie a frekvencie sú veľmi vysoké aj v rámci all-core boostu, vedľajším efektom je to, že spotreba Core i9-14900K môže niekedy špičkovo vystreliť až k 400 W.

Speedometer (2.0) a Octane (2.0)

Testovacie prostredie: Aby na výsledky v priebehu času nemali vplyv aktualizácie webového prehliadača, používame portable verziu Google Chrome (91.0.472.101), 64-bitové zostavenie. Hardvérová akcelerácia GPU je povolená rovnako, ako to má vo východiskových nastaveniach každý používateľ.



Poznámka: Hodnoty v grafoch predstavujú priemer získaných bodov v čiastkových úlohách, ktoré sú združené podľa svojho charakteru do siedmich kategórií (Core language features, Memory and GC, Strings and arrays, Virtual machine and GC, Loading and Parsing, Bit and Math operations a Compiler and GC latency).









Top model 14. generácie procesorov Intel Core (Raptor Lake Refresh-S) predbehol všetko, čo sa doposiaľ vyšlo pre stolové počítače. Rýchlosťou, ale i spotrebou. Na jednej strane sa dosiahlo méty 6 GHz pre jednovláknové aplikácie a frekvencie sú veľmi vysoké aj v rámci all-core boostu, vedľajším efektom je to, že spotreba Core i9-14900K môže niekedy špičkovo vystreliť až k 400 W.

Cinebench R20


Cinebench R23



Blender@Cycles

Testovacie prostredie: Používame dobre rozšírené projekty BMW (510 dlaždíc) a Classroom (2040 dlaždíc) a renderer Cycles. Nastavenia renderu sú na None, s ktorým všetka práca pripadá na CPU.



LuxRender (SPECworkstation 3.1)



Top model 14. generácie procesorov Intel Core (Raptor Lake Refresh-S) predbehol všetko, čo sa doposiaľ vyšlo pre stolové počítače. Rýchlosťou, ale i spotrebou. Na jednej strane sa dosiahlo méty 6 GHz pre jednovláknové aplikácie a frekvencie sú veľmi vysoké aj v rámci all-core boostu, vedľajším efektom je to, že spotreba Core i9-14900K môže niekedy špičkovo vystreliť až k 400 W.

Adobe Premiere Pro (PugetBench)

Testovacie prostredie: súbor testov PugetBench. Verziu aplikácie (Adobe Premiere Pro) držíme na 15.2.
































Top model 14. generácie procesorov Intel Core (Raptor Lake Refresh-S) predbehol všetko, čo sa doposiaľ vyšlo pre stolové počítače. Rýchlosťou, ale i spotrebou. Na jednej strane sa dosiahlo méty 6 GHz pre jednovláknové aplikácie a frekvencie sú veľmi vysoké aj v rámci all-core boostu, vedľajším efektom je to, že spotreba Core i9-14900K môže niekedy špičkovo vystreliť až k 400 W.

DaVinci Resolve Studio (PugetBench)

Testovacie prostredie: súbor testov PugetBench, typ testov: štandardný. Verziu aplikácie (DaVinci Resolve Studio) držíme na 17.2.1 (zostavenie 12).























Top model 14. generácie procesorov Intel Core (Raptor Lake Refresh-S) predbehol všetko, čo sa doposiaľ vyšlo pre stolové počítače. Rýchlosťou, ale i spotrebou. Na jednej strane sa dosiahlo méty 6 GHz pre jednovláknové aplikácie a frekvencie sú veľmi vysoké aj v rámci all-core boostu, vedľajším efektom je to, že spotreba Core i9-14900K môže niekedy špičkovo vystreliť až k 400 W.

Grafické efekty: Adobe After Effects

Testovacie prostredie: súbor testov PugetBench. Verziu aplikácie (Adobe After Effects) držíme na 18.2.1.


































Top model 14. generácie procesorov Intel Core (Raptor Lake Refresh-S) predbehol všetko, čo sa doposiaľ vyšlo pre stolové počítače. Rýchlosťou, ale i spotrebou. Na jednej strane sa dosiahlo méty 6 GHz pre jednovláknové aplikácie a frekvencie sú veľmi vysoké aj v rámci all-core boostu, vedľajším efektom je to, že spotreba Core i9-14900K môže niekedy špičkovo vystreliť až k 400 W.

HandBrake

   

Testovacie prostredie: Na konverziu máme 4K video LG Demo Snowboard s bitrate 43,9 Mb/s. Profily AVC (x264) a HEVC (x265) sú nastavené s ohľadom na vysokú kvalitu a profily kodérov sú „pomalé“. HandBrake máme vo verzii 1.3.3 (2020061300).

Upozornenie: U procesorov na báze big.LITTLE v niektorých testoch chýba výsledok. Je to z dôvodu, že poriadne neškálovali s P jadrami a dosahovaný výkon bol príliš nízky. V takýchto prípadoch je síce možné vynútením výkonu na všetkých jadrách, ale k tomu na používateľskej úrovni štandardne nedochádza. Aby sme v niektorých prípadoch nevytvárali ilúziu o tom, že sú za normálnych okolností dosahované také namerané výsledky, ako sú prezentované v grafoch, ich vynechávame. Z celkového súboru testov sa však jedná o zanedbateľnú časť výsledkov.

Benchmarky x264 a x265




SVT-AV1

Testovacie prostredie: Kódujeme krátku, verejne dostupnú vzorku park_joy_2160p50.y4m: nekomprimované video 4096 × 2160 px, 8bit, 50 fps. Dĺžka je 585 snímok s nastavením kvality kódovania na úroveň 6, pri ktorej je kódovanie stále pomerne pomalé. Test dokáže využiť inštkcie AVX2 i AVX-512.

Verzia: SVT-AV1 Encoder Lib v0.8.7-61-g685afb2d via FFMpeg N-104429-g069f7831a2-20211026 (64bit)
Build z: https://github.com/BtbN/FFmpeg-Builds/releases
Príkazový riadok: ffmpeg.exe -i „park_joy_2160p50.y4m“ -c:v libsvtav1 -rc 0 -qp 55 -preset 6 -f null output.webm



Top model 14. generácie procesorov Intel Core (Raptor Lake Refresh-S) predbehol všetko, čo sa doposiaľ vyšlo pre stolové počítače. Rýchlosťou, ale i spotrebou. Na jednej strane sa dosiahlo méty 6 GHz pre jednovláknové aplikácie a frekvencie sú veľmi vysoké aj v rámci all-core boostu, vedľajším efektom je to, že spotreba Core i9-14900K môže niekedy špičkovo vystreliť až k 400 W.

Kódovanie audia

Testovacie prostredie: Kódovanie audia prebieha pomocou kodérov pre príkazový riadok, pričom meriame čas, ktorý konverzia zaberie. Kóduje sa vždy rovnaký 16-bitový súbor WAV (stereo) s 44,1 kHz s dĺžkou 42 minút (jedná sa o rip albumu Love Over Gold od Dire Straits v jednom audio súbore).

Nastavenia kodérov sú zvolené na dosiahnutie maximálnej alebo skoro maximálnej kompresie. Bitrate je pritom relatívne vysoký, s výnimkou bezstratového FLACu okolo 200 kb/s.

Poznámka: tieto testy merajú jednovláknový výkon.

FLAC: referenčný kodér 1.3.2, 64-bitové zostavenie. Parametre: flac.exe -s -8 -m -e -p -f

MP3: kodér lame3.100.1, 64-bitové zostavenie (Intel 19 Compiler) z webu RareWares. Parametre: lame.exe -S -V 0 -q 0

AAC: používa knižnice Apple QuickTime, volané cez aplikáciu z príkazového riadku, QAAC 2.72, 64-bitové zostavenie, Intel 19 Compiler (nevyžaduje inštaláciu celého balíku Apple). Parametre: qaac64.exe -V 100 -s -q 2

Opus: referenčný kodér 1.3.1, Parametre: opusenc.exe –comp 10 –quiet –vbr –bitrate 192



Top model 14. generácie procesorov Intel Core (Raptor Lake Refresh-S) predbehol všetko, čo sa doposiaľ vyšlo pre stolové počítače. Rýchlosťou, ale i spotrebou. Na jednej strane sa dosiahlo méty 6 GHz pre jednovláknové aplikácie a frekvencie sú veľmi vysoké aj v rámci all-core boostu, vedľajším efektom je to, že spotreba Core i9-14900K môže niekedy špičkovo vystreliť až k 400 W.

Broadcasting

Testovacie prostredie: Aplikácie OBS Studio a Xsplit. Jedná sa o záznam priechodu vstavaným benchmarkom (scéna Australia, Clear/Dry, Cycle) v hre F1 2020. To v rozlíšení 2560 × 1440 px a s rovnakými nastaveniami grafických detailov, ako pri štandardnom meraní herného výkonu. Vďaka tomu môžeme zaznamenať, k akému dôjde poklesu výkonu, ak si budete pri hraní obraz súčasne i nahrávať softvérovým kodérom x264. Výstup je v 2560 × 1440 px so 60 fps.






Top model 14. generácie procesorov Intel Core (Raptor Lake Refresh-S) predbehol všetko, čo sa doposiaľ vyšlo pre stolové počítače. Rýchlosťou, ale i spotrebou. Na jednej strane sa dosiahlo méty 6 GHz pre jednovláknové aplikácie a frekvencie sú veľmi vysoké aj v rámci all-core boostu, vedľajším efektom je to, že spotreba Core i9-14900K môže niekedy špičkovo vystreliť až k 400 W.

Adobe Photoshop (PugetBench)

Testovacie prostredie: súbor testov PugetBench. Verziu aplikácie (Adobe Photoshop) držíme na 22.4.2.


















Adobe Lightroom Classic

Testovacie prostredie: Pri nastaveniach vyššie exportujeme 42 nekomprimovaných fotografií formátu .CR2 (RAW Canonu) s veľkosťou 20 Mpx. Potom z nich vytvárame i náhľady 1:1, ktoré takisto predstavujú jednu z najnáročnejších procesorových úloh v Lightroome. Verziu aplikácie (Adobe Lightroom Classic) držíme na 10.3.



Top model 14. generácie procesorov Intel Core (Raptor Lake Refresh-S) predbehol všetko, čo sa doposiaľ vyšlo pre stolové počítače. Rýchlosťou, ale i spotrebou. Na jednej strane sa dosiahlo méty 6 GHz pre jednovláknové aplikácie a frekvencie sú veľmi vysoké aj v rámci all-core boostu, vedľajším efektom je to, že spotreba Core i9-14900K môže niekedy špičkovo vystreliť až k 400 W.

Affinity Photo (benchmark)

Testovacie prostredie: vstavaný benchmark.





AI aplikácie Topaz Labs

Topaz DeNoise AI, Gigapixel AI a Sharpen AI. Tieto jednoúčelové aplikácie slúžia na reštauráciu nekvalitných fotiek. Či už z pohľadu vysokého šumu (keď sú fotené pri vyššom ISO), hrubého rasteru (typicky po výrezoch) alebo keď treba niečo doostriť. Využíva sa pritom vždy sila AI.

Pracovné nastavenia aplikácií Topaz Labs. Postupne zľava DeNoise AI, Gigapixel AI a Sharpen AI. Každej aplikácii prináleží jedno z troch okien

Testovacie prostredie: V rámci dávkových úprav sa spracováva 42 fotiek v nižšom rozlíšení 1920 × 1280 px. To pri nastaveniach zo snímok vyššie. DeNoise AI pre zachovanie čo najvyššej presnosti držíme vo verzii 3.1.2, Gigapixel v 5.5.2 a Sharpen AI v 3.1.2.



Ako akcelerátor máme nastavený procesor (a vysokú alokáciu RAM), vy si môžete ale prepnúť i na GPU

XnViewMP

Testovacie prostredie: XnViewMP je konečne foto-editor, za ktorý nemusíte platiť. A pritom hardvér využíva veľmi efektívne. Na dosiahnutie rozumnejších porovnávajúcich časov sme tak museli vytvoriť archív s až 1024 fotkami, ktoré z pôvodného rozlíšenia 5472 × 3648 px zmenšujeme na 1980 × 1280 px a počas tohto procesu sa ešte aplikujú filtre s automatickým vylepšením kontrastu a redukcia šumu. Používame 64-bitovú portable verziu 0.98.4.

Zoner Photo Studio X

Testovacie prostredie: V Zoner Photo Studio X konvertujeme 42 fotiek vo formáte .CR2 (RAW Canonu) do JPEGu so zachovaním pôvodného rozlíšenia (5472 × 3648 px) a pri najnižšej možnej kompresii, s profilom ZPS X pre „archivačnú kvalitu“.



Top model 14. generácie procesorov Intel Core (Raptor Lake Refresh-S) predbehol všetko, čo sa doposiaľ vyšlo pre stolové počítače. Rýchlosťou, ale i spotrebou. Na jednej strane sa dosiahlo méty 6 GHz pre jednovláknové aplikácie a frekvencie sú veľmi vysoké aj v rámci all-core boostu, vedľajším efektom je to, že spotreba Core i9-14900K môže niekedy špičkovo vystreliť až k 400 W.

WinRAR 6.01

7-Zip 19.00






Top model 14. generácie procesorov Intel Core (Raptor Lake Refresh-S) predbehol všetko, čo sa doposiaľ vyšlo pre stolové počítače. Rýchlosťou, ale i spotrebou. Na jednej strane sa dosiahlo méty 6 GHz pre jednovláknové aplikácie a frekvencie sú veľmi vysoké aj v rámci all-core boostu, vedľajším efektom je to, že spotreba Core i9-14900K môže niekedy špičkovo vystreliť až k 400 W.

TrueCrypt 7.1a






Aida64 (AES, SHA3)




Top model 14. generácie procesorov Intel Core (Raptor Lake Refresh-S) predbehol všetko, čo sa doposiaľ vyšlo pre stolové počítače. Rýchlosťou, ale i spotrebou. Na jednej strane sa dosiahlo méty 6 GHz pre jednovláknové aplikácie a frekvencie sú veľmi vysoké aj v rámci all-core boostu, vedľajším efektom je to, že spotreba Core i9-14900K môže niekedy špičkovo vystreliť až k 400 W.

Upozornenie: U procesorov na báze big.LITTLE v niektorých testoch chýba výsledok. Je to z dôvodu, že poriadne neškálovali s P jadrami a dosahovaný výkon bol príliš nízky. V takýchto prípadoch je síce možné vynútením výkonu na všetkých jadrách, ale k tomu na používateľskej úrovni štandardne nedochádza. Aby sme v niektorých prípadoch nevytvárali ilúziu o tom, že sú za normálnych okolností dosahované také namerané výsledky, ako sú prezentované v grafoch, ich vynechávame. Z celkového súboru testov sa však jedná o zanedbateľnú časť výsledkov.

Y-cruncher



Stockfish 13

Testovacie prostredie: Hostiteľ pre engine Stockfish 13 je šachová aplikácia Arena 2.0.1, zostavenie 2399.


Aida64, testy FPU




FSI (SPECworkstation 3.1)



Kirchhoff migration (SPECworkstation 3.1)

Python36 (SPECworkstation 3.1)



SRMP (SPECworkstation 3.1)

Octave (SPECworkstation 3.1)


FFTW (SPECworkstation 3.1)



Convolution (SPECworkstation 3.1)

CalculiX (SPECworkstation 3.1)



Top model 14. generácie procesorov Intel Core (Raptor Lake Refresh-S) predbehol všetko, čo sa doposiaľ vyšlo pre stolové počítače. Rýchlosťou, ale i spotrebou. Na jednej strane sa dosiahlo méty 6 GHz pre jednovláknové aplikácie a frekvencie sú veľmi vysoké aj v rámci all-core boostu, vedľajším efektom je to, že spotreba Core i9-14900K môže niekedy špičkovo vystreliť až k 400 W.

RodiniaLifeSci (SPECworkstation 3.1)





WPCcfd (SPECworkstation 3.1)

Poisson (SPECworkstation 3.1)

LAMMPS (SPECworkstation 3.1)





NAMD (SPECworkstation 3.1)





Top model 14. generácie procesorov Intel Core (Raptor Lake Refresh-S) predbehol všetko, čo sa doposiaľ vyšlo pre stolové počítače. Rýchlosťou, ale i spotrebou. Na jednej strane sa dosiahlo méty 6 GHz pre jednovláknové aplikácie a frekvencie sú veľmi vysoké aj v rámci all-core boostu, vedľajším efektom je to, že spotreba Core i9-14900K môže niekedy špičkovo vystreliť až k 400 W.

Testy pamätí…




… a cache (L1, L2, L3)












Poznámka: Výsledky L3 cache minimálne s našou konfiguráciou komponentov nebolo možné v AIDA64 odmerať, príslušné okienka aplikácie zostali prázdne. Testované so staršími verziami aj s najnovšou (6.60.5900).



Top model 14. generácie procesorov Intel Core (Raptor Lake Refresh-S) predbehol všetko, čo sa doposiaľ vyšlo pre stolové počítače. Rýchlosťou, ale i spotrebou. Na jednej strane sa dosiahlo méty 6 GHz pre jednovláknové aplikácie a frekvencie sú veľmi vysoké aj v rámci all-core boostu, vedľajším efektom je to, že spotreba Core i9-14900K môže niekedy špičkovo vystreliť až k 400 W.

Vývoj spotreby procesorov



Top model 14. generácie procesorov Intel Core (Raptor Lake Refresh-S) predbehol všetko, čo sa doposiaľ vyšlo pre stolové počítače. Rýchlosťou, ale i spotrebou. Na jednej strane sa dosiahlo méty 6 GHz pre jednovláknové aplikácie a frekvencie sú veľmi vysoké aj v rámci all-core boostu, vedľajším efektom je to, že spotreba Core i9-14900K môže niekedy špičkovo vystreliť až k 400 W.

Upozornenie: U procesorov na báze big.LITTLE v niektorých testoch chýba výsledok. Je to z dôvodu, že poriadne neškálovali s P jadrami a dosahovaný výkon bol príliš nízky. V takýchto prípadoch je síce možné vynútením výkonu na všetkých jadrách, ale k tomu na používateľskej úrovni štandardne nedochádza. Aby sme v niektorých prípadoch nevytvárali ilúziu o tom, že sú za normálnych okolností dosahované také namerané výsledky, ako sú prezentované v grafoch, ich vynechávame. Z celkového súboru testov sa však jedná o zanedbateľnú časť výsledkov.

Priemerná spotreba procesorov









Top model 14. generácie procesorov Intel Core (Raptor Lake Refresh-S) predbehol všetko, čo sa doposiaľ vyšlo pre stolové počítače. Rýchlosťou, ale i spotrebou. Na jednej strane sa dosiahlo méty 6 GHz pre jednovláknové aplikácie a frekvencie sú veľmi vysoké aj v rámci all-core boostu, vedľajším efektom je to, že spotreba Core i9-14900K môže niekedy špičkovo vystreliť až k 400 W.

Výkon na jednotku wattu





Top model 14. generácie procesorov Intel Core (Raptor Lake Refresh-S) predbehol všetko, čo sa doposiaľ vyšlo pre stolové počítače. Rýchlosťou, ale i spotrebou. Na jednej strane sa dosiahlo méty 6 GHz pre jednovláknové aplikácie a frekvencie sú veľmi vysoké aj v rámci all-core boostu, vedľajším efektom je to, že spotreba Core i9-14900K môže niekedy špičkovo vystreliť až k 400 W.

Upozornenie: U procesorov na báze big.LITTLE v niektorých testoch chýba výsledok. Je to z dôvodu, že poriadne neškálovali s P jadrami a dosahovaný výkon bol príliš nízky. V takýchto prípadoch je síce možné vynútením výkonu na všetkých jadrách, ale k tomu na používateľskej úrovni štandardne nedochádza. Aby sme v niektorých prípadoch nevytvárali ilúziu o tom, že sú za normálnych okolností dosahované také namerané výsledky, ako sú prezentované v grafoch, ich vynechávame. Z celkového súboru testov sa však jedná o zanedbateľnú časť výsledkov.

Dosahované frekvencie CPU








Top model 14. generácie procesorov Intel Core (Raptor Lake Refresh-S) predbehol všetko, čo sa doposiaľ vyšlo pre stolové počítače. Rýchlosťou, ale i spotrebou. Na jednej strane sa dosiahlo méty 6 GHz pre jednovláknové aplikácie a frekvencie sú veľmi vysoké aj v rámci all-core boostu, vedľajším efektom je to, že spotreba Core i9-14900K môže niekedy špičkovo vystreliť až k 400 W.

Upozornenie: U procesorov na báze big.LITTLE v niektorých testoch chýba výsledok. Je to z dôvodu, že poriadne neškálovali s P jadrami a dosahovaný výkon bol príliš nízky. V takýchto prípadoch je síce možné vynútením výkonu na všetkých jadrách, ale k tomu na používateľskej úrovni štandardne nedochádza. Aby sme v niektorých prípadoch nevytvárali ilúziu o tom, že sú za normálnych okolností dosahované také namerané výsledky, ako sú prezentované v grafoch, ich vynechávame. Z celkového súboru testov sa však jedná o zanedbateľnú časť výsledkov.

Zahrievanie CPU









Top model 14. generácie procesorov Intel Core (Raptor Lake Refresh-S) predbehol všetko, čo sa doposiaľ vyšlo pre stolové počítače. Rýchlosťou, ale i spotrebou. Na jednej strane sa dosiahlo méty 6 GHz pre jednovláknové aplikácie a frekvencie sú veľmi vysoké aj v rámci all-core boostu, vedľajším efektom je to, že spotreba Core i9-14900K môže niekedy špičkovo vystreliť až k 400 W.

Záver

Zadanie pre výrobu Core i9-14900K znelo zrejme jasne – prekonať jednoznačnejšie (než Core i9-13900K) Ryzen 9 7950X nech to stojí, čo to stojí. To sa i podarilo a do uvedenia procesorov AMD s architektúrou Zen 5 je najvýkonnejší model z rodiny Raptor Lake Refresh tým najrýchlejším, čo si môžete v rámci mainstreamových platforiem (Intel LGA 1700/AMD AM5) zadovážiť. Minimálne, pokiaľ ide o „hrubý“ výkon.

Jediný typ úloh, v ktorých Core i9-14900K sa v priemere nepredrala na prvé miesto, ako to býva pre tento rad zvykom, sú hry. Aj Ryzen 7 7800X3D je na tom v tomto lepšie. Celkovo (aj z pohľadu efektivity). Hoci je Ci9-14900K na hry špičkový procesor, tak treba konštatovať, že pri o trochu nižšom hernom výkone má podstatne vyššiu spotrebu a vyznačuje sa teda nižšou efektivitou. Isteže, po manuálnom ladení bude možné tieto rozdiely podstatne zúžiť, ale pokiaľ je reč o fungovaní bez limitov napájania pri dosahovaní špecifikovaných parametrov (tzn. pri 5,7 GHz na P jadrách pre all-core boost Core i9-14900K), tak procesor Intelu v tomto smere ťahá za kratší koniec.

Sila najvýkonnejšej Core i9 ale tkvie v „lepšej“ univerzálnosti. A to i v porovnaní s Ryzen 9 7950X3D, ktorý pre nižšie frekvencie (all-core i SC boostu) nedosahuje vyšší aplikačný výkon ako Ryzen 9 7950X, s ktorým budeme Core i9-14900K v nasledujúcom teste porovnávať. Hrubý viacvláknový výkon oboch konkurenčných procesorov (Core i9-14900K i Ryzen 9 7950X) je pomerne vyrovnaný, hoci pre 3D renderovanie bude mať obvykle málinko navrch riešenie Intelu. Isteže, rozdiely sú také malé, že v niektorých prípadoch, na niektorých základných doskách, to môže byť aj opačne. Pre kódovanie videa je zase o trochu lepšie pripravený Ryzen 9 7950X. Ten je pri maximálnom výkone vždy úspornejší a teda energeticky efektívnejší.

Mimochodom, všimnite si, že na niektoré miesta, kde u procesorov skokovo dochádza k zmenám záťaže, Core i9-14900K reaguje agresívnejšie než iné modely. V zlomovom bode je značný výkyv špičkovej spotreby (213,8 W) od priemernej (142,5 W) napríklad v Shadow of the Tomb Raider, ale aj v hre F1 2020 a v konečnom dôsledku aj medzi scénami v Cinebench R23.

V editoroch na úpravu videa je raz rýchlejší procesor Core i9, raz Ryzen 9, záleží na konkrétnej úlohe – je to individuálne. Tak v Adobe Premiere Pro ako i v DaVinci Resolve (Studio). Podobný scenár platí pre Adobe After Effects a „nadvláda“ Intelu (Core i9-14900K) sa dá konštatovať až pre Adobe Photoshop, Adobe Lightroom, Affinity Photo aj XnView, čo sú editory na úpravu fotografií. Ryzen 9 (7950X) v tomto prostredí vyniká v Zoner Photo Studio X (konverzia RAWov do JPEGu)v AI aplikáciách Topaz Labs, kde procesory AMD Zen 4 ťažia z implemetácie inštrukcií AVX-512.

Bezkonkurenčný je procesor Core i9-14900K v jednovláknových aplikáciách, kde Ryzen 9 7950X necháva prakticky vždy za sebou. Intel tu je rýchlejší obvykle o 10–20 % (tak na webe ako i v kancelárskom prostredí či pri kódovaní zvukových nahrávok, čo sú takisto jendovláknové úlohy). Takéto výsledky sú dosahované znovu pri vyššej spotrebe procesoru Intel, ale už nie zásadneefektivita sa v tomto prípade viac prikláňa ku Core i9. A treba konštatovať i to, že 6 GHz sa v praxi dosahuje jednoduchšie než „teoretických“ 5,85 GHz u Ryzen 9 7950X. Jednoduchšie v tom, že maximálny SC boost Intelu uchladíte skôr ako u AMD. Hoci na stabilnú prevádzku (6 GHz) Core i9-14900K budete takisto potrebovať nadštandardne výkonný chladič. Spotreba v jednovláknovej záťaži je síce iba okolo 60 W, ale pre veľmi malú plochu (zodpovedajúcej dvom jadrám), na ktorej vzniká, zahrievanie aj s chladičom, ako je Noctua NH-U14S, presahuje 80 °C.

Core i9-14900K je naprieč všetkými scenármi mimoriadne výkonný procesor, ktorý, čo sa týka rýchlosti, nemá nikdy slabé miesta. Tým (slabým miestom) je až veľmi vysoká spotreba, ktorá je zo štartu vysokej záťaže aj 400 W, aj keď teda dlhodobo budete chladiť okolo 300 W. Ale to je však dosť, keď zoberieme do úvahy, že Ryzen 9 7950X s porovnateľným výpočtovým výkonom je aspoň o 80 W úspornejší. Ten ale takisto treba intenzívne chladiť a procesor Core i9-14900K tu má výhodu v „teplovodivejšom“ rozhraní, ale to prevádzkové náklady nezníži. Tak či onak, pre tých, ktorí potrebujú to najvýkonnejšie a ostatné aspekty sú podružné, je Core i9-14900K premnohé situácie voľba číslo jeden.

Intel Core i9-14900K
+ Mimoriadne vysoký viacvláknový výkon, často nad úrovňou Ryzen 9 7950X
+ Až 24 jadier a 32 vlákien...
+ Mimoradne vysoký jednovláknový výkon, vyšší ako u Ryzen 9 79x0X...
+ ... a to pri súčasne vyššej efektivite
+ Špičkový herný výkon
+ „Univerzálny“ procesor, sedí mu každý scenár použitia
+ Veľmi vysoký výkon na takt (IPC)
+ Podpora APO, ktorá sa týka iba procesorov Raptor Lake Refresh
+ Moderný 7 nm výrobný postup
+ Na pomery high-endu priaznivý pomer cena/výkon
- Potreba veľmi výkonného chladiča, pokiaľ chcete držať výkon na jeho maxime
- Oproti Ryzenom 9 slabšia efektivita (výkon na watt) pri viacvláknových úlohách
Orientačná koncová cena: 589 eur/14 506 Kč
/* Here you can add custom CSS for the current table */ /* Lean more about CSS: https://en.wikipedia.org/wiki/Cascading_Style_Sheets */ /* To prevent the use of styles to other tables use "#supsystic-table-2749" as a base selector for example: #supsystic-table-2749 { ... } #supsystic-table-2749 tbody { ... } #supsystic-table-2749 tbody tr { ... } */

Za spoluprácu na zabezpečovaní testovaného hardvéru ďakujeme e-shopu Datacomp

Špeciálna vďaka patrí aj firmám Blackmagic Design (za licenciu k DaVinci Resolve Studio), Topaz Labs (za licencie k aplikáciám DeNoise AI, Gigapixel AI a Sharpen AI) a Zoneru (za licenciu k Photo Studio X)