GeForce RTX 3080 Ti prý v dubnu. 10 240 shaderů a 12 GB GDDR6X

GeForce RTX 3080 Ti už se zase připravuje k vydání, ale s trošku jinými specifikacemi

Už delší dobu se objevují zprávy, že by Nvidia měla do nabídky grafik Ampere přidat model GeForce RTX 3080 Ti mezi RTX 3080 a RTX 3090. Ten má jednak mít víc výpočetních jednotek a víc výkonu, ale taky by měl řešit výtky, že má RTX 3080 málo paměti. Chvíli to vypadalo, že je tato karta u ledu, ale Nvidia teď prý už zase plánuje její vydání. Trošku se ale změnily specifikace, například paměti nebude 20 GB, ale méně.

O grafice, která by se mohla jmenovat GeForce RTX 3080 Ti, už máme zprávy docela dlouho, mluvilo se o ní například na začátku listopadu. Před pár týdny ale přišla novina, že kvůli současným problémům s dostupností a kapacitou výroby hardwarových komponent Nvidia vydání této grafiky odložila na neurčito. Naštěstí to vypadá, že teď už je její příchod zase v plánu a měli bychom se jí dočkat na jaře.

Web VideoCardz nyní píše, že Nvidia aktuálně plánuje vydání GeForce RTX 3080 Ti někam na duben/apríl. Už tedy neplatí, že by byla odložená na neurčito a zase už se začalo pracovat na jejích vydání. Jak se bude blížit, mělo by to být provázeno dalšími úniky karet a snad bychom se měli dozvědět definitivní specifikace.

VideoCardz upozorňuje, že datum se ještě zase může změnit, neboť roadmapy, z kterých bylo zjištěno, už Nvidia několikrát změnila, toto by měl být třetí posunutý termín. Není proto vyloučeno, že dojde k dalšímu opoždění. Buď kvůli špatné situaci se zásobováním a kapacitou výrobních linek, nebo ze strategického rozhodnutí.

Podobně jako se měnilo plánované datum, kdy chtěla Nvidia tento protiútok rozproudit, se zdá se také měnily a možná i dále mohou měnit specifikace, které karta dostane. Dříve jsme psali, že by tato mohla mít 10 496 shaderů, což by jí dávalo hrubý výkon velmi blízký GeForce RTX 3090 (i když ten by mohl být o něco zhoršený tím, pokud by RTX 3080 Ti měla nižší TDP).

GPU GA102, verze z GeForce RTX 3080 (Zdroj: techPowerUp)

Leaker Kopite7kimi, který toto původně odněkud ze zákulisí vynesl, teď uvádí, že se firma rozhodla pro o něco slabší (ale na výrobu levnější) konfiguraci. Teď by prý GeForce RTX 3080 Ti měla mít o něco méně shaderů – „jen“ 10 240, což je 80 bloků SM (zajímavé je, že to bude stejný počet výpočetních bloků jako u Radeonu RX 6900 XT). Zda se změnily třeba i frekvence a TDP, nevíme.

Co ale bude určitě odlišné, jsou paměti. Karta nebude vybavená 20 GB paměti, o kterých se mluvilo, místo toho je teď v plánu jenom 12 GB. Bude to ovšem pořád to potřebné navýšení. Je možné, že zatímco 12 GB ještě vypadá jako kapacita, která ještě budí určité pochybnosti o dostatečnosti, 20 GB už by zase bylo zbytečně moc (AMD má výhodu, že s 256bitovou sběrnicí může nasadit kapacitu 16 GB, která je přesně mezi).

Tato 12GB paměť by byla pořád typu GDDR6X. Toto osazení, které Nvidia zvolila, má proti 20GB kapacitě i jednu výhodu. 20 GB by znamenalo, že se využije 320 bitů paměťové sběrnice. Ale 12GB paměť používá plnou šířku 384 bitů. Karta by proto mohla mít výrazně vyšší propustnost – místo nějakých 760 GB/s, které dosahuje RTX 3080, by to mohlo být přes 900 GB/s, podle zvolené frekvence.

Jde tedy o kompromis – dokud bude 12GB kapacita dost velká na to, aby se do ní vešlo všechno, co hra potřebuje, bude výkon profitovat z lepší propustnosti. V momentě, kdy už paměť nebude dost velká, mohou nastat propady výkonu, které by s 20GB kartou nehrozily. V průměru to asi může ve dnešních hrách pro 12GB variantu dnes vycházet líp, za 1–2 roky těžko soudit.

Jak bylo už řečeno, není jisté, zda tyto parametry budou definitivní a Nvidia si to nerozmyslí znovu. VideoCardz ale uvádí, že údaje od Kopite7kimi zhruba ve stejné době získal i od svých vlastních informátorů, takže by snad mohly být ověřené ze dvou zdrojů (otázka je, jestli nezávislých).

Alespoň teď v současném stádiu příprav tedy asi 10 240 shaderů a 12 GB/384bitové paměti platí. Ale například u GeForce RTX 3060 se prý na poslední chvíli měnila referenční frekvence pamětí a počet shaderů byl také asi původně jiný, což by se mohlo opakovat…

Jan Olšan, redaktor Cnews.cz


  •  
  •  
  •  
Flattr this!

MSI přestává prodávat grafiky Radeon. Soustředí na GeForce

Vypadá to, že se opět zmenší výběr grafických karet AMD Radeon. Ty výrobci obvykle nabízejí v menším počtu variant proti grafikám Nvidia GeForce, ale je i o dost více výrobců, od nichž se dá koupit grafika Nvidie, proti těm, kteří vyrábějí Radeony. Mezi těmi teď ubude společnost MSI, která podobně jako Asus nebo Gigabyte dlouho vyráběla grafiky obou značek, ale nyní se přeorientovává čistě na Nvidii. A prakticky s okamžitou platností. Celý článok „MSI přestává prodávat grafiky Radeon. Soustředí na GeForce“ »

  •  
  •  
  •  

Nvidia chce oživit SFF herní PC a malé grafiky, chystá standard

Grafické karty za poslední roky hodně přibraly – délky i tloušťky trhají rekordy, zatímco před deseti lety byly tříslotové karty výjimka. Z trojventilátorových chladičů se stala norma a tyto dlouhé chladiče používají i karty s nízkým TDP v podstatě kvůli vzhledu. Toto ale likviduje možnosti stavby malých herních PC v SFF skříních. Snad se ale situace zlepší, Nvidia totiž chystá iniciativu, která má pomoct malá PC zase zpopularizovat. Celý článok „Nvidia chce oživit SFF herní PC a malé grafiky, chystá standard“ »

  •  
  •  
  •  

Ray tracing pro staré hry. Otestovali jsme NVIDIA RTX Remix

Občas lidi říkají, že dnešní hry se nevyrovnají těm starým a kromě grafiky toho moc nenabízí. Co kdyby se ale dala moderní grafika doplnit do klasických pecek starých i třeba dvacet let? Právě k tomu má sloužit technologie (nebo software) RTX Remix od NVIDIE, která má umožnit relativně snadno přidat i do velmi starých her pomocí modu kvalitnější grafiku – včetně raytracingových efektů i věcí jako je DLSS nebo DLAA. Podíváme se, jak to funguje. Celý článok „Ray tracing pro staré hry. Otestovali jsme NVIDIA RTX Remix“ »

  •  
  •  
  •  

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *