Aorus Model S a X. Čerstvé desktopy Gigabyte s Core i9 a Ryzen 9

14-litrová vežička Aorus Model S...

Spoločnosť Gigabyte vydala dva nové počítače, Model S a Model X. Konfigurácie sú vybavené vždy výkonnou grafickou kartou GeForce RTX 3080 a voliteľne buď procesorom Intel Core i9-11900K alebo AMD Ryzen 9 5900X. Najväčší rozdiel je vo fyzickom formáte. Zatiaľ čo jeden je minimalistický (ale s poriadnym chladičom), blížiaci sa umeleckému dielu, tak druhý stavia na rokmi osvedčenom dizajne.

Hotové PC zostavy sú spôsob, ako sa dnes dostať ku grafickej karte. Tá môže byť zabalená napríklad i v štíhlom Aoruse Model S. Tento nový stolový počítač Gigabyte má z bežného midi-towera zhruba tretinový objem. Oproti bežným skrinkám je zmenšená najmä hĺbka, ktorá je iba 190 mm. Bez milimetra rovnaký rozmer (189 mm) má aj šírka. Štvorcová základňa je teda pomerne malá a na stole (alebo pod ním) tento počítač nezaberá veľa miesta. Priestorová orientácia je tu na výšku (400 mm).

Aj napriek minimalistickému vyhotoveniu sú použité výkonné komponenty. Existujú dve konfigurácie. Jedna s platformou Intel, druhá je na AMD. Obe zostavy sú pomerne vyrovnané a obsahujú podobné či rovnaké komponenty. Kapacita pamätí je 32 GB, osadené sú dvojkanálovo. Rozdiel je v rýchlosti.

Zatiaľ čo zostava s procesorom Core i9-11900K má v XMP 4000 MHz, tak pamäte pre Ryzen 9 5900X sú o trochu pomalšie (3600 MHz). SSD sú tu i tam dve. Jedno menšie (ale rýchlejšie) s podporou PCI Express 4.0, to má 1 TB. Väčšie SSD (PCIe 3.0) má 2 TB. Formáty sú v obidvoch prípadoch M.2 (2280). Základné dosky sú použité Mini-ITX – Z590i Aorus Ultra a B550i Aorus Pro AX, v obidvoch prípadoch s podporou 2,5 Gb eternetu a WiFi 6.

Grafická karta je GeForce RTX 3080. Záslepka s videovýstupmi má pomerne zvláštny tvar, avšak grafická karta, respektíve PCB je štandardné. Tento panel je externý, čo znamená, že do neho vedú káblové prepojenia zo samotnej karte. Je to z toho dôvodu, že tá je orientovaná na výšku. Konektory tým pádom prirodzene miera dospodu a bolo ich potrebné týmto spôsobom trochu presmerovať.

Výbava videovýstupov je inak referenčná, 3× DP 1.4a a 1× HDMI 2.1. Napájací zdroj má 750 W, je formátu SFX a vyrába ho Channel Well Technology.

   

Nudnejšiu časť s výpisom konfigurácie máte za sebou, teraz už prichádza to zaujímavé – detaily chladiaceho systému. Vzhľadom na koncepciu skrinky vás asi neprekvapí, že Model S využíva komínové princípy.

Použité sú dva ventilátory. Jeden vzduch zospodu do skrinky vháňa a druhý ho, o pár stupňov teplejší, na opačnom konci vyháňa. Stropný je pritom až 140 mm (spodný má 120 mm), čo je pekná konfigurácia pre efektívne nastavenie podtlaku, ktorý je pre systémové chladenie vždy prospešný.

To najzaujímavejšie je v strede, veľký pasív spoločný pre grafickú kartu i procesor. Z jednej strany absorbuje teplo z CPU a z druhej z GPU.

Základná doska i grafická karta sú nainštalované v atypicky. Poloha základnej dosky je síce vertikálna, tak ako vo väčšine skriniek, ale pootočená je o 180°, teda slotom PCI Express ×16 hore. Grafika je takisto vertikálne – dlhšou stranou. Cesta od slotov PCIe na grafickej karte a doske je pomerne kľukatá a síce spôsob pripojenia žiadny z dostupných materiálov nepoodhaľuje, dá sa predpokladať, že bude realizované cez lomený flex kábel pripevnený o konštrukciu skrinky.

Chladenie by malo byť veľmi účinné a tiché. V prezentácii Gigabytu je pri hernej záťaži (Shadow of the Tomb Raider) sú uvádzané hodnoty pod 37 dBA.

Isteže, pri neznámej metodike merania sa dá nameraná hlučnosť rôzne ohýbať ale zaujímavá je v porovnaní s väčším Modelom X, ktorá má byť za rovnakých podmienok o trochu hlučnejší. Za predpokladu, že Model X nebude nezmyslene hlučný, tak to v prípade Modelu X môže ísť v kategórii SFF dosahovaný pôsobivý pomer výkon/hlučnosť.


  •  
  •  
  •  
Flattr this!

FSR 3.1 zlepšuje kvalitu, umí přidat generování snímků k DLSS

Na grafické konferenci GDC 2024 odhalilo AMD novou verzi herního upscalingu FidelityFX Super Resolution (FSR) 3.1. Jde o evoluční vylepšení vycházející z loňského FSR 3.0, které má mimo jiného zlepšovat obrazovou kvalitu, ale současně přináší zajímavou změnu. Ve FSR 3 se objevila technologie generování snímků (analogická generování snímků v DLSS 3 a 3.5 od Nvidie). Ta se v generaci FSR 3.1 dá nově využít i samostatně a zkombinovat s DLSS. Celý článok „FSR 3.1 zlepšuje kvalitu, umí přidat generování snímků k DLSS“ »

  •  
  •  
  •  

AMD Ryzen 8700F a 8400F: Levná APU bez grafiky do AM5

Před nedávnem internetem proletěla kontroverze okolo procesoru Ryzen 7 5700 založeném na čipu Cezanne s menší cache a podporou jen PCIe 3.0, na což bylo široce (i u nás) upozorňováno při vydání, nicméně ne ke každému tato informace asi dorazila. Brzo možná bude něco podobného, protože AMD teď chystá obdobné procesory pro platformu AM5 – Ryzeny 8000F bez integrované grafiky, ale založené na APU čipech Hawk Point. Celý článok „AMD Ryzen 8700F a 8400F: Levná APU bez grafiky do AM5“ »

  •  
  •  
  •  

Ray tracing na AMD RDNA 4 bude díky BVH8 dvakrát rychlejší

Před několika dny prosákly informace o připravované konzoli PlayStation 5 Pro od Sony, která přinese upgradovaný hardware s výrazně silnějším grafickým procesorem a akceleraci AI, která umožní použít uspcaling PSSR založený na umělé inteligenci. Další podrobnosti, které se teď objevily, ale mají dopad i na připravované grafiky Radeon RX 8000, mluví totiž o schopnostech GPU architektury RDNA 4 v ray tracingu, které se mají o dost zlepšit. Celý článok „Ray tracing na AMD RDNA 4 bude díky BVH8 dvakrát rychlejší“ »

  •  
  •  
  •  

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *