16K na obzoru. BOE předvádí LCD s rozlišením 15360 × 8640 bodů

8K UHD není v rozlišeních monitorů a televizí konečná

U nynější nové generace grafik se řeší podpora 8K monitorů (a televizí). Přímo výrobci obrazovek ale už chystají další skok. Na výstavě Display Week 2023 ukázala firma BOE Technology Group (čínský výrobce) první panel s rozlišením 16K, což je ekvivalent čtyř 8K obrazovek nebo 16 obrazovek s rozlišením 4K. Takovéto rozlišení by umožnilo extrémně kvalitní zobrazení videa a fotografií, byť hry by na něm žádné GPU neutáhlo.

Panel, který BOE předvádí, má rozlišení 15 360 × 8640 bodů, tedy skutečně dvojnásobek ve vertikálním i horizontálním směru proti rozlišení 8K (7680 × 4320). Na počet pixelů je to ale samozřejmě čtyřnásobek (téměř 133 megapixelů), což bude klást patřičné nároky na připojení. Minimálně s HDMI 2.1 by asi byly třeba aspoň dva kabely (panel totiž funguje s normální 60Hz obnovovací frekvencí). U DisplayPortu 2.0/2.1 se s 16K snad už počítalo a mohl 16K s 60 Hz tak tak zvládnout s využitím komprese DSC, ale dnešní GPU ještě takové rozlišení neumí.

Tento prototyp může kabelů používat asi i víc, protože elektronika nejspíš neovládá najednou celou plochu, ale je jich použito více (nejspíš by panel mohl být rozdělený do 8K kvadrantů).

Panel má mít velmi ostrý obraz na poměry televizí, ačkoliv jde o hodně velkou obrazovku. Úhlopříčka je 2,79 metru (110 palců), hustota pixelů by tedy měla zhruba odpovídat 4K monitoru s 27palcovou úhlopříčkou. U notebookových displejů s rozlišením 4K jsou ale dnes pixely ještě jemnější.

Jaká přesně je použitá technologie, není řečeno. Ale zřejmě půjde o analogickou technologii k IPS či IGZO, protože BOE uvádí statický kontrast 1200:1 (BOE hovoří o oxidové technologii). Každopádně se jedná o LCD, nikoliv o OLED nebo MicroLED. Jas má být až 400 cd/m², což je poměrně standardní. Ještě to tedy není televize schopná HDR obrazu, byť široký gamut již má – pokrývá 99 % barevného prostoru DCI-P3.

Zatím nebylo sděleno, v jakém horizontu by se takovéto 16K obrazovky mohly dostat do sériové výroby. Ze začátku by byly logicky velmi drahé, ale protože jde o standardní technologii LCD, jen ve větší ploše, mohly by posléze být za celkem adekvátní ceny (adekvátní tomu, že jde o čtyři 8K panely vedle sebe). Zpočátku asi půjde o displeje pro speciální účely, protože televize a videoslužby nemají připravený 16K obsah a pro hraní her jde už o moc velké rozlišení.

Ale podobně, jako se rozšiřují 8K obrazovky, lze i tady čekat, že obsah a využití se eventuálně objeví. Rozmach upscalovacích technik ve hrách také učinil hraní s velmi vysokými rozlišeními více prakticky proveditelné. S pokročilou temporální rekonstrukcí už by se možná o 16K obrazu dalo uvažovat, pokud by se použil upscaling s faktorem 3× (DLSS 2.x Ultra Performance), čímž by reálné vykreslovací rozlišení bylo 5K. Otázka je ale, zda by s takto hrubým upscalingem byl vůbec nějaký přínos proti 8K výstupu.

Zdroje: VideoCardz, HDTVtest, BOE

Jan Olšan, redaktor Cnews.cz


  •  
  •  
  •  
Flattr this!

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *