AI upscaling na Radeonech jako protiváha DLSS možná už toto jaro

Technologie poskytující obdobu DLSS od Nvidie by mohla být součástí příští velké aktualizace ovladačů

Momentálně mají grafiky Radeon jednu nevýhodu: nepodporují AI upscaling Nvidia DLSS, který na grafikách DLSS za cenu určité (ideálně ne moc velké) ztráty kvality výrazně zvyšuje FPS. AMD při vydání karet RX 6000 oznámilo, že vyvíjí nějakou vlastní náhradu, ale nebylo jasné, jak dlouho mu to bude trvat. Možná by to mohlo být poměrně rychle, na jaře totiž má přijít velká aktualizace ovladačů a „AMDLSS“ může být její součástí.

Tuto informaci přinesl maďarský web Prohardver. Ten píše, že AMD by na letošní jaro údajně mělo chystat velkou aktualizaci ovladačů. V předchozích letech, pokud si vzpomínáte, totiž firma vždy vydávala koncem roku speciální vydání ovladačů, v kterém byly zahrnuté větší novinky nad rámec běžných aktualizací a přídavků. Naposled to byla na konci roku 2019 verze Adrenalin Edition 2020 (přinesla nové rozhraní, instalátorem a také funkci Radeon Boost).

Koncem roku 2020 jsme vyhlíželi, zda AMD zase něco takového vypustí, ale tentokrát kupodivu nic nepřišlo. Podle toho, co píše Prohardver, je to ale asi proto, že je tato aktualizace chystaná na později. Ten větší jarní update by zřejmě měl být právě odložený „superovladač“, který v prosinci absentoval. Pokud je tomu tak, dávalo by smysl, aby přinesl nějaké významné novinky.

Podle Prohardver mají ústředními taháky této aktualizace ovladačů být nové schopnosti pro zmiňovanou funkci Radeon Boost a pak FidelityFX SR (Super Resolution). Druhá z nich by právě měla přinášet prvky DLSS. Dnes upscaling pomocí FidelityFX používá jen jednoduché škálování s ostřením navíc. Ovšem součástí těchto nových ovladačů by mohlo být nějaké vylepšení upscalovacího komponentu.

Nově by měl interpolátor už být postavený na bázi neuronové sítě jako u DLSS; běžet by měl zřejmě nad API DirectML. Na Radeonech takový algoritmus či mechanismus nebude moci používat speciální akcelerátory tensor core s vysokým výkonem navíc, jaké mají GPU od Nvidie, takže AMD bude muset být skromnější ve využití výpočetního výkonu. Pro akceleraci bude možné použít jen shadery a jejich podporu výpočtů v FP16, INT8 a INT4, takže neuronová síť bude muset být méně komplexní než u DLSS/DLSS 2.0.

AMD FidelityFX Super Resolution bylo zmíněné během vydání Radeonů RX 6000

Prohardver neuvádí žádné další podrobnosti o tom, jakou podobu vy tato funkce FidelityFX Super Resolution měla mít. Zatím tedy asi je třeba mít opatrná očekávání. Asi ani není vyloučeno, že vývoj bude trvat delší dobu a nyní na jaře by se mohlo odehrát jenom nějaké preview, zatímco na něco, co budete opravdu moci použít i ve hrách, se bude čekat déle.

Podle Prohardver by zřejmě implementace tohoto škálování byla součástí různých her, takže použít se asi bude dát až v momentě, kdy taková hra vyjde. V nové verzi ovladače by ještě mohla být jenom obecná podpora pro použití tohoto upscalingu na bázi technologie DirectML, ale samotnou implementaci si sebou ponesou hry. Teď na jaře by tak asi mohl být vydaný jenom framework pro tvůrce her, ale na reálné použití by se ještě nějaký čas muselo čekat.

API DirectML umožňuje implementovat různé AI filtry akcelerované na GPU, může mezi nimi být i upscaler na bázi neuronové sítě

Radeon Boost změněn?

Maďarský web sdělil trošku konkrétnější věci k funkci Radeon Boost. I ta nyní používá upscaling, ale v jejím případě jde spíš o to, čemu na konzolích říkáme dynamické rozlišení – Boost redukuje reálné rozlišení použité při vykreslování podle toho, jak moc se scéna hýbe, protože se dá úspěšně předpokládat, že při prudkém pohybu si lidské oko nevšimne redukce kvality. Nakonec se vše upscaluje na nativní rozlišení monitoru.

Co by v nadcházející aktualizaci mělo být jinak, je granularita. Nyní boost redukuje rozlišení paušálně pro celý snímek. Ovšem AMD prý chystá vylepšení, s nímž bude možné zhoršit rozlišení jen části scény, ideálně té, která se rychle pohybuje. Ale například v popředí zobrazená zbraň v FPS hrách viděných z vlastní perspektivy (která zůstává nehybně uprostřed a tedy si na ní zhoršeného rozlišení všimnete) by mohla zůstat v plném rozlišení, aby na ní nebyly patrné efekty přepínání rozlišení. Toto zní docela zajímavě. Možná se tím trošku umenší výkonnostní zisky, které Boost přináší, ale vylepšení pociťované kvality by mohla stát za to.

Funkce Radeon Boost

Aby toto bylo možné, bude se ale prý muset změnit princip fungování funkce Boost. Prohradver mluví o tom, že by možná místo redukce rozlišení a škálování mohlo AMD použít technologii Variable Rate Shading z DirectX 12 Ultimate – redukovalo by se tedy jen rozlišení použitých shaderů (například by pracovaly s 2×2 body místo jediného), zatímco rozlišení rasterizace samotné by se neměnilo. Uvidíme, jak dobře to bude fungovat, Jedna nevýhoda je ale jasná: toto bude vyžadovat podporu pro Variable Rate Shading, takže použít to půjde jenom na grafikách s architekturou RDNA 2 (Radeony RX 6000).

Přesné datum vydání zatím nejasné

Pokud má tedy Prohardver s touto zprávou pravdu, bude ona velká aktualizace ovladačů Radeon Software asi stát za to. Kdy přesně ji můžeme čekat, ale není řečeno, takže těžko říct, zda se tu bavíme už o březnu/marci, nebo třeba až květnu nebo červnu (máji/júni).

Jan Olšan, redaktor Cnews.cz


  •  
  •  
  •  
Flattr this!

MSI přestává prodávat grafiky Radeon. Soustředí na GeForce

Vypadá to, že se opět zmenší výběr grafických karet AMD Radeon. Ty výrobci obvykle nabízejí v menším počtu variant proti grafikám Nvidia GeForce, ale je i o dost více výrobců, od nichž se dá koupit grafika Nvidie, proti těm, kteří vyrábějí Radeony. Mezi těmi teď ubude společnost MSI, která podobně jako Asus nebo Gigabyte dlouho vyráběla grafiky obou značek, ale nyní se přeorientovává čistě na Nvidii. A prakticky s okamžitou platností. Celý článok „MSI přestává prodávat grafiky Radeon. Soustředí na GeForce“ »

  •  
  •  
  •  

Windows 11 už nepoběží na dalších procesorech, potřebují SSE4.2

Letos Microsoft naplnil mlhavá varování provázející od vydání kompatibilitu Windows 11 se staršími počítači, jejichž procesory nejsou oficiálně podporované, a začal používat instrukci POPCNT, čímž systém přestává fungovat na řadě procesorů. To však nebylo všechno a požadavky se mohou dále zvyšovat. Teď totiž Windows 11 začínají vyžadovat další instrukční rozšíření, které odstaví další skupiny procesorů, mezi nimi i Phenomy a první APU. Celý článok „Windows 11 už nepoběží na dalších procesorech, potřebují SSE4.2“ »

  •  
  •  
  •  

Radeony RX 8000 nemají paměti GDDR7, ani rychlejší GDDR6

O Velikonocích se objevily údajné specifikace pro grafické karty Radeon RX 8000, tedy nové grafiky založené na architektuře RDNA 4 pro mainstream a levnější část trhu (zatímco highendový model údajně AMD zrušilo). Teď se k nim objevila další zvěst, dle níž AMD u těchto grafik nepřejde na novou technologii pamětí GDDR7, která se má objevit u Nvidie. Vypadá to však, že ani nevyužije možností rychlejších pamětí GDDR6, které jsou na trhu. Celý článok „Radeony RX 8000 nemají paměti GDDR7, ani rychlejší GDDR6“ »

  •  
  •  
  •  

One comment Pridať komentár

  1. Jejich architektura (Infinity Cache) by přeci těmto aplikacím měla velmi svědčit. Jen kdyby vývojáři měli nějakou záruku, že na stejné/podobné bude stavěna alespoň jedna příští generace karet.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *