AI upscaling na Radeonech jako protiváha DLSS možná už toto jaro

Technologie poskytující obdobu DLSS od Nvidie by mohla být součástí příští velké aktualizace ovladačů

Momentálně mají grafiky Radeon jednu nevýhodu: nepodporují AI upscaling Nvidia DLSS, který na grafikách DLSS za cenu určité (ideálně ne moc velké) ztráty kvality výrazně zvyšuje FPS. AMD při vydání karet RX 6000 oznámilo, že vyvíjí nějakou vlastní náhradu, ale nebylo jasné, jak dlouho mu to bude trvat. Možná by to mohlo být poměrně rychle, na jaře totiž má přijít velká aktualizace ovladačů a „AMDLSS“ může být její součástí.

Tuto informaci přinesl maďarský web Prohardver. Ten píše, že AMD by na letošní jaro údajně mělo chystat velkou aktualizaci ovladačů. V předchozích letech, pokud si vzpomínáte, totiž firma vždy vydávala koncem roku speciální vydání ovladačů, v kterém byly zahrnuté větší novinky nad rámec běžných aktualizací a přídavků. Naposled to byla na konci roku 2019 verze Adrenalin Edition 2020 (přinesla nové rozhraní, instalátorem a také funkci Radeon Boost).

Koncem roku 2020 jsme vyhlíželi, zda AMD zase něco takového vypustí, ale tentokrát kupodivu nic nepřišlo. Podle toho, co píše Prohardver, je to ale asi proto, že je tato aktualizace chystaná na později. Ten větší jarní update by zřejmě měl být právě odložený „superovladač“, který v prosinci absentoval. Pokud je tomu tak, dávalo by smysl, aby přinesl nějaké významné novinky.

Podle Prohardver mají ústředními taháky této aktualizace ovladačů být nové schopnosti pro zmiňovanou funkci Radeon Boost a pak FidelityFX SR (Super Resolution). Druhá z nich by právě měla přinášet prvky DLSS. Dnes upscaling pomocí FidelityFX používá jen jednoduché škálování s ostřením navíc. Ovšem součástí těchto nových ovladačů by mohlo být nějaké vylepšení upscalovacího komponentu.

Nově by měl interpolátor už být postavený na bázi neuronové sítě jako u DLSS; běžet by měl zřejmě nad API DirectML. Na Radeonech takový algoritmus či mechanismus nebude moci používat speciální akcelerátory tensor core s vysokým výkonem navíc, jaké mají GPU od Nvidie, takže AMD bude muset být skromnější ve využití výpočetního výkonu. Pro akceleraci bude možné použít jen shadery a jejich podporu výpočtů v FP16, INT8 a INT4, takže neuronová síť bude muset být méně komplexní než u DLSS/DLSS 2.0.

AMD FidelityFX Super Resolution bylo zmíněné během vydání Radeonů RX 6000

Prohardver neuvádí žádné další podrobnosti o tom, jakou podobu vy tato funkce FidelityFX Super Resolution měla mít. Zatím tedy asi je třeba mít opatrná očekávání. Asi ani není vyloučeno, že vývoj bude trvat delší dobu a nyní na jaře by se mohlo odehrát jenom nějaké preview, zatímco na něco, co budete opravdu moci použít i ve hrách, se bude čekat déle.

Podle Prohardver by zřejmě implementace tohoto škálování byla součástí různých her, takže použít se asi bude dát až v momentě, kdy taková hra vyjde. V nové verzi ovladače by ještě mohla být jenom obecná podpora pro použití tohoto upscalingu na bázi technologie DirectML, ale samotnou implementaci si sebou ponesou hry. Teď na jaře by tak asi mohl být vydaný jenom framework pro tvůrce her, ale na reálné použití by se ještě nějaký čas muselo čekat.

API DirectML umožňuje implementovat různé AI filtry akcelerované na GPU, může mezi nimi být i upscaler na bázi neuronové sítě

Radeon Boost změněn?

Maďarský web sdělil trošku konkrétnější věci k funkci Radeon Boost. I ta nyní používá upscaling, ale v jejím případě jde spíš o to, čemu na konzolích říkáme dynamické rozlišení – Boost redukuje reálné rozlišení použité při vykreslování podle toho, jak moc se scéna hýbe, protože se dá úspěšně předpokládat, že při prudkém pohybu si lidské oko nevšimne redukce kvality. Nakonec se vše upscaluje na nativní rozlišení monitoru.

Co by v nadcházející aktualizaci mělo být jinak, je granularita. Nyní boost redukuje rozlišení paušálně pro celý snímek. Ovšem AMD prý chystá vylepšení, s nímž bude možné zhoršit rozlišení jen části scény, ideálně té, která se rychle pohybuje. Ale například v popředí zobrazená zbraň v FPS hrách viděných z vlastní perspektivy (která zůstává nehybně uprostřed a tedy si na ní zhoršeného rozlišení všimnete) by mohla zůstat v plném rozlišení, aby na ní nebyly patrné efekty přepínání rozlišení. Toto zní docela zajímavě. Možná se tím trošku umenší výkonnostní zisky, které Boost přináší, ale vylepšení pociťované kvality by mohla stát za to.

Funkce Radeon Boost

Aby toto bylo možné, bude se ale prý muset změnit princip fungování funkce Boost. Prohradver mluví o tom, že by možná místo redukce rozlišení a škálování mohlo AMD použít technologii Variable Rate Shading z DirectX 12 Ultimate – redukovalo by se tedy jen rozlišení použitých shaderů (například by pracovaly s 2×2 body místo jediného), zatímco rozlišení rasterizace samotné by se neměnilo. Uvidíme, jak dobře to bude fungovat, Jedna nevýhoda je ale jasná: toto bude vyžadovat podporu pro Variable Rate Shading, takže použít to půjde jenom na grafikách s architekturou RDNA 2 (Radeony RX 6000).

Přesné datum vydání zatím nejasné

Pokud má tedy Prohardver s touto zprávou pravdu, bude ona velká aktualizace ovladačů Radeon Software asi stát za to. Kdy přesně ji můžeme čekat, ale není řečeno, takže těžko říct, zda se tu bavíme už o březnu/marci, nebo třeba až květnu nebo červnu (máji/júni).

Jan Olšan, redaktor Cnews.cz


  •  
  •  
  •  
Flattr this!

AM5 základní desky už začaly dostávat podporu pro Zen 5

Jak daleko je přesně chvíle, kdy AMD vydá novou generaci procesorů s chystanou architekturou Zen 5, stále není jasné. Ale zřejmě se ten okamžik přiblížil, protože základní desky už pro ně začínají přidávat podporu v BIOSech, respektive UEFI firmwarech. To je důležité i proto, aby desky koupené v e-shopech nové procesory hned po vydání podporovaly (byť dnes už to s možnostmi flashování z USB není tak kritické). Celý článok „AM5 základní desky už začaly dostávat podporu pro Zen 5“ »

  •  
  •  
  •  

Radeony generace RDNA 4: Unikly specifikace a výkon obou GPU

V předchozích cyklech nové generace GPU měly dvouletý cyklus, což by vycházelo na letošní podzim. Nvidia před časem v roadmapě kladla GeForce RTX 5000 na rok 2025 a u AMD není stále jasné, kdy by mohly Radeony RX 8000 přijít, určitá šance, že to bude letos, ale asi zůstává. Nyní se na internetu objevily specifikace těchto GPU s architekturou RDNA 4. Pokud jsou pravé, možná by to i mohlo ukazovat na vydání relativně brzo. Celý článok „Radeony generace RDNA 4: Unikly specifikace a výkon obou GPU“ »

  •  
  •  
  •  

Zen 5 bude mít vyšší spotřebu i cenu, frekvence dosáhne 6 GHz

V pondělí jsme tu měli zprávu, dle níž by procesory AMD s architekturou Zen 5 měly dosahovat výkonů až o 40 % lepších na jedno jádro proti Zenu 4 (ne však nutně v jednovláknové aplikaci, jak jsem rozebírali). K Zenu 5 se toho teď na internetu seběhlo víc, takže se podíváme ještě na nějaké další zvěsti. Máme další únik o výkonu, ale bohužel i negativnější informace o možném napálení cen a o zvýšení spotřeby – to je asi skoro jisté. Celý článok „Zen 5 bude mít vyšší spotřebu i cenu, frekvence dosáhne 6 GHz“ »

  •  
  •  
  •  

One comment Pridať komentár

  1. Jejich architektura (Infinity Cache) by přeci těmto aplikacím měla velmi svědčit. Jen kdyby vývojáři měli nějakou záruku, že na stejné/podobné bude stavěna alespoň jedna příští generace karet.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *