Víme specifikace GeForce RTX 3080 12GB: víc shaderů než 10GB

GeForce RTX 3080 12GB: víc paměti i jednotek, v podstatě nový model

Včera jsme psali, že Nvidia odložila vydání části nových modelů grafik GeForce RTX 3000, které byly chystané na lednový termín. GeForce RTX 3070 Ti 16GB (nová verze této grafiky se zdvojnásobenou pamětí) se odkládá na únor, zatímco u GeForce RTX 3080 12GB (20% zvětšení paměti) je nejisté, zda vůbec vyjde. Byla by to ale škoda, protože teď jsme se dozvěděli i její parametry a půjde – nebo by šlo – o hodně zajímavou grafiku.

GeForce RTX 3080 12GB bude totiž, ač se nezmění její modelové jméno, spíše nový model, než jen GeForce RTX 3080 s větší pamětí. Mohla by možná nést jméno RTX 3080 Super, které ale zřejmě Nvidia nechce použít, aby nebyl příliš velký zmatek mezi tímto modelem a RTX 3080 Ti. Víme to, protože web VideoCardz teď publikoval parametry, které tato 12GB verze modelu 3080 měla nebo má mít.

GeForce RTX 3080 12GB bude používat čip GA102 ve variantě GA102-220 (zatímco původní model má variantu GA102-200 a karta 3080 Ti verzi GA102-225). Konfigurace se liší od té v původní RTX 3080. První změna už byla známá dopředu: čip dostal plně aktivní, 384bitovou paměťovou sběrnici, aby mohla karta nést kapacitu 12 GB GDDR6X. Efektivní frekvence pamětí by měla zůstat 19,0 GHz, což kartě dodá o 20 % lepší propustnost 912 GB/s. Jde o téměř stejnou hodnotu jako u RTX 3090 (936 GB/s), díky čemuž by se měl zlepšit herní výkon hlavně ve velkých rozlišeních.

Ovšem nezůstalo jen u této změny v pamětech, karta ji bude také doprovázet vyšším výpočetním výkonem. Místo 68 SM (8704 shaderů) bude GPU mít zapnutých 70 SM, tedy 8960 shaderů a 70 RT jader a 280 tensor jader. Pokud by GPU běželo na stejných taktech, tak by toto přidalo asi 2,9 % hrubého výkonu.

…a také vyšší TDP

Ale karta by možná mohla mít potenciál pro víc, protože Nvidia údajně také zvedla TDP. GeForce RTX 3080 12GB prý bude mít TDP 340 W až 350 W, místo 320W spotřeby původní karty. Část z toho asi padne na spotřebu navíc, kterou způsobí dva přidané čipy GDDR6X. Přesto by ale zvýšené TDP mohlo také dovolit o trošku vyšší frekvenci. Tím pádem by pak zase narostl také hrubý výkon grafiky. Modely s přetaktováním z továrny mohou přirozeně mít TDP ještě vyšší.

Mimojiné také víc výkonu pro těžaře

Ve specifikacích, k nimž se web VideoCardz dostal, nebyly údaje o výkonu ve hrách, ale stál v nich paradoxně údaj o výkonu v těžbě kryptoměn. Karta bude typu LHR s omezovačem výkonu při těžbě Etherea (proto asi tento údaj ve specifikacích je: říká, kam je karta omezovačem seškrcená). Zatímco běžná RTX 3080 LHR by měla mít výkon 43 MH/s, 12GB verze dosáhne 52 MH/s. Její o 20 % vyšší propustnost pamětí tedy prakticky lineárně zvýšila výkon při těžbě, což se asi celkem dalo čekat. Kryptokopové by tedy z této změny modelu RTX 3080 mohli profitovat asi nejvíce ze všech možných uživatelů.

Nvidia GeForce RTX 3080 (Zdroj: Nvidia)

Bohužel teď není moc jasné, kdy se tato grafika začne prodávat, a není ani úplná jistota, že nebyla zrušená úplně. Původně prý měla tato GeForce RTX 3080 12GB být oznámena pozítří (17. 12.) spolu s dalšími novými modely. Ale poté ji Nvidia z těchto plánů podle VideoCardz vymazala. V současnosti není jasné, zda Nvidia její vydání jen odložila, ale počítá s ním, nebo je tento model u ledu.

Předchozí přípravy ale byly reálné. Web VideoCardz uvádí, že dle jeho zdrojů Nvidia již nějaké čipy GA102-220 pro tyto karty reálně dodala partnerům. Je proto asi pořád pravděpodobné, že tyto karty opravdu přijdou na trh, jen to bude trvat déle a nezačnou se prodávat v lednu, ale až třeba o několik týdnů později.

Přínosem by každopádně bylo, že by GeForce RTX 3080 měla více rezerv v kapacitě paměti pro budoucí hry. Potenciál pro lepší výkon díky více jednotkám a vyšší propustnosti je také vítaný. Jen je škoda, že je karta také součástí trendu nafukování spotřeby u grafik (ale nejen u nich), byť v tom nepůjde tak daleko, jako údajně 450W GeForce RTX 3090 Ti.

Zdroj: VideoCardz

Jan Olšan, redaktor Cnews.cz


  •  
  •  
  •  
Flattr this!

MSI přestává prodávat grafiky Radeon. Soustředí na GeForce

Vypadá to, že se opět zmenší výběr grafických karet AMD Radeon. Ty výrobci obvykle nabízejí v menším počtu variant proti grafikám Nvidia GeForce, ale je i o dost více výrobců, od nichž se dá koupit grafika Nvidie, proti těm, kteří vyrábějí Radeony. Mezi těmi teď ubude společnost MSI, která podobně jako Asus nebo Gigabyte dlouho vyráběla grafiky obou značek, ale nyní se přeorientovává čistě na Nvidii. A prakticky s okamžitou platností. Celý článok „MSI přestává prodávat grafiky Radeon. Soustředí na GeForce“ »

  •  
  •  
  •  

Nvidia chce oživit SFF herní PC a malé grafiky, chystá standard

Grafické karty za poslední roky hodně přibraly – délky i tloušťky trhají rekordy, zatímco před deseti lety byly tříslotové karty výjimka. Z trojventilátorových chladičů se stala norma a tyto dlouhé chladiče používají i karty s nízkým TDP v podstatě kvůli vzhledu. Toto ale likviduje možnosti stavby malých herních PC v SFF skříních. Snad se ale situace zlepší, Nvidia totiž chystá iniciativu, která má pomoct malá PC zase zpopularizovat. Celý článok „Nvidia chce oživit SFF herní PC a malé grafiky, chystá standard“ »

  •  
  •  
  •  

Ray tracing pro staré hry. Otestovali jsme NVIDIA RTX Remix

Občas lidi říkají, že dnešní hry se nevyrovnají těm starým a kromě grafiky toho moc nenabízí. Co kdyby se ale dala moderní grafika doplnit do klasických pecek starých i třeba dvacet let? Právě k tomu má sloužit technologie (nebo software) RTX Remix od NVIDIE, která má umožnit relativně snadno přidat i do velmi starých her pomocí modu kvalitnější grafiku – včetně raytracingových efektů i věcí jako je DLSS nebo DLAA. Podíváme se, jak to funguje. Celý článok „Ray tracing pro staré hry. Otestovali jsme NVIDIA RTX Remix“ »

  •  
  •  
  •  

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *