NUCy s 10nm procesory Cannon Lake mají samostatné GPU Radeon

Dlouho vyhlížené Cannon Lake a samostatná grafika v mini provedení

Už několik let vyrábí Intel minipočítače a barebony NUC. Letos se mezi nim má objevit docela zajímavá novinka: model se samostatnou grafikou. Ovšem ne ve stylu highendového modelu Hades Canyon (v kterém je procesor Kaby Lake-G s grafikou Vega). Intel teď vydá NUC s levnějším Radeonem v klasickém šasi a také asi za menší cenu. A tento model navíc asi bude jedním z prvních počítačů s 10nm procesorem Intelu – což spolu možná souvisí.

Jestli trochu sledujete vývoj ve světě procesorů, tak asi víte, že se Intel potýká se zpožděním svého 10nm výrobního procesu a na něm založených procesorů Cannon Lake. Loni místo nich vyšel refresh architektury Kaby Lake a po něm ještě Coffee Lake, obojí stále se 14nm výrobou. Ani letos ještě 10nm procesory oficiálně nevyšly. Ale první z nich, který má označení Core i3-8121U a jde o 15W dvoujádro s HT, zřejmě běžící na taktu 2,2 GHz v základu a 3,2 GHz s turbem, se podle různých zpráv dostane na trh v počítačích NUC. Intel je údajně použije v řadě, kódově označené „Crimson Canyon“ (jako označení jednotlivých modelů se objevily kódy NUC8I3CYSM2 a NUC8I3CYSM3).

Kromě toho, že je Core i3-8121U první 10nm procesor (a architektura Cannon Lake má údajně mít instrukce AVX-512, mimo jiného), budou tyto modely zvláštní použitím samostatné grafiky. Podle specifikací by se v nich měl nacházet nějaký Radeon řady 500 (snad až Radeon RX 550, možná ale i nějaký slabší), vybavený 2GB pamětí GDDR5. Pravděpodobně by byl přímo napájený na desku NUCu. Uvnitř totiž asi nebude moc místa, podle fotografií webu WinFuture není skříňka větší než běžné NUCy.

Takto má NUC Crimson Canyon vypdat podle webu WinFuture, který o něm přinesl informace

Výsledek by mohl díky samostatné grafické kartě mít relativně slušný herní výkon, v zátěži ale taky nebude mít úplně malou spotřebu (a dost možná i hlučnost), protože externí zdroj je podle WinFuture 90W, kdežto normálně by NUC měl 65W. Chladič asi bude potřebovat posílit, možná se ale také deska tohoto modelu stane zajímavým cílem pro výrobce speciálních pasivních skříní.

Uvnitř se schovává Radeon s 2 GB paměti GDDR5. Ve výbavě má být 4 nebo 8 GB RAM a jako úložiště 1TB pevný disk v 2,5palcovém provedení

Na „Crimson Canyonu“ a jeho neobvyklé konfiguraci je ale asi pozoruhodný také důvod, proč vznikla. Je možné, že Intel tu neměl úplně v plánu vytvořit „herní mini PC“, pro takové by možná zvolil výkonnější čtyřjádrové procesory Kaby Lake Refresh a nějaké vizuálně efektnější šasi. Podle zákulisních zpráv údajně první várka procesorů Cannon Lake, která se po dlouhém zdržení dostala do výroby, neměla funkční grafiku, Intel ji z nějakých důvodů vypnul a tyto čipy tak byly jen prosté dvoujádrové CPU. Nyní to trochu vypadá, jako by se Intel rozhodl těmto procesorům, které bez GPU těžko mohou jít do notebooků, pro které byly původně určené (jde o mobilní dvoujádra řady U/Y), rozhodl vytvořit náhradní uplatnění právě ve své řadě mini PC NUC. Radeon navíc by tak byl vlastně nutností a možná až v druhé řadě výhodou. Ovšem teprve uvidíme, jak vlastně bude Intel tyto modely NUCu pojímat a zda bude grafiku propagovat jako významné lákadlo řady Crimson Canyon.

Ne všechna Cannon Lake integrovanou grafiku postrádají, takže není úplně jisté, zda je zrovna Core i3-8121U takto postiženo. Intel by teoreticky mohl GPU navíc osadit proto, aby zvýšil počet obrazových výstupů, s integrovanou grafikou i Radeonem současně by jich mohlo být třeba šest. Ať tak nebo tak, tento NUC bude svým způsobem unikátní. Doufejme, že ho Intel nevyrobí jen v nějakém zanedbatelném množství „pro formu“, je-li pravda, že jde tak trochu o produkt vytvořený kvůli nutnosti někam uklidit čipy Cannon Lake bez grafiky.


  •  
  •  
  •  
Flattr this!

FSR4 přinese upscaling založený na AI, naznačil CTO AMD

Před pár dny jsme tu měli téma upscalingu ve hrách s DirectSR, což by snad mělo být standardizující API pro tyto technologie od Microsoftu. Krátce na to přichází další zajímavá zpráva. Zatímco současný upscaling FSR (FidelityFX Super Resolution) od AMD je typický tím, že nepoužívá specializované jednotky a AI, firma údajně chystá novou verzi, která se od toho odchýlí a již bude na AI také založená, jako DLSS. Může to zlepšit kvalitu obrazu. Celý článok „FSR4 přinese upscaling založený na AI, naznačil CTO AMD“ »

  •  
  •  
  •  

AMD limituje přetaktování na Radeonu RX 7900 GRE. Slíbilo opravu

Při vydání Radeonu RX 7900 GRE jsme psali, že by tato grafika mohla být zajímavá pro přetaktovávání. Má totiž spoustu výpočetních jednotek (skoro na úrovni modelu 7900 XT) na hodně nízkých frekvencích, zatímco její o trochu levnější alternativa 7800 XT už má takty od počátku vysoko. Po vydání se však ukázalo, že přetaktování moc dobře nefunguje. Je to ale prý chyba snad v ovladačích, takže situace se ještě obrátí. Celý článok „AMD limituje přetaktování na Radeonu RX 7900 GRE. Slíbilo opravu“ »

  •  
  •  
  •  

Radeon RX 7900 GRE vychází globálně. S nižší cenou a víc modely

Do nabídky grafik Radeon se zařadí další model stojící mezi Radeonem RX 7800 XT a Radeonem RX 7900 XT. Do této mezery AMD loni ještě před vydáním samotného Radeonu RX 7800 XT pustilo Radeon RX 7900 GRE, který zpočátku vypadaly jako speciální model pro Čínu. Poté se ale stejně jako Ryzen 5 7500F začaly objevovat na běžném trhu. Teď to AMD celé zoficializovalo – Radeon RX 7900 GRE vychází globálně a s větším výběrem modelů. Celý článok „Radeon RX 7900 GRE vychází globálně. S nižší cenou a víc modely“ »

  •  
  •  
  •  

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *