Fractal Design Mood
Skrinku Fractal Design Mood, predstavenú na Computexe 2024, už máme v testlabe. A síce sa ešte teraz nepozrieme na chladiace výsledky, tak si posvietime na kľúčové konštrukčné prvky. Na základe nich si spravíte prehľad o hrubých črtách skrinky, ktorá je určená pre základné dosky Mini-ITX. Z toho potom vychádza aj záber na čo najväčšiu priestorovú úsporu na pracovnom stole či na inom mieste.
Upozornenie: Tento článok neobsahuje žiadne testy, ale pripravujeme sa na ne a budú.
Vertikálne orientovaná skrinka Fractal Design Mood má v dominantnej osi (teda na výšku) s podstavcom/nožičkami 453 mm. Do hĺbky a na šírku je to potom 212 mm.
Rozmery berú ohľad na čo najmenšiu stopu, pričom sa počíta s relatívne väčším priestorom do výšky. To znamená, že na jednej strane je tu značná úspora plochy na mieste, kde je skrinka položená, ale zvrchu nemôže byť obmedzovaná napríklad príliš nízkou policou. A nemalo by to byť ani príliš natesno, pretože výduch skrinky je na strop. Na to, aby sa teplý vzduch nevracal naspäť, by zvrchu mala byť určitá rezerva, aspoň v nižších jednotkách centimetrov.
Navrchu skrinky je perforované sito, ktorým je ventilátorom dynamicky pretláčaný vzduch. Dierky v kryte sú pomerne malé (cca ø 1,4 mm) vzhľadom na to, že sa nejedná o typický prachový filter. Aj keď áno, na zachytávanie voľne padajúceho prachu pri vypnutom počítači je hustejšia štruktúra sita užitočná.
Prachový filter, ktorý má čeliť nasávanému prachu, je iba v zadnej časti skrinky, za ktorou môže byť vertikálne nainštalovaná grafická karta. Ten má o trochu jemnejšie sito (cca ø 1,1 mm), ktoré sa dá označiť za stále pomerne hrubé. Nejde o nylonový filter, ale dierky v plastovej platničke. Tá je spredu ešte zdobená krytom s veľkými kruhovými dierami na cca 0,85 mm (spolu s farbou) hrubom plechu. Ten je pomerne pevný, to aj vďaka záhybom po obvode (plechu).
Azda ústredným prvkom vonkajšku je textilný poťah. Aj ten čiastočne plný úlohu prachové filtra – z prednej strany skrinky, ktorá je skrz-naskrz perforovaná. Na zvyšných dvoch stranách (s plnými plechmi) má už iba dekoratívny účel. Výplet je tu hustý a pokiaľ ho nedáte oproti svetlu, tak nepresvitá.
Dovnútra skrinky sa dostanete odstránením zadného panelu. Ten je zospodu v skrinke upevnený dvoma push-pinmi a zvrchu, po šírke kratšej strany, panel drží v žľabe. Demontáž je jednoduchá – push-piny (zospodu) vycvaknete ťahom a je hotovo. Podobným spôsobom sa „zbavíte“ aj vrchného krytu za ventilátorom.
Ventilátor tu naozaj stojí za pozornosť. V pomere k zvyšku skrinky pôsobí obrovsky. A takým vlastne aj 180-milimetrový Dynamic X2 GP-18 je. Nielen, čo sa týka prierezu, ale aj profilu. Ten je hrubý až 38 mm. Prietok vzduchu by mal byť s ohľadom na efektívne systémové chladenie dostatočne vysoký aj pri nízkych/tichých rýchlostiach. To sa v testoch ukáže ale až neskôr.
Pred inštaláciou komponentov je treba zo skrinky ešte odstrániť bočnice, respektíve jednodielny tunel pokrytý látkou. Na to ho musíte zospodu odistiť demontážou dvojice skrutiek. Potom už „U“ tunel pohodlne vysuniete a môže si odskočiť pre komponenty.
My sme začali inštaláciou základnej dosky, na ktorej bol okrem iného predinštalovaný aj chladič Noctua NH-L12Sx77. Jeho ventilátor bolo ale potrebné zospodu presunúť nahor, pretože vo východiskovej polohe (pod rebrami) koliduje už aj s káblami zdroja, ktoré potrebujú určitý priestor. Pozícia pre zdroj (SFX) je totiž blízko 24-pinového (ATX) konektora.
Na výšku môže mať chladič maximálne 114 mm, teda pokiaľ nepoužijete vodníka (s radiátorom do 280 mm, tzn., eventuálne aj 240/140/120 mm). Aj to je možnosť. Ale vylučujúca sa s inštaláciou adaptéra na úložiská palcových formátov.
Riser PCI Express ×16 (4.0) vedený popod základnú dosku do slotu (PCIe ×16) dočiahne ale pekne a pohodlná je aj montáž grafickej karty, ktorá je „vo vedľajšej komore“, rovnobežne s PCB základnej dosky. Pozor však na maximálnu dĺžku grafickej karty (do 325 mm) a takisto na jej hrúbku, ktorá nesmie presahovať 56 mm.
Pokiaľ budete postupovať podľa manuálu Fractal Design, tak zdroj nainštalujete tak, že nasáva ohriaty vzduch z chladiča grafickej karty. Ten je ním (chladičom) vlastne do zdroja pomerne agresívne tlačený. A je na zváženie, či zdroj v záujme čo najdlhšej životnosti radšej neotočiť opačným smerom, aby sa nezahrieval viac, ako je vhodné.
Sieťové napájanie zdroja musíte najprv pripojiť ku skrinke – interne – a až potom idete zo zásuvky na spodok skrinky. Je to realizované cez takú… malú predlžovačku.
A ešte sa môžeme pozrieť na panel s konektormi, medzi ktorými je aj tlačidlo na zapnutie. Všetky konektory (USB aj 3,5 mm 3-pólový jack na slúchadlá s mikrofónom) sú spredu. To poteší tých používateľov, ktorých trápi padajúci prach do konektorov, ktoré bývajú na skrinkách zvrchu. V tomto prípade je ale teda o starosť menej.
Neskôr sa skrinka Fractal Design Mood objaví aj v testoch. Najprv musíme ale dokončiť práce na pripravovanej testovacej metodike. Snáď koncom mesiaca vydáme aj článok s jej priebežným návrhom, ktorý budete môcť korigovať a zapojiť sa do debaty okolo toho, čo by bolo vhodné v rámci testov doplniť.
- Contents
- Fractal Design Mood
Pre zaujímavosť ešte detail perforácie predného panela (oproti základnej doske/chladiču CPU) – zvnútra…
… zvonku to napohľad vyzerá, že textília pokrýva plný, nederavý plech, ako tomu je z obidvoch bočných strán. 🙂
Říkal jsem si, že by bylo zajímavé využít na některých panelech chromované drátové pletivo. Nakonec jsem tu myšlenku zavrhl, říkám si, blbě by se to čistilo, časem by kouty pletiva zašly a špinily se. Ale když koukám na tu textilii 🙃, čistit tohle bude teprve horor 😅 Navíc taková textilie bude dost nepraktický tepelný izolant.
Z obrázku je patrné, že plech s černou povrchovou úpravou kryje ještě jednu stejně perforovanou vrstvu odlišného zbarvení. O jaký materiál jde? Vypadá to trochu jako plast.
Medzi plechom a textíliou je nejaká syntetická, dobre pružná fólia. Tá je tam asi z dôvodu, aby tvrdší materiál (oceľ) s ostrejšími hranami nepoškodil výplet?
–„…čistit tohle bude teprve horor…“
No, možno ani nie… tá tkanina vyzerá dosť husto/hrubo, tak prach sa bude asi usádzať hlavne na povrchu. Takže sa to povysáva vysávačom a bude.
Aj keď, ako vravíš, pravdepodobne to bude vcelku slušný tepelný izolant…asi tak max 120w APU bez dedikovanej grafiky alebo 65w CPU a nejaká grafika do 100w…(tak vraví sklenená guľa) 😀
Ale zasa, vyzerá pekne…do obývačky ako HTPC 😉
— „max 120w APU bez dedikovanej grafiky alebo 65w CPU a nejaká grafika do 100w…“
Pri tom šialenom vysávači na strope? Možno by bolo lepšie, keby na prednom paneli neboli perforácie žiadne pre dosiahnutie nižších tlakových strát. Samozrejme výkonnejšie procesory sa budú chladiť ťažko, ale asi skôr kvôli obmedzeniam TDP na strane chladiča CPU?
–„…Možno by bolo lepšie, keby na prednom paneli neboli perforácie žiadne pre dosiahnutie nižších tlakových strát…“
… no ale z kadiaľ by to potom ťahalo vzduch pre CPU, keby to nebolo perforované, keď aj spodok je plný?
… či to odstránenie perforácie myslíš tak, že nechať tam len látku na nejakej obdĺžnikovej kostre? … to by som nazval odstránenie plechu a nie odstránenie perforácie 😀
Niečo sa tam dostane aj cez zadok s komorou pre grafikcú kartu… netvrdím, že to musí byť lepšie riešenie, len by ma to zaujímalo a „možno“… asi by nebolo zlé urobiť nejaké testy, z ktorých by sa dala zovšeobecniť užitočnosť vstupných ventilátorov či ventilácie (v zmysle iba otvorov…) k výstupným. Len k tomu roztrojiť tú „správnu“ metodiku… je možné, že sa dosť mýlim a intake môže byť niekedy dôležitý, ako sa nazdávam, že je. A chladiace výsledky by boli ešte horšie ako tie z testov Machines and More, na ktoré upozornil „M“. 🙂
Kdyby byl po obvodu u paty skříně řekněme 10 cm pruh perforovaného plechu po vzoru zadního panelu a zbytek plný, koncept by podle mě fungoval lépe. Ale narušovalo by to vzhled a to já to těžko rozsoudím, nejsem cílovka.
Myslím si, že prach tu textilii časem znečistí, ta bude navíc podléhat stárnutí, hlavně působením tepla, nebo i světla, či působením mechanického čištění (hlavně na hranách). Většinou nemáš dokonale čisté ruce, veškeré nečistoty textil ochotně pojme a dá ti o tom zpětně vědět. I na kvalitním plastu se čas umí slušně podepsat.
Inak, je zaujímavé, že Fractal použil na prezentáciu svojej skrinky zdroj Seasonic a chladič Noctua…hoci majú vlastné PSU aj AIO… väčšinou si tam firmy dajú svoje komponenty, ak také vyrábajú 🙂
… jáj, ja blbec…som nepostrehol „už máme v testlabe“ 🙃
Svoje komponenty FD na ilustratívne účely vo vlastných skrinkách myslím príliš nepoužíva. Obvykle sú to rendery s často neexistujúcimi/bezznačkovými doplnkami.
Nooo, na TPU dopadol Mood celkom obstojne.
Priemerné teploty CPU, výborné hodnoty pre GPU.
https://www.techpowerup.com/review/fractal-design-mood/7.html
Keď zoberieme do úvahy, že sa jedná o skrinku s malou stopou, tak dobrý výsledok.
…
Teraz ešte počkať ako dopadne na HWC 😛
(aj keď bude asi treba počkať dlhšie)