Registrace ochranné známky zdá se potvrzuje „AMD Infinity Cache“. Může jí to až 128MB cache v GPU Big Navi
Když prosákly parametry, které zřejmě mají mít Radeony RX 6000 od AMD (tedy nová generace GPU s architekturou RDNA 2), tak překvapila prý jen 256bitová paměťová sběrnice, kdežto Ampere mají 320 a 384 bitů a rychlejší paměť GDDR6X. Objevila informace, že by to snad mohla spasit velká cache v GPU, ale působilo to nedůvěryhodně. Ovšem tzv. Infinity Cache teď zdá se potvrdilo AMD, takže snad opravdu existuje.
Ono označení Infinity Cache jste možná už slyšeli, zatím ale vypadalo na něco, co je jen v rovině spekulací. Tento termín odhalil poprvé YouTube kanál RedGamingTech ve videu, v němž uvádí, že jde údajně o nezvykle velkou cache v čipu GPU. Dokonce by prý mohla mít kapacitu až 128 MB, což je ovšem řádově více, než co kdy měla největší highendová GPU Nvidie.
Jejím účelem má údajně být omezení nároků na paměťovou propustnost – GPU by s ní prý mohlo podávat stejný výkon, jako kdyby mělo širší sběrnici a vyšší propustnost. Je třeba říci, že zatím nevíme, zda by jen 128 MB opravdu dokázalo vyrovnat třeba ten rozdíl mezi propustností 256bitové a a384bitové sběrnice. Pokud ano, je otázka, proč takový recept ještě nevyzkoušela právě ta Nvidia. V době karet Maxwell a Pascal totiž nad AMD získávala výhodu právě i pomocí větší L2 cache.
Z těchto důvodů vypadala tato zvěst spíš jako kachna či fake. Ale teď přišlo překvapení: na konci minulého měsíce si samo AMD podalo žádost o ochrannou známku právě na „AMD Infinity Cache“ (všiml si toho Momomo_us). Pokud nejde o nějaký marketingový trolling, tak by toto mohl být doklad, že technologie s tímto názvem existuje. Je samozřejmě možné, že takto AMD může pojmenovat i něco, co třeba nesouvisí s GPU Navi 2X, ale místo toho třeba s novými Ryzeny 5000 s jádry Zen 3. Ale registrace ochranné známky znamená, že Infinity Cache už asi není a nebyla jen něčí výmysl.
Poté se objevil ještě další možný doklad. Web VideoCardz, jehož úniky a zprávy o GPU bývají docela spolehlivé, napsal, že má nezávisle ověřeno z vlastních zdrojů, že GPU „Big Navi“ (tedy nové GPU s architekturou RDNA 2) má přinášet nějakou speciální cache. Její role není jasná, má být součástí paměťového subsystému, ale VideoCardz nepotvrzuje, že má opravdu tu obří kapacitu 128 MB.
Je zajímavé, že VideoCardz píše, že tato „speciální cache“ ale není nazvaná Infinity Cache, takže se to opět komplikuje. Je nicméně možné, že šlo o starší informaci a v dokumentech, ke kterým se VideoCardz dostal, ještě označení nebylo. Jméno Infinity Cache pak AMD možná potvrdilo až později (žádost o ochrannou známku je až z 29. 9.) a to už se informátor VideoCardz nedozvěděl. Uvidíme.
Zatím to tedy vypadá, že užší sběrnice by u GPU Navi 21 mohla být opravdu kompenzována nějakou zvětšenou nebo inovovanou cache. Zatím ale není potvrzeno, že má opravdu tak obří kapacitu a tuplem ještě nevíme, zda to opravdu bude fungovat – je možné, že jde o technologický experiment, který se ukáže být neúspěšnou slepou uličkou a AMD se vymstí.
Také je možné, že GPU Navi má maximálně jen 256bitovou sběrnici z úplně jednoduchého důvodu: proto, že bude konkurovat jen čipu GA104 od Nvidie (v GeForce RTX 3070) a výš nepůjde. RTX 3070 má také jen 256bitové paměti GDDR6. Informace o tom, že nejvýkonnější „Big Navi“ Navi 21 prý mělo za cíl konkurovat jen čipu GA104 a ne GA102, který je v kartě GeForce RTX 3070, teď prý zaznívají od výrobců grafických karet, takže zatím kroťte výkonnostní očekávání a zatím se nepřipravujte na nějaká velká překvapení.
Zajímala by mě kalkulace plochy a výtežnosti křemíku ušetřeného na návrhu se širokou sběrnicí a touhle (na zmetkovitost a binning asi náročnější) mezipamětí. Výhody bude asi skýtat při zpracovávání videa a algoritmů vylepšujících obraz (sharpening, upscaling).