Parametry GPU Navi 21 a 22 unikly: Jaké budou Radeony RX 6000?

První pohled na parametry GPU s architekturou RDNA 2: dva čipy s 5120 a 2560 shadery

Příští měsíc (28. 10.) má AMD odhalit novou generaci grafických karet, Radeon RX 6000. Dlouho nebylo jasné, jak moc od nich čekat, zvlášť když teď má AMD možná určitou šanci na výhodu díky tomu, že Nvidia zvolila 8nm místo 7nm procesu. Teď se zřejmě konečně objevily první detaily k tomu, jaké parametry GPU s architekturou RDNA 2 budou mít: máme počty shaderů, kapacity paměti a důležité šířky sběrnic.

Zdrojem těchto dat je přímo AMD, jsou totiž vyextrahovaná z firmwarů ovladače ROCm (výpočetní prostředí pro Linux). V ROCm jsou zatím informace pro dvě GPU, pravděpodobně to nejvýkonnější a pak pro druhé v řadě. Nejvýkonnější GPU generace, Navi 21, má v Linuxu kódové označení „Sienna Cichlid“ (kódová označení jsou podle ryb). Druhé GPU, o kterém máme informace, je „Navy Flounder“ (také ryba), zřejmě jde o Navi 22, pomalejší GPU pro mainstreamové karty.

Samotná data jsou vidět zde v této tabulce (sestavil ji uživatel stblr na Redditu). Pro nás jsou zajímavé řádky jedna až tři (počet shader enginů, počet workgroup procesorů na shader engine a počet CU na workgroup procesor?). Jejich vynásobením každopádně vyjde počet bloků CU. A číslo na pátém řádku (gc_num_tccs) by mělo indikovat šířku paměťové sběrnice. Hodně by zde mělo napovědět porovnání s Navi 10 a 14.

Tabulka s parametry GPU Sienna Cichlid (asi Navi 21) a Navy Flounder (asi Navi 22). Zdroj: stblr/Reddit

Navi 21/Radeon RX 6800XT(?)

Pro výkonnější a highendovou verzi, čip Navi 21, tyto informace tedy uvádějí 80 CU, neboli 5120 shaderů, v každé CU by měla být také jednotka Ray Accelerator mající podobnou funkci jako RT jádra Nvidie, tedy hledání průsečíků paprsků s BVH boxy a trojúhelníky při ray tracingu. Radeon RX 6800 XT (pokud to tedy nebude třeba RX 6900 XT) by tedy měl mít tento počet shaderů, ořezaná ne-XT verze o něco méně (třeba 4352–4864, ale to jen hádáme).

Počet shaderů by tedy byl dvojnásobný proti Radeonu RX 5700 XT, ale kupodivu má podle těchto informací GPU pořád jen 256bitovou paměťovou sběrnici. To by s 16GHz GDDR6 dodávalo propustnost jenom 512 GB/s, o dost méně, než má GA102 od Nvidie (RTX 3080: 760 GB/S, RTX 3090: 936 GB/s). Je ovšem pravda, že 256bitovou sběrnici ukazoval i ES vzorek karty údajně s „Big Navi“, kterou přes několika dny unikla. Začíná to tedy vypadat, že highendová verze RDNA 2 bude mít takto relativně úzkou sběrnici.

Podle leakera _rogame by snad kapacita paměti měla být 16 GB, což lze snadno docílit použitím osmi 16Gb čipů GDDR6. Čistě teoreticky by snad mohla být použitá i 2048bitová sběrnice s pamětí HBM2/HBM2e, kdy by propustnost byla 512 GB/s nebo víc podle použité frekvence, ale snímek ES karty celkem jasjně ukazoval paměti GDDRx. Nová GDDR6X to nebude, protože Micron ji vyvinul speciálně pro Nvidii.

AMD Radeon RX 6900XT/6800XT(?), (Zdroj: JayzTwoCents)

Toto GPU bylo pravděpodobně na snímcích referenční karty Radeon RX 6000 s třemi ventilátory, které unikly a které (ve formě 3D renderu) i AMD samo ukázalo. TDP by snad mohlo být 250 až 300 W. Pokud je pravda, že propustnost je jen 512 GB/s, pak je dost otázka, zda paměti nebudou GPU brzdit, když jejich propustnost naroste jen mírně a hrubý výkon shaderů třeba až dvojnásobně.

Podle těchto ukazatelů by snad GPU mohlo výkonem mířit někam mezi GeForce RTX 3070 a RTX 3080. Ke které to bude blíž (nebo zda by třeba Navi 21 mohlo RTX 3080 až dorovnávat), to asi bude záviset na chytrosti návrhu a tom, jestli má na vykompenzování paměťové propustnosti nějaký speciální recept. Ořezaný model bude dost možná mít výkon nastavený přímo proti GeForce RTX 3070.

AMD Radeon RX 6900XT(?), (Zdroj: RedGamingTech)

Mainstream: Navi 22/Radeon RX 6700XT?

Informace o 80 CU pro Big Navi se už párkrát objevila v nezaručených drbech (které ale zdá se pocházely z dobrého zdroje). Ovšem počet shaderů pro nižší čipy v řadě zatím myslím nikdy nepadl. Toto levnější GPU Navi 22 má podle informací z ROCm jen 40 CU a tím pádem 2560 shaderů. Bude to tedy taková polovina Navi 21 a současně má stejně shaderů jako RX 5700 XT. Tento model by se možná proto mohl jmenovat třeba Radeon RX 6700 XT. Ořezaný levnější derivát (RX 6700) by pak zase měl ještě o něco méně jednotek.

Sběrnice má podle údaje „gc_num_tccs“ mít jen 75 % šířky GPU Navi 21, což by mělo znamenat 192 bitů. To už by s 16,0GHz čipy GDDR6 dosahovalo jen 384 GB/s. HBM2 zde už asi určitě nehrozí. Podle leakera _rogame prý AMD vedle 16GB karty (což by mělo být Navi 21) chystá také 12GB model, což by sedělo zde ke 192bitovému GPU.

AMD Radeon RX 6700XT(?), (Zdroj: JayzTwoCents)

Je asi docela pravděpodobné, že na renderu dvojventilátorového Radeonu RX 6000, který jsme tu měli, jsme viděli právě toto GPU/kartu. Respektive referenční provedení, které pro ní AMD chystá. Tento model by asi mohl konkurovat zejména GeForce RTX 3060 s čipem GA106 – podle webu VideoCardz má totiž snad mít také 192bitové paměti.

Kam přesně výkon dopadne se dozvíme až z recenzí, ale určité hrubé zařazení snad bude naznačené už 28. 10., kdy má AMD nové grafiky odhalit a něco k nim říct. Snad se dočkáme potvrzení parametrů a případně objasnění, jak to s těmi zvláštně úzkými paměťovými sběrnicemi je.

Aktualizováno (23.9. 2020):

Vypadá to, že už máme rybí jméno i pro Navi 23: to má v linuxových ovladačích odteď kódové označení Dimgrey Cavefish.

Podrobnosti pro něj zatím nejsou a asi pořád platí, že bude vydáno později, vzhledem k tomu,že se pro něj infrastruktura v kódu objevuje se zpožděním. Mohl by to asi být podobný případ jako Polaris 12, který přišel až skoro o rok později, než Polaris 10 a Polaris 11. Toto GPU by možná mohlo mít 128bitovou sběrnici.

 

  •  
  •  
  •  
Flattr this!

MSI přestává prodávat grafiky Radeon. Soustředí na GeForce

Vypadá to, že se opět zmenší výběr grafických karet AMD Radeon. Ty výrobci obvykle nabízejí v menším počtu variant proti grafikám Nvidia GeForce, ale je i o dost více výrobců, od nichž se dá koupit grafika Nvidie, proti těm, kteří vyrábějí Radeony. Mezi těmi teď ubude společnost MSI, která podobně jako Asus nebo Gigabyte dlouho vyráběla grafiky obou značek, ale nyní se přeorientovává čistě na Nvidii. A prakticky s okamžitou platností. Celý článok „MSI přestává prodávat grafiky Radeon. Soustředí na GeForce“ »

  •  
  •  
  •  

Windows 11 už nepoběží na dalších procesorech, potřebují SSE4.2

Letos Microsoft naplnil mlhavá varování provázející od vydání kompatibilitu Windows 11 se staršími počítači, jejichž procesory nejsou oficiálně podporované, a začal používat instrukci POPCNT, čímž systém přestává fungovat na řadě procesorů. To však nebylo všechno a požadavky se mohou dále zvyšovat. Teď totiž Windows 11 začínají vyžadovat další instrukční rozšíření, které odstaví další skupiny procesorů, mezi nimi i Phenomy a první APU. Celý článok „Windows 11 už nepoběží na dalších procesorech, potřebují SSE4.2“ »

  •  
  •  
  •  

Radeony RX 8000 nemají paměti GDDR7, ani rychlejší GDDR6

O Velikonocích se objevily údajné specifikace pro grafické karty Radeon RX 8000, tedy nové grafiky založené na architektuře RDNA 4 pro mainstream a levnější část trhu (zatímco highendový model údajně AMD zrušilo). Teď se k nim objevila další zvěst, dle níž AMD u těchto grafik nepřejde na novou technologii pamětí GDDR7, která se má objevit u Nvidie. Vypadá to však, že ani nevyužije možností rychlejších pamětí GDDR6, které jsou na trhu. Celý článok „Radeony RX 8000 nemají paměti GDDR7, ani rychlejší GDDR6“ »

  •  
  •  
  •  

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *